Raamatun numerologia (kovempaa asiaa)

aam

osa 3

(Lukekaa koko teksti)

Moshe Zew:

LYHYESTI LUVUISTA:
1. Täydellisissä luvuissa (numerus perfectus)
numeroiden summa, joilla luku on jaollinen, on
sama kuin kyseinen luku. Tällaisia ovat
esimerkiksi kuusi (1 2 3 = 6) ja 28 (1 2
4 7 14 = 28).
2. Yltäkylläisissä luvuissa (numerus abundans,
superfluus, amplior perfectis) jakajien summa on
suurempi kuin lähtöluku. Esim. luvun 12
jakajanumeroiden summa 1 2 3 4 6 = 16.
Tällaiset luvut ovat runsauden ja
yltäkylläisyyden merkkejä.
3. Epätäydellisissä luvuissa (numerus indigens,
deficiens, imperfectus, minus habens) jakajien
summa jää lähtökohtalukua pienemmäksi, esim. 14 =
1 2 7 = 10. Nämä luvut ilmaisevat
epätäydellisyyttä, puutteellisuutta ja
vajavaisuutta.

LUVUT NOLLASTA KYMMENEEN:
NOLLA (0), hepr. APs. Sana nolla tulee latinasta:
nullus = non ullus = ei mikään.
YKSI (1). Hepreassa luku AhD yksi, 1;
ensimmäinen; joku; ainut; yhdistetty, ja fem. AhT
yksi, 1; ainoa; joku on adjektiivi, muut luvut
ovat substantiiveja. Platon (427-347 eKr),
Aristoteles (384-322 eKr) ja Plotinos (n. 205-270
jKr), olivat sitä mieltä, ettei yksi ole luku,
koska sitä ei voi laskea eikä järjestää. Se on
vain alku, varsinaisten lukujen synnyttäjä, lähde
ja "peruskivi", heprealaisille luku yksi on
kaiken sisäänsä sulkevassa ehdottomuudessaan
Jumalan luku.
Luku yksi kuvaa yhdistettyä eli koottua. Se on
ykseyden luku ja se ilmentää sekä jumalallista,
jakamatonta, ehdotonta ykseyttä sekä luonnossa ja
ihmiselämässä olevia ykseyksiä. Se tarkoittaa
myös lajissaan ainutlaatuista sekä erikoisasemaa.
Jumala on yksi. 'Kuule Israel! JHWH, meidän
Jumalamme, JHWH on yksi' (5Ms 6:4; Mk 12:29).
Usein käytetään Jumalan, Herran attribuuttina
määritystä LBD (levad) sekä sen eri muotoja,
jolloin ne voidaan hyvin kääntää sanalla ainoa,
esim. Ps 51:6; 83:19; 86:10; Js 37:20 (suomenn.
myös sanalla yksin, esim. 2Ak 6:30; Neh 9:6; Jes
37:16). Ps 4:9:n loppu voidaan kääntää: 'sillä
Sinä, Herra, ainoa, annat minua asua turvassa'.
Myös UT korostaa Herran ykseyttä, esim. Mt 23:8-
10; Jh 10:30; 17:3; Ef 4:5; 1Tm 2:5; 1Jh 5:20.
Sanan AhD yksi kirjaimet ovat alkukirjaimet
sanoihin: AMT = A totuus, hYYm = h elämä ja DRk =
D tie. Jeshua sanoi: 'Minä olen tie ja totuus ja
elämä' (Jh 14:6). Numero 1 AhD yksi on
lukuarvoltaan 13, joka on myös sanojen ABY Isäni,
BAY Minä tulen, YBA saapua, tulla ja AHBH rakkaus
lukuarvo.
Jeshua on ainoa välimies Jumalan ja ihmisten
välillä, 1Tm 2:5. Hänen uhrinsa on ainoa, kerran
suoritettu kaikkien edestä, Hb 9:26; 10:10,12,
vastakohtana monesti toistetuille,
epätäydellisille leeviläisten uhreille, vrt. Hb
9:7.
Luonnollista ihmiselämän ykseyttä ja
yhteenkuuluvuutta korostetaan samaan tapaan: koko
ihmiskunta, kaikki kansat polveutuvat yhdestä
ainoasta kantaisästä, Apt 17:26, mies ja vaimo
ovat yksi liha, 1Ms 2:24; Mt 19:5. Ihmiset ovat
hengellisessä ja siveellisessä mielessä yhtä:
yhden ihmisen synnin kautta tuli kuolema kaikkien
ihmisten osaksi, Rm 5:12; 1Kr 15:21, yhden
ihmisen vanhurskauden teko koituu elämän
vanhurskauttamiseksi, elämäksi ja
ylösnousemukseksi, Rm 5:15,18; 1Kr 15:21.
Messiaassa kaikki Hänen omansa ovat yhtä, Jh
17:11,21, juutalaiset ja pakanat, Ef 2:14; Gl
3:28. Ainoastaan yksi on ihmiselle tarpeellista:
Herran sanojen kuuluminen ja vastaanottaminen, Lk
10:42; vrt. j. 39.
KAKSI (2) hepr. SNYm, fem. STYm, duaalimuoto,
joka johtuu verbistä SNH, toistaa,
kaksinkertaistaa. Se on yhteenlaskun 1 1 summa.
Numerot 1-1 AhD AhD yksi, yksi ovat
lukuarvoiltaan 26, joka on Jumalan nimen YHWH
JHWH kirjainten lukuarvo, samoin kuin myös
seuraavien sanojen: HWYH todellisuus, olemassa
olo, WHYH fut. tulee olemaan, tulee tapahtumaan,
HtYB olla laupias jlkn, HZDHH osoittaa
henkilöllisyytensä ja Y:H Jumala. Jeshua on
kaksi: Jumala ja ihminen.
Vastakkainasettelun luku.Voidaan kysyä: onko
kaksikaan vielä todellinen "luku"?. Se on vain
jaettu yksi. Sillä on "etupuoli"
ja "kääntöpuoli", mutta se ei ole "enemmistö"
eikä "paljon". Se on ensimmäinen "todellinen
luku". Se tekee mahdolliseksi vertailun ja
vastakkain asettelun. Luku kaksi voidaan ymmärtää
sekä negatiivisesti että positiivisesti. Jo
Raamatun syntiinlankeemuskertomuksessa on
kuvattu, kuinka ykseyden rikkoontuminen luo
vastakohtia. Hyvän vastapariksi tulee paha,
miehen ja naisen yhteys purkautuu keskinäiseksi
syyttelyksi, elämän vastakohdaksi nousee kuolema.
Toinen luomispäivä on ainoa, jona ei
sanota: "Jumala näki, että se oli hyvä". Maailma
on täynnä erilaisia kaksikkojärjestelmiä. On
näkyvä ja näkymätön, jotka yhdessä muodostavat
yhden maailmankaikkeuden. On hyvä ja paha, valo
ja pimeys, päivä ja yö, elämä ja kuolema,
miehisyys ja naisellisuus, väite ja vastaväite
(teesi ja antiteesi), oikea ja vasen, edessä tai
takana, ylhäällä tai alhaalla jne. Dualistinen
maailmankuva: hengen ja aineen vastakkaisuus.
Jeshuassa oli kaksi "luontoa", Hän oli samalla
kertaa Jumala ja ihminen, mutta silti yksi.
Seurakuntansa kanssa Messias yhdistyy yhdeksi,
kuten avioliitossa mies liittyy vaimoonsa "niin
että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi" (Ef
5:31,32, vrt. 1Ms 2:23,24). Henkilöpareja: Aadam
ja Eeva, Kain ja Aabel, Mooses ja Aaron, Mooses
ja Elia jne. Muita: vanha ja uusi liitto, laki ja
evankeliumi, leipä ja viini, ruumis ja sielu,
elämä ja kuolema, aine ja henki, aktiivisuus ja
passiivisuus, ruumiillinen työ ja mietiskelevä
hartauselämä, kirkko ja synagoga, fariseus ja
publikaani (Lk 18:9-14), kaksi herraa (Mt 6:24),
kaksi porttia (avara ja ahdas) ja kaksi tietä,
joista lavea tie vie kadotukseen, mutta kaita
johtaa elämään (Mt 7:13,14). Luku kaksi on myös
luetettavuuden luku: jokainen syytös oli
vahvistettava kahden tai kolmen todistajan
sanalla (4Ms 35:30; 5Ms 17:6; 19:15). Laintauluja
oli kaksi, toisessa neljä ja toisessa kuusi
käskyä "todistajiksi teitä vastaan", taivaan ja
maan (5Ms 4:26; 30:19). Jumalan tahdon ilmoitus
oli kirjoitettu näihin kahteen laintauluun, 2Ms
31:18. Vrt. kaksinkertaista rakkaudenkäskyä, Mt
22:36-40. Jeshua lähetti opetuslapsensa työhön
kaksittain (Mk 6:7, vrt. Ilm 11:3). Jeshuan
haudalla oli kaksi enkeliä. Kurinpito kahden tai
kolmen kesken (Mt 18:16). Kahden tai kolmen
yhteinen rukous (Mt 18:19,20).
Luku voi ilmaista parimuodostumaa, täydennystä,
yhteyttä ja yhteisvaikutusta. Srn 4:9-12
osoittaa, miten kaksi ihmistä voi tukea ja auttaa
toinen toistaan. Kahden muodostama ryhmä on
pienin mahdollinen, vrt. Mt 18:16,19,20. Kahden
välille voi tulla myös vastakohtaisuuksia,
ristiriitoja, erimielisyyttä tai ero. Mt 6:24
todistaa, että on mahdotonta palvella kahta
herraa, Jumalaa ja mammonaa, vrt. 1Kn 18:21; 2Kr
6:14-16; 1Jh 3:10; Jk 1:8 (Jk 1:8:
alkut. 'kaksisieluinen', suom.
raam. 'kaksimielinen'). Mt 19:6:ssa ja Ef
2:15:ssa luku kaksi on eripuraisuuden sekä eron
vertauskuva, kun taas yksi on yhteyden ja rauhan
symbooli.
KOLME (3) hepr. SLS. 3 on lukujärjestelmän kahden
ensimmäisen luvun summa (1 2). Jakamattomuuden
ja katoamattomuuden luku. Pythagoraksen mukaan
pienin täydellinen luku. Vasta siitä lähtien
voidaan puhua monista tai paljosta.
Aristoteles: "Ihmiset kutsuvat kahta molemmiksi,
mutta eivät kaikiksi. Kolme on ensimmäinen
lukumäärä, josta voidaan käyttää sanaa kaikki".
Kolmeen sisältyy alku, keskikohta ja loppu.
Henkisessä ponnistelussa edetään teesistä ja
antiteesistä synteesiin. Laadussa erotetaan hyvä,
parempi, paras (positiivi, komparatiivi,
superlatiivi). Jakamattomuutensa vuoksi kolmea on
pidetty katoamattomuuden ja täydellisyyden
symbolina. Ilmeisesti vanhimman jumalten triadin
(kolmen ryhmän) loi Kaksoisvirranmaan varhaisin
kulttuurikansa sumerilaiset 3000-luvulla eKr. Sen
muodostivat Anu, Enlil ja Enki eli taivaan, maan
ja veden jumala. Myöhemmin toiseksi tuli Bel
(Baal) ja kolmanneksi Hea, josta tuli alamaailman
vartija. Muitakin jumalien kolminaisuuksia
Kaksoisvirranmaassa tunnettiin, kuten Sin, šamas
ja Ištar. Se vastasi useiden muidenkin uskontojen
kolminaisten jumalryhmien tavoin tähtien
kolmiutta aurinko, kuu ja Venus. Raamatussa Isä,
Poika ja Pyhä Henki. Messias "oli, on ja tuleva
on" (ilm 1:8). Ilmaisua "kolmiyhteinen Jumala"
käytti ensi kerran Tertullianus noin v. 200 ja
kolminaisuusoppi määriteltiin 300-luvulla
syntyneissä ns. ekumeenisissa uskontunnustuksissa
(apostolinen uskontunnustus, sen laajennus Nikean-
Konstantinopolin tunnustus ja niitä nuorempi
Athanasiuksen tunnustus). Jumaluus on kolme: Isä,
Poika ja Pyhä Henki eli Jumala, Sana ja Jumalan
Henki. (Ms 1:1-3; Jh 1:1) Osittain poistettu
Raamatun jae 1Jh 5:7 sanoo: 'Sillä kolme on,
jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä
Henki; ja nämä kolme ovat yhtä'. Itse nimi JHWH,
joka on ilmaisu Jumalan olemuksesta, ehdottomasta
olemisesta ja siten myös suljettu ykseys, 5Ms
6:4, sanotaan Ilm 1:4:ssa merkitsevän
Häntä, 'joka on ja joka oli ja joka tuleva on',
vrt. 4:8. Kolmiosaisessa Aaronin siunauksessa
toistetaan JHWH, näin Jumalan nimi lasketaan
kolme kertaa Israelin ylitse, 4Ms 6:22-27. Myös
kolmasti toistetaan pyhä-huuto, jolla
taivaalliset olennot valtaistuimen edessä
palvovat Herraa Sebaotia, Js 6:3; vrt. Ps
99:3,5,9. Jumala, jota JHWH-nimi tarkoittaa, ei
ole vain absoluuttinen olemassaololtaan suhteessa
aikaan, vaan Hän on ylipäänsä itsessään
täydellinen, itsemääräävä, yhtenäinen olento.
Jumala on ehdoton Minä, täydellinen tahto, ainoa
Pyhä. Siksi Ilm 4:8:ssa neljä olentoa yhdistää
nämä molemmat Jumalan olemuksen kolminkertaiset
ominaisuudet palvoessaan Jumalaa valtaistuimen
edessä: 'Pyhä, pyhä, pyhä on JHWH Jumala,
Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva
on'. Hepreaksi lause kirjoitetaan: QDWS QDWS QDWS
YHWH ALHYm XBAWT HYH WHWH WBWA ja se on
lukuarvoltaan 1908, kuten myös luku 1641 ALp WSS-
MAWT WARBaYm WAhT tuhat kuusisataa neljäkymmentä
yksi.
Numerot 1-9-0-8 AhD TSaH APs SMWNH yksi,
yhdeksän, nolla, kahdeksan ovat lukuarvoiltaan
1330, kuten myös: Y:H:W:H A:L:H:Y Y:S:R:A:L JHWH
Israelin Jumala ja A:L:H:Y A:B:R:H:m Aabrahamin
Jumala.
A:D:W:n Y:S:W:a B:Y:H:W:H Herra Jeshua JHWH:ssa
ja numerot 3-8-6 SLSH SMWNH SSH kolme, kahdeksan,
kuusi ovat lukuarvoiltaan 1641.
Nimi YSWa JESHUA, HWA HWH MSYh Hän on Messias
sekä Sm ALHY Jumalan nimi ja MSYh BYHWH Messias
JHWH:ssa ovat lukuarvoiltaan 386.
Numerot 1-8-2-5 AhT SMWNH STYm hMS yksi,
kahdeksan, kaksi, viisi ovat lukuarvoiltaan 1908.
HWA YRD Mn-HSMYm Hän on tuleva alas taivaasta on
lukuarvoltaan 1825.
Lause QDWS QDWS QDWS YHWH ALHYm XBAWT HYH WHWH
WBWA Pyhä, Pyhä, Pyhä on JHWH Jumala,
Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva
on (Ilm 4:8) ja luku 1210 ALp MATYm WaSR tuhat
kaksisataa kymmenen sofit-kirjaimet huomioituna
ovat lukuarvoiltaan 2458.Sm ADNYNW YSWa HMSYh
Herramme Jeshuan Messiaan nimi ja MLk HYHWDYm
juutalaisten Kuningas sekä luku 501 hMS-MAWT WAhT
viisisataa yksi ovat lukuarvoiltaan 1210.
Nimi YsWs KRYstWs Jeesus Kristus, RAS pää, QDWS
HALHYm Jumalan Pyhä, MSKn HALHYm Jumalan maja ja
HMSYh Bn-ALHYm Messias Jumalan Poika ovat
lukuarvoiltaan 501.
Luku 2458 ALPYm ARBa-MAWT hMSYm WSMWNH
kaksituhatta neljäsataa viisikymmentä kahdeksan
ja H:Y:T:H L:R:A:S P:N:H on tullut huippukiveksi
ovat lukuarvoiltaan 1686.
Numerot 2-4-5-8 SNYm ARBaH hMSH SMWNH kaksi,
neljä, viisi, kahdeksan ja S:M:Y B:Q:R:B:W Nimeni
on Hänessä sekä lukujen 447 ARBa-MAWT WARBaYm
WSBaH neljäsataa neljäkymmentä seitsemän ja 744
SBa-MAWT WARBaYm WARBaH seitsemänsataa
neljäkymmentä neljä lukuarvot ovat 1992.
ADWn YCWa Herra Jeshua on lukuarvoltaan 447.
YSWa MSYh Jeshua Messias on lukuarvoltaan 744.
Heprean sanan SaR portti, kolme juurikirjainta
kuvaavat kukin Jumalaa. Ensimmäinen kirjain S
Shin on Isän symboli, toinen kirjain a ajin on
Messiaan symboli ja kolmas kirjain R resh Pyhän
Hengen symboli. Sanan SaR lukuarvo "täytetyin"
kirjaimin on 1000. Luku 1000 kirjoitetaan
hepreaksi isolla A alef-kirjaimella, eroitukseksi
luvusta yksi (1), joka kirjoitetaan pienellä A
alef-kirjaimella. Sanojen K:n S:L:S tässä kolme
ja M:L:B:D yhteenliitetty lukuarvot ovat 1000.
Kun luku 1000 ALp tuhat kirjoitetaan kirjaimin on
sanan lukuarvo 111 eli sama kuin sanojen ALHYm
HWA AhD Jumala on yksi. Luku 111 muodostuu
kolmesta ykkösestä. Numerot 1-1-1 AhD AhD AhD
yksi, yksi, yksi ovat lukuarvoltaan 39, eli sama
kuin sanojen YHWH AhD JHWH on Yksi. Luvut 3 SLSH
kolme ja 111 MAH WAhD-aSR satayksitoista ovat
molemmat lukuarvoltaan samat eli 635.
Kaikkialla maailman kuvassa, sekä ajassa että
tilassa, kohtaamme kolmilukuja. Esim. Alku,
jatko, loppu - menneisyys, nykyisyys,
tulevaisuus - alla, välissä, yläpuolella.
Raamatussa tietyllä, rajoitetulla pitkällä tai
lyhyellä ajanyhteydellä on usein kolmi-luvun
leima. Puhtaasti aikaa ilmaisevana tai
sivumerkitseltään symbolisena ajanmääreenä
toistuu usein 'kolme päivää' ja 'kolmantena
päivänä', 1Ms 22:4; 40:10,12; 42:17; 2Ms 3:18;
2Sm 24:13; Est 4:16; Jna 2:1; Hoos 6:2; Mt 12:40;
16:21; 1Kr 15:4. Samaan tapaan esiintyy 'kolme
vuotta', 3Ms 19:23; 2Sm 21:1; Jes 20:3. 1Ak 21:10-
12:n mukaan Daavid sai rangaistukseksi
omavaltaisesta väenlaskustaan valita kolmen
vitsauksen välillä: maahan tuli joko kolme
nälkävuotta, vihollisen miekan aiheuttama
ahdistus ja hävitys kolmeksi kuukaudeksi tai
Herran miekan aikaansaama tuho ja rutto kolmeksi
päiväksi.
Perusteelliseen ja ratkaisevaan toimintaan
sisältyy usein kolme vaihetta. Tästä ovat
esimerkkeinä mm. Bileam, 4Ms 22:28,32 s., 24:10;
Simson, Tuom 16:15, Daavid, 1Sm 20:41, Elia, 1Kn
17:21; 18:34; 2Kn 1:9ss., Pietari, Mt 26:34,69-
75, ja Paavali 2Kr 12:8. Hurskas rukoili kolmesti
päivässä, Ps 55:18; Dn 6:10-13. Kolme kertaa
vuodessa tuli kaiken miesväen astua Herran
kasvojen eteen, 2Ms 23:14,17; 34:23; 5Ms 16:16.
Salomo uhrasi kolme kertaa vuodessa, 1Kn 9:25.
Mahdollisimman suuren painokkuuden
saavuttamiseksi lausuma oli esitettävä kolmesti,
Jr 7:4; 22:29; Hes 21:27; Naah 1:2.
Jotain tarkoitusta varten muodostetussa
suljetussa yhteydessä oli kolme henkilöä. Kolme
miestä ilmestyi Aabrahamille, 1Ms 18:2 (ADNY
Adonai, Herra, jakeet 3,27,30,31 ja 32; YHWH
JHWH, jakeet 13,14,17,19,20,22,26 ja 33; SNY
HMLAKYm kaksi enkeliä, jae 19:1; ks. myös jakeet
18:16 ja 22), ja kolme miestä kohtasi Saulin
tämän ollessa matkalla Beeteliin, 1Sm 10:3.
Israelin kantaisiä oli myös kolme, 2Ms 3:6,15;
4;5. Vedenpaisumuksen jälkeen lähti uusi
ihmissuku kolmesta miehestä, 1Ms 9:10 ss.
Erikoistapauksissa kolme opetuslasta edusti
kahtatoista, Mt 17:1ss.; 26:37.
Myös muissa suljetuissa kokonaisuuksissa
vallitsee kolmiosaisuus. Maailmankaikkeus koostuu
taivaasta, maasta ja merestä, 2Ms 20:11; Neh 9:6;
Ps 146:6; Apt 4:24; 14:15; Ilm 14:7. Papit
käyttivät kolmea puhdistusesinettä, 3Ms 14:6; 4Ms
19:6. Kummallakin puolella Jordania oli kolme
turvakaupunkia, 4Ms 35:14. Kolmisäinen lanka ei
pian katkea, Srn 4:12.
Luku kolme liittyy Jumalan säätämiin
ajanjaksoihin, niin pelastuksen kuin tuomionkin
aikoihin, 2Ms 10:23; 19:11 s.; 2Sm 21:1; 1Ak
21:12; 1Kn 18:1; 2Kn 20:5; Hoos 6:2; Jna 2:1; Mt
12:40. Jumalan antama sanoma on usein
kolmiosainen, 1Kn 19:15-18; 2Kn 19:20-34. Ps 80
esittää saman lausuman kolme kertaa, jj. 4,8,20
(huomioi paisutus: ALHYm Jumala - ALHYm XBAWT
Jumala Sebaot - YHWH ALHYm XBAWT JHWH, Jumala
Sebaot). Suuri profetia-sikermä Jes ll. 40-66 on
rakenteeltaan kolmiosainen, ja jokaisessa osassa
on kolme kertaa kolme (3 x 3) lukua. Jumala huusi
nuorelle Samuelille kolmesti, 1Sm 3:4 ss. Pietari
näki näyssä kolme kertaa astian tulevan alas
taivaasta, Apt 10:16; 11:10. Maallisessa
pyhäkössä oli kolme osaa: esipiha, pyhä ja
kaikkeinpyhin. Muuta: Joona oli kolme päivää
kalan vatsassa, Messias nousi haudasta kolmen
päivän jälkeen. Kirkastusvuorella kolmen ryhmä:
Messias Jeshua, Mooses ja Elia. Tanach
(alkuseurakunnan Raamattu) sisältää: Laki
(Torah), profeetat ja kirjoitukset. Jeshualla oli
kolme kiusausta erämaassa. Pietari kielsi Jeshuan
kolme kertaa ja yhtä monta kertaa hän joutui
vastaamaan ylösnousseen Jeshuan kysymykseen,
rakastiko hän Mestariaan. Pietarin kieltäessä
Mestarinsa kukko lauloi kolme kertaa. Golgatalla
oli kolme ristiä, Jeshua nousi kuolleista kolmen
päivän jälkeen ja Hänen haudalleen meni kolme
naista. Jeshua on: "joka on, joka oli ja joka on
tuleva" (Ilm 1:4). Kolme todistajaa: Henki, vesi
ja veri (1Jh 5:6-8). Tässä on nähty viittaus
Jumalan Sanaan, kasteeseen ja ehtoolliseen. Kolme
pääjuhlaa Raamatussa: Pääsiäinen, Helluntai ja
Lehtimajanjuhla. Uskovan "ikäkaudet":
lapsukaiset, nuorukaiset, isät (1Jh 2:12-14).
Tietäjät toivat Jeshualle kultaa (kuninkuus),
suitsuketta (rukous) ja mirhaa (uhrikuolema).
Perushyveet: usko, toivo ja rakkaus (1Kr 13:13).
Kolme heimoa: Seem(iläiset), Haam(ilaiset) ja
Jaafet(ilaiset). Kolme miestä vieraili Aabrahamin
luona. Kolme miestä oli tulisessa pätsissä (Dn
3). Kun Mooses kohtasi Jumalan Siinain vuorella
ja sai Häneltä lain, tapahtumaa juhlisti
kolmannen päivän aamuna jyrinä ja salamointi (2Ms
19:16). Temppelissä oli kolme osaa: esipiha, pyhä
ja kaikkein pyhin. Kolmivuotiaat eläimet olivat
Jumalalle erityisen otollisia uhreja (1Ms 15:9).
Herättäessään henkiin Sarpatin lesken kuolleen
pojan profeetta Elia ojentautui kolme kertaa
tämän yli ja rukoili (1Kn 17:21). Elia käski
valuttaa kolme kertaa vettä puiden päälle,
ennenkuin hän kääntyi rukouksessa Herran puoleen
(1Kn 18:30-35). Daniel rukoili Jumalaansa kolme
kertaa päivässä (Dn 6:11). Kolmas päivä on
pelastuksen ja ylösnousemisen päivä (Hos 6:1,2),
Ihmisen kolminaisuus: ruumis, sielu ja henki;
fyysinen, henkinen ja hengellinen; ajattelu,
toiminta (tahto) ja tunteet. Ihmisen
käyttäytymisen on sanottu ilmenevän kolmella
alueella: ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
Augustinus: olla, tuntea ja tahtoa. Friedrich
Hegel (1770-1831): itsessään oleminen
(Ansichsein), siinä oleminen (Dasein), itselleen
oleminen (Fürsichsein). Olemisen (teesi), luonnon
(antiteesi) ja hengen (synteesi). Luonnossa on
luonto sinänsä (mekaaniset lait), luonto
ilmenneenä (fysikaalis-kemialliset voimat) ja
luonto itseensä palanneena (orgaaninen maailma).
Hengessä on henki sinänsä (subjektiivinen henki),
henki ilmenneenä (objektiivinen henki: oikeus,
moraali) ja henki itseensä palanneena
(absoluuttinen henki: taide, uskonto, filosofia).
Kabbala: alkuperusta, alkutahto ja alkuidea.
Alkemiassa kolme alkuainetta: rikki (sulfur),
suola (sal) ja elohopea (mercurius). Pahan
kolminaisuus: lihan himo, silmäin pyyntö ja
elämän korskeus (1Jh 2:16). Viisaus hallitsee
aikaa (menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus)
kolmella kyvyllään: muisti (memoria), äly
(intelligentia) ja ennalta harkitseminen
(providentia). Joka tuntee menneisyyden
kokemukset, osaa nykyisyydessä toimia viisaasti,
jolloin se ei vahingoita hänen tulevaisuuttaan.
Tilassa on kolme ulottuvuutta: pituus, korkeus ja
leveys). Philolaos (400-luvulla eKr) opetti, että
luku yksi on kuin piste ja kaksi kuin viiva,
mutta vasta kolmio on ensimmäinen tasokuvio,
ensimmäinen "kosketeltava objekti". Siksi myös
kolme on pienin todellinen luku. Kolminaisen
jumalan merkiksi kolmion näyttää omaksuneen vasta
manikealaisuus, persialaisen Manin (216-277)
perustama gnostilainen uskonto. Pääsääntöisesti
kristityt vieroksuivat kolmiota pitkään. Mm.
kirkkoisä Augustinus piti kolmiota kerettiläisenä
kuviona. Kolmio kuuluu kabbalan
rekvisiittaan: "Taivaalla muodostavat Jumalan
molemmat silmät ja Hänen otsansa kolmion, ja sen
kuvajainen on kolmio vedessä" (Sohar). Helena
Blavatskyn (1831-91) kehittelemä teosofiassa
kolmio edustaa Isää, Äitiä ja Poikaa.
Luterilaisuudessa kolme säätyä: hengellinen,
esivalta ja perhe. Edellisten nimityksiä: kirkko,
valtio ja koti; hengellinen, poliittinen ja
aviollinen; opettajat, esivalta ja perhe.
NELJÄ (4), hepr. ARBa. Maailman luku. Pienin
luku, joka mahdollistaa ryhmittelyn pareiksi. Se
on ensimmäinen potenssiluku (2 x 2). Raamatussa
se on taivaan ja sen neljän ilmansuunnan luku.
Neljää ilmansuuntaa tarkoittaa myös
ilmaus 'taivaan neljältä ääreltä', Jr 49:36, ja
siitä tulee sanonta 'taivaan neljä tuulta', Dn
7:2; Jr 49:36; Hs 37:9; Sk 2:6; 6:5. Lisäksi
esiintyy ilmaukset 'neljälle ilmansuunnalle', 1Ak
9:24, 'neljältä ilmalta' (oik. 'tuulelta'), Mt
24:31; Mk 13:27. Koska maan ulottuvuutta
määritellään myös ilmansuuntien mukaan,
Raamatussa esiintyvät myös sanonnat 'maan
neljälle äärelle', Hs 7:2, ja 'maan neljällä
kulmalla', Ilm 7:1; 20:8, sekä 'maan ääret', Js
40:28. Tämä ei merkitse sitä, että heprealaiset
olisivat kuvitelleet maan nelikulmaiseksi. Hepr.
QXH ääri, pää, ei tarkoita ainoastaan
loppukohtaa, vaan myös laajuutta, yhdistelmää,
kokonaisuutta ja summaa. Siten Mk
13:27:ssä 'neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan
taivaan ääreen' merkitsee yhteisesti taivasta ja
maata, koko maailmankaikkeutta, 1Ms 1:1. Tilan
neliluvun lisäksi esiintyy myös ajan (ilta, yö,
aamu, päivä) ja aineen (vesi, tuli, ilma, maa)
neliluku.
Neljä on siis koko maailman, luodun
maailmankaikkeuden, sen lakien, järjestyksen,
sille säädettyjen mittojen ja rajojen tunnusluku.
Sellainen se on jo esiintyessään ensimmäistä
kertaa Raamatussa, 1Ms 2:10. Neljästä
ilmansuunnasta saapuvat ihmiset tulevat kaikista
maan osista, Lk 13:29, vrt. Ps 107:3. Suuren
patsaan neljä osaa, Dn 2, sekä 'neljä suurta
petoa' Dn 7, esittävät neljää historiallista
maailmanvaltaa. Profeetta Sakarjalla neljät
eriväristen hevosten vetämät vaunut Sk 6,
kuvaavat eskatologisia tapahtumia. Luomakunnan
korkeimpina edustajina Jumalan valtaistuimen
edessä on neljä olentoa; heillä on neljät kasvot
ja neljät siivet, Hes 1:5 ss.; Ilm 4:6 ss.
Moniin yhteyksiin säädetty nelikulmion muoto
tulee vielä vertauskuvallisemmaksi sen vuoksi,
että se aina liitetään neljään ilmansuuntaan, ei
käytännöllisistä tai ulkonaisista syistä, vaan
perustavien periaatteitten ilmaisemiseksi. Sekä
ilmestysmaja että kansan leiri järjestetään joka
marssin jälkeen aina ilmansuuntien mukaan, 4Ms
2:2 s.,10,18,25, samoin leeviläiskaupunkien
laidunmaat, 35:5. Salomon temppeli noudattaa myös
ilmansuuntia niin kuin myös Hesekielille näyssä
esitetty pyhäkkö, pyhä kaupunki ja pyhä maa, Hes
8:16; 40:19 ss.; 46:9; 47:1; 48:1 ss. Vieläpä
uusi Jerusalem, joka laskeutuu 'alas taivaasta
Jumalan tyköä', Ilm 21:2, kuvataan
neliskulmaiseksi, ja kaupungin portit ovat neljää
ilmansuuntaa kohti, 21:13,16.
Toisinaan luku neljä näyttää kuvaavan
täydellisyyttä, kaikinpuolisuutta,
laajasuuntaista aluetta, täyttä mittaa. Niinpä
puhutaan nelinkertaisesta rangaistuksesta, Jr
15:3; Hes 14:21, nelinkertaisesta rikoksesta, Aam
1:3,6,9,13 jne. UT:n neljän evankeliumin
kirjoittajat antavat Messiaassa ilmestyneestä
Jumalasta kuvan, joka on täydellinen. Neljä
enkeliä toimeenpanee koko maailmaa kohtaavan
Jumalan rangaistustuomion, Ilm 9:14.
Pyhää Jumalan nimeä, joka hepreassa kirjoitetaan
nelikirjaimisena YHWH JHWH, kutsutaan
juutalaisuudessa ilmaisulla: Sm ZH HWA ARBa Nimi
joka on neljä. Tämä nimi ilmaisee Jumalan koko
olemuksen.
Taivaallinen Jerusalem: "Kaupunki oli neliön
muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi
kaupungin kepillään ja sai tulokseksi
kaksitoistatuhatta stadionmittaa; pituus, leveys
ja korkeus olivat kaikki tämän suuruiset (Ilm
21:15). Stadionmitta on kreikkalainen pituusmitta
= 192 m.
Raamatussa "taivaan neljä tuulta" ja "neljä
ilmansuuntaa" merkitsevät kaikkia maailmankolkkia
(Hes 37:9; Mt 24:31; Mk 13:27; Ilm 7:1,2; 20:8).
Neljä maailmankautta: kultainen, hopeinen,
pronssinen ja rautainen. Neljä hallitusmuotoa:
aristokraattinen, oligarkia (harvainvalta),
demokratia ja tyrannivalta. Pelastuneet "kaikista
heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja
maista" (Ilm 5:9). Neljä alkuainetta: tuli, ilma,
vesi ja maa. Joki paratiisissa jakautui neljään
haaraan (1Ms 2:10-14): Pison, Gihon, Tigris ja
Eufrat. Hesekiel näki neljä olentoa, joilla oli
neljät kasvot ja neljä siipeä (Hes 1:5), Sakarja
neljät vaunut (Sk 6:1-7), Daniel neljä
maailmanvaltaa, joita vastasi neljä eläinhahmoa.
leijona, karhu, pantteri selässään neljä
linnunsiipeä ja kymmensarvinen (Dn 7). Neljä
vuodenaikaa, joita määrittävät kesä- ja
talvipäivänseisaus sekä kevät- ja
syyspäiväntasaus. Neljä vuorokauden aikaa: ilta,
yö, aamu, päivä. Kuulla on myös neljä vaihetta.
Kreikankielessä nimen Adam kirjaimet ovat
alkukirjaimet ilmansuuntiin: anatolée (itä),
dysis (länsi), árktos (pohjoinen) ja meseembrÍa
(etelä). Itä vastaa aikaa ennen lain antamista,
etelä lain aikaa, länsi armon aikaa ja pohjoinen
lopun ja antikristuksen aikaa. Neljä vuodenaikaa,
neljä ikäkautta ja neljä aikakautta yhdistettynä:
kevättä vastaa ihmisen elämässä lapsuus ja
ihmiskunnan historiassa aika ennen Nooaa, kesää
nuoruus ja aika Nooasta Moosekseen, syksyä
miehuusikä ja aika Mooseksesta Messiaaseen sekä
talvea vanhuus ja aika Messiaasta
maailmanloppuun. Hippokrates (460-377 eKr):
Ihmisen neljä nestettä ovat veri (sanguis), sappi
(cholera), mustasappi (melancholia) ja lima
(phlegma). Vanhassa Testamentissa on
neljä "suurta profeettaa": Jesaja, Jeremia,
Hesekiel ja Daniel ja Uudessa Testamentissa neljä
evankeliuminkirjoittajaa: Matteus, Markus, Luukas
ja Johannes. Heidän tunnuskuvikseen on Hesekielin
kirjasta (1:4-12) saatu neljä symbolikuvaa:
siivellinen ihminen, leijona, härkä ja kotka (Vrt
Ilm 4:6-8). Myös Messiasta on kuvattu neljällä
luomakunnan hahmolla: ihminen, leijona (Juudan
Jalopeura), uhrikaritsa ja kotka. Pääjumalan tai
ainoan jumalan nimi oli monilla entisajan
kansoilla nelikirjaiminen: Raamatun JHWH, kreikan
Zeus. Jumallten neljä ominaisuutta: ykseys,
hyvyys, voima ja viisaus. Neljä vankeudessa
pidettyä tuhon enkeliä (Ilm 9:14,15). Neljä
tuomiota: miekka, nälkä, pahat petoeläimet ja
rutto (Hes 14:21). Maan neljällä kulmalla
seisovat neljä enkeliä, jotka huolehtivat siitä,
ettei maata hävitetä, ennen kuin he ovat
painaneet sinetin Jumalan palvelijoiden otsaan
(Ilm 7:3). Neljä ratsastajaa (Ilm 6). Neljä
olentoa, jotka ovat täynnä välkehtiviä silmiä
(Ilm 4:6). Neljä, jotka eivät sano: 'Jo riittää':
tuonela, hedelmätön kohtu, maa, joka ei saa
kylläänsä vedestä ja tuli, joka ei sano:'Jo
riittää' (Snl 30:15,16). Neljä on, joita en
käsitä: kotkan jäljet taivaalla, käärmeen jäljet
kalliolla, laivan jäljet keskellä merta ja miehen
jäljet nuoren naisen tykönä (Snl 30:18,19).
Neljän alla maa ei kestä: orjan alla, kun hän
kuninkaaksi pääsee, houkan, kun hän saa kyllälti
leipää, hyljityn alla, kun hän miehen saa ja
palvelijattaren, kun hän emäntänsä syrjäyttää
(Snl 30:21- 23). Neljä on maassa vähäisintä:
muurahainen, tamaani, heinäsirkka ja sisilisko
(Snl 30:24- 28). Neljä komeasti kulkee: leijona,
hevonen, kauris ja kuningas (Snl 30:29-31).
Oppineitten neljä työhuoneen aarretta:
tussimuste, paperi, sivellin ja kirjoitualustana
käytetty kivi.
Lukuneliö jossa käytetään lukuja 1- 16:
16 3 2 13
5 10 11 8
9 6 7 12
4 15 14 1
Kaikkien pysty-, vaaka- ja diagonaalirivien summa
on 34.
VIISI (5), hepr. hMS, on Raamatussa usein
jonkinlaisessa yhteydessä kymmeneen, ja siksi
sitä luonnehditaan keskeneräisen, epätäydellisen
ja riittämättömyyden symbooliksi. Luku esiintyy
etenkin ilmestysmajan esikartanossa, 2Ms
26:3,26,37; 27;1,18, samoin kuin Salomonkin
temppelissä, 1Kn 7:3,49; 2Ak 6:13. Viimeksi
mainitun päärakennuksessa hallitsee luku
kymmenen, kylkirakennuksessa taas luku viisi, 1Kn
6.
Viiden yhteydessä korostetaan epätäydellisyyttä,
vajavuutta, heikkoutta ja mitättömyyttä, Js
30:17; 2Kn 7:13; 1Sm 21:3; 1Kr 14:19; Mt 14:17 s.
Mielenkiintoista on, että viisi esiintyy usein
Joosefin historiassa, 1Ms 43:34; 45:2,24. Toora
(Mooseksen kirjat) käsittävät viisi kirjaa, ja
Psalmit jaetaan viiteen osaan. Heprealaiset
lukevat viitenä suurena juhlana viittä pyhää
kirjaa, ns. Megillot-kirjoja (korkea Veisu,
Ruutin kirja, Valitusvirret, Saarnaaja ja Esterin
kirja), jotka sisältyvät samaan kirjakääröön.
Viisi on ensimmäisen parillisen ja parittoman
luvun summa (2 3). Kymmenestä neitsyestä viisi
oli viisasta ja viisi tyhmää (Mt 25:1-13).
Torassa on viisi kirjaa. Israelin historiassa
viidenlaisia johtajia: patriarkat, tuomarit,
kuninkaat, profeetat ja papit. Daavidin
aseistukseen Goljatia vastaan lähtiessä kuului
lingon lisäksi viisi sileätä kiveä. 5000 miestä
Jeshua ruokki viidellä leivä

9

1306

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • aam

      KUUSI (6), hepr. SS on luomisen luku. Maskuliini
      muodossa luku SSH kuusi on lukuarvoltaan 605,
      kuten myös sana ADm ihminen. Ihminen luotiin
      kuudentena päivänä, 1Ms 1:26 ss. Kuusi päivää
      viikossa hänen on tehtävä työtä, 2Ms 20:9; 5Ms
      5:13. Kuusi-luvulla ei näytä olevan suurta
      merkitystä puhuttaessa pyhäköstä ja
      jumalanpalveluksesta, ja sitä mainitaan harvoin
      hyvässä mielessä. Juutalaisuuden mukaan kuusi on
      synnin, epätäydellisyyden ja heikkouden luku,
      lyhyesti sanottuna ihmisen lukusymboli,
      vastakohta seitsemälle joka on jumaluuden ja
      täydellisyyden luku.
      Raamatussa kuusi esiintyy kolmesti ihmisen
      Jumalaa vastaan kohdistaman kapinan tunnuskuvana.
      Tämä ilmenee Goljatissa, 1Sm 17:4,
      Nebukadnessarin Duuran lakeudelle pystyttämässä
      kuvapatsaassa, Dn 3:1, ja pedossa, Ilm 13:18.
      Kolmesti toistettu kuusi-luku merkitsee viimeksi
      mainitussa tapauksessa kiihkeää, mutta voimatonta
      jumalallisen täydellisyyden ja voiman
      tavoittelua. Saatanallisen kolminaisuuden
      (saatana, paavi ja väärä profeetta) halu vallata
      Jumalan paikka on tuomittu epäonnistumaan.
      Saatanan pyrkimys tehdä itsensä Jumalaksi,
      valhemessiaan (paavin) yritys jäljitellä
      Messiasta ja väärän profeetan ponnistukset päästä
      Pyhän Hengen asemaan joutuvat lopuksi
      peruuttamattomasti häpeään. Luku 666 kuvaa
      samalla ihmisen kehityksen huippua tämän
      kapinoidessa Jumalaa vastaan saatanan kanssa
      liittoutuneena. Jumalan vieroksumisen ja
      ihmisjumaloinnin huippukohta ruumiilistuu
      valhemessiaan persoonassa ja teoissa.
      Serafeilla on kuusi siipeä, kahdella peittävät
      kasvonsa, kahdella verhoavat ruumiinsa ja
      kahdella lentävät (Js 6:2). Viikossa on kuusi
      työpäivää. Israelilaisten ryhtyessä valloittamaan
      Jerikoa sotilaat kiersivät sen kuutena päivänä ja
      muurit kukistuivat seitsemäntenä (Jos 6). Maata
      viljeltiin kuusi vuotta ja seitsemäntenä maa
      lepäsi. Orja palveli kuusi vuotta, minkä jälkeen
      hänet vapautettiin (5Ms 15:12).
      Maailmankaikkeuden kuusi suuntaa: neljän
      ilmansuunnan lisäksi suunnat ylös ja alas.
      Jeshuan muuttaessa veden viiniksi kuusi kivistä
      vesiastiaa täytettiin vedellä (Jh 2:6). Kuusi
      laupeudentyötä, joiden tekemisen tai tekemättä
      jättämisen Jeshua esitti vertauksessaan
      viimeisestä tuomiosta: nälkäisten ruokkiminen,
      janoisten juottaminen, kodittomien ottaminen
      luokseen, alastomien vaatettaminen sekä käyminen
      sairaiden ja vankien luona (Mt 25:31-46). Kuusi
      maailmankautta: Aadamista Hanokiin 0-1000,
      Hanokista Aabrahamiin 1000-2000, Aabrahamista
      Daavidiin 2000-3000, Daavidista Jeshuaan
      Messiaaseen 3000-4000, Jeshuasta valhemessiaaseen
      4000-5000, valhemessiaasta Jeshuan paluuseen 5000-
      6000 (Vuosiluvut ihmisen luomisesta). Ihmisen
      kuusi ikäkautta: varhaislapsuus (infantia),
      lapsuus (pueritia), varhaisnuoruus
      (adolescentia), nuoruus (juventus), miehuus
      (virilitas) ja vanhuus (senectus). Ihmisen kuusi
      tunnetta: ilo ja suru, nautinto ja tuska, rakkaus
      ja viha. Israelia pilkanneella jättiläisellä oli
      kummassakin kädessä kuusi sormea ja molemmissa
      jaloissa kuusi varvasta (2Sm 21:20). Kuutta asiaa
      Herra vihaa, seitsemää Hän ei edessään siedä:
      ylpeitä silmiä, petollista kieltä, viattoman
      veren tahrimia käsiä, sydäntä, joka punoo ilkeitä
      juonia, jalkoja, jotka rientävät rikoksen tielle,
      väärää todistajaa ja vilpin puhujaa sekä
      seitsemäs, joka on erityisen paha: ihmistä, joka
      yllyttää veljen veljeä vastaan (Snl 6:16-19).
      Kuudesta ahdingosta Jumala ihmisen auttaa (Job
      5:19). Matemaatikko Eukleides (300-luvulla eKr)
      piti kuutta ensimmäisenä täydellisenä lukuna,
      koska se on kolmen ensimmäisen numeron (1 2
      3) summa. Pythagoralaiset selittivät sen
      täydelliseksi sen vuoksi, että sen on
      parillisista luvuista (2, 4, 6, 8, 10)
      keskimmäinen. Platonille kuusi oli
      lukujärjestelmän ensimmäinen täydellinen numero,
      koska se on ensimmäinen sellaisten lukujen summa,
      joilla se on itse jaollinen (1 2 3 = 6).
      Kuusi on myös yksinkertaisen analyysin ja
      synteesin yhdistelmä (2 x 3 = 6). Kirkkoisä
      Augustinuksen mukaan kuusi on täydellinen luku
      koska se on Jumalan omien "jakajien" summa (1 2
      3 = 6). Neliön kolmiuloitteisessa muunnoksessa,
      kuutiossa on kuusi sivua. Varhaiskirkolliset
      opettajat Origenes ja Gregorios Nyssalainen
      näkivät kuutiossa pysyvyyden ja täydellisen
      muuttumattomuuden vertauskuvan; käänteleepä sitä
      miten päin tahansa, aina se pysyy samana. Kuution
      lisäksi on kuusikulmio (heksagon) ja kuusikanta
      (heksagrammi) eli Daavidin kilpi (tähti), jossa
      on ristikkäin kaksi tasasivuista kolmiota. Siitä
      on käytetty myös nimitystä Jaakobin tähti,
      liittyen Raamatun ennustukseen: "Tähti nousee
      Jaakobista" (4Ms 24:17). Alkuaan heksagrammi on
      lähtöisin Intiasta, missä toinen kolmioista
      edusti luovaa jumaluutta Višnua, toinen
      hävittäjäjumala šivaa. Kuvio ilmaisi myös naisen
      ja miehen sukupuolielimiä (joni ja lingam) sekä
      kaikkeuden ja olemassaolon perustavia
      vastakohtia: henki ja aine, jumala ja kaaos, tila
      ja aika. Kuvio myös liittyy vanhastaan ajatukseen
      kuudesta ihmisen lukuna: ylöspäin suuntautuva
      kolmio edustaa miestä ja alkuaineista tulta,
      alaspäin suuntautuva naista ja vettä. Tältä
      pohjalta on heksagrammilla ilmaistu vastakohtien
      liittoa ja kaksineuvoisuutta, miehisen ja
      naisellisen prinsiipin yhteenkuuluvuutta.
      Kristityt ovat tulkinneet sen kolminaisuuden
      symboliksi. Aineen perusosasia ovat kuusi
      alkeishiukkasta eli kvarkkia.
      SEITSEMÄN (7), hepr. SBa. Täydellisyyden luku.
      Jumalan tunnusluvun kolme ja luomisen ja maailman
      luvun neljä yhdistelmä määrittelee luvun
      seitsemän Toorassa, profeetoissa ja UT:ssa.
      Mooseksen lain mukaan piti kuolleesta saastuneen
      puhdistautua kolmantena ja seitsemäntenä päivänä,
      4Ms 19:11 s. Myös Ilmestyskirja jakaa seitsemän
      kolmeen ja neljään: seitsemän lähetyskirjettä,
      ll. 2,3, seitsemän sinettiä, 5:1-9; 6:1-17; 8:1,
      seitsemän pasuunaa, 8:2- 9:21; 11:15-19, ja
      seitsemän vihan maljaa, 15:1-16:21. Näitten
      seitsenlukujen jakaminen kolmeen ja neljään
      voidaan helposti havaita. Kolme ensimmäistä
      kirjettä ovat lopultaan erilaisia kuin neljä
      seuraavaa. Sineteistä neljä ensimmäistä
      muodostavat oman ryhmänsä. Neljä ensimmäistä
      pasuunaa eroavat selvästi kolmesta myöhemmästä,
      kun taas vihan maljojen suhde on vastakkainen.
      Jumalan ja luomakunnan tunnusluvut kolme ja
      neljä, kuvaavat yhdessä Jumalan sitoutumista
      maailmaan, Immanuel-totuutta, tosi jumalayhteyden
      olemusta ja päämäärää. Raamattu esittää Jumalan
      yhteyden luomakuntaan ennen kaikkea pyhän ja
      korkean Jumalan liittona kansansa kanssa,
      pyhyyden ja pyhityksen liittona, 2Ms 19:5 s.
      Siksi seitsenluku on paitsi jumalayhteyden myös
      kaiken täydellisen ja pyhän tai pyhyyttä sekä
      täydellisyyttä edistävän tunnuskuva. Jo Jumalan
      Nooan kanssa tekemässä liitossa näemme etualalla
      luvun seitsemän, 1Ms 7:2,3,410; 8:10.
      Asian vahvistaa myös etymologia. Verbi SBa
      (shava') vannoa, on yhteydessä sanaan SBa
      (sheva'), seitsemän, ja se merkitsee siis 'toimia
      seitsenluvun mukaisesti'. Preposition L- (le-)
      varten, -lle kanssa se merkitsee henkilöä, johon
      valassa sitoudutaan. Substantiivi SBWaH
      tarkoittaa valaa (joka vahvistaa liiton), 1Ms
      24:8; 2Sm 21:7; Nh 6:18. Valan vannominen
      eli 'seitsenluvun mukaisesti toimimisen' ja
      liiton solmimisen välinen yhteys ilmenee mm.
      kohdista 1Ms 21:31,32; 26:28; 5Ms 4:31 ja 8:18.
      Jumalan ja Israelin välisen liiton kahta merkkiä,
      sapattia ja ympärileikkausta, leimaa molempia
      seitsenluku. Seitsemän päivän kuluttua poikalapsi
      oli kypsä otettavaksi liittoon, kahdeksantena
      päivänä hänet ympärileikattiin, 1Ms 17:10-12;
      21:4; 3Ms 12:3. Sapatti, 'levon päivä',
      määrättiin seitsemänneksi päiväksi, 2Ms 31:12-17.
      Seitsenluku leimasi kaikkea israelilaisten
      elämää. Niin oli ajan ja juhlien laita. Paitsi
      sapatinpäivä oli myös sapattivuosi seitsemäs; ja
      seitsemän kertaa seitsemän vuoden jälkeen seurasi
      riemuvuosi. Pääsiäisen ja helluntain välillä oli
      seitsemän kertaa seitsemän täyttä päivää.
      Seitsemäntenä kuukautena vietettiin
      pasuunansoiton juhlaa, suurta sovituspäivää sekä
      seitsenpäiväistä lehtimajanjuhlaa, 3Ms 23.
      Seitsenhaarainen lamppu valaisi pyhäkköä, 2Ms
      25:31 ss., verta pirskotettiin seitsemän kertaa,
      3Ms 4:6; 14:7, uudenkuun ensimmäisenä päivänä
      uhrattiin seitsemän karitsaa, 4Ms 28:11, samoin
      helluntaina, 3Ms 23:18. Poikalapsen synnyttäneen
      tuli puhdistautua seitsemän päivää, ja tytön
      synnyttäjän kaksi kertaa seitsemän, 3Ms 12.
      Naeman puhdistui pitalista sukellettuaan
      seitsemän kertaa Jordaniin, 2Kn 5.
      Myös maallisissa asioissa huomataan seitsenluvun
      tunnusmerkki. Tällöin se kuvasi paitsi pyhyyttä
      ja Jumalan liittoa myös täydellistä ja valmista.
      Tanachissa luku seitsemän esiintyy 255 kertaa,
      lisäksi sana seitsemäs 108 kertaa, sana kuusi
      seitsemästi ja sana seitsenhaarainen yhdeksän
      kertaa. Jumala loi maailman kuudessa päivässä ja
      lepäsi seitsemäntenä, seitsemäs päivä on
      lepopäivä, sapatti. Joka seitsemäs vuosi on
      sapattivuosi. Samoin joka seitsemäs vuosi oli
      julistettava velat anteeksiannetuiksi (5Ms 15).
      Kainin surmaajalle oli
      kostettava "seitsenkertaisesti" (vrt. Metusaelin
      pojan Lemekin kohdalla: hänen puolestaan piti
      kostaa seitsemänkymmentä seitsemän kertaa, 1Ms
      4:24). Nooan oli vietävä arkkiin kaikkia puhtaita
      eläimiä ja taivaan lintuja seitsemän paria
      kutakin. Epäpuhtaita eläimiä pelastettiin yksi
      pari kutakin. Ennen vedenpaisumusta Nooa
      perheineen oli arkissa seitsemän päivää.
      Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala asetti taivaalle
      liiton merkiksi sateenkaaren jossa on seitsemän
      väriä (1Ms 9:12-17). Aabraham todisti oikeutensa
      kaivamaansa kaivoon lahjoittamalla Abimelekille
      seitsemän nuorta lammasta. Paikka, johon kertomus
      sijoittuu, sai nimen Beerseba (= valakaivo,
      seitsenkaivo) merkitsi heidän siellä toisilleen
      vannomasta valasta (1Ms 21:25-31). Jaakobin
      kohdatessa veljensä Eesaun hän polvistui ja
      kumarsi seitsemän kertaa maahan saakka (1Ms
      33:3). Jaakob palveli Labania seitsemän vuotta
      saadakseen vaimokseen tämän tyttären Raakelin.
      Egyptissä oli seitsemän lihavaa ja seitsemän
      laihaa vuotta. Bileam rakennutti seitsemän
      alttaria ja hankki niille polttouhriksi seitsemän
      sonnia ja seitsemän pässiä (4Ms 23:1).
      Israelilaisten ryhtyessä valloittamaan Jerikoa
      seitsemän pappia kiersivät sen kuutena päivänä
      liitonarkin edellä ja puhalsivat seitsemään
      oinaansarviseen pasunaan. Seitsemäntenä päivänä
      he kulkivat kaupungin ympäri seitsemän kertaa
      puhaltaen pasuunoihin minkä jälkeen kaupungin
      muuri kukistui (Jos 6). Simsonin häät kestivät
      seitsemän päivää. Koittaessaan salata voimiensa
      salaisuuden Delilalta hän sepitti vääräksi
      osoittautuneen tarinan, että hän menettää
      voimansa, kun hänet sidotaan seitsemällä
      tuoreella jänteellä (Tm 16:7). Samoin kävi
      toisella kerralla, kun hän selitti: "Jos kudot
      minun pääni seitsemän palmikkoa kankaan loimiin"
      (Tm 16:13). Viimein hän paljasti, että hänen
      voimansa ovat hänen hiuksiensa seitsemässä
      palmikossa (Tm 16:16-19). Pääsiäinen ja
      lehtimajanjuhla kestävät seitsemän päivää.
      Helluntai on Pääsiäisestä seitsemän viikon
      kuluttua. Syntiuhria toimittava pappi kastoi
      sormensa uhrieläimen vereen ja pirskotti sitä
      Herran edessä seitsemän kertaa. Salomon Temppelin
      rakennustyö kesti seitsemän vuotta.
      Ilmestysmajassa ja myöhemmin Jerusalemin
      Temppelissä oli seitsenhaarainen lampunjalka eli
      menora (2Ms 25:31-39). Menoran kynttilöistä oli
      tärkein keskimmäinen, jonka heprealainen nimi
      Shekináh merkitsee Jumalan läsnäoloa. Profeetta
      Sakarjan mukaan lampunjalan seitsemän valoa
      tarkoittivat kaikkea maata tarkkaavia Herran
      silmiä (Sk 4:1-49. Profeetta Elia rukoili sadetta
      seitsemän kertaa, minkä jälkeen se tuli (1Kn
      18:41-46). Kun profeetta elisa herätti henkiin
      sunemilaisen naisen pojan, niin poika aivasti
      seitsemän kertaa ja avasi sitten silmänsä (2Kn
      4:35). Spitaaliin sairastuneen syyrialaisen
      sotapäällikkö Naemanin oli peseydyttävä seitsemän
      kertaa Jordanissa päästäkseen sairaudestaan (2Kn
      5:1-19). Profeetta Jesajan ennustamana
      pelastuksen aikana "kuun valo on oleva kuin
      auringon valo ja auringon valo on oleva
      seitsenkertainen, kuin seitsemän päivän valo
      yhdellä kertaa" (Jes 30:26). "Sillä seitsemästi
      vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta
      jumalattomat suistuvat onnettomuuteen" (Snl
      24:16). Jobilla oli seitsemän poikaa ja kolme
      tytärtä. Jobia saapui lohduttamaa kolme ystävää,
      jotka viipyivät hänen luonaan seitsemän päivää ja
      seitsemän yötä (Job 2:13). "Isä meidän, joka olet
      taivaissa!"-rukouksessa on seitsemän rukousta: 1.
      Pyhitetty olkoon Sinun nimesi; 2. tulkoon Sinun
      Valtakuntasi; 3. tapahtukoon Sinun tahtosi myös
      maan päällä niinkuin taivaassa; 4. anna meille
      tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme; 5. ja
      anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin
      mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; 6.
      äläkä saata meitä kiusaukseen; 7. vaan päästä
      meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja
      voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen] (Mt 6:9-
      13). Pietaria Jeshua neuvoi antamaan häntä
      vastaan rikkoneelle lähimmäiselle anteeksi "ei
      seitsemän, vaan seitsemänkymmentä seitsemän
      kertaa" (Mt 18:22). Jeshua ajoi Magdalan
      Mirjamista seitsemän pahaa henkeä eli riivaajaa
      (Mk 16:9; Lk 8:2). Ihmisestä lähtenyt saastainen
      henki palatessaan takaisin, ottaa
      mukaansa "seitsemän vielä pahempaa henkeä ja niin
      sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa
      (Mt 12:45; Lk 11:26). Jeshua ruokki 4000 miestä
      seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla ja
      tähteeksi jääneitä paloja kerättiin seitsemän
      korillista (Mk 8:6-9). Alkuseurakunta valitsi
      seitsemän miestä "toimittamaan pöytäpalvelusta"
      (Apt 6:1-6). Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa
      ovat Efesos, Smyrna, Pergamon, Tyatira, Sardes,
      Filadelfia ja Laodikea (Ilm 1:11). Messiaan
      kädessä on seitsemän tähteä (Ilm 1:16,20; 3:1).
      Seitsemällä kultaisella lampunjalalla kuvataan
      näitä seurakuntia (Ilm 1:12; 2:1). Jumalan
      Valtaistuimen edessä on seitsemän tulisoihtua,
      jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä (Ilm 1:4;
      4:5). Lisäksi merkkinä Jumalan seitsemästä
      hengestä, jotka on lähetetty kaikkialle
      maailmaan, olivat Karitsan seitsemän sarvea ja
      seitsemän silmää (Ilm 5:6). Karitsan oikeassa
      kädessä Johannes näki kirjakäärön, joka oli
      sinetöity seitsemällä sinetillä (5:1; luvut 6 ja
      7). Seitsemännessä sinetissä seitsemän enkeliä
      joille annettiin seitsemän pasuunaa (8:2).
      Seitsemään pasunaan puhaltamista edeltää
      seitsemän taivaallista näkyä (Ilm 9), joihin
      liittyy myös seitsemän ukkosenjylinää (10:3).
      Seitsemää vitsausta toteuttamaan Jumala käyttää
      seitsemää enkeliä (Ilm 15; 17:1; 21:9).
      Vitsauksia nimitetään myös Jumalan vihan
      seitsemäksi maljaksi (Ilm 16). Seitsemän
      yhteiskunnallista luokkaa Ilmastyskirjassa:
      kuninkaat, ylimykset, sotajoukkojen johtajat,
      rikkaat miehet, mahtavat miehet, muut vapaat
      ihmiset ja orjat (6:15). Suurella tulipunaisella
      lohikäärmeellä on seitsemän päätä ja kymmenen
      sarvea ja kruunu kaikissa seitsemässä päässä (Ilm
      12:3). Merestä nousevalla pedolla on kymmenen
      sarvea ja seitsemän päätä ja kaikissa kymmenessä
      sarvessa kruunu ja jokaiseen päähän oli
      kirjoitettu herjaava nimi (13:1). "Ne seitsemän
      päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen
      istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta" (Ilm
      17:9). "Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt
      seitsemän pylvästänsä" (Snl 9:1): 1. viisaus, 2.
      urhollisuus, rohkeus, 3. itsehillintä,
      maltillisuus, 4. oikeudenmukaisuus,
      oikeamielisyys, 5. usko, 6. toivo ja 7. rakkaus
      (1Kr 13:13; vrt. Kl 1:4-6). Uskovan seitsemän
      tuntomerkkiä: 1. sydämellinen armahtavaisuus, 2.
      ystävällisyys, 3. nöyryys, 4. sävyisyys, lempeys,
      5. pitkämielisyys, kärsivällisyys, 6. toinen
      toisensa kärsiminen, tuleminen toimeen toinen
      toisensa kanssa, 7. antaminen anteeksi toinen
      toiselleen ja "kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
      sillä se tekee kaiken täydelliseksi" (Kl 3:12-
      14). Seitsemän katumuspsalmia: 6, 32, 38, 51,
      102, 130 ja 143. Seitsemän lausetta ristillä:
      1. "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät
      tiedä, mitä he tekevät" (Lk 23:34), 2. "Vaimo,
      katso, poikasi!". "Katso, äitisi!" (Jh 19:26,27),
      3. "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä
      pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa"
      (Lk 23:43), 4. "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" (Mt
      27:46; Mk 15:34). 5. "Minun on jano" (Jh 19:28),
      6. "Se on täytetty" (Jh 19:30) ja 7. "Isä, sinun
      käsiisi minä annan henkeni" (Lk 23:46).
      Jumala päätti luomistyönsä seitsemäntenä päivänä,
      1Ms 2:1 s. Kain kostettiin seitsenkertaisesti,
      4:15. Hääpäiviä oli seitsemän, 29:27 s., samoin
      surupäiviä, 50:10; vrt. 1Sm 31:13. Aabraham antoi
      Abimelekille seitsemän karitsaa, 1Ms 21:28,30.
      Jaakob palveli seitsemän vuotta sekä Leean että
      Raakelin tähden, 29:18,30, ja hän kumarsi
      seitsemän kertaa Eesauta, 33:3. Farao näki unta
      seitsemästä lehmästä ja seitsemästä tähkäpäästä,
      41:1-7. Maria Magdeleenassa oli ollut seitsemän
      riivaajaa, Lk 8:2. Lohikäärmeen ja pedon
      seitsemän päätä kuvaavat täydellistä pahuutta,
      Ilm 12:3; 13:1. Seitsemän kultaista lampunjalkaa,
      1:12,20, edustaa seurakunnan pyhyyttä. Raamatussa
      ilmenee myös tarkka seitsemän puolikas, kolme ja
      puoli, Ilm 11:9,11. Koska seitsenluku on
      täydellisen ja valmiin vertauskuva, puolet siitä
      eli kolme ja puoli on taas epätäydellisyyden sekä
      täyttymättömän tunnusmerkki. Tätä havainnollistaa
      valhemessiaan kukistuminen kolmen ja puolen
      vuoden kuluttua valtaan astumisestaan, Ilm 13:5;
      vrt. Dn 7:25; 12:7.
      Seitsenluvun luonne säilyy myös monikerroissa.
      Kun uutta vuotta on kulunut 14 eli kaksi kertaa
      seitsemän päivää, alkaa pääsiäinen, 2Ms 12:6-8.
      jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemäntenä päivänä
      uhrattiin 'neljätoista vuodenvanhaa, virheetöntä
      karitsaa', 4Ms 29:13,17,20,23,26,29,32.
      Matteuksen evankeliumissa Jeshuan sukuluettelo on
      järjestetty kolmeen osaan, joissa kussakin on 14
      sukupolvea, Mt 1:17. Pääsiäisen ja helluntain
      välillä on neljäkymmentä yhdeksän eli seitsemän
      kertaa seitsemän (7 x 7) päivää, 3Ms 23:15.
      Kahden riemuvuoden välillä on sama määrä vuosia,
      25:8,10.
      Juutalainen Filon näkee 7-luvun liittyvän myös
      ihmiselämän kehitykseen: 7:n ikäisenä lapsi
      vaihtaa hampaansa, 14:n ikäisenä hän kypsyy
      nuorukaiseksi, 21:n iässä hän tulee mieheksi,
      28:n iässä ruumis tukevoituu, 49:n ikäisenä hän
      on täydessä miehuudessaan ja 56-vuotiaana alkaa
      varsinainen vanhuusikä.
      Pythagoras piti seitsemää pyhänä, koska se on
      jumaluuden ja taivaan (3) sekä maailman (maan)
      luvun (4) summa. Siksi se merkitsee samaa kuin
      nämä yhdessä eli täydellisyyttä ja
      maailmankaikkeutta. Augustinuksen mielestä luvun
      seitsemän täydellisyyttä ilmaisi se, että tämä
      luku saadaan laskemalla yhteen
      ensimmäinen "suora" ja samalla jaollinen luku (4)
      ja ensimmäinen "epäsuora" ja samalla jaoton luku
      (3). Gregorius Suuri: Raamattu luettelee
      seitsemän Hengen lahjaa. Niiden rinnalle hän
      asetti ihmisen seitsenkertaisen taipumuksen
      syntiin. Vastaparit ovat: viisaus ja
      ymmärtämättömyys, ymmärrys ja tyhmyys, taito ja
      taitamattomuus, voima ja pelko, tieto ja
      tietämättömyys, Herran pelko ja ylpeys, hurskaus
      ja kovuus (Js 11:2-5). Kuukausi jakautuu kuun
      neljän vaiheen mukaisesti seitsemän päivän
      jaksoihin (4 x 7 = 28). Seitsemää on nimitetty
      myös pyramidiluvuksi, koska Egyptin pyramidit
      muodostuvat neljästä kolmioseinästä. Seitsenluvun
      naisellisuus näkyy siinä, että naisen kehitys
      tapahtuu sen mukaisessa rytmissä. Tyttövauva saa
      seitsemän kuukauden iässä maitohampaat ja
      menettää ne seitsenvuotiaana. 14-vuotiaana (2 x
      7) kuukautiset alkavat (kuukautiskierto 28 pv = 4
      x 7) ja 49-vuoden (7 x 7) iässä ne loppuvat.
      Miehillä vastaava kehitysrytmi seuraa lukua
      kahdeksan. Kreikkalaiset ja roomalaiset jakoivat
      koko ihmisen iän seitsemään ikäkauteen: lapsuus
      (1-7), poikaikä (8-14), nuoruusikä (15-21),
      miehuuden alkuvuodet (22-28), täysi miehuus (29-
      49; 3 x 7), korkea ikä (50-56) ja vanhuus (57-).
      Lukuneliö jossa käytetään lukuja 1-49 ja joissa
      jokaisen vaaka-, pysty- ja diagonaalirivin
      lukujen summa on 175:
      22 47 16 41 10 35 4

      5 23 48 17 42 11 29

      30 6 24 49 18 36 12

      13 31 7 25 43 19 37

      38 14 32 1 26 44 20

      21 39 8 33 2 27 45

      46 15 40 9 34 3 28

      Maailman seitsemän ihmettä: Egyptin pyramiidit,
      Semiramiin riippuvat puutarhat Baabelissa, jotka
      Nebukadressar II rakennutti puolisolleen
      Semiramiille, Artemiin temppeli Efesoksessa,
      Feidiaan veistämä Zeuksen patsas Olympiassa,
      Halikarnassoksen (kaupunki Vähän-Aasian
      lounaisrannikolla vastapäätä Kosin saarta)
      mausoleumi eli 352 eKr rakennettu kuningas
      Mausoloksen hauta, Rodoksen kolossi (n. 292-280
      eKr pystytetty yli 30 metriä korkea
      auringonjumala Helioksen pronssinen patsas) ja
      200-luvulla eKr rakennettu Faroksen 110 metriä
      korkea majakka Aleksandrian edustalla. Seitsemän
      maailmanvaltaa: Egypti, Babylonia, meedialaisten
      ja persialaisten valtakunta, Kreikka ja Rooma
      sekä valhemessiaan valtakunta. Maailman seitsemän
      merta: Pohjoinen ja Eteläinen Jäämeri, Pohjois-
      ja Etelä- Tyynimeri, Pohjois- ja Etelä-Atlantti
      sekä Intian valtameri (hiukan keinotekoinen
      jako). Baabelin kuninkailla oli seitsemän
      neuvonantajaa (Esr 7:14; Est 1:14). Esterinkirjan
      kohtalokkaat tapahtumat sijoittuvat kuningas
      Kserkseen seitsemäntenä hallitusvuotenaan
      järjestämien seitsenpäiväisten pitojen viimeiseen
      päivään. Kuninkaalla oli palatsissaan seitsemän
      eunukkia ja lähimpinä neuvonantajinaan seitsemän
      persialaista ja meedialaista ruhtinasta.
      Kserkseen valittua Esterin kuningattareksi tämä
      sai itselleen seitsemän valikoitua
      palvelijatarta. 500- ja 600-luvun Roomasta
      tunnetaan pyöreitä amuletteja, joissa ympyrän
      kehällä on seitsemän tähteä ja seitsemän Jumalaan
      viittaavaa kirjainta: DOMINUS = Herra. Rooma
      rakennettiin seitsemälle kukkulalle.
      KAHDEKSAN (8), hepr. SMWNH. Uudistumisen ja uuden
      alkamisen luku. Kahdeksan on täyttymyksen,
      ylösnousemuksen ja Messiaan tulemisen luku. Se on
      tulevan ajan, uuden aikakauden (aioonin) ja
      tuonpuoleisuuden symboli, se yhdistetään myös
      viimeiseen tuomioon. Kahdeksas päivä aloittaa
      uuden viikon. Luku saa Raamatussa melkein
      tarkalleen saman käytön kuin luku yksi.
      Täydellisyyden lukua seitsemän seuraava kahdeksan
      kuvaa uutta alkua. Ilmaus 'kahdeksantena päivänä'
      merkitsee usein uutta, erilaista aikakautta, kuin
      mitä oli entinen. Esimerkkejä tapahtumista ja
      ilmiöistä, joissa kahdeksalla on alkua
      tarkoittava leima, ovat ympärileikkaus, 1Ms
      17:12; 21:4; 3Ms 12:3; Lk 2:21, karjan esikoisen
      luovuttaminen Herralle, 2Ms 22:30, pitalitautisen
      puhdistus, 3Ms 14:10, nasiirin puhdistautuminen,
      4Ms 6:9 s., seitsenpäiväistä juhlaa seuraava
      arki, 1Kn 8:66, ja ratkaiseva vaihe temppelin
      pyhittämisessä, 2Ak 29:17. Messias nousi
      kuolleista heti sapatin jälkeen alkaen uuden
      ajan, Mt 28:1 ja rinn. Sekä ilmestysmajaa, 2Ms
      26:25, että Hesekielin näkemää temppeliä
      koskevissa kuvauksissa esiintyy luku kahdeksan,
      Hes 40:9,31,41. Kahdeksan on pienin kuutioluku (2
      x 2 x 2). Makaavassa asennossa numero 8 tunnetaan
      länsimaissa "loppumattomuuden" vertauskuvana.
      Kahdeksan kuukauden iässä poika saa maitohampaat
      ja 8-vuotiaana hän menettää ne. 16-vuotiaana (2 x
      8) hänestä tulee mieskuntoinen ja 64-vuotiaana (8
      x 8) alkaa vanhuus. Juutalainen poika
      ympärileikataan 8- päivän ikäisenä ja silloin
      hänelle annetaan nimi. Kuningas Daavid oli Iisain
      kahdeksas poika. Sadonkorjuun alussa Herralle
      tuotiin viljan uutislyhde uuden viikon alkavana
      sapatinjälkeisenä eli kahdeksantena päivänä.
      Viljankorjuun päättymisen kiitosjuhlaa vietettiin
      tätä seuraavan kahdeksannnen viikon alussa ja
      juhla kesti seitsemän päivää, jonka jälkeen
      kahdeksantena pidettiin "pyhä kokous". Psalmeja
      säestettiin kahdeksankielisillä soittimilla (Ps
      6:1). Vedenpaisumuksesta pelastui kahdeksan
      ihmistä (1Pt 3:20-22). Kahdeksan ekumeenista
      kirkolliskokousta: Nikaia v. 325, Konstantinopoli
      v. 381, Efeso v. 431, Kalkedon v. 451,
      Konstantinopoli II v. 553, Konstantinopoli III v.
      680-681, Nikaia v. 787 Konstantinopoli IV v. 869-
      870. Katso myös luku 64.
      YHDEKSÄN (9), hepr. TSa. Totuuden ja enkelten
      luku. Viimeinen perusluvuista. Armolahjoja on
      yhdeksän, 1Kr 12:8-10. Hengen hedelmä on yhdeksän
      osainen, Gl 5:22. Jeshua antoi ristillä henkensä
      yhdeksännellä hetkellä (Mt 27:46; Mk 15:34).
      Kymmenestä parannetusta pitaalisesta yhdeksän ei
      palannut kiittämään Jeshuaa (Lk 17:17).
      Jerusalemissa Daavidille syntyi yhdeksän poikaa,
      1Ak 3:1-8.
      Yhdeksän on etäisin luku, johon yksittäisillä
      numeroilla päästään ja se sulkee sisäänsä kaikki
      muut numerot. Yhdeksän luo jatkuvasti itsensä
      uudelleen:
      2 x 9 = 18 ja 1 8 = 9
      3 x 9 = 27 ja 2 7 = 9
      4 x 9 = 36 ja 3 6 = 9
      5 x 9 = 45 ja 4 5 = 9
      6 x 9 = 54 ja 5 4 = 9
      7 x 9 = 63 ja 6 3 = 9
      8 x 9 = 72 ja 7 2 = 9
      9 x 9 = 81 ja 8 1 = 9
      10 x 9 = 90 ja 9 0 = 9
      Totuutta merkitsevän heprean sanan (AMT)
      kirjainten lukuarvo on yhdeksän (gematria,
      laskutapa 2). Yhdeksän on jumalallisen kolmen
      neliö: se saadaan kun kolme kerrotaan itsellään.
      Koska kolme on täydellisyyden luku, niin sama
      ominaisuus on myös sen neliöllä. Se edustaa
      loppuun saattamista, täyttymystä ja
      täydellistymistä. Raskauskuukausia on yhdeksän.
      Israelin kymmenen heimoa joutui vankeuteen
      Assyrian kuninkaan Hoosean yhdeksäntenä
      hallitusvuotena (2Kn 17:6). Baabelin kuningas
      Nebukadnessar leiriytyi Jerusalemin ympärille
      kuningas Sidkian yhdeksäntenä hallitusvuotena.
      Piiritys jatkui kaksi vuotta, kunnes kaupunki
      valloitettiin neljännen kuun yhdeksäntenä päivänä
      (2Kn 25:1-49; Jr 39:1; 52:4). Roomalaiset
      tuhosivat vuonna 70 jKr Jerusalemin ja Temppelin
      av-kuun yhdeksäntenä päivänä. Yhdeksän autuutta
      (Mt 5:3-12): 1. Autuaita ovat hengellisesti
      köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta (Lk
      6:20: Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on
      Jumalan valtakunta). 2. Autuaita ovat
      murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen (Lk
      2:21: Autuaita te, jotka nyt itkette, sillä te
      saatte nauraa!). 3. Autuaita ovat hiljaiset,
      sillä he saavat maan periä. 4. Autuaita ovat ne,
      jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä
      heidät ravitaan (Lk 6:21: Autuaita te, jotka nyt
      isoatte, sillä teidät ravitaan!). 5. Autuaita
      ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. 6.
      Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat
      nähdä Jumalan. 7. Autuaita ovat rauhantekijät,
      sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
      8. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden
      vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
      9. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni
      teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen
      puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja
      riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri
      taivaissa. Sillä samoin he vainosivat
      profeettoja, jotka olivat ennen teitä (Lk
      6:22,23: Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat
      teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja
      herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne
      ikäänkuin jonkin pahan - Ihmisen Pojan tähden.
      Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä
      katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä
      näin tekivät heidän isänsä profeetoille). Jeshuan
      parantamista kymmenestä pitaalisesta yhdeksän ei
      palannut kiittämää

    • sattumalta paikalla

      Lainaan nyt spottia ja hänen kysymystään
      ensimmäiseen numerologia viestiisi, koska haluan
      itsekin kuulla vastauksen:

      "Minkä nimen pedon merkki ja luku 666 tuo kun
      sille annetaan numeroita vastaavat
      kirjainmerkit."

      "Olen kuullut, että Nero olisi yksi, kun taas
      toinen selitys tavoitti Hitlerin. Mikäpä on
      varmaa? Eikö pedon tuleminen ennusta Jeesuksen
      toista tulemista, jos peto oli Hitler tai Nero,
      niin miten on tulemisen laita? Vastaus on varmaan
      erittäin mielenkiintoinen."

    • Hertta

      taikauskoa, herkkäuskoisten huiputtamista,
      kielitieteen käyttämistä vastuuttomaan
      keikailuun...

      Mutta varmaan hauskaa harrastajistaan.

      Vaan vaikuttaapa Eukleideen geometria
      tuollaisen jälkeen kumman selkeältä ja ylevältä.

      • Kana Neuvoton

        Viestisi ovat kielitieteen käyttämistä
        keikailuun..Varsinkin jos et pysty esittämään
        edes kunnollista vastalausetta, vaan saivartelet
        ja valitat. Tylsää. Hohhoijaa

        Laodikean kirkko kyllä saa osansa.


      • Hertta
        Kana Neuvoton kirjoitti:

        Viestisi ovat kielitieteen käyttämistä
        keikailuun..Varsinkin jos et pysty esittämään
        edes kunnollista vastalausetta, vaan saivartelet
        ja valitat. Tylsää. Hohhoijaa

        Laodikean kirkko kyllä saa osansa.

        ...vertaisin tätä numerologiaa astrologiaan ja
        alkemiaan.

        Jos puhutaan kristinuskosta, tämäntyyppisellä
        numerologialla ei ole mitään tekemistä Kristuksen
        kansanomaisen ja selkokielisen opetuksen
        kanssa. Perustelua oli siinä. Käännä Hesari
        hepreaksi (vaikka sitten raamatunaikaiseksi
        hepreaksi), ja iloitse tuloksesta.
        Kyseessä on kiinnostava harrastus siihen
        uppoutuneelle; muuten verrattavissa juuri
        tähdistäennustamiseen tai kämmenen viivojen
        lukemiseen. En tietenkään vastusta sitä
        sellaisenaan, vaan tuon kaikenmaailman
        lukumystiikan ymppäämistä kristilliseen
        sanomaan. Ei kaikki, mikä liitetään Raamatun
        teksteihin, ole kristinuopin mukaista tai
        jotenkin pyhää! Salaoppeja on ollut kautta
        aikain; kristinusko ei ole sellainen.


      • Juudas
        Hertta kirjoitti:

        ...vertaisin tätä numerologiaa astrologiaan ja
        alkemiaan.

        Jos puhutaan kristinuskosta, tämäntyyppisellä
        numerologialla ei ole mitään tekemistä Kristuksen
        kansanomaisen ja selkokielisen opetuksen
        kanssa. Perustelua oli siinä. Käännä Hesari
        hepreaksi (vaikka sitten raamatunaikaiseksi
        hepreaksi), ja iloitse tuloksesta.
        Kyseessä on kiinnostava harrastus siihen
        uppoutuneelle; muuten verrattavissa juuri
        tähdistäennustamiseen tai kämmenen viivojen
        lukemiseen. En tietenkään vastusta sitä
        sellaisenaan, vaan tuon kaikenmaailman
        lukumystiikan ymppäämistä kristilliseen
        sanomaan. Ei kaikki, mikä liitetään Raamatun
        teksteihin, ole kristinuopin mukaista tai
        jotenkin pyhää! Salaoppeja on ollut kautta
        aikain; kristinusko ei ole sellainen.

        Aurinkoa ja enkeleitä sinulle rakas Hertta!

        Raamatussa kuitenkin sanotaan, että ennen
        Jeesuksen tulemusta ymmärrys, myös Ramatun
        salatuun tekstiin lisääntyy.

        Geomatria ei ole mitä tahansa huuhaata, kuhan
        ensin viisaana naisena siihen hieman enemmän
        perehdyt.
        Mm. Iisak Newton ja Albert Einstein olivat
        innokkaita ELS- tutkijoita!

        Uskon, että olemme tietokoneiden ohjelmoinnin
        oppimisen kautta tulleet aikaan jolloin, myös
        monet numeriikan sovellukset valmistuvat.
        Ihmettelenkin, että jo 1500- luvulla pystyttiin
        löytämään ELS:n alku. (ihminen on todella utelias
        ja myös löytää, kunhan sitkeesti etsii!)

        Juudas Siunaa Herttaa ja toivottaa aurinkoista
        kevättä, joka alkaa pökkäämään pintaan.
        Eikoo valtavaa!


      • Hertta
        Juudas kirjoitti:

        Aurinkoa ja enkeleitä sinulle rakas Hertta!

        Raamatussa kuitenkin sanotaan, että ennen
        Jeesuksen tulemusta ymmärrys, myös Ramatun
        salatuun tekstiin lisääntyy.

        Geomatria ei ole mitä tahansa huuhaata, kuhan
        ensin viisaana naisena siihen hieman enemmän
        perehdyt.
        Mm. Iisak Newton ja Albert Einstein olivat
        innokkaita ELS- tutkijoita!

        Uskon, että olemme tietokoneiden ohjelmoinnin
        oppimisen kautta tulleet aikaan jolloin, myös
        monet numeriikan sovellukset valmistuvat.
        Ihmettelenkin, että jo 1500- luvulla pystyttiin
        löytämään ELS:n alku. (ihminen on todella utelias
        ja myös löytää, kunhan sitkeesti etsii!)

        Juudas Siunaa Herttaa ja toivottaa aurinkoista
        kevättä, joka alkaa pökkäämään pintaan.
        Eikoo valtavaa!

        Mitä "salattua" Raamatun kirjoituksissa on?
        Eikö Raamatun pitäisi olla selvä kaikille
        normaaliälyisille, ilman matematiikan syventäviä
        kursseja?
        Vanhojen kirjoitusten (Raamatun kirjoitukset
        eräinä niistä) tuntemus lisääntyy kaiken aikaa
        tieteellisen tutkimuksen myötä. Teologiassa
        eksegetiikka pureutuu tarkkaan tekstien ja kielen
        tutkintaan, historia, kielitiede, maantiede,
        luonnontieteet (esim. kirjoitusmateriaalien iän
        ja koostumuksen tutkiminen), lähteiden kriittinen
        seulonta etenevät. Arkeologien hoksaavaisuus ja
        sattumakin tuovat esille kokonaan uusia
        lähteitä. Raamatusta, aivan kuten muustakin
        vanhasta kirjallisuudesta, tiedetään nyt enemmän
        kuin vaikkapa 300 vuotta sitten. Täydellinenkään
        Raamatun tieteellinen tuntemus ei ole sama asia
        kuin "usko".

        Pitää erottaa kaksi asiaa.

        1) Mitä Raamatusta voidaan tietää. En puhu
        mistään "salatusta tiedosta", vaan siitä, mitä
        Raamatusta voidaan tietää kristittyjen ja
        juutalaisten pyhänä kirjana, sekä yleensä vanhana
        kirjakokoelmana. Raamattua voidaan tutkia täysin
        tieteellisesti. Sen sanomaan uskotaan täysin
        epätieteellisesti. Sellaista sanoisin usko(nno)
        ksi. Sanoma periaatteessa kaikkien
        ymmärrettävissä (vaikka monella tavalla
        tulkittavissa), kaikille avoin, yksilön kaipuu
        yliluonnolliseen suhteeseen taustalla.
        2) Mitä voidaan ennustaa etukäteen tai todeta
        ennustetuksi oikein (tai väärin) jälkikäteen.
        Se voi perustua kaavamaisiin tapoihin tulkita
        tiettyjä dokumentteja (vaikkapa Raamattuakin),
        eikä sitä pidä sekoittaa uskontoon.
        Silkkaa "salatietoa" se on. Kiinnostavaa se
        tietysti saattaa olla, toteenkäyvää se saattaa
        olla, so what?
        Jos on Jumala, joka on kaikkivaltias ja kaiken
        suunnitellut, hän on tietenkin saattanut
        suunnitella, että menneitä ja tulevia
        voidaan "paljastaa", ja nimenomaan tietyistä
        kirjoista, tuulensuunnasta, uhrieläinten
        maksasta, lintujen lennosta - ei mitään uutta
        auringon alla. Jo muinaiset roomalaiset ja
        silleen. Mutta jos usko Jumalaan kaipaa
        vahvistuksekseen tarkkaan laskettua
        maanjäristystä tai populistien vaalivoittoa
        maassa X vuonna 2345, niin yhtä hyvin se usko
        sitten oudosti notkahtaa, jos maanjäristys ei
        tulekaan, tai maata X ei vuonna 2345 ole koko
        Telluksen pinnalla? Vai?
        Aikamoista tirkistelynhalua
        tutkia "salattuja", kun on yllin kyllin
        konkreetisenkin tutkimista!

        Kaikissa uskonnoissa on ollut
        tulevaisuudentutkijoita, merkkien selittäjiä, on
        ollut auguureja ja kaiken maailman pythioita.
        Jos Raamattua tutkitaan joidenkin numerokoodien
        kanssa, mikäs siinä, mutta sanoisin kristinuskon
        sanoman olevan pikkuisen käytännönläheisemmän.

        Niin kauan kuin fundamentalisti pelkää
        eksegetiikkaa ja Raamatun
        (kirjallisuushistoriallista) tutkimista (ja
        tutkimustuloksia) kuin pöllö päivänsädettä, niin
        kauan luokittelen nämä lukuleikit samaan sarjaan
        astrologian ja alkemian kanssa.

        Toteutuvatko jotkut ennustukset ja
        paljastuvatko jotkut vertaukset - mitä välii?
        Eläisimmekö sen kummemmin?

        Eikö Juudaksen olisi aika alkaa tutkia,
        minkävärinen syötti on tänä keväänä haukirannassa
        muotia.


      • Baskeri.

        Totta puhut, kabbalismi on muinaishebrealaista mystiikkaa, johon liittyy muutakin outoa kuin numerologia. Voidaan suositella vain tietyin varauksin. Ryöpättävä ennen keittämistä.

        Samanlainen oppi voidaan myös laatia Helsingin raitiovaunujen liikkeiden perusteella. Sitä kutsutaan spåralogiaksi.


    • tulijärviheitto

      kyllä tällainen on jo nettikiusaajan hirmuvaltaa.
      ei muuta kuin demokraattisen äänestyksen kautta
      heitetään tulijärveen!

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Riikka Purra haluaa muuttaa

      maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....
      Maailman menoa
      211
      9765
    2. Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!

      🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen
      Maailman menoa
      43
      4539
    3. Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan

      Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht
      Maailman menoa
      124
      4047
    4. Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!

      Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu
      Maailman menoa
      113
      3947
    5. Kaivattusi nimi

      Kaivattusi nimi on
      Ikävä
      205
      3669
    6. Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut

      😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik
      Maailman menoa
      41
      3033
    7. Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle

      Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos
      Ikävä
      156
      1587
    8. Mihin rakastuin sinussa?

      Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its
      Ikävä
      92
      1524
    9. Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle

      ✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL
      Maailman menoa
      13
      1363
    10. Mistä tietää että mies on kiinnostunut?

      Millaisista merkeistä olette huomanneet?
      Ikävä
      111
      1314
    Aihe