Tunkki petti ja mies kuoli
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/tunkki-petti---mies-kuoli-auton-alle-seinajoella/art-1288394966447.html
Pienempiä havereita sattuu usein, se tunkki on vain todellakin tarkopitettu nostoa varten ei tueksi... nosto on aina varmistettava pukilla varsinkin jos mennään auton alle tai työskennellään siten että on vaara jäädä vaikkapa käsistä puristuksiin jos tunkki pettää. Parin kympin pukki on halpa henkivakuutus.
Muistakaa se pukki!
7
3387
Vastaukset
Se auton oma tunkki ei ole tarkoitettu kun tilapäiseen käyttöön ei renkaiden kausi vaihtoon tai miksikään korjaamo nosturiksi !! Johan sen näkee sokeekin kepillään ettei muovi osista kasattu häkkyrä ole mikään turvallinen missään olosuhteissa. Oli sitten pukki varmistuksena tai ei.
- FEsi43
Niin, en nyt turhaan halua provoilla, mutta tuollainen tulkinta (mitä kyllä joka paikassa näkee) on mielipuolinen. Mikäli tunkki ei ole turvallinen jatkuvaan käyttöön, niin miten sitä voi missään tilanteessa suositella?
Miten tilapäiskäyttö eroaa jatkuvasta käytöstä? Ei mitenkään muuten, kuin että jatkuvassa käytössä esine kuluu, tilapäisessä ei (tai ainakin hitaammin). Mutta se ei todellakaan mene niin, että tehdään vaarallinen esine, ja sanotaan, että sitä voi käyttää tilapäisesti. Mikä helvatin tilanne voi olla sellainen, että tilapäistä, vaarallista tuotetta voisi käyttää?
Itse en ainakaan nyt tähän hätään keksi juurikaan syitä vaihtaa rengasta vaaralliseksi todetulla välineellä. Ehkäpä mikäli jonkun henki on autokuljetuksen varassa, ja tästä autosta rengas puhkee, niin sitten voisin käyttää tilapäistä vaarallista tuotetta. Mutta ennemmin sitten vaikka pilaa vanteen ja ajaa turvallisesti puhjenneella renkaalla.
Jos nyt totta puhutaan, niin itsekin vaihdan renkaat auton tilapäisnosturilla, ja hyvin on mennyt. Tiedän, että kyseessä on vaarallinen ja huono tuote, mutta kun olen kerran sen käytön opetellut, niin yleensä sitä myös käytän. Mutta sitä en ymmärrä, miten valmistaja voi valmistaa vaarallista tuotetta, ja sanoa, että tätä ei voi käyttää kuin tilapäisesti.
Ja tiedän myös kokemuksesta, että tuossa onnettomuudessa käytettiin haitaritunkkia, jolla on juuri pitkäksi nostettuna taipumus nurjahtaa. Rikki tunkki ei siitä mene, sen palaa normaaliin tilaansa kun sen kiertää takaisin litteään asentoonsa.
Itse en kyllä menisi auton alle, vaikka tunkin laittaisinkin. Ajan auton aina rampeille, mitä ovat tukevasti esimerkiksi liimatun kivisen rotvallin päällä.
Mutta lyhykäisyydessään, vastatkoot valmistaja valmistamistaan vaarallisista tuotteista. Ainakaan minun mielestäni ei riitä, että todetaan se huonoksi ja vaaralliseksi. Vaan jos se sellainen on, vedetään se markkinoilta pois.
Vakuutusyhtiön edustaja kyllä sitten kertoo jälkeenjääneille kohteliaasti, että "meillä ei ole ollut tapana maksaa näissä itsemurhatapauksissa mitään".
- tai sitten..
"Irrotustyön aikana muut paikalla olleet siirtyivät sisälle, ja jonkin ajan kuluttua huomattiin, että auto oli pudonnut tunkin nostosta alas"
Aika sopivasti on pyydetty joku vaihtamaan "pakoputkea", jonka jälkeen koko muu jengi on siirtynyt sisälle. Olisiko viimeinen sisälle menijä käynyt vielä vähän kenkimässä tunkkia..
Meillä päin jos vieras vaivautuu korjaamaan autoa, niin kyllä siinä vieressä yritetään jollain tapaa avuksikin olla. Jos tunkki pettää, niin ehkä siinä ainakin kerran ehtii apua huutaa ja myös saada sitä.
- iejvibjdfbkjmfkbjgd
Vahvat metalliset akselipukit jotka säädetään sopivaksi tukemaan autoa esim. akselipalkeista, tukivarsien kiinnityskohdista tms., hallitunkki joka varmistetaan jollain metallisella kalikalla ettei pääse antamaan periksi.
Puupalikoitakaan ei kannata käyttää koska puu voi hajota painon alla. Irrotettu rengas kannattaa laittaa auton alle jottei auto pääse putoamaan maahan asti esim. renkaanvaihdossa jos tunkki pettää.
Käsijarru tietysti päälle, vaihde päälle, puupalikoita tai esim. isompia kiviä voisi kiilata renkaiden etu- ja takapuolelle jotta auto pysyisi mahdollisimman hyvin paikallaan.
Autoremonteissa on aina käyttöä apumiehelle, sieltä auton alta ei ole kiva ryömiä hakemaan jotain yksittäistä työkalua vaan apumies voisi antaa sen ja olla muutenkin valvomassa ja auttamassa. Vaikka apumies olisikin paikalla, auto on silti tuettava luotettavasti ilmaan nostettuna ennenkuin alle voi mennä työskentelemään, apumieskään tuskin jaksaa nostaa pudonnutta autoa niin että allejäänyt pääsisi pois. - tramal 11
mä vaihdoin kerran takatukivartta auton omalla tunkilla,ei aikaakaan kun selkä väsy...no aattelin et menen siihen haja reisin, ei meinannut pultti irrota....mutta kun käytin siihen vähän nytkähdys voimaa niin jo irtos??? ja tunkkikin katu,onneks olin hätäisesti ottanut takarenkaan pois ja auto vanne oli jäänyt takahelman alle! niin onneks....oli tullu rysähdykses reiteen aikamoinen haava,muistin et postiauto oli jo käynyt et siitäkään en apua saa,vaimo ois tullu kotiin illalla.paniikissa kauhoin käsillä maata pois reisieni alta,toisesta kädestä läks kaks kynttä irti.....mut pääsi pois,toki vertavuotavana ja sit kiiruust terveys keskukseen! sen kauhuhetken jölkeen joka tapahtu 30 vuot sitte en autojen alle oo menny...muutaku nosturilla.et semmonen tapaus!
- wgioejroigjoirtejpoi
Suurta momenttia vaativiin irrotuksiin ei pidä ryhtyä jos auto on vain tunkin tai muun heikohkon tuen varassa kohotettuna. Tukivarsien pultit tahtoo olla lujassa ruosteen takia joten ne melkein kannattaisi nytkäyttää liikkeelle auton ollessa pyörillään esim. ramppimallisten pukkien päällä.
Irrotettu rengas kannattaa aina laittaa siten että se on auton alla jolloin auto ei pääse putoamaan ihan maahan asti vaan jää renkaan leveyden verran irti maasta. Hyvässä lykyssä se säästää jalan pahemmilta vaurioilta.
Auto = tonni rautaa, sellainen kun putoaa päälle niin eipä ole paljon mahdollisuuksia selviytyä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7202610Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3422233Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä262052Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o191916Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja581648Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise121182Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181169- 551030
- 631015
Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?
Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?3982