Synnyin ja kasvoin köyhässä lestadiolaisperheessä. Meitä oli yhteensä 10 henkeä ja elettiin isän pienellä palkalla. Myös vanhempani olivat eläneet köyhässä suurperheessä eivätkä olleet käyneet kunnon kouluja. Koko sukumme on köyhä johtuen lasten suuresta määrästä suhteessa töissäkäyviin.
Ammattikouluiässä päätin, että minäpä uskalla polkaista pois tästä köyhyyden kierteestä. Hain ja pääsin ammattikorkeakouluun. Opiskeluvuosina tein kesät töitä ja säästin minkä pystyin. En tarvinnut opintolainaa ja mulla oli rahaa jo valmistuessani! Valmistuin insinööriksi ja nyt saan 2 500 €/kk nettona (3500 €/kk brutto) ja asun omassa omakotitalossa. Varallisuuteni on nyt n. 90 000 €.
Kyllä se vaan on niin, että meillä jokaisella on oma mahdollisuus valita tiemme. Se ei ole rahasta kiinni tuo opiskelu. Se on uskaltamisen rohkeudesta kiinni. Minä uskalsin. Uskallatko sinä?
"Onneksi opiskelin ajoissa"
29
1228
Vastaukset
- ykas
onneksi aloin yrittäjäksi ei ole nyt vapaaajan ongelmia.
Miksi ihmisillä on fetissi esitellä numeerista tietoa?
- 9+1
Uskovainen ihminen ja kumartaa mammonaa? - jo on aikoihin eletty!!!!
Luultavasti ei saanut tarpeeksi huomiota lapsena ja siksi joutuu etsimään tärkeyttään rahasta ja korostaa sitä koska lapsena joutui kohtaamaan köyhyyttä.
- just joooo
Kukkomies kirjoitti:
Luultavasti ei saanut tarpeeksi huomiota lapsena ja siksi joutuu etsimään tärkeyttään rahasta ja korostaa sitä koska lapsena joutui kohtaamaan köyhyyttä.
Just näin se mitä ilmeisemmin on. Kun ei saa kuitenkaan nykyisessä omassa viiteryhmässään arvostusta muuta kuin mitä tavallisena pidetään jos ihan sitäkään niin siksi pitää hakeutua patsastelemaan paikkoihin joissa katsoo olevan köyhiä.
- TavisOnni
Se on siinä mitä arvostaa. Ei ole synti arvostaa maallista mutta ei se välttämättä onnelliseksi tee.
Elämä on valintoja.. myös niitä toisenlaisia. Hei ammatti(koulutustaso),
Miltä sinusta tuntuisi ajatus että kaikki se hyöty joka itsellesi on karttunut katoaisi kuin taikaiskusta?
Kun köyhiä on tarpeeksi heistä tulee enemmistö, he voivat säätää lakeja vapaasti tai alkaa vallankumouksen. Omaisuus jaetaan uudelleen.
Menetit juuri asuntosi ja autosi.
Velat ja varallisuus mitätöidään.
Menetit juuri pankkitilillä olevan lukusi, voit pitää kuitin ja todistaa että joskus sulla on ollut valuuttaa jolla ei ole enää mitään hyötyä.
Miltä silloin tuntuisi? Olisitko ylpeä? Mistä?
Tämän vuoksi kannattaa ajatella muitakin eikä vain itseään ja omaa toimeentuloa etenkään valuutassa.
"Tätä ei voi tapahtua Suomessa".
Ei tietenkään, positiivinen ajattelu kunniaan! Suomessa ei myöskään voi tapahtua kouluampumisia tai vaikkapa sitä että menettäisimme itsenäisyytemme jollekin laittomasti koostetulle epädemokraattiselle liittovaltiolle, saati sitten että kansallista omaisuuttamme kuten pohjavettä alettaisiin yksityistämään. Mitään tälläisiä asioita ei voi tapahtua.
Mieti kuule ammatti(koulutustaso) tarkemmin miten tää systeemi oikeasti toimii. millainen on se ihan perus-perusta kuten esim. kansalaisrauha pysyy pystyssä. Eivät lait sitä valvo, vaan se että kansalisilla on riittävän hyvä olla ja että he kokevat yhteisön toimivan omaksi edukseen.
Sä ja järkimieht varmaan kokee että yhteisö toimii heidän edukseen. Entä kysytään samaa pätkätyöläiseltä, työttömältä tai joltain muulta.
Muistutan lisäksi että sinulla on enemmän hävittävää kuin meillä köyhillä. Meillä ei ole usein muuta oleellista kuin henkemme loppukädessä.
Mä ehdotan että koitetaan yhdessä pohtia joku järkevä systeemi joka toimii kaikkien eduksi myös pitkällä tähtäimellä. Mutta teillä varmaan ei ole aikaa ajatella sellaisia asioita, kun on omakin elämä elettävänä....- metall-leidi
Hah, haa veitpä munat suustani! Juuri sanoit sen mitä ajattelin. Mulla on nyt tuloja , mutta aina ei ole ollut näin, mutta silti ei ole ollut tarpeen brassailla Suomi 24.n palstalla palkkatulojani ja omsituksiani.
Ne jotka nyt ovat saaneet mammonaa hankittua niin heillä se pelko pahimmillaan on , että menettää kaiken.
Mutta se on vaan materiaa. metall-leidi kirjoitti:
Hah, haa veitpä munat suustani! Juuri sanoit sen mitä ajattelin. Mulla on nyt tuloja , mutta aina ei ole ollut näin, mutta silti ei ole ollut tarpeen brassailla Suomi 24.n palstalla palkkatulojani ja omsituksiani.
Ne jotka nyt ovat saaneet mammonaa hankittua niin heillä se pelko pahimmillaan on , että menettää kaiken.
Mutta se on vaan materiaa.Jos ihminen menettää kaiken arvokkaan ollessaan nimetön ja alaston, ei hänellä koskaan ole mitään arvokasta ollutkaan.
- varaton.
metall-leidi kirjoitti:
Mutta se on vaan materiaa.juuh, siinä viimeisessä palttoossa ei ole taskuja, valitettavasti...
- Tsup2
Meilläpäin lestainssin/opiskelijan on helppo pääst töihin, koska täälläpäin on paljon lestojen omistamia alan yrityksiä joihin palkkaavat lestoja.
- dreiisleri
Ja taas yks hatun läpi kasvanu joka haluaa kertoa tänne tarinaa...
Näitä meillä suomessa riittää...
Ennen oli joka 5. jolla oli mielenterveysongelma, nyt tuo luku lienee joka toinen tai vähintään joka kolmas.
Hyvää kesää.- Aber Erno
paskaa kesää sulle!
- sivusta seurannut
Mistäs satumaasta oletkaan kotoisin? Kyllähän se on niin että lestoilla riittää aina rahaa. Itte asun paikkakunnalla, jossa n. 50% lessukoita ja kaikki ajelee hienoilla autoilla ja asuu isoissa omakotitaloissa. Lapset pääsevät aikaisin töihin jonkin "kanssauskovaisen" yritykseen, joissa esim. siivoojia kymmenkunta. Siitä se rikastuminen lähteekin liikkelle!
- Insinööri (amk)
kukkomies. olet itsesäälissä rypevä surkimus. sinulla ei itselläsi taida olla liiemmin varallisuutta huonon ammatinvalinnan takia, joten tienaat vähän. Olet vain kateellinen toisille joilla on enemmän varallisuutta ja parempi palkka. joten haista paska ja kouluttaudu uudestaan.
9 1, mistä päättelit että olen uskovainen? jos olen lestadiolainen ei se tarkoita että uskoisin johonkin. minut nyt vaan on kastettu lestadiolaiseksi, minkä minä sille mahdan jos synnyn lestadiolaiseen perheeseen. ei kaikki luterilaisetkaan ole uskovaisia. olet tyhmä jos luulet niin, joten haista vittu.Kaikki maksaa. Mutta mehän tiedämme että OIKEASTI olet nurinkurisen tiukkapipoisen uskonlahkon köyhä kasvatti jonka elämää on riivannut kurjat lapsuusmuistot ja hylätyksi ja näkymättömänä olemisen tunne. Liekö sinulla tietoakaan kuka olet jos tittelit ja rahat riisutaan pois?
Et tietenkään ole uskovainen. Harhaiset vanhempasi vain käyttivät uskontoa tekosyynä liittoutua keskenään, se on yhteisöllistä tapakulttuuria joka toimi sinun lapsuuttasi tuhoten. On selvää ettet usko hölynpölyyn tai sinulla ole sielullista elämää - sellaisilla ihmisillä jotka eivät ole saaneet olla itsensä ei koskaan ole noita asioita.
Sääli että köyhyytesi ja kuulumisesi sellaiseen sairaaseen piiriin riisti sinulta identiteetin, ja sensijaan että olisit keskittynyt itseesi hankit halvimman mahdollisen viitan rahasta ja pärjäämisestä.
Ole hyvä, en laskuta tästäkään yhtään mitään. Itsetiedoistamisen tie on niin arvokas ettei sinulla olisi varaa edes maksaa niin paljoa, joten ainoa mitä voi tehdä on lahjoittaa koska se on oikein.
Mitä väliä minulla on. Sinä se olet josta kaikessa oleellisessa on sinulle kysymys. Eikö niin?Kukkomies kirjoitti:
Kaikki maksaa. Mutta mehän tiedämme että OIKEASTI olet nurinkurisen tiukkapipoisen uskonlahkon köyhä kasvatti jonka elämää on riivannut kurjat lapsuusmuistot ja hylätyksi ja näkymättömänä olemisen tunne. Liekö sinulla tietoakaan kuka olet jos tittelit ja rahat riisutaan pois?
Et tietenkään ole uskovainen. Harhaiset vanhempasi vain käyttivät uskontoa tekosyynä liittoutua keskenään, se on yhteisöllistä tapakulttuuria joka toimi sinun lapsuuttasi tuhoten. On selvää ettet usko hölynpölyyn tai sinulla ole sielullista elämää - sellaisilla ihmisillä jotka eivät ole saaneet olla itsensä ei koskaan ole noita asioita.
Sääli että köyhyytesi ja kuulumisesi sellaiseen sairaaseen piiriin riisti sinulta identiteetin, ja sensijaan että olisit keskittynyt itseesi hankit halvimman mahdollisen viitan rahasta ja pärjäämisestä.
Ole hyvä, en laskuta tästäkään yhtään mitään. Itsetiedoistamisen tie on niin arvokas ettei sinulla olisi varaa edes maksaa niin paljoa, joten ainoa mitä voi tehdä on lahjoittaa koska se on oikein.
Mitä väliä minulla on. Sinä se olet josta kaikessa oleellisessa on sinulle kysymys. Eikö niin?Ja päästö vielä.
Mieti myös asiaa siltä kantilta, että oma elämäsi - sen kaava ja totutuma - vaati sitä että synnyt köyhään monilapsiseen perheeseen. Se on sinun juuresi.
Sitten KEHTAATKIN tulla elvistelemään tätä juurta edustavalle palstalle. Sehän on sama kuin jos vihaisit itseäsi ja sitä mikä on erottamaton osa sinua.
Se juuri, lestadiolaisuus, sisältää paljon hyviä ja toivottuja asioita. Suuressa porukassa on pakko oppia olemaan toisten kanssa. On opittava pärjäämään pienelläkin. On yhteisö, joka on kaikkine vikoineen kuitenkin äärimmäisen tärkeä.
Ilman sitä pohjaa et olisi siellä missä nyt olet. Muista se.
Ja jos noita samoja tärkeitä - sinutkin sinuksi luoneita asioita - koitetaan järkeistää ja saada korostettua yhteiskunnassamme... niin ei se ainakaan väärin voi olla. Muutenhan sinäkin olisit "väärin".- just joooo
Kukkomies kirjoitti:
Ja päästö vielä.
Mieti myös asiaa siltä kantilta, että oma elämäsi - sen kaava ja totutuma - vaati sitä että synnyt köyhään monilapsiseen perheeseen. Se on sinun juuresi.
Sitten KEHTAATKIN tulla elvistelemään tätä juurta edustavalle palstalle. Sehän on sama kuin jos vihaisit itseäsi ja sitä mikä on erottamaton osa sinua.
Se juuri, lestadiolaisuus, sisältää paljon hyviä ja toivottuja asioita. Suuressa porukassa on pakko oppia olemaan toisten kanssa. On opittava pärjäämään pienelläkin. On yhteisö, joka on kaikkine vikoineen kuitenkin äärimmäisen tärkeä.
Ilman sitä pohjaa et olisi siellä missä nyt olet. Muista se.
Ja jos noita samoja tärkeitä - sinutkin sinuksi luoneita asioita - koitetaan järkeistää ja saada korostettua yhteiskunnassamme... niin ei se ainakaan väärin voi olla. Muutenhan sinäkin olisit "väärin".Kokonaan unohtaa myös sen että ei meillä ihan itsestään näitä ilmaisia koulutuksiakaan olisi joihin vähävaraisetkin voivat päästä.
- paljon....
Onnea!
- Suomi on paska maa
Uskallatko muuten sanoa, missä olet töissä? Itse opiskelen myös inssiksi ja sanotaanko, että hiukan vaikea on saada alan töitä. Parhaat paikat tuntuu menevän aina minkä lie suhteiden ja tuttavuuksien kautta. Opintomestyksellä ja sillä, että oikeasti osaisi luoda jotain uutta ei näytä olevan paljon väliä rekryihmisten silmissä. Pois Suomesta taitaa olla ainoa vaihtoehto mutta perheasioiden vuoksi se ei ole helppo ratkaisu sekään.
- mk
Nut on hyvä elintaso mutta mitäs sitten jos työt loppuu ja niin edelleen. Sitä ovat monet opiskelleet ja valmistuneet 25v tai alle 30v mutta jos ei saa sitä ensimmäistä koulutusta vastaavaa työpaikkaa niin on vitsit vähissä koska suomessa on jo korkeakoulutettuja työttömia vaikka millä mitälla ja sinulla on käynyt tuuri työpaikan suhteen mutta ajattele sitä jos työt loppuu niinkuin nyt monella nokian hyväpalkkaisella insinöörillä.
- Näin suomessa
Sen verran on pakko kommentoida, että parhaiten näyttää työllistyvän ne jotka osaa noudatta tuttuja kuvioita ja olla samaa mieltä ja sulautuu yrityksen imagoon. Mikäli näyttää, että on liian fiksu tai omaa omia ajatuksia saattaa joku pikkupomo tuntea itsensä turhaksi. Tässä maassa kaikki sulautetaan samaan harmaaseen massaan. Insinöörin ei pitäisi olla duunari.
Pikkupomoja tarvitaan nimenomaan siihen että saadaan selitettyä miksi helvetin isosta insinöörin tuloksesta kuuluu loppujen lopuksi insinöörille niin vähän.
Pikkupomojen oikea tehtävä on sosiaalinen alaspainaminen ja mitätöiminen niin että sijoittajille saadaan lisää rahaa.
- jeejeejeee
hieno homma! arvostan suuresti :) itse olen kasvanut ihan normaalituloisessa perheessä, mutta saanut silti paljon (aina uudet hyvälaatuiset ja siistit vaatteet, pystynyt harrastamaan mitä halunnut, saanut vähän rahaa jos tarvinnut) itse olen mennyt kesätöihin heti 15 lähtien ja ollut viikonloppuisin töissä kun opiskelin, vaikka ei olisi tarvinnut. silti minkäkin olen säästänyt koko ajan opiskelujeni aikana ja nyt säästän jatkuvasti ja suunnittelen lisää koulutuksia itselleni.
Mun mielestä todella hienoa että joku muukin on omalla pikku kätösillään ilman avustuksia päässyt tohon pisteeseen, nostan hattua!
koskaan en kerro enkä kerskaile kenellekkään että mullapas on rahaa, ja mitä pahaa siinä on vaikka siitä sanoiskin. ihmiset kehuskelee vaikka millä tyhmyyksillä itseään "panin kaverin tyttöystävää viikonloppuna, eikä kukaa varmasti saa koskaan tietää" tai "olin niin kännissä viikonloppuna etten löytänyt kotiin" , "ajoin 200km/h hirveessä kännissä, oli iha helvetin hauskaa" -tyylisillä tarinoilla. öö.. missä järki? :)
kaikista paras on vaan tunne kun on saanut itse hommattua kaiken OIKEALLA TYÖLLÄ ja saanut säästettyä. harva osaa käyttää rahaa, se on vaan fakta. me näköjään ainakin alottajan kanssa kuulutaan siihen ryhmään ;) - Anonyymi
Kiitos tarinasi rohkaisee että alkoholistinkin pojalla on toivoa...
- ggggghhhhhhh
Olen myös amk-insinööri. Saan palkkaa bruttona vähän vajaa parituhatta. Se on ihan iso raha, kun en saanut mitään mistään ennen kuin sain töitä, paitsi puolisolta. ryhmästäni puolet on saanut töitä.
- Luulet vaan
kyllä se todellisuus tavoittaa provoilevat insinööritkin ;-)
"Keskiluokkaiset kokoomusinsinöörit tuntuivat unohtavan, että matematiikan ja englannin kielet ovat molemmat universaaleja eivätkä intialaiset ja kiinalaiset ole köyhyydestään huolimatta tyhmiä. Nyt myös ne, joiden piti selvitä globalisaatiosta voittajina, alkavat hävitä raskaasti.
Keskiluokka kuvitteli selviytyvänsä globalisaatiosta uhraamalla teollisuustyöväestön kehitysmaiden halpatuotannolle. Ratkaiseva hetki koittaakin vasta nyt, kun työn ulosliputus alkaa purra myös keskiluokkaa itseään.
Työvoiman vapaa liikkuvuus alkaa tuoda markkinoille köyhien maiden koulutettua työväkeä, joka alkaa kilpailla työpaikoista perinteisen keskiluokan kanssa. Talouden rakenteiden vapauttaminen alkaa nyt kostautua keskiluokalle.
Keskiluokan painajaiseksi muodostuu it-teknologian nopea eteneminen ja kehitysmaissa – ennen kaikkea Kiinassa ja Intiassa – tapahtuva koulutusvallankumous. Tähän mennessä tekniikan ja kuljetusmenetelmien kehitys on mahdollistanut lähinnä vain teollisen tuotannon siirtämisen kehitysmaihin, mutta nyt kehittyvä it-teknologia mahdollistaa yhä korkeampaa koulutustasoa vaativien tehtävien ulosliputuksen.
Vähän koulutusta vaativien teollisten työpaikkojen katoaminen kehitysmaihin sopi keskiluokalle mainosti, koska se halusi ostaa kaupasta halpoja tuotteita ja omien duunarien kohtalo oli sille alun alkaenkin yhdentekevä. Mutta nyt alati kehittyvä it-teknologia sekä Intian ja Kiinan työvoimareservi alkavatkin syödä myös keskiluokan leipää.
Keskiluokkaiset kokoomusinsinöörit luulivat, että globalisaatio iskee vain vähän koulutettuihin duunareihin ja ettei heidän tarvitse kuin ladella uusliberaaleja latteuksia seuratessaan vierestä työväenluokan kuolinkamppailua. Nyt kuitenkin kaikki alkavat kärsiä.
Keskiluokan ongelma piilee siinä, että yleensä jo pelkästään velattoman asunnon ja henkilöauton omistaminen saa nämä pikkuporvarit tuntemaan niin suurta itsevarmuutta asemastaan, että he alkavat samaistua rikkaisiin ja ajatella heidän laillaan..."
http://www.kolumbus.fi/aquilon/valmiit_tekstarit.htm
"Nuorten insinöörien kauhea työtilanne paljastui
Työvoimapoliittinen asiamies Heikki Taulu Akavasta kertoi hiljattain Uudelle Suomelle, että ylipäänsä korkeakoulutettujen työtilanne on ennätyksellisen huono Suomessa"
http://www.uusisuomi.fi/raha/104778-nuorten-insinoorien-kauhea-tyotilanne-paljastui
"Liikaa insinöörejä ja tradenomeja - nyt peliin puututaan"
http://www.uusisuomi.fi/kotimaa/83855-liikaa-insinooreja-ja-tradenomeja-nyt-peliin-puututaan
http://www.uusisuomi.fi/raha/104778-nuorten-insinoorien-kauhea-tyotilanne-paljastui - naisinsinööri
Jokaisella oikeasti insinööriksi opiskelleella on varmasti tieto, että jokaisesta ryhmästä osa jää vaille töitä. Itse olin meidän ryhmän kahdesta naisesta se vähemmän fiksu, mutta minä sain töitä, osaavampi ei. Tuurilla tässä maailmassa pärjätään, mutta suhteet toki ykkösenä, kaikki muut osaaminen mukaan lukien tulee vasta kolmantena.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen vaalilupaus oli euron bensa
Nyt puhutaan jo kolmen euron bensasta. Kyseessä on Suomen historian törkein vaalipetos.1222263Vain vasemmistohallitus saa minut menemään töihin
Änkyräkapitalistien sortaessa kansaa en laita rikkaakaan ristiin. Elän mielummin Kelan tuilla, ja jos niitä leikataan, n582197Maataloustuet perittävä korkojen kera takaisin
Yrittäjiltä jotka ovat myyneet tuotantoaan ulkomaille. Veronmaksajan kustantama tuki on tarkoitettu elintarvikkeiden hi501875EK: Suomi tarvitsee vuosittain 45 000 maahanmuuttajaa
Senpä takia Riikkakin laulaa sen lauluja kenen leipää syö. Viime vuonnahan Suomeen muutti 50 tuhatta ulkomaalaista. htt311485Topi osti Askon
Hieno mies. Pelastaa työpaikkoja. Kiitokset myös emännälleen, joka pitää isännän virkeänä. https://www.is.fi/taloussan951437- 941407
Kastaa ja upottaa on eri sanat
Kastaa ja upottaa on eri sanat ja niillä on eri merkitys. Eikä Jeesusta haudattu upottamalla maahan kaivettuun kuoppaan2191171Oliko se oikeasti epäselvää
sinulle että olin ihastunut sinuun? (Ymmärrän että siitä on aikaa, eikä voi olettaa että kaikkea muistaisi tai että men661170Uskomatonta touhua!
Ei olis uskonut että kateus yrittäjää kohtaan menee noin pitkälle. TTP:ssa irrotettu sähköjohto jäätelöaltaasta. Kaikki311170- 691030