Kuukautisten harventaminen e-pillereillä??

Liise

Tämä varmasti on oikea paikka kysyä asiasta, mutta ei kai tässä mitään hävittävääkään ole. :-D
Kävin viime viikolla lääkärissä raudanpuuteanemian takia. Verikokeet yms. tutkimukset osoittivat, ettei minulla ole mitään sairautta tai raudan imeytymishäiriötä kehossani. Määräsi rautatabletteja, mutta niistähän ei yleensä pysyvää apua raudanpuutteeseen saa (kuuriluontoisena kun syödään).

Lääkärini sitten ehdotti, että rauta-arvojen/hemoglobiinin parantamiseksi en pitäisi e-pillereistäni normaalia kuukausittaista taukoa, vaan harventaisin taukojen (=kuukautisten) määrää. Lääkärini sanoi, ettei tiedä asiasta enempää (suositteli toiselle lääkärille menemistä) mutta hänen mukaansa siinä ei ole terveysriskejä. Yllätyin, koska en ennen ollut kuullutkaan että noinkin voisi tehdä. Muilla kokemusta tällaisesta, onko ollut haittoja?

6

160

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mihkutihku

Ennen siirsin menkkoja eikä ollut mitään haittaa. Kuitenkin aika erikoinen ehdotus lääkäriltä. :) Voit kuitenkin huoletta pitää taukoa menkoissa, kunhan et liian usein ala siirtämään. Menee muuten sekaisin koko homma.

• 3 laattaa joka krt

No ei ole mikään erikoinen ehdotus, moni syö ainakin kaksi laattaa yhtä soittoa. Ihan normaalia.
        Siis mikä homma menee sekaisin? Kas kun ei, kuten tuolla on kerrottu, yhdistelmien aikaan ei ole mitään kiertoa, se on keinotekoinen kierto.

• Mihkutihku
        3 laattaa joka krt kirjoitti:

No ei ole mikään erikoinen ehdotus, moni syö ainakin kaksi laattaa yhtä soittoa. Ihan normaalia.
        Siis mikä homma menee sekaisin? Kas kun ei, kuten tuolla on kerrottu, yhdistelmien aikaan ei ole mitään kiertoa, se on keinotekoinen kierto.

Normaalit kuukautiset menevät sekaisin. Ei välttämättä siirrot nuorempana haittaa vielä, mutta kyllä myöhemmin. Uskokaa pois vaan ! Menkat ovat normaali juttu naisella. Ei ole hyvä, jos menee liikaa sorkkimaan luonnollista tapahtumaa.

• anniina23

Yhdistelmien aikana ei kellään ole kuukautisia, se kierto on keinotekoinen. Tyhjennysvuotoa sen sijaan on.

Itse syön kolme laattaa putkeen, viimeisen aikana usein tulee tiputteluvuotoa, mutta niin siinä usein käy.

Kuukausittaista taukoa? Tarkoitat varmastikin viikottaista (?!) eli maksimissaan 7 vuorokauden mittaista taukoviikkoa.

Totta kai laattoja voi syödä putkeen, ihmettelen ettei lääkäri tuon enempää asiasta tietänyt....missä oikein kävit?

Eihän taukoviikkoa ole pakko pitää joka kuukausi. Tai sitä voi lyhentää, se saa maksimissaan olla sen 7 vrk.

Käytän itse Yasmineja ja tosiaan sen 3 laattaan putkeen syön, tuttavani syö 4.
      Ja pillerimerkillä ei sitten ole mitään merkitystä, kunhan nyt laitoin tuohon mitä itse syön.

Itse olen asennuttamassa piakkoin hormonikierukan, se saattaa lopettaa vuodot kokonaan. Ja en ole synnyttänyt, niitä asennetaan myöskin synnyttämättömille.

• Jokueräs

Kun minä hain e-pillerireseptin lääkäriltä, niin suurin motiivi oli saada nivelkivut kuriin. Minulla on reuma, joka reagoi hyvin vahvasti hormoneihin ja käytännössä olin kipeä 3 viikkoa kuukautisten ympärillä ja sitten oli taudin kanssa taas hetken aikaa rauhallisempi vaihe (kk-kierto 3-8 vko eli epäsäännöllinenkin vielä). Tästä oli jo joskus aikaisemmin puhetta lääkärin kanssa ja hän ehdotti jo silloin e-pillereitä. Vuoden verran sulattelin ajatusta ennen kuin aloitin.

Tosiaan aloituksen yhteydessä oli ajatuksena, että syön 3 laattaa putkeen, tosin siihen ei vielä ole päästy, koska saan välivuotoja jo yhdellä laatalla ja nyt seuraavasta tauosta menee pillerit vaihtoon. Toivotaan, että uudet toimivat paremmin.

Jos laattoja aikoo syödä useamman putkeen, niin se sulkee pois useampivaiheiset pillerit. Tälläisiä lääkäri minulle seuraavaksi ehdotti, kun kävin uutta reseptiä pyytämässä välivuotojen, mutta ymmärsi kun kerroin ajatuksen, mikä pillereiden aloituksen taustalla oli ja määräsi Yasminet. Ensi viikko on vuotoviikko ja sitten aloitellaan. Toivotaan, että toimivat paremmin kuin edeltäjänsä - nivelkivut ovat kyllä vähentyneet jo tämän merkin aikana.

• Liise

Hormonikierukkaa olen itsekin harkinnut, samaten kapselia, jotka molemmat saattavat lopettaa vuodot kokonaan.

anniina23: "Kuukausittaista taukoa? Tarkoitat varmastikin viikottaista (?!) eli maksimissaan 7 vuorokauden mittaista taukoviikkoa."
      Tarkoitin nimenomaan kuukausittaista taukoa, 7pvä tauko kuukaudessa on kuukausittainen (ei viikottainen!!) tauko. :-D

Yasmineja tosiaan itsekin syön, muista pillereistä on tullut välivuotoja sen verran ettei huvita käyttää. Jos tulee paljon välivuotoja siitä, että syö monta liuskaa putkeen niin ei kyllä sekään innosta, mielummin pidän huonot veriarvoni.. Jokueräs, toivottavasti Yasminit toimivat sinullakin :-)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.

Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse
      Maailman menoa
      108
      4876
    2. Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"

Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky
      Maailman menoa
      114
      3972
    3. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      213
      3886
    4. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      120
      2275
    5. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      80
      1987
    6. Mitä on tullut

Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.
      Haapavesi
      80
      1386
    7. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      137
      1364
    8. Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle

Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.
      Vantaa
      171
      1361
    9. En ymmärrä ateisteja!

Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???
      Ateismi
      585
      1269
    10. Minne pyydän sut?

Jotta saan nähdä 🤨
      Ikävä
      53
      1145
    Aihe