Avioliittoon vihkiminen

'Turust

Avioliittoon vihkijänä toimii evankelis-luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa pappi, muissa uskonnollisessa yhdyskunnissa se, jolle maistraatti on yhdyskunnan tekemästä hakemuksesta myöntänyt vihkimisoikeuden.

Onko mormoneilla uskonnollisena yhdyskuntana maistraatin myöntämä vihkimisoikeus?

Turust

12

102

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Vihkimisoikeus on.seurakunnan johtajalla ja temppelin sinetöijillä. Jos avioliitto solmitaan muualla kuin temppelissä, niin se on vain tätä aikaa varten. Temppeliavioliitto on ajaksi ja iankaikkisuudeksi. Tavallisen avioliiton voi sinetöidä temppelissä myös iankaikkisuudeksi.

    • Lehi

      Tavallisen avioliittoon vihkimisoikeus on seurakunnanjohtajalla/piispalla ja vaarnan johtajalla.

      Temppelin sinetöjistä joillekin on myönetty vihkimisoikeus joltakin ministeröstä. Sinetojiä voi olla enemmän kuin niitä, joilla on valtiovallan myöntämä oikeus vihkiä maan lain mukainen avioliitto.

      • 'Turust

        Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.

        Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.

        Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?

        Turust


      • 'Turust
        'Turust kirjoitti:

        Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.

        Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.

        Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?

        Turust

        Voi kiitos Nenada! Minä tulen puolestani tukemaan sinua nyt ja aina.

        Turust


      • Lehi
        'Turust kirjoitti:

        Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.

        Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.

        Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?

        Turust

        Sinetöijä on MAP-Kirkon virkamies, jolla on valtuus sinetöidä perheitä yhteen iankaikkisuudeksi. Siihen kuuluu valtuus sinetöidä myös avioliitto ajaksi ja iankaikkisuudeksi niin että aviomies ja -vaimo kuuluvat toisilleen ylösnousemuksessa.

        Virkanimitys kuuluu kirkon sisäiseen järjestelyyn.

        Joillekin on myönnety määräaikainen lupa tai oikeus vihkiä avioliittoon, niin että sinetöintitoimitus saa lain voiman.


      • Lehi
        'Turust kirjoitti:

        Voi kiitos Nenada! Minä tulen puolestani tukemaan sinua nyt ja aina.

        Turust

        Kiinostaisi tietää, mistä asiasta kiität Nenadaa.


      • Ihmettelevä..
        'Turust kirjoitti:

        Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.

        Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.

        Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?

        Turust

        Laivan Kapteenikin voi vihkiä, eikä naimisiin menoon suomessa tarvitse edes pappia, kai sen tiedät?


      • Ihmettelevä..
        Ihmettelevä.. kirjoitti:

        Laivan Kapteenikin voi vihkiä, eikä naimisiin menoon suomessa tarvitse edes pappia, kai sen tiedät?

        Tämä siis "Turustille".


      • 'Turust
        Lehi kirjoitti:

        Kiinostaisi tietää, mistä asiasta kiität Nenadaa.

        Minusta on kovin miellyttävää tuottaa iloa Nenadalle. Olisi suorastaan kauhistuttavaa, mikäli olisin hänen mielestään itkettävä.

        Valitettavasti alkuperäinen kiitokseni hänelle meni väärään karsinaan, joten kiitos hänelle vielä kerran.

        Turust


    • Olet naurettava Turusti!

    • mormonimamma
      • 'Turust

        Voi kiitos!

        Minäkin löysin asiaa valaisevan §.

        "Kuningas Kristofferin maanlaki 1442, tahallisen haavoittamisen kaari

        Koska jumala on antanut vaimon miehelle avuksi ja alamaiseksi, mutta ei kuitenkaan orjaksi ja jalkajakkaraksi, tulee kummankin rakastaa toistaan: vaimon miestä päänään ja miehen vaimoa jäsenenään.

        Ja sen tähden jos mies vihasta tai pahuudesta, juovuksissa tai toisen naisen vuoksi, jota hän rakastaa, lyö vaimonsa siniseksi tai veriseksi, rammaksi tai raajarikoksi, on näistä kaikista maksettava kaksinkertaiset sakot, ja vaimon lähimmät sukulaiset olkoot siinä asianomistajana.

        Jos mies kohtuullisesti kurittaa häntä hänen rikkomuksensa vuoksi, miehen ei tarvitse maksaa sakkoa. Tutkikoot kihlakunnanlautakunta ja naapurit, mikä siinä on totuus."

        Turust


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      135
      1432
    2. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      110
      1193
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      26
      1023
    4. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      89
      974
    5. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      313
      871
    6. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      99
      823
    7. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      38
      712
    8. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      109
      666
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      56
      658
    10. Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.

      Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet
      Suomussalmi
      144
      644
    Aihe