Efexor = huono olo!

Joppe

Lääkäri ehdotti kokeilla tota Efexor:ia.
Käski ottaa 2 pilleriä aamulla(1 pilleri= 37,5mg)
Mutta eihän noita syö pirukaan.
Siis tulee niin oksettava ja heikko olo noin 15 minuutin päästä,että pakko mennä pitkälleen,muuten pyörtyy.
Kestää noin tunnin verran,ennenku rupee olo paraneen.
Eihän näitten syönnissä oo mitään järkee.
Hyi,hitto.

21

43351

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • manu

Otitko lääkkeen tyhjään vatsaan? Varsinkin hoidon alkuvaiheessa kannattaa pitää huolta että syö ennen lääkettä. Pahoinvointi kestää viikon verran, mutta sitten helpottaa. Mulla oli alussa samat oireet, mutta jatkossa Efexor on osoittautunut tosi hyväksi ja toimivaksi lääkkeeksi. Älä heitä vielä hanskoja tiskiin!

• Hittolainen

Samaa mutta toisen merkkisellä valmisteella, plus sitten suunnilleen koko litania sivuoireita mitä ohjeessa mainittiin. Muutamassa viikossa pitäisi helpottaa mutta kuukauden tuskailun jälkeen tuli mitta täyteen kun olo meni vaan huonommaksi. Joillein sopii, toisille ei mitenkään.

• käyttäjä

Mulla taas Efexor on ollu positiivinen kokemus. Siis kylhän mullakin oli tota huono vointisuutta mutta alussa. nyt oon syöny sitä jotain melkein 2kk ja mtn oireita ei oo ollu enää pitkään aikaan.

• Makke

Mulla oli kanssa ihan sama juttu. Kun otin ekana aamuna pillerin (1x37,5mg), niin puolen tunnin päästä laattasin ja taju meinas lähteä. Nyt oon muutaman viikon niitä popsinut ja tuplannut annoksen, tällä hetkellä siis 75mg depot-kapseli.

Sun ehkä kannattais siirtää tuossa aloitusvaiheessa tabun ottaminen iltaan, niin ei mene ihan koko päivä pilalle huonon olon takia.

• normaalia?

Eli sillä minimi annoksella on aloitettu kerran päivässä aamuisin. Olo on kuin olisi kahvipannullisen kahvia juonot. Menen ihan ylikierroksilla, on huono olo ja jalat ja kädet tärisevät. Sydän myös tykyttelee inhoittavasti eikä unikaan yöllä ole tullut. Ja vasta kolme päivää on syöty. Kuinka kauan tätä lääkettä kannattaa syödä/kokeila kun heti näin rajusti reagoin ja vielä noin pieni annos???? Olen jo todella montaa kokeillut ja tämä olisi viimeinen toivoni... Eikä hyvältä vaikuta

• Mariah
        normaalia? kirjoitti:

Eli sillä minimi annoksella on aloitettu kerran päivässä aamuisin. Olo on kuin olisi kahvipannullisen kahvia juonot. Menen ihan ylikierroksilla, on huono olo ja jalat ja kädet tärisevät. Sydän myös tykyttelee inhoittavasti eikä unikaan yöllä ole tullut. Ja vasta kolme päivää on syöty. Kuinka kauan tätä lääkettä kannattaa syödä/kokeila kun heti näin rajusti reagoin ja vielä noin pieni annos???? Olen jo todella montaa kokeillut ja tämä olisi viimeinen toivoni... Eikä hyvältä vaikuta

Hei,mä sain myös tuota ja olin kuin duracell-pupu ja pää meinasi haljeta.Kannattaa muistaa,että ne on kemiaaleja...ihan kuin alkoholi.En varmaan syö mitään...koen etten ole masentunut vaan todella uupunut ja ennen vanhaan masennusta pidettiin normaalin elämänkulkuun kuuluvana osana,mitä se on varmaan vieläkin,mutta kun työelämä ja kaikki on vedetty niin kireelle niin ei ihme,jos uupuu välillä.Levätkää tarpeeksi kauan ja keksikää jotain kivaa tekemistä.

• Psykiatri

Efexoria aloitettaessa on yleensä hyvä ottaa noita pienimpiä aamuin illoin tai aloittaa suoraan 75 mg depotilla kerran päivässä.

Vaikka Efexor on usein alussa hankala lääke, voi pitempi käyttö osoittaa sen selvästi muita paremmaksi ja alkuvaihee kärsimys kannattaa. Itselläni on tapana seurata näitä hyötyjä ja haittoja ja arvoida niiden perusteella sopivampaa lääkettä jatkossa. Jos mitään lääkettä ei käytä kovin pitkään, ei tätä tietoa tietenkään saa.

• omppu

Kun ensimmäisen kerran aloitin Efexorin (150 mg depot), lääkäri sanoi, että yhden päivän wash out Aurorixista riittää. Söin 5 päivää ja olo oli sellainen, että tuskin pysyin jaloillani ja ajatus oli yhtä puuroa vapina ja kylmä hiki.
        Nyt aloitetaan 75mg depotilla ja lääkärini on edelleen sitä mieltä, että yhdessä vrk:ssa MAO-estäjä on poistunut elimistöstä täysin, eli voi aloittaa Efexorin. Olen nyt kahden vaiheilla, kun en tiedä kumpaa uskoa; psykiatria vai pakkausselostetta.

• star1978

Olen käyttänyt efexoria 75mg/vrk nyt reilun kolmen viikon ajan. Lääke on määrätty minulle ahdistukseen ja siitä aiheutuvaan ahmimishäiriöön. Ahdistus on jo jonkin verran helpottanut mutta ahmiminen ei... Olen kuullut että ahmimiseen tarvitsisi suuremman annoksen efexoria, jotta auttaisi?

Alun jälkeen minulla ei ole ollut mitään sivuvaikutuksia, onko teillä tullut sivuvaikutuksia annostuksen noston yhteydessä?

• nainen vm.61

Olen syönyt kahden vuoden ajan 1 x 150mg/pvä.En muista millaisia sivuvaikutuksia minulla oli,kun aloin syömään,sillä olo oli niin fyys.kuin psyykk.täysin rikkoutunut.Koen lääkkeen hyvänä,ilman sitä tuskin olisin jaksanut pitää itseni hengissä.

• Rakastajatar

Luin juuri keskustelun Efexorista. Olen syönyt lääkettä noin 2 vkoa vasta ja alussa oli heiman kumottava olo, mutta se meni nopeasti ohi. Muuten tosi hyvä lääke, elämänlaatu on parantumut. Ainoastaan näköhäiriöitä on ollut. Normaalista sanomalehtitekstistä on välillä vaikea ottaa selvää. Syön lääkettä kaksisuuntaiseen mielenhäiriöön, johon liittyy deressiivisiä ja maanisia vaiheita. Pystyn elämään nyt normaalia elämää ja käymään töissä.
      Olen tosi iloinen, että vihdoin apu löytyi.

• syötyä

75 mg depottia tasan 10 vrk kun piti lopettaa. Seittämännen päivän kohdal luulin et olen saanut kirppuja kun kutitti niin kamalasti toista kainaloa. 8 pv tienoilla se kirppu levisi joka paikkaan ja tuli pieniä ihottuma läikkiä ja KAMALA KUTINA JA POLTE koko iholla. Yötä päivää raavin ihon rikki ja sit vasta tajusin soittaa lääkärille ja oho, olenkin allerginen lääkkeelle. Arvoitukseksi jää että onko se tuo pääaine vai jokin lääkkeen apuaine. No pettynyt olen tietty kun olin niin toivonut että tämä lääke olis ollu miulle se oikea.

• jorljoeljojel

Omasta puolestani voin vastata sinulle ja KAIKILLE MUILLE joilla on samanlaisia oireita.

Noin prosentilla käyttäjistä se nostaa tai alentaa verenpainetta. Alhainen verenpainehan aiheuttaa huimausta.

Periaatteessa alhainen verenpaine on terveellistä, mutta olo tuntuu pahalta..

• 8888

En ymmärrä miten muilla on hirveitä oloja tullut sivuvaikutuksena... mulla tuli heti vaan positiivista. ei mitään pahoja oloja yms.

• DioDi

Siis mulle lääkäri on neuvonnut kaikissa lääkkeissä olla lukematta sitä sivuvaikutusluetteloa.. Koska kun sitä lukee varmasti saa kaikki ne oireet kun alkaa oikein odottamaan/miettimään niitä. Ja sitten kans täytyy muistaa se kuin monelta on kysytty mitä olotiloja on lääkkeen aloituksen jälkeen tullut, osa vastaajista on voinut sairastaa niin vakavaa masennusta että kaikki oireet onkin johtunu siitä. Kyllähän tää lääke aiheutti jo ekana päivänä ihon tuntohäiriöitä. Ja toisena päivänä oli sellainen kummallinen olo. Mutta se olikin sit siinä, muuta ei tullut.

• alumiini
        DioDi kirjoitti:

Siis mulle lääkäri on neuvonnut kaikissa lääkkeissä olla lukematta sitä sivuvaikutusluetteloa.. Koska kun sitä lukee varmasti saa kaikki ne oireet kun alkaa oikein odottamaan/miettimään niitä. Ja sitten kans täytyy muistaa se kuin monelta on kysytty mitä olotiloja on lääkkeen aloituksen jälkeen tullut, osa vastaajista on voinut sairastaa niin vakavaa masennusta että kaikki oireet onkin johtunu siitä. Kyllähän tää lääke aiheutti jo ekana päivänä ihon tuntohäiriöitä. Ja toisena päivänä oli sellainen kummallinen olo. Mutta se olikin sit siinä, muuta ei tullut.

olen nyt syönyt tasan viikon efexoria, ja olo on ollut ihan hullun hirveä. oksettaa,tärisyttää,ahdistaa, olen vihainen kaiken aikaa, hikoiluttaa, jalat on vähän turhan levottomat ja muutenkin pahoista univaikeuksista kärsivänä ihmisenä nukkuminen on pelkkää valvekoomaa. ihankuin olisi jatkuva paha darra. kun tuo pruukaa vielä laimentamaan imovanen vaikutusta. yritän nyt vaan sinnitellä, jos tämä olisi vihdoinkin toimiva lääke. kaksi eri lääkäriä on vaan kehottanut sinnittelemään, ja elän kyllä toivossa jos nää vaikka korjaisi vähän päätä. laskeskelin tuossa rauhottavat ja unilääkkeet mukaanlukien että n. 7 vuoden aikana olen syönyt 15 eri lääkettä laidasta laitaan . :o

jos vaikka ensiviikon aikana sitten helpottaisi, ja olo tasaantuisi.

• sidharta
        alumiini kirjoitti:

olen nyt syönyt tasan viikon efexoria, ja olo on ollut ihan hullun hirveä. oksettaa,tärisyttää,ahdistaa, olen vihainen kaiken aikaa, hikoiluttaa, jalat on vähän turhan levottomat ja muutenkin pahoista univaikeuksista kärsivänä ihmisenä nukkuminen on pelkkää valvekoomaa. ihankuin olisi jatkuva paha darra. kun tuo pruukaa vielä laimentamaan imovanen vaikutusta. yritän nyt vaan sinnitellä, jos tämä olisi vihdoinkin toimiva lääke. kaksi eri lääkäriä on vaan kehottanut sinnittelemään, ja elän kyllä toivossa jos nää vaikka korjaisi vähän päätä. laskeskelin tuossa rauhottavat ja unilääkkeet mukaanlukien että n. 7 vuoden aikana olen syönyt 15 eri lääkettä laidasta laitaan . :o

jos vaikka ensiviikon aikana sitten helpottaisi, ja olo tasaantuisi.

Mitä kokemuksia teillä pidempään käyttäneillä on efexor depotin sivuvaikutusten kestosta. Olen nyt käyttänyt ensin viikon 37,5 ja nyt reilun viikon 75 mg annostuksella. Lääkkeet sain pahaan masennukseen, johon liittyy voimakasta ahdistusta ja unettomuutta. Vaihdevuosilla on ilmeisesti osuutta asiaan, sillä horminihoitoani ei olla uskallettu lisätä 4 vuotta sitten sairastamani trombin vuoksi.
        Aluksi olin lopen uupunut. Mitään en olisi jaksanut tehdä. Lääkkeen oton jälkeen noin puolen tunnin kuluttua saan voimakkaan tärinä- ja hikoilu- ja ahdistuskohtauksen. Vaikuttaa samanlaiselta kuin paniikkihäiriössä. Viime päivinä olen käynyt aivan ylikierroksilla ja ruumiissa on duracell pupuolo. Ihmisten ilmoille en ole uskaltautunut oireitteni kanssa. Ajattelen että heti menen, kun aloitusoireet on helpottaneet. Olo on kyllä vähän innostuneempi, mutta kovin kovin levoton. Tässä vaiheessa on vaikea tietää, mikä johtuu lääkkeestä ja mikä masennuksesta. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on ja kuinka kauan kannattaa odottaa ja kestää?

• Masentunut johanna
        sidharta kirjoitti:

Mitä kokemuksia teillä pidempään käyttäneillä on efexor depotin sivuvaikutusten kestosta. Olen nyt käyttänyt ensin viikon 37,5 ja nyt reilun viikon 75 mg annostuksella. Lääkkeet sain pahaan masennukseen, johon liittyy voimakasta ahdistusta ja unettomuutta. Vaihdevuosilla on ilmeisesti osuutta asiaan, sillä horminihoitoani ei olla uskallettu lisätä 4 vuotta sitten sairastamani trombin vuoksi.
        Aluksi olin lopen uupunut. Mitään en olisi jaksanut tehdä. Lääkkeen oton jälkeen noin puolen tunnin kuluttua saan voimakkaan tärinä- ja hikoilu- ja ahdistuskohtauksen. Vaikuttaa samanlaiselta kuin paniikkihäiriössä. Viime päivinä olen käynyt aivan ylikierroksilla ja ruumiissa on duracell pupuolo. Ihmisten ilmoille en ole uskaltautunut oireitteni kanssa. Ajattelen että heti menen, kun aloitusoireet on helpottaneet. Olo on kyllä vähän innostuneempi, mutta kovin kovin levoton. Tässä vaiheessa on vaikea tietää, mikä johtuu lääkkeestä ja mikä masennuksesta. Minkälaisia kokemuksia teillä muilla on ja kuinka kauan kannattaa odottaa ja kestää?

Mie oon syönyt Efexor depot 75mg yli puoli vuotta. Alussa oli kaksi viikkoa pahoinvointia, ahdistusta, outoja oloja kuin olisin koko ajan humalassa. Sitten onkin ollut pelkkiä positiivisia vaikutuksia. Masennus ja ihmispelko sekä paniikkihäiriö olivat tiessään maaliskuulle asti. Nyt kevätmasennuksen iskiessä lisättiin lääkitystä 150mg:een. Tänään otin ensimmäisen tupla-annoksen ja oireet ovat samat kuin alussa. Ehkä jopa pahemmat. Tuskainen olo, en voi nukkua, hikoillen äsken heräsin kuoleman tunteeseen, ahdistaa ja pelottaa. Kahden viikon kuluttua paremmin, toivottavasti.

• ex-käyttäjä
        Masentunut johanna kirjoitti:

Mie oon syönyt Efexor depot 75mg yli puoli vuotta. Alussa oli kaksi viikkoa pahoinvointia, ahdistusta, outoja oloja kuin olisin koko ajan humalassa. Sitten onkin ollut pelkkiä positiivisia vaikutuksia. Masennus ja ihmispelko sekä paniikkihäiriö olivat tiessään maaliskuulle asti. Nyt kevätmasennuksen iskiessä lisättiin lääkitystä 150mg:een. Tänään otin ensimmäisen tupla-annoksen ja oireet ovat samat kuin alussa. Ehkä jopa pahemmat. Tuskainen olo, en voi nukkua, hikoillen äsken heräsin kuoleman tunteeseen, ahdistaa ja pelottaa. Kahden viikon kuluttua paremmin, toivottavasti.

Lääkäri määräsi minulle viime kesänä efexoria itkuisuuteen, joka johtui ihmissuhdesotkuistani. Aina kun kävin hänen luonaan itkin.
        Itku kuitenkin oli minulle tapa purkaa asiaa, mutta lääkärin mielestä siitä piti päästä eroon.

Sain aluksi syötäväksi viikon ajaksi 35,5 mg:n päiväannoksen. Muutaman päivän ajan olo oli huono, sillä ruokahaluni katosi, kärsin tuskanhiesta, unettomuudesta ja suuta kuivasi. Muutaman päivän päästä oireet kuitenki katosivat. Viikon jälkeen päiväannos nostettiin 75 mg:n ja se toimi hyvin, en kärsinyt mistään oireista. Kilttinä popsin lääkettä useamman kuukauden, yli pitkän talven. Keväällä minulta jäi kahtena päivänä lääkitys väliin ja kärsin samanlaisista oireista kuin aloittaessani. Kun tajusin mistä oireet johtuivat, hain apteekista heti lääkepakkauksen.

Kävin koko talven juttelemassa asiostani ammattiauttajan kanssa. Se ja lääkitys sekä moni muu positiivinen asia saivat minut voimaan hyvin ja uskalsin puhua lääkityksen lopettamisesta.

Sain lääkemääräyksen pienemmällä annokselle, eli soin 37,5 mg:n annoksia parin viikon ajan. Vaikka päiväannos pieneni, en saanut mitään oireita, vaikka olin pelännyt. Nyt olen ollut viikon ajan ilman, enkä ole edellenkään saanut sellaisia oireita, joita sain kuuria aloittaessani tai silloin kun lääke jäi ottamatta parin päivän ajaksi.

Lääkitys pitää aloittaa varovaisesti ja samoin se pitää myös lopettaa niin. Oireita on keskusteleva hoitavan lääkärin kanssa. Lääkitys ei ole mikään leikin asia, eikä siihen pidä puuttua omavaltaisesti.

Itselläni mielialaan on vaikuttanut positiivisesti kivojen asioiden tekeminen ja lepääminen.

Kuitekin vielä muistaa, että jokainen on oma yksilö, eikä kaikkiin toimi samat säännöt.

Iloista kesää kaikille!

• siirappi87

Olen 21v nainen ja tod näköisesti masentunut(taas)
      Mulle määrättiin tätä lääkettä 75mg päivässä..

Pelottaa jo etukäteen tän alottaminen!
      On ollut niin huonoja kokemuksia muista lääkkeistä..

Uskaltaako kokeilla vai revinkö reseptin?!
      apuva..:0

• saman aloittanut

Ei se kannata kun kokeilla jos se olisi sinulle sopiva lääke, itse olen 26 ja kärsin ahdistuksesta ja kuoleman pelosta ja vielläpä paniikkihäiriötä, minulle on kokeiltu monia lääkkeitä nyt aloitin efexorin käytön ja seurailen mitä tulee, haluan vaan tästä olostani eroon ja että pystyisin ajattelemaan muutakin kun ahdistuneisuuttani.
        Kokeile vaan.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Diesel-ammattilainen kehuu Sanna Marinia

"Sanna Marinin (sd) hallitus loi neljä vuotta sitten väliaikaisen polttoaine­tuki­järjestelmän, kun energianhinnat nousi
      Maailman menoa
      44
      3069
    2. Pitkänperjantain kunniaksi tekoälyn analyysi Riikka Purran kirjoituksesta

🧠 Mitä se kertoo "riikka"-nimimerkin lähijunassa tapahtuneesta? 1. Asenteellinen ja epäasiallinen sävy: Kirjoitus purs
      Maailman menoa
      45
      2877
    3. 100 prosentin perintövero korjaisi myös Hitas-ongelman

Moni ei uskalla kieltäytyä perinnöstä maineen menettämisen uhalla, joten sitten tulee näitä tilanteita, joissa joutuu es
      Maailman menoa
      50
      2505
    4. Iso poliisioperaatio Lapualla

Paikalla oli silminnäkijän mukaan myös kolme ambulanssia. https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011924650.html Onko virpo
      Lapua
      47
      2347
    5. Riikan antisakset leikkaavat bensan hintaa ylöspäin

Sannan aikoina bensaa sai 1,3 euron litrahinnalla ja Riikka leikkasi sen euron ylemmäksi reiluun 2 euroon. Joko on saks
      Maailman menoa
      32
      2096
    6. Olen aika varma

että meidän tiemme risteäminen oli ainutkertainen tapahtuma elämässäni. En tule koskaan kohtaamaan ketään muuta, joka sa
      Ikävä
      58
      1840
    7. Oletko nähnyt hänet ilman...

Vaatteita!?
      Ikävä
      45
      1759
    8. Sukupuolineutraalit liikennemerkit yksi persujen älynväläys

Samassa rytäkässä kaikki syrjäseutujen bussipysäkkien liikennemerkitkin vaihdettiin, vaikkei bussia ole liikennöinyt enä
      Maailman menoa
      40
      1612
    9. Oon niin surullinen

Ettei meistä tullut sitä mitä toivoin
      Ikävä
      46
      1535
    10. Mitä sitten odotat

Jos seurailet vain tekemisiäni
      Ikävä
      26