Rintoja pienentäneiden kokemuksia

70hoo

Aloitan nyt uuden ketjun kun edellinenkin on taas kasvanut niin kamalan pitkäksi :)

Mökkiloma lähenee ja toivottavasti välillä on mahdollisuus auringonottoonkin... mä olen normaalisti aina nakuillut, eli en ole käyttänyt muuta kuin aurinkorasvaa aurinkoa ottaessa. Mut nyt ajattelin että ehkä nuo melkoisen tuoreet (11 vk leikkauksesta) arvet täytyisi kuitenkin ekana kesänä peittää ja olenkin urakalla ostanut bikineitä. Mites on ollut muiden kohdalla, kuinka pitkään olette arpia suojanneet auringolta?

Muita leikkausarpia en ole auringossa peitellyt ja ei niiden kanssa ole ollut ongelmia, nämä rinnan arvet nyt kuitenkin ihan erilaiset (kun pinnalla ei ollut edes tikkejä) niin se olisi kuitenkin hyvä ne peittää...

Tässä yks päivä törmäsin vahingossa kuntopyöräni käsikahvaan just tuolla vasemmalla ja kipeämmällä rinnalla ja sen jälkeen siinä on ollut ikävää kipuilua :( Ei kyllä ainakaan päälle päin näy mitään ja tunnustelemallakaan ei mitään tunnu, oisko vaan sit sama kuin olisi käden vahingossa siihen satuttanut?

Mulla nyt noi koirankorvat ovat työpäivän jälkeen tosi selvästi näkyvillä, ehkä 1cm x 2cm kokoiset nypykät. Mä en taida uskoa et noi häviäisi mihinkään kun tuo on se kohta (leikattiin tikkarimallilla) mistä ihoa kursittiin kasaan joka suunnalta.

Onko täällä ketään sellaista joilta olisi noin pieniä koirankorvia korjailtu, toivon et noin häipyisi joskus edes pois, kun esim. rintsikoita pitäessä näkyy ihan selvästi, ovat enemmänkin noin 4 cm rinnan aluksen alapuolella, multa nostettiin rinnan alkuperäistä paikkaa kuitenkin melko lailla...

122

2054

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • etsin plastiikkakiru

Osaisiko joku auttaa minua. Asun täällä pääkaupunkiseudulla. Haluaisin varata plastiikkakirurgille ajan. Olen kuullut kehuja Päivi Salminen-Peltolasta ja haluaisin hänen vastaanotoleen. Missä hän ottaa vastaan? Hän sopisi hyvin sillä hän leikkaa HUSissa. Kuka tietää, yritin googlettaa, ei onnistunut. Jos vaan joku saa selville/tietää, iso kiitos.

• pienennetty

Siis rintojen pienennykseenkö? Ainakin Hilkka Peltoniemi on tosi taitava, jos vain on varaa maksaa sillä leikkaa käsittääkseni vain privatisti. Jos haluat lähetteen julkiselle, ei siihen tarvita plastiikkakirurgia vaan mikä tahansa lääkäri käy: tk, työterveyslääkäri tms.

• etsin plastiikkakiru

Rintojen pienennykseen kyllä. Tiedän Salminen-Peltolan leikkaavan HUSissä, ei siis privaatisti. Haluaisin myös hänen vastaanotolleen siksi, että näin voisin päästä hänen "potilaakseen" eli hän voisi leikata minut julkisella. Haluan ainakin kuulla hänen kommenttinsa onnistuuko. Jos menen työterveyslääkärille tai vastaavalla, se kestää. Hän laittaa lähetteen, sitten odotellaan ja odotellaan. Liian hidasta.
        Tiedätkö paljonko Hilkka peltoniemi ottaa pienentämisestä ja missä ottaa vastaan? Oletko ollut hänellä operoitavana?

• pienennetty

En ole ollut Hilkalla, mutta olen kuullut paljon kehuja!
      Periaatteessa se ei saisi vaikuttaa lähetteen käsittelynopeuteen, onko sen lähetteen tehnyt vaikka työterveyslääkäri vai ko paikassa leikkaava plastiikkakirurgi. Samaan jonoon menevät kaikki, näin mulle on sanottu.
      Itselleni teki lähetteen työterveyslääkäri, ajan polille sain parin kk päähän ja leikkauksen n 6 kk päähän hoitotakuun mukaisesti. Jos haluaa nopeasti leikkaukseen, täytyy mennä yksityiselle. Hinta on kai siinä kuusi tonnia ja ylöspäin.

• etsin plastiikkakiru

Tuttavani kävi yksityisesti plastiikkakirurgilla, joka leikkaa HUSissa. Sanoi laittavansa sinne lähetteen. Ei siis tarvinnut odottaa pari kuukautta polille pääsyä. Hänelle sanottiin leikkauksen olevan noin 6 kk päästä mutta pääsikin leikattavaksi alle kolmessa kuukaudessa.
        Hei, kerro missä sinut leikattiin? Menikö leikkaus hyvin, miten olet toipunut? Paljonko koko pieneneni, paljonko ottivat pois?

• Miss M

70hoo, mulla on myös tuollaiset ns.nahkapussukat, ainoa vaan, ettei ne ole tyhjät, jotain sisällä. Urheiluliivit hiertävät lähes kaikki ikävästi. Ensi viikolla Koksiin selvittelemään asiaa, kerron sitten vaikka sulle miten meni :)

Satutin vasemman rintani myös reilu viikko sitten nukkumalla sen päällä. Kivut olivat heleeeeeeeevetinmoiset. Nyt vasen rinta epämuodostuneen näköinen, nännin vierestä iho ns. painunut sisään. Vaikea selittää.
      Noh, vastauksia saan sitten tosiaan ens viikon torstaina :)

Käytätkö muuten vielä teippejä? Ne varmaan voisi olla hyvä lisäsuoja bikinien lisäksi aurinkoa vastaan? Tai sit mun maalaisjärki puhuu puuta ja heinää.

• 70hoo

Mulla nuo "pussukat" tosiaan näkyy kun olen väsynyt, ei näin aamuisin ollenkaan, eli selvää nestettä kertyy raistuksen jälkeen. Kun kävin jälkitarkastuksessa kirurgi sanoi et vuositarkastuksessa sitten sovitaan jos jotain korjattavaa on, sitä ennen ei kannata ajatelella asiaa ollenkaan, kun se vuosi saattaa mennä siihen et kunnolla paranee. Ja jos sitten on jotain sellaista mihin en ole tyytyväinen niin, keskustellaan mahdollisesta korjauksesta. Pahoin pelkään et nää onniin pienet etteivät ala korjaamaan, ja saattaa olla (tpdennäköistä) et esim. puolen vuoden päästä ei ole mitään jäljellä, eihän mulla ole leikkauksesta vasta kuin 11 vk, eli alussa olen toipumisen osalta.

Ei mulla nämä rinnat ole 100% symmetriset esim. nännien ympäriltä, mutta ei mua haittaa ollenkaan, eli hiukan erimalliset ovat, mutta luulen et se on ihan normaalia enkä halua mitenkään sitä korjata. Kun kuitenkin ovat 100krt kauniimmat kuin ennen, täydellisiä en tule koskaan saamaankaan, se ei ole mahdollista.

En enää teippejä ole viikkoihin käyttänyt, ja ajattelin et jos auringonotossa käyttäisin, mutta kun rasvaa vartaloa koko ajan ja ramppaa uimassa niin tuskin ne pysyisivät hyvin kiinni. Mieluummin bikinien rajat kuin teippien :D

Mulla on nyt se aika kuukaudesta ja kyllä rinnat ovatkin oleet hellät! Vuosikausiin ei ole hormonivaihtelut tuntuneet rinnoissa, mut nyt taas tuntuu.

• Miss M

70hoo, itse kävin tänään ekakertaa rannalla bikineissä. Tein niin, että rasvasin rinnat puol tuntia ennen muuta kroppaa, laitoin teipit kun aurinkorasva oli imeytynyt, ja rasvasin loput kropasta. Teipit pysyi hyvin, ja niillä sai nuo pussukat "nostettua" bikinien alle piiloon. Oli AIVAN IHANAA!

Mullakaan ei ole 100% symmetriset, mutta eipä tuo haittaa. Rintojen muoto on myös nyt nätti ja luonnollinen. Katselin googlaamalla muiden kuvia, ja toisilla on pienennyksen jälkeen luonnottoman implanttirinnan näköiset rinnat O_O

• kesä ja kuuma...

Missä voi katsella kuvia rintojen pienennyksestä, siis niitä joilla pienennetty? Voisi hieman verrata omiinsa :) Minulla ei saatu rintoja ihan saman kokoisiksi, olivat alkujaankin eri kokoiset. Leikkauksestani on kulunut nyt kolmisen kuukautta. Näin kuumalla olen heittänyt rintsikat kokonaan pois, en käytä kesäisin. Ei ole tarvettakaan kun on nätit pystyt rinnat.
        Kuukauden leikkauksen jälkeen pidin tietty rintsikoita yötä päivää. Olen käyttänyt silikonigeeliä, en mitään teippejä. Hyvältä näyttää. Nännien ympärys on edelleen arka mutta ei haittaa.
        Etsin plastiikkakir: Sinulle tietoa/luulo. Salminen-Peltola vaikuttaa luullakseni Hyvinkäällä.

• 70hoo

Täältä http://www.smartplasticsurgery.com/before_after_photos.html (sieltä piennentyt: http://www.smartplasticsurgery.com/breastreduction_ba.html ) löytyy valtava määrä kuvia piennennetyistä, isonnetuista, korjatuista ja kohotetuista. Eli lopputulos taitaa olla kiinni siitä mistä liikkeelle lähtee :)

Omiani kuvaa parhaiten tämän tekstin yläpuoliset kuvat, niin lähtötilanne kuin tämänkin hetkinen tilanne: "Photos courtesy of Dr. Vishal Kapoor, a board certified plastic surgeon located at 436 N. Roxbury Drive, #117, Beverly Hills, CA 90210. Ask Dr. Kapoor a question regarding cosmetic surgery or schedule a consultation at (310) 385-9623. Learn more about Dr. Kapoor." (harmi ettei kuvia ole numeroitu tai nimetty niin en noi suoraa kertoa mikä kuva se on... ja siis ei sen tumman naisen kuvat vaan yläpuolella olevan vaaleamman).

• 2sitlrdtg

Okei, nyt minäkin alan ymmärtää miksi rintojen pienennyttäjät ovat niin iloisia lopputuloksista;)

• entinen seksipommi

Pienennytin upeat H-kupit ja sain C-kupit arvilla. Elämäni typerin teko.

• seksipommi, huh
        entinen seksipommi kirjoitti:

Pienennytin upeat H-kupit ja sain C-kupit arvilla. Elämäni typerin teko.

Miksi ihmeessä sitten pienensit rintasi??? C-kuppi ei minusta ole mitenkään pieni mutta H-kupit ovat valtavat. Arvista viis, kuka niitä katselee? Vai onko tuollainenkin "ulkonäkö" sinulle niin tärkeä?

• 70hoo, haloo

Tämä sinulle 70hoo.
      Oletko tyytyväinen siihen, että rinnanalustaite sijoitettiin nyt huomattavasti ylemmäksi.
      Minulle tehtiin aikoinaan myös niin, enkä ole oikein vieläkään vuosien aikana tottunut siihen. Mielestäni se oli tarpeetonta minun tapauksessani ja luo enemmänkin nyt vaikutusta ns. tubulaarisesta rinnasta . Mielestäni rinta olisi muussa tapauksessa taitteen jäädessä paikoilleen muuten pienempi, litteämpi ja muuten vaan terhakampi, ehkä jonkun mielestä miesmäisempi, mutta taitteen nostosta en olisi välittänyt.
      Minullahan oli ollut vuosikymmeniä tuo alataite siis alempana ja olin tottunut täysin siihen. Nyt rintaliivien alataite kulkee tuon entisen herkän rinnan ihon ylitse. No, tätä on vaikea varmaan hahmottaa, jos ei itsellä ole kokemusta.Minulla on jatkuvasti tunne, että liivejä täytyy vedellä alemmaksi pois tuon herkän, entisen rintaihon päältä. Miten sinulla?.Tuli tunne, että lääkäri innostui liikaa taitteen nostamisesta ja ampui yli.

• 70hoo

Olen tyytyväinen rintojen ulkomuotoon. Muusta en osaa vielä sanoa kun ko. kohdat ovat vielä tunnottomat ja ei siis ole mitään tuntemuksia tällä hetkellä et rintsikoiden sauma painaisi... eli jos tunto ei palaa, ei valittamista, ja jos palaa, niin sittenpä nään kuinka paljon haittaa. Ja sen verran nytkin haittaa siis et kun oikein väsyn ja rasitan itseäni ne "pussukat" turpoavat ja silloin täytyy löysätä ympärysmittaa, tai vaihtaa eri rintsikoihin.

Jos ei olisi nostettu niin rinnat olisivat tosiaankin varmasti littanammat, mutta salaisesti tällaisia toivoin mutta en oikein uskaltanut ääneen sanoa ;) kun tärkeintä oli et vain pienenisivät. Leikauksen jälkeen nämä olikin kartio-malliset, mutta nyt musta hyvin luonnollisen täydellisen näköiset.

Mä uskon et mut leikannut kirurgi osasi tehdä just mulle opivat, mun vartalon rakenne on niin siro (varsinkin rintojen alta) et nyt ylävartalo näyttää sopusuhtaiselta ja rintojen paikat on just passelit.

Mut tosiaan jos tunto palaa voin olla eri mieltä...

• En ihan ymmärrä...
        70hoo kirjoitti:

Olen tyytyväinen rintojen ulkomuotoon. Muusta en osaa vielä sanoa kun ko. kohdat ovat vielä tunnottomat ja ei siis ole mitään tuntemuksia tällä hetkellä et rintsikoiden sauma painaisi... eli jos tunto ei palaa, ei valittamista, ja jos palaa, niin sittenpä nään kuinka paljon haittaa. Ja sen verran nytkin haittaa siis et kun oikein väsyn ja rasitan itseäni ne "pussukat" turpoavat ja silloin täytyy löysätä ympärysmittaa, tai vaihtaa eri rintsikoihin.

Jos ei olisi nostettu niin rinnat olisivat tosiaankin varmasti littanammat, mutta salaisesti tällaisia toivoin mutta en oikein uskaltanut ääneen sanoa ;) kun tärkeintä oli et vain pienenisivät. Leikauksen jälkeen nämä olikin kartio-malliset, mutta nyt musta hyvin luonnollisen täydellisen näköiset.

Mä uskon et mut leikannut kirurgi osasi tehdä just mulle opivat, mun vartalon rakenne on niin siro (varsinkin rintojen alta) et nyt ylävartalo näyttää sopusuhtaiselta ja rintojen paikat on just passelit.

Mut tosiaan jos tunto palaa voin olla eri mieltä...

Rintasi on siis pienennetty, mitä siis on nostettu? Eikö rintoja aina nosteta/kohoteta kun niitä pienennetään? Mitä tarkoittaa, että rinnanalustaite on sijoitettu ylemmäksi?

• 70hoo
        En ihan ymmärrä... kirjoitti:

Rintasi on siis pienennetty, mitä siis on nostettu? Eikö rintoja aina nosteta/kohoteta kun niitä pienennetään? Mitä tarkoittaa, että rinnanalustaite on sijoitettu ylemmäksi?

En minäkään (kun en ole asiantuntija) oikein ymmärrä täysin mitä tekivät, mutta se taite rinnan alla (minne laitetaan kynä kun testataan et riippuuko?), niin se on nostettu noin 4 cm ylemmäksi. Eli rintakudosta on poistettu sieltä alhaalta ja se kynällä mitattava taite on nyt ylempänä. Eli ei pelkästään poistetu nahkaa ja rintakudosta siitä "liikkuvasta massasta" vaan myös ihan sieltä alhaalta. Kamalan vaikea selittää...

Monella naisella on hyvät (isotkin) rinnat mutta ne ovat aika alhaalla. Esimerkkinä Ellen Jokikunnas, mutta kun en ole asiantuntija niin en tiedä et johtuuko rintojen "alhaalla olo" siitä et ei niitä rintskikoilla tarpeeksi napakasti ylös nosta, vai onko ne juuri ne hänen luonnolliset rintojen paikat? Kaikillahan ne rinnat ei ihan presiis samalla paikalla rintakehässä sijaitse, ja kun massaa vähennetään niin voidaan myös sitä paikkaa muuttaa.

• En ihan ymmärrä...
        70hoo kirjoitti:

En minäkään (kun en ole asiantuntija) oikein ymmärrä täysin mitä tekivät, mutta se taite rinnan alla (minne laitetaan kynä kun testataan et riippuuko?), niin se on nostettu noin 4 cm ylemmäksi. Eli rintakudosta on poistettu sieltä alhaalta ja se kynällä mitattava taite on nyt ylempänä. Eli ei pelkästään poistetu nahkaa ja rintakudosta siitä "liikkuvasta massasta" vaan myös ihan sieltä alhaalta. Kamalan vaikea selittää...

Monella naisella on hyvät (isotkin) rinnat mutta ne ovat aika alhaalla. Esimerkkinä Ellen Jokikunnas, mutta kun en ole asiantuntija niin en tiedä et johtuuko rintojen "alhaalla olo" siitä et ei niitä rintskikoilla tarpeeksi napakasti ylös nosta, vai onko ne juuri ne hänen luonnolliset rintojen paikat? Kaikillahan ne rinnat ei ihan presiis samalla paikalla rintakehässä sijaitse, ja kun massaa vähennetään niin voidaan myös sitä paikkaa muuttaa.

En minäkään ihan ymmärrä noita asioita. Minä pienensin rintani tammikuussa. Poistettiin rintakudosta ja nännin paikkaa nostettiin ylemmäs. Plastiikkakirurgi piirteli ja mittaili ja sanoi, ettei halua liian ylös nostaa. Voisi kuulemma tulla liian "terhakat" rinnat.
        Olisiko niin, että sinulle ei sitten tehty leikkausta ankkuritekniikalla? Minulle se tehtiin niin. Olen kuullut, että sillä toisella tavalla (olikohan tikkaritekniikka) voi jäädä jonkinmoisia "pusseja" ym. En tiedä.

• 70hoo
        En ihan ymmärrä... kirjoitti:

En minäkään ihan ymmärrä noita asioita. Minä pienensin rintani tammikuussa. Poistettiin rintakudosta ja nännin paikkaa nostettiin ylemmäs. Plastiikkakirurgi piirteli ja mittaili ja sanoi, ettei halua liian ylös nostaa. Voisi kuulemma tulla liian "terhakat" rinnat.
        Olisiko niin, että sinulle ei sitten tehty leikkausta ankkuritekniikalla? Minulle se tehtiin niin. Olen kuullut, että sillä toisella tavalla (olikohan tikkaritekniikka) voi jäädä jonkinmoisia "pusseja" ym. En tiedä.

Juu, mulle tehtiin tikkarimallilla jotta saatiin vähemmän arpea ja muutettua rintojen muotoa ja paikkaa tarpeeksi. Ja pussit ovat tikkaritekniikan miinuspuoli, jotka kuitenkin poistetaan mikäli vielä ovat vuositarkastuksessa havaittavissa.

Mä halusin terhakat ja pystyt rinnat kun kirurgi kysyi mikä olisi sopiva nännin paikka, mutta tulimme siihen tulokseen ettei kuitenkaan nosteta leuan alle ;)

• Asia vaivaa minua

En ole perehtynyt aikaisempiin ketjuihin, ovat niin pitkiä. Voi siis olla, että saisin kysymyksiini sieltä vastauksen. Mutta kysynpä nyt täällä. Ongelmani on se, että rintani pienennettiin julkisella puolella viisi kuukautta sitten. Kaikki meni ihan hyvin mutta en olekaan tyytyväinen lopputulokseen. Haavat ja arvet paranevat, ei siinä mitään. Mutta en ole kokoon tyytyväinen. Kuppikokoni tulee olemaan C tai jopa D. Haluan ehdottomasti pienemmän.
      Tiedän, että julkiselle puolelle en enää pääse. Vai olisikohan mahdollisuuksia sinne? Mutta kysymys kuuluukin nyt, että onko kukaan käynyt pienentämässä rintansa toistamiseen??? Kuinkahan nopeasti ensimmäisen leikkauksen jälkeen voisi käydä? Onkohan hinta sama vaikka otettaisinn vain vähän pois ja muoto olisi jo ok?
      Tiedän, että moni ajattelee tämän olevan ihan typerää. Niin se varmaan onkin. Mutta jos jokin asia vaivaa niin se vaivaa. Sille vaan ei voi mitään.

• 70hoo

Mä uskon et lääkäri leikkaa jokaiselle ne sopivat. Itse pyysin c-d -kokoa, nyt on siis D, mutta uskon kun laihdutan kesän jälkeen nämä ylimääräiset et koko muuttuu ceeksi. Toivon ainakin, ihanathan nämäkin, mutta jotenkin tuntuisi vielä kivemmalta pienemmät. Mutta sain siis sen mitä sovittiinkin.

Mulla ei olisi pokkaa mennä valittamaan yhdestä kuppikoosta, jos lääkäri on parhaaksi katsonut vaikka ceeksi leikata mut haluaisikin beet... siis kunnallisella. Sitten kääntyisin yksityisen tahon puoleen jos lopputulosta haluaisin vielä viilata jos ei ole muuta vikaa rinnoissa.

Kun ekan kerran näin rintani, ja vaikka olivat vielä turvoksissa kauhistuin et onpa ne pienet! ja takuulla jos lääkäri olisikin ne leikannut silloin vaikka beeksi niin olisin hyvin pettynyt, ne ei sopisi mun vartaloon ollenkaan...

Mutta jos ei laihduttamalla niitä pienemmiksi saa, niin kannattaa ottaa asia esille vuositarkastuksessa ja kokeilla kepillä jäätä, tai mennä suoraan yksityiselle.

• jättikuppi

Tota mäkin olen miettinyt, että kuunnellaanko julkisella yhtään potilaan toiveita koosta, kun ei ole ns. maksava asiakas. Ei olisi oikein varaa mennä yksityiselle, mutta tietty toivosisi että kun noinkin ison leikkauksen läpikäy, niin sitten saisi mitä toivoo eikä jäisi mitään D-kuppia joka on edelleen iso vaikkei enää yli-iso. Itse olen muuten pieni, siro ja hoikka, tähän kroppaan istuisi hyvin A-kuppikin. B olisi toiveeni. Nyt H:( Inhoan näitä navassa roikkuvia löllölolloja!

• Miss M

Kyllä mä ainakin topakasti ilmoitin toiveeni, pieni C. Lääkäri selitti, että pienemmäksi ei kannata mennä, koska ei sopisi ruumiinrakenteeseen. Jostain myös luin, että jos ihan pieneksi haluaa, voi saada aikaan kurttuisen nahkapussin. En ole tainnut kuulla kunnallisen puolen kokeneilta B:stä pienemmästä.

Enivei, kirurgi kyllä kuuntelee, mutta ei välttämättä toteuta mitään oman visionsa vastaista.

Kunnallinen tehdään terveydellisistä syistä, ja mun mielestä jokaisen tälläisen leikkauksen saaneen pitäisi olla kiitollinen, jos ennen isoista rinnoista koituneet haitat ovat kadonneet (niska/hartia, selkä, hiertymät yms).

Oli miten oli, mulla on korjausleikkaus (isot pussukat, rinnan epämuodostuma) edessä, eikä mulle silti tulis mieleenkään katua leikkaukseen lähtemistä.

• Nainen 60v.
        Miss M kirjoitti:

Kyllä mä ainakin topakasti ilmoitin toiveeni, pieni C. Lääkäri selitti, että pienemmäksi ei kannata mennä, koska ei sopisi ruumiinrakenteeseen. Jostain myös luin, että jos ihan pieneksi haluaa, voi saada aikaan kurttuisen nahkapussin. En ole tainnut kuulla kunnallisen puolen kokeneilta B:stä pienemmästä.

Enivei, kirurgi kyllä kuuntelee, mutta ei välttämättä toteuta mitään oman visionsa vastaista.

Kunnallinen tehdään terveydellisistä syistä, ja mun mielestä jokaisen tälläisen leikkauksen saaneen pitäisi olla kiitollinen, jos ennen isoista rinnoista koituneet haitat ovat kadonneet (niska/hartia, selkä, hiertymät yms).

Oli miten oli, mulla on korjausleikkaus (isot pussukat, rinnan epämuodostuma) edessä, eikä mulle silti tulis mieleenkään katua leikkaukseen lähtemistä.

Lukiessani näitä purnaavia kommentteja rintojen koosta leikkauksen jälkeen ym. ulkonäköasiasioita, niin olen kyllä kanssasi samaa mieltä, että julkisen terveydenhuollon kautta saatu leikkaus on kuin "lahja", josta kannattaa olla kiitollinen. Nythän todellakin hoidetaan isojen rintojen aiheuttamia vaivoja ja harmeja, eikä suinkaan perinteistä plastiikkakirurgiaa.

Itselläni oli todella hyvä tuuri, sillä minulla plastiikkakirurgi leikkasi rintani ja julkisella puolella. Kävin hänen yksityisvastaanotollaan arviottamassa leikkaustarpeeni. Kaikki ns. yleiset vaatimukset täyttyivät hyvin, mutta suurin syy operaatioon oli niska-ja olkapäävammani.

Pääsin leikkaukseen kahdessa kuukaudessa ja nyt parantelen haavojani kotona. Olin leikkauksessa kaksi viikkoa sitten. Nyt on pientä komplikaatiota, kuten kuulemma isossa osassa rintaleikkauksia. Muuten olen todella iloinen ja kiitollinen näistä ihanista ja kauniista rinnoistani. Molemmista poistettiin 650g ja se tuntuu. Niskasäryt jäivät minultakin leikkauspöydälle.
        Koko pieneni F-B/C. Lopullinen kokohan selviää vasta kuukausien päästä ja turvotuksen jälkeen.

Isoista rinnoistani huolimatta olen aina satsannut hyviin liiveihin, sillä rakastan kauniita alusvaatteita.
        Siksi ihmettelenkin todella paljon noita joitakin kirjoituksia, joissa eräät naiset eivät ole muka koskaan tienneet omia rintaliivien kokoja. Naiset hei haloo! Eipä sitten tarvitse ihmetellä, kun rinnat veltostuvat ja roikkuvat, kun ne tekee sitä ikää myöten muutenkin.

Kauhulla luin noista ilman rintaliivejä leikkivistä tyypeistä, sillä todellakin pitää arvostaa (kalliin) leikkauksen tuloksia, eikä alkaa niitä piittaamattomuudellaan turmelemaan.
        Uskon nimittäin, että ihan rajatapauksistakin löytyisi läjäpäin naisia, jotka haluaisivat julkiseen leikkaukseen, mutta eivät ole päässeet.

• Asia vaivaa minua

Leikkaukseen mennessäni, kun kirurgi piirteli iholleni viivoja, sanoin haluavani B-kupit. Kysyi pituuttani ja sanoi sitten tekevänsä kokooni nähden sopusuhtaiset rinnat. Kyllä minä olen "kiitollinen", että pääsin leikkaukseen, ei siinä mitään. Enemmän kyllä kirurgit voisivat kuunnella potilasta. Se on ihan sama leikkaavatko vähän pienemmät, terveydellisistä syistä kuitenkin leikkauksessa olin. Aina vain helpompaa olisi elämä jos rinnat olisivat vielä pienemmät.

Olen joutunut maksamaan omasta pussistani usean leikkauksen. Olisin joutunut jonottamaan kunnalliselle puolelle liian kauan. Viisi leikkausta (urheiluun liittyviä) viidessä vuodessa ja hintaa on tullut itselle maksettavaksi 20 000 euroa. Nyt olisin toivonut, että tämä rintojen pienennys olisi "onnistunut" ja olisin saanut olla tyytyväinen. Olen maksanut veroja (kuten kaikki muutkin) enkä ole koskaan saanut käyttää kunnallista terveydenhuoltoa vaivoihini. Kalliisti olen maksanut. Taidan olla tässä asiassa sellainen väliinputoaja.

Esimerkkinä iso polvileikkaus. Omalla paikkakunnallani minua pompoteltiin lääkäriltä toiselle. Sanottiin, että ensin pitää odottaa kutsua poliklinikalle kirurgin konsultaatioon. Sitten katsotaan mitä sanoo. Jonot olivat kuulemma todella pitkät. Sitä ennen magneetti kuvaan, jonot sinnekin kuukausien mittaiset. Polvi todella huonossa kunnossa, ihan työkyvytön, kauheat säryt. Sitten soitin yksityiselle, kävin vastaanotolla, siitä kolmen päivän kuluttua leikattiin ja kaikki ok. Maksoi vain 5400. Nyt alkavat rahat olla loppu. Silti olen valmis menemään yksityiselle ottamaan lisää pois rinnoista. Ensin on kerättävä rahat kasaan.

• Asia vaivaa minua

Nainen 60v. Haluaisin sanoa sinulle muutaman asian. Hoidatin leikkauksella nimenomaa vaivoja, jotka isot rinnat aiheuttivat. Minulla oli päänsärkyä, niska- ja hartiakipuja, liivien hihnat painoivat syvät uurteet olkapäihin. Kun kirjoitan, että minulla on mennyt jo 20 000 euroa muihin leikkauksiin, kaksi leikkausta on tehty olkapäähän. Rinnat vaikuttivat myös leikattuun olkapäähän.
      '
      Ongelmana minulla on se, että niskasäryt ym säryt eivät jääneet leikkauspöydälle. Sinulta poistettiin 650 grammaa kummastakin, se on todella paljon. Kuppikokosi on nyt B/C. Minulta ei poistettu edes yhteensä lähellekään 650 g ja kuppikokoni on C/D. Se ei vaan tunnu hyvältä.

Minä en tiedä mikä liivien koko oli ennen leikkausta...mikään koko ei ollut oikea. Kaikki puristivat, painoivat jne. Olin useimmiten ilman, se tuntui helpommalta. Ymmärrän hyvin niitä naisia, jotka kokevat olonsa helpommaksi ilman liivejä. Tällä hetkellä minunkin on helpompi olla ilman liivejä, eli kotona en niitä käytä. Ei tämä mitään leikkiä ole...On vaan tehtävä olonsa mukavaksi.

Ja nyt tosiaan on sellainen tunne, että haluan pienentää rintojani vielä. Onko se sitten tehtävä omalla rahalla, niin luulen. Kyllä harmittaa kun julkisella puolella eivät voineet ottaa kunnolla pois, olisin päässyt kivuista ja säryistä. Esteettinen puoli ei niinkään paina vaakakupissani, en piittaa siitä millaisiksi arvet jäävät, onko rintojen muoto kaunis jne. Haluan vain pienent rinnat, jotka eivät haittaa ja vaikeuta elämääni. Onko se liikaa vaadittu?

• 70hoo

Jos on oikeankokoiset rintsikat, eli rinnanympärys tarpeeksi tiukka niin se rintojen tuki lähtee sieltä. Jos paino lepää hartioilla (että tulee painaumat), niin silloin ympärysmitta on väärä tai rinnat todella valtavat! Ilman rintsikoita olo ei varmasti helpota kipuja, kannattaa käydä jossain liiviliikkeessä asiantuntijan kanssa keskustelemassa et mikä olisi sopiva koko, ja mikä olisi hyvä malli liiveissä juuri sinulle. C-D -kupit eivät ole enää isot, muuta kuin tosi pienellä ihmisellä.

Mä luulen et kunnallisella puolella kirurgien päämäärä on leikata sopusuhtaiset suhtkoht normaalin näköiset rinnat, ei amputoida niitä kokonaan pois. Yksityiseltä voisi varmaan pyytää kokonaankin poistoa...

• jättikuppi

Niin kyllähän se ihmetyttää, jos julkisella ei voida pienentää kuin jonkin tietyn verran, siihen kokoon että ei ole enää oireita. Että ei voida ottaa samaan syssyyn se verran kuin potilas toivoo? Onko se jotenkin leikkauksena erilainen ottaa vaikka 700 kuin 400g?
      Eli jos toivoisin sellaista pientä B-kuppia (painoindeksini on 19 ja vaatekokoni muuten 34 mutta rintojen takia täytyy ostaa telttoja) niin kannattaa alkaa säästää yksityiseen leikkaukseen? Gyneni sanoi että olen ilman muuta sellainen tapaus että saan leikkauksen julkisellakin.

• Miss M

Kyllä mä uskoisin, että sä saat B kupin, koska se olisi varmaan sun kokoiselle juurikin se sopusuhtainen, mihin kunnalliset kirurgit tähtäävät :) B tai pieni C.

Eikä myöskään kannata tuijotella grammallisia määriä kovin paljoa. Kuten jo aikaisemmissa keskusteluissa on käynyt selväksi, ns. "pienempikin" määrä grammoja pois on pienentänyt monelta monta kuppikokoa. Gramma määrään vaikuttanee läskin määrä, kudos yms ja se miten paljon nahkaa leikataan.

Tässä kohtaa kannattaa miettiä, haluatko terveytesi kannalta ratkaisun (kunnallinen), jolloin et välttämättä saa toivomaasi B:tä (joskin sinun kokoisellesi se kuulostaa omaan korvaan sopusuhtaiselta), vai kauneutesi kannalta, jolloin sanelet yksityiselle tarkat toiveesi ja myös maksat sen mukaisesti.

Teet sitten kumman tahansa päätöksen, niin onnea matkaan! :)

• jättikuppi

Kiitos vastauksesta, Miss M! Tietenkin mieluummin menen julkiselle kun ei ole rahaa ylimäärin, mutta pelkään että sitten kärsin kaikki leikkauksen vaivat ja lopputulos on se, että rinnat on edelleen isot vaikkei enää mitkään jätit. Että kun kerran leikkii ryhtyy niin tekisi sitten kerralla kunnolla kuntoon eikä sinne päin. Tietysti voin mennä juttelemaan sinne julkiselle (aika ensi kuussa) ja kuulemaan mitä sanovat. Mutta olen kuullut juttua että sielä sanotaan että juu, laitetaan sopusutaiset mutta kuitenkin jätetty aika isoiksi. Riippuukohan kirurgista? Esim. jättääkö mieskirurgi isommiksi kuin nainen? Sopusutaisuuskin on kuitenkin mielipideasia. Kun varmaan jonkun mielestä se on ihanne että hoikalla on joku D-kuppi...

• 70hoo

Vaikka siis olen hoikka (sitten 5 kilon jälkeen) niin musta se C-D-kuppi on mulle se sopusuhtaisin, ja kun koko elämäni olen isojen rintojen kanssa elänyt en halunnut tilannetta että alkaisinkin toivomaan leikkauksen jälkeen isompia... eli en toivo itselleni tilannetta että alkaisinkin käyttämään topattuja rintsikoita ;) Ja D-ehkä musta just ihanne hoikalle (kun ympärys 65-70), kun se tarkoittaa normaalilla ympärysmitalla sitä B-kuppia eikä olennakaan suurempaa...

Kun en tosiaan kirurgi ole, niin luulen et siihen lopputulokseen vaikuttaa se lähtökohta ihan eniten; onko rinnassa enimmäkseen läskiä vai rintarauhaskudosta? mastopatiaa? Kuinka verisuonet kulkevat? Täytyykö lihasta nostaa/poistaa? missä kunnossa iho on? täytyykö nänninpihoja pienentää?

Eli jos ei halua koko rinnan amputaatiota niin jotain kamaa sinne täytyy jättää jotta siitä saadaan rinnan näköinen, tuntuinen, lihakseen kiinni, muotoiltua, verisuonet ja hermot toimimaan. Kullakin kirurgilla on oma tapansa muotoilla se uusi rinta ja tekevät varmasti sen niin et toipuminen olisi mahdollisimman helppoa, komplikaatioita ei tulisi, pienentäjä ei olisi pettynyt liian pieniin rintoihin, tunto pysyisi, nuoremmilla imetysmahdollisuus asettaa omat haasteensa. Itse en halua lapsia (eikä niitä ole), joten tuota imetyksen mahdollisuuden säilyttämistä ei kohdallani tarvinnut miettiä. Jos on nuori niin ei niitä rauhasia sieltä voi pois ottaa kun ei tiedä vielä haluaako lapsia vai ei...

Mutta onneksi pääset pian lääkärille ja hän osaa kyllä sitten antaa arvion mitä sun rinnoista voi rakentaa, ja sen perusteella seitten voit päättää otatko riskin kunnallisella vai pelaat varman päälle yksityisellä?

No kohta selviää, onne matkaan!

• toiselta puolelta

No, kyllä se on aina myös "tuurista" kiinni, valitan.
      Ei leikattava rinta ole mikään litran mitta, mistä kaadetaan ehkä 2,9 desiä pois tms.
      Ei nämä leikkaustulokset ole aina välttämättä niin suoraan ennustettavia edes kokeneelta kirurgilta.

• 70hoo

Niin, tuon lopputuloksen epävarmuus pitäisi olla hyvin selvä leikkaukseen menijälle, tai oikeastaan jo ennen kuin päättää mennä sinne leikkaukseen. Mun toiveet olivat yksinkertaiset: pienemmät ja mahdollisimman sopusuhtaiset. Toiveet täyttyivät ja sain vielä enemmän :)

Kun muistaa sen et julkisuella puolella tehdään plastikkakirurgiaa terveydellisistä syistä, eikä esteettisisitä syistä, paitsi joissan vakavissa tapauksissa.

• Asia vaivaa minua
        70hoo kirjoitti:

Niin, tuon lopputuloksen epävarmuus pitäisi olla hyvin selvä leikkaukseen menijälle, tai oikeastaan jo ennen kuin päättää mennä sinne leikkaukseen. Mun toiveet olivat yksinkertaiset: pienemmät ja mahdollisimman sopusuhtaiset. Toiveet täyttyivät ja sain vielä enemmän :)

Kun muistaa sen et julkisuella puolella tehdään plastikkakirurgiaa terveydellisistä syistä, eikä esteettisisitä syistä, paitsi joissan vakavissa tapauksissa.

Leikkaus ei saa koskaan olla "tuurista" kiinni. Plastiikkakirurgit ovat ammattitaitoisia ja alansa osaavia. Vaikka julkisella puolella tehdäänkin plastiikkakirurgiaa terveydellisistä syistä, se ei estä kirurgia tekemästä kaunista jälkeä.
        Kuten olen jo tuossa aikaisemmin kirjoitellut, minä en niin piittää siitä millaiset arvet jää. En ole miettinyt ovatko rintani kauniit. Minulla painaa eniten se, että rintani eivät enää haittaa minua. Haluan/haluaisin rintani olevan pienet ja huomaamattomat. Katsotaan nyt vieläkö niistä sellaiset muotoutuvat. Kuten sanottu jos ei, olen vaikka valmis menemään uusintaleikkaukseen yksityiselle. Toivottavasti siihen tilanteeseen en joudu.
        Hyvää juhannusta teille kaikille!

• 70hoo
        Asia vaivaa minua kirjoitti:

Leikkaus ei saa koskaan olla "tuurista" kiinni. Plastiikkakirurgit ovat ammattitaitoisia ja alansa osaavia. Vaikka julkisella puolella tehdäänkin plastiikkakirurgiaa terveydellisistä syistä, se ei estä kirurgia tekemästä kaunista jälkeä.
        Kuten olen jo tuossa aikaisemmin kirjoitellut, minä en niin piittää siitä millaiset arvet jää. En ole miettinyt ovatko rintani kauniit. Minulla painaa eniten se, että rintani eivät enää haittaa minua. Haluan/haluaisin rintani olevan pienet ja huomaamattomat. Katsotaan nyt vieläkö niistä sellaiset muotoutuvat. Kuten sanottu jos ei, olen vaikka valmis menemään uusintaleikkaukseen yksityiselle. Toivottavasti siihen tilanteeseen en joudu.
        Hyvää juhannusta teille kaikille!

Tottakai julkisetkin pyrkii esteettisesti kauniiseen lopputulokseen! Mutta siihen vaikuttaa niin moni asia ettei täydellisiä (kooltaan tai mudoltaan) voi varmasti kukaan kellekään luvata. Siihen pyritään, mutta koska rintojen pienennyksen tarkoitus on pienentää niitä rintoja sopusuhtaiseksi vartaloon, saada mahdolliset niska-hartiakivut vähenemään ja välttyä komplikaatioilta niin ne asettavat ne omat rajansa.

Siinä vaiheessa kun poliklinikalla kirurgi arvioi rinnat et täyttääkö ne julkisen leikkauksen kriteerit, hän antaa myös jotain arvioita millä tavalla rinnasta saataisiin pienempi ja minkälainen siitä tulisi. Sitten kun ollaan jo leikkauspöydällä ja leikkaava kirurgi näkee tilanteen et millainen se rinta sieltä sisältä on, kuinka suonet kulkevat ja mitä mahdollisuuksia sitä on muotoilla, sitten vasta hänkin tietää mitä niistä vanhoista saattaa saada aikaiseksi. Mä en oikein käsitä et miten mun entisistä isoista riippareista pystyikään muotoilemaan näin kauniit, että taitava oli kirurgi...

Ja kyllä mä uskon et jokaisen intohimoisesti työhönsä suhtautuvan plastikkakirurgin tavoite on saada leikattavalle kauniit rinnat joihin potilas on tyytyväinen :) Joten odottele rauhassa polikäyntiä ja älä vielä stressaa lopputuloksesta!

• Asia vaivaa minua
        70hoo kirjoitti:

Tottakai julkisetkin pyrkii esteettisesti kauniiseen lopputulokseen! Mutta siihen vaikuttaa niin moni asia ettei täydellisiä (kooltaan tai mudoltaan) voi varmasti kukaan kellekään luvata. Siihen pyritään, mutta koska rintojen pienennyksen tarkoitus on pienentää niitä rintoja sopusuhtaiseksi vartaloon, saada mahdolliset niska-hartiakivut vähenemään ja välttyä komplikaatioilta niin ne asettavat ne omat rajansa.

Siinä vaiheessa kun poliklinikalla kirurgi arvioi rinnat et täyttääkö ne julkisen leikkauksen kriteerit, hän antaa myös jotain arvioita millä tavalla rinnasta saataisiin pienempi ja minkälainen siitä tulisi. Sitten kun ollaan jo leikkauspöydällä ja leikkaava kirurgi näkee tilanteen et millainen se rinta sieltä sisältä on, kuinka suonet kulkevat ja mitä mahdollisuuksia sitä on muotoilla, sitten vasta hänkin tietää mitä niistä vanhoista saattaa saada aikaiseksi. Mä en oikein käsitä et miten mun entisistä isoista riippareista pystyikään muotoilemaan näin kauniit, että taitava oli kirurgi...

Ja kyllä mä uskon et jokaisen intohimoisesti työhönsä suhtautuvan plastikkakirurgin tavoite on saada leikattavalle kauniit rinnat joihin potilas on tyytyväinen :) Joten odottele rauhassa polikäyntiä ja älä vielä stressaa lopputuloksesta!

Hei 70hoo. Kävin polilla jo kesäkuun alussa, eikä minulla ole enää mitään kontrolliaikaa. Minulla oli kolmen viikon kuluttua leikkauksesta jälkitarkastus, pikainen sellainen. Kirurgi kysyi millainen olo, sanoi rintojen näyttävän hyviltä ja se siinä. Soittelin sitten itse polille kun oli kysyttävää ja sain ajan leikanneelle kirurgille. Siksi kävin nyt kesäkuun alussa toisen kerran. Halusin kysellä ovatko tuntemukseni normaaleja.
        Yritän olla stressaamatta lopputuloksesta. Annan kesän kulua, katsotaan sitten syksymmällä.

• 70hoo

Hei 70hoo. Kävin polilla jo kesäkuun alussa, eikä minulla ole enää mitään kontrolliaikaa. Minulla oli kolmen viikon kuluttua leikkauksesta jälkitarkastus, pikainen sellainen. Kirurgi kysyi millainen olo, sanoi rintojen näyttävän hyviltä ja se siinä. Soittelin sitten itse polille kun oli kysyttävää ja sain ajan leikanneelle kirurgille. Siksi kävin nyt kesäkuun alussa toisen kerran. Halusin kysellä ovatko tuntemukseni normaaleja.
        Yritän olla stressaamatta lopputuloksesta. Annan kesän kulua, katsotaan sitten syksymmällä.

Sori! Sekoitin sinut tuohon toiseen joka vasta pienennystä odottelee!

Tavallisesti (ainakin HUSilla) on se lopullinen tarkastus sitten kun vuosi on kulunut leikkauksesta. Sitten vasta näkee et onko niistä tullut symmetriset, onko jäänyt tuntopuutoksia, pussukoita rinnan alle, onko tullut kiinikkeitä ja onko pahoja arpia joita täytyy korjata. Eli neuvoisin sua tosiaan vartoamaan hetken, ja vaadi uusi kontrolliaika siihen kun leikkauksesta on kulunut vuosi, koska sitten niiden ei pitäisi enää muuttua millään tavalla...

ja jos sitten eivät suostu pienentämään enempää, voit kokeilla tekevätkö niin yksityisellä. Yleensähän kukaan ei halua olemattomai rintoja elöei ole vakava riski sairastua rintasyöpään ja ennalta ehkäisten poistattaa rintansa. Jos on muuten kokoa vartalolla (ei mikään pikkuruinen) niin pakkohan siihen rintaan on jotain jättää...

Mutta hyvää jussia sinulle ja yritä iloita nyt kuitenkin entistä pienemmistä rinnoista!

• Asia vaivaa minua
        70hoo kirjoitti:

Sori! Sekoitin sinut tuohon toiseen joka vasta pienennystä odottelee!

Tavallisesti (ainakin HUSilla) on se lopullinen tarkastus sitten kun vuosi on kulunut leikkauksesta. Sitten vasta näkee et onko niistä tullut symmetriset, onko jäänyt tuntopuutoksia, pussukoita rinnan alle, onko tullut kiinikkeitä ja onko pahoja arpia joita täytyy korjata. Eli neuvoisin sua tosiaan vartoamaan hetken, ja vaadi uusi kontrolliaika siihen kun leikkauksesta on kulunut vuosi, koska sitten niiden ei pitäisi enää muuttua millään tavalla...

ja jos sitten eivät suostu pienentämään enempää, voit kokeilla tekevätkö niin yksityisellä. Yleensähän kukaan ei halua olemattomai rintoja elöei ole vakava riski sairastua rintasyöpään ja ennalta ehkäisten poistattaa rintansa. Jos on muuten kokoa vartalolla (ei mikään pikkuruinen) niin pakkohan siihen rintaan on jotain jättää...

Mutta hyvää jussia sinulle ja yritä iloita nyt kuitenkin entistä pienemmistä rinnoista!

Hei, kyllähän rintani ovat paljon pienemmät kuin ennen leikkausta. On vain jotenkin sellainen "pettynyt" olo mutta eiköhän tämä tästä. Kuten sanoin, katselen ja ihmettelen nyt tämän kesän ihan rauhassa. Ensi viikolla kunnon liivikauppaan, josko saisi jotkut kevyemmät liivit. Olen käyttänyt näitä aika lämpöisiä ja tiiviitä urheilurintsikoita vielä...
        En minä taida päästä enää mihinkään tarkastukseen. Ellei asia sitten vaivaa ihan kamalasti ja tilaan ajan leikanneelle kirurgille yksityisvastaanotolle. Sinnekin on aika vaikea saada aikoja, pitkät jonot ja hän antaa aina aika vähän aikoja.
        Mutta nautitaan nyt kesäsätä Hyvää juhannusta!

• jättikuppi

70hoo:lle: "Eli jos ei halua koko rinnan amputaatiota..."
      "Yleensähän kukaan ei halua olemattomai rintoja..."

Eihän kukaan nyt mistään rintojen poistosta ole puhunut! Ei kai se nyt ole mikään amputaatio jos haluaa pienet rinnat, tai B-kuppiset- moni oikeasti pieirintainen nainen suurennuttaa rintansa B-kuppiin!
      Onko sun mielestä C-kuppia pienemmät rinnat jotenkin.. olemattomat, ei mitään? Ajattele miltä tuo kuulostaa naisista joilla on B-tai jopa A-kuppi- kyllä ne on rinnat nekin. Itse olen niin siro ja hoikka kaikkialta muualta paitsi rinnoista, että olen aivan varma että C-kuppi näyttäisi edelleen isolta minussa. Haluaisin sellaisen vartalon, etten loisi enää rintavaa vaikutelmaa ollenkaan. No nyt kuppi G eli onhan tuonne matkaa...

• 70hoo

A ja B -kupit ei vät ole mielestäni olemattaomat, mutta jos hoikka haluaa mahdollisimman huomaamattomat ja pienet niiden entisten isojen tilalle ja haluaa säilyttää silti rinnan kauniin muodon ja imetyskyvyn niin täytyy varautua siihen et se uusi kuppi voi olla C (jos vaikka ympärysmitta on 65), niin eihän tuo ole enemmän kuin kuin esim. 85/B joka ilmeisesti on se yleisin koko...

Ja kyllä mä rinnastaisin rinnan "väkivaltaisen" pienentämisen amputaatioon, eli tarkoitus olisi saada mahdollisimman pinet rinnat kaiken muun kustannuksella (toimivuus, muoto). Jos mun vartalo olisi mallia "gaselli", niin toiveena olisi sellaiset täydelliset beet... mutta kun en ole, niin se dee olisi varmaan mun ihanne. Ei siis iso, eikä pieni, vaan normaali kun ympärysmitta on 65. Ja mulla lähtötilanne oli 70/I ja nyt menen rinnanalusturvotuksieni kanssa tuossa 75/C-D riippuen liivien mallista.

Paras lopputulos pienennyksestä tutkimusten mukaan tulee nille päälle 40 vuotialille ja jotka ovat imettämiset imettäneet (ja laihduttamiset laihduttaneet). Jos rinnat pinenentää ennen imetyksiä niin imetyksen jälkeen ne on sitten taas erilaiset.

Mutta ehdottomasti suosittelen kaikille niille jotka kärsivät liian suurista rinnoista (tavalla tai toisella) pienennystä, tämä on ihana asia :) Ja kohta sinäkin tiedät mahdollisuuksistasi enemmän!

• Ei se noin mene

Otan kantaa tuohon väittämääsi, että kun ympärysmitta suurenee, niin kuppikoko pienenee. Ei se niin mene vaan c-kuppi on c ja d-kuppi on d, vaikka ympärymitta vaihtuu 70-85.

Itselläni on nuoruuskoko ollut 70/75-c, jopa ensimmäisen synnytykseni jälkeenkin ja toisen jälkeen muuttui 80-d. Vaihdevuosien lähestyessä rinnat alkoivat paisumisensa ollen 80-d/dd, nyt 80-f. Eli eivät rinnat ole koskaan mahtuneet b-kuppiin, vaikka ympärysmitta onkin suurentunut. Olen siis aikuinen nainen 50 172/75, aina paljon liikkunut ja urheillut..

Vielä noista hyvistä ja tukevista rintaliiveistä! En ole koskaan saanut/ostanut itselleni ko. liivejä ns. halpakaupoista. Tarkoitan linjaa Lindex, Kapp Ahl, Seppälä ja H&M. Erkoismyymälät ovat rinnoistaan huolehtivien naisten ostopaikka, varsinkin isorintaisten.

Väitän vielä, että 85-b ei suinkaan ole yleisin koko, sillä kyllä se on ennemmin c.
      Ystävättärelläni on koko 90-95b ja hänellä on todella pienet rinnat muuhun kokoonsa nähden. (165/85)

• Asia vaivaa minua

Hei "Ei se noin mene"!

Minäkin olen aikuinen nainen 50 174/79. Samoin paljon liikkunut ja urheillut. Nuorempana käytin aina kokoa 85B mutta sitten yhtäkkiä rinnat vaan kasvoivat ja kasvoivat. Eivät ne mitenkään ihan valtavat olleet mutta kookkaat. Sen verran kookkaat, että kaikki niiden aiheuttamat vaivat huomioonottaen pääsin leikkaukseen julkiselle puolelle.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yleisin koko ei varmaankaan ole tuo 85B. Jostain olen lukenut, että suomalaiset naiset käyttävät yleensä liian pieniä liivejä. Meidän suomalaisten rakennekaan ei ole sellainen kuin siroilla etelämaalaisilla (on tietty poikkeuksia).

Olen sitä mieltä, että vaihdevuosien lähestyessä monen rinnat paisuvat. Se onkin toinen juttu. Mutta kyllähän esimerkiksi 85C ja 90B sekä 80D ovat rinnakkaiskokoja. Tällöin ei siis puhuta siitä kun rinnat todella kasvavat, se on toinen asia.

Oletko sinä siis harkinnut rintojen pienentämistä? Vai kirjoititko ihan muuten vaan tänne? Tuosta ystävättärestäsi....minä käytän tällä hetkellä 90-95 C ja toivon (turvotusta vielä) pääseväni kokoon 90B tai jopa 85B. Mutta aika näyttää. Haluan vain saada huomaamattomat, kevyet ja huolettomat rinnat.

• Aikuinen nainen 50+

Hei "Ei se noin mene"!

Minäkin olen aikuinen nainen 50 174/79. Samoin paljon liikkunut ja urheillut. Nuorempana käytin aina kokoa 85B mutta sitten yhtäkkiä rinnat vaan kasvoivat ja kasvoivat. Eivät ne mitenkään ihan valtavat olleet mutta kookkaat. Sen verran kookkaat, että kaikki niiden aiheuttamat vaivat huomioonottaen pääsin leikkaukseen julkiselle puolelle.

Olen kanssasi samaa mieltä siitä, että yleisin koko ei varmaankaan ole tuo 85B. Jostain olen lukenut, että suomalaiset naiset käyttävät yleensä liian pieniä liivejä. Meidän suomalaisten rakennekaan ei ole sellainen kuin siroilla etelämaalaisilla (on tietty poikkeuksia).

Olen sitä mieltä, että vaihdevuosien lähestyessä monen rinnat paisuvat. Se onkin toinen juttu. Mutta kyllähän esimerkiksi 85C ja 90B sekä 80D ovat rinnakkaiskokoja. Tällöin ei siis puhuta siitä kun rinnat todella kasvavat, se on toinen asia.

Oletko sinä siis harkinnut rintojen pienentämistä? Vai kirjoititko ihan muuten vaan tänne? Tuosta ystävättärestäsi....minä käytän tällä hetkellä 90-95 C ja toivon (turvotusta vielä) pääseväni kokoon 90B tai jopa 85B. Mutta aika näyttää. Haluan vain saada huomaamattomat, kevyet ja huolettomat rinnat.

Hei"Asia vaivaa minua"!

Olen leikattu kolme viikkoa sitten. Sain ihanan kevyet ja kauniit rinnat, joista olen todella kiitollinen. Pääsin myös kovista niskasäryistä ja huimauksesta.
        Kokoni on F--->B/C, lopullinen kokohan selviää vasta turvotuksen jälkeen.

• jättikuppi

Joo kyllähän se kuppimerkintä tarkoittaa nimenomaan minkäkokoinen rinta on suhteessa ympärykseen. Eli jos yhden naisen koko on 70D ja toisen 80B, niin kyllähän sillä tuhdimmalla tytöllä on normitissit ja hennommalla isot/isohkot, vaikka absoluuttinen koko onkin kupeissa sama. Esim. jos mun BMI on 19 ja jonkun toisen vaikka 32, niin ne samankokoiset rinnat voi näyttää mussa jäteiltä ja siinä lihavassa pieniltä.
      Olen kyllä nuori ja saatan saada vielä lapsiakin, olen silti varautunut etten varmaan imetä jos olen leikattu siihen mennessä.
      Haluaisin sellaiset rinnat, että voin a) liikkua helposti b) ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota rintoihini.

• Asia vaivaa minua

Veit sanat suustani eli olen tässä ihan samaa mieltä kanssasi : " Haluaisin sellaiset rinnat, että voin a) liikkua helposti b) ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota rintoihini. "

Mutta jos meillä on kaksi henkilöä, toinen 70D ja toinen 80B, kumpi sinusta nyt on tuhti? Ei minusta noiden lukujen perusteella voi sanoa kumpi on tuhti! Kumpikin voi olla todella hoikka. BMI kertoo sitten sen tuhtiuden.

• Miss M

En tarkoita kuulostaa loukkaavalta, mutta tuo "b) ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota rintoihini" kolahti korvaani. Yksikään lääkäri ei voi tuota taata. Et voi tietää, etteikö joku huomioisi sinun tulevia pienempiä rintojasi aivan samalla lailla kuin ennen isojasi.

Oletko harkinnut terapiassa käymistä ja leikkauksen puimista siellä? Saisit purkaa ajatuksesi vapaasti ja saisit vastapainoksi objektiivisia näkökulmia. Vaikken itse olekaan käynyt vuoteen terapiassa, kävin kuuden vuojen ajan, ja kyllä minä siellä puin mahdollista rintojen pienennysleikkausta vaikka kuinka paljon ja sain varmuuden tehdä tuo päätös.

• Miss M

Veit sanat suustani eli olen tässä ihan samaa mieltä kanssasi : " Haluaisin sellaiset rinnat, että voin a) liikkua helposti b) ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota rintoihini. "

Mutta jos meillä on kaksi henkilöä, toinen 70D ja toinen 80B, kumpi sinusta nyt on tuhti? Ei minusta noiden lukujen perusteella voi sanoa kumpi on tuhti! Kumpikin voi olla todella hoikka. BMI kertoo sitten sen tuhtiuden.

BMI ei välttämättä kerro tuhtiudesta mitään. Siinä ei oteta huomioon lihaksen painoa.
        Ja 70D voi olla ihan yhtä lailla tuhti kuin 80B kin. BMI ei laske sitä, mihin rasvat kertyvät.

• jättikuppi
        Miss M kirjoitti:

En tarkoita kuulostaa loukkaavalta, mutta tuo "b) ihmiset eivät kiinnittäisi huomiota rintoihini" kolahti korvaani. Yksikään lääkäri ei voi tuota taata. Et voi tietää, etteikö joku huomioisi sinun tulevia pienempiä rintojasi aivan samalla lailla kuin ennen isojasi.

Oletko harkinnut terapiassa käymistä ja leikkauksen puimista siellä? Saisit purkaa ajatuksesi vapaasti ja saisit vastapainoksi objektiivisia näkökulmia. Vaikken itse olekaan käynyt vuoteen terapiassa, kävin kuuden vuojen ajan, ja kyllä minä siellä puin mahdollista rintojen pienennysleikkausta vaikka kuinka paljon ja sain varmuuden tehdä tuo päätös.

Apua! En tietenkään tarkoittanut ettei rintojani kukaan saa huomata, mutta en halua että mut muistetaan "sinä isotissisenä" , miehet puhuu rinnoille jne. Ettei ihmiset yleensäkään huomauttelisi. Jotenkin vaikea kuvitella että normaalikokoisten rintojen omistajat kuulevat jatkuvasti omistaan kommentteja. Se on sitten eri asia että aina koulussakin kuuli nimittelyjä meijeri jne.
        En haluaisi että ensimmäinen asia joka musta huomataan on nämä utareet!

Ihan varmaan suurin osa ylisuurten rintojen omistajista tietää, mitä tarkoitan.

• Miss M
        jättikuppi kirjoitti:

Apua! En tietenkään tarkoittanut ettei rintojani kukaan saa huomata, mutta en halua että mut muistetaan "sinä isotissisenä" , miehet puhuu rinnoille jne. Ettei ihmiset yleensäkään huomauttelisi. Jotenkin vaikea kuvitella että normaalikokoisten rintojen omistajat kuulevat jatkuvasti omistaan kommentteja. Se on sitten eri asia että aina koulussakin kuuli nimittelyjä meijeri jne.
        En haluaisi että ensimmäinen asia joka musta huomataan on nämä utareet!

Ihan varmaan suurin osa ylisuurten rintojen omistajista tietää, mitä tarkoitan.

Ymmärsin kyllä, olin itse koko ylä-asteen läpi "hormooni tissi", mutta pointtini olikin se, että yksikään lääkäri ei voi taata sitä, etteikö huomiota tulisi. Minun kohdalla sitä onkin tullut, tosin ehdottomasti positiivisempaa kuin aikoinaan "hormooni tissien" kanssa.

• jättikuppi

No siis kyllähän se 70 on ainakin jollakin tapaa rintakehältään hennompi kuin 80... Yritin sanoa että sirompi vs skrodempi tai jotain.

• Asia vaivaa minua

Minä ajattelin, että en haluaisi pitää niin isoja rintoja, että ne näkyvät ensimmäisenä. No, eihän minulla sellaisia nyt ole eikä ole ollutkaan. Mutta, haluan siis, että rintani olisivat "mukavan huolettomat" eli löytäisin helpolla istuvat liivit, olakimet eivät kalvaisi, ympärysmitta ei kiristäisi jne. Voisin ostaa kivoja paitapuseroita niin, että rinnoista ei kiristäisi, saisin paitapuserot helposti kiinni, olisivat rintojen kohdalta löysät jne.

En tiedä kenenlle ehdotit terapiaa. Minä puhun ja pähkin asioita ääneen miehelleni ja uskon, että tästä tulee hyvä ajan myötä. Jos tuntuu siltä, että koen rinnat vielä liia "suurina", menen vaikka uusintaleikkaukseen. Liian suuret ne eivät ole mutta kun toiveissa oli kuppi B(ei se kuppikoko merkitse mutta pienempää toivoin), olen hieman pettynyt.

Te leikatut, onko teillä sellainen tunne, että rinnat ovat "liian ylhäällä" kun pitää rintsikoita? Minulla ainaki kun laitan nuo tukevat urheilurintsikat. Ne tuntuvat korostavan ja "nostavan" rintoja.

Miss M, onko sulla tosiaan korjausleikkaus edessä? Mikä meni pieleen? Paljonko sulta poistettiin grammamääräisesti?

• Miss M

Minä ajattelin, että en haluaisi pitää niin isoja rintoja, että ne näkyvät ensimmäisenä. No, eihän minulla sellaisia nyt ole eikä ole ollutkaan. Mutta, haluan siis, että rintani olisivat "mukavan huolettomat" eli löytäisin helpolla istuvat liivit, olakimet eivät kalvaisi, ympärysmitta ei kiristäisi jne. Voisin ostaa kivoja paitapuseroita niin, että rinnoista ei kiristäisi, saisin paitapuserot helposti kiinni, olisivat rintojen kohdalta löysät jne.

En tiedä kenenlle ehdotit terapiaa. Minä puhun ja pähkin asioita ääneen miehelleni ja uskon, että tästä tulee hyvä ajan myötä. Jos tuntuu siltä, että koen rinnat vielä liia "suurina", menen vaikka uusintaleikkaukseen. Liian suuret ne eivät ole mutta kun toiveissa oli kuppi B(ei se kuppikoko merkitse mutta pienempää toivoin), olen hieman pettynyt.

Te leikatut, onko teillä sellainen tunne, että rinnat ovat "liian ylhäällä" kun pitää rintsikoita? Minulla ainaki kun laitan nuo tukevat urheilurintsikat. Ne tuntuvat korostavan ja "nostavan" rintoja.

Miss M, onko sulla tosiaan korjausleikkaus edessä? Mikä meni pieleen? Paljonko sulta poistettiin grammamääräisesti?

Kuten joku muu jo ehdotti, käy liivikaupassa. Minulla eivät liivit kurista, purista tai kalva. Tosin lähes kaikista liiveistä pitää olkaimia lyhentää.

Musta tuntuu liiveistä riippuen toisinaan siltä, että rinnat ovat liian ylhäällä, siis se tuntemus, ei niinkään, että ne oikeasti olisivat. Kait johtuu vaan siitä, että on vielä muistissa vanhat rinnat :)

Ja juu, korjausleikkaus edessä. En tosin tähän saumaan tiedä yhtään koska. Multa lähti piirua vajaa kilo yhteensä. Korjaus koska on suurehkot näkyvät pussukat, ja siksi että nukuin vasemman rintani päällä, jonka jälkeen kipuilua, rinta painui osin sisään ja näyttää ketunnokalta verrattuna oikeaan. Kaikki ryhti ja muoto hävisi yhden vatsalla nukutun yön seurauksensa, koska sisältä repesi ompeleita.

• Asia vaivaa minua
        Miss M kirjoitti:

Kuten joku muu jo ehdotti, käy liivikaupassa. Minulla eivät liivit kurista, purista tai kalva. Tosin lähes kaikista liiveistä pitää olkaimia lyhentää.

Musta tuntuu liiveistä riippuen toisinaan siltä, että rinnat ovat liian ylhäällä, siis se tuntemus, ei niinkään, että ne oikeasti olisivat. Kait johtuu vaan siitä, että on vielä muistissa vanhat rinnat :)

Ja juu, korjausleikkaus edessä. En tosin tähän saumaan tiedä yhtään koska. Multa lähti piirua vajaa kilo yhteensä. Korjaus koska on suurehkot näkyvät pussukat, ja siksi että nukuin vasemman rintani päällä, jonka jälkeen kipuilua, rinta painui osin sisään ja näyttää ketunnokalta verrattuna oikeaan. Kaikki ryhti ja muoto hävisi yhden vatsalla nukutun yön seurauksensa, koska sisältä repesi ompeleita.

Oikeassa olet, menen heti maanantaina liivikauppaan. Olen tosiaan vieläkin käyttänyt näitä urheiluliivejä, jotka hankin ennen leikkausta. Mitään tukiliivejähän minulla ei ollut. Minulla muuten on ollut suuri ongelma se, että minun täytyy pidentää olkaimia. Yleensä niiden säätö ei riitä minulle, joutuu laittamaan jatkoa.

Voi harmi, se sinun tuleva korjausleikkaus.No, eihän sille mitään voi. Pääasia, että saat asiat kuntoon. Voiko tosiaan ompeleet revetä jos nukkuu vatsallaan, huh? Kuinka kauan leikkauksestasi oli silloin kulunut kun tämä tapahtui?

Nyt kun rinnat on leikattu, voitteko käyttää liivejä, joissa on ohul olkain? Vai vieläkö käytätte sellaisia leveitä olkaimia? Entä kovilla helteillä, oletteko koskaan ilman liivejä?

• Miss M

Oikeassa olet, menen heti maanantaina liivikauppaan. Olen tosiaan vieläkin käyttänyt näitä urheiluliivejä, jotka hankin ennen leikkausta. Mitään tukiliivejähän minulla ei ollut. Minulla muuten on ollut suuri ongelma se, että minun täytyy pidentää olkaimia. Yleensä niiden säätö ei riitä minulle, joutuu laittamaan jatkoa.

Voi harmi, se sinun tuleva korjausleikkaus.No, eihän sille mitään voi. Pääasia, että saat asiat kuntoon. Voiko tosiaan ompeleet revetä jos nukkuu vatsallaan, huh? Kuinka kauan leikkauksestasi oli silloin kulunut kun tämä tapahtui?

Nyt kun rinnat on leikattu, voitteko käyttää liivejä, joissa on ohul olkain? Vai vieläkö käytätte sellaisia leveitä olkaimia? Entä kovilla helteillä, oletteko koskaan ilman liivejä?

Kyllähän ne voi revetä, ja siinähän nimenomaan kohdistui painetta rintaan, kun nukuin toispuoleisesti vatsallani. Paine olisi jakautunut tasaisemmin, jos mulla ei olisi tapana nukkua toispuoleisesti vatsallani. Tämän kuun alussa satutin, ja mut leikattiin 3.5.

En ole ostanut normaaleja liivejä vielä, ja tuskin tulen ostamaankaan muuhun kuin esim. baariin lähtemiseen, jossa toppi vaatii kauniimmat liivit. Urheiluliivit taitaa olla ja pysyä mun suosikkeina, ihan senkin puolesta, että olen onnellinen voidessani taas liikkua, ja liikunkin melko paljon. Juoksua en ole vielä aloittanut, mutta en malta odottaa :)

Ei ole tullut oltua alun haavakylpyjen jälkeen oikeastaan ilman liivejäkään. Olen kyllä todennut eron hyvien ja huonompien urheiluliivien välillä helteiden suhteen. Swegmarkit ovat olleet parhaat materiaalin ja istuvuudenkin puolesta. Mun mielestä hengittävät parhaiten. Mulla ko merkiltä kahden eri mallin liivejä. Vianiat ok tuen puolesta, mutta materiaali ei yhtä mukavaa. Triumphin Tri Actioneista en tässä pisteessä tykkää yhtään. Tulee sellaiset Madonna tötterö rinnat niistä, ja mun mielestä Swegmarkien tuki ja materiaali paremmat. Seuraavaksi haluan Shock Absorber level 4set.

• 70hoo
        Miss M kirjoitti:

Kyllähän ne voi revetä, ja siinähän nimenomaan kohdistui painetta rintaan, kun nukuin toispuoleisesti vatsallani. Paine olisi jakautunut tasaisemmin, jos mulla ei olisi tapana nukkua toispuoleisesti vatsallani. Tämän kuun alussa satutin, ja mut leikattiin 3.5.

En ole ostanut normaaleja liivejä vielä, ja tuskin tulen ostamaankaan muuhun kuin esim. baariin lähtemiseen, jossa toppi vaatii kauniimmat liivit. Urheiluliivit taitaa olla ja pysyä mun suosikkeina, ihan senkin puolesta, että olen onnellinen voidessani taas liikkua, ja liikunkin melko paljon. Juoksua en ole vielä aloittanut, mutta en malta odottaa :)

Ei ole tullut oltua alun haavakylpyjen jälkeen oikeastaan ilman liivejäkään. Olen kyllä todennut eron hyvien ja huonompien urheiluliivien välillä helteiden suhteen. Swegmarkit ovat olleet parhaat materiaalin ja istuvuudenkin puolesta. Mun mielestä hengittävät parhaiten. Mulla ko merkiltä kahden eri mallin liivejä. Vianiat ok tuen puolesta, mutta materiaali ei yhtä mukavaa. Triumphin Tri Actioneista en tässä pisteessä tykkää yhtään. Tulee sellaiset Madonna tötterö rinnat niistä, ja mun mielestä Swegmarkien tuki ja materiaali paremmat. Seuraavaksi haluan Shock Absorber level 4set.

Miss M kirjoitti juuri niin kuin minäkin nyt näistä rintsikoista ajattelen; Swegmarkin urheilurintsikat on edelleen parhaat, Triumphin Tri Actioneista tulee tötteröt tissit :D Uudet Swegmarkit vain täytyisi ostaa pienemmällä ympärysmitalla. Edelleenkään, en koskaan ajattele olevani ilman mitään tukea. Eli mulla on muutamia toppeja ja mekkoja joiden kans en käytä rintsikoita, mutta ne malliltaan tukevat rinnat "paikoilleen". En tykkään fiiliksestä (eikä se näytä edes hyvältä) et rinnat olisi ilman mitään esim. paidan alla...

Tykkään käyttää tällaisia (jonka tyyppisiä mulla onkin nyt jo useita) http://www.lindex.com/fi/Product/Product.aspx?id=12797421&styleid=12797417&path=3403475;3215210;3232575;3528387;492833

Ja helteellä käytän usein nirunarubiksuja jonkun topin/mekon alla jos jotain tukea tarvitaan. Vaikka ennen olikin isot rinnat niin ei mulla koskaan ollut ongelmaa rinnoistani helteellä, kun oli oikeankokoiset hyvät rintsikat niin ei ne hiosta enempää kuin pikkuhousutkaan (ja niitäkään ilman en kulje).

Ja onhan olemassa sellaisia toppeja joissa on prässätty rinnoille "kupit", ne tukevat ainakin jonkun verran ja rinnat ei ole ihan ilman tukea (esim. kotona voisi noin olla).

• Asia vaivaa minua
        70hoo kirjoitti:

Miss M kirjoitti juuri niin kuin minäkin nyt näistä rintsikoista ajattelen; Swegmarkin urheilurintsikat on edelleen parhaat, Triumphin Tri Actioneista tulee tötteröt tissit :D Uudet Swegmarkit vain täytyisi ostaa pienemmällä ympärysmitalla. Edelleenkään, en koskaan ajattele olevani ilman mitään tukea. Eli mulla on muutamia toppeja ja mekkoja joiden kans en käytä rintsikoita, mutta ne malliltaan tukevat rinnat "paikoilleen". En tykkään fiiliksestä (eikä se näytä edes hyvältä) et rinnat olisi ilman mitään esim. paidan alla...

Tykkään käyttää tällaisia (jonka tyyppisiä mulla onkin nyt jo useita) http://www.lindex.com/fi/Product/Product.aspx?id=12797421&styleid=12797417&path=3403475;3215210;3232575;3528387;492833

Ja helteellä käytän usein nirunarubiksuja jonkun topin/mekon alla jos jotain tukea tarvitaan. Vaikka ennen olikin isot rinnat niin ei mulla koskaan ollut ongelmaa rinnoistani helteellä, kun oli oikeankokoiset hyvät rintsikat niin ei ne hiosta enempää kuin pikkuhousutkaan (ja niitäkään ilman en kulje).

Ja onhan olemassa sellaisia toppeja joissa on prässätty rinnoille "kupit", ne tukevat ainakin jonkun verran ja rinnat ei ole ihan ilman tukea (esim. kotona voisi noin olla).

Se on eri asia jos ei tykkää fiiliksestä et rinnat olisi ilman mitään esim. paidan alla. Minä tykkään siitä fiiliksestä. Ihanaa kun voi olla joskus ilman rintsikoita. Miksi ihmeessä niitä tulisi käyttää koko ajan. Varsinkin kotioloissa. Sitä paitsi kun katselen itseäni peilistä, ei sitä huomaa ettei minulla ole rintsikoita.

Minulla on Triumphin Tri Actionit ja en enää pidä niistä. Ennen leikkausta ne tuntuivat hyvältä, ei enää. Tötteröt tissit niistä tosiaan tulee ja minusta ne ovat liian karheat.

Jännä juttu miten erilaisia me naiset olemme. Leikkauksen jälkeen nukuin selälläni noin kolme viikkoa. Sitten oli jälkitarkastus ja lääkäri sanoi, että nyt voit nukkua vaikka vatsallasi. No, kolmen viikon jälkeen nukuin kyljelläni, ei ollut ongelmia. En ollut leikkauksen jälkeen päivääkään kipeä, kädet nousivat heti enkä tarvinnut särkylääkettä. Mustelmia minulla oli paljon ja ne kestivät pitkään mutta siinä se.

Nykyisin käytän tosiaan urheiluliivejä kun liikun. Mutta näin kesällä olen sitten kotona ja vähän muuallakin ilman mitänn. Ja se tuntuu niin ihanalta nyt kun voi olla kun on leikattu!

• E:stä C:hen

"Korjaus koska on suurehkot näkyvät pussukat, ja siksi että nukuin vasemman rintani päällä, jonka jälkeen kipuilua, rinta painui osin sisään ja näyttää ketunnokalta verrattuna oikeaan. Kaikki ryhti ja muoto hävisi yhden vatsalla nukutun yön seurauksensa, koska sisältä repesi ompeleita."

Tuo sama ilmeisesti kävi minullekin mutta ilman suurempia haavereita. Aivan ensimmäisellä viikolla leikkauksen jälkeen toinen rinta ikään kuin tipahti hiukan alaspäin ja kyllähän se pelästytti. Sen ihan käytännössäkin tunsi, että sieltä olisi joku ommel sisältä ratkennut. Ja luulen että se napsahti kävellessä, kun alun lääkemömmöjen voimalla tuli käytyä kaupassa. Ero rintojen välillä on tasoittunut, kun pidin rintaliivejä pitkään yötäpäivää, eikä enää oikeastaan ole juuri mitään eroa. Lääkäri ei ainakaan kiinnittänyt kontrollissa mitään huomiota, vaan sanoi että symmetriset ovat. Noista sisäisistä ompeleista saisivat lääkärit vähän varoitella. En edes tiennyt sellaisista, ennen kuin googletin. Joten sellainen neuvo leikkaukseen menijöille, että alkuviikot ei voi olla liian varovainen!

Rintaliiveistä sen verran, että leikkauksen jälkeen ostin elämäni ensimmäiset urheiluliivit ja myös minusta tuntuu, etten muita halua enää käyttääkään. Tosin olen tykästynyt tässä ketjussa parjattuihin Triumphin Tri Actioneihin, mutta täytyy kokeilla seuraavaksi Svegmarkia jota olen kyllä Anttilassa kokeillut. Ennen leikkausta en tarvinnut urheiluliivejä, koska en urheillut. Leikkauksen jälkeen on tuntunut kuin uusi elämä olisi alkanut ja joka päivä muistaa olla kiitollinen.

• Masentava lööppi...

Miss M ja 70hoo...ei millään pahalla mutta taidatte kumpikin olla iältänne aika nuoria. Veikkaan, että reippaasti alle 30, olenko oikeassa?

Ja sitten tällainen lööppi IltaSanomista : "Näyttelijä Cameron Diaz paljasti pienten rintojen salaisuuden.
      Suosikkinäyttelijä Cameron Diaz on keksinyt samppanjalasille muutakin käyttöä kuin poreilevan juoman siemailun.

Samppanjalasia kannattaa Diazin mielestä käyttää rintavarustuksensa mittarina. " Aika masentavaa, vai mitä. Siinä on sitten meille rintaleikkaukseen odottaville mitta.

- Äitini kertoi aina, että täydelliset rinnat mahtuvat samppanjalasiin. Minusta se oli makeaa ja olen onnellinen pienistä rinnoistani, Cameron Diaz avautui saksalaisessa TV Movie -lehdessä.

• Miss M

Kyllä, olen reippaasti alta 30. Mittariin tulee ensi kuussa 22. En ymmärrä miten se vaikuttaisi mihinkään? :) Ja jollen aivan väärin muista, 70hoo on kolmi-nelikymppinen. Varmasti hän ottaa kohteliaisuutena sen, että on nuorekas ja nuoremmaksi luullaan :)

Enkä myöskään ymmärrä, miten tuo lööppi kuuluisi tähän ketjuun? Mitä masentavaa tuossa on? Jos joku oikeasti vakavissaan murehtii tuollaisesta lööpistä, niin on syytä miettiä onko oma itsetunto ihan kohdillaan.

• Masentava lööppi...
        Miss M kirjoitti:

Kyllä, olen reippaasti alta 30. Mittariin tulee ensi kuussa 22. En ymmärrä miten se vaikuttaisi mihinkään? :) Ja jollen aivan väärin muista, 70hoo on kolmi-nelikymppinen. Varmasti hän ottaa kohteliaisuutena sen, että on nuorekas ja nuoremmaksi luullaan :)

Enkä myöskään ymmärrä, miten tuo lööppi kuuluisi tähän ketjuun? Mitä masentavaa tuossa on? Jos joku oikeasti vakavissaan murehtii tuollaisesta lööpistä, niin on syytä miettiä onko oma itsetunto ihan kohdillaan.

No, luettuani tätä ketjua alusta alkaen...Huomio kiinnittyy sellaiseen kauneuden ihailuun, nirunarubiksujen käyttöön ja yleensäkin...no vaikea selittää. En tarkoita pahalla tätä mutta hieman "iäkkäämpi" nainen kokee ja näkee asiat vähän toisella tavalla.
        Tuo lööppi oli minusta huvittava, että rintojen tulee mahtua samppanjalasiin. Lööppi ei minua masenna mutta sekin kuvaa jotakin. Oma itsetuntoni on kyllä kohdallaan. Olen menossa alkusyksystä rintojen pienentämiseen. En halua mennä näin kesällä ettei tule haavojen kanssa ongelmia.
        Minäkin vähän ihmettelen, että 21-vuotias on mennyt pienentämään rintansa. Taitaa olla aika erikoista, että noin nuorelle tehdään pienennys. Tai sitten ongelmat ovat olleet todella isot ja haittaavat. Jos rintojen pienennys on tehty tuossa iässä, mitä kun ikää on 40...udestaan taasko?

• Miss M
        Masentava lööppi... kirjoitti:

No, luettuani tätä ketjua alusta alkaen...Huomio kiinnittyy sellaiseen kauneuden ihailuun, nirunarubiksujen käyttöön ja yleensäkin...no vaikea selittää. En tarkoita pahalla tätä mutta hieman "iäkkäämpi" nainen kokee ja näkee asiat vähän toisella tavalla.
        Tuo lööppi oli minusta huvittava, että rintojen tulee mahtua samppanjalasiin. Lööppi ei minua masenna mutta sekin kuvaa jotakin. Oma itsetuntoni on kyllä kohdallaan. Olen menossa alkusyksystä rintojen pienentämiseen. En halua mennä näin kesällä ettei tule haavojen kanssa ongelmia.
        Minäkin vähän ihmettelen, että 21-vuotias on mennyt pienentämään rintansa. Taitaa olla aika erikoista, että noin nuorelle tehdään pienennys. Tai sitten ongelmat ovat olleet todella isot ja haittaavat. Jos rintojen pienennys on tehty tuossa iässä, mitä kun ikää on 40...udestaan taasko?

"Samppanjalasia kannattaa Diazin mielestä käyttää rintavarustuksensa mittarina. " Aika _masentavaa_, vai mitä. Siinä on sitten meille rintaleikkaukseen odottaville mitta."
        Lainatakseni omia sanojasi.. Aika masentavaa, näin sanoit sinä :)

Käsittääkseni en ole puhunut mitään nirunarubikineistä, olen kyllä maininnut korkanneeni kesän rannalla bikineissä. Mikä siinä sitten on niin väärää? Ja totta, varmasti iäkkäämpi kokee ja näkee asiat eri lailla, mutta se mitä itse näen ja koen ei ole teiltä pois, ja sama toisin päin.

Ja kyllä, omassa tapauksessani ongelmat olivat isot ja haittaavat. Lievä skolioosi ei tosiaan ole nannaa isojen rintojen kanssa. Minä en niin välitä, miltä rintani nyt näyttävät, ja kuten olen jo sanonutkin, menisin koska tahansa uudestaan tuohon leikkaukseen.

Sain leikkauksella takaisin kykyni liikkua ja nauttia elämästä. Niska ja hartia kivut jäivät leikkauspöydälle, selkäkin on kuin eri ihmisen jos vertaa siihen mitä minulla oli. Ja ei, epäilisinpä tarvitsevani uuden leikkauksen sitten neljäkymppisenä, rintani kun eivät olleet ja ole ns.läskirinnat.

Meitä on moneen junaan :)

• Masentava lööppi...
        Miss M kirjoitti:

"Samppanjalasia kannattaa Diazin mielestä käyttää rintavarustuksensa mittarina. " Aika _masentavaa_, vai mitä. Siinä on sitten meille rintaleikkaukseen odottaville mitta."
        Lainatakseni omia sanojasi.. Aika masentavaa, näin sanoit sinä :)

Käsittääkseni en ole puhunut mitään nirunarubikineistä, olen kyllä maininnut korkanneeni kesän rannalla bikineissä. Mikä siinä sitten on niin väärää? Ja totta, varmasti iäkkäämpi kokee ja näkee asiat eri lailla, mutta se mitä itse näen ja koen ei ole teiltä pois, ja sama toisin päin.

Ja kyllä, omassa tapauksessani ongelmat olivat isot ja haittaavat. Lievä skolioosi ei tosiaan ole nannaa isojen rintojen kanssa. Minä en niin välitä, miltä rintani nyt näyttävät, ja kuten olen jo sanonutkin, menisin koska tahansa uudestaan tuohon leikkaukseen.

Sain leikkauksella takaisin kykyni liikkua ja nauttia elämästä. Niska ja hartia kivut jäivät leikkauspöydälle, selkäkin on kuin eri ihmisen jos vertaa siihen mitä minulla oli. Ja ei, epäilisinpä tarvitsevani uuden leikkauksen sitten neljäkymppisenä, rintani kun eivät olleet ja ole ns.läskirinnat.

Meitä on moneen junaan :)

70hoo kirjoitti nirunarubikineistä:) Masentava tuo lööppiteksti olikin. Ymmärsit väärin, kirjoitinko liian epäselvästi. Tarkoitin, että kaikenlaisia juttuja lehtiin kirjoitetaankin. Koin "masentavana" nuo typerät jutut.

En minä sinua ja leikkausta tuomitse. Sanoinpahan vain, että on todellakin rikoista että noin nuorelle tehdään rintojen pienennys. Skolioosi selittää asian, ei siinä mitään. Jos olet saanut avun, hyvä.

Et taida ihan tietää/ymmärtää, että sinun nimittämäsi ns. läskirintaiset eivät suinkaan ole niitä ainoita jotka pienentävät rintansa. Ainakaan julkisella puolella. Monella on masteopaattiset ja tiiviit rinnat, läskiä ei niinkään tarvitse olla. Ja vaikka sinulla ei olekaan ns. läskirintoja, ne voivat sinulla olla kun ikää tulee lisää. Toivotaan ettet tarvitse enää uuttaleikkausta. Mutta äläpä tuomitse läskirintoja ym. Et tiedä mitä elämä tuo tullessaan.

Minulla on masteopaattiset rinnat. Kiinteät ovat ja eivät pienenisi laihduttamalla. Ylipainoakaan minulla ei kylläkään ole, normaalipainoinen olen. En mikään langanlaiha ja ihan pieniluinen kuin nuo nuoremmat täällä vaikuttavat olevan.

Niin, meitä on todellakin moneen junaan.

• Miss M

70hoo kirjoitti nirunarubikineistä:) Masentava tuo lööppiteksti olikin. Ymmärsit väärin, kirjoitinko liian epäselvästi. Tarkoitin, että kaikenlaisia juttuja lehtiin kirjoitetaankin. Koin "masentavana" nuo typerät jutut.

En minä sinua ja leikkausta tuomitse. Sanoinpahan vain, että on todellakin rikoista että noin nuorelle tehdään rintojen pienennys. Skolioosi selittää asian, ei siinä mitään. Jos olet saanut avun, hyvä.

Et taida ihan tietää/ymmärtää, että sinun nimittämäsi ns. läskirintaiset eivät suinkaan ole niitä ainoita jotka pienentävät rintansa. Ainakaan julkisella puolella. Monella on masteopaattiset ja tiiviit rinnat, läskiä ei niinkään tarvitse olla. Ja vaikka sinulla ei olekaan ns. läskirintoja, ne voivat sinulla olla kun ikää tulee lisää. Toivotaan ettet tarvitse enää uuttaleikkausta. Mutta äläpä tuomitse läskirintoja ym. Et tiedä mitä elämä tuo tullessaan.

Minulla on masteopaattiset rinnat. Kiinteät ovat ja eivät pienenisi laihduttamalla. Ylipainoakaan minulla ei kylläkään ole, normaalipainoinen olen. En mikään langanlaiha ja ihan pieniluinen kuin nuo nuoremmat täällä vaikuttavat olevan.

Niin, meitä on todellakin moneen junaan.

Kyllä, ymmärsin väärin, mutta eipä se maailmaa kaada. Arvostan sitä, että jaksat kuitenkin käydä konstruktiivista keskustelua.

En minä tuominnut heitä, joilla on ns.läskirinnat ja sen takia pienentävät, itsellä myös masteopaattiset. On totta, etten voi varmaksi sanoa, millaiset rintani ovat ollessani viisikymppinen, mutta haluaisin uskoa, että liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla sitä läskiä ei kuitenkaan kertyisi rintoihin liiaksi.

En minäkään langanlaiha ole, normaalipainoinen, tosin nyt tähtään lihaskunnon kohottamiseen ja lopulta juoksuun ja puolimaratoniin.

Jos käsitin oikein ja leikkaukseen olet menossa, niin tsemppiä ja pikaista paranemista kun sen aika koittaa :)

• Masentava lööppi...
        Miss M kirjoitti:

Kyllä, ymmärsin väärin, mutta eipä se maailmaa kaada. Arvostan sitä, että jaksat kuitenkin käydä konstruktiivista keskustelua.

En minä tuominnut heitä, joilla on ns.läskirinnat ja sen takia pienentävät, itsellä myös masteopaattiset. On totta, etten voi varmaksi sanoa, millaiset rintani ovat ollessani viisikymppinen, mutta haluaisin uskoa, että liikunnalla ja terveellisillä elämäntavoilla sitä läskiä ei kuitenkaan kertyisi rintoihin liiaksi.

En minäkään langanlaiha ole, normaalipainoinen, tosin nyt tähtään lihaskunnon kohottamiseen ja lopulta juoksuun ja puolimaratoniin.

Jos käsitin oikein ja leikkaukseen olet menossa, niin tsemppiä ja pikaista paranemista kun sen aika koittaa :)

Leikkaukseen olen tosiaankin menossa. Ja kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, en mene saadakseni kauniit rinnat vaan ihan terveydellisistä syistä. Tottakai toivon, että rintani olisivat kauniitkin mutta ei se ole itsetarkoitus. Sanoinkin plastiikkakirurgille hänen vastaanotollaan käydessäni, että en pelkää arpia tms, ne eivät vaakakupissani paina.

Kun meille tulee ikää, ruumiinrakenne muuttuu, sille vaan ei voi mitään. Tulevaisuudestamme emme kukaan tiedä etukäteen.
        Toivon sinullekin tsemppiä ja että uusintaleikkaus menisi hyvin. Terveyshän se tärkeintä on. Pienennysleikkaus on iso leikkaus, eikä se sinullekaan varmaan ihan helppo juttu ole ollut.

Minulla vaan nyt on sattunut olemaan aikaa...siksi niin ahkeraan olen kirjoitellut. Mieheni on pari päivää poissa ja minä flunssassa, en ole jaksanut/viitsinyt kuin lukea ja istuskella koneen ääressä.

• Miss M

Leikkaukseen olen tosiaankin menossa. Ja kuten olen jo aikaisemmin kirjoittanut, en mene saadakseni kauniit rinnat vaan ihan terveydellisistä syistä. Tottakai toivon, että rintani olisivat kauniitkin mutta ei se ole itsetarkoitus. Sanoinkin plastiikkakirurgille hänen vastaanotollaan käydessäni, että en pelkää arpia tms, ne eivät vaakakupissani paina.

Kun meille tulee ikää, ruumiinrakenne muuttuu, sille vaan ei voi mitään. Tulevaisuudestamme emme kukaan tiedä etukäteen.
        Toivon sinullekin tsemppiä ja että uusintaleikkaus menisi hyvin. Terveyshän se tärkeintä on. Pienennysleikkaus on iso leikkaus, eikä se sinullekaan varmaan ihan helppo juttu ole ollut.

Minulla vaan nyt on sattunut olemaan aikaa...siksi niin ahkeraan olen kirjoitellut. Mieheni on pari päivää poissa ja minä flunssassa, en ole jaksanut/viitsinyt kuin lukea ja istuskella koneen ääressä.

Arvet ovat tosiaan pieni hinta siitä, että pääsee kivuista eroon. Eikä niitä kannata pelätä, isoja eivät ole, vaikka iso leikkaus onkin kyseessä.

Ja juu, vaikka korjausleikkaus onkin edessä, terveys on tärkeintä, eikä minua kaduta. Esteettistä täydellisyyttä ei ole olemassakaan, joten miksi murehtia sen perään :)

Tuuhan sitten kertomaan kuulumisia, kun oot leikkauksen läpikäynyt :)

• vapaaksi

Kävin itse pienennyksessä heti, kun sain rahat haalittua kokoon. Olin silloin 20-vuotias. Siihen aikaan ei olisi päässyt julkiselle puolelle kuin jos nännit olisivat verillä kun niille tulee astuttua koko ajan.

Leikkauksesta asti olen ollut a) onnellinen, että sain sen pari kiloa "kuollutta painoa" pois puolitoistametristä hoikkaa kroppaani painamasta ja b) pahoillani, että (mies)kirurgi leikkasi niin vähän.

Olen nyt 44 ja menossa uudestaan kohotukseen ja pienennykseen. Vain Tallinnaan / muualle Baltiaan riittävät varani, mutta haluan viimeinkin ne pienet rinnat, joista olen 12-vuotiaasta asti haaveillut.

• leikattu 6 kk sitten
        vapaaksi kirjoitti:

Kävin itse pienennyksessä heti, kun sain rahat haalittua kokoon. Olin silloin 20-vuotias. Siihen aikaan ei olisi päässyt julkiselle puolelle kuin jos nännit olisivat verillä kun niille tulee astuttua koko ajan.

Leikkauksesta asti olen ollut a) onnellinen, että sain sen pari kiloa "kuollutta painoa" pois puolitoistametristä hoikkaa kroppaani painamasta ja b) pahoillani, että (mies)kirurgi leikkasi niin vähän.

Olen nyt 44 ja menossa uudestaan kohotukseen ja pienennykseen. Vain Tallinnaan / muualle Baltiaan riittävät varani, mutta haluan viimeinkin ne pienet rinnat, joista olen 12-vuotiaasta asti haaveillut.

Hei "vapaaksi". Minä pienensin rintani julkisella puoli vuotta sitten. Yhteensä lähti noin 600 grammaa, ei siis paljon. Rinnat eivät enää roiku mutta...olisin halunnut ne vielä pienemmäksi. Plastiikkakirurgi oli nainen :)

Sinulta oltettiin 20-vuotiaana pari kiloa pois. Se on paljon, eikö ole. Minkä kokoiset rinnat sinulle sitten jäi kun haluat nyt mennä kohottamaan ja pienentämään ne?

• vapaaksi
        leikattu 6 kk sitten kirjoitti:

Hei "vapaaksi". Minä pienensin rintani julkisella puoli vuotta sitten. Yhteensä lähti noin 600 grammaa, ei siis paljon. Rinnat eivät enää roiku mutta...olisin halunnut ne vielä pienemmäksi. Plastiikkakirurgi oli nainen :)

Sinulta oltettiin 20-vuotiaana pari kiloa pois. Se on paljon, eikö ole. Minkä kokoiset rinnat sinulle sitten jäi kun haluat nyt mennä kohottamaan ja pienentämään ne?

Hei "leikattu 6 kk sitten"! Joo, ei se ilmeisesti mikään automaatio ole, mutta ajattelin, että miehet ehkä helpommin ajattelevat "auttavansa" naista jättämällä rinnat omasta mielestään "sopusuhtaisemmiksi".

Nykyrintani ovat C-kuppia, eikä se ehkä sinänsä riittäisi leikkausmotivaatioksi (muistan kuitenkin sen verran hyvin ne "jälkilöylyt"), mutta painovoima on tehnyt jo ennestän ohkaiseksi venyneen ihon kanssa tehtävänsä.

• leikattu 6kk sitten
        vapaaksi kirjoitti:

Hei "leikattu 6 kk sitten"! Joo, ei se ilmeisesti mikään automaatio ole, mutta ajattelin, että miehet ehkä helpommin ajattelevat "auttavansa" naista jättämällä rinnat omasta mielestään "sopusuhtaisemmiksi".

Nykyrintani ovat C-kuppia, eikä se ehkä sinänsä riittäisi leikkausmotivaatioksi (muistan kuitenkin sen verran hyvin ne "jälkilöylyt"), mutta painovoima on tehnyt jo ennestän ohkaiseksi venyneen ihon kanssa tehtävänsä.

Minun rintani ovat leikkauksen jälkeen myös kokoa C. Olisin halunnut B-kupin. Leikkauksesta on kulunut tosiaan puoli vuotta. Turvotusta on vieläkin. Olen käynyt lymfaterapiassa, pitäisi auttaa turvotukseen. Haavat ok vaikka ovatkin vielä punaiset yms.
        Miten voi olla mahdollista ettet aikoinaan päässyt julkiselle puolelle? Tuntuu vaan siltä, että jos poistettavaakin oli noin paljon...Minut leikattiin julkisella puolella. Välillä mietityttää nykyrintojen koko. Ehkä järjetöntä mutta minulla on sellainen tunne, että ovat liian suuret vieläkin. Tämä ei ole ulkonäkökysymys vaan...en vain vieläkään saa heöpolla kaupoista liivejä. Aina purustaa tai ahdistaa jostakin. Ja vielä, rinnat eivät ole ihan samankokoiset. Toinen on "paljon" leveämpi.

• vapaaksi
        leikattu 6kk sitten kirjoitti:

Minun rintani ovat leikkauksen jälkeen myös kokoa C. Olisin halunnut B-kupin. Leikkauksesta on kulunut tosiaan puoli vuotta. Turvotusta on vieläkin. Olen käynyt lymfaterapiassa, pitäisi auttaa turvotukseen. Haavat ok vaikka ovatkin vielä punaiset yms.
        Miten voi olla mahdollista ettet aikoinaan päässyt julkiselle puolelle? Tuntuu vaan siltä, että jos poistettavaakin oli noin paljon...Minut leikattiin julkisella puolella. Välillä mietityttää nykyrintojen koko. Ehkä järjetöntä mutta minulla on sellainen tunne, että ovat liian suuret vieläkin. Tämä ei ole ulkonäkökysymys vaan...en vain vieläkään saa heöpolla kaupoista liivejä. Aina purustaa tai ahdistaa jostakin. Ja vielä, rinnat eivät ole ihan samankokoiset. Toinen on "paljon" leveämpi.

Aika pitkään ovat turvottaneet. Mutta toisaalta kyseessä on todella iso leikkaus ja paraneminen kestää. Omat arpeni vaalenivat yli kymmenen vuotta...

Samoin kuin sinulla:haluan pienemmät muusta kuin ulkonäkösyystä. En tykkää, kun hölskyvät miten sattuu kun liikkuu vähänkin vikkelämmin;-)

Kyllä uskon, että turvouskin helpottaa. Kunhan eivät kuumota ja ole tulehtuneet, on kaikki varmasti ok.

• Olettepa nuoria

Minua ihmetyttää, että 21-vuotiaalle tehdään piennennys, noin nuorena. Itse olen viisikymppinen ja tyytyväinen rintoihini, kokoa saa olla.

• Baariin ja biitsille

Kuitenkin suurin osa naisista, on tyytyväisiä rintoihinsa. Onko tämä 21-vuotias edes ajatellut, miten on tulevaisuudessa, neli- tai viisikymppisenä? Kun olin 21-vuotias olivat rintani tosi kauniit, ovat vieläkin pehmeät ja sopivan pyöreät, vaikka ikää siis 50 vuotta. Kyllä viesteistä henkii pinnallisuus!!!!!!!!!!!! Siis näiden kahden nuoremman. Kypsymättömyyttä.

• Miss M

Viestisi pisti naurattamaan. Kyllä, käyn rannalla tyttäreni kanssa, bikineissä. Perunasäkkiinkö pitäisi pukeutua? :)

Minä en välitä, miltä rintani näyttivät ennen leikkausta. Oma terveyteni merkitsee mulle vaakakupissa paljon enemmän. Ja tuosta varmaankin voi myös päätellä, että tuskin välitän tulevaisuudessakaan kovin paljoa siltä miltä rintani näyttävät. Iloitsen siitä, että kykenen elämään ilman kipuja, hiertymiä isojen rintojen alla ja liikkumaan tyttäreni mukana.

Tuskinpa minun onneni on teiltä pois ;)

• Olen nuorekas

Minä taas olin sinun ikäisenä kauneimmillani, olen nytkin hoikka ja urheilullinen. Rakastan rintojen pyöreyttä ja sopivaa näyttävyyttä. Oletko ylipainoinen?

• Miss M

Ei, en ole ylipainoinen, ellei 176cm/65kg sitten sinun korvaasi sitä ole. Harrastin urheilua ja kilpailin yleisurheilussa hyvällä menestyksellä ennen isojen rintojen skolioosin kanssa aiheuttamia selkä/niska/hartia kipuja. Tällä hetkellä punttista 5krt viikko, lihaskuntoa ja crossia, ja juoksun aloitan heti kun vain voin. Tyydyttikö vastaukseni uteliaisuutesi? :)

Edelleen, onneni ei ole teiltä pois. Illanjatkot rouva provoille (joiden tosin uskon olevan yksi ja sama henkilö, kumman tiuhaan olisi muuten viiskymppiset rouvat juhannuksen aikaan tänne tupsahtaneet. Ja jos olen väärässä, pahoittelut ;))

• Maasentava lööppi...
        Miss M kirjoitti:

Ei, en ole ylipainoinen, ellei 176cm/65kg sitten sinun korvaasi sitä ole. Harrastin urheilua ja kilpailin yleisurheilussa hyvällä menestyksellä ennen isojen rintojen skolioosin kanssa aiheuttamia selkä/niska/hartia kipuja. Tällä hetkellä punttista 5krt viikko, lihaskuntoa ja crossia, ja juoksun aloitan heti kun vain voin. Tyydyttikö vastaukseni uteliaisuutesi? :)

Edelleen, onneni ei ole teiltä pois. Illanjatkot rouva provoille (joiden tosin uskon olevan yksi ja sama henkilö, kumman tiuhaan olisi muuten viiskymppiset rouvat juhannuksen aikaan tänne tupsahtaneet. Ja jos olen väärässä, pahoittelut ;))

Minä kirjoitan ihan ja vain tällä samalla nimimerkillä. Eivät täällä kaikki ole viisikymppisiä rouvia :).

Sinulla on lapsi ja olet ehtinyt kilpailla yleisurheilussa. Ja nyt ehdit harrastaa kaikkea tuota (punttista 5krt viikko, lihaskuntoa ja crossia). Miksi ihmeessä tuollainen tahti?
        Mehän olemme sitten aikatavalla samoissa mitoissa, pituus ja paino. Mutta koitahan pärjäillä...

• Miss M
        Maasentava lööppi... kirjoitti:

Minä kirjoitan ihan ja vain tällä samalla nimimerkillä. Eivät täällä kaikki ole viisikymppisiä rouvia :).

Sinulla on lapsi ja olet ehtinyt kilpailla yleisurheilussa. Ja nyt ehdit harrastaa kaikkea tuota (punttista 5krt viikko, lihaskuntoa ja crossia). Miksi ihmeessä tuollainen tahti?
        Mehän olemme sitten aikatavalla samoissa mitoissa, pituus ja paino. Mutta koitahan pärjäillä...

Kilpailu yleisurheilussa tapahtui ennen tyttäreni syntymää, ja päättyi juurikin selkä/niska/hartia kipuihin. Tälläinen tahti ihan sen takia, että nautin liikunnasta ja se on intohimoni. Toiset nauttivat maalaamisesta, valokuvaamisesta, kirjoittamisesta.. Minä en ole ikinä ollut edellämainituissa erityisen hyvä :)

Kyllä mä varmasti pärjäilenkin, toivotan sulle myös samaa! :)

• Masentava lööppi...
        Miss M kirjoitti:

Kilpailu yleisurheilussa tapahtui ennen tyttäreni syntymää, ja päättyi juurikin selkä/niska/hartia kipuihin. Tälläinen tahti ihan sen takia, että nautin liikunnasta ja se on intohimoni. Toiset nauttivat maalaamisesta, valokuvaamisesta, kirjoittamisesta.. Minä en ole ikinä ollut edellämainituissa erityisen hyvä :)

Kyllä mä varmasti pärjäilenkin, toivotan sulle myös samaa! :)

Hei!
        Vielä yksi viesti kun sitä aikaa nyt on. Ymmärrän hyvin tuon harrastuksesi. Minä olen itsekin harrastanut liikuntaa ja kilpailemista. Minun lajini ovat olleet mailapelit, viimeksi sulkapallo. Nuorempana pelasin jalkapalloa, tennistä ja koripalloa. Ja olen aina nauttinut urheilusta ja kilpailemisestakin. Minä jouduin lopettamaan nuo lajit parin loukkaantumisen vuoksi. Olen läpikäynyt polvi- ja olkapääleikkauksen. Nyt alan olla kunnossa ja kun vielä saan pienemmät rinnat, aion jatkaa liikuntaa. Kilpailla en enää viitsi.

Vielä kerran, toivottavasti et ole ymmärtänyt viestejäni väärin. Nauti täysin siemauksin "uudesta" elämästäsi pienempien rintojen kanssa. Ja, jos ne ovat vielä kauniitkin, miksi et nauttisi siitäkin!

• Miss M

Hei!
        Vielä yksi viesti kun sitä aikaa nyt on. Ymmärrän hyvin tuon harrastuksesi. Minä olen itsekin harrastanut liikuntaa ja kilpailemista. Minun lajini ovat olleet mailapelit, viimeksi sulkapallo. Nuorempana pelasin jalkapalloa, tennistä ja koripalloa. Ja olen aina nauttinut urheilusta ja kilpailemisestakin. Minä jouduin lopettamaan nuo lajit parin loukkaantumisen vuoksi. Olen läpikäynyt polvi- ja olkapääleikkauksen. Nyt alan olla kunnossa ja kun vielä saan pienemmät rinnat, aion jatkaa liikuntaa. Kilpailla en enää viitsi.

Vielä kerran, toivottavasti et ole ymmärtänyt viestejäni väärin. Nauti täysin siemauksin "uudesta" elämästäsi pienempien rintojen kanssa. Ja, jos ne ovat vielä kauniitkin, miksi et nauttisi siitäkin!

Itse harrastin ja kilpailin 100m pikajuoksussa ja 400m aidoissa. Pituushypyssä myös, joskaan en yhtä intensiivisesti tai yhtä hyvällä menestyksellä kuin juoksussa.
        Tuskin enää koskaan saan kiinni treenillä sitä minkä vuosissa isojen rintojen takia menetin kyetäkseni kisaamaan menestyksellä, mutta voin sentään jälleen liikkua ja nauttia siitä, ja se on minulle enemmän kuin tarpeeksi :) Kiva muuten tällä palstalla törmätä muihinkin entisiin kilpaurheilijoihin.

• Olet siis yksinhu

Olet väärässä, sinä siis vietät aikaasi baareissa, ja ilman miestä...

• Miss M

No, jäinpä nyt vastaamaan masentavan lööpin asialliselle kommentille, ja tulin nyt tuon huomanneeksi.

Kyllä, käyn baarissa laulamassa karaokea kerran kaksi vuodessa kaveriporukassa. En pidä humaltumisesta, joten juomiseni jäävät vähälle.

Kyllä, olen yksinhuoltaja, mutta hyvissä väleissä tyttäreni isän kanssa. Mielestäni kaksi onnellista vanhempaa erossa on parempi, kuin kaksi onnetonta yhdessä.

• 70hoo

Ja 70hoo on 42 vee, lapseton mutta lapsellinen elämästä nauttiva vapaa itsenäinen nainen :)

Mulla tosiaan rinnat kasvoivat jo 8 -vuotiaana, joten 34 vuotta olen rinnoistani kärsinyt. Nyt ekaa kertaa eläissäni niistä pidän, ne sopivat mulle, eivät hyppää silmille. Käytän nirunarubikineitä kun kerran ne mulle nyt sopivat ja käytän tuubitoppeja ym. mitä ennen en voinut kuvitellakaan päälleni... eli olen hirmuisen tyytyväinen ja onnellinen tähän tilanteeseeni! Jos se on lapsellista ja pinnallista, niin mun puolesta saapi ollakin.

Rintojeni mahdolliset arvet ei haittaa ollenkaan, mun toive oli saada pienemmät rinnat, vaikka sitten arpiset. Kaikki muu on tullut positiivisena yllätyksenä joita en edes osannut haaveilla. Mutta ehkä se on just niin että kun liikoja ei toivo ja odota niin yllättyy iloisesti? Mahdollisesta pinnallisuudestani vielä... huolehdin ulkonäöstäni monella tavalla ja olen tarkka mitä päälleni pistän... mutta täällä mökillä en taida edes hiuksia kammata joka päivä ;)

"Miksi ihmeessä niitä tulisi käyttää koko ajan. Varsinkin kotioloissa" Ei toki tarvitsekaan mikäli ei ole väliä minkälaisiksi rinnat menevät. Minä siis yritän vuosien riippurintojen kanssa elämisen jälkeen pitää nämä mahdollisimman kuosissa, eikä se onnistu ilman liivejä. Jos sillä ei ole väliä niin silloin täytyy tehdä niin kuin parhaimmalta tuntuu.

Ja toivotaan ettei tämäkin ketju mene sivuraiteille, täällä jaetaan kokemuksia pienennyksestä meidän pienentäjien kesken ja tietoa niille jotka asiaa vasta suunnittelevat tai odottavat leikkausta :)

• Asia vaivaa minua

Hei 70hoo!

Minäkin toivon, että tässä ketjussa pysyttäisiin asialinjalla. Lukiessani ylläolevia tekstejä, vaikutti siltä, että sivuraiteilla oltiin.

Minusta jokainen saa käyttää millaisia vaattaita, liivejä tahansa. Se ei muille kuulu. Tärkeintähän on, että on hyvä olla ja on tyytyväinen oloonsa. Tuosta liivien käytöstä ja käyttämättömyydestä sanoisin kuitenkin muutaman asian. Jos kovin nuori nainen on useimiten ilman liivejä, se tietenkin vaikuttaa ajan myötä rintojen muotoon. Mutta jos rinnat on pienennetty myöhemmällä iällä, voi aika huoleti olla välillä ilman liivejäkin jos mukavalta tuntuu. Kestää nimittäin vuosia, että rinnat alkavat roikkua leikkauksen jälkeen. Ja vaikka niitä liivejä käyttää koko ajan, iän myötä rinnat alkavat kuitenkin roikkua. Maan vetovoima tekee tehtävänsä, sille ei voi mitään. Kysäisin plastiikkakirurgilta vieläkö liivejä olisi hyvä käyttää yötäpäivää kun leikkauksesta oli kulunut pari kuukautta. Hän naurahti ja sanoi, että ei sinun tarvitse käyttää niitä ollenkaan jos et halua.

Minä olen myös lapseton, omasta tahdostani. Vapaa en ole. Mieheni on tsempannut minua koko ajan, ollut suurena tukena. Välillä ihmettelenkin miten jaksaa kuunnella "pohdintojani". Hän myös hoiti kaikki siteiden poistot jne.

Mutta, jatketaan me tätä hyvää ketjua josta saa paljon asiallista tietoa.

• 70hoo

Hei 70hoo!

Minäkin toivon, että tässä ketjussa pysyttäisiin asialinjalla. Lukiessani ylläolevia tekstejä, vaikutti siltä, että sivuraiteilla oltiin.

Minusta jokainen saa käyttää millaisia vaattaita, liivejä tahansa. Se ei muille kuulu. Tärkeintähän on, että on hyvä olla ja on tyytyväinen oloonsa. Tuosta liivien käytöstä ja käyttämättömyydestä sanoisin kuitenkin muutaman asian. Jos kovin nuori nainen on useimiten ilman liivejä, se tietenkin vaikuttaa ajan myötä rintojen muotoon. Mutta jos rinnat on pienennetty myöhemmällä iällä, voi aika huoleti olla välillä ilman liivejäkin jos mukavalta tuntuu. Kestää nimittäin vuosia, että rinnat alkavat roikkua leikkauksen jälkeen. Ja vaikka niitä liivejä käyttää koko ajan, iän myötä rinnat alkavat kuitenkin roikkua. Maan vetovoima tekee tehtävänsä, sille ei voi mitään. Kysäisin plastiikkakirurgilta vieläkö liivejä olisi hyvä käyttää yötäpäivää kun leikkauksesta oli kulunut pari kuukautta. Hän naurahti ja sanoi, että ei sinun tarvitse käyttää niitä ollenkaan jos et halua.

Minä olen myös lapseton, omasta tahdostani. Vapaa en ole. Mieheni on tsempannut minua koko ajan, ollut suurena tukena. Välillä ihmettelenkin miten jaksaa kuunnella "pohdintojani". Hän myös hoiti kaikki siteiden poistot jne.

Mutta, jatketaan me tätä hyvää ketjua josta saa paljon asiallista tietoa.

Mä en osaa vieläkään nukkua ilman sairaalasta mukana tuotuja rintsikoita ;) Ne antavat jotenkin turvaa, ja vieläkään en nuku vatsallani, nämä rinnat on liian "tiiviit pallot" siihen, eli ei tunnu mukavalta, ja tuo vasen rinta tosiaan vieläkin aiheuttaa tuntemuksia... oikealla pystyn paremmin nukkumaan.

Nyt kun täällä mökillä olen joka päivä tehnyt paljon ruumiillista työtä niin huomaa kuinka vasen rinta vieläkin rasitukseen reagoi. Onko kyse sitten kiinnikkeistä vai siitä räjähtäneestä verisuonesta?, selviää varmaan sitten vuosikontrollissa jos vaivaa vielä silloin.

Mä sain jo ihan pikkutyttönä raskausarpia rintoihini ja ne vieläkin tuossa muistuttaa siitä kuinka nopeaa ne rinnat kasvoivat, ja kuinka en halunnut rintsikoita käyttää, eli luulen et omalla kohdallani se etten tukisi näitä niin saattaisi aiheuttaa liian nopeaa rinnan laskeutumista :D Mutta toinen tosiasiahan on se ettei sitä nahkaa vain kiristetty, vaan koko helahoito ommeltiin uuteen paikkaan, joten varmastikin tosiaan kestää enemmän ennen kuin veltostuu.

Nyt saunan lämmittämiseen, kauniita kesäpäiviä!

• 70hoo

Eilen eka päivä auringossa ja suojasin kyllä arvet (paitsi uidessa). Päädyin sellaiseen ratkaisuun et bikinit olivat auki ja vain peittämässä strategisia paikkoja ;) Mä kun en tykkää rajoista niin ehkä tuo on paras tapa... vaikka ajattelin kokeilla tänään teippejä arpien päälle, mutta sitten tulisi vielä rumemmat rajat.

Eli uidessa olen ilman (ja liikkuessa mm. kalliolla) ja kun makaan selälläni niin peitän arvet. En ole koskaan tuoreita leikkausarpia auringossa mitenkään erityishuomioinut, mut jospa nää rinnat on vähän eriasia? tai ainakin niin jotenkin hullusti kuvittelee...

Kohta auringonsäteet yltävät kalliolle ja menen nauttimaan :)

• Eräs huomioija

Luepa Plastiikkasairaalan sivuilta ohjeita, niin siellä kielletään ehdottomasti aurinko. En nyt muista oliko se ensimmäisen vuoden vai pidempään..?

• 70hoo

Minkä plastiikkasairaalan sivuilta? Mut leikannut kirurgi kyllä siis antoi luvan ottaa aurinkoa rinnoille (jopa siis nakuna), mutta aurinkorasvaa täytyy käyttää. Ilman aurinkorasvaa en muutenkaan aurinkoa ottaisi... mutta siis nyt olen arvet peittänyt¨, eipä siitä ainakaan haittaa ole :)

• Varo aurinkoa 70hoo

Arpien hoito:

Varo aurinkoa! Tuoreet, punoittavat arvet pigmentoituvat helposti tummanruskeiksi. Käytä esim. total blockia tai muuta vahvaa suojakerrointa tai paksua kangasta arpialueella. Ohut teippi ei välttämättä riitä. Vasta kypsä valkoinen arpi kestää aurinkoa muuttumatta.

Jos arpesi alkaa (yleensä muutaman kuukauden kuluttua) paksuuntua, punottaa ja kutista tai aristaa, voi kyseessä olla arven liikakasvu eli arpihypertrofia. Sen hoitamiseksi suosittelen käyttämään esim. Kelo-Cote-silikonivoidetta pienen määrän 1-2 kertaa päivässä koko arven alueella useita kuukausia. Jos arpi ei ala rauhoittua, sitä voidaan hoitaa injektioin tai järeämmin konstein (tule vastaanotolle). Keloidi on itsestään laajentuva, hankalampi arpiongelma, jota hoidetaan samalla tavalla...
      www.sairaalakl.fi

• 70hoo

Kiitos tiedoista! Mulla ei ole tuota arpien liikakasvua, ja siis olen kaikki aiemmatkin arvet "altistanut" auringolle ilman haittavaikutuksia (eivät ole muuttuneet tummanruskeiksi, tms). Mutta tällä kertaa, näiden rintojen kanssa tosiaan olen varovaisempi ja käytän rasvaa ja bikinit sen verran päällä et peittävät arvet. Eli toimin vielä varovaisemmin kuin mihin lääkäri luvan antoi.

• 2kk:n kielto

Vielä tiedoksi:
      Urheilurajoitukset ja liivien käyttö:

Kaikkien rintaleikkauksen jälkeen suosittelen pidättäytymään rintoja ”hyppyyttävästä” liikunnasta (juoksu, aerobic, tanssi, ratsastus etc.) ainakin 2 kuukauden ajan. Proteesipotilaiden tulee lisäksi välttää 2 kk kaikkia liikkeitä, joissa proteesit voivat liikahdella tai muljahdella: älä imuroi, äläkä ravaa portaissa. Proteesien liikkuminen estää niiden kiinnittymistä. Pienennys- tai kohotusleikkauspotilailla sisäiset kiinnitysompeleet saattavat leikata läpi kudoksen, jolloin kiinnitys pettää. Jatkossa urheillessa suosittelen pitämään tukevia (urheilu)liivejä, samoin jos tulet raskaaksi tai imetät.
      www.sairaalakl.fi

• kohtalotovereita?

Kohtalotovereita, onko teitä? Rintani pienennettiin noin 5 kuukautta sitten. Vielä on turvotusta ja aikalaillakin. Vai onko tämä turvotus ihan tavallista vielä tässä vaiheessa?
      Olen käynyt lymfaterapiassa muutaman kerran ja siellä todettiin minulla todellakin olevan turvotusta. En siis itse kuvittele. Ei kuulemma ole mitään läskiä vaan nestettä. Eihän tämä vaiva niin kauhea ole mutta vaivaahan se. Turvotus tekee sen, että on sellainen "kiristävä" olo. Helpottaa kun riisuu rintsikat....näillä helteillä olo todella tukala.

• 70hoo

Mites keväällä (tai muillakin) leikatuilla on kesä mennyt? Onko vielä totuttelemista oloon kun ei raskaat rinnat ole kesälämpimällä vaivoina? :)

Mä olen nauttinut... ihanaa että voi pitää sellaisia vaatteita kuin haluaa, eikä ensimmäinen ajatus päässäni ole et rinnat näkyvät liikaa. Nyt jopa esittelen niitä vähäsen, kun ei automaattisesti pomppaa kaikkien silmille jätteinä.

Mulla ei ole oikeastaan mitään muutosta tapahtunut noin 2kk aikana. Ainuat muutokset ovat et pystyarvet ovat vaalentuneet paljon ja vasemmassa nännissä alkaa olla vähän tuntoa. Muuten kaikki mennyt ihan hyvin, paitsi mahallaan en voi nukkua edelleenkään, vaan kyljelläni tyyny rintojen tukena. Ehkä se on vain uskalluksesta kiinni, mutta auringonotto vatsallaan ei tuntunut myöskään mukavalta. Ehkä tämä on sitten aina näin...

• 80H

Hei!
      Kiva lukea kuulumisiasi 70hoo! Meidäthän on leikattu suunnilleen samaan aikaan.
      Hyvässä ryhdissä on voinut kesän kulkea, kun rinnat ovat normaalia kokoa. Vaatteita löytyy kaupasta turhankin helposti :) ja rintaliivejä myös.
      Kyljellään nukkuminen onnistuu, mahallaan en ole jstain syystä ;) koskaan nukkunut, joten sitä en ole vielä testannut. Arvet ovat vaalentuneet hiemen, paitsi pitkät ala-arvet (minut leikattiin ankkuritekniikalla) ovat välillä kovinkin punaiset.
      Aurinkoista kesää kaikille!

• 70hoo

Hyvä kuulla et sullakin sujuu hyvin :) Mullahan on melkein päivälleen 4 kk leikkauksesta nyt kulunut. Hassua et miten sitten aika kuluukin nopeaa ja nämä ovat jo ihan tuttu osa mua, vaikka joskus ne nähdessäni ajattelen; miten voikaan olla ihanat! :D

Nyt lämpimällä huomaa erityisen hyvin kuinka tuota "turvotusta" tulee rintojen alle, siihen kylkiluiden päälle missä on ne pikkuiset pussukat. Jotenkin kaikki neste siihen kerääntyy varsinkin väsyneenä/rasittuneena. Esim. bikinit päällä näyttää hassulta kun sieltä alta pilkistää sellaiset mökkyrät. Mut ehkä ne jo ens kesään mennessä häviää, joko itse tai veitsen avulla. Ei ne oloa kyllä haittaa, vaikka ärsyttää et sen takia tuo ympärysmitta ei ole vieläkään normaali. Mut kuitenkin aika pieni haitta.

On jotenkin käsittämätöntä kun nykyään voi lukea/lkatsella muotilehdistä juttuja rintsikoista ja bikineistä, ennen ne vain täytyi ohittaa: liian pieniä! Ja tosiaan melko lailla on tullut ostettua uutta vaatetta, sellaista mitä ei ole ennen ollut mahdollisuus pitää päällään.

• paperinpala

Moikka!

Laitan kysymykseni tänne koska tämä topic ko. aiheesta on ollut viimeksi aktiivisin.

Olen menossa syksyllä kirurgin vastaanotolle pienennysleikkauksen toivossa (omalääkärillä olen jo käynyt) ja saamani kirje herätti muutamia kysymyksiä, joihin uskon täältä saavan ehkä ne rehellisimmät vastaukset.

1. Kokemuksia Töölön kirurgisesta (kaikki mikä tulee mieleen; ottavatko hyvin vastaan, henkilökunta, kirurgit itse jne)

2. Kirjeessä pyydettiin ottamaan röntgenit/cd-kuvakkeet mukaan (tai oikeastaan cd-kuvakkeet pitää lähettää jo etukäteen sairaalaan). Joidenkin mielestä tyhmä kysymys mutta _Mitkä röntgenit/cd-kuvakkeet?_ (mammografia?)

3. Omalääkäri siis pisti eteenpäin kirurgiselle puolelle, myönsi että on isot rinnat mutta ei _niin_ isot rinnat, joten minkälaiset mahdollisuudet minulla on teidän mielestä päästä leikkaukseen kun minulla on 70E-F rinnat? Koska minun mielestä nämä ovat valtavat ja epäsuhdat vartalooni verrattuna mutta vertailumielessä eivät tietenkään vedä vertoja esim. 80F:lle tai 70H:lle. Selkäkipuja minulla on lähes päivittäin mutta saattaa johtua jopa pelkästään huonosta ryhdistä koska olen lähes 10 vuotta automaattisesti piilotellut rintojani. Liikuntaa harrastan säännöllisesti.

Kiitos vastauksista jo etukäteen!

• 70hoo

Heissan!

Mut leikattiin Töölössä. Poliklinikalla saattaa olla kuka tahansa plastikkakirurgeista, ja jos pääsee leikkaukseen kuka tahansa niistä sairaalan plastikkakirurgeista saattaa leikata, sitä ei tiedä etukäteen. Minutkin leikkasi Jorvin sairaalan plastikkakirurgi joka tekee keikkoja Töölööseen. Ja vaikka käyt Töölössä klinikalla kuulemassa pääsetkö leikkaukseen vai et, niin jos pääset niin saatat joutua Jorviin. Sekin on oikein kiva paikka, mulla esim. kaikki kontrollit Jorvissa vaikka leikkaus Töölössä.

Kaikki kirurgit Töölön plastkkakirurgian osastolla oli mukavia ja hyviä :) Myös henkilökunta oli oikein mukavaa, mulla kun kokemusta Töölöstä useammalta osastolta niin vertailupohjaa löytyy...

En osaa sanoa mahdollisuuksistasi... kun itse pääsin jonoon niin kirurgi sanoi et selvä tapaus (oireet, mitat, koko). Sitten kun noin 30 minennen leikkausta tapasin ekaa kertaa leikkaavan kirurgin niin hän sanoi et ei mun rinnat niin valtavat ole (ja ne olivat 70/I !!), mutta leikkaa kun siihen on päädytty. Tai ei siis ollenkaan nikotellut vastaan mutta on varmaan nähnyt monta kertaa valtavampiakin rintoja...

Kaiken kaikkiaan hieno kokemus, niin sairaalassa olo, kirurgit, henkilökunta, apu, leikkaus, toipuminen ja varsinkin lopputulos! :)

Töölö laittaa kaikille poliklinikalle saapuville samanlaisen kirjeen, joten noista kuvamaininnoista ei tarvitse välittää sinun tässä tapauksessa. Jos päätyvät sinut leikkausjonoon laittamaan joudut joko käymään omalla rahalla ennen leikkausta mammossa (kuvat max 6 kk vanhoja), tai laittavat sut lähetteellä naistenklinakalle kuviin (kuten mulle kävi).

• pisti miettimään
        70hoo kirjoitti:

Heissan!

Mut leikattiin Töölössä. Poliklinikalla saattaa olla kuka tahansa plastikkakirurgeista, ja jos pääsee leikkaukseen kuka tahansa niistä sairaalan plastikkakirurgeista saattaa leikata, sitä ei tiedä etukäteen. Minutkin leikkasi Jorvin sairaalan plastikkakirurgi joka tekee keikkoja Töölööseen. Ja vaikka käyt Töölössä klinikalla kuulemassa pääsetkö leikkaukseen vai et, niin jos pääset niin saatat joutua Jorviin. Sekin on oikein kiva paikka, mulla esim. kaikki kontrollit Jorvissa vaikka leikkaus Töölössä.

Kaikki kirurgit Töölön plastkkakirurgian osastolla oli mukavia ja hyviä :) Myös henkilökunta oli oikein mukavaa, mulla kun kokemusta Töölöstä useammalta osastolta niin vertailupohjaa löytyy...

En osaa sanoa mahdollisuuksistasi... kun itse pääsin jonoon niin kirurgi sanoi et selvä tapaus (oireet, mitat, koko). Sitten kun noin 30 minennen leikkausta tapasin ekaa kertaa leikkaavan kirurgin niin hän sanoi et ei mun rinnat niin valtavat ole (ja ne olivat 70/I !!), mutta leikkaa kun siihen on päädytty. Tai ei siis ollenkaan nikotellut vastaan mutta on varmaan nähnyt monta kertaa valtavampiakin rintoja...

Kaiken kaikkiaan hieno kokemus, niin sairaalassa olo, kirurgit, henkilökunta, apu, leikkaus, toipuminen ja varsinkin lopputulos! :)

Töölö laittaa kaikille poliklinikalle saapuville samanlaisen kirjeen, joten noista kuvamaininnoista ei tarvitse välittää sinun tässä tapauksessa. Jos päätyvät sinut leikkausjonoon laittamaan joudut joko käymään omalla rahalla ennen leikkausta mammossa (kuvat max 6 kk vanhoja), tai laittavat sut lähetteellä naistenklinakalle kuviin (kuten mulle kävi).

70hoo, 80H ja muut... Kirjoittelin tänne muutama viikko leikkaukseni jälkeen ja silloin tällöin kun oli kulunut kuukausiakin. Nyt leikkauksesta kohta puoli vuotta. Haavat ovat vaalentuneet kivasti, muutama punoittava kohta on vielä. Turvotustakin on ollut. Osin varmaan näiden helteiden vuoksi. Siksi olen ollutkin ilman rintsikoita.

Urheillessa olen laittanut tukevat urheiluliivit päälle. Kokonihan on ollut leikkauksen jälkeen koko ajan 95. Tänään käväisin kaupassa ja kokeilin Vianian urheiluliivejä (tuntuivat mukavan vilpoisilta, eivät liian paksut). IHANA yllätys 90C oli aivan liian iso. Ympärysmitta suuri ja C-kuppi ihan löysä. Kyllä nautin. No, liikkeessä ei sitten ollut 85 C tai 85 B joten joku toinen päivä ja toiseen kauppaan. Kyllä sitä voi olla pienestä iloinen!

Hassua vaan, että puoli vuotta kulunut enkä vieläkään ole ihan Ok. Plastiikkakirurgi sanoi rintojen pienentämisen olevan ihan helppo perusjuttu. No, eihän se sitä ollut. Mutta enpä kadu!!!

• paperinpala

70hoo, kiitos vastauksestasi, selvensi asioita todella paljon! Olen muutenkin koko kevään/kesän lukenut kommentteja ja kokemuksia suomi24:sta (varmaan jokaikisen topicin) ja kaikista blogeista ym. ja todella toivon että pääsen leikkaukseen koska kokemukset vaikuttavat olevan hyviä.

Nyt vaan odottelemaan syksyä!:)

• Kevyin rinnoin

Hei paperinpala! Sinun rintojen koko näyttää olevan suurinpiirtein sama kuin minulla (ehkä hieman pienemmät, omat oli 70F-75E), ja minulle sanottiin, että minulla on "aika pienet rinnat". Tärkeintä onkin, että se mitta kaulakuopasta nänniin on vähintään 27 cm. Toinen mikä vaikuttaa on ikä: jos olet jo yli 30- vuotias ja lapset mielellään tehty, on helpompi päästä leikkaukseen noinkin pienillä rinnoilla.

Kun menin plastiikkakirurgin arvioitavaksi leikkausta varten, olin ottanut mukaan kaikki reseptit yms. dokumentit, mitkä tukivat väitettäni siitä, että rinnoista on haittaa. Mitään ei kuitenkaan tarkistettu, joten yleensä ottaen on kai vaikeampi saada se lähete sinne arvioitavaksi kuin itse leikkaukseen.

Jos sinut otetaan leikkausjonoon, voit mennä sen paperin kanssa terveyskeskukseen hakemaan lähetettä mammografiaan, jonka saat sitten ilmaiseksi.

"pisti miettimään" -nimimerkille: minulle leikkaus oli todella helppo, joten se on hyvin yksilöllistä, miten paranee. Esim. jonkinasteiset haavatulehdukset näyttävät olevan enemmän sääntö kuin poikkeus.

• pisti miettimään

Hei "kevyin rinnoin". Itse leikkaus oli minullekin helppo ja olenhan minä parantunutkin aika hyvin. Vertailin vain tätä rintojen pienennyslekkausta pariin muuhun leikkaukseen. Minulta on leikattu polvi ja olkapää. Kumpikin tähystysleikkaus. Ne olivta todella helppoja leikkauksia (jos nyt leikkauksia voi helpoiksi sanoa). Kysyin plastiikkakirurgilta, onko rintojen pienennys iso operaatio. Katsoi jälkiä olkapäässäni ja sanoi, että olkapääleikkaus on ollut paljon paljon suurempi.
        Mitään haavatulehduksia tms ei minulla ollut. Oli vain tuskaista pitää tukevia urheilurintsikoita yötäpäivää kun ne kiristivät ja tuntuivat kovilta. Turvotus oli myös inhottavaa. Muuten kaikki meni hyvin. Leikkaus tehtiin päiväkirurgisena. Menin sairaalaan aamulla kello 7 ja kotiin pääsin kello 15.
        Toivoin kokoa B-kuppi...ehkä se on sittenkin vielä se. Milloin ja missä sinut "kevyin rinnoin" leikattiin?

• pisti miettimään

On pakko kirjoittaa. Tänään uskaltauduin vihdoin ja viimein ihan kunnon liiviliikkeeseen. Ostin kahdet urheilurintsikat (olivat kalliit 64 euroa kipale), koko nyt 90 C. Myyjän mukaan niiden kuppikoko on pienempi kuin yleensä eli vastaa B-kuppia. Sitten ostin kevyemmät ja koko 90 B oli ihan nappi. Aloitin C-kupilla ja myyjä sanoi, että se nyt on ihan liian iso. Kehui rintojani kauniiksi ja todella ryhdikkäiksi. Ai, että hiveli mieltä! Kunhan viimeinenkin turvotus häviää, olen mitoissa 85B ja se on ihanaa!!!

• 70hoo
        pisti miettimään kirjoitti:

On pakko kirjoittaa. Tänään uskaltauduin vihdoin ja viimein ihan kunnon liiviliikkeeseen. Ostin kahdet urheilurintsikat (olivat kalliit 64 euroa kipale), koko nyt 90 C. Myyjän mukaan niiden kuppikoko on pienempi kuin yleensä eli vastaa B-kuppia. Sitten ostin kevyemmät ja koko 90 B oli ihan nappi. Aloitin C-kupilla ja myyjä sanoi, että se nyt on ihan liian iso. Kehui rintojani kauniiksi ja todella ryhdikkäiksi. Ai, että hiveli mieltä! Kunhan viimeinenkin turvotus häviää, olen mitoissa 85B ja se on ihanaa!!!

Hienoa :) Kyllä se kärsivällisyys sitten palkitaan, itsekin yritän malttaa ja muistuttaa itselleni ettei se lopputulos (mm. arvet) heti tule esille. Mutta kunhan pääsen näitä omia viittä ylimääräistä kiloa pudottamaan, niin saas nähdä kuinka naisen käy...

• Kevyin rinnoin

Onnittelut sinulle "pisti miettimään" ostoksista! Kyllähän se niin on, että kun oikeanlaiset liivit löytää, niin niiden ei pitäisi puristaa ja ovat silti tukevat. Eikä nuo sinun rinnat minusta ole liian isot, jos mahtuu B-kupin liivit! Ilmeisesti sinulle on vielä tehty ns. litteämmät rinnat, jolloin voi olla ilman liivejäkin. Itse en voisi kuvitella olevani näillä uusillakaan rinnoilla ilman liivejä, koska ne on malliltaan sellaiset että varmasti pidemmän liivittömän jakson jälkeen alkaisivat roikkua.

Minut leikattiin viime syksynä Töölön kirurgiassa. Toivoin pientä B:tä, sain suuremman (B-C), mutta rintojen muoto on kaunis ja olen tyytyväinen. En ole missään vaiheessa haaveillut näteistä pitsirintalliiveistä: minusta on mielettömän kiva pitää tukevia urheilurintsikoita, koska ne ei näin pienikokoisella näytä ollenkaan pahalta vaan pikemminkin ryhdikkäältä.

Hämmästellen luen silikoniviestien tulvaa, mitä nyt tällä palstalla kesän aikana on ollut. Pienirintaiset eivät ilmeisesti ymmärrä kuuluvansa etuoikeuttettujen joukkoon. Voisin milloin tahansa ottaa A-kupit, minusta ne on kauniit. Ja olen jutellut asiasta tuttujen kanssa: olemme sitä ikäluokkaa (nelikymppisiä), että ihailemme pienehköjä/pieniä rintoja.

• pisti miettimään

Kiitos onnitteluista! Olen itse viisikymppinen. Minäkään en ole koskaan haaveillut pitsirintaliiveistä tms. Minulle riittää, että saan mukavat ja istuvat liivit päälleni. Sellaiset huomaamattomat. Tukevat urheilurintsikat ovat ihan ok mutta näillä lhes 30 asteen helteillä liian tukalat. En tiedä ovatko rintani litteät, tuskinpa. Aika terhakat ne ovat vielä. En käytä kovin kireitä ja ihan tyköistuvia t-paitoja, siksi voin näin kesällä olla ilman rintsikoita. Sitten kun työt alkavat laitan kyllä...

Minulla on tosiaan vieläkin vähän turvotusta mutta eiköhän se pikkuhiljaa vähene. B-kuppiin olen todella tyytyväinen. Omalla tavalla minulle on ihan sama mikä se kuppikoko on kunhan rinnat eivät enää ole niin ison näköiset ja tuntuiset. Elämä on paljon helpompaa kun rinnat ovat pienet. No, eivät nämä pienet ole vieläkään mutta normaalit. Varsinkin kun harrastan erilaista liikuntaa, on helpompaa olla. Minäkin ihailen pieniä rintoja...:)

• Muotoja saa olla

Eihän tuo ole iästä kiinni. Meitäkin löytyy, jotka ovat luomurinnoilla tyytyväisiä. Itselläni on kookkaat, ja pyöreät rinnat, miksi ne rinnat tulisi olla pienet? Naisella saa olla muotoja, ja ikinä en pienennyttäisi, päinvastoin. Olen täyttänyt 50 vuotta.

• Kevyin rinnoin

Niin sinulla on "kookkaat, ja pyöreät rinnat", mutta monella kookkaat rinnat venähtävät pitkulaisiksi (paino siellä alhaalla), aiheuttavat tulehdusta rintojen alla sekä vetävät asennon kumaraan. Minä olen sellaisesta suvusta, että liki kaikilla naisilla on kookkaat rinnat ja niillä suvun onnettomilla, jotka ovat vanhemmiten lihonneet, ne ovat massiiviset kookkaat.

Mutta totta kai, on ihanteellista jos on tyytyväinen siihen mitä on saanut. Ei tämä rintojen pienennyttäminen ole vielä epidemiaksi yltynyt naisten joukossa.

• ihqui

Hei vaan kaikille :) Kyllä on taas kirjoituksia tullut paljon! sivusta oon seuraillut muiden tarinoita ja kokemuksia ja tosiaan toukokuussa keräsin tarpeeksi rohkeutta ja otin rintani puheeksi terveyskeskuksessa ja sain lähetteen tyksiin. :) Ja nyt ois sitte ensi ti plastiikkakirurgin arvio. toivon todella että pääsen siihen leikkaukseen :) kokoa on ryntäillä sen 70I ja mitat soliskuopasta nänniin on 30 ja 31cm. eli kokoeroakin rinnoilla hieman... ja niska/hartia seutu koko ajan jumissa :( Hiukan jännittää että mikä "tuomio" tulee.. toiveikkaana kuitenki ti oottelen :)

• 70hoo

No luulisi ettei sulla ole vaikeuksia päästä jonoon :) Ja jos sattuu kohdille joku nipo niin vakuutat sen vain rauhallisesti tarpeestasi. Kyllä muakin jännitti kovasti et mitä jos sanoo ettei mulla ole tarvetta leikkaukseen? Olin myös 70/I, ja nyt 75/D, ja kohta toivottavasti 70/C...

Noista mielipiteistä... joku tykkää pienistä, toinen keskikokoisista ja jonkun mielestä ne tulee olla isot. Mä olen nelikymppinen ja kyllä ihailen eniten sellaisia täyteläisiä c-d -kuppeja, jos siis täytyy sanoa joku ihanne. On kyllä olemassa monenmoista pientä ja kaunista, itselleni kyllä B olisi liian pieni. Vartalooni pienemmät kävisi, mutta ei mun päähän :D Eli kun on jo tottunut kookkaisiin rintoihin ja siihen ettei tarvitse toppausta ja eikä koskaan tarvitse toivoa isompia rintoja niin pienet olisi väärät mulle. Toisaalta jos esim. juoksisin niin silloin varmaan haluaisin mahdollisimman pienet...

• 70hoo

Ja taas hyviä kuulumisia! Leikkauksesta reilu 4 kk ja nyt on palannut tunto myös vasempaan nänniin :) tai en tiedä onko se syy juhlia kun on nyt yhtä herkkä kuin tuo oikea, toivottavasti asettuvat. Sekä multa on hävinnyt vasemman rinnan sivun kipu (ilmeisesti siis se kohta josta suoni räjähti), ja pystyn jo nukkumaan hyvin silläkin kyljellä (ilman epämiellyttävää tunnetta).

Ja eräs mieskin nämä on nähnyt, tykkäsi kovasti :)

• ihqui

Oijoi... Tänään on se päivä ku saan tietää toteutuuko mun toiveet leikkaukseen pääsystä :) Pitäkää mulle peukkuja!! Tuun sitte kertoo illalla ku pääsen taas koneelle että mikä "tuomio" tuli :) Hiukan jänskättää jo...

• 70hoo
        ihqui kirjoitti:

Oijoi... Tänään on se päivä ku saan tietää toteutuuko mun toiveet leikkaukseen pääsystä :) Pitäkää mulle peukkuja!! Tuun sitte kertoo illalla ku pääsen taas koneelle että mikä "tuomio" tuli :) Hiukan jänskättää jo...

Peukut pystyssä :)

• 80H
        70hoo kirjoitti:

Peukut pystyssä :)

Täällä myös pidetään peukkuja!

• ihqui

Noniin... eilen tuli sitte käytyy TYKSissä arviossa ja lääkäri oli sitä mieltä että kyllä sulla kaikki kriteerit täyttyy mennen tullen :D Jonoa alle puoli vuotta ja sanoivat et varaudu siihen että saattaa tulla peruutusaika :) Nyt pitäs sitte varata aikaa omaan terveyskeskukseen mammografiaan.... mä oon kyllä niiin onnessani et pääsen näistä ryntäistä eroon :):)

• 70hoo

Onneksi olkoon! Ja jos laihdutettavaa on ollenkaan niin nyt kannattaa ottaa loppukiri ;)

• ihqui

Ei onneks oo :D siis pakosta... omasta mielestä sitä ny aina on hiuka poistettavaa ;D tupakoinnin ne kehotti lopettaa.... se oiski hankalampi juttu :/

• 70hoo

Jos on hiukankin niin kandee ;) Nimittäin sitten kun ne uudet rinnat on, niin muu vartalo alkaa näyttää melkoisen kehityskelpoiselta ;) Vaikka ei siis mullakaan ole kyse kuin max 5 kg, ja sitä en ehtinyt pudottaa ennen leikkausta. Mutta nyt sitten jälkikäteen.

Mullekin sanottiin et tupakanpoltto pitäisi hyvissä ajoin ennen leikkausta lopettaa, mutta en pystynyt. Tai en edes yrittänyt kun keksityin siihen lahduttamiseen. Mutta onneksi mulla haavat paranee aina salamavauhtia, koska verenkierron takiahan sitä lopettamista suositellaan... ja ei ollut mitään ongelmia tupakanpolton takia.

• ihqui

Okei... joo no mulla kans paranee hyvin kaik haavat mitä tullu :) ja tatuointejaki ku on tullu täs otettuu ni paranee tosi nopeeta :) hiuka meinaa pelottaa et hermot ei kestäs lopettamista.... no kai sitä voi yrittää... :D

• Kevyin rinnoin

Onnea minunkin puolesta "ihquille"! Rintojen pienennys verovaroin on kuin lottovoitto, joten ajattele sitä niin tupakoinnin lopettaminen onnistuu. Kaikki, mitä itse voi tehdä riskien minimoimiseksi, kannattaa ehdottomasti tehdä.

• ihqui

Kiitos paljon :) Juu kyllä mä aion yrittää sitä lopettamista... oman terveyden hyväksi se vaan olis :)

• 70hoo

Mitäs ketjuun kirjoittaneille kuuluu? Mulle muuten samaa mutta nyt voin jo kaarituellisiakin käyttää, eli näköjään tätä edistystä tulee tosiaan pikkuhiljaa vaikka leikkauksesta onkin jo "pitkä" aika :) Kohtahan sitä pääsee jo vuositarkastukseen :D

• pisti miettimään

Aika mukavaa kuuluu. Onhan niitä "ongelmia" tosin vieläkin. Arvet ovat aika punaiset ja koholla. Niitä siis rasvaillaan vielä ahkerasti. Hieman tunnottomuutta isoissa arvissa. Silmiinpistävä huomio on se, että rinnat eivät ole ihan samankokoiset. Alkanut häiritä. Ne eivät tosin olleet saman kokoiset ennenkään leikkausta mutta, mutta...
      Kaarituellisia liivejä en käytä, taidan pysyä näissä urheiluliiveissä. En ole koskaan aikaisemminkaan käyttänyt kaarituellisia. Koen vain ne hankalina.

• ex-70h

Täällä ollaan edelleen tyytyväisiä leikkaustulokseen. Kuppikoko on 75D, eli ei ole mihinkään pienentynyt kesän aikana. Arvet ovat punaiset ja koholla, varsinkin rintojen alapuolen iso arpi. Ne tosin eivät näy mihinkään, kun jäävät rintojen alle. Minäkin käytän edelleen urheiluliivejä, kun kaarituelliset alkavat painaa jossain vaiheessa päivää. Odotan sitä, että pystyn käyttämään kaikkia kauniita liivejä, joita olen ostanut. Mahaa en ole saanut laihdutettua mutta se on vaan omasta laiskuudesta kiinni.

Minulla on muuten lopputarkastus aika lokakuussa. Ihan kiva kuulla mitä kirurgi sanoo.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Alle 15 oli

Arvasi että lapsi asialla hallin palossa. Surullista. Mutta jos osaa/kykenee käyttää tulentekovehkeitä niin pitää osata
      Vimpeli
      43
      1491
    2. Mikä on kaivattusi ihanin ja ärsyttävin piirre?

Ja onko hän mies, nainen ja muun sukupuolinen? Mies. Huomaavaisuus. Kiireisyys. Joskus voi rentoutuakin.
      Ikävä
      98
      1375
    3. Riikka Purra: työttömät tulee velvoittaa töihin

Purra panisi työttömät tulevaisuudessa työskentelemään sosiaaliturvan saamiseksi, koska työllisyysaste ei muuten näytä l
      Maailman menoa
      309
      1329
    4. Onko kaivattusi yllättänyt sinut?

Piditkö häntä toisenlaisena ihmisenä?
      Ikävä
      109
      1135
    5. Mitä on eilen sattunut?

Mitästä oli eilen illalla kylällä sattunut?
      Suomussalmi
      19
      1091
    6. Milloin tapasit kaivattusi

ensimmäistä kertaa? 💸
      Ikävä
      68
      1083
    7. Näin Ellen Jokikunnaksen Ralph-poikaa suojellaan julkisuudelta - Katso tuoreet kuvat Italiasta!

Ellen Jokikunnas ja Jari Rask ovat Ralph-poikansa kanssa kakkoskodissa Italiassa. Mukana on myös Unelmia Italiassa -kuva
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1047
    8. Oletko mokannut

Kaivattusi suhteen koskaan?
      Ikävä
      71
      1022
    9. Heh, persut = vassarit = 10,0 %

Minja tuli nyt jo Riikan rinnalle, sitten alkaa tekemään kaulaa. Molemmilta kympin arvoinen suoritus! https://www.hs.f
      Maailman menoa
      177
      902
    10. Vihdoinkin lavatansseja tv:ssä - Juhannuksena tanssitaan, bändeinä Yölintu ja Komiat!

Jes, vihdoinkin lavatansseja taas televisiossa! Keskikesän juhlaa vietetään tänä juhannuksena Tuuloksen Kapakanmäellä ju
      Tanssi
      18
      841
    Aihe