Hyvää Ukko Jumalan päivää

Nykyisin tunnettu Juhannus-sana tulee Johannes Kastajasta joka oli juutalainen ja integroitiin Raamatussa Jeesuksen elämään.
Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä eikä Kastajan päivästä ole aavistustakaan.
Kristityt myöhemmin keksivät noille juutalaisille syntymäpäivät ja ne otettiin muilta.

Päivän vietolla on pitkät eurooppalaiset perinteet ennen kristinuskoa valon ja hedelmällisyyden juhlana, jolloin poltettiin kokkoja ja metelöitiin pienessä tuiskeessa kuten nykyisinkin.
Ennen päivää on Suomessa vietetty myös Ukko-Jumalan päivänä (Väinämöinen).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukko

Kristinuskosta ei saatu valonpäivälle muuta kuin väkivalloin uusi nimi perinteiden säilyessä terveen pakanallisina.

12

66

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hyvää juhannusta peku.

Jeesus,JohannesKastaja,Väinämöinen ja ukkojumala..:)))

Nm.Nasse oli aikoinaan just oikeassa että tämä palsta ON vaaraksi ihmisten mielenterveydelle...

Aattele ny jotkut uskovat noihin, puhuvat johanneksesta, juttelevat itsensä jeesuksen kanssa..

Hyvää Juhannusta teille, mun ystävät, kun kuitenkin luette mua,senjälkeen kun linkitin nikkini facebookiin(: Helluntailaisuus on jollain lailla miun Kohtalo.. Ja se on mun oma vika..)

Ajattelin tehä äskö omankin aloituksen,mut se olis mennyt anna anteeksi-palstalle..

Peku, ei tarvitse toivotella.. silti mä toivon sulle koko

• Kiitoksia

Hyvää Juhannusta myös Keuruulle, joka monelle on maanpäällinen helvetti ilman juhannus-saunaa.

• rihveli

Hyvää juhannusta kaikille.

• Hyvää juhannusta!

• Mikko.
        auroraboreallis kirjoitti:

Hyvää juhannusta!

Hyvää juhannusta Peku!

• Mikko. kirjoitti:

Hyvää juhannusta Peku!

Hyvää Juhannusta sinne Ounasjoen varteen.

Huomaatko tuolta ylempää viestistäni että Suomi24 on julistanut kirosanaksi erään kristinuskon paikoista ja se näkyy vain tähti-rivinä eli helvetti

• Mikko.

Kiitos! Kyllä huomasin, mutta en vieläkään sitä oikei ymmärtänyt.

Muutenkin mulla meni näkö onnettomaksi, sääsket pääs rokottamaan, silimä meni umpeen. Panin mustan silmälapun, sitten emäntä nauroi että onkuin joku merirosvo...

• Jaa, että merirosvon näköinen :)

Kun laittaa tähtirivin päälle hiiren osoittimen niin tulee teksti "Tästä keskustelusta on siivottu kirosanoja" ja myös näkyviin klikkaamalla "Poista kirosanafiltteri käytöstä"

Samat näkyy ainakin mulla tuolla ylhäällä keskustelun opasterivilläkin.

• Mikko.
        Pe.ku kirjoitti:

Jaa, että merirosvon näköinen :)

Kun laittaa tähtirivin päälle hiiren osoittimen niin tulee teksti "Tästä keskustelusta on siivottu kirosanoja" ja myös näkyviin klikkaamalla "Poista kirosanafiltteri käytöstä"

Samat näkyy ainakin mulla tuolla ylhäällä keskustelun opasterivilläkin.

Emäntä huomautti kun luki viestejä, että rosvo Roopeksi hän tituleerasi...

Nyt ponjasin tuon lauseen, joten on se sauna pantava lämpiämään.

• + risti vain

Kirjoitit toivotuksesi väärälle palstalle. Helluntailaisuuteen ei kuulu ukko jumalan päivän viettäminen.

Johannes Kastaja oli tienraivaaja Herralle. Lähetetty Hänen edellänsä. Sitten hän joutui vankilaan. Ja myöhemmin menetti päänsä sen seurauksena, että erään tytön tanssiesitys miellytti kuningas Herodesta niin paljon, että tämä lupasi tytölle ihan mitä tahansa. Ja tyttö halusi äitinsä eli kuninkaan veljen vaimon pyynnöstä Johannes Kastajan pään. Tämä sen tähden, että Johannes parannuksen saarnaajana oli sanonut kuninkaalle, ettei tällä ollut oikeutta pitää veljensä vaimoa.

Tällaista miestä me muistelemme. Ja ennen kaikkea Herraa, jonka edellä hänet oli lähetetty.

• Jokainen voi viettää päivää siten kuin haluaa, mutta päivän oikea tarkoitus on hyvä tietää.

• vanha ja vakaa

on se niin väärin että pakanallinen kristinusko on sotkenut satujansa
      juhannuksen todelliseen merkitykseen. Sehän on kesäpäivänseisuksen ja valon juhla ja samoin pakanallinen kristinusko on pilannut alkuperäisen joulunkin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa

Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m
      Maailman menoa
      72
      4114
    2. Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki

Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o
      Maailman menoa
      90
      3531
    3. Mistä se kertoo

Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä
      Ikävä
      36
      3259
    4. Eräs on taas viettänyt kokoyön täällä!!

Etkö sä nuku koskaan??
      Ikävä
      50
      2745
    5. Nyt on sanottava että sattuu kipeästi

Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu
      Ikävä
      18
      2269
    6. Rakkaalle miehelle

Terveiset rakas. Ikävä on edelleen. Suru valtaa sydämen, kun en saa lähestyä sinua. En saa vastauksia, en soittoa, viest
      Ikävä
      22
      1952
    7. Kohdataanko me

Enää?
      Ikävä
      32
      1943
    8. Olipa turha tämä

Rakkaustarinamme
      Ikävä
      20
      1464
    9. UMK-juontajakaksikon pari isoa "mokaa" ihmetyttää - Mitäs tykkäsit Syköstä ja Uotisesta juontajina?

Tänä vuonna UMK-lavalla nähtiin artistien lisäksi juontajakolmikko Jorma Uotinen, Sami Sykkö ja Jasmin Beloued. Juontami
      Euroviisut
      12
      1440
    10. Jussi "Mestari" Halal-ahon sotilasarvo?

Minä vuonna Jussille myönnettiin sotilasansiomitali? Vai myönnettiinkö Jussille sotilasansiomitalia lainkaan?
      Maailman menoa
      32
      1436
    Aihe