Luontoäiti vai Jumala

Hiljaiseloako

Vanhenen ja ymmärrän (vaikka ajattelukykyni ei ylety kovinkaan syvälle) että miten tietämättömiä olemme.Kiistelemme Jumalan olemassaolosta tai olemattomuudesta ja yhtä kaikki,jokainen todistelullaan etsii vastausta tuosta asiasta.Minulta uupuu kiihko tälläisen asian pohtimiseen, kun en ole uskovassa perheessä varttunut tai myöhemminkään kokenut etsimisen tarvetta Jumalan olemassaololle ja turvan saamiseen.en silti poissulje Jumalan mahdollisuutta olla olemassa, se on psykologinen turvaa antava asia monelle, mutta onko se muutakin.Totta kai itsekkin samalla tavalla turvaa elämästä kaipaan,mutta se on tullut muuten.Tuossa otsikossani on Luontoäiti ja jotenkin se on minulle selkeämpi ymmärtää eli näen kaiken evoluutioon kuuluvana,minkä jatkoa aiemmalle olemme ja näin ikääntyessä on annettava periksi sille, että eme voi olla enempää mitä olemme -vertaaminen muihin on turhaa ja energiaa vievää.

Kiehtovaa sen sijaan on ollut joskus lukea jonkun hyvin henkisenä ihmisenä pidetyn ajatuksia elämästä ja ajattelutavastamme.He ovat hyvin seikkaperäisesti kertoneet miten itse peloista käsin ja varmuudentunteen tarpeesta käsin rakennamme omat uskonnot ja niihin kuuluvat jumalat.Ja kuitenkin he samassa yhteydessä korostavat ettei pidä uskoa, mitä vaikkapa juuri lukemani guru on lukijalleen tarjonnut.kaiken oivalluksen on lähdettävä itsestä,on nähtävä ajattelukoneistonsa toimintatapa rakentaa minuutensa turvaksi mitä erilaisimpia asioita.

Eipä silti,tässä olen yhtä tietämättömänä,kuin ennenkin.Ei ole oksaa mihin tarrautua ja tietämättömyyden trombi vie minut ´mennessään,kuin räsynuken.
Koetan elää tämän loppuelämäni kohtuudella ilman liiallisia toiveita maallisista rikkauksista tai taivaitten valtakunnista.Valtakunta on tässä ja nyt ja lähempänä,mitä osaan ymmärtää.On vain tekijöitä mitkä eivät vapauta ihmistä ajattelukoneiston orjuudesta ja katsominen jää tapahtumatta.

2

64

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ihminen etsii ja kyselee, pidän tätä seikkaa luonnollisena.
      Suurin osa on hyvin tietämätön Jumalasta, vaikka selityksiä tulee solkenaan...suoranaista julistusta.
      (itse olen syyllistynyt julistuksenomaiseen ei suotavaan käytökseen)

Loppujenlopuksi ihmisiksi eläminen ja lähimmäisiä kunnioittaen eletään varsin tyydyttävä elämä.
      Ei meitä kukaan ulkopuolinen ole tuomitsemassa, itse tuomitsemme itsemme ja tekomme...... ajatuksemme,

• kokija

Se on riittävää minkä kohtuudeksi näkee.

" He ovat hyvin seikkaperäisesti kertoneet miten itse peloista käsin ja varmuudentunteen tarpeesta käsin rakennamme omat uskonnot ja niihin kuuluvat jumalat.Ja kuitenkin he samassa yhteydessä korostavat ettei pidä uskoa, mitä vaikkapa juuri lukemani guru on lukijalleen tarjonnut.kaiken oivalluksen on lähdettävä itsestä,on nähtävä ajattelukoneistonsa toimintatapa rakentaa minuutensa turvaksi mitä erilaisimpia asioita. "

Länsimaisessa psykoanalyysissa on monia hienoja ideoita. Tuo yllä oleva juttu on kuin psykoanalyysiin pohjautuvaa ajattelua. Guru on sisäistänyt kohtia, jotka tulevat yhä uudelleen esiin uususkonnoissa ja sisäisen kasvun oppaissa, jotka perustuvat muinaisiin legendoihin, joista ihmiset jopa maksavat rahaa. Näitä juttuja voi kirjoitella kukin itsekin kun elämää tarkasteleet ja siitä kirjoittelee minkälaisena sen näkeet. Se on vain koettua elämää, ja näihin psykoanalyyseihin ei korkeakouluopintoja tarvita. Näistä jutuista jos alamme taas luomaan uskontoja tai muuttumattomia teorioita niin samassa ojassa ollaan edelleen. Siihen taitaa perustua se, että kun ajattelemme jotain niin siihen ei sitten uskotakaan, koska pitkällinen uskominen jämähdyttää ajatukset tuohon ajatukseen, joka jo meni. Se hetki meni jo, ja uusi hetki tulee, ja taas uusi, näin loputtomiin.. Aina tulee uutta juttua ja se menee ja tulee niinkuin tuuli humisee metsässä.

Kun on elämää tarkastellut niin järjestään ihminen näyttää opiskelevan sitä mistä eniten juttelee. Tämän kun tiedostaa niin tiedämme juttelevamme itsellemme, näemme itsemme projektioita ja mielemme reagointitapoja "toisten" ihmisten reagoinneissa. "Toisissa" itsen kasvumahdollisuuksien näkeminen on helpompaa toisinaan kuin sisään katsomalla.

Nimittäin se asia mikä vähäisessäkin määrässä itsessä aiheuttaa hämmennystä tai ärsyttää, niin siellä meillä on kasvunvaraa. Tietysti voi kuulosta oudolta keskustella ihmisille jotta näkisi itsensä ja virheensä tarkemmin, mutta tämäkin on yksi keino parantaa maailmaa parantamalla itseänsä. Tämä perustuu siihen että toisissa näemme itsemme ja voimme käyttää tätä hyödyksi.

Toinen keino olisi mennä tutun kaavan mukaan meditaatioon ja katsoa sieltä millainen itse on ja mitä sille kuuluu. Tämä aika on yhä enenevässä määrin sellaista, että gurut lasketaan jalustalta tavallisen ihmisen tasolle, sillä he ovat tavallisia. Ihmiset kykenevät pitämään heitä jo ystävinä ja ottavat itse osaa kehitykseensä aktiivisesti. Olla oppilas ja opettaja samaan aikaan, se taitaa olla nykyaikaa. Uskoa siihen tiehen millä kulkee, se itseensä uskominen tarkoittaa. Ja voimme vaihtaa näkemyksiä tarvitsematta uskoa mihinkään, vaihtelemme vain ajatuksia niin syntyy viestintää mikä täydentää näkökulmiamme.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4138
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      27
      3019
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1338
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      919
    6. 133
      901
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe