osa 3
(Lukekaa koko teksti)
Moshe Zew:
LYHYESTI LUVUISTA:
1. Täydellisissä luvuissa (numerus perfectus)
numeroiden summa, joilla luku on jaollinen, on
sama kuin kyseinen luku. Tällaisia ovat
esimerkiksi kuusi (1 2 3 = 6) ja 28 (1 2
4 7 14 = 28).
2. Yltäkylläisissä luvuissa (numerus abundans,
superfluus, amplior perfectis) jakajien summa on
suurempi kuin lähtöluku. Esim. luvun 12
jakajanumeroiden summa 1 2 3 4 6 = 16.
Tällaiset luvut ovat runsauden ja
yltäkylläisyyden merkkejä.
3. Epätäydellisissä luvuissa (numerus indigens,
deficiens, imperfectus, minus habens) jakajien
summa jää lähtökohtalukua pienemmäksi, esim. 14 =
1 2 7 = 10. Nämä luvut ilmaisevat
epätäydellisyyttä, puutteellisuutta ja
vajavaisuutta.
LUVUT NOLLASTA KYMMENEEN:
NOLLA (0), hepr. APs. Sana nolla tulee latinasta:
nullus = non ullus = ei mikään.
YKSI (1). Hepreassa luku AhD yksi, 1;
ensimmäinen; joku; ainut; yhdistetty, ja fem. AhT
yksi, 1; ainoa; joku on adjektiivi, muut luvut
ovat substantiiveja. Platon (427-347 eKr),
Aristoteles (384-322 eKr) ja Plotinos (n. 205-270
jKr), olivat sitä mieltä, ettei yksi ole luku,
koska sitä ei voi laskea eikä järjestää. Se on
vain alku, varsinaisten lukujen synnyttäjä, lähde
ja "peruskivi", heprealaisille luku yksi on
kaiken sisäänsä sulkevassa ehdottomuudessaan
Jumalan luku.
Luku yksi kuvaa yhdistettyä eli koottua. Se on
ykseyden luku ja se ilmentää sekä jumalallista,
jakamatonta, ehdotonta ykseyttä sekä luonnossa ja
ihmiselämässä olevia ykseyksiä. Se tarkoittaa
myös lajissaan ainutlaatuista sekä erikoisasemaa.
Jumala on yksi. 'Kuule Israel! JHWH, meidän
Jumalamme, JHWH on yksi' (5Ms 6:4; Mk 12:29).
Usein käytetään Jumalan, Herran attribuuttina
määritystä LBD (levad) sekä sen eri muotoja,
jolloin ne voidaan hyvin kääntää sanalla ainoa,
esim. Ps 51:6; 83:19; 86:10; Js 37:20 (suomenn.
myös sanalla yksin, esim. 2Ak 6:30; Neh 9:6; Jes
37:16). Ps 4:9:n loppu voidaan kääntää: 'sillä
Sinä, Herra, ainoa, annat minua asua turvassa'.
Myös UT korostaa Herran ykseyttä, esim. Mt 23:8-
10; Jh 10:30; 17:3; Ef 4:5; 1Tm 2:5; 1Jh 5:20.
Sanan AhD yksi kirjaimet ovat alkukirjaimet
sanoihin: AMT = A totuus, hYYm = h elämä ja DRk =
D tie. Jeshua sanoi: 'Minä olen tie ja totuus ja
elämä' (Jh 14:6). Numero 1 AhD yksi on
lukuarvoltaan 13, joka on myös sanojen ABY Isäni,
BAY Minä tulen, YBA saapua, tulla ja AHBH rakkaus
lukuarvo.
Jeshua on ainoa välimies Jumalan ja ihmisten
välillä, 1Tm 2:5. Hänen uhrinsa on ainoa, kerran
suoritettu kaikkien edestä, Hb 9:26; 10:10,12,
vastakohtana monesti toistetuille,
epätäydellisille leeviläisten uhreille, vrt. Hb
9:7.
Luonnollista ihmiselämän ykseyttä ja
yhteenkuuluvuutta korostetaan samaan tapaan: koko
ihmiskunta, kaikki kansat polveutuvat yhdestä
ainoasta kantaisästä, Apt 17:26, mies ja vaimo
ovat yksi liha, 1Ms 2:24; Mt 19:5. Ihmiset ovat
hengellisessä ja siveellisessä mielessä yhtä:
yhden ihmisen synnin kautta tuli kuolema kaikkien
ihmisten osaksi, Rm 5:12; 1Kr 15:21, yhden
ihmisen vanhurskauden teko koituu elämän
vanhurskauttamiseksi, elämäksi ja
ylösnousemukseksi, Rm 5:15,18; 1Kr 15:21.
Messiaassa kaikki Hänen omansa ovat yhtä, Jh
17:11,21, juutalaiset ja pakanat, Ef 2:14; Gl
3:28. Ainoastaan yksi on ihmiselle tarpeellista:
Herran sanojen kuuluminen ja vastaanottaminen, Lk
10:42; vrt. j. 39.
KAKSI (2) hepr. SNYm, fem. STYm, duaalimuoto,
joka johtuu verbistä SNH, toistaa,
kaksinkertaistaa. Se on yhteenlaskun 1 1 summa.
Numerot 1-1 AhD AhD yksi, yksi ovat
lukuarvoiltaan 26, joka on Jumalan nimen YHWH
JHWH kirjainten lukuarvo, samoin kuin myös
seuraavien sanojen: HWYH todellisuus, olemassa
olo, WHYH fut. tulee olemaan, tulee tapahtumaan,
HtYB olla laupias jlkn, HZDHH osoittaa
henkilöllisyytensä ja Y:H Jumala. Jeshua on
kaksi: Jumala ja ihminen.
Vastakkainasettelun luku.Voidaan kysyä: onko
kaksikaan vielä todellinen "luku"?. Se on vain
jaettu yksi. Sillä on "etupuoli"
ja "kääntöpuoli", mutta se ei ole "enemmistö"
eikä "paljon". Se on ensimmäinen "todellinen
luku". Se tekee mahdolliseksi vertailun ja
vastakkain asettelun. Luku kaksi voidaan ymmärtää
sekä negatiivisesti että positiivisesti. Jo
Raamatun syntiinlankeemuskertomuksessa on
kuvattu, kuinka ykseyden rikkoontuminen luo
vastakohtia. Hyvän vastapariksi tulee paha,
miehen ja naisen yhteys purkautuu keskinäiseksi
syyttelyksi, elämän vastakohdaksi nousee kuolema.
Toinen luomispäivä on ainoa, jona ei
sanota: "Jumala näki, että se oli hyvä". Maailma
on täynnä erilaisia kaksikkojärjestelmiä. On
näkyvä ja näkymätön, jotka yhdessä muodostavat
yhden maailmankaikkeuden. On hyvä ja paha, valo
ja pimeys, päivä ja yö, elämä ja kuolema,
miehisyys ja naisellisuus, väite ja vastaväite
(teesi ja antiteesi), oikea ja vasen, edessä tai
takana, ylhäällä tai alhaalla jne. Dualistinen
maailmankuva: hengen ja aineen vastakkaisuus.
Jeshuassa oli kaksi "luontoa", Hän oli samalla
kertaa Jumala ja ihminen, mutta silti yksi.
Seurakuntansa kanssa Messias yhdistyy yhdeksi,
kuten avioliitossa mies liittyy vaimoonsa "niin
että nämä kaksi tulevat yhdeksi lihaksi" (Ef
5:31,32, vrt. 1Ms 2:23,24). Henkilöpareja: Aadam
ja Eeva, Kain ja Aabel, Mooses ja Aaron, Mooses
ja Elia jne. Muita: vanha ja uusi liitto, laki ja
evankeliumi, leipä ja viini, ruumis ja sielu,
elämä ja kuolema, aine ja henki, aktiivisuus ja
passiivisuus, ruumiillinen työ ja mietiskelevä
hartauselämä, kirkko ja synagoga, fariseus ja
publikaani (Lk 18:9-14), kaksi herraa (Mt 6:24),
kaksi porttia (avara ja ahdas) ja kaksi tietä,
joista lavea tie vie kadotukseen, mutta kaita
johtaa elämään (Mt 7:13,14). Luku kaksi on myös
luetettavuuden luku: jokainen syytös oli
vahvistettava kahden tai kolmen todistajan
sanalla (4Ms 35:30; 5Ms 17:6; 19:15). Laintauluja
oli kaksi, toisessa neljä ja toisessa kuusi
käskyä "todistajiksi teitä vastaan", taivaan ja
maan (5Ms 4:26; 30:19). Jumalan tahdon ilmoitus
oli kirjoitettu näihin kahteen laintauluun, 2Ms
31:18. Vrt. kaksinkertaista rakkaudenkäskyä, Mt
22:36-40. Jeshua lähetti opetuslapsensa työhön
kaksittain (Mk 6:7, vrt. Ilm 11:3). Jeshuan
haudalla oli kaksi enkeliä. Kurinpito kahden tai
kolmen kesken (Mt 18:16). Kahden tai kolmen
yhteinen rukous (Mt 18:19,20).
Luku voi ilmaista parimuodostumaa, täydennystä,
yhteyttä ja yhteisvaikutusta. Srn 4:9-12
osoittaa, miten kaksi ihmistä voi tukea ja auttaa
toinen toistaan. Kahden muodostama ryhmä on
pienin mahdollinen, vrt. Mt 18:16,19,20. Kahden
välille voi tulla myös vastakohtaisuuksia,
ristiriitoja, erimielisyyttä tai ero. Mt 6:24
todistaa, että on mahdotonta palvella kahta
herraa, Jumalaa ja mammonaa, vrt. 1Kn 18:21; 2Kr
6:14-16; 1Jh 3:10; Jk 1:8 (Jk 1:8:
alkut. 'kaksisieluinen', suom.
raam. 'kaksimielinen'). Mt 19:6:ssa ja Ef
2:15:ssa luku kaksi on eripuraisuuden sekä eron
vertauskuva, kun taas yksi on yhteyden ja rauhan
symbooli.
KOLME (3) hepr. SLS. 3 on lukujärjestelmän kahden
ensimmäisen luvun summa (1 2). Jakamattomuuden
ja katoamattomuuden luku. Pythagoraksen mukaan
pienin täydellinen luku. Vasta siitä lähtien
voidaan puhua monista tai paljosta.
Aristoteles: "Ihmiset kutsuvat kahta molemmiksi,
mutta eivät kaikiksi. Kolme on ensimmäinen
lukumäärä, josta voidaan käyttää sanaa kaikki".
Kolmeen sisältyy alku, keskikohta ja loppu.
Henkisessä ponnistelussa edetään teesistä ja
antiteesistä synteesiin. Laadussa erotetaan hyvä,
parempi, paras (positiivi, komparatiivi,
superlatiivi). Jakamattomuutensa vuoksi kolmea on
pidetty katoamattomuuden ja täydellisyyden
symbolina. Ilmeisesti vanhimman jumalten triadin
(kolmen ryhmän) loi Kaksoisvirranmaan varhaisin
kulttuurikansa sumerilaiset 3000-luvulla eKr. Sen
muodostivat Anu, Enlil ja Enki eli taivaan, maan
ja veden jumala. Myöhemmin toiseksi tuli Bel
(Baal) ja kolmanneksi Hea, josta tuli alamaailman
vartija. Muitakin jumalien kolminaisuuksia
Kaksoisvirranmaassa tunnettiin, kuten Sin, šamas
ja Ištar. Se vastasi useiden muidenkin uskontojen
kolminaisten jumalryhmien tavoin tähtien
kolmiutta aurinko, kuu ja Venus. Raamatussa Isä,
Poika ja Pyhä Henki. Messias "oli, on ja tuleva
on" (ilm 1:8). Ilmaisua "kolmiyhteinen Jumala"
käytti ensi kerran Tertullianus noin v. 200 ja
kolminaisuusoppi määriteltiin 300-luvulla
syntyneissä ns. ekumeenisissa uskontunnustuksissa
(apostolinen uskontunnustus, sen laajennus Nikean-
Konstantinopolin tunnustus ja niitä nuorempi
Athanasiuksen tunnustus). Jumaluus on kolme: Isä,
Poika ja Pyhä Henki eli Jumala, Sana ja Jumalan
Henki. (Ms 1:1-3; Jh 1:1) Osittain poistettu
Raamatun jae 1Jh 5:7 sanoo: 'Sillä kolme on,
jotka todistavat taivaassa: Isä, Sana ja Pyhä
Henki; ja nämä kolme ovat yhtä'. Itse nimi JHWH,
joka on ilmaisu Jumalan olemuksesta, ehdottomasta
olemisesta ja siten myös suljettu ykseys, 5Ms
6:4, sanotaan Ilm 1:4:ssa merkitsevän
Häntä, 'joka on ja joka oli ja joka tuleva on',
vrt. 4:8. Kolmiosaisessa Aaronin siunauksessa
toistetaan JHWH, näin Jumalan nimi lasketaan
kolme kertaa Israelin ylitse, 4Ms 6:22-27. Myös
kolmasti toistetaan pyhä-huuto, jolla
taivaalliset olennot valtaistuimen edessä
palvovat Herraa Sebaotia, Js 6:3; vrt. Ps
99:3,5,9. Jumala, jota JHWH-nimi tarkoittaa, ei
ole vain absoluuttinen olemassaololtaan suhteessa
aikaan, vaan Hän on ylipäänsä itsessään
täydellinen, itsemääräävä, yhtenäinen olento.
Jumala on ehdoton Minä, täydellinen tahto, ainoa
Pyhä. Siksi Ilm 4:8:ssa neljä olentoa yhdistää
nämä molemmat Jumalan olemuksen kolminkertaiset
ominaisuudet palvoessaan Jumalaa valtaistuimen
edessä: 'Pyhä, pyhä, pyhä on JHWH Jumala,
Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva
on'. Hepreaksi lause kirjoitetaan: QDWS QDWS QDWS
YHWH ALHYm XBAWT HYH WHWH WBWA ja se on
lukuarvoltaan 1908, kuten myös luku 1641 ALp WSS-
MAWT WARBaYm WAhT tuhat kuusisataa neljäkymmentä
yksi.
Numerot 1-9-0-8 AhD TSaH APs SMWNH yksi,
yhdeksän, nolla, kahdeksan ovat lukuarvoiltaan
1330, kuten myös: Y:H:W:H A:L:H:Y Y:S:R:A:L JHWH
Israelin Jumala ja A:L:H:Y A:B:R:H:m Aabrahamin
Jumala.
A:D:W:n Y:S:W:a B:Y:H:W:H Herra Jeshua JHWH:ssa
ja numerot 3-8-6 SLSH SMWNH SSH kolme, kahdeksan,
kuusi ovat lukuarvoiltaan 1641.
Nimi YSWa JESHUA, HWA HWH MSYh Hän on Messias
sekä Sm ALHY Jumalan nimi ja MSYh BYHWH Messias
JHWH:ssa ovat lukuarvoiltaan 386.
Numerot 1-8-2-5 AhT SMWNH STYm hMS yksi,
kahdeksan, kaksi, viisi ovat lukuarvoiltaan 1908.
HWA YRD Mn-HSMYm Hän on tuleva alas taivaasta on
lukuarvoltaan 1825.
Lause QDWS QDWS QDWS YHWH ALHYm XBAWT HYH WHWH
WBWA Pyhä, Pyhä, Pyhä on JHWH Jumala,
Kaikkivaltias, joka oli ja joka on ja joka tuleva
on (Ilm 4:8) ja luku 1210 ALp MATYm WaSR tuhat
kaksisataa kymmenen sofit-kirjaimet huomioituna
ovat lukuarvoiltaan 2458.Sm ADNYNW YSWa HMSYh
Herramme Jeshuan Messiaan nimi ja MLk HYHWDYm
juutalaisten Kuningas sekä luku 501 hMS-MAWT WAhT
viisisataa yksi ovat lukuarvoiltaan 1210.
Nimi YsWs KRYstWs Jeesus Kristus, RAS pää, QDWS
HALHYm Jumalan Pyhä, MSKn HALHYm Jumalan maja ja
HMSYh Bn-ALHYm Messias Jumalan Poika ovat
lukuarvoiltaan 501.
Luku 2458 ALPYm ARBa-MAWT hMSYm WSMWNH
kaksituhatta neljäsataa viisikymmentä kahdeksan
ja H:Y:T:H L:R:A:S P:N:H on tullut huippukiveksi
ovat lukuarvoiltaan 1686.
Numerot 2-4-5-8 SNYm ARBaH hMSH SMWNH kaksi,
neljä, viisi, kahdeksan ja S:M:Y B:Q:R:B:W Nimeni
on Hänessä sekä lukujen 447 ARBa-MAWT WARBaYm
WSBaH neljäsataa neljäkymmentä seitsemän ja 744
SBa-MAWT WARBaYm WARBaH seitsemänsataa
neljäkymmentä neljä lukuarvot ovat 1992.
ADWn YCWa Herra Jeshua on lukuarvoltaan 447.
YSWa MSYh Jeshua Messias on lukuarvoltaan 744.
Heprean sanan SaR portti, kolme juurikirjainta
kuvaavat kukin Jumalaa. Ensimmäinen kirjain S
Shin on Isän symboli, toinen kirjain a ajin on
Messiaan symboli ja kolmas kirjain R resh Pyhän
Hengen symboli. Sanan SaR lukuarvo "täytetyin"
kirjaimin on 1000. Luku 1000 kirjoitetaan
hepreaksi isolla A alef-kirjaimella, eroitukseksi
luvusta yksi (1), joka kirjoitetaan pienellä A
alef-kirjaimella. Sanojen K:n S:L:S tässä kolme
ja M:L:B:D yhteenliitetty lukuarvot ovat 1000.
Kun luku 1000 ALp tuhat kirjoitetaan kirjaimin on
sanan lukuarvo 111 eli sama kuin sanojen ALHYm
HWA AhD Jumala on yksi. Luku 111 muodostuu
kolmesta ykkösestä. Numerot 1-1-1 AhD AhD AhD
yksi, yksi, yksi ovat lukuarvoltaan 39, eli sama
kuin sanojen YHWH AhD JHWH on Yksi. Luvut 3 SLSH
kolme ja 111 MAH WAhD-aSR satayksitoista ovat
molemmat lukuarvoltaan samat eli 635.
Kaikkialla maailman kuvassa, sekä ajassa että
tilassa, kohtaamme kolmilukuja. Esim. Alku,
jatko, loppu - menneisyys, nykyisyys,
tulevaisuus - alla, välissä, yläpuolella.
Raamatussa tietyllä, rajoitetulla pitkällä tai
lyhyellä ajanyhteydellä on usein kolmi-luvun
leima. Puhtaasti aikaa ilmaisevana tai
sivumerkitseltään symbolisena ajanmääreenä
toistuu usein 'kolme päivää' ja 'kolmantena
päivänä', 1Ms 22:4; 40:10,12; 42:17; 2Ms 3:18;
2Sm 24:13; Est 4:16; Jna 2:1; Hoos 6:2; Mt 12:40;
16:21; 1Kr 15:4. Samaan tapaan esiintyy 'kolme
vuotta', 3Ms 19:23; 2Sm 21:1; Jes 20:3. 1Ak 21:10-
12:n mukaan Daavid sai rangaistukseksi
omavaltaisesta väenlaskustaan valita kolmen
vitsauksen välillä: maahan tuli joko kolme
nälkävuotta, vihollisen miekan aiheuttama
ahdistus ja hävitys kolmeksi kuukaudeksi tai
Herran miekan aikaansaama tuho ja rutto kolmeksi
päiväksi.
Perusteelliseen ja ratkaisevaan toimintaan
sisältyy usein kolme vaihetta. Tästä ovat
esimerkkeinä mm. Bileam, 4Ms 22:28,32 s., 24:10;
Simson, Tuom 16:15, Daavid, 1Sm 20:41, Elia, 1Kn
17:21; 18:34; 2Kn 1:9ss., Pietari, Mt 26:34,69-
75, ja Paavali 2Kr 12:8. Hurskas rukoili kolmesti
päivässä, Ps 55:18; Dn 6:10-13. Kolme kertaa
vuodessa tuli kaiken miesväen astua Herran
kasvojen eteen, 2Ms 23:14,17; 34:23; 5Ms 16:16.
Salomo uhrasi kolme kertaa vuodessa, 1Kn 9:25.
Mahdollisimman suuren painokkuuden
saavuttamiseksi lausuma oli esitettävä kolmesti,
Jr 7:4; 22:29; Hes 21:27; Naah 1:2.
Jotain tarkoitusta varten muodostetussa
suljetussa yhteydessä oli kolme henkilöä. Kolme
miestä ilmestyi Aabrahamille, 1Ms 18:2 (ADNY
Adonai, Herra, jakeet 3,27,30,31 ja 32; YHWH
JHWH, jakeet 13,14,17,19,20,22,26 ja 33; SNY
HMLAKYm kaksi enkeliä, jae 19:1; ks. myös jakeet
18:16 ja 22), ja kolme miestä kohtasi Saulin
tämän ollessa matkalla Beeteliin, 1Sm 10:3.
Israelin kantaisiä oli myös kolme, 2Ms 3:6,15;
4;5. Vedenpaisumuksen jälkeen lähti uusi
ihmissuku kolmesta miehestä, 1Ms 9:10 ss.
Erikoistapauksissa kolme opetuslasta edusti
kahtatoista, Mt 17:1ss.; 26:37.
Myös muissa suljetuissa kokonaisuuksissa
vallitsee kolmiosaisuus. Maailmankaikkeus koostuu
taivaasta, maasta ja merestä, 2Ms 20:11; Neh 9:6;
Ps 146:6; Apt 4:24; 14:15; Ilm 14:7. Papit
käyttivät kolmea puhdistusesinettä, 3Ms 14:6; 4Ms
19:6. Kummallakin puolella Jordania oli kolme
turvakaupunkia, 4Ms 35:14. Kolmisäinen lanka ei
pian katkea, Srn 4:12.
Luku kolme liittyy Jumalan säätämiin
ajanjaksoihin, niin pelastuksen kuin tuomionkin
aikoihin, 2Ms 10:23; 19:11 s.; 2Sm 21:1; 1Ak
21:12; 1Kn 18:1; 2Kn 20:5; Hoos 6:2; Jna 2:1; Mt
12:40. Jumalan antama sanoma on usein
kolmiosainen, 1Kn 19:15-18; 2Kn 19:20-34. Ps 80
esittää saman lausuman kolme kertaa, jj. 4,8,20
(huomioi paisutus: ALHYm Jumala - ALHYm XBAWT
Jumala Sebaot - YHWH ALHYm XBAWT JHWH, Jumala
Sebaot). Suuri profetia-sikermä Jes ll. 40-66 on
rakenteeltaan kolmiosainen, ja jokaisessa osassa
on kolme kertaa kolme (3 x 3) lukua. Jumala huusi
nuorelle Samuelille kolmesti, 1Sm 3:4 ss. Pietari
näki näyssä kolme kertaa astian tulevan alas
taivaasta, Apt 10:16; 11:10. Maallisessa
pyhäkössä oli kolme osaa: esipiha, pyhä ja
kaikkeinpyhin. Muuta: Joona oli kolme päivää
kalan vatsassa, Messias nousi haudasta kolmen
päivän jälkeen. Kirkastusvuorella kolmen ryhmä:
Messias Jeshua, Mooses ja Elia. Tanach
(alkuseurakunnan Raamattu) sisältää: Laki
(Torah), profeetat ja kirjoitukset. Jeshualla oli
kolme kiusausta erämaassa. Pietari kielsi Jeshuan
kolme kertaa ja yhtä monta kertaa hän joutui
vastaamaan ylösnousseen Jeshuan kysymykseen,
rakastiko hän Mestariaan. Pietarin kieltäessä
Mestarinsa kukko lauloi kolme kertaa. Golgatalla
oli kolme ristiä, Jeshua nousi kuolleista kolmen
päivän jälkeen ja Hänen haudalleen meni kolme
naista. Jeshua on: "joka on, joka oli ja joka on
tuleva" (Ilm 1:4). Kolme todistajaa: Henki, vesi
ja veri (1Jh 5:6-8). Tässä on nähty viittaus
Jumalan Sanaan, kasteeseen ja ehtoolliseen. Kolme
pääjuhlaa Raamatussa: Pääsiäinen, Helluntai ja
Lehtimajanjuhla. Uskovan "ikäkaudet":
lapsukaiset, nuorukaiset, isät (1Jh 2:12-14).
Tietäjät toivat Jeshualle kultaa (kuninkuus),
suitsuketta (rukous) ja mirhaa (uhrikuolema).
Perushyveet: usko, toivo ja rakkaus (1Kr 13:13).
Kolme heimoa: Seem(iläiset), Haam(ilaiset) ja
Jaafet(ilaiset). Kolme miestä vieraili Aabrahamin
luona. Kolme miestä oli tulisessa pätsissä (Dn
3). Kun Mooses kohtasi Jumalan Siinain vuorella
ja sai Häneltä lain, tapahtumaa juhlisti
kolmannen päivän aamuna jyrinä ja salamointi (2Ms
19:16). Temppelissä oli kolme osaa: esipiha, pyhä
ja kaikkein pyhin. Kolmivuotiaat eläimet olivat
Jumalalle erityisen otollisia uhreja (1Ms 15:9).
Herättäessään henkiin Sarpatin lesken kuolleen
pojan profeetta Elia ojentautui kolme kertaa
tämän yli ja rukoili (1Kn 17:21). Elia käski
valuttaa kolme kertaa vettä puiden päälle,
ennenkuin hän kääntyi rukouksessa Herran puoleen
(1Kn 18:30-35). Daniel rukoili Jumalaansa kolme
kertaa päivässä (Dn 6:11). Kolmas päivä on
pelastuksen ja ylösnousemisen päivä (Hos 6:1,2),
Ihmisen kolminaisuus: ruumis, sielu ja henki;
fyysinen, henkinen ja hengellinen; ajattelu,
toiminta (tahto) ja tunteet. Ihmisen
käyttäytymisen on sanottu ilmenevän kolmella
alueella: ajatuksissa, sanoissa ja teoissa.
Augustinus: olla, tuntea ja tahtoa. Friedrich
Hegel (1770-1831): itsessään oleminen
(Ansichsein), siinä oleminen (Dasein), itselleen
oleminen (Fürsichsein). Olemisen (teesi), luonnon
(antiteesi) ja hengen (synteesi). Luonnossa on
luonto sinänsä (mekaaniset lait), luonto
ilmenneenä (fysikaalis-kemialliset voimat) ja
luonto itseensä palanneena (orgaaninen maailma).
Hengessä on henki sinänsä (subjektiivinen henki),
henki ilmenneenä (objektiivinen henki: oikeus,
moraali) ja henki itseensä palanneena
(absoluuttinen henki: taide, uskonto, filosofia).
Kabbala: alkuperusta, alkutahto ja alkuidea.
Alkemiassa kolme alkuainetta: rikki (sulfur),
suola (sal) ja elohopea (mercurius). Pahan
kolminaisuus: lihan himo, silmäin pyyntö ja
elämän korskeus (1Jh 2:16). Viisaus hallitsee
aikaa (menneisyys, nykyisyys ja tulevaisuus)
kolmella kyvyllään: muisti (memoria), äly
(intelligentia) ja ennalta harkitseminen
(providentia). Joka tuntee menneisyyden
kokemukset, osaa nykyisyydessä toimia viisaasti,
jolloin se ei vahingoita hänen tulevaisuuttaan.
Tilassa on kolme ulottuvuutta: pituus, korkeus ja
leveys). Philolaos (400-luvulla eKr) opetti, että
luku yksi on kuin piste ja kaksi kuin viiva,
mutta vasta kolmio on ensimmäinen tasokuvio,
ensimmäinen "kosketeltava objekti". Siksi myös
kolme on pienin todellinen luku. Kolminaisen
jumalan merkiksi kolmion näyttää omaksuneen vasta
manikealaisuus, persialaisen Manin (216-277)
perustama gnostilainen uskonto. Pääsääntöisesti
kristityt vieroksuivat kolmiota pitkään. Mm.
kirkkoisä Augustinus piti kolmiota kerettiläisenä
kuviona. Kolmio kuuluu kabbalan
rekvisiittaan: "Taivaalla muodostavat Jumalan
molemmat silmät ja Hänen otsansa kolmion, ja sen
kuvajainen on kolmio vedessä" (Sohar). Helena
Blavatskyn (1831-91) kehittelemä teosofiassa
kolmio edustaa Isää, Äitiä ja Poikaa.
Luterilaisuudessa kolme säätyä: hengellinen,
esivalta ja perhe. Edellisten nimityksiä: kirkko,
valtio ja koti; hengellinen, poliittinen ja
aviollinen; opettajat, esivalta ja perhe.
NELJÄ (4), hepr. ARBa. Maailman luku. Pienin
luku, joka mahdollistaa ryhmittelyn pareiksi. Se
on ensimmäinen potenssiluku (2 x 2). Raamatussa
se on taivaan ja sen neljän ilmansuunnan luku.
Neljää ilmansuuntaa tarkoittaa myös
ilmaus 'taivaan neljältä ääreltä', Jr 49:36, ja
siitä tulee sanonta 'taivaan neljä tuulta', Dn
7:2; Jr 49:36; Hs 37:9; Sk 2:6; 6:5. Lisäksi
esiintyy ilmaukset 'neljälle ilmansuunnalle', 1Ak
9:24, 'neljältä ilmalta' (oik. 'tuulelta'), Mt
24:31; Mk 13:27. Koska maan ulottuvuutta
määritellään myös ilmansuuntien mukaan,
Raamatussa esiintyvät myös sanonnat 'maan
neljälle äärelle', Hs 7:2, ja 'maan neljällä
kulmalla', Ilm 7:1; 20:8, sekä 'maan ääret', Js
40:28. Tämä ei merkitse sitä, että heprealaiset
olisivat kuvitelleet maan nelikulmaiseksi. Hepr.
QXH ääri, pää, ei tarkoita ainoastaan
loppukohtaa, vaan myös laajuutta, yhdistelmää,
kokonaisuutta ja summaa. Siten Mk
13:27:ssä 'neljältä ilmalta, maan äärestä hamaan
taivaan ääreen' merkitsee yhteisesti taivasta ja
maata, koko maailmankaikkeutta, 1Ms 1:1. Tilan
neliluvun lisäksi esiintyy myös ajan (ilta, yö,
aamu, päivä) ja aineen (vesi, tuli, ilma, maa)
neliluku.
Neljä on siis koko maailman, luodun
maailmankaikkeuden, sen lakien, järjestyksen,
sille säädettyjen mittojen ja rajojen tunnusluku.
Sellainen se on jo esiintyessään ensimmäistä
kertaa Raamatussa, 1Ms 2:10. Neljästä
ilmansuunnasta saapuvat ihmiset tulevat kaikista
maan osista, Lk 13:29, vrt. Ps 107:3. Suuren
patsaan neljä osaa, Dn 2, sekä 'neljä suurta
petoa' Dn 7, esittävät neljää historiallista
maailmanvaltaa. Profeetta Sakarjalla neljät
eriväristen hevosten vetämät vaunut Sk 6,
kuvaavat eskatologisia tapahtumia. Luomakunnan
korkeimpina edustajina Jumalan valtaistuimen
edessä on neljä olentoa; heillä on neljät kasvot
ja neljät siivet, Hes 1:5 ss.; Ilm 4:6 ss.
Moniin yhteyksiin säädetty nelikulmion muoto
tulee vielä vertauskuvallisemmaksi sen vuoksi,
että se aina liitetään neljään ilmansuuntaan, ei
käytännöllisistä tai ulkonaisista syistä, vaan
perustavien periaatteitten ilmaisemiseksi. Sekä
ilmestysmaja että kansan leiri järjestetään joka
marssin jälkeen aina ilmansuuntien mukaan, 4Ms
2:2 s.,10,18,25, samoin leeviläiskaupunkien
laidunmaat, 35:5. Salomon temppeli noudattaa myös
ilmansuuntia niin kuin myös Hesekielille näyssä
esitetty pyhäkkö, pyhä kaupunki ja pyhä maa, Hes
8:16; 40:19 ss.; 46:9; 47:1; 48:1 ss. Vieläpä
uusi Jerusalem, joka laskeutuu 'alas taivaasta
Jumalan tyköä', Ilm 21:2, kuvataan
neliskulmaiseksi, ja kaupungin portit ovat neljää
ilmansuuntaa kohti, 21:13,16.
Toisinaan luku neljä näyttää kuvaavan
täydellisyyttä, kaikinpuolisuutta,
laajasuuntaista aluetta, täyttä mittaa. Niinpä
puhutaan nelinkertaisesta rangaistuksesta, Jr
15:3; Hes 14:21, nelinkertaisesta rikoksesta, Aam
1:3,6,9,13 jne. UT:n neljän evankeliumin
kirjoittajat antavat Messiaassa ilmestyneestä
Jumalasta kuvan, joka on täydellinen. Neljä
enkeliä toimeenpanee koko maailmaa kohtaavan
Jumalan rangaistustuomion, Ilm 9:14.
Pyhää Jumalan nimeä, joka hepreassa kirjoitetaan
nelikirjaimisena YHWH JHWH, kutsutaan
juutalaisuudessa ilmaisulla: Sm ZH HWA ARBa Nimi
joka on neljä. Tämä nimi ilmaisee Jumalan koko
olemuksen.
Taivaallinen Jerusalem: "Kaupunki oli neliön
muotoinen, yhtä leveä kuin pitkä. Enkeli mittasi
kaupungin kepillään ja sai tulokseksi
kaksitoistatuhatta stadionmittaa; pituus, leveys
ja korkeus olivat kaikki tämän suuruiset (Ilm
21:15). Stadionmitta on kreikkalainen pituusmitta
= 192 m.
Raamatussa "taivaan neljä tuulta" ja "neljä
ilmansuuntaa" merkitsevät kaikkia maailmankolkkia
(Hes 37:9; Mt 24:31; Mk 13:27; Ilm 7:1,2; 20:8).
Neljä maailmankautta: kultainen, hopeinen,
pronssinen ja rautainen. Neljä hallitusmuotoa:
aristokraattinen, oligarkia (harvainvalta),
demokratia ja tyrannivalta. Pelastuneet "kaikista
heimoista, kaikista kielistä, kansoista ja
maista" (Ilm 5:9). Neljä alkuainetta: tuli, ilma,
vesi ja maa. Joki paratiisissa jakautui neljään
haaraan (1Ms 2:10-14): Pison, Gihon, Tigris ja
Eufrat. Hesekiel näki neljä olentoa, joilla oli
neljät kasvot ja neljä siipeä (Hes 1:5), Sakarja
neljät vaunut (Sk 6:1-7), Daniel neljä
maailmanvaltaa, joita vastasi neljä eläinhahmoa.
leijona, karhu, pantteri selässään neljä
linnunsiipeä ja kymmensarvinen (Dn 7). Neljä
vuodenaikaa, joita määrittävät kesä- ja
talvipäivänseisaus sekä kevät- ja
syyspäiväntasaus. Neljä vuorokauden aikaa: ilta,
yö, aamu, päivä. Kuulla on myös neljä vaihetta.
Kreikankielessä nimen Adam kirjaimet ovat
alkukirjaimet ilmansuuntiin: anatolée (itä),
dysis (länsi), árktos (pohjoinen) ja meseembrÍa
(etelä). Itä vastaa aikaa ennen lain antamista,
etelä lain aikaa, länsi armon aikaa ja pohjoinen
lopun ja antikristuksen aikaa. Neljä vuodenaikaa,
neljä ikäkautta ja neljä aikakautta yhdistettynä:
kevättä vastaa ihmisen elämässä lapsuus ja
ihmiskunnan historiassa aika ennen Nooaa, kesää
nuoruus ja aika Nooasta Moosekseen, syksyä
miehuusikä ja aika Mooseksesta Messiaaseen sekä
talvea vanhuus ja aika Messiaasta
maailmanloppuun. Hippokrates (460-377 eKr):
Ihmisen neljä nestettä ovat veri (sanguis), sappi
(cholera), mustasappi (melancholia) ja lima
(phlegma). Vanhassa Testamentissa on
neljä "suurta profeettaa": Jesaja, Jeremia,
Hesekiel ja Daniel ja Uudessa Testamentissa neljä
evankeliuminkirjoittajaa: Matteus, Markus, Luukas
ja Johannes. Heidän tunnuskuvikseen on Hesekielin
kirjasta (1:4-12) saatu neljä symbolikuvaa:
siivellinen ihminen, leijona, härkä ja kotka (Vrt
Ilm 4:6-8). Myös Messiasta on kuvattu neljällä
luomakunnan hahmolla: ihminen, leijona (Juudan
Jalopeura), uhrikaritsa ja kotka. Pääjumalan tai
ainoan jumalan nimi oli monilla entisajan
kansoilla nelikirjaiminen: Raamatun JHWH, kreikan
Zeus. Jumallten neljä ominaisuutta: ykseys,
hyvyys, voima ja viisaus. Neljä vankeudessa
pidettyä tuhon enkeliä (Ilm 9:14,15). Neljä
tuomiota: miekka, nälkä, pahat petoeläimet ja
rutto (Hes 14:21). Maan neljällä kulmalla
seisovat neljä enkeliä, jotka huolehtivat siitä,
ettei maata hävitetä, ennen kuin he ovat
painaneet sinetin Jumalan palvelijoiden otsaan
(Ilm 7:3). Neljä ratsastajaa (Ilm 6). Neljä
olentoa, jotka ovat täynnä välkehtiviä silmiä
(Ilm 4:6). Neljä, jotka eivät sano: 'Jo riittää':
tuonela, hedelmätön kohtu, maa, joka ei saa
kylläänsä vedestä ja tuli, joka ei sano:'Jo
riittää' (Snl 30:15,16). Neljä on, joita en
käsitä: kotkan jäljet taivaalla, käärmeen jäljet
kalliolla, laivan jäljet keskellä merta ja miehen
jäljet nuoren naisen tykönä (Snl 30:18,19).
Neljän alla maa ei kestä: orjan alla, kun hän
kuninkaaksi pääsee, houkan, kun hän saa kyllälti
leipää, hyljityn alla, kun hän miehen saa ja
palvelijattaren, kun hän emäntänsä syrjäyttää
(Snl 30:21- 23). Neljä on maassa vähäisintä:
muurahainen, tamaani, heinäsirkka ja sisilisko
(Snl 30:24- 28). Neljä komeasti kulkee: leijona,
hevonen, kauris ja kuningas (Snl 30:29-31).
Oppineitten neljä työhuoneen aarretta:
tussimuste, paperi, sivellin ja kirjoitualustana
käytetty kivi.
Lukuneliö jossa käytetään lukuja 1- 16:
16 3 2 13
5 10 11 8
9 6 7 12
4 15 14 1
Kaikkien pysty-, vaaka- ja diagonaalirivien summa
on 34.
VIISI (5), hepr. hMS, on Raamatussa usein
jonkinlaisessa yhteydessä kymmeneen, ja siksi
sitä luonnehditaan keskeneräisen, epätäydellisen
ja riittämättömyyden symbooliksi. Luku esiintyy
etenkin ilmestysmajan esikartanossa, 2Ms
26:3,26,37; 27;1,18, samoin kuin Salomonkin
temppelissä, 1Kn 7:3,49; 2Ak 6:13. Viimeksi
mainitun päärakennuksessa hallitsee luku
kymmenen, kylkirakennuksessa taas luku viisi, 1Kn
6.
Viiden yhteydessä korostetaan epätäydellisyyttä,
vajavuutta, heikkoutta ja mitättömyyttä, Js
30:17; 2Kn 7:13; 1Sm 21:3; 1Kr 14:19; Mt 14:17 s.
Mielenkiintoista on, että viisi esiintyy usein
Joosefin historiassa, 1Ms 43:34; 45:2,24. Toora
(Mooseksen kirjat) käsittävät viisi kirjaa, ja
Psalmit jaetaan viiteen osaan. Heprealaiset
lukevat viitenä suurena juhlana viittä pyhää
kirjaa, ns. Megillot-kirjoja (korkea Veisu,
Ruutin kirja, Valitusvirret, Saarnaaja ja Esterin
kirja), jotka sisältyvät samaan kirjakääröön.
Viisi on ensimmäisen parillisen ja parittoman
luvun summa (2 3). Kymmenestä neitsyestä viisi
oli viisasta ja viisi tyhmää (Mt 25:1-13).
Torassa on viisi kirjaa. Israelin historiassa
viidenlaisia johtajia: patriarkat, tuomarit,
kuninkaat, profeetat ja papit. Daavidin
aseistukseen Goljatia vastaan lähtiessä kuului
lingon lisäksi viisi sileätä kiveä. 5000 miestä
Jeshua ruokki viidellä leivä
Raamatun numerologia (kovempaa asiaa)
9
1306
Vastaukset
- aam
KUUSI (6), hepr. SS on luomisen luku. Maskuliini
muodossa luku SSH kuusi on lukuarvoltaan 605,
kuten myös sana ADm ihminen. Ihminen luotiin
kuudentena päivänä, 1Ms 1:26 ss. Kuusi päivää
viikossa hänen on tehtävä työtä, 2Ms 20:9; 5Ms
5:13. Kuusi-luvulla ei näytä olevan suurta
merkitystä puhuttaessa pyhäköstä ja
jumalanpalveluksesta, ja sitä mainitaan harvoin
hyvässä mielessä. Juutalaisuuden mukaan kuusi on
synnin, epätäydellisyyden ja heikkouden luku,
lyhyesti sanottuna ihmisen lukusymboli,
vastakohta seitsemälle joka on jumaluuden ja
täydellisyyden luku.
Raamatussa kuusi esiintyy kolmesti ihmisen
Jumalaa vastaan kohdistaman kapinan tunnuskuvana.
Tämä ilmenee Goljatissa, 1Sm 17:4,
Nebukadnessarin Duuran lakeudelle pystyttämässä
kuvapatsaassa, Dn 3:1, ja pedossa, Ilm 13:18.
Kolmesti toistettu kuusi-luku merkitsee viimeksi
mainitussa tapauksessa kiihkeää, mutta voimatonta
jumalallisen täydellisyyden ja voiman
tavoittelua. Saatanallisen kolminaisuuden
(saatana, paavi ja väärä profeetta) halu vallata
Jumalan paikka on tuomittu epäonnistumaan.
Saatanan pyrkimys tehdä itsensä Jumalaksi,
valhemessiaan (paavin) yritys jäljitellä
Messiasta ja väärän profeetan ponnistukset päästä
Pyhän Hengen asemaan joutuvat lopuksi
peruuttamattomasti häpeään. Luku 666 kuvaa
samalla ihmisen kehityksen huippua tämän
kapinoidessa Jumalaa vastaan saatanan kanssa
liittoutuneena. Jumalan vieroksumisen ja
ihmisjumaloinnin huippukohta ruumiilistuu
valhemessiaan persoonassa ja teoissa.
Serafeilla on kuusi siipeä, kahdella peittävät
kasvonsa, kahdella verhoavat ruumiinsa ja
kahdella lentävät (Js 6:2). Viikossa on kuusi
työpäivää. Israelilaisten ryhtyessä valloittamaan
Jerikoa sotilaat kiersivät sen kuutena päivänä ja
muurit kukistuivat seitsemäntenä (Jos 6). Maata
viljeltiin kuusi vuotta ja seitsemäntenä maa
lepäsi. Orja palveli kuusi vuotta, minkä jälkeen
hänet vapautettiin (5Ms 15:12).
Maailmankaikkeuden kuusi suuntaa: neljän
ilmansuunnan lisäksi suunnat ylös ja alas.
Jeshuan muuttaessa veden viiniksi kuusi kivistä
vesiastiaa täytettiin vedellä (Jh 2:6). Kuusi
laupeudentyötä, joiden tekemisen tai tekemättä
jättämisen Jeshua esitti vertauksessaan
viimeisestä tuomiosta: nälkäisten ruokkiminen,
janoisten juottaminen, kodittomien ottaminen
luokseen, alastomien vaatettaminen sekä käyminen
sairaiden ja vankien luona (Mt 25:31-46). Kuusi
maailmankautta: Aadamista Hanokiin 0-1000,
Hanokista Aabrahamiin 1000-2000, Aabrahamista
Daavidiin 2000-3000, Daavidista Jeshuaan
Messiaaseen 3000-4000, Jeshuasta valhemessiaaseen
4000-5000, valhemessiaasta Jeshuan paluuseen 5000-
6000 (Vuosiluvut ihmisen luomisesta). Ihmisen
kuusi ikäkautta: varhaislapsuus (infantia),
lapsuus (pueritia), varhaisnuoruus
(adolescentia), nuoruus (juventus), miehuus
(virilitas) ja vanhuus (senectus). Ihmisen kuusi
tunnetta: ilo ja suru, nautinto ja tuska, rakkaus
ja viha. Israelia pilkanneella jättiläisellä oli
kummassakin kädessä kuusi sormea ja molemmissa
jaloissa kuusi varvasta (2Sm 21:20). Kuutta asiaa
Herra vihaa, seitsemää Hän ei edessään siedä:
ylpeitä silmiä, petollista kieltä, viattoman
veren tahrimia käsiä, sydäntä, joka punoo ilkeitä
juonia, jalkoja, jotka rientävät rikoksen tielle,
väärää todistajaa ja vilpin puhujaa sekä
seitsemäs, joka on erityisen paha: ihmistä, joka
yllyttää veljen veljeä vastaan (Snl 6:16-19).
Kuudesta ahdingosta Jumala ihmisen auttaa (Job
5:19). Matemaatikko Eukleides (300-luvulla eKr)
piti kuutta ensimmäisenä täydellisenä lukuna,
koska se on kolmen ensimmäisen numeron (1 2
3) summa. Pythagoralaiset selittivät sen
täydelliseksi sen vuoksi, että sen on
parillisista luvuista (2, 4, 6, 8, 10)
keskimmäinen. Platonille kuusi oli
lukujärjestelmän ensimmäinen täydellinen numero,
koska se on ensimmäinen sellaisten lukujen summa,
joilla se on itse jaollinen (1 2 3 = 6).
Kuusi on myös yksinkertaisen analyysin ja
synteesin yhdistelmä (2 x 3 = 6). Kirkkoisä
Augustinuksen mukaan kuusi on täydellinen luku
koska se on Jumalan omien "jakajien" summa (1 2
3 = 6). Neliön kolmiuloitteisessa muunnoksessa,
kuutiossa on kuusi sivua. Varhaiskirkolliset
opettajat Origenes ja Gregorios Nyssalainen
näkivät kuutiossa pysyvyyden ja täydellisen
muuttumattomuuden vertauskuvan; käänteleepä sitä
miten päin tahansa, aina se pysyy samana. Kuution
lisäksi on kuusikulmio (heksagon) ja kuusikanta
(heksagrammi) eli Daavidin kilpi (tähti), jossa
on ristikkäin kaksi tasasivuista kolmiota. Siitä
on käytetty myös nimitystä Jaakobin tähti,
liittyen Raamatun ennustukseen: "Tähti nousee
Jaakobista" (4Ms 24:17). Alkuaan heksagrammi on
lähtöisin Intiasta, missä toinen kolmioista
edusti luovaa jumaluutta Višnua, toinen
hävittäjäjumala šivaa. Kuvio ilmaisi myös naisen
ja miehen sukupuolielimiä (joni ja lingam) sekä
kaikkeuden ja olemassaolon perustavia
vastakohtia: henki ja aine, jumala ja kaaos, tila
ja aika. Kuvio myös liittyy vanhastaan ajatukseen
kuudesta ihmisen lukuna: ylöspäin suuntautuva
kolmio edustaa miestä ja alkuaineista tulta,
alaspäin suuntautuva naista ja vettä. Tältä
pohjalta on heksagrammilla ilmaistu vastakohtien
liittoa ja kaksineuvoisuutta, miehisen ja
naisellisen prinsiipin yhteenkuuluvuutta.
Kristityt ovat tulkinneet sen kolminaisuuden
symboliksi. Aineen perusosasia ovat kuusi
alkeishiukkasta eli kvarkkia.
SEITSEMÄN (7), hepr. SBa. Täydellisyyden luku.
Jumalan tunnusluvun kolme ja luomisen ja maailman
luvun neljä yhdistelmä määrittelee luvun
seitsemän Toorassa, profeetoissa ja UT:ssa.
Mooseksen lain mukaan piti kuolleesta saastuneen
puhdistautua kolmantena ja seitsemäntenä päivänä,
4Ms 19:11 s. Myös Ilmestyskirja jakaa seitsemän
kolmeen ja neljään: seitsemän lähetyskirjettä,
ll. 2,3, seitsemän sinettiä, 5:1-9; 6:1-17; 8:1,
seitsemän pasuunaa, 8:2- 9:21; 11:15-19, ja
seitsemän vihan maljaa, 15:1-16:21. Näitten
seitsenlukujen jakaminen kolmeen ja neljään
voidaan helposti havaita. Kolme ensimmäistä
kirjettä ovat lopultaan erilaisia kuin neljä
seuraavaa. Sineteistä neljä ensimmäistä
muodostavat oman ryhmänsä. Neljä ensimmäistä
pasuunaa eroavat selvästi kolmesta myöhemmästä,
kun taas vihan maljojen suhde on vastakkainen.
Jumalan ja luomakunnan tunnusluvut kolme ja
neljä, kuvaavat yhdessä Jumalan sitoutumista
maailmaan, Immanuel-totuutta, tosi jumalayhteyden
olemusta ja päämäärää. Raamattu esittää Jumalan
yhteyden luomakuntaan ennen kaikkea pyhän ja
korkean Jumalan liittona kansansa kanssa,
pyhyyden ja pyhityksen liittona, 2Ms 19:5 s.
Siksi seitsenluku on paitsi jumalayhteyden myös
kaiken täydellisen ja pyhän tai pyhyyttä sekä
täydellisyyttä edistävän tunnuskuva. Jo Jumalan
Nooan kanssa tekemässä liitossa näemme etualalla
luvun seitsemän, 1Ms 7:2,3,410; 8:10.
Asian vahvistaa myös etymologia. Verbi SBa
(shava') vannoa, on yhteydessä sanaan SBa
(sheva'), seitsemän, ja se merkitsee siis 'toimia
seitsenluvun mukaisesti'. Preposition L- (le-)
varten, -lle kanssa se merkitsee henkilöä, johon
valassa sitoudutaan. Substantiivi SBWaH
tarkoittaa valaa (joka vahvistaa liiton), 1Ms
24:8; 2Sm 21:7; Nh 6:18. Valan vannominen
eli 'seitsenluvun mukaisesti toimimisen' ja
liiton solmimisen välinen yhteys ilmenee mm.
kohdista 1Ms 21:31,32; 26:28; 5Ms 4:31 ja 8:18.
Jumalan ja Israelin välisen liiton kahta merkkiä,
sapattia ja ympärileikkausta, leimaa molempia
seitsenluku. Seitsemän päivän kuluttua poikalapsi
oli kypsä otettavaksi liittoon, kahdeksantena
päivänä hänet ympärileikattiin, 1Ms 17:10-12;
21:4; 3Ms 12:3. Sapatti, 'levon päivä',
määrättiin seitsemänneksi päiväksi, 2Ms 31:12-17.
Seitsenluku leimasi kaikkea israelilaisten
elämää. Niin oli ajan ja juhlien laita. Paitsi
sapatinpäivä oli myös sapattivuosi seitsemäs; ja
seitsemän kertaa seitsemän vuoden jälkeen seurasi
riemuvuosi. Pääsiäisen ja helluntain välillä oli
seitsemän kertaa seitsemän täyttä päivää.
Seitsemäntenä kuukautena vietettiin
pasuunansoiton juhlaa, suurta sovituspäivää sekä
seitsenpäiväistä lehtimajanjuhlaa, 3Ms 23.
Seitsenhaarainen lamppu valaisi pyhäkköä, 2Ms
25:31 ss., verta pirskotettiin seitsemän kertaa,
3Ms 4:6; 14:7, uudenkuun ensimmäisenä päivänä
uhrattiin seitsemän karitsaa, 4Ms 28:11, samoin
helluntaina, 3Ms 23:18. Poikalapsen synnyttäneen
tuli puhdistautua seitsemän päivää, ja tytön
synnyttäjän kaksi kertaa seitsemän, 3Ms 12.
Naeman puhdistui pitalista sukellettuaan
seitsemän kertaa Jordaniin, 2Kn 5.
Myös maallisissa asioissa huomataan seitsenluvun
tunnusmerkki. Tällöin se kuvasi paitsi pyhyyttä
ja Jumalan liittoa myös täydellistä ja valmista.
Tanachissa luku seitsemän esiintyy 255 kertaa,
lisäksi sana seitsemäs 108 kertaa, sana kuusi
seitsemästi ja sana seitsenhaarainen yhdeksän
kertaa. Jumala loi maailman kuudessa päivässä ja
lepäsi seitsemäntenä, seitsemäs päivä on
lepopäivä, sapatti. Joka seitsemäs vuosi on
sapattivuosi. Samoin joka seitsemäs vuosi oli
julistettava velat anteeksiannetuiksi (5Ms 15).
Kainin surmaajalle oli
kostettava "seitsenkertaisesti" (vrt. Metusaelin
pojan Lemekin kohdalla: hänen puolestaan piti
kostaa seitsemänkymmentä seitsemän kertaa, 1Ms
4:24). Nooan oli vietävä arkkiin kaikkia puhtaita
eläimiä ja taivaan lintuja seitsemän paria
kutakin. Epäpuhtaita eläimiä pelastettiin yksi
pari kutakin. Ennen vedenpaisumusta Nooa
perheineen oli arkissa seitsemän päivää.
Vedenpaisumuksen jälkeen Jumala asetti taivaalle
liiton merkiksi sateenkaaren jossa on seitsemän
väriä (1Ms 9:12-17). Aabraham todisti oikeutensa
kaivamaansa kaivoon lahjoittamalla Abimelekille
seitsemän nuorta lammasta. Paikka, johon kertomus
sijoittuu, sai nimen Beerseba (= valakaivo,
seitsenkaivo) merkitsi heidän siellä toisilleen
vannomasta valasta (1Ms 21:25-31). Jaakobin
kohdatessa veljensä Eesaun hän polvistui ja
kumarsi seitsemän kertaa maahan saakka (1Ms
33:3). Jaakob palveli Labania seitsemän vuotta
saadakseen vaimokseen tämän tyttären Raakelin.
Egyptissä oli seitsemän lihavaa ja seitsemän
laihaa vuotta. Bileam rakennutti seitsemän
alttaria ja hankki niille polttouhriksi seitsemän
sonnia ja seitsemän pässiä (4Ms 23:1).
Israelilaisten ryhtyessä valloittamaan Jerikoa
seitsemän pappia kiersivät sen kuutena päivänä
liitonarkin edellä ja puhalsivat seitsemään
oinaansarviseen pasunaan. Seitsemäntenä päivänä
he kulkivat kaupungin ympäri seitsemän kertaa
puhaltaen pasuunoihin minkä jälkeen kaupungin
muuri kukistui (Jos 6). Simsonin häät kestivät
seitsemän päivää. Koittaessaan salata voimiensa
salaisuuden Delilalta hän sepitti vääräksi
osoittautuneen tarinan, että hän menettää
voimansa, kun hänet sidotaan seitsemällä
tuoreella jänteellä (Tm 16:7). Samoin kävi
toisella kerralla, kun hän selitti: "Jos kudot
minun pääni seitsemän palmikkoa kankaan loimiin"
(Tm 16:13). Viimein hän paljasti, että hänen
voimansa ovat hänen hiuksiensa seitsemässä
palmikossa (Tm 16:16-19). Pääsiäinen ja
lehtimajanjuhla kestävät seitsemän päivää.
Helluntai on Pääsiäisestä seitsemän viikon
kuluttua. Syntiuhria toimittava pappi kastoi
sormensa uhrieläimen vereen ja pirskotti sitä
Herran edessä seitsemän kertaa. Salomon Temppelin
rakennustyö kesti seitsemän vuotta.
Ilmestysmajassa ja myöhemmin Jerusalemin
Temppelissä oli seitsenhaarainen lampunjalka eli
menora (2Ms 25:31-39). Menoran kynttilöistä oli
tärkein keskimmäinen, jonka heprealainen nimi
Shekináh merkitsee Jumalan läsnäoloa. Profeetta
Sakarjan mukaan lampunjalan seitsemän valoa
tarkoittivat kaikkea maata tarkkaavia Herran
silmiä (Sk 4:1-49. Profeetta Elia rukoili sadetta
seitsemän kertaa, minkä jälkeen se tuli (1Kn
18:41-46). Kun profeetta elisa herätti henkiin
sunemilaisen naisen pojan, niin poika aivasti
seitsemän kertaa ja avasi sitten silmänsä (2Kn
4:35). Spitaaliin sairastuneen syyrialaisen
sotapäällikkö Naemanin oli peseydyttävä seitsemän
kertaa Jordanissa päästäkseen sairaudestaan (2Kn
5:1-19). Profeetta Jesajan ennustamana
pelastuksen aikana "kuun valo on oleva kuin
auringon valo ja auringon valo on oleva
seitsenkertainen, kuin seitsemän päivän valo
yhdellä kertaa" (Jes 30:26). "Sillä seitsemästi
vanhurskas lankeaa ja nousee jälleen, mutta
jumalattomat suistuvat onnettomuuteen" (Snl
24:16). Jobilla oli seitsemän poikaa ja kolme
tytärtä. Jobia saapui lohduttamaa kolme ystävää,
jotka viipyivät hänen luonaan seitsemän päivää ja
seitsemän yötä (Job 2:13). "Isä meidän, joka olet
taivaissa!"-rukouksessa on seitsemän rukousta: 1.
Pyhitetty olkoon Sinun nimesi; 2. tulkoon Sinun
Valtakuntasi; 3. tapahtukoon Sinun tahtosi myös
maan päällä niinkuin taivaassa; 4. anna meille
tänä päivänä meidän jokapäiväinen leipämme; 5. ja
anna meille meidän velkamme anteeksi, niinkuin
mekin annamme anteeksi meidän velallisillemme; 6.
äläkä saata meitä kiusaukseen; 7. vaan päästä
meidät pahasta, [sillä sinun on valtakunta ja
voima ja kunnia iankaikkisesti. Amen] (Mt 6:9-
13). Pietaria Jeshua neuvoi antamaan häntä
vastaan rikkoneelle lähimmäiselle anteeksi "ei
seitsemän, vaan seitsemänkymmentä seitsemän
kertaa" (Mt 18:22). Jeshua ajoi Magdalan
Mirjamista seitsemän pahaa henkeä eli riivaajaa
(Mk 16:9; Lk 8:2). Ihmisestä lähtenyt saastainen
henki palatessaan takaisin, ottaa
mukaansa "seitsemän vielä pahempaa henkeä ja niin
sen ihmisen tila on lopussa pahempi kuin alussa
(Mt 12:45; Lk 11:26). Jeshua ruokki 4000 miestä
seitsemällä leivällä ja muutamalla kalalla ja
tähteeksi jääneitä paloja kerättiin seitsemän
korillista (Mk 8:6-9). Alkuseurakunta valitsi
seitsemän miestä "toimittamaan pöytäpalvelusta"
(Apt 6:1-6). Ilmestyskirjan seitsemän seurakuntaa
ovat Efesos, Smyrna, Pergamon, Tyatira, Sardes,
Filadelfia ja Laodikea (Ilm 1:11). Messiaan
kädessä on seitsemän tähteä (Ilm 1:16,20; 3:1).
Seitsemällä kultaisella lampunjalalla kuvataan
näitä seurakuntia (Ilm 1:12; 2:1). Jumalan
Valtaistuimen edessä on seitsemän tulisoihtua,
jotka ovat ne seitsemän Jumalan henkeä (Ilm 1:4;
4:5). Lisäksi merkkinä Jumalan seitsemästä
hengestä, jotka on lähetetty kaikkialle
maailmaan, olivat Karitsan seitsemän sarvea ja
seitsemän silmää (Ilm 5:6). Karitsan oikeassa
kädessä Johannes näki kirjakäärön, joka oli
sinetöity seitsemällä sinetillä (5:1; luvut 6 ja
7). Seitsemännessä sinetissä seitsemän enkeliä
joille annettiin seitsemän pasuunaa (8:2).
Seitsemään pasunaan puhaltamista edeltää
seitsemän taivaallista näkyä (Ilm 9), joihin
liittyy myös seitsemän ukkosenjylinää (10:3).
Seitsemää vitsausta toteuttamaan Jumala käyttää
seitsemää enkeliä (Ilm 15; 17:1; 21:9).
Vitsauksia nimitetään myös Jumalan vihan
seitsemäksi maljaksi (Ilm 16). Seitsemän
yhteiskunnallista luokkaa Ilmastyskirjassa:
kuninkaat, ylimykset, sotajoukkojen johtajat,
rikkaat miehet, mahtavat miehet, muut vapaat
ihmiset ja orjat (6:15). Suurella tulipunaisella
lohikäärmeellä on seitsemän päätä ja kymmenen
sarvea ja kruunu kaikissa seitsemässä päässä (Ilm
12:3). Merestä nousevalla pedolla on kymmenen
sarvea ja seitsemän päätä ja kaikissa kymmenessä
sarvessa kruunu ja jokaiseen päähän oli
kirjoitettu herjaava nimi (13:1). "Ne seitsemän
päätä ovat seitsemän vuorta, joiden päällä nainen
istuu; ne ovat myös seitsemän kuningasta" (Ilm
17:9). "Viisaus on talonsa rakentanut, veistänyt
seitsemän pylvästänsä" (Snl 9:1): 1. viisaus, 2.
urhollisuus, rohkeus, 3. itsehillintä,
maltillisuus, 4. oikeudenmukaisuus,
oikeamielisyys, 5. usko, 6. toivo ja 7. rakkaus
(1Kr 13:13; vrt. Kl 1:4-6). Uskovan seitsemän
tuntomerkkiä: 1. sydämellinen armahtavaisuus, 2.
ystävällisyys, 3. nöyryys, 4. sävyisyys, lempeys,
5. pitkämielisyys, kärsivällisyys, 6. toinen
toisensa kärsiminen, tuleminen toimeen toinen
toisensa kanssa, 7. antaminen anteeksi toinen
toiselleen ja "kaiken kruunuksi tulkoon rakkaus,
sillä se tekee kaiken täydelliseksi" (Kl 3:12-
14). Seitsemän katumuspsalmia: 6, 32, 38, 51,
102, 130 ja 143. Seitsemän lausetta ristillä:
1. "Isä, anna heille anteeksi, sillä he eivät
tiedä, mitä he tekevät" (Lk 23:34), 2. "Vaimo,
katso, poikasi!". "Katso, äitisi!" (Jh 19:26,27),
3. "Totisesti minä sanon sinulle: tänä päivänä
pitää sinun oleman minun kanssani paratiisissa"
(Lk 23:43), 4. "Eeli, Eeli, lama sabaktani?" (Mt
27:46; Mk 15:34). 5. "Minun on jano" (Jh 19:28),
6. "Se on täytetty" (Jh 19:30) ja 7. "Isä, sinun
käsiisi minä annan henkeni" (Lk 23:46).
Jumala päätti luomistyönsä seitsemäntenä päivänä,
1Ms 2:1 s. Kain kostettiin seitsenkertaisesti,
4:15. Hääpäiviä oli seitsemän, 29:27 s., samoin
surupäiviä, 50:10; vrt. 1Sm 31:13. Aabraham antoi
Abimelekille seitsemän karitsaa, 1Ms 21:28,30.
Jaakob palveli seitsemän vuotta sekä Leean että
Raakelin tähden, 29:18,30, ja hän kumarsi
seitsemän kertaa Eesauta, 33:3. Farao näki unta
seitsemästä lehmästä ja seitsemästä tähkäpäästä,
41:1-7. Maria Magdeleenassa oli ollut seitsemän
riivaajaa, Lk 8:2. Lohikäärmeen ja pedon
seitsemän päätä kuvaavat täydellistä pahuutta,
Ilm 12:3; 13:1. Seitsemän kultaista lampunjalkaa,
1:12,20, edustaa seurakunnan pyhyyttä. Raamatussa
ilmenee myös tarkka seitsemän puolikas, kolme ja
puoli, Ilm 11:9,11. Koska seitsenluku on
täydellisen ja valmiin vertauskuva, puolet siitä
eli kolme ja puoli on taas epätäydellisyyden sekä
täyttymättömän tunnusmerkki. Tätä havainnollistaa
valhemessiaan kukistuminen kolmen ja puolen
vuoden kuluttua valtaan astumisestaan, Ilm 13:5;
vrt. Dn 7:25; 12:7.
Seitsenluvun luonne säilyy myös monikerroissa.
Kun uutta vuotta on kulunut 14 eli kaksi kertaa
seitsemän päivää, alkaa pääsiäinen, 2Ms 12:6-8.
jokaisena lehtimajanjuhlan seitsemäntenä päivänä
uhrattiin 'neljätoista vuodenvanhaa, virheetöntä
karitsaa', 4Ms 29:13,17,20,23,26,29,32.
Matteuksen evankeliumissa Jeshuan sukuluettelo on
järjestetty kolmeen osaan, joissa kussakin on 14
sukupolvea, Mt 1:17. Pääsiäisen ja helluntain
välillä on neljäkymmentä yhdeksän eli seitsemän
kertaa seitsemän (7 x 7) päivää, 3Ms 23:15.
Kahden riemuvuoden välillä on sama määrä vuosia,
25:8,10.
Juutalainen Filon näkee 7-luvun liittyvän myös
ihmiselämän kehitykseen: 7:n ikäisenä lapsi
vaihtaa hampaansa, 14:n ikäisenä hän kypsyy
nuorukaiseksi, 21:n iässä hän tulee mieheksi,
28:n iässä ruumis tukevoituu, 49:n ikäisenä hän
on täydessä miehuudessaan ja 56-vuotiaana alkaa
varsinainen vanhuusikä.
Pythagoras piti seitsemää pyhänä, koska se on
jumaluuden ja taivaan (3) sekä maailman (maan)
luvun (4) summa. Siksi se merkitsee samaa kuin
nämä yhdessä eli täydellisyyttä ja
maailmankaikkeutta. Augustinuksen mielestä luvun
seitsemän täydellisyyttä ilmaisi se, että tämä
luku saadaan laskemalla yhteen
ensimmäinen "suora" ja samalla jaollinen luku (4)
ja ensimmäinen "epäsuora" ja samalla jaoton luku
(3). Gregorius Suuri: Raamattu luettelee
seitsemän Hengen lahjaa. Niiden rinnalle hän
asetti ihmisen seitsenkertaisen taipumuksen
syntiin. Vastaparit ovat: viisaus ja
ymmärtämättömyys, ymmärrys ja tyhmyys, taito ja
taitamattomuus, voima ja pelko, tieto ja
tietämättömyys, Herran pelko ja ylpeys, hurskaus
ja kovuus (Js 11:2-5). Kuukausi jakautuu kuun
neljän vaiheen mukaisesti seitsemän päivän
jaksoihin (4 x 7 = 28). Seitsemää on nimitetty
myös pyramidiluvuksi, koska Egyptin pyramidit
muodostuvat neljästä kolmioseinästä. Seitsenluvun
naisellisuus näkyy siinä, että naisen kehitys
tapahtuu sen mukaisessa rytmissä. Tyttövauva saa
seitsemän kuukauden iässä maitohampaat ja
menettää ne seitsenvuotiaana. 14-vuotiaana (2 x
7) kuukautiset alkavat (kuukautiskierto 28 pv = 4
x 7) ja 49-vuoden (7 x 7) iässä ne loppuvat.
Miehillä vastaava kehitysrytmi seuraa lukua
kahdeksan. Kreikkalaiset ja roomalaiset jakoivat
koko ihmisen iän seitsemään ikäkauteen: lapsuus
(1-7), poikaikä (8-14), nuoruusikä (15-21),
miehuuden alkuvuodet (22-28), täysi miehuus (29-
49; 3 x 7), korkea ikä (50-56) ja vanhuus (57-).
Lukuneliö jossa käytetään lukuja 1-49 ja joissa
jokaisen vaaka-, pysty- ja diagonaalirivin
lukujen summa on 175:
22 47 16 41 10 35 4
5 23 48 17 42 11 29
30 6 24 49 18 36 12
13 31 7 25 43 19 37
38 14 32 1 26 44 20
21 39 8 33 2 27 45
46 15 40 9 34 3 28
Maailman seitsemän ihmettä: Egyptin pyramiidit,
Semiramiin riippuvat puutarhat Baabelissa, jotka
Nebukadressar II rakennutti puolisolleen
Semiramiille, Artemiin temppeli Efesoksessa,
Feidiaan veistämä Zeuksen patsas Olympiassa,
Halikarnassoksen (kaupunki Vähän-Aasian
lounaisrannikolla vastapäätä Kosin saarta)
mausoleumi eli 352 eKr rakennettu kuningas
Mausoloksen hauta, Rodoksen kolossi (n. 292-280
eKr pystytetty yli 30 metriä korkea
auringonjumala Helioksen pronssinen patsas) ja
200-luvulla eKr rakennettu Faroksen 110 metriä
korkea majakka Aleksandrian edustalla. Seitsemän
maailmanvaltaa: Egypti, Babylonia, meedialaisten
ja persialaisten valtakunta, Kreikka ja Rooma
sekä valhemessiaan valtakunta. Maailman seitsemän
merta: Pohjoinen ja Eteläinen Jäämeri, Pohjois-
ja Etelä- Tyynimeri, Pohjois- ja Etelä-Atlantti
sekä Intian valtameri (hiukan keinotekoinen
jako). Baabelin kuninkailla oli seitsemän
neuvonantajaa (Esr 7:14; Est 1:14). Esterinkirjan
kohtalokkaat tapahtumat sijoittuvat kuningas
Kserkseen seitsemäntenä hallitusvuotenaan
järjestämien seitsenpäiväisten pitojen viimeiseen
päivään. Kuninkaalla oli palatsissaan seitsemän
eunukkia ja lähimpinä neuvonantajinaan seitsemän
persialaista ja meedialaista ruhtinasta.
Kserkseen valittua Esterin kuningattareksi tämä
sai itselleen seitsemän valikoitua
palvelijatarta. 500- ja 600-luvun Roomasta
tunnetaan pyöreitä amuletteja, joissa ympyrän
kehällä on seitsemän tähteä ja seitsemän Jumalaan
viittaavaa kirjainta: DOMINUS = Herra. Rooma
rakennettiin seitsemälle kukkulalle.
KAHDEKSAN (8), hepr. SMWNH. Uudistumisen ja uuden
alkamisen luku. Kahdeksan on täyttymyksen,
ylösnousemuksen ja Messiaan tulemisen luku. Se on
tulevan ajan, uuden aikakauden (aioonin) ja
tuonpuoleisuuden symboli, se yhdistetään myös
viimeiseen tuomioon. Kahdeksas päivä aloittaa
uuden viikon. Luku saa Raamatussa melkein
tarkalleen saman käytön kuin luku yksi.
Täydellisyyden lukua seitsemän seuraava kahdeksan
kuvaa uutta alkua. Ilmaus 'kahdeksantena päivänä'
merkitsee usein uutta, erilaista aikakautta, kuin
mitä oli entinen. Esimerkkejä tapahtumista ja
ilmiöistä, joissa kahdeksalla on alkua
tarkoittava leima, ovat ympärileikkaus, 1Ms
17:12; 21:4; 3Ms 12:3; Lk 2:21, karjan esikoisen
luovuttaminen Herralle, 2Ms 22:30, pitalitautisen
puhdistus, 3Ms 14:10, nasiirin puhdistautuminen,
4Ms 6:9 s., seitsenpäiväistä juhlaa seuraava
arki, 1Kn 8:66, ja ratkaiseva vaihe temppelin
pyhittämisessä, 2Ak 29:17. Messias nousi
kuolleista heti sapatin jälkeen alkaen uuden
ajan, Mt 28:1 ja rinn. Sekä ilmestysmajaa, 2Ms
26:25, että Hesekielin näkemää temppeliä
koskevissa kuvauksissa esiintyy luku kahdeksan,
Hes 40:9,31,41. Kahdeksan on pienin kuutioluku (2
x 2 x 2). Makaavassa asennossa numero 8 tunnetaan
länsimaissa "loppumattomuuden" vertauskuvana.
Kahdeksan kuukauden iässä poika saa maitohampaat
ja 8-vuotiaana hän menettää ne. 16-vuotiaana (2 x
8) hänestä tulee mieskuntoinen ja 64-vuotiaana (8
x 8) alkaa vanhuus. Juutalainen poika
ympärileikataan 8- päivän ikäisenä ja silloin
hänelle annetaan nimi. Kuningas Daavid oli Iisain
kahdeksas poika. Sadonkorjuun alussa Herralle
tuotiin viljan uutislyhde uuden viikon alkavana
sapatinjälkeisenä eli kahdeksantena päivänä.
Viljankorjuun päättymisen kiitosjuhlaa vietettiin
tätä seuraavan kahdeksannnen viikon alussa ja
juhla kesti seitsemän päivää, jonka jälkeen
kahdeksantena pidettiin "pyhä kokous". Psalmeja
säestettiin kahdeksankielisillä soittimilla (Ps
6:1). Vedenpaisumuksesta pelastui kahdeksan
ihmistä (1Pt 3:20-22). Kahdeksan ekumeenista
kirkolliskokousta: Nikaia v. 325, Konstantinopoli
v. 381, Efeso v. 431, Kalkedon v. 451,
Konstantinopoli II v. 553, Konstantinopoli III v.
680-681, Nikaia v. 787 Konstantinopoli IV v. 869-
870. Katso myös luku 64.
YHDEKSÄN (9), hepr. TSa. Totuuden ja enkelten
luku. Viimeinen perusluvuista. Armolahjoja on
yhdeksän, 1Kr 12:8-10. Hengen hedelmä on yhdeksän
osainen, Gl 5:22. Jeshua antoi ristillä henkensä
yhdeksännellä hetkellä (Mt 27:46; Mk 15:34).
Kymmenestä parannetusta pitaalisesta yhdeksän ei
palannut kiittämään Jeshuaa (Lk 17:17).
Jerusalemissa Daavidille syntyi yhdeksän poikaa,
1Ak 3:1-8.
Yhdeksän on etäisin luku, johon yksittäisillä
numeroilla päästään ja se sulkee sisäänsä kaikki
muut numerot. Yhdeksän luo jatkuvasti itsensä
uudelleen:
2 x 9 = 18 ja 1 8 = 9
3 x 9 = 27 ja 2 7 = 9
4 x 9 = 36 ja 3 6 = 9
5 x 9 = 45 ja 4 5 = 9
6 x 9 = 54 ja 5 4 = 9
7 x 9 = 63 ja 6 3 = 9
8 x 9 = 72 ja 7 2 = 9
9 x 9 = 81 ja 8 1 = 9
10 x 9 = 90 ja 9 0 = 9
Totuutta merkitsevän heprean sanan (AMT)
kirjainten lukuarvo on yhdeksän (gematria,
laskutapa 2). Yhdeksän on jumalallisen kolmen
neliö: se saadaan kun kolme kerrotaan itsellään.
Koska kolme on täydellisyyden luku, niin sama
ominaisuus on myös sen neliöllä. Se edustaa
loppuun saattamista, täyttymystä ja
täydellistymistä. Raskauskuukausia on yhdeksän.
Israelin kymmenen heimoa joutui vankeuteen
Assyrian kuninkaan Hoosean yhdeksäntenä
hallitusvuotena (2Kn 17:6). Baabelin kuningas
Nebukadnessar leiriytyi Jerusalemin ympärille
kuningas Sidkian yhdeksäntenä hallitusvuotena.
Piiritys jatkui kaksi vuotta, kunnes kaupunki
valloitettiin neljännen kuun yhdeksäntenä päivänä
(2Kn 25:1-49; Jr 39:1; 52:4). Roomalaiset
tuhosivat vuonna 70 jKr Jerusalemin ja Temppelin
av-kuun yhdeksäntenä päivänä. Yhdeksän autuutta
(Mt 5:3-12): 1. Autuaita ovat hengellisesti
köyhät, sillä heidän on taivasten valtakunta (Lk
6:20: Autuaita olette te, köyhät, sillä teidän on
Jumalan valtakunta). 2. Autuaita ovat
murheelliset, sillä he saavat lohdutuksen (Lk
2:21: Autuaita te, jotka nyt itkette, sillä te
saatte nauraa!). 3. Autuaita ovat hiljaiset,
sillä he saavat maan periä. 4. Autuaita ovat ne,
jotka isoavat ja janoavat vanhurskautta, sillä
heidät ravitaan (Lk 6:21: Autuaita te, jotka nyt
isoatte, sillä teidät ravitaan!). 5. Autuaita
ovat laupiaat, sillä he saavat laupeuden. 6.
Autuaita ovat puhdassydämiset, sillä he saavat
nähdä Jumalan. 7. Autuaita ovat rauhantekijät,
sillä heidät pitää Jumalan lapsiksi kutsuttaman.
8. Autuaita ovat ne, joita vanhurskauden tähden
vainotaan, sillä heidän on taivasten valtakunta.
9. Autuaita olette te, kun ihmiset minun tähteni
teitä solvaavat ja vainoavat ja valhetellen
puhuvat teistä kaikkinaista pahaa. Iloitkaa ja
riemuitkaa, sillä teidän palkkanne on suuri
taivaissa. Sillä samoin he vainosivat
profeettoja, jotka olivat ennen teitä (Lk
6:22,23: Autuaita olette te, kun ihmiset vihaavat
teitä ja erottavat teidät yhteydestään ja
herjaavat teitä ja pyyhkivät pois teidän nimenne
ikäänkuin jonkin pahan - Ihmisen Pojan tähden.
Iloitkaa sinä päivänä, riemuun ratketkaa; sillä
katso, teidän palkkanne on suuri taivaassa; sillä
näin tekivät heidän isänsä profeetoille). Jeshuan
parantamista kymmenestä pitaalisesta yhdeksän ei
palannut kiittämää - sattumalta paikalla
Lainaan nyt spottia ja hänen kysymystään
ensimmäiseen numerologia viestiisi, koska haluan
itsekin kuulla vastauksen:
"Minkä nimen pedon merkki ja luku 666 tuo kun
sille annetaan numeroita vastaavat
kirjainmerkit."
"Olen kuullut, että Nero olisi yksi, kun taas
toinen selitys tavoitti Hitlerin. Mikäpä on
varmaa? Eikö pedon tuleminen ennusta Jeesuksen
toista tulemista, jos peto oli Hitler tai Nero,
niin miten on tulemisen laita? Vastaus on varmaan
erittäin mielenkiintoinen." - Hertta
taikauskoa, herkkäuskoisten huiputtamista,
kielitieteen käyttämistä vastuuttomaan
keikailuun...
Mutta varmaan hauskaa harrastajistaan.
Vaan vaikuttaapa Eukleideen geometria
tuollaisen jälkeen kumman selkeältä ja ylevältä.- Kana Neuvoton
Viestisi ovat kielitieteen käyttämistä
keikailuun..Varsinkin jos et pysty esittämään
edes kunnollista vastalausetta, vaan saivartelet
ja valitat. Tylsää. Hohhoijaa
Laodikean kirkko kyllä saa osansa. - Hertta
Kana Neuvoton kirjoitti:
Viestisi ovat kielitieteen käyttämistä
keikailuun..Varsinkin jos et pysty esittämään
edes kunnollista vastalausetta, vaan saivartelet
ja valitat. Tylsää. Hohhoijaa
Laodikean kirkko kyllä saa osansa....vertaisin tätä numerologiaa astrologiaan ja
alkemiaan.
Jos puhutaan kristinuskosta, tämäntyyppisellä
numerologialla ei ole mitään tekemistä Kristuksen
kansanomaisen ja selkokielisen opetuksen
kanssa. Perustelua oli siinä. Käännä Hesari
hepreaksi (vaikka sitten raamatunaikaiseksi
hepreaksi), ja iloitse tuloksesta.
Kyseessä on kiinnostava harrastus siihen
uppoutuneelle; muuten verrattavissa juuri
tähdistäennustamiseen tai kämmenen viivojen
lukemiseen. En tietenkään vastusta sitä
sellaisenaan, vaan tuon kaikenmaailman
lukumystiikan ymppäämistä kristilliseen
sanomaan. Ei kaikki, mikä liitetään Raamatun
teksteihin, ole kristinuopin mukaista tai
jotenkin pyhää! Salaoppeja on ollut kautta
aikain; kristinusko ei ole sellainen. - Juudas
Hertta kirjoitti:
...vertaisin tätä numerologiaa astrologiaan ja
alkemiaan.
Jos puhutaan kristinuskosta, tämäntyyppisellä
numerologialla ei ole mitään tekemistä Kristuksen
kansanomaisen ja selkokielisen opetuksen
kanssa. Perustelua oli siinä. Käännä Hesari
hepreaksi (vaikka sitten raamatunaikaiseksi
hepreaksi), ja iloitse tuloksesta.
Kyseessä on kiinnostava harrastus siihen
uppoutuneelle; muuten verrattavissa juuri
tähdistäennustamiseen tai kämmenen viivojen
lukemiseen. En tietenkään vastusta sitä
sellaisenaan, vaan tuon kaikenmaailman
lukumystiikan ymppäämistä kristilliseen
sanomaan. Ei kaikki, mikä liitetään Raamatun
teksteihin, ole kristinuopin mukaista tai
jotenkin pyhää! Salaoppeja on ollut kautta
aikain; kristinusko ei ole sellainen.Aurinkoa ja enkeleitä sinulle rakas Hertta!
Raamatussa kuitenkin sanotaan, että ennen
Jeesuksen tulemusta ymmärrys, myös Ramatun
salatuun tekstiin lisääntyy.
Geomatria ei ole mitä tahansa huuhaata, kuhan
ensin viisaana naisena siihen hieman enemmän
perehdyt.
Mm. Iisak Newton ja Albert Einstein olivat
innokkaita ELS- tutkijoita!
Uskon, että olemme tietokoneiden ohjelmoinnin
oppimisen kautta tulleet aikaan jolloin, myös
monet numeriikan sovellukset valmistuvat.
Ihmettelenkin, että jo 1500- luvulla pystyttiin
löytämään ELS:n alku. (ihminen on todella utelias
ja myös löytää, kunhan sitkeesti etsii!)
Juudas Siunaa Herttaa ja toivottaa aurinkoista
kevättä, joka alkaa pökkäämään pintaan.
Eikoo valtavaa! - Hertta
Juudas kirjoitti:
Aurinkoa ja enkeleitä sinulle rakas Hertta!
Raamatussa kuitenkin sanotaan, että ennen
Jeesuksen tulemusta ymmärrys, myös Ramatun
salatuun tekstiin lisääntyy.
Geomatria ei ole mitä tahansa huuhaata, kuhan
ensin viisaana naisena siihen hieman enemmän
perehdyt.
Mm. Iisak Newton ja Albert Einstein olivat
innokkaita ELS- tutkijoita!
Uskon, että olemme tietokoneiden ohjelmoinnin
oppimisen kautta tulleet aikaan jolloin, myös
monet numeriikan sovellukset valmistuvat.
Ihmettelenkin, että jo 1500- luvulla pystyttiin
löytämään ELS:n alku. (ihminen on todella utelias
ja myös löytää, kunhan sitkeesti etsii!)
Juudas Siunaa Herttaa ja toivottaa aurinkoista
kevättä, joka alkaa pökkäämään pintaan.
Eikoo valtavaa!Mitä "salattua" Raamatun kirjoituksissa on?
Eikö Raamatun pitäisi olla selvä kaikille
normaaliälyisille, ilman matematiikan syventäviä
kursseja?
Vanhojen kirjoitusten (Raamatun kirjoitukset
eräinä niistä) tuntemus lisääntyy kaiken aikaa
tieteellisen tutkimuksen myötä. Teologiassa
eksegetiikka pureutuu tarkkaan tekstien ja kielen
tutkintaan, historia, kielitiede, maantiede,
luonnontieteet (esim. kirjoitusmateriaalien iän
ja koostumuksen tutkiminen), lähteiden kriittinen
seulonta etenevät. Arkeologien hoksaavaisuus ja
sattumakin tuovat esille kokonaan uusia
lähteitä. Raamatusta, aivan kuten muustakin
vanhasta kirjallisuudesta, tiedetään nyt enemmän
kuin vaikkapa 300 vuotta sitten. Täydellinenkään
Raamatun tieteellinen tuntemus ei ole sama asia
kuin "usko".
Pitää erottaa kaksi asiaa.
1) Mitä Raamatusta voidaan tietää. En puhu
mistään "salatusta tiedosta", vaan siitä, mitä
Raamatusta voidaan tietää kristittyjen ja
juutalaisten pyhänä kirjana, sekä yleensä vanhana
kirjakokoelmana. Raamattua voidaan tutkia täysin
tieteellisesti. Sen sanomaan uskotaan täysin
epätieteellisesti. Sellaista sanoisin usko(nno)
ksi. Sanoma periaatteessa kaikkien
ymmärrettävissä (vaikka monella tavalla
tulkittavissa), kaikille avoin, yksilön kaipuu
yliluonnolliseen suhteeseen taustalla.
2) Mitä voidaan ennustaa etukäteen tai todeta
ennustetuksi oikein (tai väärin) jälkikäteen.
Se voi perustua kaavamaisiin tapoihin tulkita
tiettyjä dokumentteja (vaikkapa Raamattuakin),
eikä sitä pidä sekoittaa uskontoon.
Silkkaa "salatietoa" se on. Kiinnostavaa se
tietysti saattaa olla, toteenkäyvää se saattaa
olla, so what?
Jos on Jumala, joka on kaikkivaltias ja kaiken
suunnitellut, hän on tietenkin saattanut
suunnitella, että menneitä ja tulevia
voidaan "paljastaa", ja nimenomaan tietyistä
kirjoista, tuulensuunnasta, uhrieläinten
maksasta, lintujen lennosta - ei mitään uutta
auringon alla. Jo muinaiset roomalaiset ja
silleen. Mutta jos usko Jumalaan kaipaa
vahvistuksekseen tarkkaan laskettua
maanjäristystä tai populistien vaalivoittoa
maassa X vuonna 2345, niin yhtä hyvin se usko
sitten oudosti notkahtaa, jos maanjäristys ei
tulekaan, tai maata X ei vuonna 2345 ole koko
Telluksen pinnalla? Vai?
Aikamoista tirkistelynhalua
tutkia "salattuja", kun on yllin kyllin
konkreetisenkin tutkimista!
Kaikissa uskonnoissa on ollut
tulevaisuudentutkijoita, merkkien selittäjiä, on
ollut auguureja ja kaiken maailman pythioita.
Jos Raamattua tutkitaan joidenkin numerokoodien
kanssa, mikäs siinä, mutta sanoisin kristinuskon
sanoman olevan pikkuisen käytännönläheisemmän.
Niin kauan kuin fundamentalisti pelkää
eksegetiikkaa ja Raamatun
(kirjallisuushistoriallista) tutkimista (ja
tutkimustuloksia) kuin pöllö päivänsädettä, niin
kauan luokittelen nämä lukuleikit samaan sarjaan
astrologian ja alkemian kanssa.
Toteutuvatko jotkut ennustukset ja
paljastuvatko jotkut vertaukset - mitä välii?
Eläisimmekö sen kummemmin?
Eikö Juudaksen olisi aika alkaa tutkia,
minkävärinen syötti on tänä keväänä haukirannassa
muotia. - Baskeri.
Totta puhut, kabbalismi on muinaishebrealaista mystiikkaa, johon liittyy muutakin outoa kuin numerologia. Voidaan suositella vain tietyin varauksin. Ryöpättävä ennen keittämistä.
Samanlainen oppi voidaan myös laatia Helsingin raitiovaunujen liikkeiden perusteella. Sitä kutsutaan spåralogiaksi.
- tulijärviheitto
kyllä tällainen on jo nettikiusaajan hirmuvaltaa.
ei muuta kuin demokraattisen äänestyksen kautta
heitetään tulijärveen!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra haluaa muuttaa
maahanmuuttopolitiikkaa. Me suomalaiset halutaan, että Riikka Purra muuttaa pois suomesta eikä tuu ikinä takas....2119765Onnea Riikka! Työttömyys aste on nyt täysi kymppi!
🎯 💪 Kiitoksia Riikalle ansiokkaasta työstä Suomen kansantalouden tuhoamisessa. V.Putin suljetun rajan tuolla puolen434539Hyvällä tuurilla Suomen väkiluku nousee 7 miljoonaan
Vuoteen 2050 mennessä, mikäli onnistumme maahanmuuttopolitiikassa hyvin. Näin analysoi väestötieteen tohori Hiilamo. ht1244047Riikka jytkytti työttömyyden uuteen ennätykseen!
Erinomaista työtä jälleen kerran irvistelevältä saksiniekalta. ”Yhtä korkeaa työttömyysastetta ei löydy työvoimatutkimu1133947- 2053669
Päivän Riikka: Valmet Automotive aloittaa jättimäiset muutosneuvottelut
😭😭😭😭😭😭😭 Tämäkin vielä, Brutukseni. Että ei olisi Suomen historian pahimmat työttömyysluvut riittäneet, niin Riik413033Rakastan sua mutten uskalla jutella sulle
Kumpa sä näkisit tämän viestin❤️ Kaipaan sua vaikka oot välillä ihan lähellä mutten saa sanottua sulle enää mitään. Ujos1561587Mihin rakastuin sinussa?
Rakastuin siihen, miten katsoit minua Rakastuin siihen, miten hymyilit minulle Rakastuin siihen, kuinka hyväksi sait its921524Aamun Riikka: sakset tiputtavat 31 000 lasta köyhyysrajan alle
✂️ STM:n tuoreen arvion mukaan Riikan leikkaukset pudottavat peräti 31 000 lasta köyhyysrajan alle, kun aikaisempi THL131363- 1111314