Nykyisin tunnettu Juhannus-sana tulee Johannes Kastajasta joka oli juutalainen ja integroitiin Raamatussa Jeesuksen elämään.
Jeesuksen syntymäpäivää ei tiedetä eikä Kastajan päivästä ole aavistustakaan.
Kristityt myöhemmin keksivät noille juutalaisille syntymäpäivät ja ne otettiin muilta.
Päivän vietolla on pitkät eurooppalaiset perinteet ennen kristinuskoa valon ja hedelmällisyyden juhlana, jolloin poltettiin kokkoja ja metelöitiin pienessä tuiskeessa kuten nykyisinkin.
Ennen päivää on Suomessa vietetty myös Ukko-Jumalan päivänä (Väinämöinen).
http://fi.wikipedia.org/wiki/Ukko
Kristinuskosta ei saatu valonpäivälle muuta kuin väkivalloin uusi nimi perinteiden säilyessä terveen pakanallisina.
Hyvää Ukko Jumalan päivää
12
62
Vastaukset
Hyvää juhannusta peku.
Jeesus,JohannesKastaja,Väinämöinen ja ukkojumala..:)))
Nm.Nasse oli aikoinaan just oikeassa että tämä palsta ON vaaraksi ihmisten mielenterveydelle...
Aattele ny jotkut uskovat noihin, puhuvat johanneksesta, juttelevat itsensä jeesuksen kanssa..
Hyvää Juhannusta teille, mun ystävät, kun kuitenkin luette mua,senjälkeen kun linkitin nikkini facebookiin(: Helluntailaisuus on jollain lailla miun Kohtalo.. Ja se on mun oma vika..)
Ajattelin tehä äskö omankin aloituksen,mut se olis mennyt anna anteeksi-palstalle..
Peku, ei tarvitse toivotella.. silti mä toivon sulle kokoKiitoksia
Hyvää Juhannusta myös Keuruulle, joka monelle on maanpäällinen helvetti ilman juhannus-saunaa.
- rihveli
Hyvää juhannusta kaikille.
- Mikko.
auroraboreallis kirjoitti:
Hyvää juhannusta!
Hyvää juhannusta Peku!
Mikko. kirjoitti:
Hyvää juhannusta Peku!
Hyvää Juhannusta sinne Ounasjoen varteen.
Huomaatko tuolta ylempää viestistäni että Suomi24 on julistanut kirosanaksi erään kristinuskon paikoista ja se näkyy vain tähti-rivinä eli helvetti
- Mikko.
Kiitos! Kyllä huomasin, mutta en vieläkään sitä oikei ymmärtänyt.
Muutenkin mulla meni näkö onnettomaksi, sääsket pääs rokottamaan, silimä meni umpeen. Panin mustan silmälapun, sitten emäntä nauroi että onkuin joku merirosvo...Jaa, että merirosvon näköinen :)
Kun laittaa tähtirivin päälle hiiren osoittimen niin tulee teksti "Tästä keskustelusta on siivottu kirosanoja" ja myös näkyviin klikkaamalla "Poista kirosanafiltteri käytöstä"
Samat näkyy ainakin mulla tuolla ylhäällä keskustelun opasterivilläkin.- Mikko.
Pe.ku kirjoitti:
Jaa, että merirosvon näköinen :)
Kun laittaa tähtirivin päälle hiiren osoittimen niin tulee teksti "Tästä keskustelusta on siivottu kirosanoja" ja myös näkyviin klikkaamalla "Poista kirosanafiltteri käytöstä"
Samat näkyy ainakin mulla tuolla ylhäällä keskustelun opasterivilläkin.Emäntä huomautti kun luki viestejä, että rosvo Roopeksi hän tituleerasi...
Nyt ponjasin tuon lauseen, joten on se sauna pantava lämpiämään.
- + risti vain
Kirjoitit toivotuksesi väärälle palstalle. Helluntailaisuuteen ei kuulu ukko jumalan päivän viettäminen.
Johannes Kastaja oli tienraivaaja Herralle. Lähetetty Hänen edellänsä. Sitten hän joutui vankilaan. Ja myöhemmin menetti päänsä sen seurauksena, että erään tytön tanssiesitys miellytti kuningas Herodesta niin paljon, että tämä lupasi tytölle ihan mitä tahansa. Ja tyttö halusi äitinsä eli kuninkaan veljen vaimon pyynnöstä Johannes Kastajan pään. Tämä sen tähden, että Johannes parannuksen saarnaajana oli sanonut kuninkaalle, ettei tällä ollut oikeutta pitää veljensä vaimoa.
Tällaista miestä me muistelemme. Ja ennen kaikkea Herraa, jonka edellä hänet oli lähetetty. - vanha ja vakaa
on se niin väärin että pakanallinen kristinusko on sotkenut satujansa
juhannuksen todelliseen merkitykseen. Sehän on kesäpäivänseisuksen ja valon juhla ja samoin pakanallinen kristinusko on pilannut alkuperäisen joulunkin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persuja ei aluevaltuustoissa näy
Ei tunnu persuja paljon paikalliset asiat kiinnostavan, vaan ainoastaan ulkomaalaiset, joku Israel ja Trumpin fanitus.813888Päivän Riikka: Uudenkaupungin autotehdas hiljeni
Näin ne 100 000 uutta pysyvää ei-tempputyötä yksityiselle sektorille tämän hallituksen ansiosta syntyy. Työntekijöille j953271Riikka vie Suomen kohta ykköseksi työttömyyskisassa
Espanja: 10,5 % Suomi: 10,3 % Ruotsi: 9,3 % Kisa on tiukkaa, mutta Riikalla hyvä draivi päällä. Vasemmistolaisen päämin1172554Mikä ihme teitä savolaisia tuossa
p*rs*reiässä niin kiinnostelee? Että siitä pitää päntönnään huutaa.201734Miten juhlitte ensi lauantaina?
Se on kalenteriin merkitty juhlapäiväksi, niin sitä kai kuuluu juhlia.1421628Laita tunniste josta kaivattusi tietää sun kirjoittavan täällä
Joku yksilöity yhteinen juttu joka on sun ja kaivattusi välillä. Tuntomerkkinä esim. punainen pipopää, tonttu-ukko tai m761560Varusmiehen kuolema
Ei ollut vahinko, ei aiheuttanut vaaraa muille, eikä ollut rikos, mitä jää jäljelle? Oliko kyseessä oman käden kautta lä901483- 1031421
- 551113
Huippu, kaupunki ostaa hotellin
Hyvä juttu meillä on oma hotelli iloitsi Pirtihirmukin. Nyt vaan rekryt päälle ja uusi henkilökunta. Tarvitaan tekijöitä591111