Muutin kaupungin keskustaan asumaan ja kun en saanut heti autopaikkaa niin möin auton pois ja siirryin taksi asiakkaaksi. Taksikoppi aivan taloni kohdalla jossa aina vähintään pari taksia odottaa asikasta. Enää ei ole auton arvon alenemisesta johtuvia kuluja eikä vakuutus ja muitakaan kuluja. Taksilla ajamiseen on mennyt vajaa pari tonnia vuoden aikana. Taksilla ajan vain tämän lähiliikenteen ja kun täytyy käydä jossain etempänä niin menen junalla ja lentokoneella paikasta riippuen. Esim Rukalle laskettelemaan täältä Helsingista pääsee kätevästi lentokoneella. Halvin Rukan reissu oli 65€ .Bussilla Lappeenrantaan ja lentsikalla Riikan kautta Kuusamoon ja Kuusamosta skibussilla Rukalle. Paluu päinvastaisessa järjestyksessä.
Ilman omaa autoa ensimmäinen vuosi takana.
10
136
Vastaukset
- aika halpaa
Aika halpaa siellä päin. Minäkin olen muutaman kerran joutunut käymään taksilla töissä (5 km), kun vanha sotaratsu ei ole lähtenyt käyntiin. Hinta on 13 euroa sivu. Laskeskelin, että ainakin 6000 euroa maksaisi säännöllinen töissä käynti. Tuo parin tonnin kosla kyllä maksaa itsensä helposti takaisin, jos vaan toimisi.
- Taksi ajaa kahdesti
Helppoa tuo autoton elämä, kun sattuu asumaan Helsingin keskustassa. On julkista liikennettäkin. Tosin siellä menee asumiseen niin paljon rahaa, ettei autosta luopuminen taida riittää menetyksiä korvaamaan. Varsinkin kun taksi vie nekin vähät säästöt.
- kivat sulle
Mukavaa, että pääsit avautumaan täällä!
- Kokemus-K
Hienoa että joku pustyy oikeasti elämään autottomana. Itsekin haaveilen siitä aina vähän väliä kun tulee laskeskeltua miten paljon autoilu maksaa. Työmatkat kuljen jo nyt julkisilla kun se on minusta paljon mukavampaa kuin istua ruuhkissa tai ajella talven pimeillä ja liukkailla. Mutta kun on kaksi harrastavaa lasta ja kesämökki niin autottomuus on käytännössä aika vaikeaa. Mutta ehkä vielä joskus...
- elämä on ..
Molemmista on kokemusta.
Haluatko kävellä räntäsateessa bussipysäkille ja odotella bussia tupakansavussa ja tunkea sitten seisomaan täpötäyteen ruuhkabussiin märkien ja valkosipulilta haisevien kanssamatkustajien sekaan...
Vai istua kotipihalla valmiiksilämmitettyn autosi plyyshipenkille, säätää ilmastoinnin mukavaksi ja kuunnella aamuradiota tai mielimusiikkiasi CD:ltä. Hands freellä voit hoitaa ensimmäiset kontaktit jo työpaikalle tai asiakkaille ja antaa automaattivaihteiston hoitaa liikkuminen...
Kumman sinä valitsisit?
- Kokemus-K
No minun työmatkani eivät ilmaisesti ole ihan samanlaisia kuin sinulla. Itse kävelen aamulla 5 min juna-asemalle, menen puolityhjään paikallisjunaan (kuljen ruuhkaa vastaan eli poispäin Helsingistä). Siellä luen rauhassa päivän lehden, hoitelen työasioita läppärillä tai jos olen väsynyt niin vain torkun. Puolen tunnin päästä olen perillä.
Automatka taas alkaisi kehä III:n ruuhkia manaillessa ja ylimääräistä lenkkiä kierrellessä moottoritielle päästäkseni. Sitten paahdetaan moottoritiellä riippumata kelistä ja pimeydestä (nukkuminen, lehdenluku tms. mahdotonta) ja ollaan töissä hyvällä tuurilla vain vähän sen jälkeen kuin junalla olisin ollut.
Mutta ymmärrän kyllä että kaikkien työmatkat eivät ole kovin helppoja vaihtoineen ja odottamisineen. Mutta itse en mielellään aja töihin silla arvostan sitä rentoutta minkä junassa istuminen antaa (poislukien VR:n viimetalviset ongelmat...)- koppiajolanka jne
Entäs viime päiväiset kesäilot?
- FGeoi2
Itse kuljen nyt 5 vuotta vanhalla pyörällä kouluun ja töihin. Olen tällä samalla pyörällä kulkenut kaikki koulumatkat (koulu jo päättynyt) ja töihin.
Matkaa kumpaankin on melko tarkalleen ollut 5 kilometriä. Aikaa kuluu kumpaankin pyörällä 20 minuuttia. Kouluun pääsi autolla 5 minuuttia nopeammin, tai samaan aikaan, riippuen ruuhkasta. Työpaikka sijaitsee vähän syrjemmässä, joten sinne pääsee aina autolla 10 minuutissa.
Pyörä maksoi vähän käytettynä 1100€, ja sitä olen näiden vuosien aikana rempannut n. 300€. Enemmänkin olisi pitänyt remontoida. Pyörä ei siis ole enää mitenkään uuden veroinen, tai loistavasti toimiva. Pääsee kuitenkin edelleen eteenpäin, ja paremmin kuin uudella markettipyörällä.
Itse pidän näitä kilometrejä melko edullisina. Varsinkin kun muitakin matkoja on pyörällä tullut tehtyä yhteensä tuhansia kilometrejä. Eikä tarvitse alentua linja-autojen kyytiin tms. Suosittelen kaikille sitkeille paskiaisille tätä. Mikäli pää kestää ja ruumis on toimiva, niin edullisesti pääsee, ja periaatteessa ylevästikin.
Mutta tuollaiset taksihöpötykset kannattaa unohtaa heti. Enemmin maksaa naapurin työttömälle pässille, että kuljettaa sinua neljä kertaa halvemmalla Tiponsa kanssa minne sitten haluatkin.- RoadWarrior
Sillä tsygällä on varmasti todella mukava ajella sateessa, räntäsateessa, lumisateessa, loskassa ja sitten kun kinosten korkeus alkaa olla metrin luokkaa. Tai 27 asteen helteestä suoraan palaveriin asiakkaiden kanssa.
- Kuis se on
Kumma juttu, kun pelkkä exp.bussi lippu maksaa menopaluuna 76€ Lappeenrantaan, siihen sitten muut kyydit ja taksit päälle...
Jos reissuun lähtisi nelihenkinen perhe/porukka, niin pelkkä em. bussi maksaisi jo 304€ muut etapit.
Omalla autolla pääsen n. 130€ Rukalle ja takaisin... ja tarvitsena autoa muuhunkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 551216
Toivotko koskaan mies...
Että nähtäis ja aloitettais alusta, puhtaalta pöydältä tutustuminen. Olit oikeassa ei me kunnolla tunnettu. Olin hölmö.911209Tämän päivän puukotusuutinen
Epäillyn tuntomerkit? Nisti vai matu? Laittaisin betsit jälkimmäiselle.171050- 18905
Olisin valmis salaisiin tapaamisiin
Juuri sinun kanssasi mies. Olet saanut minun pääni pyörälle ja ajatukseni pyörimään ympärilläsi. Hittoon velvollisuudet45803Kyllä näin 45 vuotiaana miehenä pitää sanoo, että 40-50v naiset näyttää vanhoilta
Niin väsynyttä, silmäryppyä, harmaata hiusta jne jne112778Olisit voinut olla...
....ihan tavallinen ihminen, terve mieleltään ja kropaltaan, hyvä seuraihminen ja luotettava kumppani. Mutta ei, olit n64732- 13723
- 38619
YT skoda Transtech
Noin 200 saa potkut. Saksikäsipetturi ajoi suomen konkkaan ja tarkkikselle. Totaalinen Petosjytky..72613