Tuossa toisessa ketjussa väitellään auton puhtaudesta, mutta mikä on auton kannalta paras pesumenetelmä?
Painepesurilla "karkeampi" tavara pois tietenkin. Entä jos ei ole painepesuria? Runsas huuhtelu, autoshampoota vaikuttamaan ja taas uusi huuhtelu jne? Ja sitten pesemään.
Mutta kumpi väline parempi pesemiseen, harja vai sieni?
Harjalla ei varmaankaan pysty painamaan hiekanjyvästä yhtä tiukkaan maalipintaa vasten kuin sienellä. Sienet taas ovat halpoja, joten uuden raaskii ostaa joka pesukerralle. Mutta se ainoakin hiekanmuru raapii maalipinnan piloille. Onko pehmeällä harjalla tätä riskiä? Riippuu varmaan käyttäjästäkin.
Millä tavalla saisi auton säihkymään uudenkirkkaana vuodesta toiseen?
Autonpesutekniikka
7
85
Vastaukset
- 1tietäjä
kyllä se niin on että pinttynyt lika vaatii liukkaria ja sienen.
noi harjat on vaan siitepölyä yms varten, ja varmasti naarmuttaa autoa enemmän - 1010101
Unohda ne sienet ja harjat.
www.pesukinnas.com- kinnaspesu
Eikös esimerkiksi Sonuksen kinnas ole jonkinlainen harjan ja sienen risteytys, jos sitä ajattelee auton kannalta?
Hyvällä pitkäkarvaisella harjalla hiekanjyvään ei kohdistu kovaa voimaa, koska paine jakautuu tasaisesti karvojen kesken. Ja koska hiekanjyvä lisää kitkaa, niin se nousee karvalle eikä jää pesevän karvan alle. Sienessä hiekkakikkare jää jumiin sienen ja maalipinnanväliin aiheuttaen sen vuoksi naarmuja. Hiekanjyvään kohdistuu siis koko ajan maalipintaa raapiva voima.
Mitä tuollainen tumppu kustantaa?
- kjsvjijbeijgeroijibe
Harjalla olen aina pessyt, sientä olen käyttänyt vahan levitykseen puhtaalle maalipinnalle. Ei ole ainakaan pesun vuoksi tullut naarmuja kun harjalla pesen, pahimmat naarmut tulee ihan parkkipaikoilta muiden toimesta ja kiveniskemistä ajon aikana. Näin ainakin käyttöautoon, en tiedä sitten näyttelyesineenä käytettävistä autoista.
- ihan uutta asiaa?
otetaampas perusasiat kohilleen, eli auto huudellaan hiekasta ja muusta irtoliasta ja sitten pestään sienellä tai pesukintaalla. Ei missään nimessä harjalla, ne naarmuttaa pinnan.
- kjsv....
ihan uutta asiaa? kirjoitti:
otetaampas perusasiat kohilleen, eli auto huudellaan hiekasta ja muusta irtoliasta ja sitten pestään sienellä tai pesukintaalla. Ei missään nimessä harjalla, ne naarmuttaa pinnan.
sieni kai se vasta naarmuttaakin kun hiekanjyvät eivät pääse sienen pinnalta minnekään pois. Harjalla ne sentään pääsevät harjojen sekaan ja varisevat tai huuhtoutuvat pois kun harjaa käyttää vesisangossa.
Ja tietenkin suurimmat kurat huuhdellaan ensitöiksi vesisuihkulla pois eikä sitä harjaa tarvitse painaa hampaat irvessä auton pintaan vaan kevyt kosketus riittää. Pesun jälkeen jos jotain pikitahroja vielä jäi niin liuottimella ja puhtaalla rätillä voi hinkata ne pois jonka jälkeen auton kuivuttua vahaus. Vahan olen levittänyt sienellä ja kiillottanut trasselilla pois.
Auto on kiiltänyt tällaisilla käsittelyillä niin hyvin että esim. tuolloin 14v vanhaa autoani luultiin uudelleenmaalatuksi kerran juuri pestynä ja vahattuna.
No tämä lienee lähinnä makuasia tai mihin on tottunut, tästä on turha sen kummemmin väitellä, ei ole niin tärkeä asia. - on pesty ennenkin
kjsv.... kirjoitti:
sieni kai se vasta naarmuttaakin kun hiekanjyvät eivät pääse sienen pinnalta minnekään pois. Harjalla ne sentään pääsevät harjojen sekaan ja varisevat tai huuhtoutuvat pois kun harjaa käyttää vesisangossa.
Ja tietenkin suurimmat kurat huuhdellaan ensitöiksi vesisuihkulla pois eikä sitä harjaa tarvitse painaa hampaat irvessä auton pintaan vaan kevyt kosketus riittää. Pesun jälkeen jos jotain pikitahroja vielä jäi niin liuottimella ja puhtaalla rätillä voi hinkata ne pois jonka jälkeen auton kuivuttua vahaus. Vahan olen levittänyt sienellä ja kiillottanut trasselilla pois.
Auto on kiiltänyt tällaisilla käsittelyillä niin hyvin että esim. tuolloin 14v vanhaa autoani luultiin uudelleenmaalatuksi kerran juuri pestynä ja vahattuna.
No tämä lienee lähinnä makuasia tai mihin on tottunut, tästä on turha sen kummemmin väitellä, ei ole niin tärkeä asia.ei sitä autoa ruvetakkaan hinkkamaan millään ennekuin on kaikki irtolika ja kiviaines huudeltu pinnalta pois ja sen jälkeen sieni tai kinnas on paras.
Oletteko ikinä pesseet autoa?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m2605236Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o1204251- 604131
Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä363647- 513630
Rakkaalle miehelle
Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest413425Muistatteko kuinka Marinin hallituksen aikaan kansalaisilla oli varaa kuluttaa?
Tavallisella perheelläkin oli rahaa käydä sääännöllisesti ravintoloissa syömässä, koska vahvat ammattiliitot olivat neuv242782Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu202616- 232536
SDP:n kansanedustaja Nazima Radmyar uhriutuu somessa saamistaan viesteistä.
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011854410.html Miksi Razmyar ei kestä kansan palautetta oikean kansanedustajan tavo652417