Selviääkö ensimmäisestä viestistä jotain erikoista? Jos viesti on persoonallinen, tarkoittaako se sitä että viestin lähettäjä ei lähetä muille naisille omia persoonallisia viestejä? Joo näkeehän siinä että jonkin verran on vaivaa nähty profiilin lukuun mutta monesta profiilista ei vaan kättelyssä löydy mitään persoonallista viestiä jota voisi laittaa.
Miksei ensimmäinen viesti voisi olla vain: "Moikka, mitäs sinne kuuluu? / Onkos päivä alkanut hyvin? / Mitä oot puuhaillu tänään? / Jutellaaks?"
Yleensä nimittäin juuri lähettelen lyhyitä viestejä ensimmäisenä ja sitten jos vastataan kirjoittelen persoonallisemmin. Sehän kertoo heti että kiinnostusta löytyy edes aloitetasolla, ettei turhaan rävellä tuhatta sanaa tekstiä saadakseen vain kerta profiilissa vilkaisun ja ei mitään takaisin. Näin minulle on käynyt moneen kertaan.
Miksi ensimmäisen viestin pitää olla persoonallinen / pitkä?
24
756
Vastaukset
- En tajua.
Samaa olen itsekkin miettinyt. Eihän sitä oikeassakaan maailmassa pidetä mitään 10 minuutin puhetta omasta itsestään ja kysymyksistä naiselle. Oikeassa maailmassa käydään yhden ja kolmen lauseen väliltä vuoropuhelua mutta netissä pitää tehdä joku helvetin henkilökohtainen muistopuhe.
- eikä tarvikaan
Toki ole vain oma itsesi. Etpä silloin harhauta ketään luulemaan sinua miksikään mitä et ole, eikö niin?
- mielipiteitä.
Jotenkin tuo "mitäs sinne kuuluu" tai "onkos päivä alkanut hyvin" kuulostaa aika tungettelevalta, vähän kuin esittäisi että tuntee kyseisen ihmisen. Tai olisi lipevä myyjä jossain kodinkoneliikkeessä. Ja mitäs jos päivä on alkanut paskasti?
Muutaman kerran olen tainnut vastata näille kyselijöille ja kun olen kuvaillut mitä teen tai aion tehdä tms. niin tyypistä ei sen koommin kuulu mitään, tai jos kuuluu niin juttu on niin ympäripyöreää että ei koe ollenkaan että siitä voisi kehittyä yhtään mitään. Eihän naapureiden tai kenen sattuu vanhuksenkaan kanssa ala seurustelemaan vaikka tuolla maailmalla tulee vaihdettua pari sanaa säästä tms.
"Jutellaaks" jostain syystä tuo mieleeni seksiseuran hakijat.- asdasdasdvvvvv
"Jotenkin tuo "mitäs sinne kuuluu" tai "onkos päivä alkanut hyvin" kuulostaa aika tungettelevalta, vähän kuin esittäisi että tuntee kyseisen ihmisen."
Mitä helvettiä? Miksei saa kysyä että mitä on päivän aikana tullut tehtyä? Mikä helvetin "ekaaksi pari blablabal viestiä" ja sitten vasta saa kysyä? Jos päivä on alkanut paskasti ni puhutaan siitä sitten. - mielipiteitä.
asdasdasdvvvvv kirjoitti:
"Jotenkin tuo "mitäs sinne kuuluu" tai "onkos päivä alkanut hyvin" kuulostaa aika tungettelevalta, vähän kuin esittäisi että tuntee kyseisen ihmisen."
Mitä helvettiä? Miksei saa kysyä että mitä on päivän aikana tullut tehtyä? Mikä helvetin "ekaaksi pari blablabal viestiä" ja sitten vasta saa kysyä? Jos päivä on alkanut paskasti ni puhutaan siitä sitten.Kun ei puhuta. Jos sattuu menemään päin v...ttuja ja sanot sen, niin se onkin sitten viimeinen kerta jolloin toisesta osapuolesta kuulee.
Tässä juurikin ihmettelen että mikä nyt taas meni pieleen kun yksi miekkonen hävisi kokonaan. Olin kertonut musa- ja elokuvamaustani ja sen sellaisesta koska hän itse puhui niistä myös, ja sen koommin en sitten hänestä kuullut.
Seköhän lie hänetkin suututti että hän kysyi mitä töitä teen ja sanoin etten ole töissä. Keski-ikäisille ei ole elämässä olemassa enää mitään muuta kuin työ!
- viisastunut täti
Viime kesänä eräs mies lähetti tällaisen aloitusviestin:
"Hei, kävin sivuillasi.Olet matkustellut jonkin verran.Missäpäin,jos saa kysyä?"
Vastasin hänen kysymykseensä, ja niin alkoi paras kirjeenvaihto, mikä minulla näillä deittipalstoilla on koskaan ollut.Kirjoittelimme paljon, sitten soittelimme ja lopuksi tapasimme.
Jutustamme ei kuitenkaan tullut enenpää, mutta viestittelemme aina silloin tällöin ja hän on mukavin muisto, minkä tästä "harrastuksesta" sain.
Aloituksen ei siis tarvitse olla romaani, kunhan siitä vain jotenkin huomaa, että se on henkilökohtainen ja edes profiili luettu.
Nyt en enää deittaile. - ya_hozna
Ne viestit, mitä naiset ovat mulle aluksi laittaneet, olivat just tyyliin "Moi, vaikutat kivalta, haluaisitko tutustua?"
Tiedän miten hankalaa on ekan viestin laittaminen, ja vaikka tommonen lause ei monien mielestä olekaan huikea, niin minusta siinä on jo nähty vaivaa ihan sopivasti. Kyllä itse vastasin noihin viesteihin.- naiset surkuja
"Ne viestit, mitä naiset ovat mulle aluksi laittaneet, olivat just tyyliin "Moi, vaikutat kivalta, haluaisitko tutustua?""
Naisten viestit ovat täysin surkeita.
Kaikki naisten minulle lähettämät ensiviestit ovat aina vian tuollaisia onnettomia räiskäisyjä, myös silloin vaikka lähettäjänä olisikin ollut mukava, fiksu, kaunis ja kaikenpuolin hyvä pakkaus.
- sgd4574588
Miksi baareissa miehet käyttävät ns. iskurepliikkejä? Naiset ovat parisuhde- ja seksiasioissa vaa'ankieliasemassa, toisin sanoen he tekevät ratkaisevan päätöksen. Ajan myötä tilanne on mennyt siihen, että miehen pitää viihdyttää naista. Se klovni lavalla, joka viihdyttää parhaiten, saattaa kenties tulla valituksi.
Siinä lyhyt perustelu, miksi 1. viestin pitää olla niin saatanan hauska, jännittävä ja loistava, että sinulle vastataan ja miksi samalla tavalla et voi baarissa vain mennä sanomaan "Moi, olen N.N., miten menee?". - ddandee
Juu, ei. Itse en aikoinaan vastannut yhteenkään "moi, mitä kuuluu?" -viestiin, koska ne olivat tylsiä ja osoittivat kyllä kirjoittajastaan melkoista mielikuvituksettomuutta ja toisaalta antoi juuri sen tuntuman, että tuo varmaan postaa tätä kaikille.
Nykyisen kumppanin ensimmäinen viesti oli niin minulle kirjoitettu, että pelkästään jo se sai minulta jalat alta. Mitään erityisen vihjaavaa siihen ei edes sisältynyt, kyse oli eräänlaisesta sisäpiirivitsistä yhteisen harrastuksen tiimoilta. - liiantosissaan
Itsekin olen nainen, mutta suuresti ihmetyttää tällä palstalla naisten aika jyrkkä asenne ja korkeat vaatimukset miesten ensimmäisiä tutustumisyrityksiä kohtaan. Näyttäisi siltä että monelta naiselta puuttuu rento asenne ja perus small talk taidot lähes kokonaan. Eikös tänne olla tultu ihmisiin tutustumaan? Miten voi mitään koskaan elämäänsä löytää jos mieli on jo valmiiksi täynnä turn-offeja eikä osaa tai uskalla tutustua avoimesti ihmisiin. Asiattomiin yhteydenottoihin ei ole tietenkään järkevää vastata, mutta eikö päivän kuulumisia voi vaihtaa muidenkin kuin mielessään haaveilemansa prinssi-oikean kanssa ja miksi pitäisi ensilähestyminen tapahtua ainoastaan pitkällä esseellä joka veisi jalat alta? Mitä ilmeisemmin menetät siinä samalla jonkun muun hyvän. On myös mielestäni aika outoa vaatia että vaikutelman pitäisi olla sellainen että mies kirjoittaa vain ja ainoastaan sinulle. Lähtökohtahan on se että täällä on tuhansia ihmisiä joiden joukosta pyritään löytämään se oma mieleisensä, ns. 'uskollisuus'asiat tulee ajankohtaiseksi sitten myöhemmässä vaiheessa. Rennompi ja avoimempi asenne deittimaailmassa puuttuu hyvin monelta suomalaiselta. Ei tarvitse mennä kun keski-eurooppaan huomatakseen tämän eron.
Ymmärrän jos ensimmäisessä viestissä ei joku halua kertoa koko elämäänsä tuntemattomalle vastapuolelle. Onhan se aika turhauttavaa kertoa asioitaan kun vastausta ei välttämättä edes tule. Tämän vuoksi mielestäni pieni esittely riittää ja mukava on tietenkin myös aina kuulla mikä profiilissa sai ottamaan yhteyttä ja hyvä vielä jos löytyy jotain yhteisiä asioita joista keskustelu lähtee helposti liikkeelle. Itse olen aika avoimesti kirjoitellut ja keskustellut monenlaisten ihmisten kanssa, kunhan yhteydenotot ovat olleet asiallisia. Eikä se ole ollut minulta pois jos olen vaihtanut kuulumisia sellaistenkin kanssa jotka eivät varsinaisesti vastaa ihannemiestäni. Mukavia keskusteluja on ollut monia.- ..................
Ei se nyt minusta ole kohtuuton vaatimus kirjoittaa edes muutama rivi jostain, mikä profiilissa kiinnostaa (ei ole kuvaa, joten ulkonäkö ei voi olla syynä). Jos ei edes siihen kykene/vaivaudu, kannattaa ehkä hakea kumppania mieluummin live-elämästä. Mikään korkealentoinen essee ei todellakaan tarvitse olla, mutta en todellakaan vaivaudu vastaamaan naisten flirtteihin tai moi, mitä kuuluu viesteihin, etenkään jos ei omassa profiilissa ole kerrottu itsestä juuri mitään.
puolitoista ruutua pitkä, hauska ja persoonallinen aloitusviesti on osoittautunut itselleni toimivaksi :)
- Mitäkuul-kukkuluur
Aloittajalle:
Itselleni "Moi, mitä kuuluu?" -tyyppiset viestit ovat täysin killeri. Tuollaisia voi heitellä vaikka 200:lle profiilille päivässä, eivätkä ne kerro mitään siitä, että kirjoittaja olisi vaivautunut edes lukemaan minun profiilini, saati sitten ymmärtänyt mitä haen.
Mitä "mitä kuuluu"-viestin lähettäjä oikein odottaa vastaukseksi? "Hyvää." -> end of discussion? "Siinähän se." -> end of discussion? "Eipä kovin hyvää." -> end of discussion? Miksi ihmistä, joka ei edes tunne minua, kiinnostaisi mitä minulle kuuluu? Ei kadullakaan vastaantulijoilta kysellä "mitä sulle kuuluu", jollei heitä tunneta.
Kyllä miehen pitää olla valmis panostamaan tutustumiseen edes muutaman lauseen verran, jotta homma pääsee alkuun. Aloittaa voi ihan lyhyesti vaikkapa sillä, mikä toisen profiilissa kiinnitti huomiota (nätti kuva? sama harrastus? mielenkiintoinen kuvausteksti?), ja kertomalla kuka itse on. Esseitä ei todellakaan vaadita, mutta muutama lause ei ole liikaa vaadittu.- Prinssi-rohkea
Tai mitä jos lakkaist kökkimästä sen koneen äärellä odottaen prinssi-rohkeaa ja tekisit Ihan Itse Jotain.
- 12+5
Olen miehenä samaa mieltä, että jonkin verran olisi hyvä kirjoittaa ja tuoda myös esille miksi kiinnostui. Mutta toisaalta kuulostat varsin kriittiseltä ihmiseltä. Täällä ollaan hakemassa seuraa ja lähtökohtaisesti voisi olettaa, että viestin kirjoittanut on kiinnostunut ja viesti on aloite keskusteluun/tutustumiseen. Täällä S24:ssa on kuitenkin vielä lisäksi ne profiilit, joten se tieto mitä viestin lähettäjästä voi saada ei rajaudu vain siihen viestiin, vaikka viesti itsessään ei olisikaan kovin informaatiosisältöinen. Nuo esimerkkisi viestiin vastaamisesta kuvastanee enemmän omaa asennettasi asiaan. Jos sinusta keskustelu ei voi tuosta jatkua, niin se on sinun ongelmasi.
Kysyit miksi ihmistä, joka ei edes tunne sinua, kiinnostaisi mitä sinulle kuuluu. Mielestäni sinänsä outo ja hassu kysymys. Yhtä hyvin voisi kysyä, että miksi sinulle tuntematon ihminen olisi ylipäätään kiinnostunut sinusta? Eikös täällä ole tarkoitus tutustua ja silloin joutuu myös itsestään kertomaan asioita? Jos se kuulumisen kertominen on niin paha rasti (eihän sitä yksityiskohtaisesti tarvitse alkaa selostamaan kaikkea, eikä sitä varmasti kukaan oletakaan) niin miten sitä voi sitten mitään muutakaan kertoa toiselle.
Analogia kadulla vastaantulijalta kyselyyn taas ei oikein toimi, koska ensinnäkään kadulla vastaantuleva ei välttämättä ole hakemassa seuraa, joten mikä tahansa keskustelunavaus ei niin hyvin toimi. Täällä teoriassa pitäisi toimia, koska syy keskusteluun pitäisi olla molemmille osapuolille selvä.
Vähän pipoa löysemmälle ja rennompi mieli tähän touhuun. - Mitäkuul-kukkuluur
Prinssi-rohkea kirjoitti:
Tai mitä jos lakkaist kökkimästä sen koneen äärellä odottaen prinssi-rohkeaa ja tekisit Ihan Itse Jotain.
"Tai mitä jos lakkaist kökkimästä sen koneen äärellä odottaen prinssi-rohkeaa ja tekisit Ihan Itse Jotain."
No sinä nyt et tiedä mitään minun tekemisistäni, joten jääköön kaltaisesi "kökkijän" kommentit omaan arvoonsa.
- Mies 28v
Ensimmäisen viestin ei ole pakko olla persoonallinen, mutta jos se ei ole, niin silloin toivon profiilin kertovat kirjoittajasta sen mitä ensimmäisessä viestissä muuten voisi olla. Oma profiilini kertoo minusta melko syvällisesti, ja omat aloitukseni ovat aika lyhyitä, lähinnä kutsuja lukemaan profiilini. Eli viestin ei tarvitse olla järin henkilökohtainen vastaanottajan suuntaan, mutta joko viestin tai profiilin pitää kertoa, minkä luonteinen jne ihminen sen takana on. Jos aloitusviesti tai profiili eivät kumpikaan kerro kirjoittajan luonteesta, kiinnostuksenkohteista, arvoista jne juuri mitään, vastaan yleensä suoralla kysymyksellä "Kertoisitko vähän lisää itsestäsi", ja siihen taas ei yleensä tule mitään vastausta.
Mielestäni puhuen tapahtuvaa tutustumista ja nettideittiviestejä ei voi verrata keskenään. Nettideittailu on mielestäni lähempänä kirjeenvaihtoa. On todella rasittavaa lähetellä lyhyitä viestejä juttelutyyliin, kun aivan yhtä hyvin voisi kirjoitella hieman pidempiä kokonaisuuksia.
Ja edelleen, mielestäni kuulumisten kyseleminen ensimmäisissä viesteissä on turhaa. Vastapään pitää herättää kiinnostukseni syvällisemmillä jutuilla ennen kuin minua kuulostaa, mitä hänelle juuri tänään kuuluu. Tämä toki koskee vain nettiä, live-tutustuminen on asia erikseen.- Mies 28v
Lienee hyvä tarkentaa, että nämä kommentit ovat introvertiltä, joka puhuu livenäkin melko harkiten, vaikka onkin ihan sosiaalinen ja tulee juttuun naisten kanssa.
- Pitäisi toimia
Lyhyt persoonallinen viesti on paras:
-Tervehdys
-EI esittelyä (ei mitään elämäntarinaa, osan siitä tulisi olla profiilissa jo)
-Miksi otit yhteyttä (viittaa häneen profiiliin, vertaile, tee kohteliaisuus jne.)
-Huumoria, kerro vitsi tai tee huomio
-Kysy jotain asiaa, mielellään mielenkiintoista (ei mitään mitä kuuluu jne. paitsi jos se liittyy johonkin erikoistapahtumaan, vuodenaikana jne. ja on esitetty siten että ei tule ihan hölmö olo)
-Hyvästele mahdollinen perustelu miksi juuri sinuun kannattaa olla yhteydessä
Tuolla sapluunalla sain todella hyvin vastauksia vaikka osa luuli sen olevan copy/&paste viesti. Ei ollut vaan jokaista varten kirjoitin oman viestin, mutta samaa periaatetta käyttäen. Olivat tervehdystä myöten eriliaisa.
Valitettavasti jatkossa sitten viestailu saattoi päättyä aivan yllättäen eikä syytä löytynyt joissakin tapauksissa oikeastaan lainkaan varsinkin kun naisten vastaukset saattoivat olla osa varsin vaisuja.
Toisaalta ne jotka innostuivat enemmän niin se kosahti sitten siihen kuvaan.
Näin kävi minulle, mutta tosiaan mielellään lyhyenläntä persoonallinen viesti että nainen jaksaa lukea sen ja toisaalta herää jonkin lainen kipinä yhteydenpitoon.
Huomioitavaa tietysti on että profiilin pitää olla kunnossa ja siellä ne asiat mainittuina mistä nainen voi kiinnostua viestin lisäksi. - 49v N pks
Vasta tässä miettimässä "uskaltaisiko" yleensä omaa profiilia laittaakaan, ajattelen niin, että mahdollisista vastauksista tulisi ilmetä se, että profiilitekstini on edes luettu ja myös ymmärretty. Ei siis mitään novellia, mutta jonkinlainen viittaus johonkin profiilissani mainittuun asiaan, joka kenties on kiinnostuksen saanut heräämään, liittymättä kuitenkaan kuvaan.
Pähkäilen valokuvan laittamista profiiliin... kurkkaako sinne kukaan, jos kuvaa ei ole? Ihan tavisnäköisenä satun kuulumaan siihen ryhmään, joka onnistuu valokuvissa "hyvin", ja mm. minä-profiilissa on kasvokuva, joka jo saa aikaan reippaastikin yhteydenottoja (vaikka ei millään lailla viittaa treffi-ilmoitukseen, eikä ole mikään tissikuva...) ja jo näistä yhteydenotoista huomaan, ettei profiilissa muuta nähdäkään, kuin kuva, ja viestit lyhykäisyydessään alkaa kysymyksillä: "Mistä oot?" Paikkakuntahan näkyy myös profiilissa! "Minkä ikänen oot?" Sekin näkyy profiilissa? jne. No, näihin heittoihin on helppo vastata, että tämä ei ole treffi-ilmoitus ja kysymyksiisi löytyy vastaus tekstistä. Sehän ei sitä ole, vaan minä-profiili, jossa ei millään lailla viitata "haku päällä" olemiseen.
Selailen miesten profiileja silloin tällöin, mutta itse treffi-profiilittomana ei vastailemaan pääsekään, ja selaaminenkin loppuu lyhyeen ohjelman ilmoittaessa, rekisteröidy, jotta voit selata lisää... :(
Jos vastaisin, vastaisin varmastikin (sen kuvan kanssa) jonkunlaisen aloitustervehdyksen kera. Kertoisin lyhyesti, miksi kiinnostuin profiilista. Mahdollisesti kertoisin, jos poikkean "hakukriteereistä" olemalla esim. sentin liian lyhyt tms. (jos poikkean selvästi hakukriteereistä, en yrittäisikään) ja lyhyesti kenties kertoisin itsestäni niitä asioita, jotka profiilintekijää kiinnostaa (luulen) joita siis on itsestään profiilissa kertonut, harrastukset tms.
Asian vierestä... kurkkailen sitten mahdollisesti kiinnostavat nimimerkit myös s24 minä-profiilista. Harvoinpa sieltä löytyy muuta kuin; Käyttäjä ei ole vielä luonut profiiliaan. Sinne olisi kuitenkin helppo tarinoida itsestään vähän lisää ;) - 13+15
Itse laitan mieluummin ilmoni maksulliselle palstalle eli sinne ei pääse profiileja katsomaan ellei itsekin tee ensin profiilia, kukaan ei surffaile siellä huvikseen. Kuvatonta en laittaisi, koska monet miehet hakevat "vain kuvalliset" - tämän olen kuullut aika monelta. On tietty selvää että "yleiseen" sivustoon ei mielellään kuvaansa laita kun se on kaikkien nähtävänä.
Itse kiinnostun aloitteesta joka liippaa profiiliani ja siihen sisältyvää huumoria - silloin näkee heti että ollaan samalla aaltopituudella silla saralla - huumori on mielestäni tärkeä osa suhdetta mutta sitä on niin monenlaista, kaikki ei ymmärrä kaikkea eikä ole tarviskaan. Se ällöttää jos joku kirjoittaa olevansa huumorintajuinen...
Hieno aloitus oli kerran eräältä mieheltä: "Huh, onneksi mun eteisessä ei ole vihreää klinkkeriä." Tämä viittasi nimimerkkiini ja mies oli osannut lukea juttuni rivien välistä. Vastaus nauratti ja kolahti heti. - minimisu
Olen vastannut kaikille, jotka ovat minulle kirjoittaneet. Ja huomannut, että nämä "Moi mitäs sulle nainen?"-aloittajat ei koskaan kirjoita mitään enempää. Vaikka heille laittaisi millaisen viestin, niin vastaavat vaan yhdellä lauseella.
Jos vaikka kertoo omasta päivästään ja kysyy miehen päivästä, niin vastaukseksi tulee vaan "just laitoin ruoan uuniin". Ja kun kysyy tarkemmin, mitä kokkasit, niin uuniin on sujahtanut joku valmisruoka.
Ja yleensä näillä miehillä ei profiilissakaan ole kerrottu oikeastaan mitään.
Tulee sellainen olo, että ovat niin tylsiä tapauksia, että heillä ei ole mitään kerrottavaa itsestään tai elämästään! Kuka sellaisen tyypin kanssa jaksaisi olla? - pakko ei ole mitään
Aloitusviesti saa olla ihan millainen vaan, se kertoo juuri sen lähettäjästä. Ja juuri sen vuoksi osa onkin jo tajunnut, että jos vähän käyttää aivojaan niin antaa itsestään pari astetta fiksumman käsityksen.
Sitä kannattaa mettiä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .593295Vanhalle ukon rähjälle
Satutit mua niin paljon kun erottiin. Oletko todella niin itsekäs että kuvittelet että huolisin sut kaiken tapahtuneen472931Maisa on SALAKUVATTU huumepoliisinsa kanssa!
https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ensimmainen-yhteiskuva-maisa-torpan-ja-poliisikullan-lahiorakkaus-roihuaa/15256631242769Mikko Koivu yrittää pestä mustan valkoiseksi
Ilmeisesti huomannut, että Helenan tukijoukot kasvaa kasvamistaan. Riistakamera paljasti hiljattain kylmän totuuden Mi3541847- 711104
Ensitreffit Hai rehellisenä - Tämä intiimiyden muoto puuttui suhteesta Annan kanssa: "Meillä ei..."
Hai ja Anna eivät jatkaneet avioliittoaan Ensitreffit-sarjassa. Olisiko mielestäsi tällä parilla ollut mahdollisuus aito101101Purra hermostui A-studiossa
Purra huusi ja tärisi A-studiossa 21.11.-24. Ei kykene asialliseen keskusteluun.1971030- 45859
Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde26850Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että103845