Mikä on totuus?

Mikä on se "totuus", jota Jehovan todistajat saarnaavat? He väittävät, että ainoastaan heillä on uskonnollinen totuus hallussaan. Ja odotetusti tälle esitetään vastakohdaksi, että kaikki muut uskonnot/uskomukset ovat valheesta, ts. eivät ole sitä, mikä on totta.

Mikä sitten on totuus?

Yleisesti voisi ajatella, että totuus on yksinkertaisesti kaikkea sitä, mikä on yhteneväistä tosiasioiden kanssa. Näin varmasti ajateltaisiin esimerkiksi oikeudessa istuttaessa, sopimuksia tehtäessä tai missä tahansa muualla ihmisten välisessä kanssakäymisessä.

Entä sitten uskonnollinen totuus?

Miksi uskonnollisen totuuden pitäisi poiketa jollakin tavalla yleensä totuuden, tosiasioiden kanssa? Kysehän pitäisi kai joka tapauksessa olla nimenomaan tosiasioista. Esimerkiksi maa on muodoltaan jokseenkin pyöreä, vaikka sitä kuinka lätyksi olisi aiemmin uskottu ja opetettu. Asiat vain ovat niin kuin ne ovat, ymmärsimmepä niitä tai emme.

Seuraavassa hieman Jehovan todistajien opillisten johtajien omaa luonnehdintaa "totuudesta":

"Tulee – – hetki, ja se on nyt, jolloin tosi palvojat palvovat Isää hengessä ja totuudessa, sillä Isä tosiaan etsii senkaltaisia palvomaan häntä. Jumala on Henki, ja häntä palvovien täytyy palvoa hengessä ja totuudessa.” (Joh 4:23, 24.) Sellainen palvonta ei voinut perustua mielikuvitukseen vaan sen täytyi olla todellisen asiaintilan mukaista, sopusoinnussa sen kanssa, mitä Jumala on paljastanut Sanassaan itsestään ja tarkoituksistaan." (Raamatun ymmärtämisen opas, suom. 2004, osa 2, s. 1156)

"Ennustukset selvenevät meille, kun Jehovan pyhä henki luo niihin valoa ja kun ne täyttyvät siinä, mitä maailmassa tapahtuu tai mitä Jumalan kansa kokee. Sen sijaan, että alkaisimme kärsimättömästi keksiä teorioita niiden täyttymisestä, meidän täytyy odottaa, että valo ”kirkastuu kirkastumistaan”."
(Raamatun ymmärtämisen opas, suom. 2004, osa 2, s. 1156)

Tämä on siis kaunista teoriaa. Seuraavassa sitten esimerkki käytännöstä:

“The date 1925 is even more distinctly indicated by the Scriptures than 1914”
(Watchtower 1922 September 1 page 262)

Aika kuitenkin kului vuoden 1925 jälkeenkin, eikä tämä Totuuden profetia täyttynyt. Ja jos vuodelle 1925 ei näyttänyt löytyvän mitään uskonnollista(kaan) totuuspohjaa, niin miten ihmeessä sitten vuodelle 1914? Kummalle vuodelle oli löydettävissä vankemmat perusteet Raamatusta? Vastaus kuuluu, että ei kummallekaan. Kaikki lopunajalliset laskelmat ovat olleet ainoastaan Vt-seuran omaa, pieleen mennyttä oppilyriikkaa. Tämä oli huomattu melko varhain myös päämajassa, jossa luvattiin pyhästi lopettaa ajankohdilla pelleily jo 1930-luvun alussa:

"There was a measure of disappointment on the part of Jehovah's faithful ones on earth concerning the years 1914, 1918 and 1925, which disappointment lasted for a time. Later the faithful learned that these dates were definitely fixed in the Scriptures; and they also learned to quit fixing dates for the future and predicting what would come to pass on a certain date, but to rely (and they do rely) upon the Word of God as to the events that must come to pass." (Vindication 1 1931 edition p. 338-339)

Toisin kuitenkin kävi; Vt-seura ei lopettanut väärää ennusteluaan vielä tuohon, kuten myöhempi historia osoittaa.

Kas tässäpä "totuutta" kerrakseen, useammallekin sukupolvelle!

26

117

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kyllästynyt smurffi

Kysy Tapani1:ltä, hän puhuu Jehovasta ja tietää kaiken! ;D
      Oiva keskustelukaveri sinulle, df.

• Ol 93
        24 24 ja totuus on tieto asioista sellaisina kuin ne ovat ja kuin ne ovat olleet ja kuin ne tulevat olemaan;
        OL 50
        12 Nyt, kun ihminen keskustelee, ihminen ymmärtää häntä, koska hän keskustelee kuin ihminen; aivan samoin minä, Herra, keskustelen teidän kanssanne, että te ymmärtäisitte.
        13 Sen tähden minä, Herra, esitän teille tämän kysymyksen: Mihin teidät on asetettu?
        14 Saarnaamaan minun evankeliumiani Hengen avulla, nimittäin Lohduttajan, joka lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta.
        15 Ja sitten te saitte henkiä, joita te ette voineet ymmärtää, ja otitte ne vastaan kuin ne olisivat olleet Jumalasta; ja oletteko te tässä syyttömiä?
        16 Katso, te saatte vastata tähän kysymykseen itse; minä olen teille kuitenkin armollinen; se, joka on heikko teidän keskuudessanne, tehdään tämän jälkeen vahvaksi.
        17 Totisesti minä sanon teille: Saarnaako se, jonka minä olen asettanut ja lähettänyt maailmaan saarnaamaan totuuden sanaa Lohduttajan mukaan totuuden Hengessä, sitä totuuden Hengessä vai jollakin muulla tavalla?
        18 Ja jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        19 Ja vielä, ottaako se, joka ottaa vastaan totuuden sanan, sen vastaan totuuden Hengen kautta vai jollakin muulla tavalla?
        20 Jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        21 Miksi siis ette voi ymmärtää ja tietää, että se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen kautta, ottaa sen vastaan sellaisena kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan?
        22 Sen tähden se, joka saarnaa, ja se, joka ottaa vastaan, ymmärtävät toisiansa, ja molemmat rakentuvat ja riemuitsevat yhdessä.
        23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.
        24 Se, mikä on Jumalasta, on valoa; ja se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
        25 Ja vielä, totisesti minä sanon teille, ja minä sanon sen, jotta te saisitte tietää totuuden, jotta voisitte karkottaa pimeyden keskuudestanne:

• pahasti repiikin
        Tapani1 kirjoitti:

Ol 93
        24 24 ja totuus on tieto asioista sellaisina kuin ne ovat ja kuin ne ovat olleet ja kuin ne tulevat olemaan;
        OL 50
        12 Nyt, kun ihminen keskustelee, ihminen ymmärtää häntä, koska hän keskustelee kuin ihminen; aivan samoin minä, Herra, keskustelen teidän kanssanne, että te ymmärtäisitte.
        13 Sen tähden minä, Herra, esitän teille tämän kysymyksen: Mihin teidät on asetettu?
        14 Saarnaamaan minun evankeliumiani Hengen avulla, nimittäin Lohduttajan, joka lähetettiin maailmaan opettamaan totuutta.
        15 Ja sitten te saitte henkiä, joita te ette voineet ymmärtää, ja otitte ne vastaan kuin ne olisivat olleet Jumalasta; ja oletteko te tässä syyttömiä?
        16 Katso, te saatte vastata tähän kysymykseen itse; minä olen teille kuitenkin armollinen; se, joka on heikko teidän keskuudessanne, tehdään tämän jälkeen vahvaksi.
        17 Totisesti minä sanon teille: Saarnaako se, jonka minä olen asettanut ja lähettänyt maailmaan saarnaamaan totuuden sanaa Lohduttajan mukaan totuuden Hengessä, sitä totuuden Hengessä vai jollakin muulla tavalla?
        18 Ja jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        19 Ja vielä, ottaako se, joka ottaa vastaan totuuden sanan, sen vastaan totuuden Hengen kautta vai jollakin muulla tavalla?
        20 Jos se tapahtuu jollakin muulla tavalla, se ei ole Jumalasta.
        21 Miksi siis ette voi ymmärtää ja tietää, että se, joka ottaa sanan vastaan totuuden Hengen kautta, ottaa sen vastaan sellaisena kuin sitä saarnataan totuuden Hengen mukaan?
        22 Sen tähden se, joka saarnaa, ja se, joka ottaa vastaan, ymmärtävät toisiansa, ja molemmat rakentuvat ja riemuitsevat yhdessä.
        23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.
        24 Se, mikä on Jumalasta, on valoa; ja se, joka ottaa vastaan valoa ja pysyy Jumalassa, saa lisää valoa; ja se valo kirkastuu kirkastumistaan täyteen päivään saakka.
        25 Ja vielä, totisesti minä sanon teille, ja minä sanon sen, jotta te saisitte tietää totuuden, jotta voisitte karkottaa pimeyden keskuudestanne:

23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.----

diovmorf ei rakenna vaan repii.
        Vaikka oma puoliso on Jt, df tekee myyräntyötään näillä saiteilla,
        käyttäen hyväkseen "heilläasuvan Jt:n"WL-romppua tarkoitukseen josta vaimoparalla ei ilmeisestikään ole ymmärrystä.
        ja johon tarkoitukseen WT-seura ei ole sitä luovuttanut df:n vaimolle...

Paha ja repivä on diovmorf jutuissaan, joissa suomii vaimonsa uskonyhteisöä....

• pahasti repiikin kirjoitti:

23 Ja se, mikä ei rakenna, ei ole Jumalasta ja on pimeyttä.----

diovmorf ei rakenna vaan repii.
        Vaikka oma puoliso on Jt, df tekee myyräntyötään näillä saiteilla,
        käyttäen hyväkseen "heilläasuvan Jt:n"WL-romppua tarkoitukseen josta vaimoparalla ei ilmeisestikään ole ymmärrystä.
        ja johon tarkoitukseen WT-seura ei ole sitä luovuttanut df:n vaimolle...

Paha ja repivä on diovmorf jutuissaan, joissa suomii vaimonsa uskonyhteisöä....

*pahasti repiikin*
        >>diovmorf ei rakenna vaan repii.>>

Tarkoitukseni on repiä alas Vartiotorni-seuran uskonnollisia valheita ja osoittaa tosiasioilla tuon opin tyhjyys. Onko siinä mielestäsi jotakin moraalisesti epäilyttävää?

>>df tekee myyräntyötään näillä saiteilla>>

Jos uskonnollisten valheiden paljastaminen on mielestäsi "myyräntyötä", niin siinä tapauksessa suosittelisin sinua tarkistamaan omaa moraalisi. Samaa suosittelee järjestösikin:

”Miksi näkemyksiään tulisi tarkastella ja koetella? Koska valheeseen perustuva usko on silkkaa itsepetosta. - - Entä jos saa selville jotain, mikä näyttää olevan ristiriidassa omien syvään juurtuneiden näkemysten kanssa? Pitäisikö se sivuuttaa? Ei tietenkään. Joskus voi olla erityisen järkevää harkita sellaisia voimakkaita todisteita, jotka näyttävät olevan vastoin sitä, mihin uskoo.” (Herätkää! tammikuu 2011, s. 28, 29)

>>käyttäen hyväkseen "heilläasuvan Jt:n"WL-romppua>>

Eikö nyt ollutkaan kyse siitä, MITÄ siellä Jt-kirjallisuudessa sanotaan? Kysyn sinultakin: ovatko esittämäni asiat tosia vai eivätkö ne ole? Kaikki muu on tässä yhteydessä epäoleellista.

>>ja johon tarkoitukseen WT-seura ei ole sitä luovuttanut df:n vaimolle>>

Ja entäpä, jos käytänkin omana Jt-aikanani hankkimaani romppua? Tai kirjahyllyssämme olevia konkreettisia julkaisuja? Mitäs siihen sanot? Tai lähimmästä kirjastosta tai roskiksesta löytyviä Vartiotorneja tai Herätkää! -lehitä? Huomaatko, kuinka umpikujassa olet noiden lapsellisten syytöstesi kanssa?

Kumpi on mielestäsi suurempi moraalinen paha: se, että minä entisenä Jehovan todistajana käytän järjestön julkaisemaa CD-romppua ritiikkini pohjana vai se, että järjestösi valehtelee Jumalan nimessä vuodesta toiseen hyväuskoisille jäsenilleen?

• näkyy selvästi
        diovmorf kirjoitti:

*pahasti repiikin*
        >>diovmorf ei rakenna vaan repii.>>

Tarkoitukseni on repiä alas Vartiotorni-seuran uskonnollisia valheita ja osoittaa tosiasioilla tuon opin tyhjyys. Onko siinä mielestäsi jotakin moraalisesti epäilyttävää?

>>df tekee myyräntyötään näillä saiteilla>>

Jos uskonnollisten valheiden paljastaminen on mielestäsi "myyräntyötä", niin siinä tapauksessa suosittelisin sinua tarkistamaan omaa moraalisi. Samaa suosittelee järjestösikin:

”Miksi näkemyksiään tulisi tarkastella ja koetella? Koska valheeseen perustuva usko on silkkaa itsepetosta. - - Entä jos saa selville jotain, mikä näyttää olevan ristiriidassa omien syvään juurtuneiden näkemysten kanssa? Pitäisikö se sivuuttaa? Ei tietenkään. Joskus voi olla erityisen järkevää harkita sellaisia voimakkaita todisteita, jotka näyttävät olevan vastoin sitä, mihin uskoo.” (Herätkää! tammikuu 2011, s. 28, 29)

>>käyttäen hyväkseen "heilläasuvan Jt:n"WL-romppua>>

Eikö nyt ollutkaan kyse siitä, MITÄ siellä Jt-kirjallisuudessa sanotaan? Kysyn sinultakin: ovatko esittämäni asiat tosia vai eivätkö ne ole? Kaikki muu on tässä yhteydessä epäoleellista.

>>ja johon tarkoitukseen WT-seura ei ole sitä luovuttanut df:n vaimolle>>

Ja entäpä, jos käytänkin omana Jt-aikanani hankkimaani romppua? Tai kirjahyllyssämme olevia konkreettisia julkaisuja? Mitäs siihen sanot? Tai lähimmästä kirjastosta tai roskiksesta löytyviä Vartiotorneja tai Herätkää! -lehitä? Huomaatko, kuinka umpikujassa olet noiden lapsellisten syytöstesi kanssa?

Kumpi on mielestäsi suurempi moraalinen paha: se, että minä entisenä Jehovan todistajana käytän järjestön julkaisemaa CD-romppua ritiikkini pohjana vai se, että järjestösi valehtelee Jumalan nimessä vuodesta toiseen hyväuskoisille jäsenilleen?

Pimeyden voimat hyökkäävät Jeesuksen nimeä, avukseen huutavia/huutaneita
        vastaan.
        Jeesuksen tähden heitä vainotaan.-----
        niin vainoaa myös diovmorf niitä jotka tahtovat Jeesuksen nimeen turvata.

• näkyy selvästi kirjoitti:

vastaan.
        niin vainoaa myös diovmorf niitä jotka tahtovat Jeesuksen nimeen turvata.

*näkyy selvästi*
        >>niin vainoaa myös diovmorf niitä jotka tahtovat Jeesuksen nimeen turvata>>

BÖÖÖ!!

Jehovan todistajat opetetaan kylläkin turvautumaan ensisijaisesti järjestönsä johtajiin, ei Jeesukseen:

”Kaikkien niiden, jotka haluavat ymmärtää Raamattua, tulisi tunnustaa, että ”Jumalan erittäin moninainen viisaus” voi tulla tunnetuksi ainoastaan Jehovan viestintäkanavan, uskollisen ja ymmärtäväisen orjan, kautta.” (Vartiotorni 1. lokakuuta 1994 s. 8)

"Tuntisimmeko totuuden tien, ellemme saisi ohjausta järjestöltä? Voimmeko tosiaankaan tulla toimeen ilman Jumalan järjestön ohjausta?” Emme voi!" (Vartiotorni 15. huhtikuuta 1983 s. 23)

"Ei riitä, että vain yksityisesti luemme Raamattua. Jehova auttaa meitä henkensä sekä uskollisen ja ymmärtäväisen orjaluokan välityksellä ymmärtämään Sanaansa oikeaan aikaan." (Vartiotorni 1. joulukuuta 2002 s.17)

Mihin se Jeesus näissäkin lausunnoissa unohtui?

• Jeesus.nimi ;)

vastaan.
      :) :) :)
      Suomenkielinen nimi Jeesus tulee latinan sanasta Iēsus, joka perustuu kreikan sanaan Iēsoûs (kreik. Ἰησοῦς).
      Tämä puolestaan on transkriptio alkuperäisestä arameankielisestä nimestä, Jēšūa‘ (ישוע),
      joka taas on kehittynyt Vanhan testamentin hepreankielisestä muodosta Jehōšūa‘ (יהושע).
      Nimen alkuperäinen merkitys on ”Jahve pelastaa”.
      Myös arabiankieliset kristityt käyttävät arameasta johdettua nimimuotoa Yasū‘ (يسوع).
      http://fi.wikipedia.org/wiki/Jeesus_islaminuskossa#Sanan_alkuper.C3.A4

Nimi Jeesus tarkoittaa siis =="JAHVE PELASTAA "
      Jeesus tuli "Isänsä nimessä"....pelastukseksi ihmiskunnalle.
      Kiitetty olkoon Jahven nimi...
      ..
      Joel 2:32
      32 Ja on tapahtuva, että jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä, pääsee turvaan, ----
      .
      Sefanja 3: 9 Sillä silloin minä muutan kansoille puhtaan kielen, jotta ne kaikki huutaisivat avukseen Jehovan nimeä palvellakseen häntä olka olkaa vasten.’

Apt 2:21Ja jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä, pelastuu.”

Roomalaisille 10:13

"Ja jokainen, joka huutaa avukseen Jehovan nimeä, pelastuu.”

• 1

Totuus
      Heprealainen sana ʼemet′, joka usein käännetään vastineella ”totuus”,
      voi tarkoittaa sellaista,
      mikä on lujaa,
      , luotettavaa,
      vakaata,
      , uskollista,
      totta tai tosiasiaksi vahvistettua
      (2Mo 18:21; 34:6; 5Mo 13:14; 17:4; 22:20;
      Jos 2:12; 2Ai 18:15; 31:20;
      Ne 7:2; 9:33; Est 9:30; Ps 15:2; Sr 12:10; Jer 9:5).

Kreikan sana a‧lē′thei‧a on vääryyden ja epävanhurskauden vastakohta
      ja tarkoittaa sellaista, mikä on tosiasioiden mukaista tai oikeaa ja sopivaa (Mr 5:33; 12:32; Lu 4:25; Joh 3:21; Ro 2:8; 1Ko 13:6; Fil 1:18; 2Te 2:10, 12; 1Jo 1:6, 8; 2:4, 21).
      Myös jotkin muut alkukielten ilmaukset voidaan tekstiyhteyden mukaan kääntää vastineella ”totuus”.
      it-2FI-totuus s.1154

• tottuus

Jumalan sana on totuus.
       Jumalan sana esittää asiat sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat,
      ja se paljastaa Jehovan ominaisuuksia, tarkoituksia ja käskyjä sekä ihmiskunnan todellisen tilan.
      Jumalan totuuden sanassa osoitetaan, mitä ihmiseltä vaaditaan,
      jotta hänet voitaisiin pyhittää,
      asettaa erilleen Jehovan käytettäväksi hänen palveluksessaan,
      ja jotta hän voisi sitten pysyä pyhitettynä.

Näin ollen Jeesus saattoi rukoilla seuraajiensa puolesta:
      ”Pyhitä heidät totuudella; sinun sanasi on totuus.”
      (Joh 17:17; vrt. Ja 1:18.)
      Heidän tottelevaisuutensa Jumalan sanan paljastettua totuutta kohtaan johti heidän pyhitykseensä,
      koska he puhdistivat sielunsa totuuden välityksellä (1Pi 1:22).

Siksi he erottautuivat siten, että he ’eivät olleet osa maailmasta’,
      joka EI pitänyt kiinni Jumalan totuudesta (Joh 17:16).

• *tottuus*
        >>Jumalan sana on totuus.>>

Saman julistuksen kuulet myös esimerkiksi muslimilta, joka julistaa Koraanin olevan Allahin sana ja totuus. Oletko koskaan miettinyt, miksi juuri sinä olisit oikeassa uskossa ja kaikki muut väärässä?

>>Jumalan sana esittää asiat sellaisina kuin ne todellisuudessa ovat>>

Mikäli Raamattuun viittaat, niin tuo ei kyllä alkuunkaan pidä paikkaansa. Otamme esimerkeiksi vaikka maan muodon, vedenpaisumustarun ja Raamatun täyttymättömät ennustukset. Todellisuudessa Raamattu esittää monista asioista varsin väärän kuvan, mikä ei näytä uskovia häiritsevän.

>>ja se paljastaa Jehovan ominaisuuksia>>

Kuten esimerkiksi Jehovan epäoikeudenmukaisuuden, väkivaltaisuuden ja sovinismin.

http://www.evilbible.com/

• - helel -

Jehovan todistajien tulkinnoilla raamatusta on enemmän "todellisuuspohjaa" kuin monella muulla uskonnolla. Se ei tarkoita että he ovat kaikessa oikeassa.
      Ja ainakaan minä en ole koskaan sellaista väittänyt.

• *- helel -*
        >>Jehovan todistajien tulkinnoilla raamatusta on enemmän "todellisuuspohjaa" kuin monella muulla uskonnolla.>>

Jep, esimerkiksi näihin porukoihin verrattuna Jehovan todistajat todellakin ovat aika hyvin nykyisissä realiteeteissa mukana:

http://en.wikipedia.org/wiki/Flat_Earth_Society

Se johtuu kuitenkin vain siitä, että Vt-seura muuttaa oppejaan jatkuvasti vastaamaan aina paremmin yleistä tietämystä asioista. Tämä on toki itsessään ihan hieno piirre, mutta minkään jumalan ohjaamaksi touhuksi tuollaista on kyllä turha enää esittää. - Tai sitten sen jumalan täytyy olla kyllä toooosi kiero ja kummallinen tyyppi.

Hieman yleisemmin ottaen aivan kaikki Raamattuun perustuvat uskomukset ovat aikojen kuluessa muutenkin joutuneet askel askeleelta perääntymään aiemmista näkemyksistään ja ehdottomista totuuksistaan. Esimerkkeinä vaikka maan muoto, maan ikä ja luomispäivät. Lisäksi useiden uus-heränneiden liikkeiden toimesta Raamattuun yritetään vielä nykyäänkin epätoivoisesti ladata sellaista sisältöä, jota siinä ei alun perin ollut (hyvänä esimerkkinä vaikka lopunajan odottelun siirtäminen ensimmäiseltä vuosisadalta meidän päiviimme, vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten). Tämä toki siksi, että Raamattu saataisiin vastaamaan aina paremmin kunkin omia uskomuksia ja tarpeita.

• ilo lukea ymmärtäen
        diovmorf kirjoitti:

*- helel -*
        >>Jehovan todistajien tulkinnoilla raamatusta on enemmän "todellisuuspohjaa" kuin monella muulla uskonnolla.>>

Jep, esimerkiksi näihin porukoihin verrattuna Jehovan todistajat todellakin ovat aika hyvin nykyisissä realiteeteissa mukana:

Se johtuu kuitenkin vain siitä, että Vt-seura muuttaa oppejaan jatkuvasti vastaamaan aina paremmin yleistä tietämystä asioista. Tämä on toki itsessään ihan hieno piirre, mutta minkään jumalan ohjaamaksi touhuksi tuollaista on kyllä turha enää esittää. - Tai sitten sen jumalan täytyy olla kyllä toooosi kiero ja kummallinen tyyppi.

Hieman yleisemmin ottaen aivan kaikki Raamattuun perustuvat uskomukset ovat aikojen kuluessa muutenkin joutuneet askel askeleelta perääntymään aiemmista näkemyksistään ja ehdottomista totuuksistaan. Esimerkkeinä vaikka maan muoto, maan ikä ja luomispäivät. Lisäksi useiden uus-heränneiden liikkeiden toimesta Raamattuun yritetään vielä nykyäänkin epätoivoisesti ladata sellaista sisältöä, jota siinä ei alun perin ollut (hyvänä esimerkkinä vaikka lopunajan odottelun siirtäminen ensimmäiseltä vuosisadalta meidän päiviimme, vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten). Tämä toki siksi, että Raamattu saataisiin vastaamaan aina paremmin kunkin omia uskomuksia ja tarpeita.

---- vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten)---
        perustelisitko väitteesi paremmin?
        Esim.jeesuksen opetuslapsetkin oli niin innoissaan ett olettivat valtakunnan tulevan heti sillä sekunnilla... ;D
        Jeesus kertoi kuvauksin asioiden toteutuvan vasta PIDEMMÄN AJAN kuluttua...
        Intomieliset silti esittelevät päivämääriä vaikka siitä toppuutellaankin, sanoihan jeesus itse ettei hetkeä tiedä kuin ISÄ....
        Luukas 19 luku on mukava esimerkki, lukekaapas jatkokin ;)
        "11 Heidän tätä kuunnellessaan hän puhui lisäksi kuvauksen, koska hän oli lähellä Jerusalemia ja he kuvittelivat, että Jumalan valtakunta ilmaantuisi
        SIINÄ SAMASSA." ;D.
        http://www.watchtower.org/fi/raamattu/lu/chapter_019.htm

Raamatun kertomukset ei avaudu ellei ole uskoa.
        Usko on yksi "hengen hedelmän" osa, jota saa ihminen joka rukoilee Jehovalta pyhää henkeä,
        -ymmärtääksem Raamattua paremmin.
        Rukoile sinäkin, ehkäpä Raamattu "avautuu" sinullekin .....

• ilo lukea ymmärtäen kirjoitti:

---- vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten)---
        perustelisitko väitteesi paremmin?
        Esim.jeesuksen opetuslapsetkin oli niin innoissaan ett olettivat valtakunnan tulevan heti sillä sekunnilla... ;D
        Jeesus kertoi kuvauksin asioiden toteutuvan vasta PIDEMMÄN AJAN kuluttua...
        Intomieliset silti esittelevät päivämääriä vaikka siitä toppuutellaankin, sanoihan jeesus itse ettei hetkeä tiedä kuin ISÄ....
        Luukas 19 luku on mukava esimerkki, lukekaapas jatkokin ;)
        "11 Heidän tätä kuunnellessaan hän puhui lisäksi kuvauksen, koska hän oli lähellä Jerusalemia ja he kuvittelivat, että Jumalan valtakunta ilmaantuisi
        SIINÄ SAMASSA." ;D.
        http://www.watchtower.org/fi/raamattu/lu/chapter_019.htm

Raamatun kertomukset ei avaudu ellei ole uskoa.
        Usko on yksi "hengen hedelmän" osa, jota saa ihminen joka rukoilee Jehovalta pyhää henkeä,
        -ymmärtääksem Raamattua paremmin.
        Rukoile sinäkin, ehkäpä Raamattu "avautuu" sinullekin .....

*ilo lukea ymmärtäen*
        >>---- vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten)---
        perustelisitko väitteesi paremmin?>>

Uutta testamenttia lukemalla asia on päivänselvä. Jeesus aivan selvästi lupasi palata seuraajiensa omana elinaikana:

"Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." - Matteus 24:34

Ja sellaisena tuo lupaus myös vastaanotettiin UT:n kirjoittajien keskuudessa. Tässä esimerkiksi Paavali avautuu omista henkilökohtaisista odotteistaan Herran paluuseen nähden:

"Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa." - 1. Tess. 4:15-17

Paavali siis odotti, että hänet tovereineen tullaan tempaamaan taivaaseen, vaan toisin kävi. Paavali koki myöhemmin luonnollisemman kuoleman maan päällä. Kannattaa kuitenkin pistää merkille, että Paavali erityisesti korosti puhuvansa "Herran sanana" tämänkin odotteensa. Miksi "Herra" siis ohjasi Paavalin hakoteille, ja vielä huolehti niin, että tämä väärä odotus kirjoitettiin osaksi Raamattua?

Aivan samaan tapaan myös C.T. Russell odotteli Herran paluuta sekä omaa taivaaseen tempaamistaan noin sata vuotta sitten, ja aivan yhtä laihoin tuloksin.

Mutta mennäksemme takaisin Raamatun kirjoittaja Paavaliin, niin hän todellakin esitti asian niin selvästi kuin sen vain voi sanoa:

"Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi MEILLE, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut." - 1. Kor. 10:11

Samoilla linjoilla oli Raamatun kirjoittaja Johannes:

"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika." 1. Joh. 2:18

>>Raamatun kertomukset ei avaudu ellei ole uskoa.>>

Tämä onkin eräs yleisimmistä pakoteistä kritiikin edessä. Mutta oletko koskaan ajatellut, miksi Jumala olisi henkeyttänyt UT:n kirjoittajat kirjoittamaan omaan Ilmoitukseensa sellaisia asioita, jotka eivät pitäneetkään paikkaansa? Eikö tällainen epäonnistuminen viittaa nimenomaan ihmisvetoisuuteen, siihen, ettei UT:n kirjoittajia todellisuudessa ohjannut mikään yli-inhimillinen ymmärrys?

>>Rukoile sinäkin, ehkäpä Raamattu "avautuu" sinullekin>>

Usko minua, olen kyllä yrittänyt tuotakin ihan riittävästi elämäni aikana. Raamatun sisältämät ristiriidat eivät sillä kuitenkaan miksikään muutu, että uskova pyrkii ohittamaan ne.

• - helel -
        diovmorf kirjoitti:

*- helel -*

"Jep, esimerkiksi näihin porukoihin verrattuna ..."

Myös monessa muussa asiassa, ja puhun nyt nimen omaan raamatun tulkinnasta. Hyviä esimerkkejä ovat:

- kolminaisuusoppi
        - joulu ei ole Jeesuksen syntymäjuhla
        - kuollut on kuollut, ei tiedä mitään
        - piinahelvettiä ei ole, toisen kuoleman kokenut yksinkertaisesti tuhoutuu lopullisesti
        - tulkinta Jeesuksesta, jota ei ole yritetty ympätä Jehovaksi
        - jumalan nimi on otettu esiin, tosin ehkä hiukan korostuneesti vastineeksi (k)ristittyjen piilotusmeiningille
        - kenenkään ei ole pakko maksaa kymmenyksiä, jos ei kykene

Vaikka nyt ihan nuo asiat.

"Vt-seura muuttaa oppejaan jatkuvasti vastaamaan aina paremmin yleistä tietämystä asioista."
        "Lisäksi useiden uus-heränneiden liikkeiden toimesta Raamattuun yritetään vielä nykyäänkin epätoivoisesti ladata sellaista sisältöä, jota siinä ei alun perin ollut"

Tämä taas johtuu siitä, että kaikki uutta testamenttia oppikirjanaan käyttävät uskonnot joutuvat ongelmien eteen koska he eivät kykene tulitsemaan sitä historiaa vasten. Kristinusko on törmännyt kaikenlaisiin oppiongelmiin jo alusta lähtien, ja sen vuoksi sitäkin on kehitetty pikku hiljaa. Hyvä esimerkki on kolminaisuusopin kehitys, joka aivan varmasti ei ole alkuperäinen.

Näin ollen todistajatkin joutuvat selviytymään tuossa sekamelskassa ja minun mielestäni ovat selvinneet siitä kohtuullisesti tehtävän toivottomuuden huomioon ottaen.

Oma lukunsa ovat sitten maailmanlopun ennustelut, jotka eivät katoa kunnes yhteiskunta sosiaalisine asioineen ovat siinä jamassa ettei messiaan tarvitse tulla eikä jumalan valtakuntaa tarvita, sillä se on jo tullut.

Siihen asti ihmiset tarvitsevat toivoa, uskoa ja tukea. Hyvä on jos he samalla pyrkisivät itse parantamaan maailmaa, sillä eihän kukaan töihinkään jätä menemättä tai siivoamatta sen vuoksi että odotaa jumalan korjaavan nämä asiat. . . ehkä jos oikein kauniisti pyydän hän voisi siivota meikäläisen puolesta. Täytyykin koittaa.

Vielä noista lopun ajoista. Paavalin puheet ovat selvät, hän todellakin odotti loppua tulevaksi noina aikoina. Mutta kuten huomaat, hän oli väärässä ja loppu ei tullut, joten sitä onkin sittemmin odotettu pari tuhatta vuotta ja homma jatkuu.

• NÄIN ON
        diovmorf kirjoitti:

*ilo lukea ymmärtäen*
        >>---- vaikka UT:n mukaan lopun ajat elettiin jo pari tuhatta vuotta sitten)---
        perustelisitko väitteesi paremmin?>>

Uutta testamenttia lukemalla asia on päivänselvä. Jeesus aivan selvästi lupasi palata seuraajiensa omana elinaikana:

"Ja kun teitä vainotaan yhdessä kaupungissa, paetkaa toiseen; sillä totisesti minä sanon teille: te ette ehdi loppuun käydä Israelin kaupunkeja, ennenkuin Ihmisen Poika tulee." - Matteus 10:23

"Totisesti minä sanon teille: tämä sukupolvi ei katoa, ennenkuin kaikki nämä tapahtuvat." - Matteus 24:34

Ja sellaisena tuo lupaus myös vastaanotettiin UT:n kirjoittajien keskuudessa. Tässä esimerkiksi Paavali avautuu omista henkilökohtaisista odotteistaan Herran paluuseen nähden:

"Sillä sen me sanomme teille Herran sanana, että me, jotka olemme elossa, jotka jäämme tänne Herran tulemukseen, emme suinkaan ehdi ennen niitä, jotka ovat nukkuneet. Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa." - 1. Tess. 4:15-17

Paavali siis odotti, että hänet tovereineen tullaan tempaamaan taivaaseen, vaan toisin kävi. Paavali koki myöhemmin luonnollisemman kuoleman maan päällä. Kannattaa kuitenkin pistää merkille, että Paavali erityisesti korosti puhuvansa "Herran sanana" tämänkin odotteensa. Miksi "Herra" siis ohjasi Paavalin hakoteille, ja vielä huolehti niin, että tämä väärä odotus kirjoitettiin osaksi Raamattua?

Aivan samaan tapaan myös C.T. Russell odotteli Herran paluuta sekä omaa taivaaseen tempaamistaan noin sata vuotta sitten, ja aivan yhtä laihoin tuloksin.

Mutta mennäksemme takaisin Raamatun kirjoittaja Paavaliin, niin hän todellakin esitti asian niin selvästi kuin sen vain voi sanoa:

"Tämä, mikä tapahtui heille, on esikuvallista ja on kirjoitettu varoitukseksi MEILLE, joille maailmanaikojen loppukausi on tullut." - 1. Kor. 10:11

Samoilla linjoilla oli Raamatun kirjoittaja Johannes:

"Lapsukaiset, nyt on viimeinen aika. Ja niinkuin te olette kuulleet, että antikristus tulee, niin onkin nyt monta antikristusta ilmaantunut; siitä me tiedämme, että nyt on viimeinen aika." 1. Joh. 2:18

>>Raamatun kertomukset ei avaudu ellei ole uskoa.>>

Tämä onkin eräs yleisimmistä pakoteistä kritiikin edessä. Mutta oletko koskaan ajatellut, miksi Jumala olisi henkeyttänyt UT:n kirjoittajat kirjoittamaan omaan Ilmoitukseensa sellaisia asioita, jotka eivät pitäneetkään paikkaansa? Eikö tällainen epäonnistuminen viittaa nimenomaan ihmisvetoisuuteen, siihen, ettei UT:n kirjoittajia todellisuudessa ohjannut mikään yli-inhimillinen ymmärrys?

>>Rukoile sinäkin, ehkäpä Raamattu "avautuu" sinullekin>>

Usko minua, olen kyllä yrittänyt tuotakin ihan riittävästi elämäni aikana. Raamatun sisältämät ristiriidat eivät sillä kuitenkaan miksikään muutu, että uskova pyrkii ohittamaan ne.

2. Tessalonikalaiskirje 3 luku
        1Lopuksi, veljet, rukoilkaa edelleen meidän puolestamme, että Jehovan sana lakkaamatta menisi nopeasti eteenpäin ja tulisi kirkastetuksi niin kuin teidänkin parissanne
        2 ja että vapautuisimme turmiollisista ja pahoista ihmisistä,

sillä usko ei ole kaikkien omaisuutta.

3 Mutta Herra on uskollinen, ja hän tekee teidät lujiksi ja varjelee teidät paholaiselta.
        4 Sitä paitsi luotamme teihin Herrassa, että teette ja tulette edelleenkin tekemään, mitä käskemme.
        5 Ohjatkoon Herra edelleenkin sydämiänne menestyksellisesti rakkauteen Jumalaa kohtaan ja kestävyyteen Kristuksen puolesta.
        6 Mutta me käskemme teitä, veljet, Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa häiritsevästi eikä sen perinteen mukaan, jonka saitte meiltä.

• NÄIN ON kirjoitti:

2. Tessalonikalaiskirje 3 luku
        1Lopuksi, veljet, rukoilkaa edelleen meidän puolestamme, että Jehovan sana lakkaamatta menisi nopeasti eteenpäin ja tulisi kirkastetuksi niin kuin teidänkin parissanne
        2 ja että vapautuisimme turmiollisista ja pahoista ihmisistä,

sillä usko ei ole kaikkien omaisuutta.

3 Mutta Herra on uskollinen, ja hän tekee teidät lujiksi ja varjelee teidät paholaiselta.
        4 Sitä paitsi luotamme teihin Herrassa, että teette ja tulette edelleenkin tekemään, mitä käskemme.
        5 Ohjatkoon Herra edelleenkin sydämiänne menestyksellisesti rakkauteen Jumalaa kohtaan ja kestävyyteen Kristuksen puolesta.
        6 Mutta me käskemme teitä, veljet, Herran Jeesuksen Kristuksen nimessä vetäytymään pois jokaisesta veljestä, joka vaeltaa häiritsevästi eikä sen perinteen mukaan, jonka saitte meiltä.

*NÄIN ON*
        >>usko ei ole kaikkien omaisuutta.>>

Tästä voinemme olla samaa mieltä.

• Totuus Jehovan Todistajien Raamatusta luettavissa olevan ja heille Pyhän Hengen avaaman ajatuksen mukaan on se että kaikki,,siis aivan k a i k k i oli luotu
      J e h o v a n
      toimesta täysin hyväksi ja syntiä ei ollut maailmassa ennen Jehovan luomuksen Saatanan ylpistymistä.
      Saatanan ylepyden ja synnilisyyden suhteen alkaa sitten nousta ongelmia, sillä yksinkertaisemmankin logiikan mukaan, tuon lankeemiseen ja koko tähän surkeuteen johtaneen ylpeydenkin piti tulla itsestään Jehovasta, koska mistään "ulkopuolelta" se ei voinut tulla, eikä ennen Jehovan luomistöitä ollut mitään, ei siis myöskään ylpeyttä, joka on siis Jehovan luomus sekin.
      Kun siis ihmiselläkin on kyky pahaan, niin myös se kyky pahaan on Jehovasta lähtöisin.
      Nyt kuitenkin koko tuo uskon-oppi johon Jehovan Todistajat nojaavat uskonsa ja systeeminsä perustuu tavallaan Saatanan hartioille.
      Käytännössähän Kristuksen pelastus-oppi, paluu paratiisiin odote eli koko opillinen tarpeisto on tuossa jaottelussa jossa Saatana uutetaan erilleen vasta-voimaksi jotta kristusta, pelastusta ja Jehovaa("yksin Jehova")edes tarvitaan,.
      Ja kuitenkin Raamatun mukaan kaiken ollessa Jehovasta lähtöisin kaikki tuollainen jaottelu on turhaa koska vastuu on aina lopulta Jehovan siis Tekijän ei tehdyn. Tehty(luotu) ei voi olla koskaan vastuussa Tekijänsä alku-valinnoista.

• 2+2
    • jt

Jehovantodistajat väittävät haluavansa tehdä uskoaan tunnetuksi ja nimenomaan siksi jakelevat julkaisujaan. Useimmiten julkaisut tietysti päätyvät suoraan lähimpään roskikseen, mutta jos joku vaivautuu lukemaan ja vielä kopioimaan ne tälle palstalle, niin mitä pahaa siitä voi rehellinen ihminen keksiä? Ei yhtään mitään, väittäväthän jehovantodistajat nimenomaan tarkoituksensa olevan uskomuksiensa tunnetuksi tekeminen.

Kaikki pitkään mukana olleet jehovantodistajat tuntevat hyvin järjestönsä pimeät puolet, kyse on vain siitä, ettei niitä saisi paljastaa tulevilla uhreille etukäteen. Monet ihmiset haluavat kuulua yhteisöön, joka ulospäin näyttää hienolta, mutta VT-seura vaatii elinikäistä sitoutumista ja tietysti mahdollisimman vähällä käytännön tiedolla järjestöstä.

• not knowledge

Nimimerkkisi on todellakin hämäävä.

• - helel -

Jep. jt = jeshua tulee

• Jehovan todistaja

OK, selvennän sitten nimimerkkiä. Vartiotorni-seura tai sen opastus ei miun nimimerkeistä hetkahda, mutta totuus on paras puolustus.

• - helel -

Sinä et ole Jehovan todistaja.

• Jehovan todistaja

Siehän voit pyytää vanhimmistoa erottamaat miut. Tuomiosi ovat naurettavia, ethän edes kuulu jehovantodistajiin.

Voisin tietysti itsekin erota, mutta se olisi jt-sääntöjen vastaista, sillä niiden mukaan todistajan on pyrittävä vaikuttamaan niin, että Seuran ja sen opetuksen virheet korjataan.

• - helel -

Ei tuomioni, vaan käsitykseni. Sen mukaan et ole todistaja.

Minä en tuomitse, se kuuluu teille ns. evlutisteille.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      56
      5735
    2. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      75
      2902
    3. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      21
      2137
    4. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      40
      1925
    5. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      161
      1829
    6. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      19
      1818
    7. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      5
      1548
    8. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      83
      1172
    9. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      19
      1171
    10. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      69
      996
    Aihe