Profeetan kutsu
Jokainen, joka aidosti on kiinnostunut profetia-asiasta – siis rakentavasti ja tutkien, on tutkinut hyvin tarkkaan sen mitä Raamattu ko. asiasta valaisee. Sieltä löytyvät ne terveet perustekijät tässä, niinkuin monen muun elämänalueen kohdalla. Ja kun kattavasti tutkii profeettojen kutsua, elämää, ongelmia ja vuorovaikutusta aikansa ihmisten kanssa, oppii paljon.
Kun sitten tämän ohessa ja yhteydessä katselee nykyajan ilmöitä profeetta-asiassa, joutuu tavan takaa toteamaan, että pikemminkin aikamme tuote on helppoheikin kaltainen jolla on myytäväksi rihkamaa, taikka taikuri joka hihasta nostelee milloin huiveja, milloin pelkkää ilmaa!
Koska profeetta on Jumalan sanansaattaja, välikappale, palvelija, tehtävän tulee perustua selkeään kutsuun ja Jumalan valintaan. Näin oli Vanhassa Testamentissa, ja tämä sama peruslinja näkyy myös UT:ssa.
”Armolahjat ovat monaiset, mutta Henki on sama... Niinpä Jumala asetti seurakuntaan ensiksi muutamia apostoleiksi, toisia profeetoiksi, kolmansia opetajiksi, sitten antoi voimallisia tekoja, sitten armolahjoja parantaa tauteja, avustaa, hallita, puhua kielillä.” ( 1 Kor 12: 4-31) Sama Jumala (Henki) toimii ja vaikuttaa elämää.
Vanhan Testamentin puolella on eräs kaunis kuvaus profeetan kutsusta. Kyseessä oli Samuel, josta sittemmin kasvoi voimallinen profeetta, kansanjohtajakin, koska muuta hallitsijaa ( kuningasta) ei Israelissa tuolloin ollut. ( 1. Samuelin kirja)
Samuel oli Hanna-nimisen äidin esikoinen. Äiti on vanhurskas, mutta lapseton. Sitten hän meni Herran temppeliin, rukoili ja itki katkerasti. Lapsettomuus kun olin tuon ajan naiselle mitä pahin suru! Ylipappi Eeli katseli naista, kuunteli äänetöntä rukousta, luuli jopa että nainen on humalassa!
Hanna ei sanonut rukouksensa aihetta ylipapille. Mutta tämä vastasi: ”Mene rauhaan, Israelin Jumala antakoon sinulle mitä olet häneltä pyytänyt.”
Eikä kestänyt kauankaan, kun hänellä oli pyytämänsä, poikalapsi. Hän oli luvannut pyhittää lapsen Herralle koko elinajakseen. Kun poika siis oli vieroitettu rintaruokinnasta, oli aika viedä hänet Herran temppeliin.
Eräänä yönä Jumala puhutteli poikaa. Hän luuli, että pappi Eeli kutsui häntä. Tässä olen! - poika sanoi. Pappi taas totesi, ettei ollut puhutellut poikaa. Kun sama toistui kolmesti, pappi käsitti, että Jumala kutsui poikaa, ja neuvoi: ”Jos sinua vielä kutsutaan, niin sano: Puhu Herra, palvelijasi kuulee!"
Näin Samuel vastasi, kun häntä nimeltä kutsuttiin: Samuel, Samuel! Ja sitten Jumala ilmoitti asioita. Tulevia, mutta myös sen hetken asioita.
On selvää, että kutsuun liittyi hämmenystä, pelkoakin, avuttomuuden tuntua. Pitihän hänen pappi Eelille kertoa, mitä Jumala oli puhunut, muun muassa pappi Eelin pilkkaavista pojista. Röyhkimyksistä, jotka olivat ruvenneet käyttämään asemansa tuomia etuuksia väärin. He pitivät pilkkanaan Jumalaa ja kansaa.
Profeetta Samuelin tehtävän aloitus tapahtui vaikeissa olosuhteissa. Hän oli kuin puun ja kuoren välissä, Jumalan ja ylipapin. Ja keskenkasvuisen asemassa. Mutta Jumala tiesi kenet kutsui. Niin hän tietää aina.
Kun Jumala sittemmin kutsui profeetta Jeremian parannusta saarnaamaan, hän ilmoittaa:
” Vaikka Mooses ja Samuel seisoisivat minun edessäni, ei minun sieluni taipuisi tämän kansan puoleen. Ja heidät pois minun kasvojeni edestä, he menkööt.” ( Jer 15:1)
Yleensä Jumala noteeraa kutsumiensa sanansaattajien rukoukset. Jaakob kirjoittaa:
”Elias (profeetta) oli ihminen, yhtä vajavainen kuin mekin, ja hän rukoili rukoilemalla ettei sataisi, eikä satanut.... ja hän rukoili uudestaan ja taivas antoi sateen...” ( Jaak 5:17)
Kun Jumala sanoo, ettei Hän kuuntele rukouksia, vaikka niitä toisivat ne palvelijat, joita hän yleensä kuulee, tilanne on huono. Niin oli aikoinaan Aabrahamin kohdalla. Hänestä sanotaan että hän oli Jumalan ystävä.
Mutta kun oli aika toimittaa mm. syntisen Sodoman tuomio, eivät hartaatkaan pyynnöt toimineet.
Sekä Samuelin kutsumus, että hänen koko elämänsä antaa paljon opetusta ja viisautta. Monessa mielessä. Itse kullekin, mitä?
Profeetan kutsu
2
174
Vastaukset
- "Ihmeellisen ihanaa"
Olen samaa mieltä kanssasi, että tulee olla erityinen kutsumus Jumalalta, jos/kun on profeetaksi tai miksikä muuksi Hengen virkaihmiseksi seurakuntaan tarkoitettu. VT:n ajoilta me todellakin näemme, miten Jumala kutsui profeetan tehtäviin monia ihmisiä. Jeremiasta tulee mieleen, että hän vastusteli ensin kutsua ja totesi, että on liian nuori.
Jeremia 1
4 Minulle tuli tämä JHVH:n sana:
5 "Jo ennenkuin minä valmistin sinut äidin kohdussa, minä sinut tunsin, ja ennenkuin sinä äidistä synnyit, minä sinut pyhitin; minä asetin sinut kansojen profeetaksi".
6 Mutta minä sanoin: "Voi JHVH, JHVH! Katso, en minä kykene puhumaan, sillä minä olen nuori."
7 Niin JHVH sanoi minulle: "Älä sano: 'Minä olen nuori', vaan mene, kunne ikinä minä sinut lähetän, ja puhu kaikki, mitä minä käsken sinun puhua.
8 Älä pelkää heitä, sillä minä olen sinun kanssasi ja pelastan sinut, sanoo JHVH."
9 Ja JHVH ojensi kätensä ja kosketti minun suutani. Ja JHVH sanoi minulle: "Katso, minä panen sanani sinun suuhusi.
10 Katso, minä asetan sinut tänä päivänä yli kansojen ja valtakuntain, repimään maasta ja hajottamaan, hävittämään ja kukistamaan, rakentamaan ja istuttamaan."
Nykyäänkin on juuri näin, Jumala valmistelee joitakuita meistä Hänen profeetakseen, sanansaattajakseen. Hän kutsuu ja valmistaa tehtäväänsä. Hän varustaa. Hän antaa Pyhän Hengen voiman ja palavuuden, niin ettei voi olla kertomatta Hänen sanomaansa.
Valitettavasti monet ottavat profeetan sanoman vastaan näin, kuten Hesekielille kävi:
Hes. 33:32
Ja katso, sinä olet heille kuin rakkauslaulu, kauniisti laulettu ja hyvin soitettu: he sanojasi kyllä kuuntelevat, mutta eivät tee niitten mukaan.
Tai, kuten Jesaja joutui sanomaan:
Jes. 6:9- 13
Niin hän sanoi: "Mene ja sano tälle kansalle: 'Kuulemalla kuulkaa, älkääkä ymmärtäkö, näkemällä nähkää, älkääkä käsittäkö'.
10 Paaduta tämän kansan sydän, koveta sen korvat, sokaise sen silmät, ettei se näkisi silmillään, ei kuulisi korvillaan, ei ymmärtäisi sydämellään eikä kääntyisi ja parannetuksi tulisi."
11 Mutta minä sanoin: "Kuinka kauaksi aikaa, JHVH?" Hän vastasi: "Siihen asti, kunnes kaupungit tulevat autioiksi, asumattomiksi, ja talot tyhjiksi ihmisistä ja pellot on hävitetty erämaaksi;
12 kunnes JHVH on karkoittanut ihmiset kauas ja suuri autius tullut keskelle maata.
13 Ja jos siellä on jäljellä kymmenes osa, niin hävitetään vielä sekin. Mutta niinkuin tammesta ja rautatammesta jää kaadettaessa kanto, niin siitäkin: se kanto on pyhä siemen."- Tie vie etenpäin
Niin se on. Tuli mieleen, että moniin ammatteihin pyrkiviä vaaditaan ns. soveltuvuustesteihin. Joka hyvä ja looginen linja. Ihmiset ovat erilaisia, ja onnistuvat erilaisissa tehtävissä.
Kun Jumala - usein jo äidin kohdusta - tekee valinnan, että kutsuu profeetalliseen rintamaan --- se ei ole sillä selvä? Hän vie äärimmäisenkin tiukkoihin "soveltuvuustesteihin" elämässä. Uudelleen ja uudelleen. Mitä vaikeampia ja vaativampia "rintamalohkoja" on edessä, sen tiukemmat testit pitää läpäistä. Hän kysyy uskollisuutta. Kysyy: tahdotko jatkaa? Pakkoa ei ole.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p575765Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "752952Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella222198No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol401955- 191838
Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1621833Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v61559Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy83118281-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome191171Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah741018