Olin eilen hammaslääkärissä ja minulta poistettiin alaposkihammas. Tosin vaikka lääkäri teki tunnin työn saadakseen myös juuren nousemaan. Sitä ei saatu poistettua. Aika kirurgille leikkaukseen. Kestääköhän sellainen leikkaus parantua pitkäänkin ja onko sen jälkeen uusi lääkehoito. Nyt on V-pen kuuri meneillään.
Onko toimenpiteen jälkeen jotain rajoituksia? Liikkumiseen tai johonkin muuhunkin?
Ennakkotietoja jos saisin, olisin mukava tietää mitä on odotettavissa.
Hammaskirurgia
9
1389
Vastaukset
- Ongelmainenh
Tänään hammaskirugin tuolissa istuen, on peijakkaan poskihampaanjuuri saatu leikkaamalla poistettua. Kyllä oli jotenkin aika hermostuttavaa paikalle mennä. Vielä niin hyvässä muistissa edellinen poistoyritys.
Rauhallinen kirurgi kertoi tapahtumien edetessä mitä tapahtuu ja miltä mikin vaihe tuntuu. Röntgenkuvista kirurgi näki ja sanoi, ettei sitä juurta muulla tavalla sieltä saisikaan kuin kirurgisesti. Puudutuspiikit lähinnä vain pistivät, paitsi yksi, joka tuli siihen tulehtuneeseen kohtaa ikeneen. Mutta senkin kyllä kesti. Hetken odotus, jonka aikana puudutus alkoi vaikuttaa ja tunto kadota vasemmasta poskesta. Tunti oli varattu aikaa ja se siinä kuluikin. Sulavat ompeleet vielä viimeiseksi ja sidetuppo ammotaavaan hampaattomaan aukkoon ja jota tuli purra 3 varttia, jotta verenvuoto tyrehtyisi.
3 tuntiin ei saanut syödä mitään. Eipä tehnyt mielikään kun poski oli kuin pingispallo. Kuumaa ruokaa ja juomia on vältettäävä leikkauspäivänä. Poskea on hyvä painaa kylmähauteella tunnin välein leikkauspäivänä.
Rasittavia harrastuksia tai töitä ja saunomista tulee välttää 3 vuorokautta.
Viikon antibiootti kuuri ja tulehduskipulääkkeitä ja suuhuuhdetta, lääkärin määräyksen mukaisesti. Mukaan myöskin hyvät jälkihoito-ohjeet
Sateet ja ilman viileneminen tuntuu hyvältä. - Ongelma poistettu
Ongelmahammas oikutteli noin vuoden. Sitä yritettiin paikata. Siitä sitten toinen juurihoidettu juuri tulehtui. Seuraavassa vaiheessa poistettin puolet hampaasta ja oletettiin että se terveempi puolikas mahdollisesti toimisi hyvinkin. Sitten siitäkin irtosi paikka. Jäljelle jäi vain tositerävät hampaan reunat. Niin sekin sai poistotuomion....
Olipa hyvä kun sain tuon peruutusajan. Torstaina olisi alkuperäinen aika vasta ollut. Nyt kuitenkin jo ohi.
Lääkekuuri loppui viime lauantaina. Suussa on ollut makuaisti vähän kadoksissa. Tulihan tota antibiotti- ja Buranakuuria yht. 8-18.6.11 eli 10 päivää.
Posken ja ikenen turvotusta on vain hiukan. Särkyä ei ole ollut enään moneen päivään. Eli eiköhän se siitä parane. Sulavat tikit tosin tuntuu ikenessä. Kestääköhän kauankin sulaaminen?
Aikamoinen kolo siinä poistetun hampaan kohdalla, jota kieli tapailee.
Suven nauttimeinen voi alkaa!- the_road
" Sulavat tikit tosin tuntuu ikenessä. Kestääköhän kauankin sulaaminen? "
Voit käydä poistattamassa ne tikit jos eivät meinaa muuten sulaa itsekseen. Joskus ne langan päät voi roikkua aika kauankin. Itse mieluummin olen käynyt suosiolla hammaslääkärillä poistattamassa. Tai voi ne hygienistikin poistaa, pikku homma, eikä tarvitse hammaslääkäriä vaivata sillä.
- Ongelma poistettu
Kiitti tosta vinkistä! On vielä yhtenäinen tikkaus ja tukee varmaan vielä sitä haavaa! Jos ongelmia niin sitten hakeudun tikkien poistoon.
Elämyksellisiä suvikoemuksia tutuille ja tuntemattomille- the_road
Jos jo 13. päivä on leikattu, niin varmasti voi jo ottaa tikit pois, ei tarvitse enempää odotella.
- Ongelmaa jäljellä
Langanpätkät ne vieläkin tuntuu poistetun hampaan ikenessä! Kyllä taitaa tosiaan olla niin ettei ne itsestään sulakkaan ja irtoakkaa?. Kävin terkkarissa kysymässä että olisi poistettu. Mutta ei kuulunut sen hoitsun toimenkuvaan. Kesänvietossa olen ollt, enkä sen johdosta ehtinyt kotipaikkakunnan hammashoitolaan käymään. Pitänee soitella maanantaina jos Kerimäeltä löytyisi ihminen joka taitaisi niiden poiston.
Kokeilin itsekkin pinseteillä pätkiä pois vedellä. Eipä lähtenyt. En tiedä oliko se viisastakaan. Kun nin vaikea on sinne suuhun nähdäkkin.
Onko niistä haittaa jos niitä ei poista? - the_road
Eipä niistä isompaa haittaa ole, mutta helpommin lähtevät irti jos ei hirveän kauan odottele siinä vaiheessa kun huomaa ettei ne itsestään sula pois. Itse ei kannata alkaa repimään ihan jo senkin takia ettei sinne suuhun ole niin kovin helppo nähdä ja samalla yrittää jotain "touhuta" siellä. ;)
Mulla ei ole koskaan lähtenyt itsestään siinä luvatussa ajassa (viikossa) ja joskus reilun viikon - kahden viikon päästä olen käynyt poistattamassa. Eipä nuo nytkään irtoamisen merkkejä näytä, tiistaina tulee viikko täyteen tikkien laittamisesta. - Aukko poskessa
Tänään vihdoin on langat suusta poistettu. Helposti lähtivät, vaikka aikaa ehti kulua tikkauksesta jo kolmisen viikkoa. Suuhygenisti oli sitä mieltä, etteivät ne olleetkaan itsestään sulavia lankoja. Tiedä nyt sitten? Hoitsu totesi että hyvin oli ien parantunut. Sehän hyvä se!!
- Langat poistettu
Kiitokset " the_road":lle kannustavista sanoista. Jäipä eilisestä raapustuksesta se pois. Nyt täytynee miettiä, miten ammottava aukko tulisi täyttää!!
Kesäisiä päiviä ja mukavaa toimintaa
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2474639Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii773086- 472473
- 281813
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 811470
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851295PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69958
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894