SU 19.06. KOLMINAISUUDENPÄIVÄ

Huomenna su 19.06. vietämme kolminaisuudenpäivää.

Tähän sopii hyvin ATHANASIOKSEN TUNNUSTUS.
Se on laadittu areolaisuutta vastaan.
>>>
Sen, joka tahtoo pelastua, on ennen kaikkea pysyttävä yhteisessä kristillisessä uskossa. Sitä on noudatettava kokonaisuudessaan ja väärentämättä. Joka ei niin tee, joutuu epäilemättä iankaikkiseen kadotukseen.

Yhteinen kristillinen usko on tämä:

Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja kolminaisuutta, joka on yksi Jumala, persoonia toisiinsa sekoittamatta ja jumalallista olemusta hajottamatta. Isällä on oma persoonansa, Pojalla oma ja Pyhällä Hengellä oma, mutta Isän ja Pojan ja Pyhän Hengen jumaluus on yksi, yhtäläinen on heidän kunniansa ja yhtä ikuinen heidän majesteettisuutensa.

Sellainen kuin on Isä, sellainen on myös Poika ja Pyhä Henki:

Isä on luomaton, Poika on luomaton ja Pyhä Henki on luomaton. Isä on ääretön, Poika on ääretön ja Pyhä Henki on ääretön. Isä on ikuinen, Poika on ikuinen ja Pyhä Henki on ikuinen, eikä kuitenkaan ole kolmea ikuista, vaan yksi ikuinen, niin kuin ei myöskään ole kolmea luomatonta eikä kolmea ääretöntä, vaan yksi luomaton ja yksi ääretön. Samoin on Isä kaikkivaltias, Poika kaikkivaltias ja Pyhä Henki kaikkivaltias, eikä kuitenkaan ole kolmea kaikkivaltiasta, vaan yksi kaikkivaltias. Samoin Isä on Jumala, Poika on Jumala ja Pyhä Henki on Jumala, eikä kuitenkaan ole kolmea Jumalaa, vaan yksi Jumala. Samoin Isä on Herra, Poika on Herra ja Pyhä Henki on Herra, eikä kuitenkaan ole kolmea Herraa, vaan yksi Herra.

Niin kuin kristillinen totuus vaatii meitä tunnustamaan kunkin persoonan erikseen Jumalaksi ja Herraksi, samoin yhteinen kristillinen usko kieltää meitä puhumasta kolmesta Jumalasta tai Herrasta. Isää ei kukaan ole tehnyt, luonut eikä synnyttänyt. Poika on yksin Isästä, häntä ei ole tehty eikä luotu, vaan hän on syntynyt. Pyhä Henki on lähtöisin Isästä ja Pojasta, häntä ei ole tehty eikä luotu eikä hän ole syntynyt, vaan hän lähtee. Isä on siis yksi, ei ole kolmea Isää, Poika on yksi, ei ole kolmea Poikaa, Pyhä Henki on yksi, ei ole kolmea Pyhää Henkeä.

Tässä kolminaisuudessa ei ole mitään aikaisempaa eikä myöhempää, ei mitään suurempaa eikä pienempää, vaan kaikki kolme persoonaa ovat yhtä ikuisia ja keskenään samanarvoisia, näin on siis palvottava niin kuin on sanottu - kolminaisuutta joka on yksi, ja ykseyttä joka on kolminaisuus.

Sen joka tahtoo pelastua, on siis ajateltava kolminaisuudesta näin. Saavuttaaksemme iankaikkisen pelastuksen meidän on kuitenkin myös vakaasti uskottava, että meidän Herramme Jeesus Kristus on tullut ihmiseksi.

Oikea oppi on tämä:

Me uskomme ja tunnustamme, että meidän Herramme Jeesus Kristus on Jumalan Poika, Yhtä lailla Jumala ja ihminen. Isän luonnosta ennen aikojen alkua syntyneenä hän on Jumala, äidin luonnosta ajassa syntyneenä hän on ihminen. Hän on täysi Jumala, ja täysi ihminen järjellisine sieluineen ja ihmisruumiineen. Jumaluudessaan hän on samanarvoinen kuin Isä, ihmisyydessään vähäarvoisempi kuin Isä. Vaikka hän on Jumala ja ihminen, ei kuitenkaan ole kahta Kristusta, vaan yksi. Yhdeksi hän ei ole tullut siten, että jumaluus olisi muuttunut ihmisyydeksi, vaan siten, että Jumala on omaksunut ihmisyyden. Yksi hän ei ole sen vuoksi, että luonnot olisivat sekoittuneet toisiinsa, vaan siksi, että hän on yksi persoona. Sillä niin kuin järjellinen sielu ja ruumis yhdessä ovat yksi ihminen, niin Jumala ja ihminen ovat yksi Kristus.

Hän on kärsinyt meidän pelastuksemme tähden, astunut alas helvettiin, noussut kuolleista, astunut ylös taivaisiin, istunut Isän oikealle puolelle, ja sieltä hän on tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita. Hänen tullessaan kaikkien ihmisten on noustava kuolleista ruumiillisesti ja käytävä tilille siitä, mitä ovat tehneet. Hyvää tehneet pääsevät ikuiseen elämään, pahaa tehneet joutuvat ikuiseen tuleen.

Tämä on yhteinen kristillinen oppi. Se joka ei usko sitä vakaasti ja vahvasti, ei voi pelastua!
(ATHANASIOKSENUSKONTUNNUSTUS)

12

90

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • En yhdy ihmisten tekemiin tapakristillisiin hokemiin.

    • Kyseessä on kirkon yhtenäisyyden turvaamiseksi laadittu tunnustus, joka on suunnattu areiolaista harhaoppia vastaan.

      "Todennäköisimmin tunnustus on laadittu 400- luvun lopulla tai 500-luvun alussa nykyisen Etelä-Ranskan alueella." (Wikipedia)

      Englanninkielisessä tekstissä esiintyy ikävältä kalskahtava "catholic Faith" (katolinen usko) -termi (latinaksi Fides catholica) moneen kertaan.

      "Whosoever will be saved, before all things it is necessary that he hold the catholic (HUOM. KATOLINEN!) Faith. Which Faith except every one do keep whole and undefiled; without doubt he shall perish everlastingly. And the catholic (HUOM. KATOLINEN!) Faith is this: That we worship one God in Trinity, and Trinity in Unity;"

      Ellet hyväksy katolista uskoa sellaisenaan, olet iankaikkisen kadotuksen oma, kuuluu Athanasioksen tunnustuksen tuomio.

      Mainitsen toisen enemmän kysymyksiä kuin vastauksia herättävän termin: 'kolminaisuus'. Sitä EI Raamattu tunne.

      >>Me palvomme yhtä Jumalaa, joka on kolminainen, ja KOLMINAISUUTTA (Trinity), joka on yksi Jumala

      • yksinkertainen*

        >>> Jumalan sanan perusteella ymmärrän ja hyväksyn ja myös ilomielin tottelen sitä, että Jeesus totisesti ON Jumalan Poika,


      • yksinkertainen*
        yksinkertainen* kirjoitti:

        >>> Jumalan sanan perusteella ymmärrän ja hyväksyn ja myös ilomielin tottelen sitä, että Jeesus totisesti ON Jumalan Poika,

        Korjaan tämän lapsuksen:
        >Galileo Galilei ei uskonut katolaisen kirkon hyväksymään heliosentriseen teoriaan, jonka mukaan Maa kiertää Aurinkoa. <

        Pitää olla:
        Galileo Galilei tiesi Maan kiertävän Aurinkoa eli edusti heliosentrista käsitystä, jota katolinen kirkko ei hyväksynyt, vaan määräsi Galilein kieltämään sen.


    • Tapio522 kysyy: >>Yhdytkö sinä tähän uskontunnustukseen?

      • Kiitos S.F. palautteestasi.
        Minulla on ollut nyt kiireitä, joten tämä vastaukseni viipyy.

        Kolminaisuus-sanaa ei löydy Raamatusta.
        Jumala on ilmoittanut itsensä Isänä, Poikana ja Pyhänä Henkenä.
        UT:ssa tämä "kolmiyhteys" esiintyy etenkin kahdessa kohdassa; Lähetyskäskyssä (Matt.28:19) ja apostolisessa siunauksessa (2.Kor.13:13).

        Minustakin tuntuu oudolta palvoa Pyhää Henkeä. Tosin Jeesus puhuu ennen kuolemaansa Hengestä persoonana.
        Pyhän Hengen tehtävästä Jeesus opettaa meille Joh.16:7-15.


    • Tilanne Nikaiassa muistuttaa poliittista kädenvääntöä, oli enemmistö ja oppositio. Siis uskonnollispoliittinen valtataistelu kahden ihmisopin välillä ja molemmat opit syntyneet ihmisjärkeilyn tuloksena. Jeesuksen sanalla siinä sodassa ei ollut mitään merkistä, riideltiin vaan ihmistulkinnoista Jumalan olemuksesta.

      Uskooko Tapio522, että Athanasiuksen uskontunnustuksen mukaan Jeesus meni kuoltuaan helvettiin ? EVL-kirkko on hyväksynyt tuon tunnustuksen, eli Jeesus meni helvettiin !?

      • Mikä ero on helvetillä ja tuonelalla?

        Mitä Pietari tarkoittaa sanoessaan:
        ".... hän (Daavid) edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi TUONELAAN eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta" (Apt.2:31).

        (lappix, en ole koskaan kuullut EVL-kirkossa lausuttavan Athanasiuksen uskontunnustusta!)


      • Tapio522 kirjoitti:

        Mikä ero on helvetillä ja tuonelalla?

        Mitä Pietari tarkoittaa sanoessaan:
        ".... hän (Daavid) edeltä nähden puhui Kristuksen ylösnousemuksesta, sanoen, ettei Kristus ollut jäävä hyljätyksi TUONELAAN eikä hänen ruumiinsa näkevä katoavaisuutta" (Apt.2:31).

        (lappix, en ole koskaan kuullut EVL-kirkossa lausuttavan Athanasiuksen uskontunnustusta!)

        Helvetti tulee kreikkalaisesta mytologista Raamattuun, ja sillä tarkoitetaan kauhun paikkaa pahoille ihmisille. Tuonela on kaikkien kuolleitten "yhteinen hauta".


    • Vastauksena Tapion kysymykseen sanon etten yhdy Athanasioksen uskontunnustukseen.

      Seuraavassa hiukan tunnustusten tarkastelua. Apostolinen uskontunnustus syntyi ensimmäisellä ja toisella vuosisadalla.

      Apostolinen uskontunnustus:

      ”Minä uskon Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan Luojaan, ja Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, meidän Herraamme, joka sikisi Pyhästä Hengestä, syntyi neitsyt Mariasta, kärsi Pontius Pilatuksen aikana, ristiinnaulittiin, kuoli ja haudattiin, astui alas tuonelaan, nousi kolmantena päivänä kuolleista, astui ylös taivaisiin, istuu Jumalan, Isän, Kaikkivaltiaan, oikealla puolella ja on sieltä tuleva tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja Pyhään Henkeen, pyhän yhteisen seurakunnan, pyhäin yhteyden, syntien anteeksiantamisen, ruumiin ylösnousemisen ja iankaikkisen elämän.”

      Nikean uskontunnustus laadittiin Nikean ensimmäisessä kirkolliskokouksessa vuonna 325 apostolisen uskontunnustuksen pohjalta.

      Nikean uskontunnustus:

      ”Me uskomme yhteen Jumalaan, Isään, Kaikkivaltiaaseen, taivaan ja maan, kaikkien näkyväisten ja näkymättömien Luojaan, ja yhteen Herraan, Jeesukseen Kristukseen, Jumalan ainoaan Poikaan, joka ennen aikojen alkua on Isästä syntynyt, [Jumala Jumalasta][2], Valkeus Valkeudesta, tosi Jumala tosi Jumalasta, syntynyt, ei luotu, joka on samaa olemusta kuin Isä ja jonka kautta kaikki on saanut syntynsä, joka meidän ihmisten ja meidän pelastuksemme tähden astui alas taivaista, tuli lihaksi Pyhästä Hengestä ja neitsyt Mariasta ja syntyi ihmiseksi, meidän edestämme ristiinnaulittiin Pontius Pilatuksen aikana, kärsi kuoleman ja haudattiin, nousi kuolleista kolmantena päivänä, niin kuin oli kirjoitettu, astui ylös taivaisiin, istuu Isän oikealla puolella ja on kirkkaudessa tuleva takaisin tuomitsemaan eläviä ja kuolleita, ja jonka valtakunnalla ei ole loppua.
      Uskomme Pyhään Henkeen, Herraan ja eläväksi tekijään, joka lähtee Isästä [ja Pojasta] ja jota yhdessä Isän ja Pojan kanssa kumarretaan ja kunnioitetaan ja joka on puhunut profeettojen kautta. Uskomme yhden, pyhän, yhteisen ja apostolisen seurakunnan. Tunnustamme yhden kasteen syntien anteeksiantamiseksi, odotamme kuolleiden ylösnousemusta ja tulevan maailman elämää.”

      Näitä kahta uskontunnustusta vertailemalla voit nähdä, mitä ”tavaraa” herrat piispat ovat lisänneet matkan varrella ensimmäiseen apostoliseen tunnustukseen.
      Esimerkiksi Jeesus on korotettu Jumalaksi ja Pyhää Henkeä on alettu kumartaa ja kunnioittaa yhdenvertaisena Isän ja Pojan kanssa.

      Mitä seuraavassa Konstantinopolin kirkolliskokouksessa vuonna 381 päätettiin?
      Kokouksen päätös oli, että Jumala on yksi mutta ilmenee kolmena persoonana. Myös Pyhän Kolminaisuuden salaisuusluonnetta korostettiin.[1] Konstantinopolin piispan Makedonioksen oppi, että Pyhä Henki ei ole Jumalan persoona vaan vain Jumalan voima, tuomittiin harhaopiksi. Lisäksi Nikean uskontunnustus vahvistettiin eräin lisäyksin.[2]

      Kolminaisuusoppia oli siis kehitetty edelleen ja muulla tavoin uskovat julistettiin harhaoppisiksi.
      Kolminaisuusopin sanottiin olevan Jumalan salaisuus. Näin ollen se oli mielestäni kehitetty ”salatieteeksi”, jota ihminen ei edes voi ymmärtää.
      Se on vain hyväksyttävä ”totuutena”. Ja sitähän ei voi tehdä uudestisyntymätön vailla Pyhää Henkeä oleva, sanotaan tänä päivänä.

      Ahanasioksen uskontunnustuksesta:

      Athanasioksen uskontunnustus on läntistä alkuperää, latinankielinen ja kolmesta vanhasta tunnustuksesta myöhäisin, syntynyt todennäköisesti 500-luvun alussa Espanjassa. Se puolustaa Jumalan kolmiyhteyttä ja oppia Kristuksesta tosi Jumalana ja ihmisenä.
      En kopioi tilan säästämiseksi koko uskontunnustusta tähän. Sehän oli jo Tapion aloituksessa.

      Lopuksi sanon, että minun uskonnontunnustukseni on ensimmäinen, apostolinen uskontunnustus. Eivät sen jälkeen ihmisten, joita oppineet piispatkin lienevät olleet, omasta päästään kehittelemät jatkokappaleet tunnustukseen.

      Rev 2:4 Mutta se minulla on sinua vastaan, että olet hyljännyt ensimmäisen rakkautesi.
      Rev 2:5 Muista siis, mistä olet langennut, ja tee parannus, ja tee niitä ensimmäisiä tekoja; mutta jos et, niin minä tulen sinun tykösi ja työnnän sinun lampunjalkasi pois paikaltaan, ellet tee parannusta.

      Lähde uskontunnustusten osalta: Wikipedia.

    • Mielestäni kaikki uskontunnustukset ovat tarpeettomia mantroja. Niitä ihmiset hokevat ajattelematta sen kummemmin niiden sisältöä. Siis tapakristillinen hokema.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ajattelit siis löytäneesi onnen minusta

      Etkä sitä silloin sanonut. Miksi oi miksi. Olisit avannut suusi. Olisin kääntänyt vaikka minkä kiven, että oltaisiin voi
      Ikävä
      42
      3286
    2. Päivän Teemu Selänne: Köyhät ovat vastuussa köyhyydestään!

      https://www.youtube.com/watch?v=2rmgjJAJ7s8 Teemu lyö köyhää oikealla suoralla!
      Maailman menoa
      338
      2198
    3. Lubondaksentiellä taitaa huomenna tyssätä!

      Nyt TAX-1 hakee kolmatta kertaa poikkeuslupaa venevajan muuttamiseksi kesäasuntoon! Sari Paljakka ehdottaa lautakunnalle
      Loviisa
      8
      1967
    4. Mitä aktiviteettia harrastaisit

      kaivattusi kanssa? 🏕️
      Ikävä
      137
      1911
    5. Kiitos rakastamani,

      tämän päiväisestä toisaalla, jos tahdoit minulle sillä myös jotain viestittää. ❤️ Toivon, että nähdään vielä ja saadaan
      Ikävä
      9
      1759
    6. Nainen, olen huolissani sinusta

      Onko kaikki varmasti hyvin? Minulla on pahoja aavistuksia, mutta toivon olevani väärässä. Toivotan kaikkea hyvää sulle!
      Ikävä
      78
      1593
    7. Kun satutin sinua

      Niin vihasin itseäni. Kaikki paha minkä sinulle suuntasin oli pahuutta itseäni kohtaan. Puhuttelit sieluani. Tunsin rakk
      Ikävä
      40
      1349
    8. "Elokapina": "Olemme tyhjentäneet renkaan autostasi

      älä ota henkilökohtaisesti." Asialla on ilmastonmuutoksen takia autojen renkaita tyhjentävä Tyre Extinguishers -aktivis
      Maailman menoa
      146
      1280
    9. Ulkoilureitin Pitämä-Lomakylä talvikunnossapidon lopetus

      Millaisia tunteita herättää?
      Suomussalmi
      75
      1279
    10. Ollaanko me päästy

      Toisista yli vai mikä on tilanne
      Ikävä
      76
      1278
    Aihe