Avioliittoon vihkijänä toimii evankelis-luterilaisessa ja ortodoksisessa kirkossa pappi, muissa uskonnollisessa yhdyskunnissa se, jolle maistraatti on yhdyskunnan tekemästä hakemuksesta myöntänyt vihkimisoikeuden.
Onko mormoneilla uskonnollisena yhdyskuntana maistraatin myöntämä vihkimisoikeus?
Turust
Avioliittoon vihkiminen
12
102
Vastaukset
Vihkimisoikeus on.seurakunnan johtajalla ja temppelin sinetöijillä. Jos avioliitto solmitaan muualla kuin temppelissä, niin se on vain tätä aikaa varten. Temppeliavioliitto on ajaksi ja iankaikkisuudeksi. Tavallisen avioliiton voi sinetöidä temppelissä myös iankaikkisuudeksi.
- Lehi
Tavallisen avioliittoon vihkimisoikeus on seurakunnanjohtajalla/piispalla ja vaarnan johtajalla.
Temppelin sinetöjistä joillekin on myönetty vihkimisoikeus joltakin ministeröstä. Sinetojiä voi olla enemmän kuin niitä, joilla on valtiovallan myöntämä oikeus vihkiä maan lain mukainen avioliitto.- 'Turust
Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.
Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.
Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?
Turust - 'Turust
'Turust kirjoitti:
Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.
Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.
Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?
TurustVoi kiitos Nenada! Minä tulen puolestani tukemaan sinua nyt ja aina.
Turust - Lehi
'Turust kirjoitti:
Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.
Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.
Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?
TurustSinetöijä on MAP-Kirkon virkamies, jolla on valtuus sinetöidä perheitä yhteen iankaikkisuudeksi. Siihen kuuluu valtuus sinetöidä myös avioliitto ajaksi ja iankaikkisuudeksi niin että aviomies ja -vaimo kuuluvat toisilleen ylösnousemuksessa.
Virkanimitys kuuluu kirkon sisäiseen järjestelyyn.
Joillekin on myönnety määräaikainen lupa tai oikeus vihkiä avioliittoon, niin että sinetöintitoimitus saa lain voiman. - Lehi
'Turust kirjoitti:
Voi kiitos Nenada! Minä tulen puolestani tukemaan sinua nyt ja aina.
TurustKiinostaisi tietää, mistä asiasta kiität Nenadaa.
- Ihmettelevä..
'Turust kirjoitti:
Pikaisella tarkistuksella en löytänyt avioliittolaista ensinkään kohtaa jossa olisi puhuttu sinetöitsijöistä.
Minkähänlaisesta sinetistä on kysymys ja mitä sinetti lopulta vaikuttaa avioliittoon? Käsittääkseni maistraatit eivät ollenkaan myönnä lupia sinetöitsijöille.
Liekkö Suomen lainsäädännön mukainen virka?
TurustLaivan Kapteenikin voi vihkiä, eikä naimisiin menoon suomessa tarvitse edes pappia, kai sen tiedät?
- Ihmettelevä..
Ihmettelevä.. kirjoitti:
Laivan Kapteenikin voi vihkiä, eikä naimisiin menoon suomessa tarvitse edes pappia, kai sen tiedät?
Tämä siis "Turustille".
- 'Turust
Lehi kirjoitti:
Kiinostaisi tietää, mistä asiasta kiität Nenadaa.
Minusta on kovin miellyttävää tuottaa iloa Nenadalle. Olisi suorastaan kauhistuttavaa, mikäli olisin hänen mielestään itkettävä.
Valitettavasti alkuperäinen kiitokseni hänelle meni väärään karsinaan, joten kiitos hänelle vielä kerran.
Turust
Olet naurettava Turusti!
- mormonimamma
Tässä tietoa Turustille ja muille:
http://www.naimisiin.info/haaopas/kirkollinen.html- 'Turust
Voi kiitos!
Minäkin löysin asiaa valaisevan §.
"Kuningas Kristofferin maanlaki 1442, tahallisen haavoittamisen kaari
Koska jumala on antanut vaimon miehelle avuksi ja alamaiseksi, mutta ei kuitenkaan orjaksi ja jalkajakkaraksi, tulee kummankin rakastaa toistaan: vaimon miestä päänään ja miehen vaimoa jäsenenään.
Ja sen tähden jos mies vihasta tai pahuudesta, juovuksissa tai toisen naisen vuoksi, jota hän rakastaa, lyö vaimonsa siniseksi tai veriseksi, rammaksi tai raajarikoksi, on näistä kaikista maksettava kaksinkertaiset sakot, ja vaimon lähimmät sukulaiset olkoot siinä asianomistajana.
Jos mies kohtuullisesti kurittaa häntä hänen rikkomuksensa vuoksi, miehen ei tarvitse maksaa sakkoa. Tutkikoot kihlakunnanlautakunta ja naapurit, mikä siinä on totuus."
Turust
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 1351432
- 1101193
Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?
Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede261023Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait89974Tuleeko Martinasta rouva Muhis
Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat313871- 99823
- 38712
- 109666
Oletko miettinyt sitä
Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.56658Eipä oo näkyny montakkasn etelänvetelää vielä kylällä.
Liekkö tuo pensanhinta vetelille liian kallista, kun ovat jeäneet kesäksi kottiinsa vetelehtimmään. Pärjätään iliman vet144644