Uniaattiseurakunta Helsinkiin

L.-M.

Helsinkiin ollaan kaikessa hiljaisuudessa perustamassa uniaattiseurakuntaa. Ortodokseille se tulee tarjoamaan tilaisuuden palata apostoli Pietarin seuraajan eli paavin alaisuuteen moskovalaisten harharetkeltä kuitenkaan luopumatta vähimmässäkään määrin idän perinteistä (joista osaa allekirjoittanut pitää sinänsä turhina).

Uusin Fides-lehti kertoo, että dominikaanien Studium Catholicum -keskuksessa on vietetty ukrainalaisten liturgiaa jo monta kertaa. Seuraava pyhä liturgia on luvassa heinäkuussa. Tämän tarkoituksena on oman uniaattiseurakunnan perustaminen alkuvaiheessa Helsinkiin ja sittemmin toiminnan laajentaminen muualle Suomeen.

Katolilaisena tämä tieto tietenkin täyttää sydämeni ilolla ja riemulla. Tulihan katolinen usko maahamme sekä (ennen muuta) lännestä että (vähemmässä määrin) idästä nimenomaan ennen surun vuotta 1054, jolloin idän katolilaiset erkanivat omalle harharetkelleen ja joutuivat sittemmin kaiken maailman putinien talutushihnaan.

Tervetuloa osallistumaan uniaattiseurakunnan perustamiseen ja toimintaan!

32

154

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Sivustakatsojatar

Loistava uutinen. Kannatetaan.

• Love being Orthodox

Voi voi. Kaikki kunnia Tahkolle L-M hänen loistavasta kirkkohistorian luennosta jonka hän täällä esitti. Uniatismi on surullinen pakkoilmiö, johon viekkaudella ja vääryydellä houkuteltin ja johon koukkuun jotkut hourahtaneet tarttuivat. Emme tarvi Suomeen mitään feikkiortodoksista ryhmää jotka kumartavat Vatikaaniin. Meillä on oma ortodoksinen kirkkomme ja patriarkkamme Bartholomeos. Koskaan emme kumarra paavia. Viva la igglessia sancta Ortodossa!

• L.-M.

Tarkoitatko patriarkallanne hädin tuskin muutaman tuhannen laumaa paimentavaa tosiasiallista kirkkoherraa eli samaa Istanbulissa muslimien armoilla elävää risupartaa? Johan on mahtava mies.

• Koroljov
        L.-M. kirjoitti:

Tarkoitatko patriarkallanne hädin tuskin muutaman tuhannen laumaa paimentavaa tosiasiallista kirkkoherraa eli samaa Istanbulissa muslimien armoilla elävää risupartaa? Johan on mahtava mies.

Niin, kyllähän Moskovan patriarkaatti, kolmannen Rooman oikeaoppisuuden linnoitus olisi se mihin Suomen ortodoksien kannattaisi liittyä. Suomalaisten ortodoksien ero Venäjän äitikirkosta pitäisi nähdä tilapäisenä ilmiönä, neuvostokommunismista ja kylmästä sodasta johtuneena asiana.

PS. Konstantinopolin patriarkka on CIA:n manipuloima.

• Ha-hah
        Koroljov kirjoitti:

Niin, kyllähän Moskovan patriarkaatti, kolmannen Rooman oikeaoppisuuden linnoitus olisi se mihin Suomen ortodoksien kannattaisi liittyä. Suomalaisten ortodoksien ero Venäjän äitikirkosta pitäisi nähdä tilapäisenä ilmiönä, neuvostokommunismista ja kylmästä sodasta johtuneena asiana.

Vidduako ortodoksit piispoistaan piittaavat.

• P.P.S.
        Koroljov kirjoitti:

Rooman paavi on Berlusconin kätyri.

• Alkibiades

Paavius on syvältä lähtevä harhaoppi ja vie kadotukseen.
      Anathema - anathema - anathemaaaa!

Ei ikinä eikä millään ehdolla pois Kristuksen Kirkosta.

• Koroljov

Lännen paavilaisuutta on tunnetusti entisaikaan levitetty oikeauskoiseen itään tulella ja miekalla. Emme unohda Konstantinopolin ryöstöä v. 1204, jolloin frankit ja latinalaiset riehuivat kristikunnan pääkaupungissa pahemmin kuin turkkilaiset puoltatoistasataa vuotta myöhemmin. Emme unohda Valko-Venäjän ja Ukrainan kansojen kärsimyksiä paavinuskoisten sorron alla. Emme unohda roomalais-katolilaisten kroaattien toisen maailmansodan aikana toimeenpanemaa ortodoksisten serbien kansanmurhaa. Emme unohda paavinkirkon vehkeilyjä Lähi-Idän kristittyjen piirissä ja paavilaisten harjoittamaa "unitaarista" solutusta. Emme unohda, ja siksi olemme alati varuillamme.

• Kannatetaan

Takuuvarmasti uniaattiseurakunta on Suomessa hyvinkin tarpeellinen, sillä sitä kautta Suomen kymmenentuhatta katolilaista saavat tilaisuuden osallistua kunnollisiin jumalanpalveluksiin. Näin ikitylsät ja tyhjänpäiväiset Vatikaani II -messut voidaan samoin tein kokonaan lopettaa.

Voipa joku katolilainen vielä jopa ruveta vielä paastoamaankin pyhien ekumeenisten kirkolliskokousten säätäminä paastoaikoina.

Siitä ei sitten olekaan enää pitkä matka harhaopin hylkäämiseen ja ortodoksisuuteen palaamiseen.

• Dibs

Kyllähän katolilaiset sen voivat perustaa, Suomessahan on uskonnonvapaus, mutta eivät ortodoksit tietenkään siihen liity. Meillä on oma kirkkomme ja apostolinen uskomme. Emme kaipaa mitään uniaattikirkkoa.

• L.-M.

Uuteen uniaattiseurakuntaan tulee vielä melkoinen rynnistys, kun Suomen ortodoksinen kirkkokunta ennemmin tai myöhemmin liitetään Moskovan patriarkaatin alaisuuteen ja tänne tuotetaan piispat Venäjältä.

• Titti Palanne
        L.-M. kirjoitti:

Uuteen uniaattiseurakuntaan tulee vielä melkoinen rynnistys, kun Suomen ortodoksinen kirkkokunta ennemmin tai myöhemmin liitetään Moskovan patriarkaatin alaisuuteen ja tänne tuotetaan piispat Venäjältä.

heh heh, hyvä yritys maan paossa elävä L-M- Käy sinä miehesi kanssa uniaattikirkossa niin paljon kuin haluat missä-lie-asutkin ja anna meidän hoitaa omat asiamme. Kukaaa itseään kunnioittava ortodoksi ei koskaan suostu paavin alaiseksi, tai vain jos on päästään vialla. Olet täällä jo vuosia kehuskellut olevasi vaikka mitä, ja se onkin uniatismissa se yksi suurimpia ongelmia. Identiteetti on aivan hukassa. Tunnen useita ex-uniaatteja, jotka ovat ikionnellisia päästyäämn vihdoin ja viimein eroon uniatismista. Yhdysvalloissa jopa useat luostarit on otettu Ortodoksisen kirkkoon ja sama ilmiö toistuu monessa paikassa. Uniatismista on kova halu tulla ortodoksisen kirkon yhteyteen ja Jumalalle kiitos siitä. 100 vuoden päästä koko ilmiö on marginaalinen ilmiö josta ei ole jäljellä kuin salpietarin tuoksu.

• L.-M.
        Titti Palanne kirjoitti:

heh heh, hyvä yritys maan paossa elävä L-M- Käy sinä miehesi kanssa uniaattikirkossa niin paljon kuin haluat missä-lie-asutkin ja anna meidän hoitaa omat asiamme. Kukaaa itseään kunnioittava ortodoksi ei koskaan suostu paavin alaiseksi, tai vain jos on päästään vialla. Olet täällä jo vuosia kehuskellut olevasi vaikka mitä, ja se onkin uniatismissa se yksi suurimpia ongelmia. Identiteetti on aivan hukassa. Tunnen useita ex-uniaatteja, jotka ovat ikionnellisia päästyäämn vihdoin ja viimein eroon uniatismista. Yhdysvalloissa jopa useat luostarit on otettu Ortodoksisen kirkkoon ja sama ilmiö toistuu monessa paikassa. Uniatismista on kova halu tulla ortodoksisen kirkon yhteyteen ja Jumalalle kiitos siitä. 100 vuoden päästä koko ilmiö on marginaalinen ilmiö josta ei ole jäljellä kuin salpietarin tuoksu.

Väärin. Itse en ole mikään uniaatti, vaan latinalaisen riituksen oikeauskoinen katolilainen.

Mistä ihmeen ortodoksisesta kirkosta oikein puhut? Kuten on yleisesti tunnettua, mitään yhtä ja yhtenäistä ortodoksikirkkoa ei ole (koskaan ollut) edes olemassa, vaan joukko erillisiä, keskenään riitaisia, eri vallanpitäjien talutushihnassa pitämiä ja jopa uskoltaan vaihtelevia (vrt. koptit) ortodoksisia kirkkoja, joiden välillä ei ole aina edes ehtoollisyhteyttä (minkä suomalaiset muistanevat jopa ihan lähihistoriastaan MP:n kanssa). Se siitä "loistavasta tulevaisuudesta".

Jopa ortodoksien omassa taskukalenterissa tunnustetaan, että Rooman piispanistuin on kaikista korkein. Muuta olisikin vaikeaa väittää, kun kaikki ensimmäisten vuosisatojen kirkkoisistä tunnustavat samaa. On se vain outoa, että joillekin suomalaisille uusortodokseille tämän totuuden tunnustaminen on niin vaikeaa.

• Kysymys:
        L.-M. kirjoitti:

"Uuteen uniaattiseurakuntaan tulee vielä melkoinen rynnistys, kun Suomen ortodoksinen kirkkokunta ennemmin tai myöhemmin liitetään Moskovan patriarkaatin alaisuuteen ja tänne tuotetaan piispat Venäjältä."

Luuletko että Suomen ortodoksit jotenkin erityisesti ihannoivat ja rakastavat suomalaisia piispojaan?

• Hauska olet
        L.-M. kirjoitti:

Väärin. Itse en ole mikään uniaatti, vaan latinalaisen riituksen oikeauskoinen katolilainen.

Mistä ihmeen ortodoksisesta kirkosta oikein puhut? Kuten on yleisesti tunnettua, mitään yhtä ja yhtenäistä ortodoksikirkkoa ei ole (koskaan ollut) edes olemassa, vaan joukko erillisiä, keskenään riitaisia, eri vallanpitäjien talutushihnassa pitämiä ja jopa uskoltaan vaihtelevia (vrt. koptit) ortodoksisia kirkkoja, joiden välillä ei ole aina edes ehtoollisyhteyttä (minkä suomalaiset muistanevat jopa ihan lähihistoriastaan MP:n kanssa). Se siitä "loistavasta tulevaisuudesta".

Jopa ortodoksien omassa taskukalenterissa tunnustetaan, että Rooman piispanistuin on kaikista korkein. Muuta olisikin vaikeaa väittää, kun kaikki ensimmäisten vuosisatojen kirkkoisistä tunnustavat samaa. On se vain outoa, että joillekin suomalaisille uusortodokseille tämän totuuden tunnustaminen on niin vaikeaa.

"Itse en ole mikään uniaatti, vaan latinalaisen riituksen oikeauskoinen katolilainen."

Sääliksi käy kun joudut kitumaan teidän ikitylsissä messuissa, joissa vartti tuntuu tunnilta. Niin, teiltähän kai onkin paavi kieltänyt uniaatiksi rupeamisen, paitsi jos satutte ajautumaan uniaatin kanssa naimisiin.

Siltä osin kuitenkin voisit päivittää tietosi, että koptit eivät ole ortodokseja.

• Helena L.
        Titti Palanne kirjoitti:

Tarkoittanet minua. Olen julistautunut tällä palstalla ortodoksiksi ja uniaatiksi:

http://keskustelu.suomi24.fi/node/5277162

Tässä suhteessa en voi kuin iloita uniaattiseurakunnan syntymisestä Helsinkiin. Väität, ettei kukaan "itseään kunnioittava ortodoksi" voisi suostua paavin alaiseksi. Minä väitän taas, että jokainen totuutta kunnioittava ortodoksi suostuu apostoli Pietarin seuraajan alaisuuteen.

Tosin se totuuden kunnioitus taitaa kohdallasi olla puolitiessä. Väität tuntevasi "useita ex-uniaatteja" ja että useat uniaattiluostarit olisivat mukamas Yhdysvalloissa (missä asun) liittyneet ortodoksiseen kirkkoon. Enpä oikein usko, että voisit tuntea ex-uniaatteja kun liike menee paremminkin uniatismiin eikä siitä poispäin. Ja ne amerikkalaiset ex-luostarit taitavat olla olemassa lähinnä omassa päässäsi ja kirkkopoliittisissa haaveissasi.

(Olen siirtynyt nimimerkistä Helena K. nimimerkkiin Helena L. Sama ihminen olen silti - onnellinen ortodoksi ja sitäkin onnellisempi uniaatti.)

• Titti Palanne
        Helena L. kirjoitti:

Tarkoittanet minua. Olen julistautunut tällä palstalla ortodoksiksi ja uniaatiksi:

Tässä suhteessa en voi kuin iloita uniaattiseurakunnan syntymisestä Helsinkiin. Väität, ettei kukaan "itseään kunnioittava ortodoksi" voisi suostua paavin alaiseksi. Minä väitän taas, että jokainen totuutta kunnioittava ortodoksi suostuu apostoli Pietarin seuraajan alaisuuteen.

Tosin se totuuden kunnioitus taitaa kohdallasi olla puolitiessä. Väität tuntevasi "useita ex-uniaatteja" ja että useat uniaattiluostarit olisivat mukamas Yhdysvalloissa (missä asun) liittyneet ortodoksiseen kirkkoon. Enpä oikein usko, että voisit tuntea ex-uniaatteja kun liike menee paremminkin uniatismiin eikä siitä poispäin. Ja ne amerikkalaiset ex-luostarit taitavat olla olemassa lähinnä omassa päässäsi ja kirkkopoliittisissa haaveissasi.

(Olen siirtynyt nimimerkistä Helena K. nimimerkkiin Helena L. Sama ihminen olen silti - onnellinen ortodoksi ja sitäkin onnellisempi uniaatti.)

Tunnen henkilökohtaisesti useita ex-uniaatteja jotka ovat siirtyneet pyhään apostoliseen ja katoliseen ortodoksiseen kirkkoon ja tiedän useita luostareita jotka ovat siirtyneet paavin palvonnasta oikeauskoiseen kirkkoon. Yhdysvalloissa on meneillään joukkoliike, jonka seurauksena omituinen sekailmiö nimeltä uniatismi tulee katoamaan. Uniatismi on kuin DDR, unikuva joka katoaa ja häviää jälkiä jättämättä. Muutaman vuosikymmen jälkeen kukaan ei enää muista sellaista olleenkaan.

• Pe11e
        Helena L. kirjoitti:

"Sama ihminen olen silti - onnellinen ortodoksi ja sitäkin onnellisempi uniaatti."

Pervo sinä olet.

• L.-M.
        Helena L. kirjoitti:

Kiitos, että palasit tälle palstalle Helena K./L. Olet tietenkin täysin oikeassa. Siinä missä ortodoksien lukumäärä laskee kuin lehmän häntä, katolinen kirkko kasvaa kaikkialla maailmassa.

On suorastaan huvittavaa, että jotkut tämän palstan ryssänuskoiset ihailevat KGB-historiastaan tunnetun Moskovan patriarkaatin "hengellisyyttä". Tältä palstalta on itse kukin voinut lukea, että Moskovassa pääsiäisliturgiaan osallistui 1,5% kaikista "uskovaisista". Jos luterilainen Suomi on pelkkä kirkkopoliittinen klisee (lue: valhe), sitä on vieläkin enemmän ortodoksinen läävämaa nimeltään Venäjä, jota ainakin meidän isänmaallisessa suvussamme on vihattu niin kauan kuin kukaan jaksaa muistaa.

• ryssämummeli
        Helena L. kirjoitti:

Valitan, et voi olla samalla sekä ortodoksi että uniaatti.

• Täsmälleen
        ryssämummeli kirjoitti:

Valitan, et voi olla samalla sekä ortodoksi että uniaatti.

Mutta hän on liian tärähtänyt tajutakseen sen.

• Dibs

Sinulla on huonot tiedot. Koptikristityt eivät ole ortodokseja. He ovat eronneet ortodoksisesta kirkosta jo 500-luvulla.

Ortodoksinen kirkko on opiltaan ja elämältään hyvin yhtenäinen. Se pitää Kirkon koossa, vaikka ortodoksinen kirkko muodostuukin itsenäisistä paikalliskirkoista. Katolisen kirkkon taas pitää koossa paavin valta.

• Olet väärässä

"Katolisen kirkkon taas pitää koossa paavin valta."

Ei pidä, vaan patsasten palvonta.

• Sivustakatsojatar
        Olet väärässä kirjoitti:

"Katolisen kirkkon taas pitää koossa paavin valta."

Ei pidä, vaan patsasten palvonta.

Uniaateilla ei ole patsaita.

• No shit, Sherlock!
        Sivustakatsojatar kirjoitti:

Uniaateilla ei ole patsaita.

Katolilaiset palvovat patsaita.

Uniaatit ovat katolilaisia.

• Love being orthodox
    • ulkosuomalainen2

Olen itse (ulkomailla) entisessa uniaattikirkossa joka palasi ortodoksiseen kirkkoon ja on nyt Konstantinopolin patriarkaatin alainen. Epailen etta Helena L. on kaantynyt katolilaiseksi taman saman kirkon alaisuudessa, sellaisessa seurakunnassa joka on paattanyt jaada katoliseksi.. Kirkko on Karpaattivenalainen ortodoksinen kirkko, venajaksi ja omalla kielellaan karpaattivenalaiset tunnetaan nimelta 'rusyn'. Voin kertoa Helenalle etta tasta kirkosta ainakin puolet palasivat ortodokseiksi eika meilla ole mitaan ehtoollisyhteytta katolisten kanssa.

Epailen etta Helena L. puhuu tasta kirkosta, silla uniaattikirkkoja ei nimittain ole kovin montaa. Suurimmat ovat Karpaattivenalainen kreikkalaiskatolinen kirkko (tunnetaan myos nimelta ruteenit / rusyn - Slovakian, Ukrainan, Unkarin jne alueelta), Ukrainan kreikkalaiskatolinen kirkko, seka jotkut Lahi-idan kirkot. Ortodokseja on yli 300 miljoonaa. Bysanttilaiskatolisia (en halua kayttaa sanaa uniaatti joka yleensa katsotaan loukkaavaksi) on vain murto-osa tasta. Bysanttilaiskatolisten maara on laskussa, tosin niin on ortodoksienkin. Monet kreikkalaiskatolisista kirkoista ovat latinalaistuneet ja niissa on mm. parrattomia pappeja, Kristuksen ristintie (anteeksi en tieda mita se on suomeksi), patsaita jne. muita latinalaistumisen merkkeja. Moni ortodoksi kavahtaisi naita. Lisaksi kasittaakseni pitaa noudattaa Vatikaanin oppeja ehkaisyn&avioerojen suhteen. Tosin en tieda sitten miten kaytannossa, useimmat maailman katolisethan kayttavat kuitenkin ehkaisya.

Bysanttilaiskatoliset ovat yleensa mukavia eika heilla ole tallaista riidanhaastamisasennetta. Luulen etta jos Suomeen tulee uniaattikirkko, se haluaa pitaa ystavalliset suhteet Suomen ortodoksiseen kirkkoon.

• Brita Kajsa

Hei, täällä satunnainen vierailija. Nyt on hukassa käsite "uniaattikirkko"??? Kaikki vaan väittelevät, voisiko joku selvittää mistä on kyse. En ole seurannut juurikaan tätä keskustelua, kaipa sitä on julkisuudessa käyty...

• Love being Orthodox

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kreikkalaiskatolinen_kirkko

• Brita Kajsa
        Love being Orthodox kirjoitti:

http://www.ortodoksi.net/index.php/Kreikkalaiskatolinen_kirkko

Kiitos Love being Orthodox selventävästä linkistä. Siis: uniaatit ovat uskoltaan rooman katolilaisia mutta noudattavat kreikan katolista liturgiaa ym. Miksi tää mittelöinti tällä palstalla - oikeaoppisuusko on tärkeintä? Eiks se oikee usko kulje sydämeltä sydämelle, Kristuksen sisäinen tuntemus kai on se tärkein...

• Tästä kyse
        Brita Kajsa kirjoitti:

Kiitos Love being Orthodox selventävästä linkistä. Siis: uniaatit ovat uskoltaan rooman katolilaisia mutta noudattavat kreikan katolista liturgiaa ym. Miksi tää mittelöinti tällä palstalla - oikeaoppisuusko on tärkeintä? Eiks se oikee usko kulje sydämeltä sydämelle, Kristuksen sisäinen tuntemus kai on se tärkein...

Paavinuskolaiset pöljimmästä päästä nyt vain aika-ajoin tulevat ortodoksien palstalle päästelemään iänikuisia aivopierujaan.

• Brita Kajsa
        Tästä kyse kirjoitti:

Paavinuskolaiset pöljimmästä päästä nyt vain aika-ajoin tulevat ortodoksien palstalle päästelemään iänikuisia aivopierujaan.

Jaa, minä en kuulu mihinkään kirkkokuntaan, uskon silti Kristuksen sovitustyöhön. Olen kyllä kiinnostunut ortodoksisesta uskosta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      90
      4219
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      29
      3203
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2340
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      35
      1358
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      939
    6. 134
      931
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      894
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      832
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      776
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      770
    Aihe