Linea Negra/pigmenttiviiva

mimmimimimi

Mistä se johtuu?
Tuleeko se _vain ja ainoastaan_ silloin kun on raskaana?

Jos joku osaisi vastata niin olisin kiitollinen. Googlettamalla tietoa ei löydy :(

16

12222

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • 32+2

      Se tulee vain jos on raskaana, eikä toki silloinkaan kaikille. Johtuu horm.



      (kyllä minä ainakin googlaamalla löysin useita osumia..........valtavan määrän)

    • 98u0987

      ( googlettamalla löytyy vaan keskusteluja "voiko viivasta päätellä onko se poika" yms. muita, mutta minä en ainakaan löydä sellaista sivua missä kerrotaan hyvin, että mistä viiva johtuu, milloin tulee yms........ )

    • hth**

      Linea nigra johtuu runsaan estrogeenin ja progesteonin aiheuttamasta melaniinin määrän kasvusta - iho vatsan keskilinjalla on erilaista kuin muualla ja siinä melaniinin määrän kasvu näkyy nopeammin. Ei ole tavatonta, että naisilla on linea nigra vaikkeivät koskaan olisi olleet raskaana. Erityisen tyypillisin "synnynnäinen" viiva on naisilla, joilla on muutenkin paljon pigmenttiä (tummahiuksisia, ruskettuvat helposti).

      Jos linea nigraa ei ole aiemmin aikuisiällä ollut, kannattaa ehkä käydä lääkärillä tarkastuttamassa esim. insuliinitasot - heittelevät hormonit voivat aiheuttaa muutoksia pigmentin määrässä.

    • yhden äiti

      Itsellä oli ainakin odotusaikana selvä viiva navasta alaspäin..poikaa odotin ja viiva häipyi synnytyksen jälkeen.Ed.kirjoitajaan viitaten tuli mieleeni että minulla olimyös raskausdb

    • Tömps

      hei!

      Vatsassani on hyvin hyvin haalea viiva navasta alaspäin. Olen tehnyt raskaustestejäkin aika monta ja vielä lääkärissäkin käyty tekemässä mutta negatiivinen on tulos.
      Voiko se siis olla pelkästään hormoonien tuottama viiva? Minulla oli vasta äsken kuukautisetkin.

      Vastauksia jos saisin kiitos :)

    • CuriousEmmmma

      minulle myös ilmestynyt tämän viikon aikana viiva navasta alaspäin. Muitakin raskausoireita on, mutta saatan ne hyvinkin kuvitella, koska testi negatiivinen ja kuukautisten tapaisetkin juuri tuli. Mistä viiva siis johtuu? Onko mahdollista, että ruskettuminen aiheuttaa sen vatsaan, vaikka ei ennen ole sellaista ollut? Olin juuri espanjassa ennen viivan ilmestymistä.

      • curiousEmmmma

        niin, ja jäi mainitsematta että olen hyvin vaalepigmenttinen ihminen muuten


    • heliiiiiii

      Jee olen raskaana! Olen 21 v. Ekan yrityksen jälkeen :) olen nyt noin 5 ja tein testin viime to ja vielä eilen uudestaan. Soitan huomenna neuvolaan. Mutta onko normaalia että navan alapuolelle on tullut jo haalea viiva? D:

    • kumma viiva

      Minulle tuli semmoinen melko haalea viiva n. 11,5-vuotiaana hiukan ennen murrosiän alkamista, ja on siinä vieläkin (olen nyt 17). Hormooneista siis varmaankin johtui.

    • Omppe

      Aikalailla myöhäinen kommentti, mutta mulla ainakin on ollut aina (eli varmaan puberteetista asti) navasta alaspäin hento tummempi viiva ja myös tummempaa karvoitusta siinä, vaikka olen kalpea ja luonnostani blondi. Tosin löytyy myös kilpirauhasen vajaatoiminta joka sekottaa kaikkia hormonitoimintoja, mutta ei ole kyllä lääkityksellä viiva mihinkään kadonnut..

      • Anonyymi

        Minulla nimenomaan kilpirauhasen vajaatoiminta on tuonut pigmenttiviivan jo nuoruudessa, sillä en ole koskaan ollut raskaana.


    • Joopajoojuu

      Itselläni on ollut ihan taaperoiästäni pigmenttiviiva, eli pelkästään raskaudesta se ei johdu. Vieläkään 17-vuotiaana en tiedä johtuuko hormoneista vai mistä, raskaana en ole enkä ole ollut ja kaikki arvot ovat ihan ok.

    • khfdggsdf

      Minulla on myös hento viiva näkyvissä. Olen ollut kahdesti alkuvaiheessa raskaana, mutta raskaudet eivät jatkuneet. Nyt jo lähes vaihdevuosi-iässä. Olen melko hoikka. Hiusteni väri on maantienharmaa, mutta alapään karvoitus tummaa ja paksua. Joku yksilöllinen tekijähän viivan tekee. Maitoakin erittyi alkuvaiheen keskenmenon jälkeen vielä vuosikausia. Pahaa hormonihäiriötä ei silti pitäisi olla, hormonikierto on normaali.

    • ViivinenNainen

      Minulla on aina aikuisiällä ollut viiva navasta alaspäin, vaikka ihoni on vaalea enkä rusketu ollenkaan. Pimpassa on myös pigmenttiä. Hiukset normi maantienruskeat, mutta ihokarvat ihan tosi tummanruskeat. Nyt kun olen raskaana, viiva alkaa ihan tissivaosta...

    • Anonyymi

      Minulla on tuollainen ihan haalea viiva navasta alaspäin, ollut jo hyvin pitkän aikaa, olen 15 enkä todellakaan raskaana tai mitään. Lähinnä mietin että ei kai se mikään sairauden merkki voi olla?

    • Anonyymi

      Miten minulle voi tulla todella haaleana viiva navan alapuolelle ja olen 13 vuotias ja menkat ei ole edes alkanut?

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      26
      1356
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      7
      1282
    3. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      5
      1196
    4. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      2
      1194
    5. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      1
      1173
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      1
      1171
    7. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1167
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      2
      1154
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      3
      1139
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1130
    Aihe