Auton kk-kustannukset?

kuiskuis

Ensimmäistä kertaa olisi tarkoitus hankkia oma auto, koska olen saanut työpaikan 8 km:n päästä, eikä suoraa bussiyhteyttä ole.

Kiinnostaisi nyt lähinnä, miten paljon rahaa auto vie. Hintahaarukka itse autolle on 3000-5000 euroa, en tarvitse kaikkia tietokonepohjaisia hifistelyjä, vaan vain perusauton, jolla kulkea työmatkat, mutta mikä ei myöskään hajoa heti ensimmäisenä päivänä.

Vakuutuksista olen yrittänyt onkia tietoa netistä, mutta heikoin tuloksin. Paljonko liikennevakuutus maksaa ja miten usein se maksetaan? Maksaako rekisteröinti? Entäpä katsastus, paljonko maksaa ja miten usein?

Riittääkö esim. 150€/kk (1800€/vuosi) pelkkään työmatka-autoiluun?

82

4504

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • uskoisin kyllä

      että riittää... bensa tietysti maksaa mutta noin pieni matka on hyvä juttu sun kannalta. Tietysti aina voi tulla autoon vikoja ja korjaaminen maksaa.. vaikka itsekin tekisit kaikki mahdolliset rempat :)

      Liikennevakuutus ja mahdollinen kasko on helppo laske vakuutusyhtiöiden sivuilla.. Syötät sinne jonkun japanilaisen riisikipon tiedot ja katsot mitä kone antaa ruudulle.. esim. -99 vuoden Toyota Corolla, 1.6i, taloudellinen ja yleensä kestävä, hinnatkin alhaalla.. Tommonen peruskauppakassi ja työauto tommoselle matkalle.

      Onnea auton etsintään!

    • jscddsjjsl

      Vakuutus 500-800e/vuosi (vakuutuksen voi maksaa 1-4 erässä)
      Öljynvaihto kerran vuodessa 20e (jos vaihdat itse)
      Tulpan vaihtoa yms muuta perushuoltoa 50-100e
      Verot 60-100e
      Katsastus pakokaasumittauksineen n. 80e

      Näistä tulisi 710-1100e
      Tähän pitää lisäksi lisäillä vielä lasinpesunesteet, autonpesut (halutessaan) yms. Ja ei joka vuosi tulevat kulut esim renkaat

      Ja tuon hintaisessa autossa pitää laskea tietysti se, että katsastukseen saa luultavasti jotain aina tehdä. Joskus selviää 50eurolla, joskus voi mennä satoja euroja. Samoin iäkkäisiin autoihin tulee aina vikoja joiden korjaamiseen menee oma rahansa. Tietysti huollot ja korjaukset ovat kalliimpia jos itse ei pysty tekemään.

      Tietysti kannattaa miettiä olisiko järkevämpää ostaa esim 1000e auto, jolloin rahaa jäisi paremmin korjauksiin/huoltoihin. Ja vanhan mersun tai saabin korjaus on huomattavasti halvempaa kuin useimpien 5000-6000e autojen.

      Auton kanssa ei voi ikinä laskea tarkkaa budjettia. Aina sitä rahaa menee johonkin. Silloin kun rahat on tiukimmillaan, menee rengas rikki tai lintu tulee tuulilasiin tai jotain mihin menee rahaa

      • Tuulilasivasara

        Lisäksi sitten vielä pääomakulut. Viidentonnin autosta tulee vähälläkin ajolla kolmessa - neljässä vuodessa kolmentonnin auto. Jossain vaiheessa se sitten pitää vaihtaa uudempaan. Eli laitetaan laskelmaan tätä varten vielä joku 50 euroa kuukaudessa lisää.


      • isänieiootoimitusjoh
        Tuulilasivasara kirjoitti:

        Lisäksi sitten vielä pääomakulut. Viidentonnin autosta tulee vähälläkin ajolla kolmessa - neljässä vuodessa kolmentonnin auto. Jossain vaiheessa se sitten pitää vaihtaa uudempaan. Eli laitetaan laskelmaan tätä varten vielä joku 50 euroa kuukaudessa lisää.

        Pääomakuluja voi pyöritellä vaikka kuinka ja mitenkä päin vain. Siitä ei kuitenkaan tule laskua postilaatikkoon tai maksuhäiriömerkintää joten sitä en tähän laskelmaan ottaisi mukaan. Aloittaja lienee tarkoitti konkreettisia kuluja, jotka tuossa yllä jo tulikin, ja jotain kulkinevaihtoehtojakin annettiin. Sen verran sanon että jos autoa ei muuhun tarvitse kuin tuohon 8km työmatkaan, suosittelen hankkimaan hyvän polkupyörän ja huonolle kelille hyvät varusteet. Säästyy rahat, kunto kasvaa (riippuu toki lähtökohdasta) ja ennenkaikkea maailma pelastuu. T: kaveri joka ajaa moottoripyörällä 3km työmatkat läpi vuoden :D


      • pyörällä töihin
        isänieiootoimitusjoh kirjoitti:

        Pääomakuluja voi pyöritellä vaikka kuinka ja mitenkä päin vain. Siitä ei kuitenkaan tule laskua postilaatikkoon tai maksuhäiriömerkintää joten sitä en tähän laskelmaan ottaisi mukaan. Aloittaja lienee tarkoitti konkreettisia kuluja, jotka tuossa yllä jo tulikin, ja jotain kulkinevaihtoehtojakin annettiin. Sen verran sanon että jos autoa ei muuhun tarvitse kuin tuohon 8km työmatkaan, suosittelen hankkimaan hyvän polkupyörän ja huonolle kelille hyvät varusteet. Säästyy rahat, kunto kasvaa (riippuu toki lähtökohdasta) ja ennenkaikkea maailma pelastuu. T: kaveri joka ajaa moottoripyörällä 3km työmatkat läpi vuoden :D

        Itse huomioisin myös pääomakulut jos haluaa laskea auton todelliset kk-kustannukset. Pääomakulut ei tietysti kosketa joka kuukausia, mutta jonkun vuoden päästä on kuitenkin löydyttävä taas se 3000-5000 euroa ylimääräistä auton päivittämiseksi tuoreempaan.

        Muutoin, vaikka sitä ei kysytty, ehdottaisin itsekin harkitsemaan hyvän polkupyörän hankintaa, kunto nousee samalla ja vuositason säästöllä pääsee helposti vaikka lomamatkalle. Tai jos auton haluaa eikä tarve ole kuin 8 km työmatkaan, niin yksi vaihtoehto on myös ostaa 500, tai enintään 1000 euron juuri katsastettu auto, ja kylmästi vaan ajaa sillä sen aikaa kun se kulkee ja sitten jälleen uusi vastaava alle.


      • Tuulilasivasara
        isänieiootoimitusjoh kirjoitti:

        Pääomakuluja voi pyöritellä vaikka kuinka ja mitenkä päin vain. Siitä ei kuitenkaan tule laskua postilaatikkoon tai maksuhäiriömerkintää joten sitä en tähän laskelmaan ottaisi mukaan. Aloittaja lienee tarkoitti konkreettisia kuluja, jotka tuossa yllä jo tulikin, ja jotain kulkinevaihtoehtojakin annettiin. Sen verran sanon että jos autoa ei muuhun tarvitse kuin tuohon 8km työmatkaan, suosittelen hankkimaan hyvän polkupyörän ja huonolle kelille hyvät varusteet. Säästyy rahat, kunto kasvaa (riippuu toki lähtökohdasta) ja ennenkaikkea maailma pelastuu. T: kaveri joka ajaa moottoripyörällä 3km työmatkat läpi vuoden :D

        Kyllä minusta auton ostohinta on erittäin konkreettinen kulu. Ainakin itseltäni lähti melkoinen summa pankkitililtä kun viimeksi vaihdoin autoa.

        Rahoitusostaja näkee pääomakustannuksen joka kuukausi maksettavassa osamaksuerässä. Käteisostaja ei tietenkään maksa auton pitoaikana mitään, mutta vaihtohetkeen mennessä uudemman auton hinta pitää kuitenkin olla kerättynä. Liiketaloudessa tällaista kustannusta sanotaan poistoksi ja sen unohtava kapitalisti on pian konkurssissa.


      • Reikä taskussa

        Autopaikkamaksut/lämpötolppamaksut kotona/töissä tai omassa pihassa lämmityskulut, P-maksut (tekee muuten vuodessa ihan kivan summan joissain kaupungeissa). Kyllähän noita maksuja riittää ja jos on tapana sillai vain pikkasen kolaroida, niin suoraan lompakolle se käy.

        Autoilu on kallista ja yleensä, kun se auto on siinä pihassa saatavilla, sitä tulee vaan jatkuvasti käytettyä ja rahaa menee.


      • Mr X

        Aika harvoin sitä öljyä olet vaihtamassa kerran vuodessa ajatko vain 10000km vuodessa vai ajeletko vain tosi vanhoilla öljöillä koko vuoden. öljyt pitää vaihtaa aina 10000km välein. Eli kerta vuodessa ei riitä.


    • alkup.

      Kiitos kaikille vastauksista. Polkupyörä löytyy jo, mutta suoraa tieyhteyttä ei sitten löydykkään. Mikä valtatietä pitkin on 8 kilometriä on noin 16 kilometriä "pyöräteitä" (=kuoppaisia hiekkateitä). Polkupyörällä mielellään ajaisin, mutta aika ei tahdo riittää kulkumatkoihin, enkä halua olla työpäivää hikisissä työvaatteissa enkä rahdata ruokakasseja tai kurssikirjoja pyörän tarakalla, varsinkaan sitten talvella. Lisäksi autolla pitäisi keretä syksyllä myös kouluunkin... Ei matka ole este, mutta se matkaan kuluva aika...

      Tuo halvan rupukuppanan ostaminen kuulostaa hyvälle idealle. Ei näkö haittaa, kunhan kulkee. :)

      Tosiaan mietin noita katsastuksia, veroja ja vakuutuksia. Kiitos vastauksista.

    • ´dasddasdjsdsjs

      Miettisin kahteen kertaan halvan "paskakasan" ostamista. Siinä riittää korjaamista koko vuodeksi, aina jokin paikka hajalla. Ja jos ei itse auton päälle ymmärrä, pitää kutsua korjaaja paikalle tai pahimmassa tapauksessa hinuri. Se maksaa.

      Joten, otsa mahdollisimman hyväkuntoinen auto, sellainen jolla voi ajella useamman vuoden. Tarkasta auto huolella ennen ostoa, pyri ostamaan tuoreella leimalla oleva.

      • romuihin pettynyt

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.


      • RoadWarrior
        romuihin pettynyt kirjoitti:

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.

        Kylläpä jo 4-5 vuoden ikäisissä voi tulla melkoisen kalliita remontteja, joista nyt suurimpana jakopäähihnan ja siihen liittyvien kilkkeiden vaihto -- monesti 1500 €:n keikka.


      • Luuskanpiiskaaja
        RoadWarrior kirjoitti:

        Kylläpä jo 4-5 vuoden ikäisissä voi tulla melkoisen kalliita remontteja, joista nyt suurimpana jakopäähihnan ja siihen liittyvien kilkkeiden vaihto -- monesti 1500 €:n keikka.

        Niin voi tulla, jos ei ostaessa pikkuisen katso mitä hankkii. Autoja on monenlaisia. Joissakin pitää irrottaa puskuri että saa lampun vaihdetuksi, joissakin maksaa hihnanvaihto toista tuhatta. Minulla on sellainen, jonka hihna vaihtuu tunnissa 200 eurolla.


      • mk
        romuihin pettynyt kirjoitti:

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.

        Itsellä koskaan ollut ili 6000€ autoa ja ei ole tullut mitään isompaa jos ei kannentiivistten vaihtoa isoksi sanota ja sekää eimaksanut kuin 350€ ja olin teissuhommissa ja kun parintonnin autolla saa vuodessa 1000-5000€ edestä työnantajan maksamia kilometrikorvauksia niin autolla on tienattu enemmän mitä on maksanut. Itse en siitsi laittaa autoon 30000€ rahaa koska se on huono sijoitus.


      • 17+16
        romuihin pettynyt kirjoitti:

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.

        Olen viimeiset 20 vuotta ajanut 300-700 euron autoilla, Itä-Suomen syrjäseudulla missä matkaa lähimpään kaupunkiin on yli 70 km. Ei ole vielä kertaakaan pahasti pulaan jättänyt, vaikka köyhyys on pakottanut ettei ole varaa aina heti korjatakaan. - Ja aina ei tietenkään kannata edes korjata, vaan seuraava ropponen vaan alle.

        Hermoja kieltämättä kulutttaa, mutta onpa olo hurskas kuin mummolla joka pöksynsäkin kymmeneen kertaan paikkasi.


      • Halpaan tyytyväinen
        romuihin pettynyt kirjoitti:

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.

        No et ole sitten osannut valita sitä hyvää ja toimivaa peliä, jos noin on käynyt. Itse ostin 6 vuotta sitten auton alle 4000 ja perushuolloilla pärjäsin tähän saakka. Nyt olisi pitänyt iskarit vaihtaa, niin hankin juuri katsastetun auton 1000, jossa kaikki suurempaa remppaa vaativat asiat kunnossa ja hyvin on toiminut. Molemmat autot jo kohta 20 vuotta vanhoja. Uuteen autoon rahan sijoittaminen on todella tyhmää, varsinkin kun ei ne uudetkaan autot ole huolto- ja korjausvapaita. Vanhan auton sentää huollattaa halvalla, kun ei ole mitään ylimääräistä hilavitkutintekniikkaa. Aina on nuo vanhat autot käynnistyneet kovillakin pakkasilla eikä ole koskaan tielle jättäneet. Ja kun halvalla auton ostaa, niin on varaa sitten sijoittaa tavallisella duunarilla sitten niihin yllättäviinkin kuluihin, jos niitä sattuisi tulemaan.


      • romulla ajaa
        romuihin pettynyt kirjoitti:

        Halvat romut voi suosiolla unohtaa.

        Itse erehdyin ostamaan eräänn10 v vanhan romun 3000 eurolla. Ensimmäisen vuoden aikana siihen tuli 4000 euron edestä remppaa. Ja kun ilmeni, ettei siinä vielä kaikki, vaihtui auto aivan upouuteen.

        ei nyt aina niinkään,ostin 2000 auton nyt ajanu jo yli 100 000 km.. ilman suurempia laittoja.. et voi löytää hyvänkin


    • oomoeggfsdg

      Nuo 500e "romut" ovat itsellä olleet ainakin niitä kestävimpiä. Lisäksi ne on halpoja korjata ja osat ovat halpoja. Tietysti jos on tehnyt huonot kaupat niin voi tulla tänne itkemään. Nykyinen 2010 volvo v70 on kokoajan hajalla, toisinkuin 5 edellistä autoa jotka olivat niitä 500e romuja. Joten suosittelen ostamaan halvan "romun"
      Saab 900 ei ole huono vaihtoehto. Ei ehkä halvin peli, mutta ruiskukoneella kohtuu taloudellinen ja paras mahdollinen talviauto

      • S70 Volvo

        "Nykyinen 2010 Volvo v70 on kokoajan hajalla," Ovat uudet Volvot näköjään paljon pahentuneet vanhoihin verrattuna.

        Minulla on Volvo S70, automaatti, vuodelta 1999, ajettu 123000km ja sitä on erittäin vähä korjattu, ostin sen uutena.

        Kulutus maantiellä alle 7l/100km, kaupungissa 11l/100km. Huollot 200...400€/v. Vakuutus 450€/v.


    • Edelleen opiskelija

      Itse pyöräilen mutta näin kesällä helposti unohtuu millaista se on tammi-helmikuussa... miinus 20-30 tai sitten mielettömästi lunta. Aina pimeää.

    • .............

      Miten joku voi tarvita auton 8km takia?! 16km päivässä kävelyä, pyöräilyä tms ei todellakaan oo niin paha, et sen vuoksi kannattaisi maksaa. Itse ainakin käyttäisin rahat johonkin fiksumpaan.

      Itsellä 2500euron auto, kaikki mitä tarvii muttei ylimääräsii ja oikeasti kiva ajaa, hyvän kokoinen meidän viiden hengen perheelle, siisti ja hyvin ehjänä pysynyt (ollut meillä kolmisen vuotta eikä ole mtn ongelmia ollut kertaakaan). Vakuutus 200e/3kk, verot about 60e/3kk, bensa on hullun kallista: kympillä pääsee 60-70kilometriä maantieajoa, kaupungissa ei välttis sitäkään. Katsastus kerran vuodessa 40e, siihen pakokaasumittaus 15e tutulla, kuluvia osia (jarrupalat, iskarit jne) sillointällöin mutteivät paljon maksa, öljyä ei paljon mene ja maksaa sen about 10e kerralla, suodatin kolmisen euroa öljynvaihdon yhteyteen. Jos ei itse osaa öljyjä vaihtaa niin en usko et siltikään kovin kallis on käydä vaihdattaan jossain.. Autoa kannattaa joskus pestäkin, ihan siksi ettei mee niin huonoon kuntoon että joutuu kamalasti ylimäärästä maksamaan esim.ruosteen vuoksi (jos liian ruosteinen, niin ei pääse katsastuksesta läpi ja menee jo vuodessa pahaksi, sitten onkin äkkiä arvoton). Pesut ei paljon maksa, reilulla eurolla pääsee itse pesemään halliin vaikkei itellä oisi paikkaa ja usein saa ostaa samalla jotain kertakäyttöpesuaineita..

      • huh huh

        Aika kallis vakuutus sulla ja verot myös. Itse maksan veroa alle 100€/vuosi ja vakuutuksesta alle 400€/vuosi.


      • Anorakki päälle

        Ihan vakavastiko ehdotat 8 kilometrin työmatkan kävelyä aamuin illoin? Joka päivä? Siinähän menee aikaakin jo kolme tuntia eli työpäivä onkin reippailulisineen 12-tuntinen. Käy rasittavaksi pitkän päälle.


    • asdfqwerty_M85

      Vanhat "romut" on mullakin olleet niitä kestävimpiä, kun vähän katsoo mitä ostaa.

      Taisin laskeskella, että oma Nissan Sunny -94 maksaa n. 80€ kuukaudessa (verot ja vakuutus). Autosta itsestään maksoin 1000€.

      Pari sataa euroa kun laitan sivuun autoilukuluja varten kuussa ja maksan siitä työmatkojen bensat ja jätän loput säästöön muita kuluja varten, niin hyvin pärjää.

      Vanhaa autoa katsellessasi, laske paljonko sillä on vuotta kohti ajettu! Jos menee yli 20 tkm, niin unohda. Samaten jos on yli 250 tkm ajettu. Noilla ajaa yleensä sen pari kolme vuotta ainakin, ennen kuin pitää laittaa vaihtoon.
      Pari paljon ajettua mulla on alla ollut, enkä enää sellaista romua ota! Jumalattomat korjauskustannukset ja heti kun oot ison rempan tehnyt, jotain muuta hajoaa.

      Katso ruostetilanne ja koeajolla testaa eri nopeuksissa sekä käy kokeilemassa, paukkuuko ohjaus ääriasennoissa. Moottorin pitää käydä tasaisesti, eikä mitään ihme pauketta ja naksutusta saa kuulua!
      Voihan sen myös viedä jonnekin ihan ammattilaisen katsottavaksi. Ei se muutama kymppi siinä tunnu missään, jos sillä mahdollisesti välttää isomman rahanmenon.

    • oma auto

      niin tai tollanen nissan ja mazda itellä tossa pihassa 350/450e kpl.
      hintaset leimassa ja ihan hyviä työautoja.
      lämpimiä
      varmoja
      edullinen ajaa
      samat ajot ajaa halvemmallakin jos auto kunnossa,saa edullisesti.
      itellä jatkuvassa ajossa 97 opel
      samat ajaa ja myyn 1400e
      just leimattuna..mut huollot itse ja öljyt vaihdan aina 3kk välein en vuoden välein .

    • kuiskuis

      Miksi Suomen autoverottaja on niin homo, että nostaa perusauton hintoja?

      Perusautosta jää pois ESP - kun siitäkin pitää maksaa lisäveroa. Verottaja on siis pateettinen lastevihaaja, joka pakottaa lapseta ajamaan vaarallisilla ja RUMILLA Japanilaisillä säteily-autiolla ?!

    • hölyn pöly

      Joku puhuikin jo romuista. Itsellä tänä vuonna 20v täyttävä Toyota Carina II käytössä. Ruostetta löytyy vähän ja ajettukin on yli 400 000km. Tosin sain ostettua sellaiselta tutulta, joka oli pitänyt autoa 10v ja tiesin että sitä oli huollettu ihan mukavasti yms. Maksoin 500e, joten verrattuna 3000e autoon jäi hyvin rahaa bensojen ja muitten maksujen maksamiseen.

      Lisäksi korjaushommat yms. hoituu itsekseen - etenkin kun mies tykkää värkätä aina jotain, niin saa vähän harrastaa tuon rakkineenkin kanssa. Tietty kannattaa olla varovainen aina noin vanhoja autoja ostaessa. Useimmiten japsien korit on aika surkeassa kunnossa, moottorihan kestääkin sitten eri tavalla.

      • Pena.

        Minä ajelen myös Carina II:lla, vuodelta 1988. Ostin sen kuusi vuotta sitten 150e:lla. Mukana tuli uudehkot kesärenkaat. Eli käytännössä ostin renkaat ja auton sain kaupan päälle. Auto oli käytetty katsastuksessa ja hylätty parin -kolmen tulitikkuaskin kokoisen ruostereiän takia. Laitoin reiät umpeen ja kävin jälkitarkastuksessa alkuperäisellä asemalla ja nyt olen ajellut kuusi vuotta pienin kustannuksin.

        Viime kesänä siihen piti teettää pari remonttia, jotka hiukan maksoivat: tuulilasin vaihto n. 190e. Kytkimen ja jakopäänhihnan vaihto n. 350e.
        Autolla ajettu 392000 km. Katsastettu huomautuksitta kesäkuun alussa.


    • 4321

      mopo olisi ap:lle paras ratkaisu, ei tule turhia veroja eikä katsastuksia. Talvirenkaat pitää olla. Tai talvella ei kai voi ajaa. Osta joku vanha käytetty mopedi.

    • mk

      Riippuu siitä osaatko itse tehdä huollot kuten oljyt ja muut pikkukorjaukset : Pallonievlien, pyöränlaakereiden ja vaikka tukivarren vaihdot niin silloin ei huollot maksa. Jos lasekt kaikki niin ei 150€ riitä koska itsellä 60km päivä työmatkaa niin se on 1200km kuussa sen pääsee 100 litralla bensaa ja maksaa 160€ renkaat vakuutukset noin 150-500€ jos on muitavakuutuksia kuin liikennevakuutus. bensoihin tyo 150€ rittää jos on lyhyt työmatka. Itsellä olisi autoulu loppunut ajat sitten jos ei itse osaisi autoa huoltaa koska juollot aika kalliita.

    • Onneton auton omista

      Vuodessa:

      Liikennevakuutus KASKO 700 €
      Ajoneuvovero ~ 100 €
      Katsastus 80 €
      Vuosihuolto 200 € (keskiarvo)
      Autopaikka 120 €
      Nesteet lamput pyyhkijät ja muut kuluvat jutut 60 €
      Bensiini 670 € (laskettu, että yksi tankkaus/kuukausi)

      Ja sokerina pohjalla: auton arvo alenee noin 1000 € vuodessa. Mutta aleneminen ei ole lineaarista. Uusien hinta tippuu jyrkimmin ja halvimpien loivemmin.

      Jos jotain muita kuluja on, en edes halua tietää :-(

    • Halpaa ajoa

      Tässä vähän esimerkkiä: Hae se auto Saksasta. 3 tonnilla saa jo todella hyvän auton. Sen jälkeen rekisteröit autosi saksaan. Se ei ole mikään ongelma. Katsot vaikka lähimmän postin osoitteeksesi ja sillä selvä. Kestää puoli tuntia niin saat myös kilvet autoosi.

      Sitten vaan ruuvaat ne saksalaiset kilvet autoosi ja ajat suomeen. Tällä on ratkaistu vakuutusmaksut ja verot- eli suomi ei peri sakaanrekisteröidyiltä autoilta penniäkään veroja tai vakuutusyhtiö vakuutusmaksuja. Eli auton verot ja vakuutukset 0e.

      Kun olet saanut auton suomeen niin seuraavat kulut ovat bensakuluja. Toimi näin: Aina kun menet tankille niin ruuvaa omien kilpien päälle jotkut vaihtokilvet, jotka voi ottaa jostain hylätystä romusta. Sitten vaan tankkaat ja poistut paikalta maksamatta. Eli polttoainekulút 0e.

      • Kallista se on

        Kyllä naurattaa, mutta ei täällä kauaa ilman vakuutuksia ajella, varsinkin kun auto on Saksalaisissa kilvissä. Voi myös maksaa satoja tuhansia, jos onnettomuus sattuu.


      • Halpaa ajoa
        Kallista se on kirjoitti:

        Kyllä naurattaa, mutta ei täällä kauaa ilman vakuutuksia ajella, varsinkin kun auto on Saksalaisissa kilvissä. Voi myös maksaa satoja tuhansia, jos onnettomuus sattuu.

        Ai ei voi ajella saksan rekistereillä? Kyllä muuten voi. Tietenkin jos asuu jossain pikkukylässä niin asia herättää huomiota ja äkkiä poliisitkin huomaa mistä on kysymys, mutta sanotaan vaikka nyt pääkaupungissa niin kukaan ei kiinnittä asiaan yhtään mitään huomiota.

        Viimeksi hain auton Hampurista nyt keväällä, hinta 1900e. Kokonaishinta matkakuluineen oli 2500e. Rekisteröin auton Saksassa omiin nimiini ja kukaan ei kysellyt mitään. Kahvia juodessa paikallinen katsastus hoiti autoon kilvet. Sen jälkeen kun olin poistunut maasta ilmoitin katsasstukseen, että auto on "seisonnassa". Näin ollen en jää Saksaankaan mitään velkaa.
        Sen jälkeen kun tulen Suomeen kukaan ei ole kiinnostunut autostani, ei poliisi eikä katsastus... no naapuri ehkä joskus.

        Em on paljon järkevämpi tapa välttää kaikki pakolliset maksut kuin jos ajaisi vakuuttamattomalla ja verorästiautolla suomen kilvissä. Jos kolari sattuu se on aina vastapuoli, joka kolaroi. Itse en kolaroi koskaan. Autossa on sitä varten hallintalaitteet, jolla autoa hallitaan. Eli vakuutus on aivan haistavittu- pakkorahastusta.


      • hgfdsfg
        Halpaa ajoa kirjoitti:

        Ai ei voi ajella saksan rekistereillä? Kyllä muuten voi. Tietenkin jos asuu jossain pikkukylässä niin asia herättää huomiota ja äkkiä poliisitkin huomaa mistä on kysymys, mutta sanotaan vaikka nyt pääkaupungissa niin kukaan ei kiinnittä asiaan yhtään mitään huomiota.

        Viimeksi hain auton Hampurista nyt keväällä, hinta 1900e. Kokonaishinta matkakuluineen oli 2500e. Rekisteröin auton Saksassa omiin nimiini ja kukaan ei kysellyt mitään. Kahvia juodessa paikallinen katsastus hoiti autoon kilvet. Sen jälkeen kun olin poistunut maasta ilmoitin katsasstukseen, että auto on "seisonnassa". Näin ollen en jää Saksaankaan mitään velkaa.
        Sen jälkeen kun tulen Suomeen kukaan ei ole kiinnostunut autostani, ei poliisi eikä katsastus... no naapuri ehkä joskus.

        Em on paljon järkevämpi tapa välttää kaikki pakolliset maksut kuin jos ajaisi vakuuttamattomalla ja verorästiautolla suomen kilvissä. Jos kolari sattuu se on aina vastapuoli, joka kolaroi. Itse en kolaroi koskaan. Autossa on sitä varten hallintalaitteet, jolla autoa hallitaan. Eli vakuutus on aivan haistavittu- pakkorahastusta.

        Sarjassamme kuuluisat viimeiset sanat: Itse en kolaroi koskaan.


      • .........
        Halpaa ajoa kirjoitti:

        Ai ei voi ajella saksan rekistereillä? Kyllä muuten voi. Tietenkin jos asuu jossain pikkukylässä niin asia herättää huomiota ja äkkiä poliisitkin huomaa mistä on kysymys, mutta sanotaan vaikka nyt pääkaupungissa niin kukaan ei kiinnittä asiaan yhtään mitään huomiota.

        Viimeksi hain auton Hampurista nyt keväällä, hinta 1900e. Kokonaishinta matkakuluineen oli 2500e. Rekisteröin auton Saksassa omiin nimiini ja kukaan ei kysellyt mitään. Kahvia juodessa paikallinen katsastus hoiti autoon kilvet. Sen jälkeen kun olin poistunut maasta ilmoitin katsasstukseen, että auto on "seisonnassa". Näin ollen en jää Saksaankaan mitään velkaa.
        Sen jälkeen kun tulen Suomeen kukaan ei ole kiinnostunut autostani, ei poliisi eikä katsastus... no naapuri ehkä joskus.

        Em on paljon järkevämpi tapa välttää kaikki pakolliset maksut kuin jos ajaisi vakuuttamattomalla ja verorästiautolla suomen kilvissä. Jos kolari sattuu se on aina vastapuoli, joka kolaroi. Itse en kolaroi koskaan. Autossa on sitä varten hallintalaitteet, jolla autoa hallitaan. Eli vakuutus on aivan haistavittu- pakkorahastusta.

        Joo, hirvilläkin on tunnetusti vakuutukset, että eiköhän ne järjestä sinut sitten hirvikolarin päätteeksi jonnekin hoitoon ja kuntoutukseen. Ja voihan se vastapuolikin ajella saksalaisella autolla.


    • IP 68 org

      osta joku japanilainen pikkuauto micra tai toyota , nissan

      kestävät parhaiten ja korjaus ja pensaa mene vähiten.

      mitä pienempi auto sen vähemmät korjauskulut . alusta ei joudu niin suurelle rasitukselle kuin esim . raskaissa volvoissa.

      Mitä enemmän laitat pääomaa kiinni sen paremman saat.

      jos ostat liikkeestä voit saada takuun ?

    • Totuus on toinen

      Auton käytön hinta lasketaan virallisesti seuraavasti: jokainen kilometri maksaa kaikkine maksuineen (huollot, vakuutukset, bensa jne) noin 42 senttiä.

      Jos siis ajat kuusitoista kilometriä päivässä, se tekee noin kaksisataa euroa kuukaudessa eli kymmenenä kuukautena vuodessa 2000 euroa.

      Tämän lisäksi tulevat muut mahdolliset ajot, joita - yllätys yllätys - kertyy toinen mokoma, eli laskusi vähintäänkin kaksinkertaistuu yli neljääntuhanteen euroon.

      • loput käveltävä

        Nykyisin 46 senttiä /kilometri. Se on korvaus oman auton käytöstä.


    • Mies menneisyydestä9

      Sun pitää laskea, että kuinka paljon bensaa/dieseliä kuluu sinun työmatkaasi sekä kuinka pitkä on työmatkasi ja montako kertaa kuussa käyt töissä?

      Suosittelen ensi ostoksi n.10000e autoa, esim. Mersun A-sarjaa. Hyvä varustelu, hinta sopiva eli varsinkin auton arvo ei tipu paljoa vuodessa verrattuna muihin merkkeihin. Kuitenkin hintahaarukka kannttaa olla tuossa kohtaa ettei jätä tien päälle ja joku 70000-90000km ajettu on optimaalinen niin ei tuu huoltoremontteja ja hinta on sopivan alhainen. Osamaksusopimus kannattaa tehdä niin, että viimeinen erä on mahdollisimman suuri. Hyvä on 48 kk osamaksusopimus 10000e autolle. Kannattaa muistaa, että autoa ei kannata rakastaa vaan käyttää hyväksi. Vaikka ajattelet nyt että ajat sillä aina, niin aina tulee uudempia ja hienompia autoja ja juuri kun osamaksusopimus on maksettu niin taas joudut etsimään uuttaa ja taas sopimus pyörii... pidä siis huolta että saat kuukausihinnan riittävän alhaiseksi, mutta kuitenkin niin, että pääomia maksat sopivasti pois. Käteistähän ei kannata pistää autoihin kiinni, ne on sillä hetkellä palanut ne rahat.

      Ajoneuvovero n. 120€/vuosi
      Liikennevakuutus n.320€/vuosi
      Ajoneuvovakuutus n.320€/vuosi
      Auton pesu n. 240e / vuosi (kerran kuussa 20e/pesu
      Auton huoltokulut kannattaa pitää n. 400€/vuosi tai vähempi. Jos tulee kalliimpi remontti niin vaihda auto, ei kannata investoida huoltoihin. Kannattaa tutustua auton huoltoihin ja niiden maksuihin ja tietää mitä remontteja olisi autoon tulossa. Tiedät tämän soittamalla merkkiliikehuolton.

      Autoilun pitää olla kannattavaa liiketoimintaa, mutta tappiota joka tapauksessa teet, ellet aja työksesi 15000 km/vuodessa (0,46e/km)

      Auton arvoa kannattaa myös katsoa muistaakseni tullin sivuilta...

      T: Ammatikseen ajava autoilija

      • toyota-kuskihuoleton

        Mitään järkeä ei ole ostaa autoa velaksi eikä osamaksulla, ellei ole pakko. Se on vain elvistelyä semmoinen! Ei ole mitään järkeä maksaa satoja euroja auton osamaksua kuukaudessa 24kk ajan, kun yhden osamaksun hinnalla saa toimivan auton! Todellisuudessa autosi omistaa rahoitusyhtiö, etkä itse. Minä voin hymyillä 86-vuosimallin Corollalla vastaantulijoille joilla kalliit autot, että omistan auton sentään itse eikä rahoitusyhtiö! 500 euron autolla ei kovin suurta arvonalenemista ole. Pikemminkin kohta arvo nousee, kun alkaa olla jo museoautoikä lähestymässä. 50 tuhatta km olen ajanut viidessä vuodessa, eikä ole jättänyt koskaan matkan varrelle. Melkein aina heti katsastuksesta läpi.
        Liikennevakuutus 50% bonuksella noin 155€/vuosi. Naurattaa nuo tuhansien eurojen korjaukset teidän uudempiin autoihin! Talvella luki lehdessä tiepalvelumiehen sanomana, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sitä pitää paapoa, että pysyy ajokunnossa. Lähinnä uudet autot jäi kovilla pakkasilla teiden varsille. Liikkumisen vapauden saa jo toimivalla 500 euron autolla. Hyvästi joustamaton, kallis joukkoliikenne!


      • kuiskuis
        toyota-kuskihuoleton kirjoitti:

        Mitään järkeä ei ole ostaa autoa velaksi eikä osamaksulla, ellei ole pakko. Se on vain elvistelyä semmoinen! Ei ole mitään järkeä maksaa satoja euroja auton osamaksua kuukaudessa 24kk ajan, kun yhden osamaksun hinnalla saa toimivan auton! Todellisuudessa autosi omistaa rahoitusyhtiö, etkä itse. Minä voin hymyillä 86-vuosimallin Corollalla vastaantulijoille joilla kalliit autot, että omistan auton sentään itse eikä rahoitusyhtiö! 500 euron autolla ei kovin suurta arvonalenemista ole. Pikemminkin kohta arvo nousee, kun alkaa olla jo museoautoikä lähestymässä. 50 tuhatta km olen ajanut viidessä vuodessa, eikä ole jättänyt koskaan matkan varrelle. Melkein aina heti katsastuksesta läpi.
        Liikennevakuutus 50% bonuksella noin 155€/vuosi. Naurattaa nuo tuhansien eurojen korjaukset teidän uudempiin autoihin! Talvella luki lehdessä tiepalvelumiehen sanomana, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sitä pitää paapoa, että pysyy ajokunnossa. Lähinnä uudet autot jäi kovilla pakkasilla teiden varsille. Liikkumisen vapauden saa jo toimivalla 500 euron autolla. Hyvästi joustamaton, kallis joukkoliikenne!

        Toyota on ruma sekä turvaton "auto."


      • Ya Maha Man

        En aja ammatikseni mutta ammattini vuoksi. Ammatiksenikin olen kyllä ajanut.
        Ainakaan minä en ostaisi A-Mersua tuolla rahalla vaan jonkun japsin tai Skodan.
        Silloin saisi jo hyvän ja melko uuden, huolettoman auton.
        Muuten olet kyllä oikeassa mutta km-kulusi ovat korkeat. Vaikka autoilu ei ole halpaa niin on se kuitenkin vielä kohtuuhintaista mikäli ei halua ajaa jollain ökyautolla. Omaa C-Mersuanikaan en laske ökyautoksi vaan keskikokoiseksi perheautoksi. Silläkään ajaminen ei ole hirmukallista.


      • tottamaar
        toyota-kuskihuoleton kirjoitti:

        Mitään järkeä ei ole ostaa autoa velaksi eikä osamaksulla, ellei ole pakko. Se on vain elvistelyä semmoinen! Ei ole mitään järkeä maksaa satoja euroja auton osamaksua kuukaudessa 24kk ajan, kun yhden osamaksun hinnalla saa toimivan auton! Todellisuudessa autosi omistaa rahoitusyhtiö, etkä itse. Minä voin hymyillä 86-vuosimallin Corollalla vastaantulijoille joilla kalliit autot, että omistan auton sentään itse eikä rahoitusyhtiö! 500 euron autolla ei kovin suurta arvonalenemista ole. Pikemminkin kohta arvo nousee, kun alkaa olla jo museoautoikä lähestymässä. 50 tuhatta km olen ajanut viidessä vuodessa, eikä ole jättänyt koskaan matkan varrelle. Melkein aina heti katsastuksesta läpi.
        Liikennevakuutus 50% bonuksella noin 155€/vuosi. Naurattaa nuo tuhansien eurojen korjaukset teidän uudempiin autoihin! Talvella luki lehdessä tiepalvelumiehen sanomana, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sitä pitää paapoa, että pysyy ajokunnossa. Lähinnä uudet autot jäi kovilla pakkasilla teiden varsille. Liikkumisen vapauden saa jo toimivalla 500 euron autolla. Hyvästi joustamaton, kallis joukkoliikenne!

        Älä jo muuta sano. Helvetti miten ääliöitä "neuvoja" jotkut kehtaa jaellakin. Ja vielä joka kuukausi pitäisi pestä.. -.- Puhumattakaan osamaksuista ja kymppitonnin kotteroista. Huhhuh.. Kyllä ensiautoksi pitäisi riittää edullisempikin auto. Kalliimpi hintahan ei läheskään aina tuo laatua ja luotettavuutta. Turhaa pröystäilyä ja kikkelin kasvattamista tuollainen osamaksurumba. Mutta antaa tyhmien maksella :D


      • Angstaava teini
        toyota-kuskihuoleton kirjoitti:

        Mitään järkeä ei ole ostaa autoa velaksi eikä osamaksulla, ellei ole pakko. Se on vain elvistelyä semmoinen! Ei ole mitään järkeä maksaa satoja euroja auton osamaksua kuukaudessa 24kk ajan, kun yhden osamaksun hinnalla saa toimivan auton! Todellisuudessa autosi omistaa rahoitusyhtiö, etkä itse. Minä voin hymyillä 86-vuosimallin Corollalla vastaantulijoille joilla kalliit autot, että omistan auton sentään itse eikä rahoitusyhtiö! 500 euron autolla ei kovin suurta arvonalenemista ole. Pikemminkin kohta arvo nousee, kun alkaa olla jo museoautoikä lähestymässä. 50 tuhatta km olen ajanut viidessä vuodessa, eikä ole jättänyt koskaan matkan varrelle. Melkein aina heti katsastuksesta läpi.
        Liikennevakuutus 50% bonuksella noin 155€/vuosi. Naurattaa nuo tuhansien eurojen korjaukset teidän uudempiin autoihin! Talvella luki lehdessä tiepalvelumiehen sanomana, että mitä uudempi auto, sitä enemmän sitä pitää paapoa, että pysyy ajokunnossa. Lähinnä uudet autot jäi kovilla pakkasilla teiden varsille. Liikkumisen vapauden saa jo toimivalla 500 euron autolla. Hyvästi joustamaton, kallis joukkoliikenne!

        Päinvastoin auto KANNATTAA ostaa osarilla velaksi. Ei ole mitään järkeä laittaa omaa "oikeaa" rahaa kiinni peltikatiskaan esim 10 000 kun sen rahan voi käyttää johonkin järkeväänkin, esim huoriin ja viinaan. Se kymppi on siis pois omasta lompsasta kun taas velka- auto maksaa vain sen esim. 150 kk.

        NÄIn muuten on.


      • paska! sori!
        Angstaava teini kirjoitti:

        Päinvastoin auto KANNATTAA ostaa osarilla velaksi. Ei ole mitään järkeä laittaa omaa "oikeaa" rahaa kiinni peltikatiskaan esim 10 000 kun sen rahan voi käyttää johonkin järkeväänkin, esim huoriin ja viinaan. Se kymppi on siis pois omasta lompsasta kun taas velka- auto maksaa vain sen esim. 150 kk.

        NÄIn muuten on.

        täs on koira haudattuna! mut eikukaa oo kuollu!


    • Exeliin kirjaava.

      Minulla oli vielä vuosi sitten 13 vuotias Primera. Maksoin siitä ostaesani (v.2007) 4000 €. Auto oli siiti ja ihan kunnossa. Pidin kirjaa kaikista kuluista. huollot teetin yksityisellä korjaamolla (ikinä en vie autoa merkkihuoltoon rikottavaksi) Ostin uudet laadukkaat kesä ja talvirenkaat. hitsautin helmapeltiä 200 eurolla, käsijarrua piti korjata ja samalla uusittiin jarrupalat kaikkiin pyöriin 120 €. polttimoja meni muutama 15 €. Mitään isompia remontteja ei tarvittu. Myydessä sain autosta 2000 €. Auto oli minulla n.4 vuotta. Kun vakuutukset, bensat ja auton hinnan halpeneminen lasketaan niin kilometrihinnaksi tuli n.25 senttiä. Pienempi auto (tuo oli 2 litrainen) olisi ollut halvempi ja pienempikulutuksisempi. Vakuutuksissa on 60% bonukset ja autossa oli tayskasko kaiken varalta vaikka halpa auto olikin.
      Minusta autoiliu oli halpaa. Töihin en olisi muutoin päässyt enkä mihinkään.
      Kannattaa huomioida myös autoilun tuoma vapaus ja mukavuus. Mikäli autossa matkustaa useampi niin se on kaikista halvin matkustusmuoto silloin kun auto on jo hankittu. Minä ajelin yleensä yksin jolloin persoonakohtainen hinta on tietysti kovempi mutta silti kävin autolla halvemmalla toispuolella Suomea kuin bussilla.
      Edukseni myönnän että tunnen autoja jonkun verran enkä ostanut ihan paskaa. Huonommankin auton olisi tuolla rahalla saanut.
      Ei autoilu ylen kallista ole jos tyytyy tavalliseen edulliseen autoon.

      Mielenkiinnolla seuraan nykyisen autoni kustannuskehitystä. Se on paljon kalliimmalla ostettu dieselimersu. Uudehko. Ajoakin tulee nyt paljon enemmän.

      Niin ja sitten sellainenkin epävirallinen säästömuoto. Kun oli autolla liikenteessä niin säästi viinassa aikamoiset summat. ;-)

    • Corollisti

      Terve! Joku tuossa ehtikin jo ensimmäisessä viestissä antamaan hyvän vinkin. Itselläni on vuoden -99 Toyota Corolla ja voin suositella tämän ikäluokan Corollia sinulle erittäin lämpimästi. Todella varma käyttöauto jolla kuljet huoletta paikasta paikkaan, myös moottoritiellä. Jos haluat säästää vielä enemmän, kannattaa ottaa 1.6-litraisen sijasta 1.3-litraisella moottorilla varustettu pirssi. Säästät hieman bensakuluissa ja vakuutusmaksuissa. Tarkasta ennen ostoa että se on varmasti valmistettu Japanissa!

      Pakollinen liikennevakuutus ilman kaskoja tms ja bonuksia maksanee vajaat 500€/vuosi tuollaiselle autolle (tarkistin omasta vakuutuslipukkeesta). Itsellä tosin maksaa tällä hetkellä reilut 300€/v koska bonuksia on ehtinyt kertyä ihan mukavasti. Liikennevakuutuksen voi maksaa vuosittain kerralla tai neljässä erässä.

      Katsastus pakokaasumittauksineen (tehtävä kerran vuodessa) maksoi jotain 55€ kun varasin ajan ja maksoin etukäteen netissä. K1-Katsastajilla on käytössään sellainen nettipalvelu jonka kautta voit varailla aikoja ja maksaa samalla. Palvelun etu on asiakkaalle se, että saat alennusta etukäteen maksamisesta ja siitä, että teet varauksen netissä. Säästin ainakin 20€ sen sijaan että olisin vain ajanut suoraan johonkin Drive-in -katsastukseen.

      Tuolla mainitsemallasi hintahaarukalla löytyy kyllä varmasti sinullekin oikein pätevä vaihto-Corolla nettiauto.com:ista. Jos todellakin haet pelkkää varmaa käyttöautoa jolla ajat paikasta A paikkaan B, kannattaa vilkaista myös käytettyjä "posti-Corollia" samaisesta nettiosoitteesta. Ne ovat edullisia, Itellan käytöstä poistettuja postiautoja joissa on ratti oikealla puolen ja automaattivaihteisto. Väri on ihanan oranssi :D Voin kertoa että ovat vähintään yhtä simppeleitä ajettavia kuin vasemmalta ohjattavatkin. Automaatti helpottaa ajamista entisestään.

      Onnea auton etsintään!

    • Katetuottolaskelmaa käyttäen osto hinta esim. 8000e
      Myyt autosi 4 vuoden kuluttua saat siitä 4000e
      miiniusta 4000e renkaita ostat 2 sarjaa kun ajat 15000km vuodessa hintaa 1000e. vakuutukset 1000e vuoteen ilman ponuksia ölyt suodattimet yms. 15000km 400e vuosi 10litraa 100km kohden kulutus nyky hinnoilla noin 2500e vuosi katsastus riippuen paikka kunnasta Mikkelissä halvimmillaan vm1999 autoon 85e vuosi ja ajoneuvuvero noin 130e vuosi riippuen co päästoistä.sit laskemaan hintaa yhteen arvonalennus ja muut kulut tekee noin 6100e vuosi sit km jaettuna saadaan 0,40e km kohden aika todellista jos nyt et osta uusinta uutta niin kuin työkaverilla kävi Uusimman Bmw:n renkaiden vaihto kun ei onnistu koti kosteilla pitää viedä merkkiliikkeeseen ja maksoi 780e ja tietokoneen nollaukset, jos taas ostat vanhan romun huoltoihin vastaavasti saa laittaa enempi kiinni, mutta jos olet mallia tee se itse kaveri voit taas säästää pelkkää rahaa kun vanhempaa autoa pääsee rassaamaan pelkkien varaosien hinnalla.

      • Peh Myt Wehe

        Sinua on raskaasti kusetettu.
        Bemarinkin renkaat voi vaihtaa missä rengasliikkeessä tahansa. Eikä siinä tarvita mitään huoltoilmaisimien nollauksia. Nekin onnistuu tosin muuallakin.
        Ajattelehan vähän. Jos renkaasi puhkeaa jossain korvessa niin mites viet autosi merkkihuoltoon?
        Kyllä Bemaristeja on helppo huijata.
        En voi kun sääliä sinua...
        Olisit ostanut Bentleyn.


      • hgfdfgh

        Kannattaako ostaa joku bemari, jos ei ole liikaa rahaa?


      • bbbbbmmmmmmmwwwwww
        Peh Myt Wehe kirjoitti:

        Sinua on raskaasti kusetettu.
        Bemarinkin renkaat voi vaihtaa missä rengasliikkeessä tahansa. Eikä siinä tarvita mitään huoltoilmaisimien nollauksia. Nekin onnistuu tosin muuallakin.
        Ajattelehan vähän. Jos renkaasi puhkeaa jossain korvessa niin mites viet autosi merkkihuoltoon?
        Kyllä Bemaristeja on helppo huijata.
        En voi kun sääliä sinua...
        Olisit ostanut Bentleyn.

        Jos Bemarissa on bluetooth-toiminen vuodonilmaisin, niin huoltoilmaisin täytyy nollata renkaanvaihdon yhteydessä. Muuten kojelaudan näytöllejää teksti jossa ilmoitetaan rengaspaineiden menetyksestä ja kielletään ajamasta yli kahdeksaakymppiä. Bemarin puhjenneilla renkailla kun ei sen kovempaa saa ajaa.


    • gabagaba

      Osta fillari, 8km ei ole matka eikä mikään. Kunto kohoaa ja rahat säästyy

    • laskutikkulasku

      Karkeasti oma auto maksaa:
      1.Pakolliset maksut 1500 eur/vuosi
      2.Ajaminen maksaa 0,15 eur/kilometri
      3.Auton pääomakulu on noin 20% auton hinnasta vuodessa

      Jos ostat 5000 euron auton ja ajat sillä 10 0000 km vuodessa, niin se maksaa:
      1. 1500 eur pakolliset kulut
      2. 10 000km * 0, 15eur/km = 1500 eur menee ajamiseen kuluihin
      3. 5000 eur * 0,2 = 1000 eur menee pääomakuluihin

      Autoilusi maksaa siis noin 1500 eur 1500 eur 1000 eur = 4000 eur vuodessa.

    • Kalle:

      Ostin itse viimme joulukuussa 480 euron Fiat unon-95. Oli ajettu n.120tuhatta ja aivan ylivähän vie pensaa. Ei todellakaan ole tullut mitenkään kalliiksi ja olen ajnut pitkiäkin matkoja. Nyt meni heti ekalla myös katsastuksesta. Suosittelen kyllä omasta puolesta vanhan auton hommaamista.

      • Kalle:

        No akun siihen uunoon olen joutunut vaihtamaan. Se maksoi 10 euroa hajottamolla, ja kuin uusi akku. Sitten olen vaihtanut siihen laturin virran säätäjän, joka maksoi motonetissa muistaaksi 10 euroa.


      • Kalle:
        Kalle: kirjoitti:

        No akun siihen uunoon olen joutunut vaihtamaan. Se maksoi 10 euroa hajottamolla, ja kuin uusi akku. Sitten olen vaihtanut siihen laturin virran säätäjän, joka maksoi motonetissa muistaaksi 10 euroa.

        Ai jaa vielä jarruletku piti vaihtaa, joka maksoi motonetissa 3-6 euroa. Samalla myös jarrupalat molemmille puolille "huviksi", ja ne maksoivat alle 10 euroa.


      • nam nam
        Kalle: kirjoitti:

        No akun siihen uunoon olen joutunut vaihtamaan. Se maksoi 10 euroa hajottamolla, ja kuin uusi akku. Sitten olen vaihtanut siihen laturin virran säätäjän, joka maksoi motonetissa muistaaksi 10 euroa.

        no halooo ostakaa motoripyörä tai mopo tai fillari!!!!!!!!!!!!!!!!


    • mitsu golt

      hupsistakeikkaa kyllä ite oon päässy sitte ihan ilmaseksi oman autonkanssa ..
      ostin auton vuonna 99 uutena ja makso x määrän jonka sitte maksoin pois kerta suoritteella pankkikortilla tiskillä
      mittarissa on nyt 147 tuhata km ja autoon on mennyt seuraavat osat / huollot .
      2 kertaa massattu ja massaukset tuli auton mukana
      taka iskunvaimentimet 2kpl
      100 tuhanne korvilla jakopäähihna ja kiristin jotai luokkaa 150 e liikkeessä
      20 tuhannen välein öljyt ja joka toinen kerta suodatin olisko ollu 5-10 e kpl
      öljyt 27 e 4litraa 5v50..
      katsastuksii eka 3 v ilman ja mites se sitten meni , yhe kerra ja oliko siinä vuosi että ei tarvi katsastaa mut siitä lähtien jokavuosi ja viime katsastus 60 e
      kesärenkaat parivuotta sitten uudet 120 e ja talvirenkaat 80 e
      nyt 40 e edestä raidetankoa ja tuossa jossai kohtaa 150 pakoputki
      erinäköne määrä pensaa , keskimääri 6 litraa satasella .
      pakollinen liikennevakuutus jotai 120 e 70 prossa poonuksilla
      parikertaa pesu omalla kaivovetellä ja pyykkipurvelii joukkoo ...
      2 het tuulilasi pesuri sulaat ja parikannuu tuulilasipesunestettä ja toine ajovalopoltin ja rekisterikilvenvalot taakse pariikertaa .
      jotenkin noi ...

    • Tonnilla saa tänäpäivänä hyvän ja luotettavan kulkupelin, jos ymmärtää vähänkään katsoa mitä ostaa. Ja jos ei ymmärrä, niin kannattaa värvätä mukaan joku joka OIKEASTI ymmärtää. Ei siis sitä naapurin Pekkaa, jonka tietämys on kotoisin Tuulilasista ja Tekniikan Maailmasta.....Ja osta se halpis suoraan käyttäjältä, jolla se on ollut useamman vuoden. Kauppiaalta ei tonnilla saa muuta kuin harmia...

    • fdagf

      Mulla vanhahko mazda 1.8 litrasella koneella. Pelkkä liikennevakuutus on mulla n.650e vuodessa (mulla on 10% bonusta eli vielä vähän vasta). Lisänä mulla on suppea kasko, joka kuittaa hirvi-, palo-, varkaus- ja ilkivaltavahingot 100e vuodessa suunnilleen. Polttoainetta kuluu n. 7.5-9.5litraa satasella, riippuen ajotyylistä. Katsastus on vähän paikasta riippuen, viimeks oli jotakin 60euroa ja autohan katsastetaan kerran vuoteen. Kun käyt rekisteröimässä auton sun nimii ni se on jotakin parin kympin verran. Osien ja huoltojen hinnat riippuu aika pitkälti merkistä ja auton iästä, mun autoo ei maksa osat paljoo paskaakaa, mut toisaalta 20 vuotta vanhassa autossa on sitte hitsattavaa ym. laittoa. Kuluneen vuoden aikana joutunu uusimaan vain yhden osan jonka hinta oli 50e. Laske siitä jotakin suuntaa.

    • Kuukausien työpanos

      Auto vie tuhansia euroja vuodessa.
      Monille se on kuukausien nettotili.

      Laadukkaammalla autolla enemmän.
      Vaatii paremmat tulot, tai vielä enemmän "ilmaista" työtä.

      Tunti autossa, useampi työpaikalla rahan hankintaan.

    • huh huh huh huh huh

      onneks oon lapsi vasta mut on mul säästö possus 52 eur ja 30c et riittää kai rahat muit eikö se oo paljon? musta ainaki! puhun siitä autosta en säästöpossusta! ah väsyttää mut iha sama kivaku juteltiii!!!!!!!!!!!!!!!

    • Persaukinenlissu

      Vaikea yksilöidä kuluja koska vapaaajan matkatkin tulee tehtyä hyvin helposti autolla niin kuin itsellä kävi.käyttömaksu n.300euroa/v vakuutus n.600v ja kuukaudessa n.1000km/kulutus 25l/100km 98E5 että kyllä kuluja kertyy.

    • mekaanikonvaimo

      Osta edullinen 90-luvun alkupuolen edullinen japanilainen auto missä ei sähkötekniikka ja tietokoneet ole sekoittamassa auton tekniikkaa niin vältyt turhilta korjauksilta. Ajokilometrejä jos on alle 200t niin ei tule suuria ongelmia. toytota, mazda, nissan, honda...
      Valitse auto jossa on katsastusaikaa annettu viime katsastuksesta enemmän kuin se perinteinen 1 vuosi sillä silloin toimii paremmin kuin normaalisti.

      Tärkeää on että otat jonkun OIKEASTI auton tekniikasta tietävän kaverin mukaan auton ostoreissulle, toimii parhaiten..
      Ja sitten vaan ala kovasti tinkaamaan.. vertaile myös ensin ahke

    • ygkljjhlhligglyfffyt

      Kannattaa kysellä tutuilta aluksi jos joku olisi myymässä omaansa. Ne eivät kehtaa "kusettaa" niin paljoa ja varmaan sanovat suoraan mahdolliset viat. No saattaa se auto hajota silti vaikka olisi kuin hyvältä kaverilta ostettu.

      Itse olen ostanut tyhmyyttäni kaikenlaisia romuja, kun en autoista mitään ymmärrä.
      Ostin kerran auton autoliikkeestä. Auto oli ajokiellossa, koska sitä ei oltu katsastettu. Tämä selvisi minulle vasta, kun kysyin katsastuskonttorilta katsastusajankohtaa kyseiseen autoon. Autoliike ei maininnut mitään ettei ole katsastettu. No se oli ihan oma moka, kun en rekisteriotetta niin tarkkaan lukenut. Kannattaa ottaa joku autoihin perehtynyt ihminen mukaan, kun menee auto-ostoksille siis jos ei itse niistä ymmärrä.

    • Halpakin.

      Kestää. Ostin auton 4 vuotta sitten tonnilla ja olen ajanut sillä 120tkm. Remppoihin on mennyt koko aikana n.500e. Ja kun auto kuluttaa bensaa vähän,niin siihenkään ei paljoa rahaa kulu ja huolettomia kilometrejä on vielä paljon edessä päin Jos yhtään ymmärtää autoista ja rauhassa viitsii etsiä autoa,niin hyviä ruosteettomia autoja löytyy edullisesti.

    • sipaduu

      Kyllä 10000 € saa todella vähän ajettuja ja hyviä autoja. Itse olin samassa tilanteessa kun auton osto tuli vastaan niin ratkaisin asian ja ostin 2004 vuosi mallisen auton on ollut hyvä ja vakuutukset ovat halvat eli kannattaa ostaa jos eka autoa ostamssa joku 04-05 vuosi mallia oleva auto.

    • vanhaan tyytyväinen

      Itse ostin 1400 eurolla auton (vuosimallia -94). Hyvän kuntoinen ja vähän ajettu ikäänsä nähden. Omat vikansa on autolla ollut, mutta tyytyväinen olen autooni ollut.

      Halvin remppa maksoi vähän päälle 50 euroa, kallein 425 euroa. Pari vähän kalliimpaa remppaa on ollut ja muutama halvempi. Auto ollut minulla jo hieman yli neljä vuotta. Öljynvaihto kerran vuodessa, kilometrihuollot 15.000 km välein.

      Mulla pelkkä perusvakuutus autoon. Se on jotain vähän päälle 400 euroa vuodessa. Maksan sen neljässä erässä. Bonusten noustessa maksamasi vakuutuserä pienenee. Sitten on myös autovero. Sen voit myös maksaa joko kerralla tai erissä pois kuten autovakuutuksenkin.

      Katsastus on kerran vuodessa ja määräytyy auton käyttöönottopäivän (näkyy rekisteriotteesta) mukaan, aikaa katsastaa neljä kuukautta. Katsastuksen hinta riippuu vähän katsastuskonttorista. Meidän paikkakunnalla hinta tänä vuonna 86 euron korvilla. Uusintakatsastus, jos auto ei mennyt ensimmäisellä läpi, 30 euroa.

      Tarkkaa budjettia auton käytölle per kuukausi mahdoton laskea, kun ei ikinä tiedä milloin autosta jokin paikka sanoo sopimuksensa irti eli tulee jotain korjattavaa. Onneksi sinulla ei ole niin pitkä työmatka yhteen suuntaan, että bensaan menisi paljoa rahaa kuukaudessa. Sinuna laittaisin joka palkkapäivä sivuun hieman rahaa, jotta auton pettäessä sinulla on myös rahaa korjauttaa se. Niin olen ainakin omalla kohdallani tehnyt, vaikka joskus sivuun on mennyt vain muutama euro.

    • etsdgosdgsg

      "Valitse auto jossa on katsastusaikaa annettu viime katsastuksesta enemmän kuin se perinteinen 1 vuosi sillä silloin toimii paremmin kuin normaalisti"

      Uutta autoa ei tarvitse katsastaa vuoden välein. Mutta ei katsastuksessa anneta aikaa seuraavaan katsastukseen. JOKAVUOTINEN katsastusaika määräytyy auton ensirekisteröinnin mukaan.

    • autovalinnasta kii

      Mulla on 1989 Orion 1.4 (ei kattia), olen toinen omistaja.

      Ostin sen papparaiselta, joka lopetti autoilun kolhastuaan parkkipaikalla 2:n naapurin autoa samalla kertaa; mitä ilmeisimmin oli tehnyt sen peruuttamalla sillä ostohetkellä takapuskurissa oli siisti halkeama n. 70 cm.

      Niin, maksoin autosta 500 euroa ja sillä oli ajettu 68 tuhatta, täydellinen huoltokirja seurasi mukana.

      Auto on ollut mulla nyt kolme vuotta, takapuskurin halkeaman liimauksen lisäksi mitään en muuta sille en ole tehnyt, paitsi ruiskuttanut pohjan ja kotelot jäteöljyllä syksyin ja keväisin sekä öljyjä vaihdellut ja silloin tällöin pessyt.

      Nyt on ajettuna 114 tuhatta suurin piirtein eli n. 46 tuhatta olen sillä siis ajanut. Bonusten jälkeen maksan pakollista liikennevakuutusta n. 180 euroa vuodessa, verot on n. 90 euroa ja auto kuluttaa n. 6 litraa sadalla kilometrillä

      Renkaat olivat ostaessa hyvät, mutta taitaa tämä olla kesärenkaiden viimeinen kesä. Ensi keväänä nypin talvirenkaista nastat pois ja jatkan niillä pari kesää. Talvirenkaat pitää sitten vuoden päästä syksyllä ostaa, halvimmat uusiokumit on mun ajomäärillä ok.

      Toteutuneet kulut siis:

      50 - Hankinta hinta / vuosi (oletus että kestää 10 vuotta)
      40 - Öljynvaihto 2 x vuodessa
      10 - öljynsuodatin 1 x vuosi
      1500 - Bensa / vuosi
      180 - vakuutus / vuosi
      90 - vero / vuosi
      60 - katsastus ja pakokaasumittaus / vuosi

      Todelliset vuosikulut siis ovat minulla olleet

      1930 euroa (sisältäen bensat)

      Heh, pidin tätä autoilua varsin halpana lystinä mutta en pidäkään enää.
      Tuon mukaan auto syö minulta nimittäin 160 euroa kuukaudessa.
      Perskuta että on kallista lystiä, sillä sais paljon läskiä leivän päälle.

      Toisaalta, jos nuo bensakulut ottaa pois, auton ylläpitoon menee vaan 35 euroa kuussa. Hyvä niin, olen sydänvian vuoksi pienellä työkyvyttömyyseläkkeellä, ei saisikaan mennä sen enempää.

      140 tuhannen kohdalla, siis parin vuoden päästä pitää muuten vaihtaa jakoremmi, se nostaa sen vuoden kustannuksia kyllä.

      • kyseisessä vehkeessä remmi vaihdetaan 40 tkm välein..... joku tossa tarinassa ei nyt pidä ihan paikkaansa..


    • Fakta on

      että autoilu maksaa on se sitten käytetty tai uusi. Uusi tulee hankittaessa kalliiksi mutta käytetyllä voi hyvällä tuurilla selvitä halvalla. Mutta niinkuin sanoin tarvitset sitä hyvää tuuria että se käytetty pelaa. Eli hieman arpaonnea ja voit päästä käytetyn kanssa oikein halvalla. Uudella autolla et pääse halvalla mitenkään, siitä pitää huolen hankinta hinta.
      Itselläni uutena 2008 syksyllä hankittu Avensis diesel. Nyt meni kannentiiviste 134000km kohdalla. Toyotan takuu kyllä korvasi, mutta jouduin korjauksen ajaksi vuokraamaan toisen auton. Korjaus kesti yli 2vko kun tilailivat osia ja vaihtoivat samalla lähes koko koneen vain kampiakseli jäi vanhaa. No hienoa tietysti että korjasivat takuun puitteissa kunnolla joten ajokilometrejä on taas paljon edessä. Samalla tuli jotain pientä vesipumppua ja muuta korjattua ja lasku oli 450,- vuokra-autoineen. Siihen lisäksi tietysti polttoaineet mutta nehän olisivat menneet omassakin autossa. Mielenkiinnolla odotan vuoden loppumista ja tilinpäätöstä josta voin katsoa maksetun auton vuoden kaikki kulut. Sittenpähän tiedän mitä muutaman vuoden vanhan auton pelkät käyttökulut maksaa vuodessa ilman hankintahintaa ;) Arvioni on 5500 - 6500,- € vuodessa näillä kilometreillä, joita mulla aika paljon kertyy.

    • phumba

      Jos ei auton arvonalennusta ota huomioon niin riittää

    • Vooortimies

      escort orion hihnan vaihtoväli 60t huoltokirjan mukaan nykyremmit voi vaihtaa 80t välien kun on parempaa tavaraa jotku ei vaiha koskaa jos ajaa vaa lyhyttä eikä voi tehä ite auton arvo suhteessa hihnan vaihon hintaan syy 11 v sama hihna ollu täälä

    • riskipisness

      onhan noita laskuja ollut lehdissäkin.
      Nämä ovat tosin yleensä keskittyneet uusiin autoihin ja tavanomaiseen käyttöön, n. 20000km/vuodessa ajeluun yms
      yleensä myös että kyseessä on perhe.

      Näistä on usein ollut lopputulemana, että autoilu maksaa vähintään 500€/kk

    • Pihtaaja

      Olen omistanut (alussa 3000e) arvoisen '98 pikkuaton kolmisen vuotta, kaikki kulut lukuunottamatta parkkimaksuja pistetty ylös, otsikon kysymää asiaa tutkiakseni. Bensankulutus ja ajettu matka taulukkolaskennassa, joka ikinen tankki.

      Ajettu karkeasti 38500km, bensaan 3460e yhteensä. Muita kuluja ~3570e. Näihin ei ole laskettu auton ostohintaa, tai auton arvonalenemaa. Ensimmäisenä kahtena vuonna ajoa tuli verrattain vähän, alle 10t km/vuosi.

      Kannattaa autoa hankkiessa muistaa, että metriäkään ajamatta ajoneuvovero katsastus muut leimat tulee halvimmillaankin 600-700e /vuosi, jos liikennevakuutukseen ei ole bonuksia. Tähän lisäksi pakolliset huollot -> voi asennoitua, että ilmainen romuautokin liikennekelpoisena maksaa vuodessa 1000e vaikka sillä ei juuri ajettaisi.

      Tuohon hintaan ei kuulu muiden tekemiä huoltoja (itse vaihtanut öljynvaihdot, hihnanvaihdot, suodattimet, lamput, pesut, renkaidenvaihdot, tulppienvaihdot, takaluukun jouset, rikkoontunut peräluukun kahva etc), paitsi ainoastaan 200e käytetty helmojen peltikorjaukseen kolmannella osapuolella, sekä 250 meni huoltoon jossa mm. vaihdettiin jäähdytin, jarru ja kytkinnesteet. Osat osatettu biltema/motonet/AD.

      Todellakin mukana kaikki kulut, muutamia parkkipoletteja lukuunottamatta ( autonpesuaineet ja -välineet, talviharja, lukkosula, polttimoita, suodattimia, rattikanki, lasinpesunesteet, pakkausmaalia, tuulilansinpyyhk etc)

      Toisaalta hintaa nostaa, että jouduin hankkimaan alussa molemmat rengassarjat uusiksi.

      Kokonaiskulut siis 7030e kolmessa vuodessa, 18,26e/100km. Vähän ajaessa kiinteät kulut nostavat kustannuksia reippaasti, bensaanhan menee vain alle 10e/100km.

      • Pihtari v2

        Ja teroitettakoon vielä, että noissa kuluissa ei ole huomioitu auton ostohintaa, tai sen arvon alenemista.


    • köyhäautoilija

      Ostin pojalleni -88 Corollan 700 e.lähes 3v.sitten ja opetin sillä hänet ajamaan.
      Auto oli silloin juuri katsastettu ja päästöiltään eli koneeltaan erinomainen, kahdesti itse katsastettu eikä suurempia murheita. Lämmin ja erittäin kestävä yksilö,kaverilta ostin lähes uudet Uniroyalit talvirenkaat 50 eurolla.
      Nyt vaan vaimo tykkää ajaa sillä ja poikamme ajaa uudemmalla autollamme jonka ylläpito tullut huoltoineen ja kaskoineen paljon kalliimmaksi kuin ikivanha Toyota.Tosi on kuten muutama kertoikin, että -90 luvun alkupään japsit ovat yksinkertaisia ja vahvoja käyttöautoja. Aina löytyy rikkaita irvistelijöitä jotka vertaavat niitä tuliteriin egovalintoihinsa mutta pelkällä kaskomaksulla ajaa koko vuoden.
      Tosi myös, että nykyautoihin joissa ei enää vakuutusta, saa korjauksiin uppoamaan tuhansia euroja jos vähänkin isompi korjaus, tonnilla ei liioin pitkälle pääse...
      Itse hylkäämme Corollan heti jos isompi (yli 350e. korjaus edessä) ja ostamme seuraavan juuri katsastetun Toyotan. Kannattaa katsoa tarkkaan moottorin päästöt,pakoputki ja iskarit tietty ruostekin niin ajelee helposti pari vuotta.
      Toyotaan on erittäin helppoa vaihtaa itse öljyt ja suodatin, Mobil 1 on kallis mutta huippuöljy, itse vaihtanut 10000km välein eikä savuuta vaikka 290000km takana.
      Vanha ja juuri katsastettu on hyvä vaihtoauto jos kestää ivan ja ylenkatseen, vain typerykset elävät yli varojensa ja yleensä vielä velaksi, tärkeämpi ettei velat ahdistele jatkuvasti ajatuksia.
      Kaksi osaa olen vaihtanut Corollaan, ne hain romikselta ja maksoivat yhteensä 10e. eli kytkimen työsylinteri ja jarrujen paineensäätäjä viime vuonna, tänä vuonna ei ole vielä sattunut mitään yllätystä. Corollamme arvo lienee n.300e joten ei liioin järkytä vaikka räjähtäisi moottori vaikka juhannuksena,hih.

    • polkupyöräilijä

      Osta polkupyörä ja käytä sitä. 8 km ajaa hetkessä, eikä tarvitse huolehtia kuin siitä, että ketjut on öljytty ja renkaissa on ilmaa eikä vuoda. Polkupyörän uusi rengas maksaa noin 10 euroa.

      • hojougoj¨pioå

        Ostin pyörään nastotetun talvirenkaan asennettuna 50€
        Keväällä jouduin hakeen uuden etuvanteen ja taas liki50€
        Takanavan ja talvirenkaan yhteishinnasta en oo kyselly lienee uuden pyörän luokkaa...


    • jsgrntltst

      Kuka jaksaa polkee pyörällä ne työmatkat sateessa ja talvella? Nojoo aina joku, mutta ei kukaan joka ei ole pyöräilystä innoissaan.
      Ja jos olisit lukenut koko ketjun, niin tietäisit että se matka olis pyörällä 16km suuntaansa

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on kaivattusi etunimi?

      Otsikossa siis on kysymys eriteltynä. Vain oikeat vastaukset hyväksytään.
      Ikävä
      117
      2144
    2. En kestä katsoa

      Sitä miten sinusta on muut kiinnostuneita. Olen kateellinen. Siksi pitäisi lähteä pois
      Ikävä
      96
      1298
    3. Peräti 95 % persujen kannattajista rasisteja

      Kertoo EVA:n teettämä kysely. Pakollista yhdenvertaisuuskoulutusta tarvitsee siis paljon laajempi joukko kuin pelkästää
      Maailman menoa
      309
      989
    4. Kun viimeksi kohtasitte/näitte

      Mitä olitte tekemässä? Millainen ympäristö oli? Löydetään toisemme...
      Ikävä
      81
      916
    5. Olet kyllä vaarallisen himokas

      Luova, kaunis, määrätietoinen, pervo, mielenkiintoinen, kovanaama, naisellinen ja erikoinen.
      Ikävä
      84
      865
    6. Anna minulle anteeksi

      Anna minulle anteeksi. Minä pyydän.
      Ikävä
      75
      851
    7. On minulla suunitelma

      Siitä ei vain tiedä kukaan muu kuin tällä hetkellä minä. Suunnitelma ja varasuunnitelma. Sinun takiasi nainen. Vain s
      Ikävä
      44
      670
    8. Palstan ylivoimaisesti suosituin keskustelunaihe

      Palstan suosituin keskustelunaihe näyttää olevan homoseksuaalisuus. Otsikoiden perusteella voisi kuvitella olevansa Seks
      Luterilaisuus
      248
      667
    9. Ei koskaan saatu tuntea

      Mitä olisi ollut painautua toisiimme vasten. Hengittää syvään, hyväillä ja rakastella vailla kiirettä. Tai repiä vaattee
      Ikävä
      33
      650
    10. 50
      644
    Aihe