Kritiikin oikeutuksesta

Palstalla näkee jatkuvasti paheksuntaa ja valitusta siitä, että Vartiotorni-seuran toimintaa kohtaan esitetään kritiikkiä. Huomattavan usein tämä paheksunta ilmenee suoranaisena ja asiattomana henkilöön käymisenä, mikä on varsin valitettavaa. Lisäksi itse kritiikin asiasisältö sivuutetaan lähes poikkeuksetta.

Kuinka oikeutettua säännöllisen ja julkisen kritiikin esittäminen sitten on? Seuraavassa muutamia asiaan liittyviä seikkoja, jotka olisi hyvä ottaa huomioon kritiikkiä kritisoidessa. Toivoisin myös jonkinlaista asiallisissa rajoissa pysyvää keskustelua aiheen tiimoilta, mikäli sellaista syntyy.

Koska jokainen kirjottaja on luonnollisesti vastuussa vain omasta kirjoittamisestaan, puhun seuraavassa ainoastaan itse esittämästäni kritiikistä, en muiden esittämästä.

1) Kritiikki ei ole suunnattu yksittäisiä Jehovan todistajia kohtaan, vaan järjestön hallintoelimen virallista oppia, toimintatapoja ja vaatimuksia kohtaan.

2) Kritiikki perustuu Vartiotorni-seuran viralliseen materiaaliin sekä toisinaan myös Raamatun tekstiin, joka oleellisesti liittyy Jt-oppiin.

3) Vartiotorni-seuran julkaisut ja toiminta on JULKISTA. Kaikkia Jehovan todistajia vaaditaan käymään SÄÄNNÖLLISESTI alueensa ihmisten ovilla ja esittämään heille Vt-järjestön virallista materiaalia ainoana mahdollisena pelastuskeinona pian koittavasta maailmanlopusta. Kaikki muut uskonnot leimataan "vääräksi uskonnoksi", joten vaihtoehdot ovat: joko liityt Jt-liikkeeseen tai kuolet pian Jumalan käsissä.

4) Vt-seuran virallista ja kulloinkin voimassa olevaa oppia kutsutaan "totuudeksi". Siitä huolimatta, että se tuota oppia muutetaan jatkuvasti, sisältää se nykyäänkin lukuisia ristiriitoja ja loogisia mahdottomuuksia. Yhtään vähäpätöisempi seikka ei ole se, että oleellisia osia tuosta opista pidetään yllä myös täysin epärehellisin keinoin (harhaanjohtamista ja suoranaista valehtelua).

5) Vt-seuran opetuksia ei saisi koskaan kyseenalaistaa. Yksittäiset Jehovan todistajat eivät saisi ajatella opillisista asioista itsenäisesti eikä tehdä niistä omia tulkintojaan. Heidän tulee luottaa ehdoitta järjestön johtajiin kaikissa opillisissa kysymyksissä (sisältäen myös useita merkittäviä henkilökohtaisia ratkaisuisuja, kuten esim. verioppi). Poikkeamat virallisesta opista johtavat lopulta erottamiseen ja läheisten ihmisten - jopa lähisukulaisten - harjoittamaan karttamiseen.

Kun lisäksi ajatellaan kaikkea sitä kritiikkiä, jota Jt-järjestö itse on vuosikymmenestä toiseen julkisesti suunnannut KAIKKIA MUITA USKONTOJA KOHTAAN, niin on pelkästään luonnollista esittää kysymys: Miksi Vartiotorni-seuran itsensä pitäisi saada olla suojassa kaikelta kritiikiltä? Miksi sen esittämiä "totuuksia" ei saisi koetella ja todeta ne tarvittaessa perusteettomiksi? Entä miksi Vt-seuran omia valheita ei saisi paljastaa julkisesti, kun se itse toimii kaiken aikaa näin:

"nykyään Jehovan todistajat ilmaisevat vihansa kaikkea ulkokultaista uskonnollista laittomuutta kohtaan. Miten? Levittämällä raamatullista kirjallisuutta, joka paljastaa Suuren Babylonin sellaiseksi kuin se todellisuudessa on, uskonnolliseksi portoksi. Jos todella vihaamme laitonta uskonnollista ulkokultaisuutta, olemme suorasanaisia Suuren Babylonin, väärän uskonnon maailmanmahdin, paljastamisessa." (Vartiotorni 15. heinäkuuta 1992)

Erityisesti listaamiini kohtiin 2-4 perustuen koen Vt-seuraa kohtaan suunnatun julkisen kritiikin täysin oikeutetuksi.

38

119

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • totta se on

Kritiikki on aina oikeutettua, kun se on asiallista. Jeppulit vain vetevät herneen nenäänsä ihan mistä tahansa kritiikistä, kun heidät on taidokkaasti aivopesty toimimaan niin.

Todistajat ovat kuin piiskattuja ja kidutettuja koiria. Vainoharhaisia ja sekaisin. He luulevat jokaisen ei-todistajan olen pahan ruumiillistuma ja yrittävän käännyttää heitä pois ainoasta oikeasta uskosta. He räksöttävät ja räksöttävät ja purevat jopa ystävällista silittäjää. He ovat sekaisin.

Rääkätty ja kidutettu koira joudutaan usein lopettamaan, kun se ei enää salli kenenkään lähestyvän sitä. Moni jeppuli ei myöskään salli minkäänlaisia lähestymisyrityksiä heidän uskontoaan kohtaan.

Sitä se aivopesu teettää: Vt-seuran jatkuva lahkolaisten rääkkääminen ohjeillaan ja vaatimuksillaan ei johda mihinkään "normaaliin" käyttäytymiseen tai arvomaailmaan.

• *totta se on*
        >>Todistajat ovat kuin piiskattuja ja kidutettuja koiria.>>

Todistajat ovat mielestäni ensisijaisesti uskontonsa uhreja, vaikka eivät tätä yleensä itse käsitäkään. Heidät kun on opetettu mieltämään orjaluokan hallintoelin Jumalaksi ja puolustamaan Vartiotorni-seuraa kaikissa tilanteissa, jopa selkeitä tosiasioitakin vastaan.

>>Vainoharhaisia ja sekaisin.>>

Itse en käyttäisi kuitenkaan aivan tällaisia termejä kuvaamaan Jehovan todistajia. He ovat kyllä järjestönsä mielenhallinnan vaikutuspiirissä, mutta riittävän tiedon puute ja valheellisiin dogmeihin uskominen ovat kuitenkin vielä eri asioita kuin vainoharhaisuus.

>>Rääkätty ja kidutettu koira joudutaan usein lopettamaan>>

Ja tällaiset jutut suosittelisin sitten lopettamaan heti alkuun.

>>kun se ei enää salli kenenkään lähestyvän sitä>>

Kyse on lähinnä kai ainoastaan kritiikin sekä entisten jäsenten karttamisesta. Toki aina pahempi, jos nämä asiat yhdistyvät samassa henkilössä (luopio); sellaista ihmistä järjestö toki määrää karttamaan kuin ruttoa, ja suurin osa Jehovan todistajista niin tekeekin.

>>Vt-seuran jatkuva lahkolaisten rääkkääminen ohjeillaan ja vaatimuksillaan ei johda mihinkään "normaaliin" käyttäytymiseen tai arvomaailmaan>>

Tästä olen melko pitkälle samaa mieltä. Sellainen todistaja, joka ottaa uskontonsa vakavasti ja noudattaa kaikkia järjestön määräyksiä ja suosituksia Vartiotornissa vaaditulla tavalla, saattaa kyllä helposti ajan mittaan väsyä järjestön oravanpyörässä juoksemiseen ja ainaiseen suorittamiseen. Tällaista ohjausta järjestö sitten antaa väsähtäneille jäsenilleen:

"Kun olemme väsyneitä tai meillä on paineita, emme saa koskaan päätellä, että voisimme helpottaa tilannettamme vähentämällä hengellistä toimintaa. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä." (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 25)

Nykyään järjestö kehottaa toki jäseniään myös nukkumaan riittävästi. Mutta tämäkin tähtää ensisijaisesti siihen, että hyvin levänneenä hän jaksaa paremmin hoitaa kaikki säännölliset velvollisuutensa järjestöä kohtaan, ja jos suinkin mahdollista, niin tehdä jatkossa vielä vähän enemmän kuin aiemmin.

>>ei johda mihinkään "normaaliin" käyttäytymiseen tai arvomaailmaan>>

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii järjesrtön säännöillä ehdollistettu ystävyys ja rakkaus, jota Jehovan todistajat toteuttavat karttamissääntöä noudattamalla. Järjestön virallisten oppien noudattaminen on siis tärkeämpää kuin luonnolliset ihmissuhteet; se on tärkeämpää kuin jopa oma tai oman lapsen elämä. Tällainen asioiden tärkeysjärjestys ei todellakaan viittaa normaaliin / terveeseen arvomaailmaan.

• siipiveikko oon....
        diovmorf kirjoitti:

*totta se on*
        >>Todistajat ovat kuin piiskattuja ja kidutettuja koiria.>>

Todistajat ovat mielestäni ensisijaisesti uskontonsa uhreja, vaikka eivät tätä yleensä itse käsitäkään. Heidät kun on opetettu mieltämään orjaluokan hallintoelin Jumalaksi ja puolustamaan Vartiotorni-seuraa kaikissa tilanteissa, jopa selkeitä tosiasioitakin vastaan.

>>Vainoharhaisia ja sekaisin.>>

Itse en käyttäisi kuitenkaan aivan tällaisia termejä kuvaamaan Jehovan todistajia. He ovat kyllä järjestönsä mielenhallinnan vaikutuspiirissä, mutta riittävän tiedon puute ja valheellisiin dogmeihin uskominen ovat kuitenkin vielä eri asioita kuin vainoharhaisuus.

>>Rääkätty ja kidutettu koira joudutaan usein lopettamaan>>

Ja tällaiset jutut suosittelisin sitten lopettamaan heti alkuun.

>>kun se ei enää salli kenenkään lähestyvän sitä>>

Kyse on lähinnä kai ainoastaan kritiikin sekä entisten jäsenten karttamisesta. Toki aina pahempi, jos nämä asiat yhdistyvät samassa henkilössä (luopio); sellaista ihmistä järjestö toki määrää karttamaan kuin ruttoa, ja suurin osa Jehovan todistajista niin tekeekin.

>>Vt-seuran jatkuva lahkolaisten rääkkääminen ohjeillaan ja vaatimuksillaan ei johda mihinkään "normaaliin" käyttäytymiseen tai arvomaailmaan>>

Tästä olen melko pitkälle samaa mieltä. Sellainen todistaja, joka ottaa uskontonsa vakavasti ja noudattaa kaikkia järjestön määräyksiä ja suosituksia Vartiotornissa vaaditulla tavalla, saattaa kyllä helposti ajan mittaan väsyä järjestön oravanpyörässä juoksemiseen ja ainaiseen suorittamiseen. Tällaista ohjausta järjestö sitten antaa väsähtäneille jäsenilleen:

"Kun olemme väsyneitä tai meillä on paineita, emme saa koskaan päätellä, että voisimme helpottaa tilannettamme vähentämällä hengellistä toimintaa. Se olisi pahinta, mitä voisimme tehdä." (Vartiotorni 15. tammikuuta 2011, s. 25)

Nykyään järjestö kehottaa toki jäseniään myös nukkumaan riittävästi. Mutta tämäkin tähtää ensisijaisesti siihen, että hyvin levänneenä hän jaksaa paremmin hoitaa kaikki säännölliset velvollisuutensa järjestöä kohtaan, ja jos suinkin mahdollista, niin tehdä jatkossa vielä vähän enemmän kuin aiemmin.

>>ei johda mihinkään "normaaliin" käyttäytymiseen tai arvomaailmaan>>

Hyvänä esimerkkinä tästä toimii järjesrtön säännöillä ehdollistettu ystävyys ja rakkaus, jota Jehovan todistajat toteuttavat karttamissääntöä noudattamalla. Järjestön virallisten oppien noudattaminen on siis tärkeämpää kuin luonnolliset ihmissuhteet; se on tärkeämpää kuin jopa oma tai oman lapsen elämä. Tällainen asioiden tärkeysjärjestys ei todellakaan viittaa normaaliin / terveeseen arvomaailmaan.

Tervettä arvomaailmaa ei osoita sekään että haukkuu netissä puolisonsa uskonyhteisöä ja teeskentelee puolisolle ettei ole niin tehnyt.
        toki avioero olisi taloudellisesti rankka kokemus.
        Tämä on tunnustus.
        Muitakin kuin minua uhkaa "ulkoruokintaan" joutuminen jos kirjoitteluni paljastuu....

• siipiveikko oon.... kirjoitti:

Tervettä arvomaailmaa ei osoita sekään että haukkuu netissä puolisonsa uskonyhteisöä ja teeskentelee puolisolle ettei ole niin tehnyt.
        Tämä on tunnustus.
        Muitakin kuin minua uhkaa "ulkoruokintaan" joutuminen jos kirjoitteluni paljastuu....

*siipiveikko oon....*
        >>Tervettä arvomaailmaa ei osoita sekään että haukkuu>>

Haukkumisen ja kritiikin ero on siinä, että kritiikki perustellaan. Onko sinulla esittää jokin järkevä peruste sille, että Vartiotorni-seuran valheellisuudesta tulisi vaieta? Miksi uskonnollista huijauskuvioita ei saisi pitää esillä, kaikkien nähtävillä?

>>ja teeskentelee puolisolle ettei ole niin tehnyt.>>

Miten ihmeessä sinä voit tietää puolisoni ja minun väleistä, kun en ole sinulle niistä mitään kertonut? Keksit jatkuvasti omia juttujasi muista kirjoittajista, joilla keksinnöilläsi et kuitenkaan voi millään tavalla perustella Jt-uskonnon totuudellisuutta.

• Sielunveljet?
        diovmorf kirjoitti:

*siipiveikko oon....*

Haukkumisen ja kritiikin ero on siinä, että kritiikki perustellaan. Onko sinulla esittää jokin järkevä peruste sille, että Vartiotorni-seuran valheellisuudesta tulisi vaieta? Miksi uskonnollista huijauskuvioita ei saisi pitää esillä, kaikkien nähtävillä?

Miten ihmeessä sinä voit tietää puolisoni ja minun väleistä, kun en ole sinulle niistä mitään kertonut? Keksit jatkuvasti omia juttujasi muista kirjoittajista, joilla keksinnöilläsi et kuitenkaan voi millään tavalla perustella Jt-uskonnon totuudellisuutta.

siipiveikko oon....7.6.2011 11:12
        Tämä on tunnustus.**'
        näin kirjoitti siis siipiveikko OMASTA elämästään...
        ja MITÄ IHMETTÄ ?
        diovmorf7.6.2011 12:52
        kyseleekin:
        Miten ihmeessä sinä voit tietää puolisoni ja minun väleistä, kun en ole sinulle niistä mitään kertonut?***
        OMG! Siis onko df:llä sama ongelma kuin siipiveikollakin?

• ulkoruokinta uhkaa?
        diovmorf kirjoitti:

*siipiveikko oon....*

--Miten ihmeessä sinä voit tietää puolisoni ja minun väleistä, kun en ole sinulle niistä mitään kertonut?---
        No nyt sitten tiedämme--kaikki LOL.....

• samaa mieltä
        diovmorf kirjoitti:

*siipiveikko oon....*

Tokihan avioero olisi taloudellisesti rankka kokemus.

• hyvä Diovmorf
        Sielunveljet? kirjoitti:

siipiveikko oon....7.6.2011 11:12
        Tämä on tunnustus.**'
        näin kirjoitti siis siipiveikko OMASTA elämästään...
        ja MITÄ IHMETTÄ ?
        diovmorf7.6.2011 12:52
        kyseleekin:
        Miten ihmeessä sinä voit tietää puolisoni ja minun väleistä, kun en ole sinulle niistä mitään kertonut?***
        OMG! Siis onko df:llä sama ongelma kuin siipiveikollakin?

Diovmorf on suuremmoinen ajattelija, toivottavasti jatkaa samaan malliin.

• 3riur8ifndniwe

Olen jehovan todistaja ja olen helvetin kännissä NYT mitä tapahtuuuuuuu!

• jkdofdifu

Niin oli sekin jt-neito, joka keräsi vaatteitaan lattialtani sunnuntaiaamuna ennen taksimatkaa kotiinsa. Heitä on moneksi, yllättävän moni pitää kulissia yllä perhesyistä.

• Täh?

Tämäkö on "kritiikkiä Vt-seuraa kohtaan" ?

• - helel -
        Täh? kirjoitti:

Tämäkö on "kritiikkiä Vt-seuraa kohtaan" ?

Niinpä. Kuten huomaamme, ko. kirjoitus ja sitä edellinen ovat täysin asiattomia kirjoituksia, ne eivät myöskään liituy aiheeseen. Ja mitä tekevät "asialliset" exämme, jotka aina niin innokkaasti ovat vaalimassa aiheessa pysymistä silloin kun eivät saa haluamiaan vatauksia?
        E i v ä t m i t ä ä n.
        Voimme siis tästä päätellä, että heidän mielestään kaikki kirjoittelu joka on negatiivista todistajista on asiallista ja kuuluu aiheeseen.
        Aiheesta riippumatta.

• - helel -

Eiköhän se tullut selväksi tätä ja minun aloitustani vertailemalla ketkä käyttäytyvät asiattomasti.

• wfdecs

Juu, sinä voittopuolisesti.

• Mika *

Lue ne Vartiotornisi, että tiedät mitä höpötät. Toistelet täällä ihan turhia jankutuksia, vaikket tiedä jehovista muuta kuin mitä käännyttäjäystäväsi ovat halunneet tähän mennessä kertoa.

Saat kyllä vuosien kuluessa varmaan tietoosi lisää "totuuksia", mutta siitä lähteestä löytyy loputtomasti vain lisää sotkuja.

Kun sulla kerran on aikaa, niin ota ihmeessä selvää jehovien opetuksista, ennenkuin olet mukana samassa suossa.

• Saku *

"Toistelet täällä ihan turhia jankutuksia, vaikket tiedä jehovista muuta kuin mitä käännyttäjäystäväsi ovat halunneet tähän mennessä kertoa."

Tämä lause kertoo tämän kirjoittana tiedon tason todistajista selkeästi: tasan nolla.

• vieroitushoito????

Kaikki ei lue Vartsikoita.
      ei ole ENÄÄ riippuvaisia niistä, kuten esim diovmorf joka kyttää yötä myöten netissä, milloin ilmestyy uusin lehdykkä jotta pääsisi siitä lauseita irrottelemaan..

Ajatelle:voiolla myös Wartiotorni-addikti--vaikka on eronnut jo vuosia sitten?
      .

• harras lukija

Voiih-
        Wartiotorni ON niin hyvä lehti,
        ettei siitä pääse koskaan eroon ;)
        Kun sen Totuus on joskus koskettanut sydäntä,
        kipinä pysyy!

• *vieroitushoito????*
        >>Vartsikoita. ei ole ENÄÄ riippuvaisia niistä, kuten esim diovmorf>>

Ja millähän menetelmällä Vt-seuraa sitten pitäisi mielestäsi kritisoida?

Ai niin, eihän Vt-seuraa saa kritisoida millään tavalla, ja kaikkein vähiten sen omalla materiaalilla! Haha.

• jt

Niin, jos "luopio" lainaa sanasta sanaan Vartiotornia, lainaus muuttuukin valheeksi. Tämä koskee kaikkia VT-seuran julkaisuja :D

• ei vaihtaria

pari sanaa lisättynä txt..dadaaaa......
      ...
      Minä sanon sinulle tänään:olet idiootti...

• Sananl. 3:35

Viisaat perivät kunnian, mutta tyhmäin osa on häpeä.

• jt

Tyhmyys ei ole mikään synti. Sen sijaan valehtelu on. Tyhmyyteen ja tietämättömyyteen vetoaminen ei myöskään Vartiotorniseuran mukaan ole hyväksyttävää, kun tietoa on runsaasti tarjolla, esim. Vartiotorni-lehdessä.

Nimittely osoittaa, että vietätte kaksoiselämää: käyttäydytte salilla varmaan jokseenkin asiallisesti. Toisten perhe-eämän arvostelu on myös täysin turhaa, mutta tarvittaessa voi kyllä kertoa muutaman esimerkin Jehovan todistajien keskinäisistä, harvoin onnellisista avioliitoista, puhumattakaan heidän lapsiraukoistaan, joista tosin lastensuojeluvirasto onneksi huolehtii. :D

• Muistutan kaikkia nimimerkin siitä että nimimerkki "jt" puhuu täyttä potaskaa todistajista ja siten syyllistyy siihen syntiin mistä toisia mollaa.

Todistajien lapsista ei sosiaalihuollon tarvitse yleensä huolehtia.

Ko. kirjoittajalla on joukko ongelmia, joita täällä tuskin kyetään ratkomaan. Ehkä joku haluaisi rukoilla hänen puolestaan?

• 23ewe

"Ko. kirjoittajalla on joukko ongelmia"

Voisitko mainita yksityiskohtaisemmin, mistä ongelmista kirjoitat. Samalla voit kertoa mistä olet tietosi saanut.

• silminnäkijä
        23ewe kirjoitti:

"Ko. kirjoittajalla on joukko ongelmia"

Voisitko mainita yksityiskohtaisemmin, mistä ongelmista kirjoitat. Samalla voit kertoa mistä olet tietosi saanut.

No näkeehän tuon. Pakonomainen tarve kirjotella mitä sattuu ja kertoilla satuja vahingoittamistarkoituksessa. Oletkos sokea?

• väärät päivätkin

"jt":llä on selvästi harhoja.

Hän kertoilee kuinka "me todistajat" kokoontuvat tiistaisin valtakunnansaliin kirjantutkiskeluun jne...
        ei pidä paikkaansa.
        Noukkinut vanhentuneet tietonsa ties mistä..

Nyt on välillä anti-jt, välillä"me todistajat"
        paha mielenterveyshäiriö tuommoinen, kun ei tiedä kuka on loppujen lopuksi....
        Voi hänen puolestaan rukoillakin, mutta varmaan terveydenhuollon ammattilaisen apukin olisi tarpeen...

• jt

"Todistajien lapsista ei sosiaalihuollon tarvitse yleensä huolehtia."

Näytät hyvin tietävän, että niitäkin tapauksia on. Ja löytyypä niitäkin, joista huolehtii mainitsemani lastensuojeluvirasto.

• se siitä

Joidenkin vanhojen tutkimusten mukaan Jehovan todistajilla on enemmän paranoidista skitsofreniaa enemmän kuin yleensä ihmisillä.

Onko ihminen paranoidi skitsofreenikko jo liittyessään Jehovan todistajiin, vai onko Jehovan todistajien seurakunta omiaan luomaan tällaista sairautta, ei selviä tutkimuksissa.

• Aina voi olla tarvetta lastensuojeluun, mutta jos sanot yleisesti että "puhumattakaan heidän lapsiraukoistaan, joista tosin lastensuojeluvirasto onneksi huolehtii."
        niin puhut täyttä paskaa. Ja minä en tiedä ketään, joten älä laita sanoja suuhuni.

• se siitä kirjoitti:

Joidenkin vanhojen tutkimusten mukaan Jehovan todistajilla on enemmän paranoidista skitsofreniaa enemmän kuin yleensä ihmisillä.

Onko ihminen paranoidi skitsofreenikko jo liittyessään Jehovan todistajiin, vai onko Jehovan todistajien seurakunta omiaan luomaan tällaista sairautta, ei selviä tutkimuksissa.

Kyseinen "tutkimus" on huuhaata, ja sinä tiedät sen. Miksi kirjoitat valheita todistajista?

• paskanpuhujia riittä
        se siitä kirjoitti:

diovmorfia jo aikaisemmin oikaistiin väärän todistuksen anatamisesta tämän asian tiimoilta..

df myönsi itse puhuneensa palturia .

et siis voi olla viisaampi kuin divmorf ;)

.lopeta se skitsoilu joka SINUA ilmeisesti henkilökohtaisesti ongelmana vaivaa...

• ou jeaa

Voiih-
      Wartiotorni ON niin hyvä lehti,
      ettei siitä pääse koskaan eroon ;)
      Kun sen Totuus on joskus koskettanut sydäntä,
      kipinä pysyy!
      Uusin -syyskuu-lehti jo netissä joten pian saamme lukea siitä irroiteltuja lauseita täälläkin ;D

• - § -

"ou jeaa"

Osa 1

Kuten niin monesti todettu, niin Vt-järjestön puolustelijat ovat kykenemättömiä keskustelemaan esille tuodusta kritiikistä ja asioista asiapohjalta ja argumentoiden, asiallisuudesta puhumattakaan. Se on kovin valitettavaa, mutta osoittaa myös selkeästi järjestössä laajemminkin vallitsevan hengen, asenneilmaston, ilmapiirin ja kykenemättömyyden asialliseen keskusteluun.

Sama toistuu todellisuudessa järjestön kaikilla hierargian tasoilla. Kun Raymond Franz aikoinaan päätti kirjoittaa kirjan järjestöä koskien, niin sen sijaan, että kaikkeen siihen hyvin argumentoituun ja myös eri dokumentein hyvin asialliseen sävyyn esille tuotuun itse asiasisältöön olisi annettu vastine, niin käytiinkin julkisesti halventaen ja herjaten käsiksi itse henkilöön, myös vakavia henkilön moraalisuuteen liittyviä vääriä syytöksiä esittäen. Syytettiin huonosta moraalista ja rappiollisista tavoista, jopa parinvaihdosta ja tavoitteesta perustaa oma kilpaileva hengellinen kuppikunta ja pyrkimys haalia itselleen seuraajia. Kaikki tämä oli valetta. Toki tämä tehtiin nimeltä mainitsematta, mutta asiayhteydestä oli helppo tunnistaa keistä oli kyse. Jopa Seuran lehdissä kirjoitettiin herjaavia ja vääriä asioita häntä ja muutamia muita koskien, luonnollisestikin nimeltä mainitsematta, mutta tekstiyhteys sen selkeästi paljasti.

Crisis of Conscience:

- http://www.amazon.com/Crisis-Conscience-Raymond-Franz/dp/0914675230/ref=pd_sim_b_1

Alun perin hän ei ollut edes suunnitellut kirjoittavansa kirjaa ja jäätyään omantunnon syistä pois hallintoelimsestä nähtyään sen toimintamallin ja menettelytavat, hän ei edes suostunut kommentoimaan asiaa lehdistölle joka hyvin sinnikkäästi pyrki saamaan häneltä haastattelua. Hän aina ohjasi heidät keskustelemaan Brooklynin edustajien kanssa. Sittemmin saamansa
        epäoikeudenmukaisen kohtelun ja parjauskampanjan seurauksena hän alkoi harkita kirjan kirjoittamista tuodakseen juklisuuteen näkemänsä asiat ja sittemmin sen toteuttikin. Kaikesta osakseen saamasta julkisesta likaus- ja herjauskampanjasta huolimatta hän pysyi omalta puoleltaan todella esimerkillisen asiallisena ja arvokkaana kuolemaansa saakka. Hän ei milloinkaan alentunut käyttämään samoja metodeja.

Samoihin aikoihin osakseen sai vastaavan kohtelun myöskin ruotsalainen Jt srk:n vanhin Carl O. Jonsson, joka lähetti Seuralle laajan tutkielman koskien vuoden 607eaa perusteellisuutta aikalskelmissa. Hän sai osakseen väheksyntää ja uhkailevaan sävyyn hänen käskettiin pitäämään tietonsa ja tutkielmansa omana tietonaan ja ollla puhumatta siitä toisille. Hänen työhönsä luvattiin perehtyä ja antaa hänelle palautetta sen tiimoilta. Hyvin pitkien aikojen jälkeen hän sai 'vastineen' jossa vain mekaanisesti toistettiin Seuran voimassa oleva oppi tuon vuoden suhteen.

Sittemin Carl O. Jonsson laittoi koko tutkielmansa kirjan muotoon ja luonnollisestikaan Seura ei ole siihen antanut vastinetta todistaakseen sen virheellisyyden. Tämän sijaan myös hän on saanut osakseen julkisen herjauskampanjan R.Franzin tavoin.

The Gentile Times Reconsidered :

- http://www.amazon.com/Gentile-Times-Reconsidered-Carl-Jonsson/dp/0914675079/ref=pd_sim_b_4

jatkuu...

• - § -

Osa 2

Sama henkilöön käyvä metodi toistuu myös tilanteessa jossa joku Jt srk:n jäsen uskaltautuu epäilemään ja kyseenalaistamaan jotakin Seuran oppia. Vaikka hän tuo esille ja todistaa asiansa järjestön oppien ja toimintatapojen ristiriitaisuudesta järjestön omalla materiaalilla, niin siitä seuraavan asiakeskustelun sijaan käydään käsiksi itse henkilöön eri tavoin.

Hänen esille tuomansa asiat yritetään tukahduttaa. Hän saa osakseen hyvin syyllistäen syytteitä huonosta sydämen asenteesta, hengellisyysmielisyyden puutteesta, itsenäisestä ajattelusta ja ylpeydestä. Tai häntä aletaan kohdella kuin pientä lasta joka ei ole ymmärtänyt jotakin. Häntä aletaan pelotella ja uhkailla jopa itse Jahovan vastustamisesta, uskaltautuessaan ottamaan ko. asioita puheeksi. Häntä rinnastetaan raa-alla ääriesimerkillä Moosesta vastaan kapinoineisiin Korahiin kumppaneineen, jotka tapettiin.

Hëneltä myöskin aletaan kysyä mistä hän on saanut tietoonsa ko. asioita. Takana on ajatus voida syyttää henkilöä kielletyn ns. luopiomateriaalin lukemisesta, jonka sanotaan olevan Saatanan vaikutuksen alaista. Jälleen ainoana tavoitteena on torpata koko keskutelu ja ko. asioiden käsittely hakien syytettä henkilöä vastaan.

Häntä myös kuulustellaan sen suhteen onko puhunut asiosita toisille ja jos niin, niin keille. Tämän tarkoituksena on saada syyte häntä vastaan hajaannuksen aiheuttamisesta seurakunnassa, joka on yksi erottamisen peruste.

Seuraava etappi tukahduttamisessa on suoranainen tavoite eliminoida tuo kiusallisten asioden esillle tuoja. Sen sijaan, että asioista keskusteltaisiin normaalisti ja avoimesti, ne sivuutetaan kokonaan ja käydään suoraan hyökkäykseen kysyen:

"Tunnustatko hallintoelimen aseman Jumalan valitsemana puhekanavana?"

Tämä kaiken kattava kysymys tarkoitta sitä, että mikäli henkilö vastaa myönteisesti, niin se puolestaan tarkoittaa sitä, että tulee hyväksyä täysin ehdoitta ja sokeasti kaikki sen opettama Jumalan tahtona. Tämä puolstaan tarkoittaa sitä, että keskustelu kiusallisista asiosta päättyy siihen.

Mikäli henkilö kieltää hallintoelimen roolin, niin se tarkoittaa pikaista erottamista ja eristämistä kaikista Jt srk:ssa olevista läheisistä verisukulaisistaankin. Tämä myös tarkoittaa sitä ettei ole tarvinnut lainkaan käsitellä itse esille nostetuja asiosta.

Kun edes tämäkään ei riittäisi, Vt-järjestö käy aktiivista ja julkista herjauskampanjaa entisiä uskonveljiään vastaan. Se nimittää heitä ryhmänä mieleltään sairaiksi ja rinnastaa tappavaa tautia sairastaviin joista tulee pysyä kaukana ja sanoen heidän olevan Saatanan vaikutuksen alaisia. Luonnollisestikin tuomio ja herjaavat syytökset ovat yksisuuntaisia jossa asianosaisilla ei ole edes mahdollisuutta vastineeseen, oikeudenmukaisesta sellaisesta puhumattakaan.

Kuten voimme havaita, niin noiden tehokkaiden ja seurauksiltaan jopa hyvin epäinhimillisten metodien ansiosta ei edes käydä todellista keskustelua itse asioista jotka ovat Vt-järjestölle kovin kiusallisia. Monet totalitäristyyppiset järjestöt, yheisöt ja valtiot käyttävät juuri samoja toimintatapoja. Mikäli henkilö ei suostu alistumaan ehdoitta ja ulkoistamaan ajattelun- puheen- ja omantunnonvapauttaan, niin hänet eristetään, eliminoidaan ja murskataan tavalla tai toisella.

Vt-järjestö menee vieläkin pidemmälle. Se tuomitsee henkilön Jumalalle epäkelpona jolla ei edes ole oikeutta omata toivoa.

Toisaalta se myös sitoo erotetun / eronneen itseensä epäinhimillisten sanktioiden välityksellä kuolemaansa saakka.

• - helel -

Kylläpä oli ylimitoitettu vuodatus vain sen vuoksi, että joku sanoi Vartiotornin olevan hyvä lehti.
      Jos joku on tuota mieltä, aletaan syyttää argumenttien puutteesta ym. Eipä täällä kukaan muukaan näytä vastaavan muihin kuin haluamiinsa kommentteihein.

Meni kyllä hiukan överiksi nyt.

• - § -

Kysinen henkilö herjasi järjestön eri edesottamuksien esilletuojia ja tapansa mukaisesti ei edes yritä keskustella asioista asiapohjalta, asiallisuudesta puhumattakaan. Hän omalla aktiivisella toiminnallaan tälläkin palstalla kiteyttää omalla tasollaan järjestöketjussa juuri esille tuomani suuremman kokonaisuuden.

Viestini oli ensisijaisesti tarkoitettu avauksen viestisisisältöön, vaikka tuo pieni pilkkaviesti toimikin kimmokkeena. Toki voin tehdä siitä ihan oman avauksen.

Mitä vuodatuksiin tulee, niin Vt-järjestö ei säästä sanoja eikä painomustetta herjatessaan julkisesti ja yleistäen entisiä uskonveljiään ja tämän myös sen rivijäsenet ovat kiitettävällä tavalla sisäistäneet.

• - helel -
        - § - kirjoitti:

Kysinen henkilö herjasi järjestön eri edesottamuksien esilletuojia ja tapansa mukaisesti ei edes yritä keskustella asioista asiapohjalta, asiallisuudesta puhumattakaan. Hän omalla aktiivisella toiminnallaan tälläkin palstalla kiteyttää omalla tasollaan järjestöketjussa juuri esille tuomani suuremman kokonaisuuden.

Viestini oli ensisijaisesti tarkoitettu avauksen viestisisisältöön, vaikka tuo pieni pilkkaviesti toimikin kimmokkeena. Toki voin tehdä siitä ihan oman avauksen.

Mitä vuodatuksiin tulee, niin Vt-järjestö ei säästä sanoja eikä painomustetta herjatessaan julkisesti ja yleistäen entisiä uskonveljiään ja tämän myös sen rivijäsenet ovat kiitettävällä tavalla sisäistäneet.

Sinulla liikkuvat leukaluut tiuhempaan tahtiin kuin meikäläisellä.

Ehkä tuossa mainitussa kommentissa pientä provoa on, mutta ei nyt ihan niin pahaa kuin miltä vaikuttaa. Eikä se varmaan ollut syytös sinua vastaan.

Joka tapauksessa uskovan ihmisen kanssa (siis sellaisen jonka usko on jonkin uskonnon teologian mukainen), ei voi keskustella kunnolla raamatun näkemyksistä. Sama koskee todistajia ja monia noita jotka tännekin tulevat julistamaan oppinsa oikeellisuutta ja todistajien väärässä olemista.
        Se aiheuttaa turhautumista, toisaalta antaa mahdollisuuden muillekin julistaa omia näkemyksiään.

Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      106
      4592
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3403
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2390
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      41
      1438
    5. Minulla on käsitys

Ettet ole kovin se k s uaalinen ihminen.
      Ikävä
      36
      1353
    6. Harmittaako sinua yhtään?

Tuntuuko pahalta ollenkaan?
      Ikävä
      38
      1206
    7. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      14
      1102
    8. 159
      1026
    9. On varmaan turn off

Mutta olen tosi kokematon.
      Ikävä
      27
      998
    10. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen