Vaikka työttömäksi jäisi, niin ei Suomessa kukaan nälkään kuole - kaikille valtio takaa minimielintason, jolla ei härän ulkofileitä osteta ja luksushuvilassa asuta, mutta katon pään päälle ja perustoimeentulon. Ei täällä nälkään kuolla.
Monissa muissa maissa valtion myöntämät tuet ovat tasan 0 euroa tai niin alhaisia, ettei riitä edes perusasunnon vuokran maksuun. Kun rahaa ei ole tiedossa, niin silloinhan ei vaan ole varaa jäädä työttömäksi, koska silloinhan ei oikeasti ole mitä syödä.
Suomalainen vähävaraisten tukisysteemi on hyvä siinä mielessä, että kaikille taataan katto pään päälle ja edes peruselintarvikkeet. Toisaalta, kun tietää, ettei täysin tyhjän päälle ikinä jää, niin sehän tuo eräänlaista rentoutmisen tunnetta, mikä vaikuttaa taas työhalukkuuteen. Liian korkeilla tuilla on tehty joissain tapauksissa työttömyys työntekoa kannattavammaksi. Tämä, jos mikä, on väärin. Työnteon pitää olla kannattavampaa kuin työttömyys.
Suomen köyhät on turvassa
23
172
Vastaukset
- Järkimies75
Loistava kirjoitus.
Suurin osa ihmisistä maailmassa on ihan oikeasti köyhiä. Eli huutava pula ruuasta, asunnosta, välttämättömästä terveydenhuollosta, ynnä muista asioista joista täällä EI ole pulaa, mikäli käyttää rahaa viisaasti. Suomen köyhä olisi varakas melkein kaikkialla, paitsi rikkaissa länsimaissa. Ja niissä köyhä on köyhempi kuin suomalainen "köyhä".
Niin kuin aikaisemmassa keskustelussa yritin selvittää, relatiivista köyhyyttä on mahdotonta poistaa työllä - ei millään muulla keinolla. Jos työttömille annettaisiin työtä tekeviltä pakolla otettuja rahoja niin paljon että niillä saavuttaa pienipalkkaisiin verrattavan tilanteen, työtä tehdään vähemmän. Jos vielä halutaan maksaa runsaita tukia, on veroja nostettava, ja se alentaa motivaatiota työhön entisestään. Kyseessä on kierre.
Köyhät menevät ansaan luullessaan että äänestämällä tukien korottamista lupaavia populistipoliitikkoja he voisivat elellä mukavasti menemättä töihin (riippumatta onko kyse siitä ettei työ huvita, vai ettei työtä vain löydy). Niin ei ikinä tapahdu, viimeistään enemmistö äänestäjistä - siis keskiluokka - pitää huolta että heidänkin kuppaamisellaan on rajansa.
Suomessa köyhiä sorretaan kannustamalla tukiriippuvuuteen. Sortajina toimii hyväntekijöinä itseään pitämä joukko vasemmistolaisia poliitikkoja, ja virkamiehiä joiden palkka on riippuvainen muiden köyhyydestä. Omia rahojaan nämä Robin Hoodit eivät muille anna, toisten rahoja kylläkin. He tutkivat köyhyyttä viiden tonnin kuukausipalkalla.
Annas kun ehdotat AKTIVOIVAA RATKAISUA. Siis tukien korvaamista tuntuvilla veronalennuksilla tai ehkä vähäisellä mutta yksinkertaisella tuella, alkavat ihmiset huutaa naama punaisena syytteitä. Porvari! Riistäjä! Ilmeisesti rahan tienaaminen omilla kyvyillä, omalla työllä, ilman toisilta varastettujen eurojen ruinaamista KELAn tai sossun tiskillä ei kiinnosta?
Tiedän kyllä että osaa teistä kiinnostaisi, ja minusta on häpeällistä että tilanne on mikä on. Teille paljon tsemppiä, toivotaan että tilanne muuttuu vielä joskus.No jos maailman mittapuussa suomalainen köyhä onkin rikas mikä estää sinua tulemasta meidän joukkoomme?
Jos koet että asiamme ovat niin hyvin kuin sanot, ei sinulla pitäisi olla mitään estettä valita köyhyyttä.Kukkomies kirjoitti:
No jos maailman mittapuussa suomalainen köyhä onkin rikas mikä estää sinua tulemasta meidän joukkoomme?
Jos koet että asiamme ovat niin hyvin kuin sanot, ei sinulla pitäisi olla mitään estettä valita köyhyyttä.Eli toisten köyhyys on aina rikkautta, mutta oma rikkaus on suoranaista köyhyyttä josta ei ole varaa ottaa senttiäkään pois.
Eikö niin? :)
Asiassa voittaja on se joka reaalisesti on toista köyhempi. Hän pärjää vähemmällä ja asettaa sen rajan mikä tulisi kritisoijienkin pystyä nielemään jos kerran "ei ole vielä tarpeeksi köyhä" tms.- Järkimies75
Kukkomies kirjoitti:
Eli toisten köyhyys on aina rikkautta, mutta oma rikkaus on suoranaista köyhyyttä josta ei ole varaa ottaa senttiäkään pois.
Eikö niin? :)
Asiassa voittaja on se joka reaalisesti on toista köyhempi. Hän pärjää vähemmällä ja asettaa sen rajan mikä tulisi kritisoijienkin pystyä nielemään jos kerran "ei ole vielä tarpeeksi köyhä" tms."Eli toisten köyhyys on aina rikkautta, mutta oma rikkaus on suoranaista köyhyyttä josta ei ole varaa ottaa senttiäkään pois."
Onhan siitä. Me annetaan hyväntekeväisyyteen rahaa, ja myös ollaan palkattu työttömiä kotitöihin reippaasti isommalla palkalla kuin mitä he muualla saisivat. Oikeasti köyhiä, sairaita, ym on autettava, ja me halutaan kannustaa ahkeria ihmisiä joille työ maistuu. Järkimies75 kirjoitti:
"Eli toisten köyhyys on aina rikkautta, mutta oma rikkaus on suoranaista köyhyyttä josta ei ole varaa ottaa senttiäkään pois."
Onhan siitä. Me annetaan hyväntekeväisyyteen rahaa, ja myös ollaan palkattu työttömiä kotitöihin reippaasti isommalla palkalla kuin mitä he muualla saisivat. Oikeasti köyhiä, sairaita, ym on autettava, ja me halutaan kannustaa ahkeria ihmisiä joille työ maistuu.Kumpi oli ensin, muna vai kana, ahkeruus joka johtaa kannustamiseen vai kannustaminen joka johtaa ahkeruuteen?
Sen tiedän että ahkeruudesta on palkittu kasalla paskaa ja kannustamista en ole aikapäiviin nähnyt missään muodossa.
Itseasiassa monissa maissa joissa ihmiset eivät saa mitään rahaa on kehittynyt erittäin humaani hyväntekeväisyys ja ihmiset pääsevät erilaisiin yhteisöisin jäseneksi, toisin sanoen niissa sosiaalinen turvaverkko ei perustu rahalla - mutta turvaverkko on todellinen.
Suomessa puolestaan vedotaan helposti siihen että "saathan sinä rahaa" mutta jos ihmisen tarve ei ole rahaperustainen tai hän hukkaa rahansa tai ongelman luonne ei selviäkään rahalla niin silloin turvaverkko pettää täydellisesti.
Tästä esimerkki ovat kodittomat alkoholistit jotka tekevät rikoksia päästäkseen talveksi vankilaan. Heille raha ei ole kuin ongelma, enemmän he tarvitsisivat oikeaa sosiaalista kuntoutusta kuin tienpostkeen hylkäämistä toimeentulotukisatastensa kanssa. Tällöin on aivan turha vedota siihen että "Saathan sä rahaa, älä kitise."
"Liian korkeilla tuilla on tehty joissain tapauksissa työttömyys työntekoa kannattavammaksi. Tämä, jos mikä, on väärin. Työnteon pitää olla kannattavampaa kuin työttömyys."
No kerro mikä on tälläinen liian korkea tuki? Anna esimerkki?- Järkimies75
"Itseasiassa monissa maissa joissa ihmiset eivät saa mitään rahaa on kehittynyt erittäin humaani hyväntekeväisyys ja ihmiset pääsevät erilaisiin yhteisöisin jäseneksi, toisin sanoen niissa sosiaalinen turvaverkko ei perustu rahalla - mutta turvaverkko on todellinen."
En olisi uskonut että kirjoitan tämän, mutta olet 100% oikeassa.
Esimerkiksi 1900-luvun alun USA:ssa ei ollut suuremmin sosiaalisia tukia, mutta koska verotus oli alhainen, ihmiset auttoivat toisiaan vapaaehtoisesti. Kun valtio päätti auttaa köyhiä (pikemminkin "auttaa") varastamalla kansalaisilta ja siirtämällä rahat köyhille, vapaaehtoinen hyväntekeväisyys romahti. Kouluja, kirkkoja, sairaaloita ym yksityisillä lahjoituksilla toimivia instansseja meni konkurssiin. Köyhien asema heikkeni, ja työttömyys on siitä lähtien ollut iso ongelma.
Näinhän se on, osuit naulan kantaan. Kun auttaminen on valtion vastuulla, ihmiset ajattelevat että miksi auttaa, se on valtion tehtävä hoitaa homma.
"No kerro mikä on tälläinen liian korkea tuki? Anna esimerkki?"
Sellainen tuki joka saa nimim. Kukkomiehen välttelemään työntekoa ellei palkka ole vähintään 2 500 euroa/kk ;-)Tottakai olen 100% oikeassa. Olen kokoajan oikeassa, kaikessa.
Pohjimmiltaan sinä teet jotain siksi että siitä on hyötyä sinulle.
Minä olen samanlainen.
Jos toimeentuloturva viedään alemmaksi silloin mietin aina mikä on parasta. Luultavasti menisin hakemaan sen sairauseläkkeen mitä psykologit tarjoavat koska muuta eivät keksi (koska psykologi ei voi muuttaa muuta maailmaa).
En ota sairaseläkettä vastaan koska olen työkykyinen. Mutta työkykyisyyteni vähenee mitä sairaammaksi systeemi menee, jolloin jos tipautatte toimeentulotukea niin totean että ei kiinnosta (henkinen shokki on liikaa) ja sitten menetätte potentiaalisenkin työntekijän.
Onko teitä ruoskittu niin paljon että haluatte ruoskia kaikkia ympärillänne, ettekä lähde sille linjalla että se mikä saa teidätkin toimimaan - palkkio - on se mikä toimii kaikkiin muihinkin? Palkkiota ei ole se että että ensin otetaan kaikki pois, sitten lätkäistään 8 tuntia pois että saat pitää sen minimin mikä on edes jollain tavalla määriteltävissä liki kehitysmaatasoiseksi elämäksi?
Haistakaa P.A.S.K.A.- Järkimies75
Kukkomies kirjoitti:
Tottakai olen 100% oikeassa. Olen kokoajan oikeassa, kaikessa.
Pohjimmiltaan sinä teet jotain siksi että siitä on hyötyä sinulle.
Minä olen samanlainen.
Jos toimeentuloturva viedään alemmaksi silloin mietin aina mikä on parasta. Luultavasti menisin hakemaan sen sairauseläkkeen mitä psykologit tarjoavat koska muuta eivät keksi (koska psykologi ei voi muuttaa muuta maailmaa).
En ota sairaseläkettä vastaan koska olen työkykyinen. Mutta työkykyisyyteni vähenee mitä sairaammaksi systeemi menee, jolloin jos tipautatte toimeentulotukea niin totean että ei kiinnosta (henkinen shokki on liikaa) ja sitten menetätte potentiaalisenkin työntekijän.
Onko teitä ruoskittu niin paljon että haluatte ruoskia kaikkia ympärillänne, ettekä lähde sille linjalla että se mikä saa teidätkin toimimaan - palkkio - on se mikä toimii kaikkiin muihinkin? Palkkiota ei ole se että että ensin otetaan kaikki pois, sitten lätkäistään 8 tuntia pois että saat pitää sen minimin mikä on edes jollain tavalla määriteltävissä liki kehitysmaatasoiseksi elämäksi?
Haistakaa P.A.S.K.A.Mietitääs. Jos minä lahjoitan sinulle vastikkeetta 500 eur/kk ja sitten päätän lopettaa maksamisen, sinun logiikkasi mukaan olen ottanut sinulta 500 eur/kk pois?
Ei, Kukkomies. En ole ottanut sinulta mitään.
Ja jos tarjoudut tekemään minulle 5 päivää rakennushommia saadaksesi 500 euroa, ei siinä ole kyse 500 euron "pitämisestä", vaan 500 euron ansaitsemisesta.
Pääsyy miksi duuni ei kiinnosta on vastikkeettomat tuet. Ihmiset eivät laskekaan palkkaa sen mukaan paljonko se on, vaan paljonko palkka on enemmän kuin tuet. Tämä on aivan hullua. Työnantaja maksaa X euroa palkkaa, lomakorvaukset, sosiaalikulut, vakuutukset ja kaikki. Sitten verottaja ottaa osansa ja duunari sanoo että kiitos mutta ei kiitos, mähän tienaisin vain muutaman satkun enemmän kuin sossun tuilla. Ei tarvitse olla talousnero ymmärtääkseen että jossain ei klikkaa.
- n22w
Monen köyhyys alkaa veloista; ulosotto ja elatusmaksut, kuten Kukkomies omasta tilanteestasi kerroit. Ei ole järkeä mennä töihin, koska kaikki rahat kuitenkin viedään pois. Antaa anteeksi ja unohtaa ei ulosoton perittäviä ja elatusmaksuja missään nimessä voi yleisen kurin ylläpitoon.
Mitä ihmeen järkeä on hankkiutua ulosottoon ja pöhäyttää maailmaan kakaroita, joita ei pysty elättämään? Ulosotto on ihan omaa tyhmyyttään varojensa yli elämistä, kun taas elatusmaksut on huonoa tulevaisuuden suunnittelua.No, sä olet päättänyt että asiat on tapahtuneet mulle tossa järejstyksessä joten vittuako sullekaan selittämään mitään.
On ollut aika jolloin olen ollut työelämässä, ilman ulosottoja ja silloin lasten tekeminen oli ajankohtaista.
Mutta ajat muuttuu ja jos firmalta romahtaa tilauskanta niin silloin ne työt loppuu youknow, ja kun kertakaikkiaan ei pysty selviään laskuistaan ja kaikki luistelee päin persettä niin pahasti ettei siinä pärjää ja työllistyminenkin näyttää äärimmäisen epätodennäköiseltä niin mitä siinä voi tehdä muuta kuin valita että kuollako nälkään vai jättääkö kaikki paitsi oleelliset laskut maksamatta?
Nyt eletään tässä tilanteessa, ja ainoo millä tästä enää suostun eteenpäin on se että mulle tarjoutuu ihan oikea kaikkien kannalta OK tilaisuus järjestää elämäni jotenkin fiksummaksi. Se että nyt vietäisiin loputkin takaisi etten enää koskaan edes yritä ja yritän vain vahingoittaa "yhteiskuntaa" joka pyrkii vahingoittamaan minua - vaikka se mitä tahdon on oikeasti vain elää normi elämää ja saada rahaa työstä niin että elämä on ok.
Se on kohtuullista. Jos sitä ei voi ottaa huomioon niin voit vaikka tunkee kaktuksen p-illuus.- n22w
Kukkomies kirjoitti:
No, sä olet päättänyt että asiat on tapahtuneet mulle tossa järejstyksessä joten vittuako sullekaan selittämään mitään.
On ollut aika jolloin olen ollut työelämässä, ilman ulosottoja ja silloin lasten tekeminen oli ajankohtaista.
Mutta ajat muuttuu ja jos firmalta romahtaa tilauskanta niin silloin ne työt loppuu youknow, ja kun kertakaikkiaan ei pysty selviään laskuistaan ja kaikki luistelee päin persettä niin pahasti ettei siinä pärjää ja työllistyminenkin näyttää äärimmäisen epätodennäköiseltä niin mitä siinä voi tehdä muuta kuin valita että kuollako nälkään vai jättääkö kaikki paitsi oleelliset laskut maksamatta?
Nyt eletään tässä tilanteessa, ja ainoo millä tästä enää suostun eteenpäin on se että mulle tarjoutuu ihan oikea kaikkien kannalta OK tilaisuus järjestää elämäni jotenkin fiksummaksi. Se että nyt vietäisiin loputkin takaisi etten enää koskaan edes yritä ja yritän vain vahingoittaa "yhteiskuntaa" joka pyrkii vahingoittamaan minua - vaikka se mitä tahdon on oikeasti vain elää normi elämää ja saada rahaa työstä niin että elämä on ok.
Se on kohtuullista. Jos sitä ei voi ottaa huomioon niin voit vaikka tunkee kaktuksen p-illuus.Wäää wäää sä loukkaat mua toivon että oot aina köyhä!!!!!!!!! Oot ansainnut sen tymä!!!!!
(Terveisin Kukkomies) - n22w
Kukkomies kirjoitti:
No, sä olet päättänyt että asiat on tapahtuneet mulle tossa järejstyksessä joten vittuako sullekaan selittämään mitään.
Se on kohtuullista. Jos sitä ei voi ottaa huomioon niin voit vaikka tunkee kaktuksen p-illuus.Olitko kännissä, kun näitä viestejä raapustelit? Vai onko mielenterveytesi noin pahasti järkkynyt, ettet enää järkevästi pysty keskustelemaan? Siinä tapauksessa valtiolla on tietynlaiset lepolaitokset, joissa pääsee lepäilemään ja selvittelemään ajatuksiaan.
Oletko koittanut hakea velkajärjestelyä?Jos velkaantumiselle on järkevä peruste, niin sinun on mahdollisuus jopa saada velkasi anteeksi ja aloittaa ns. puhtaalta pöydältä.
- Herran jumala!
Kyllä on tyhmiä ihmisiä! Ihan oikeesti on suomalaisia jotka näkevät ja kokevat NÄLKÄÄ!!!!!
- n22w
Suomessa ei kukaan nälkää näe, jos hakee kaikkia valtion tukia ja käyttää ne asianmukaiseen elämiseen, niin kyllä ruokaa pöydästä pitäisi löytyä koko perheelle joka päiväksi. Ei välttämättä härän sisäfilettä, mutta ihan perusruokaa.
- köyhyys-oma valinta
Köyhät ovat pelkkiä narsisteja. He ovat olevinaan parempia kuin muut, koska heille pitäisi kaikki kantaa nokan eteen. On röyhkeää vaatia, että muiden pitäisi toimia heidän orjina. Tuet poikki, niin alkaa työkin kiinnostamaan.
- metall-leidi
Helppoa ja niin perin kliseistä on hokea mantraa, että köyhyys on oma valinta.
Tuota hokemaa sain kuulla kun olin työttömänä, eronneena ja velkaisena ja kaiken menettäneenä. Olin oikea syrjäytyneen ihmisen prototyyppi.
Kaikki niin viranomaiset kuin sukulaisetkin ja jopa naapuritkin katsoivat oikeudekseen antaa mulle hyviä neuvoa ja vinkkejä miten käytän rahani.
Purin hammasta yhteen ja hankin töitä. En siksi että olisin yhteiskuntakelpoinen vaan siksi, että kellään ei ole mitään sanomista miten elämääni elän ja puuttumista ratkaisuihini.
Tuo on aikamoista tuubaa, että köyhät ovat narsisteja ja ovat olevinaan parempia kuin muut ja muut toimivat köyhien orjina mukamas.
Sain repeävät naurut tuosta korkealentoisesta neronleimauksesta!
Työnkö pitäisi kiinnostaa? Sitä työtä mitä tarjotaan on ns. ilamistyötä yksitoikkoisella puurtamisella.
Työttömänä ollessani sanoin että putsaan vaikka vessoja jos saan tehdä sen rauhassa, mutta työelämässäkin alkaa muodostumaan kahdenkerroksen väkeä.
Ja se työkyläinen joka joutuu alempaan kastiin joutuu tekemään pakkotahtista alisteista työtä ja vielä on joku näsäviisas työnjohtaja joka taloonpäin kallellaan ollen ns. herkistää työntekijöitä.
Sitten vielä tämä tempputyöllistäminen. Työttömille järjestetään kaikenlaisia peelokursseja kuten vaikkapa :nauramalla rennoksi.Monella työttömällä on korkeakin koulutustausta, mutta joutuneet työttömiksi sitten kun on ikää liikaa niin siinäpä sitä on simputettavana.
Mulla on aina ollut sloganina, että :Tyyli on köyhän perusoikeus.
Kun näkee tätä ahneuden politiikka ja kylmiä asenteita niin voin sanoa, että olen onnekas saatuani töitä ja samalla sain vapauteni.Pitäisikö mun uhrata mielenterveyteni ja oma määrämisoikeuteni ahneuden alttarille?
Työaikana toimin tietty sen ehdoilla kuka mulle palkan maksaa, mutta siviilioloissa kellään ole varaa puuttua arkeni pyörittämiseen.
PS. kokeilepa huviksesi köyhänä elämistä ja yllätyt miten yksin kuitenkin olet ja vastassasi ovat mainitsemasi "orjat" kovine asenteineen polkemassa ihmisyytesi maahan. - Järkimies75
metall-leidi kirjoitti:
Helppoa ja niin perin kliseistä on hokea mantraa, että köyhyys on oma valinta.
Tuota hokemaa sain kuulla kun olin työttömänä, eronneena ja velkaisena ja kaiken menettäneenä. Olin oikea syrjäytyneen ihmisen prototyyppi.
Kaikki niin viranomaiset kuin sukulaisetkin ja jopa naapuritkin katsoivat oikeudekseen antaa mulle hyviä neuvoa ja vinkkejä miten käytän rahani.
Purin hammasta yhteen ja hankin töitä. En siksi että olisin yhteiskuntakelpoinen vaan siksi, että kellään ei ole mitään sanomista miten elämääni elän ja puuttumista ratkaisuihini.
Tuo on aikamoista tuubaa, että köyhät ovat narsisteja ja ovat olevinaan parempia kuin muut ja muut toimivat köyhien orjina mukamas.
Sain repeävät naurut tuosta korkealentoisesta neronleimauksesta!
Työnkö pitäisi kiinnostaa? Sitä työtä mitä tarjotaan on ns. ilamistyötä yksitoikkoisella puurtamisella.
Työttömänä ollessani sanoin että putsaan vaikka vessoja jos saan tehdä sen rauhassa, mutta työelämässäkin alkaa muodostumaan kahdenkerroksen väkeä.
Ja se työkyläinen joka joutuu alempaan kastiin joutuu tekemään pakkotahtista alisteista työtä ja vielä on joku näsäviisas työnjohtaja joka taloonpäin kallellaan ollen ns. herkistää työntekijöitä.
Sitten vielä tämä tempputyöllistäminen. Työttömille järjestetään kaikenlaisia peelokursseja kuten vaikkapa :nauramalla rennoksi.Monella työttömällä on korkeakin koulutustausta, mutta joutuneet työttömiksi sitten kun on ikää liikaa niin siinäpä sitä on simputettavana.
Mulla on aina ollut sloganina, että :Tyyli on köyhän perusoikeus.
Kun näkee tätä ahneuden politiikka ja kylmiä asenteita niin voin sanoa, että olen onnekas saatuani töitä ja samalla sain vapauteni.Pitäisikö mun uhrata mielenterveyteni ja oma määrämisoikeuteni ahneuden alttarille?
Työaikana toimin tietty sen ehdoilla kuka mulle palkan maksaa, mutta siviilioloissa kellään ole varaa puuttua arkeni pyörittämiseen.
PS. kokeilepa huviksesi köyhänä elämistä ja yllätyt miten yksin kuitenkin olet ja vastassasi ovat mainitsemasi "orjat" kovine asenteineen polkemassa ihmisyytesi maahan."Helppoa ja niin perin kliseistä on hokea mantraa, että köyhyys on oma valinta. Tuota hokemaa sain kuulla kun olin työttömänä, eronneena ja velkaisena ja kaiken menettäneenä. Olin oikea syrjäytyneen ihmisen prototyyppi.
Purin hammasta yhteen ja hankin töitä. En siksi että olisin yhteiskuntakelpoinen vaan siksi, että kellään ei ole mitään sanomista miten elämääni elän ja puuttumista ratkaisuihini."
Eli lopulta valinta olikin sinun käsissäsi. Ei voi kun onnitella, ihmeen usein kova yritys palkitaan.
"Työttömänä ollessani sanoin että putsaan vaikka vessoja jos saan tehdä sen rauhassa, mutta työelämässäkin alkaa muodostumaan kahdenkerroksen väkeä.
Ja se työkyläinen joka joutuu alempaan kastiin joutuu tekemään pakkotahtista alisteista työtä ja vielä on joku näsäviisas työnjohtaja joka taloonpäin kallellaan ollen ns. herkistää työntekijöitä."
Taloon päin kallellaan? Ai niin, tämä olikin se taistolainen työntekijät vs työnantajat kuvio. Juuri tästä asenteesta johtuu ettei töitä saa tehdä rauhassa. Niin oli meidänkin firmassa, ikävä kyllä osa duunareista oli näitä vasemmistolaisia. Aina kun työnantajan silmä vältti, otettiin rennosti tai istuttiin kahvihuoneessa purnaamassa. Lopulta palkan maksaja sanoi kiitti nyt riitti, ja pisti tehokkuuden syyniin. Aivan toista luokkaa on tuottavuus nykyään, hommat luistavat niin kuin pitääkin. "Duunarina" olen tästä iloinen, ja ilokseni olen huomannut että moni paatunut kommarikin on lopulta tyytyväinen siihen kun tehdään töitä eikä laiskotella.
"Työaikana toimin tietty sen ehdoilla kuka mulle palkan maksaa, mutta siviilioloissa kellään ole varaa puuttua arkeni pyörittämiseen."
Niin. Vaikka monissa hommissa verojen jälkeen ei suuremmin hyödy verrattuna maamme runsaisiin etuuksiin, itsenäisyys ja itsensä elättäminen ilman tulonsiirtoja on sellainen asia jota ei voi rahassa mitata.
Juuri tästä syystä olen sitä mieltä ettei köyhiä sorreta sillä ettäkö vastikkeettomat tuet olisivat liian pieniä, vaan sillä että tuet ovat liian suuria ja seurauksena tästä verot joilla ne rahoitetaan ovat liian suuria.
Ihmisiä oikein houkutellaan passiivisiksi, jotta 5 000e kuussa tienaava KELAn professori saisi pitää suojatyöpaikkansa. - metall-leidi
Järkimies75 kirjoitti:
"Helppoa ja niin perin kliseistä on hokea mantraa, että köyhyys on oma valinta. Tuota hokemaa sain kuulla kun olin työttömänä, eronneena ja velkaisena ja kaiken menettäneenä. Olin oikea syrjäytyneen ihmisen prototyyppi.
Purin hammasta yhteen ja hankin töitä. En siksi että olisin yhteiskuntakelpoinen vaan siksi, että kellään ei ole mitään sanomista miten elämääni elän ja puuttumista ratkaisuihini."
Eli lopulta valinta olikin sinun käsissäsi. Ei voi kun onnitella, ihmeen usein kova yritys palkitaan.
"Työttömänä ollessani sanoin että putsaan vaikka vessoja jos saan tehdä sen rauhassa, mutta työelämässäkin alkaa muodostumaan kahdenkerroksen väkeä.
Ja se työkyläinen joka joutuu alempaan kastiin joutuu tekemään pakkotahtista alisteista työtä ja vielä on joku näsäviisas työnjohtaja joka taloonpäin kallellaan ollen ns. herkistää työntekijöitä."
Taloon päin kallellaan? Ai niin, tämä olikin se taistolainen työntekijät vs työnantajat kuvio. Juuri tästä asenteesta johtuu ettei töitä saa tehdä rauhassa. Niin oli meidänkin firmassa, ikävä kyllä osa duunareista oli näitä vasemmistolaisia. Aina kun työnantajan silmä vältti, otettiin rennosti tai istuttiin kahvihuoneessa purnaamassa. Lopulta palkan maksaja sanoi kiitti nyt riitti, ja pisti tehokkuuden syyniin. Aivan toista luokkaa on tuottavuus nykyään, hommat luistavat niin kuin pitääkin. "Duunarina" olen tästä iloinen, ja ilokseni olen huomannut että moni paatunut kommarikin on lopulta tyytyväinen siihen kun tehdään töitä eikä laiskotella.
"Työaikana toimin tietty sen ehdoilla kuka mulle palkan maksaa, mutta siviilioloissa kellään ole varaa puuttua arkeni pyörittämiseen."
Niin. Vaikka monissa hommissa verojen jälkeen ei suuremmin hyödy verrattuna maamme runsaisiin etuuksiin, itsenäisyys ja itsensä elättäminen ilman tulonsiirtoja on sellainen asia jota ei voi rahassa mitata.
Juuri tästä syystä olen sitä mieltä ettei köyhiä sorreta sillä ettäkö vastikkeettomat tuet olisivat liian pieniä, vaan sillä että tuet ovat liian suuria ja seurauksena tästä verot joilla ne rahoitetaan ovat liian suuria.
Ihmisiä oikein houkutellaan passiivisiksi, jotta 5 000e kuussa tienaava KELAn professori saisi pitää suojatyöpaikkansa.Pitääkö sun toistella viestejäni ennenkuin vastaat? Eikös palstan kirjoittjat ole kukutaitoisia?
En ole puhunut sitä vastaan etteikö töitä pitäisi tehdä työnanatjan ehdoilla.
Mutta pakkotahtisuus ja turha sulkeisten pito saa mut ainakin takajaloilleen.
Teen nykyistä työtänikin siihen malliin että työnantaja saa vastikeen maksamalleen palkalle.
minä en tiedä monestako työpaikasta sulla on kokemusta, mutta niissä töissä missä olen toiminut on töitä tehty ja mieluummin niin minä kuin kolleegamme tehdään tehokkaasti töitä kun ei ole jotakin turhanpäiväistä niskaan hengittäjää.
Eikös Kokoomus ole heitellyt vaalislogania : Vastakkain asettelun aika on ohi`?
Kuitenkin sellaista ihmistä joka kohtuudella vaalii etujansa ja oikeuksiansa nimitellään kommunistiksi. Voi miten kliseistä määrittelyä!
Muuten minulla ei ole ollut aikaa eikä mielenkiintoakaan istuksia kahvihuoneessa purnaamassa, ne tauot mitkä saan pitää käytän mieluummin kahvitteluun, röökin polttoon ja rentouttavan lätinän haastamiseen.
On plaljon rennompi olo kun saa rauhassa tehdä töitä ja työnantaja antaa risuja ja ruusuja silloin kun on aiheellista eikä ole työnantajan palkkaamaa kettuilijaa niskaan hengittämässä.
Minä ainakin silloin kun töitä teen , teen niitä hyvillä mielin jos ei tule sellaista kalerriorja fiilistä. - Järkimies75
metall-leidi kirjoitti:
Pitääkö sun toistella viestejäni ennenkuin vastaat? Eikös palstan kirjoittjat ole kukutaitoisia?
En ole puhunut sitä vastaan etteikö töitä pitäisi tehdä työnanatjan ehdoilla.
Mutta pakkotahtisuus ja turha sulkeisten pito saa mut ainakin takajaloilleen.
Teen nykyistä työtänikin siihen malliin että työnantaja saa vastikeen maksamalleen palkalle.
minä en tiedä monestako työpaikasta sulla on kokemusta, mutta niissä töissä missä olen toiminut on töitä tehty ja mieluummin niin minä kuin kolleegamme tehdään tehokkaasti töitä kun ei ole jotakin turhanpäiväistä niskaan hengittäjää.
Eikös Kokoomus ole heitellyt vaalislogania : Vastakkain asettelun aika on ohi`?
Kuitenkin sellaista ihmistä joka kohtuudella vaalii etujansa ja oikeuksiansa nimitellään kommunistiksi. Voi miten kliseistä määrittelyä!
Muuten minulla ei ole ollut aikaa eikä mielenkiintoakaan istuksia kahvihuoneessa purnaamassa, ne tauot mitkä saan pitää käytän mieluummin kahvitteluun, röökin polttoon ja rentouttavan lätinän haastamiseen.
On plaljon rennompi olo kun saa rauhassa tehdä töitä ja työnantaja antaa risuja ja ruusuja silloin kun on aiheellista eikä ole työnantajan palkkaamaa kettuilijaa niskaan hengittämässä.
Minä ainakin silloin kun töitä teen , teen niitä hyvillä mielin jos ei tule sellaista kalerriorja fiilistä.Tietysti kuka vain tekisi työtä mieluummin ilman että apulaispomo hengittää niskaan. Mutta ikävä kyllä monen asenne on "hullu paljon töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä", tai sitten "mä olen vaan töissä täällä". Moni katsoo että kaksi vuotta amiksen tupakkipaikalla norkoilua tekee niin kovan työmiehen, että pari tonnia pitäisi maksaa jo siitä että vaivautuu saapumaan työpaikalla 8:15 (ellei satu olemaan krapula, jolloin haetaan pari päivää saikkua). Tämmöisen porukan takia maamme lukemattomat ahkerat ja taitavat duunarit joutuvat sietämään valvontaa siinä missä laiskuritkin.
Tulospalkkaus voisi olla vaihtoehto jatkuvalle valvonnalle, mutta toisinaan mittaaminen on vaikeaa. Ja sitten on se iso ongelma, että pian osa duunareista katsoisi ehdolliset (esim. tuotannon määrään tai firman tulokseen sidotut) bonarit "saavutetuiksi eduiksi" ja vaatisi niitä joka vuosi, vaikkei sopparin ehdoissa määriteltyihin tuloksiin päästäisi.
"Eikös Kokoomus ole heitellyt vaalislogania : Vastakkain asettelun aika on ohi`?"
Kokoomuspoliitikot voivat heitellä mitä vain sloganeita haluavat, ei asiat sillä muutu.
- ----
Anna lorottaa ihan päästä asti
- Tiedoksi sulle,
kermaperse, että Suomessakin on ihmisiä, jotka saavat 0 e/kk. Siis eivät saa mitään tukia. Tämä johtuu siitä, että kaikki tuet on sidottu samoihin ehtoihin, esim. jos olet ollut työttömäksi jäädessäsi sivutoiminen korkeakouluopiskelija, on erottava koulusta ja oltava tumput suorina tekemättä mitään, ja ne jotka eivät suostu eivät saa mitään. Kaikki muut tuet, myös toimeentulotuki, on sidottu Kelan työmarkkinatuen ehtoihin, ja se ei salli mitään omaa yritteliäisyyttä. Korkeakoulututkinnon sijaan sinut voidaan määrätä esim. "harjoittelemaan" omaa ammattiasi jossain yrityksessä tai tietokoneen käyttökurssille, vaikka olisit ohjelmoinut työksesi 20 vuotta. Jos ei suostu kyykytettäväksi, ei saa mistään mitään. Ja systeemi on vielä niin hienosti tehty, että eroaminen koulusta ei enää myöhemmin muuta mitään, koska kun kerran joudut ns. työvoiman ulkopuolelle, saat ikuisen karenssin.
- Anonyymi
Älä viitti vitun idiootti kirjootella tänne
paskaa, ota mieluumin asioista selvää
ensin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "1245261Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella303728No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol452470Eipä tunnu se "pedofilia" huuto kiinnostavan
Lähinnä se sekohäirikkö ressukka joutuu itse vastaileen itselleen, mitään näkyvyyttä ei saa, palstalla ylipäätään on hyv351715Jätä minut rauhaan
En pidä sinusta. Lopeta seuraaminen. Älä tulkitse keskustelutaitoa tai ystävällisyyttä miksikään sellaiseksi mitä ne eiv241624- 501588
- 411580
- 231501
- 141342
- 291333