Olen monesti miettinyt, mikä saa osan ihmisistä olemaan niin riippuvainen ruuasta, etenkin makeasta, joka
ilmenee erilaisina mässäilynä ja naposteluna. Miksi on saatava jotain makeaa tai jotain herkkua?.
Kysymys ei ole fyysinen, vaan pääasiassa psyykkinen. Tällöin ei syödä aitoon nälkään, ruuan puutostilaan, vaan syödään opitun nälän, tapojen tai tottumusten vuoksi. On opittu napsimaan aina televisiota katsellessa, ruokaa tehdessä, ottamaan kahvitauolla aina pikkumakeata, koska muuten ei mukamas jaksa. Niin, väsymykseen syöminen on yllättävän yleistä ja silloin ei syödäkään oikeanlaista polttoainetta antavaa ruokaa, vaan tietenkin psykologisesti mielihyvää tuovaa herkkua, joka useimmiten on aivan väärä valinta.
Ruualla pyritään käsittelemään tunteita, etenkin negatiivisia tunteita; suuttumusta, epäonnistumista, kiirettä ja väsymystä. Ruuasta haetaan lohtua, täytetään rakkauden kaipuuta, annetaan palkintoa työnraatajalle, itselle, koska muualta ei sitä saanut. Koska on psyykkisesti huono olo, niin makealla ja pikkusuolapaloilla haetaan mukavampaa olotilaa.
http://www.verkkoklinikka.fi/kuntoverkko/artikkelit/vanhat/artikkeli8.html
Oletko ruokaholisti ?
5
70
Vastaukset
- kaskiläsä
Taidanpa olla sit, kyl se o ain mieles.
No mä en ainakaan ole, hyvin harvoin nautiskelen mitään välipalojakaan...ja makeista en tykkää ollenkaan...
- tv-fani.
Taitaa olla ruokaholisteja jonkinverran, kun eivät uskalla vastata.
Mää olen rohkea ja kerron, syyllistyn monesti herkkujen naposteluun telkkua katsellessa. - makea elämä riittää
Meillä on säännölliset ruokailuajat. Ei välipaloja.Ei siis ihmisillä joten ei koirillakaan.
Makeita ei harrasteta lainkaan.
Tänään tosin pidin käsessäni jotain suklaalevyä, mutta kun en nähnyt siinä sitä tuoteselostetta siinä ruuhkassa, niin jätin hyllyyn ja ostin suosiolla 100 grammaa makeutusainetta. Ei se hyvä ostos ollut laisinkaan, mutta vieraiden takia pitää olla tarjota jotain makeata.
Eli ei välipaloja ihmisillä eikä koirilla.
Ja eikä siten myöskään paino-ongelmia. Jos napostelut on sen merkki,niin sitten olen.
Aterioitten välissä tulee välillä jotain otettua,joskus hedelmää,rahkaa,jäätelöä ym.Jotain leivoksia,munkkia ym.ei tule kotona syötyä,mutta ulkona tai kylässä kylläkin.
Niin ja Fazerin Sinistä uppoaa melkein joka päivä.Karkkeja aika harvoin.
Ei ole tullut analysoitua sen ihmeemmin miksi tulee otettua :D
Lähinnä siksi kun hyvältä maistuu,jeee :D
Ja ei lotise läskit.Rasvaprosentti erinomainen ja paino-indeksi normaalin alarajalla.
Koiratkin saa välipaloja.Yleensä jonkun pienen harjoittelujutun kautta,ja lähinnä jotain rehupuolta.Vanhuskoirat ihan kyllä tosta vaan saa :D
Mutta eipä lotise läskit niilläkään.Niillä kun on terveellinen ruoka ja kulutus sen minkä syö.Simppeliä :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä752196- 1331442
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1341434- 1451123
- 105977
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten366902Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82764Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap55714Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j67674Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50673