Tyhjää täynnä

tämäkin palsta

Palstalla on joitakin "kakkosluokan" opettajia. Miiksi sanon kakkosluokan? Koska heillä ei ole opetuksissaan kosketuspintaa todelliseen elämään ja sen ongelmiin eli syvempi ja koskettavampi, sellainen taitava kyky opettaa joka olisi helposti liitettävissä jokapäiväiseen arkielämään puuttuu.

Anti jää siis sisällöltään köyhäksi, fraasimaiseksi "iskulauseiden" toisteluksi joka jättää kyllä varsin kylmäksi. Pelkät sanat tuntuvat tyhjiltä, kyky kytkeä ne todellisuuteen ja tähän tavalliseen elämään kun puuttuu täysin.

17

108

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vanha ja vakaa

Minä voisin opettaa uskovaisille Karman lakia ja Jälleensyntymisoppia.
      Olisihan se vaihtelua tylsään ramatunlauseiden ja typerien dogmien hokemiseen. Ja ristinkiesuksen taivaasta liukumisen odottamiseen.

• l.salmela

Olet just oikeassa.

Tämä foorumi on täynnään utopistisessa haavemaailmassa eläviä sekopäitä, jotka eivät tajua tämän elämän reaaliteeteista yhtään mitään.

Olen jo pitemmän aikaa ollut tällä foorumilla ainut elämän kovien reaaliteettien mukaan ajatteleva ja elävä; ja niinpä olen foorumin halveksituin, hyljeksityin ja vihatuin kirjoittaja.

Todellisuus tekee meidät vapaiksi ja antaa suuren pelottomuuden. Sen sijaan utopiat eivät mitään auta.

• vanha ja vakaa

ristinkiesusta odotellessa uskovaiset voisivat aloittaa opiskelun miettimällä vaikkapa sitä että "kuka olen, mistä tulen, minne menen" ja eipä olisi pahitteeksi opiskella luonnon lakeja noin yleensäkin.
        Jatkossa mielen hillinnän opiskelua myös, eli suuttuminen on itsekästä ja heijastuu vain takaisin. Ilkeät ajatuksetkin heijastuvat takaisin.
        Kyllä täällä Lapissa on mukavaa.

• Å

Et ole Salmela halveksitui, hyljetyin etkä vihatuin kirjoittaja. Et ollenkaan.
        Älä syyllistä kaikkia jos joku on ollut sinulle ilkeä. Sinä olet ihana ja lämmin ihminen.
        Minä toivoisin palstalle avointa keskustelua opettamisen sijaan. Huuhastelu on minusta kuvottavaa pelleilyä kun sillä ei ole mitään todellisuuspohjaa mutta ymmärrän että se kuuluu joihinkin uskonnollisiin suuntauksiin sillä tavalla että ihmisen täytyy olla sitä ja tätä ja omata sitä ja tä ja tuota ollakseen uskova.
        Ja se on sääli että niin täytyy olla.

• l.salmela
        vanha ja vakaa kirjoitti:

ristinkiesusta odotellessa uskovaiset voisivat aloittaa opiskelun miettimällä vaikkapa sitä että "kuka olen, mistä tulen, minne menen" ja eipä olisi pahitteeksi opiskella luonnon lakeja noin yleensäkin.
        Jatkossa mielen hillinnän opiskelua myös, eli suuttuminen on itsekästä ja heijastuu vain takaisin. Ilkeät ajatuksetkin heijastuvat takaisin.

Lyhyesti sanon, että uskonasioiden tai Jeesuksen tyrkyttäminen sellaiselle, jolla ei ole henkilökohtaista kutsua päällä, on pahimman luokan henkistä terrorismia.

Mutta nyt tulee fysioterapeutti ja täytyy alkaa töihin - sisällä, kun ulkona kaataa vettä taivaan täydeltä eikä maastoon ole asiaa.

• vanha ja vakaa kirjoitti:

Niin on, täällä Lapissa on todellakin mukava olla, vaikka vettä tulee...................

• Å
        lappix kirjoitti:

Niin on, täällä Lapissa on todellakin mukava olla, vaikka vettä tulee...................

lappix, onko tuo Saana tunturi. Asutko siellä lähellä jossain?

• Mikko.

>>ja niinpä olen foorumin halveksituin, hyljeksityin ja vihatuin kirjoittaja

• ml213.

No, eikös toisaalta ihmiselle oleluonnollista,- ettei hän tunne itseään eli ajatuksiaan ja käyttäytymistään.

Ajatteleppa. On paljon ihmisiä, jotka oikein kiivailevat Jeesukseen uskomisestaan. Mutta, heidän mielikuviensaja ajatuksiensa tarkemmassa tutkimuksessa ilmenee Jeesuksen opetuksen vastaisuutta.

Väitämpä ihan maallikkona, että ihmisen on vaikea siirtää Jeesuksen opetusta itseensä eli tämä siirto ei lukemalla siirry,- vaan elämän todellisella elämisellä. Taas tuohon istuu hyvin;

"Vanhurskasten polku on kuin aamurusko, joka kirkastuu kirkastumistaan sydän päivään saakka".

Toinen,-vai oliko jo kolmas, niin ihminen kasvaa,- jopa Kristuksen tuntemisessa vastoin käymisten kautta. Ihminen voi posottaa Raamatun teksitä reppu kaupalla, mutta ei ymmärrä miten se istuu ja toimii arjessa/ihmisen todellisessa elämässä..

Niin, ihmisen tulisi erikoisesti olla siinä tilassa,- jolloin on sanan tekijä Jaakob 1:22......25

Mutta, tärkeintä lie muistaa,- ettei toisesta voi puristaa tai vaatia enempää kuin hän todellisuudessa on ajatellen asioiden ymmärtämisen tasoa. Niin, ihmisen silmissä tavallaan on se peite, jolloin hän ei näe/ymmärrä ja siksi on mahdotonta esim. opettamaan.

• jep jep ...

Ihastuminen itseensä, ihmeisiin, pitkiin raamatunlainauksiin ja niiden selittämiseen siten, että puolet lauseesta muodostuu täytesanoista, kuten aamen ja halleluja on tavaramerkki tämän palstan opetusteksteissä.

• Viestisi on mielenkiintoinen, siksi kommentoin sitä - tietoisena, että saatan sinulle olla yksi "kakkosluokan tyhjää täynnä kirjoittajista":

Ensiksi, vain jokunen kirjoittajista pyrkii tietoisesti olemaan opettaja kirjoittaessaan palstalla. En minä ainakaan ole opettajaksi itseäni esitellyt. Osallistun keskusteluun omalla tavallani.

Toiseksi, vain harva palstakirjoittaja pyrkii useimpien nykysaarnaajien tavoin maalailemaan tarinaa ja kosketuspintaa 'kotikatujen varsilta'.
      En minä ainakaan ole omaa tai toisten stooria tänne tyrkyttämässä.

Kolmanneksi, sinä voit olla niitä ihmisiä, joilla yksinkertaisesti EI ole kutsumusta tai tarvetta nykytilanteessasi Jumalan sanan syvälliseen tutkimiseen. Minulla se kutsumus on ja arvostan sitä valtavasti.

Neljänneksi, olen vuosien varrella voimakkaasti kokenut, että VAIN Jeesuksen todellinen opetuslapseus, aito ja rehellinen Jeesuksen seuraaminen Hänelle kuuliaisena, auttaa selviytymään elämässä vastaantulevien vaikeiden ja raskaiden aikojen läpi.

Viidenneksi, Jumalan sanan syvällinen tutkiminen ja omaksuminen voi avata tien Jeesuksen sisäiseen tuntemiseen. Lennokkaiden tarinoiden ja elämysten jakaminen on turhaa. Niistä EI tositilanteessa ole apua.

Mielelläni vastaan, jos tämä kommentti tuo mieleesi kysyttävää.

• Å

Oletko sinäkin sitä mieltä niinkuin nämä jotka täällä tekeytyvät opettajiksi että ihminen ei voi ymmärtää Raamattua jos ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä?

• Å kirjoitti:

Oletko sinäkin sitä mieltä niinkuin nämä jotka täällä tekeytyvät opettajiksi että ihminen ei voi ymmärtää Raamattua jos ei ole täyttynyt Pyhällä Hengellä?

"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?" 1.Kor.3:16

Uskon ylläoleviin sanoihin kaikkien niiden kohdalla, joilla on sydämessään kuuliaisuus ja elävä usko Jeesukseen.

Pyhän Hengen asuminen meissä ei tarkoita sellaista, mitä helluntailiike mielellään opettaa: kielilläpuhumista, ylistys- ja palvontaseremoniaa tms.
        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia." Room.8:16.

Vastaan: en usko, että Jumalan sana avautuu ihmiselle, joka ei vaella Hengessä ja joka ei ole valmis täyttymään yhä enemmän Hengellä.
        Tarkoitan yllä olevalla Sanan syvällisempää tuntemusta. Sensijaan pelastussanoman ja Kristuksen opin alkeet ymmärtää jokainen etsijä.

• 123765

>>>Lennokkaiden tarinoiden ja elämysten jakaminen on turhaa. Niistä EI tositilanteessa ole apua.

• Å
        Semper.Fidelis kirjoitti:

"Ettekö tiedä, että te olette Jumalan temppeli ja että Jumalan Henki asuu teissä?" 1.Kor.3:16

Uskon ylläoleviin sanoihin kaikkien niiden kohdalla, joilla on sydämessään kuuliaisuus ja elävä usko Jeesukseen.

Pyhän Hengen asuminen meissä ei tarkoita sellaista, mitä helluntailiike mielellään opettaa: kielilläpuhumista, ylistys- ja palvontaseremoniaa tms.
        "Henki itse todistaa meidän henkemme kanssa, että me olemme Jumalan lapsia." Room.8:16.

Vastaan: en usko, että Jumalan sana avautuu ihmiselle, joka ei vaella Hengessä ja joka ei ole valmis täyttymään yhä enemmän Hengellä.
        Tarkoitan yllä olevalla Sanan syvällisempää tuntemusta. Sensijaan pelastussanoman ja Kristuksen opin alkeet ymmärtää jokainen etsijä.

Kiitotos rehellisestä vastauksesta. Minä olen aivan toista mieltä ihan jo kymmenien vuosien kokemusteni perusteella ja ihmisien, ns, uskovien ja uskonnottomien tuntien. Ihmisen ei todellakaan tarvitse vaellella yhtään missään ymmärtääkseen Jumalan sanaa. Älystä ja päättelykyvystä ja mitä muita ymmärtämisen lahjoja ihminen on saanut luonnostaan, siitä se on kiinni.
        Minkäänlaisilla "hengillä" ei ole tekemistä ymmärtämisen kanssa. Esim, Maailmassa on tuhansittain ihmisiä jotka eivät ole uskovia mutta ymmärtävät Raamattua. Mikä tahansa asia joka kiinnostaa riittävästi ja joka saa huomion tutkimaan intensiivisesti, avautuu täysin ymmärrettäväksi. Raamattu ei ole tässä asiassa poikkeus.

• Å kirjoitti:

Kiitotos rehellisestä vastauksesta. Minä olen aivan toista mieltä ihan jo kymmenien vuosien kokemusteni perusteella ja ihmisien, ns, uskovien ja uskonnottomien tuntien. Ihmisen ei todellakaan tarvitse vaellella yhtään missään ymmärtääkseen Jumalan sanaa. Älystä ja päättelykyvystä ja mitä muita ymmärtämisen lahjoja ihminen on saanut luonnostaan, siitä se on kiinni.
        Minkäänlaisilla "hengillä" ei ole tekemistä ymmärtämisen kanssa. Esim, Maailmassa on tuhansittain ihmisiä jotka eivät ole uskovia mutta ymmärtävät Raamattua. Mikä tahansa asia joka kiinnostaa riittävästi ja joka saa huomion tutkimaan intensiivisesti, avautuu täysin ymmärrettäväksi. Raamattu ei ole tässä asiassa poikkeus.

Å. Olen kanssasi täysin samaa mieltä. Jos pohditaan yleisesti hengistä, niin yksikään ihminen ei voi todistaa millään tavalla niiden olemassa oloa. Miten sellainen voi vaikuttaa ymmärryksen, jota ei ole ?

• 123765 kirjoitti:

>>>Lennokkaiden tarinoiden ja elämysten jakaminen on turhaa. Niistä EI tositilanteessa ole apua.

En kiellä aitojen kokemusten todistusarvoa. Raamatussa on paljon esimerkkejä siitä, miten ihmiset kertovat kokemuksistaan, esim.:

"Mikä on alusta ollut, minkä olemme kuulleet, minkä omin silmin nähneet, mitä katselimme ja käsin kosketimme, siitä me puhumme: elämän Sanasta". 1.Joh.1:1

Tarkoitin "lennokkaiden tarinoiden ja elämysten jakamisella" sitä lähes vallitsevaa tapaa, jolla saarnamiehet kertoilevat puheittensa täytteeksi kaiken maailman juttuja. Takuulla tunnet ilmiön. Puhuja maalailee esiin omasta mielestään meheviä tarinoita, joille kuulijoiden sitten kuuluu naureskella tai suorastaan taputtaa käsiään. Juttujen jälkeen seuraa kuivempi jakso uskonnollista höpinää, joka teki esityksestä 'saarnan'.

Tietyissä tilanteissa on henkilökohtaisten kokemusten kertomisella suurtakin merkitystä. Se on asia erikseen. Silloin EI ole kysymys puhujan henkilöglorian tai tarinaniskijän maineen kohottamisesta.
        Silloin pätee se, että Jumala EI ANNA kunniaansa ihmiselle.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      87
      4108
    2. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      24
      2921
    3. No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen

Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol
      Ikävä
      45
      2320
    4. Missä näitte viimeksi?

Missä näit kaivattua viimeksi ja oliko sähköä ilmassa?
      Ikävä
      34
      1321
    5. Puukotus yöllä

Oli kaveri hermostunut ja antanut puukosta.
      Sotkamo
      10
      909
    6. 131
      885
    7. rakas J siellä jossain

Niin ikävä sua. -P. Nainen
      Ikävä
      6
      874
    8. Masan touhut etenee

Punatiilitalon tietotoimiston mukaan Masa on saanut viimein myytyä kämppänsä ja kaavoittaa uudelle lukaalille tonttia pa
      Äänekoski
      12
      822
    9. Naisten ja miesten tasoeroista

Oletteko huomanneet, että naisissa ylemmän tason naiset ovat sinkkuja, ja miehissä alemman tason incelit? Toimivat paris
      Ikävä
      124
      766
    10. You've been running and

so has your mind, I'm thinking of you all the time... 💘
      Ikävä
      11
      760
    Aihe