Onkohan uskossa oleminen suosittua siksi,että se on niin helppoa ja mukavaa. Asioille on olemassa varmat selitykset, ei tarvitse huolehtia mistään kun herra pitää huolta omistaan ja syykin on saatanan....???
Ateisti taitaa olla se kaidan tien kulkija....se joka sietää epävarmuutta ja kantaa vastuun teoistaan ihan itse. Selvittää välinsä niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa ongelmat ovat syntyneet, eikä pääse pälkähästä seurustelemalla kolmannen osapuolen, eli mielikuvitusystävänä kanssa.
kuka se on se kaidan tien kulkija
50
266
Vastaukset
- SamiA
”Onkohan uskossa oleminen suosittua siksi,että se on niin helppoa ja mukavaa.”
Ei se mukavaa ole, vaan epämukavaa, mutta Jumala on elävä.
”Ateisti taitaa olla se kaidan tien kulkija.”
Ateisti kulkee vain omaa tietään.
”se joka sietää epävarmuutta ja kantaa vastuun teoistaan ihan itse. Selvittää välinsä niiden ihmisten kanssa, joiden kanssa ongelmat ovat syntyneet”
Ateistit aina yliarvioivat kykynsä: kärsivää ja vajavaista ateistia en ole koskaan tavannut.- 23
"Ateistit aina yliarvioivat kykynsä: kärsivää ja vajavaista ateistia en ole koskaan tavannut."
Ei niitä hellareiden raamattupiireissä juuri liikukaan. Ja jos liikkuisikin, eivät taida ruveta teille fundamentalistihörhöille paljoakaan vaikeuksistaan puhumaan. Tietävät kyllä millaista kommenttia tulisi ja sitähän ei jaksa kärsimättä kuunnella pirukaan. Jos taas ajattelen itseäni, niin eipä ole ollut tarvetta alkaa mainostamaan vaikeuksiaan ihmiselle, jonka mielipiteet ja arvot ovat niin kaukana omistani kuin inhimillisesti on mahdollista. En ole masokisti, jonka on pakko toitottaa joka puolella kuinka kamalan vaikeata elämä on. "Ateisti kulkee vain omaa tietään".
Kulje sinäkin Sami vain omaa tietäsi, toisten poluilla jää vieraaksi itselleen.
- ,
"Ateistit aina yliarvioivat kykynsä: kärsivää ja vajavaista ateistia en ole koskaan tavannut."
Älä valehtele. Kukaan ei ole täydellinen ja jokainen joutuu joskus kärsimään. Elämästä pitää vaan löytää ne hyvät puolet ja ajatella positiivisesti. Ihme synkkä ruikuttaja sinäkin. Ajatuksia: Onhan se uskossa oleminen heleppuakin ja mukavaa, tosin paljon muutakin. Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni, ei tarvi mennä saatanan selän taakseja olla kantamatta vastuuta.
Kyllä uskovaisen elämäänki voi liittyä epävarmuutta ja ihan itse kannan vastuun teoistani, niistä joihin olen kykenevä. Olen oppinut paremmin pyytämään ja antamaan anteeksi, usko on kasvattanut ja hoitanut.
Minulle se "kolmas osapuoli" on ihan todellinen, en kyllä muuten seurustelisi Hänen kanssaan.- O'ou
"Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni, ei tarvi mennä saatanan selän taakseja olla kantamatta vastuuta."
Mitähän mahdat tarkoittaa "saatanan selän taakse menemisellä" tässä yhteydessä? Käsittääkseni nimenomaan Jumalaan (ja Saatanaan) uskova ainoastaan voi mennä Saatanan selän taakse. Silloin hän sanoo, ettei itse ole oikeastaan syyllinen, vaan sielunvihollinen on johdattanut kiusaukseen.
Ateistina ei voi mennä sellaisen olennon selän taakse, jota ei edes pidä todellisena. Joten ateistina joutuu itse kantamaan vastuun tekemisistään, eikä ole mitään puolustusta, että: Enhän minä muuten, mutta kun sielunvihollinen houkutteli...
Ihmettelen myös tuota "Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni" lausetta. Ettei vaan olisi käynyt niin, että uskoon tullessasi tuli mukaan sellaisiakin syyllisyyksiä, jotka eivät oikeastaan ole edes todellisia, vaan perustuvat siihen perisyntiajatukseen. SInä vaikutat löytäneen jotakin hyvää uskonnosta. Todelliseksi jumalan kokeminen olisi mukavaa ymmärtää, miten se on mahdollista kun aistit ei riitä??
- SamiA
iksu_tep kirjoitti:
SInä vaikutat löytäneen jotakin hyvää uskonnosta. Todelliseksi jumalan kokeminen olisi mukavaa ymmärtää, miten se on mahdollista kun aistit ei riitä??
”Todelliseksi jumalan kokeminen olisi mukavaa ymmärtää, miten se on mahdollista kun aistit ei riitä??”
Olet vahingossa oikeassa: aistisi tai paremmin sanottuna vanha ihmisesi ei voi tuntea elävää Jumalaa. Sinun tulee syntyä uudestaan ylhäältä, sen jälkeen tunnet Jumalan.
Taivasten valtakunta on sen jälkeen sisälläsi. - -
SamiA kirjoitti:
”Todelliseksi jumalan kokeminen olisi mukavaa ymmärtää, miten se on mahdollista kun aistit ei riitä??”
Olet vahingossa oikeassa: aistisi tai paremmin sanottuna vanha ihmisesi ei voi tuntea elävää Jumalaa. Sinun tulee syntyä uudestaan ylhäältä, sen jälkeen tunnet Jumalan.
Taivasten valtakunta on sen jälkeen sisälläsi."Olet vahingossa oikeassa: aistisi tai paremmin sanottuna vanha ihmisesi ei voi tuntea elävää Jumalaa. Sinun tulee syntyä uudestaan ylhäältä, sen jälkeen tunnet Jumalan.
Taivasten valtakunta on sen jälkeen sisälläsi."
Tuo ei tarkoita yhtään mitään. Abstraktia ohutta yläpilvihuttua. Höpönpöpöä, jolla toki voi kätevästi lopettaa keskustelun. O'ou kirjoitti:
"Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni, ei tarvi mennä saatanan selän taakseja olla kantamatta vastuuta."
Mitähän mahdat tarkoittaa "saatanan selän taakse menemisellä" tässä yhteydessä? Käsittääkseni nimenomaan Jumalaan (ja Saatanaan) uskova ainoastaan voi mennä Saatanan selän taakse. Silloin hän sanoo, ettei itse ole oikeastaan syyllinen, vaan sielunvihollinen on johdattanut kiusaukseen.
Ateistina ei voi mennä sellaisen olennon selän taakse, jota ei edes pidä todellisena. Joten ateistina joutuu itse kantamaan vastuun tekemisistään, eikä ole mitään puolustusta, että: Enhän minä muuten, mutta kun sielunvihollinen houkutteli...
Ihmettelen myös tuota "Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni" lausetta. Ettei vaan olisi käynyt niin, että uskoon tullessasi tuli mukaan sellaisiakin syyllisyyksiä, jotka eivät oikeastaan ole edes todellisia, vaan perustuvat siihen perisyntiajatukseen."Mitähän mahdat tarkoittaa "saatanan selän taakse menemisellä" tässä yhteydessä? Käsittääkseni nimenomaan Jumalaan (ja Saatanaan) uskova ainoastaan voi mennä Saatanan selän taakse. Silloin hän sanoo, ettei itse ole oikeastaan syyllinen, vaan sielunvihollinen on johdattanut kiusaukseen.
Ateistina ei voi mennä sellaisen olennon selän taakse, jota ei edes pidä todellisena. Joten ateistina joutuu itse kantamaan vastuun tekemisistään, eikä ole mitään puolustusta, että: Enhän minä muuten, mutta kun sielunvihollinen houkutteli..."
Viittasin aloitukseen jossa arveltiin että uskovainen ihminen syyttää saatanaa pahoista teoistaan. Itse en ole 16 vuoden uskossa oloni aikana ikinä syyttänyt saatanaa synneistäni. Saatana voi houkutella ja kiusata, mutta kyllä se ihminen itse tekee päätöksen tehdä väärin ja näin ollen on itse vastuullinen, näin siis uskovaisen näkökulmasta.
"Ihmettelen myös tuota "Ja uskoon tullessani ymmärsin syvemmin ja kirkkaammin oman syyllisyyteni" lausetta. Ettei vaan olisi käynyt niin, että uskoon tullessasi tuli mukaan sellaisiakin syyllisyyksiä, jotka eivät oikeastaan ole edes todellisia, vaan perustuvat siihen perisyntiajatukseen."
Itse koen sen niin että "silmäni avautuivat". Aloin nähdä uskossa sen oman realistisen tilani. Toisaalta koen että usko on kasvattanut niinkin että en kanna enään syyllisyyttä asioista joille en voi mitään, armo itseä kohtaan on kasvanut. Jeesuskin käski rakastamaan lähimmäistään mutta myös itseään. Uskonkin että, Itsensä terveellä tavalla rakastaminen vähentäisi monin tavoin ihmisten pahoinvointia.iksu_tep kirjoitti:
SInä vaikutat löytäneen jotakin hyvää uskonnosta. Todelliseksi jumalan kokeminen olisi mukavaa ymmärtää, miten se on mahdollista kun aistit ei riitä??
Ymmärrän hyvin kysymyksen. Raamattu sanoo ns. yleisessä ilmoituksessa, että Jumalan teot on nähtävissä luonnossa. Minusta luonto onkin hämmästyttävän kaunis, "yökuuhkarina" olenkin usein ihaillut aivan upeita kesäisiä yötaivaita upeine värisävyineen, suorastaan mykistävän kaunista, maailman parasta taidetta :)
Toiseksi koen Jumalan läsnäolon usein rukoilessa. Mielen ja sydämen valtaa käsittämätön rauha ja tyyneys, hoitavaa ja virkistävää. En sillä tavalla "kuule Jumalan ääntä", mutta usein mieleen ihan kuin lasketaan jokin ajatus tai asia ja tulee sellainen varmuus, että tämä on nyt Jumalasta. Aika vaikia tätä on tyhjentävästi selittää. Ja ymmärrän täysin, että herättää kysymyksiä,epäilyksiä ja hämmästystä. Mutta toisaalta kun minua on masennukseni takia "tutkittu ja hutkittu" aika paljon niin sen alan ammattilaiset(psykologit,psykiatrit,erik.sairaan.hoitajat ynm.) ovat todenneet että en ainakaan harhoista kärsi ja uskonikin olen tuonut heille esille.juhani1965 kirjoitti:
Ymmärrän hyvin kysymyksen. Raamattu sanoo ns. yleisessä ilmoituksessa, että Jumalan teot on nähtävissä luonnossa. Minusta luonto onkin hämmästyttävän kaunis, "yökuuhkarina" olenkin usein ihaillut aivan upeita kesäisiä yötaivaita upeine värisävyineen, suorastaan mykistävän kaunista, maailman parasta taidetta :)
Toiseksi koen Jumalan läsnäolon usein rukoilessa. Mielen ja sydämen valtaa käsittämätön rauha ja tyyneys, hoitavaa ja virkistävää. En sillä tavalla "kuule Jumalan ääntä", mutta usein mieleen ihan kuin lasketaan jokin ajatus tai asia ja tulee sellainen varmuus, että tämä on nyt Jumalasta. Aika vaikia tätä on tyhjentävästi selittää. Ja ymmärrän täysin, että herättää kysymyksiä,epäilyksiä ja hämmästystä. Mutta toisaalta kun minua on masennukseni takia "tutkittu ja hutkittu" aika paljon niin sen alan ammattilaiset(psykologit,psykiatrit,erik.sairaan.hoitajat ynm.) ovat todenneet että en ainakaan harhoista kärsi ja uskonikin olen tuonut heille esille.Koen myöskin voimakkaana luonnon kauneuden tuoman onnen ja mielihyvän. Ajattelen, miten hienoa, että saan olla osa tätä kaikkea, näkemässä ja kokemassa.Tai oikeastaan en edes ajattele, vain näen, koen ja olen onnellinen. Voisiko siinä olla jokin yhteys? Kun tietoisena minänä oleminen katoaa, toiset kokevat sen jumalan läsnäoloksi?
Masennus on kuulemma surematta jäänyttä surua. Oletko sitämieltä?
Toivottavasti olet löytänyt terapeutin, jonka kanssa "synkkaa" ja jonka kanssa voit puhua sinulle tärkeistä asioista niin, että voit saada voimaa. :)iksu_tep kirjoitti:
Koen myöskin voimakkaana luonnon kauneuden tuoman onnen ja mielihyvän. Ajattelen, miten hienoa, että saan olla osa tätä kaikkea, näkemässä ja kokemassa.Tai oikeastaan en edes ajattele, vain näen, koen ja olen onnellinen. Voisiko siinä olla jokin yhteys? Kun tietoisena minänä oleminen katoaa, toiset kokevat sen jumalan läsnäoloksi?
Masennus on kuulemma surematta jäänyttä surua. Oletko sitämieltä?
Toivottavasti olet löytänyt terapeutin, jonka kanssa "synkkaa" ja jonka kanssa voit puhua sinulle tärkeistä asioista niin, että voit saada voimaa. :)Hyvin kirjoitit luonnon kauneudesta, itse koen hyvin samoin. Ajatukset väistyvät ja kokee kaiken ja on hyvä olla. Viimeksi tänään ihailin betonilaatan välistä työntyviä kauniita heiniä jädetötteröö syödessä :)
Paljon minun masennusta on tutkittu eikä siihen oikeen ole yksiselitteistä syytä löytynyt, uskonkin että se on monen osatekijän summa. Päivä kerrallaan menen eteenpäin, toisaalta sairauteni myötä ymmärrän muita samasta kärsiviä ja olen pystynyt olemaan "kuuntelevana korvana" heille.
Kiitos toivotuksistasi, itsekkin pidän tärkeänä että hoidettavan ja terapeutin kemiat kohtaa. Itselläni on ollu apua ns.ryhymäterapiasta, jossa masennusta kärsivät voivat jakaa kokemuksia ja tukea toisia, vertaistukea parhaimillaan.
Aurinkoisia ja lämpöisiä kesäpäiviä sinulle :)juhani1965 kirjoitti:
Toiseksi koen Jumalan läsnäolon usein rukoilessa. Mielen ja sydämen valtaa käsittämätön rauha ja tyyneys, hoitavaa ja virkistävää. En sillä tavalla "kuule Jumalan ääntä", mutta usein mieleen ihan kuin lasketaan jokin ajatus tai asia ja tulee sellainen varmuus, että tämä on nyt Jumalasta. Aika vaikia tätä on tyhjentävästi selittää. Ja ymmärrän täysin, että herättää kysymyksiä,epäilyksiä ja hämmästystä. Mutta toisaalta kun minua on masennukseni takia "tutkittu ja hutkittu" aika paljon niin sen alan ammattilaiset(psykologit,psykiatrit,erik.sairaan.hoitajat ynm.) ovat todenneet että en ainakaan harhoista kärsi ja uskonikin olen tuonut heille esille.Mutta tuohan ei ole ilmoitus, vaan sinun kokemuksiasi. Valitettavasti yhden henkilön kokemukset ja niiden tulkinta eivät riitä todisteeksi toiselle. Vai kuinka uskottavalta tämä kuulostaa:
"Minä uskon kristinuskon jumalaan, koska Suomi24:n keskustelupalstan käyttäjä 'juhani1965' kokee luonnon kauniina ja rukouksen hyvin rauhallisena".- Tunne ei äly
juhani1965 kirjoitti:
Toiseksi koen Jumalan läsnäolon usein rukoilessa. Mielen ja sydämen valtaa käsittämätön rauha ja tyyneys, hoitavaa ja virkistävää. En sillä tavalla "kuule Jumalan ääntä", mutta usein mieleen ihan kuin lasketaan jokin ajatus tai asia ja tulee sellainen varmuus, että tämä on nyt Jumalasta. Aika vaikia tätä on tyhjentävästi selittää. Ja ymmärrän täysin, että herättää kysymyksiä,epäilyksiä ja hämmästystä. Mutta toisaalta kun minua on masennukseni takia "tutkittu ja hutkittu" aika paljon niin sen alan ammattilaiset(psykologit,psykiatrit,erik.sairaan.hoitajat ynm.) ovat todenneet että en ainakaan harhoista kärsi ja uskonikin olen tuonut heille esille."Mutta toisaalta kun minua on masennukseni takia "tutkittu ja hutkittu" aika paljon"
Uskoon tulemisella ja uskomisella ylipäätänsä onkin juuri tunneperäiset syyt. Usein henkilö on kokenut elämänsä enemmän tai vähemmän epätyydyttäväksi.
- Älä vain ajattele
Uskonto tarkoittaa sitä, että menee aina ali siitä missä aita on matalin.
Järjen käyttämistä pidetään paheksuttavana ja turmiollisena.
Eikä tarvitse koskaan ajatella. Mitään.
Saman huomaa heti, kun lukee yhdenkin palstan hihun "kirjoituksen".
Niissä ei totta vieköön ole ajattelun syntiin syyllistytty. - silloin muinoin
Jo Sigismund Froid sanoi aikoinaan että ateismi on... heh heh!
- ?????
''Sigismund Froid''
Kuka se on, ja mitä hän sanoi? - tämmöstä.
????? kirjoitti:
''Sigismund Froid''
Kuka se on, ja mitä hän sanoi?Se sanoi että ateismi on ihmisten korvien välissä tuotettua pakokeinoa todellisuudesta.
- ?????
tämmöstä. kirjoitti:
Se sanoi että ateismi on ihmisten korvien välissä tuotettua pakokeinoa todellisuudesta.
Unohdit kertoa kuka Sigismund Froid on.
- semmonen.
????? kirjoitti:
Unohdit kertoa kuka Sigismund Froid on.
Se oli yks kiinalainen mies. Eli joskus 1200-luvulla.
- uskis vs. koskis
semmonen. kirjoitti:
Se oli yks kiinalainen mies. Eli joskus 1200-luvulla.
Hitto, menin lankaan. Veikkasin puolailaiseks mutta onneks en ehtiny sanoo..
- menit lankaan
Tää ei ookaan sama tyyppi ku Sigismus Froid. Häh häh!
- ????
Eikä Sigismus Froid ole sama tyyppi kuin Sigismund Froid?
- juu, tarkoitan ei
Ei ole.
- väärä tieto
Juhannus on Johannes Kastajan muistopäivä. Moni ateisti ei tiedä sitä. Tuli nyt tämäkin selvitetyksi. Moni ateisti luulee että Juhannus on makkaranpaiston juhlapäivä.
väärä tieto kirjoitti:
Juhannus on Johannes Kastajan muistopäivä. Moni ateisti ei tiedä sitä. Tuli nyt tämäkin selvitetyksi. Moni ateisti luulee että Juhannus on makkaranpaiston juhlapäivä.
Kukin juhlii omiansa. Minun juhannukseni on pisimmän päivän lyhimmän yön bakkanaali :) Ja jos jollekulle makkaranpaiston juhlapäivä, niin on!!! Ei kannata tulla toisten notskeille kihraamaan, että väärin juhlittu :)
- hymykristitty
iksu_tep kirjoitti:
Kukin juhlii omiansa. Minun juhannukseni on pisimmän päivän lyhimmän yön bakkanaali :) Ja jos jollekulle makkaranpaiston juhlapäivä, niin on!!! Ei kannata tulla toisten notskeille kihraamaan, että väärin juhlittu :)
Mä voisin antaa ateistillekin grillimakkaraa ja pyytää se nuotion ääreen jos se näyttäisi kovin onnettomalta. :)
hymykristitty kirjoitti:
Mä voisin antaa ateistillekin grillimakkaraa ja pyytää se nuotion ääreen jos se näyttäisi kovin onnettomalta. :)
:)
iksu_tep kirjoitti:
:)
Voisin tässä notskillä kysellä, onko meillä muuta pelättävää, kuin fundamentalistit? Mitä mieltä olet?
- ei pelkoa
iksu_tep kirjoitti:
Voisin tässä notskillä kysellä, onko meillä muuta pelättävää, kuin fundamentalistit? Mitä mieltä olet?
No, en minä pelkää fundamentalistiateisteja.
- näin on
iksu_tep kirjoitti:
No mikset?
Ei niissä ole mitään pelättävää - yksinkertaisesti sanottuna.
näin on kirjoitti:
Etkö ole huomannut, mitä fundamentalismi saa aikaan? Sotia, väkivältaa, mielivaltaa, sortoa...
Islamisteilla sharian noudattaminen , kristityillä yhteisöjen jäsenten hyväksikäyttö ja nöyryyttäminen.........Maailmassa on mun mielestäni paljon sekä fanaattisesta uskonnollisuudesta lähtöisin olevaa väkivaltaa sekä toisaalta uskonnon oikeuttamaa ahneutta ja vallanhimoa. Ihmiset voivat kiistämättömän oikeassaolemisensa tähden sulkea silmänsä siltä mitä ovat tekemässä.
Näetkö sinä jotenkin toisin?väärä tieto kirjoitti:
Eikös juhannus mahtaisi olla alunperin Ukon juhla? Katolisena aikana siitä väännettiin Johannes Kastajan päivä ja nimeksi tuli lopulta juhannus. Ja entäs kaikki juhannukseen liittyvät tavat? Kokot, ryyppääminen, taiat? Ne kaikki ovat perua esikristillisesltä ajalta.
- Kantapää
väärä tieto kirjoitti:
"Juhannus on Johannes Kastajan muistopäivä."
Juupase joo.. Ihan vaan tiedoksesi, alunalkujaan (ja ainakin omassa perhepiirissäni edelleen) juhannus on keskikesän ja "yöttömän yön" juhla, samaan tapaan kuin joulu oli alkujaan keskitalven juhla.
Tämä siis ennen kuin kristityt alistajat saapuivat lännestä ja vanhemman kulttuurin tuhoamisen yhteydessä liimasivat haparasti oman ideologiansa vanhojen "pakanallisten" juhlapäivien päälle..
"Moni ateisti ei tiedä sitä."
Tiesitkös sinä, että maanantai on kuunjumalan (vai jumalattaren?) päivä, torstai ukkosenjumalan päivä, perjantai hedelmällisyyden jumalattaren päivä ja sunnuntai auringonjumalan päivä jne..? näin on kirjoitti:
Eikö ateistikin voi heittäytyä fundamentalistikseksi? Rääkätä uskovia, pitää heitä täydellisinä idiootteina, jotka on lupa tappaa...Eikös se fundamentalismi ole juuri sitä, että tietää Oikean Totuuden, ja "väärässä" olijoilla ei ole ihmisarvoa? Vai mitä ajattelet?
- nosto
nosto
- Tiellä ollaan?
Jos tuo elämäntapa sinulle kelpaa nin seovittele sitten ongelmasi ja siedä sitä epävarmuuttasi sitten. Voit myös rähjätä toisten kansa omaan piikiisi. Itse me tiemme valitsemme.
Itselläni se tie on ollut Jeesus Kristus jo yli 40 vuota empä näe tarvetta poiketa tieltä tulevinakaan päivinä.
Elämäni on todella mielenkiintoista ja rikasta! Vedit pärstäsi sivuun! Pettikö pokka?Kyllä, petti pokka. Täällä tuntuu olevan sen varran häiriintynyttä porukkaa seassa...fundamentalistit ovat pelottavia. Niin ateisteissa kuin uskovaisissakin.
Ja mukavaa, että olet tiesi löytänyt, rehellisenä itsellesi, armeliaana muilla.Sinulla sitä pokkaa ei näytä olevan edes rekisteröitymiseen. Että se siitä pokasta. Puskista huutelija.
- Tiellä ollaan
En häpeä kuvaani ja persoonallisuuttani. Uskon Jumalan varjelukseen, mutta en laittele kuviani nettiin. Syitä on monia: minut tuntevat voisivat pitää sitä jotenkin itsensä korottamisensa ja ylentämisenä. Haluan tuoda esille vain Jumalan pelastussanomaa ja olen vain yksi Hänen halpa palvelijansa.
Joskus aikoinaan sain jopa uhkauksia joiltain häiriköiltä. En ole paljastanut edes paikkakuntaa, missä elelen. Jos henkilöllisyyteni paljastuisi, olisi suojelusenkeleilläni todella paljon työtä. Ei minun Herran omana tarvitse pelätä, mutta järki ja ymmärrys on annettu. Ei kannata uhmailla ja teitoisesti saattaa itseänsä vaaraan.
Tällä palstalla kirjoittelee todellakin sairasta porukkaa. Liikun melko paljon ja Suomessa on pieni väestö. Selvän kuvan perusteella kyllä tunnisttaa ja kävelee jossakin vastaa?- A the ist
Tyypillisen vainoharhainen hihhuli. Suurista puheistasi huolimatta saat olla täällä Suomessa ihan rauhassa, vaikka naamasi olisi missä. Ei se oikeasti ketään juuri koskaan kiinnostaisi, paitsi ehkä muutamaa samanlaista kahjoa. Ei täällä ole olemassa mitään uskovien vainoa, vaikka te niin mielellänne moisesta hekumoittekin. Palaa maanpinnalle ja lakkaa höpöttämästä.
- ranx
Vastakkainasettely vain sen itsensä vuoksi.
Ateisti ei siedä epävarmuutta sen enempää kuin uskovainenkaan, sama pätee vastuun kantamiseen joka omasta mielestäni on enemmän vanhempien kasvatuksessa opettama tapa. Uskovainen tai ei, voi ihminen olla täysin vastuuton.
Ja mistä olet saanut päähäsi että ateisti selvittää välinsä kenenkään kanssa? Tällä asialla ei ole mitään tekemistä ateismin kanssa.
Sinänsä ihan mukava veto, mutta meni vähän sivuun. Mieti ihmisyyttä syvemmälti äläkä jää junnaamaan ateismin ja uskontojen ulkoista vaikusta siihen.- yksjokuvaan
Olet oikeassa siinä, että pohjimmiltaan vastuunkantaminen on yksilökohtaista ja yleensä riippumaton vakaumuksesta. Ihmisen luonne ja kasvatus ovat isoja tekijöitä, ja se, millaisen elämänkatsomuksen hän omaksuu. Funktionaalisesti kuitenkin uskovaisuus ja uskottomuus tarjoavat erilaiset eväät sille, miten ihmisen olisi elämäänsä elettävä ja otettava vastuu teoistaan. Kristillisyydessä olennaista on juurikin se kolmas osapuoli eli Jumala, joka on suurin tuomari. Vastuu kannetaan siis Jumalalle, ja kun tätä heppua tarpeeksi rukoilee, voi saada anteeksi jopa murhankin synnin. Ihmisellä on siis toki vastuu teoistaan, mutta kaiken voi saada anteeksi. Ei tarvitse kuin hieman tarkastella kristinuskon historiaa niin voi todeta, millaisia hirmutekoja Jumalan varjolla ja "suostumuksella" on tehty. Ääritapauksissa siis ihminen saattaa kuvitella, että hän voi sysätä kaiken vastuun Jumalalle, ja tässä tullaan tietenkin vakavaan ongelmaan.
Toisaalta ateismissa (ja vielä tarkemmin ateistisessa eksistentialismissa, joka on itselleni läheisin ideologia) ihminen on yksin vastuussa omista teoistaan, jopa intohimostaan, kuten Sartre sanoo. Ei ole mitään kuvitteellista olentoa, jolle voisi yrittää sälyttää pahimpia tekojaan ja jolta pyytää armahdusta. Ihminen tekee itsestään sellaisen kuin hän on, pyrkien tietenkin hyvään toisia ihmisiä kunnioittaen. Ateismissa ihmiselämällä on aivan erityinen arvo, sillä jokaista syntynyttä kohden on ollut miljardeja sellaisia, jotka eivät saaneet mahdollisuutta syntyä. Ateismi on syvällistä elämän ihmeen kunnioittamista, ja vaikka siinä ihminen on vapaa tekemään itsestään millaisen haluaa, myös vastuu on raskas. Ihminen ei suinkaan voi tehdä mitä hän haluaa, vaan aina on otettava huomioon toiset ihmiset sekä elävät olennot ylipäänsä.
Nämä vastuuasiat kumpuavat siis ajattelun ytimestä. Jokainen ihminen vakaumuksestaan riippumatta on velvollinen noudattamaan yhteiskunnan pelisääntöjä ja lakeja, ja rikollisista teoista vastataan virkavallalle ja tuomioistuimelle, kun taas pienemmät rikkeet toista ihmistä kohtaan jo pelkkä inhimillisyys vaatii sovittamaan henkilökohtaisesti. Ehkä aloituksen tarkoitus oli viestittää, että kun mennään ajattelun tasolla syvemmälle, uskovaisille maallinen tuomioistuin ei edusta sitä suurinta lakia. Ihminen joka tuomitaan tässä elämässä, voi tulla armahdetuksi tuon puoleisessa, ja toisin päin. Tiivistettynä: ihmisen on mahdollista tehdä paljonkin pahaa, ja silti Jumala voi hänet armahtaa, kun vain tarpeeksi katuu ja anoo anteeksiantoa. Ateismissa sen sijaan pyritään kunnioittamaan elämää sellaisenaan, ihmistä sellaisenaan, ja välttämään sellaista, mikä voisi vahingoittaa toista. - yksjokuvaan
yksjokuvaan kirjoitti:
Olet oikeassa siinä, että pohjimmiltaan vastuunkantaminen on yksilökohtaista ja yleensä riippumaton vakaumuksesta. Ihmisen luonne ja kasvatus ovat isoja tekijöitä, ja se, millaisen elämänkatsomuksen hän omaksuu. Funktionaalisesti kuitenkin uskovaisuus ja uskottomuus tarjoavat erilaiset eväät sille, miten ihmisen olisi elämäänsä elettävä ja otettava vastuu teoistaan. Kristillisyydessä olennaista on juurikin se kolmas osapuoli eli Jumala, joka on suurin tuomari. Vastuu kannetaan siis Jumalalle, ja kun tätä heppua tarpeeksi rukoilee, voi saada anteeksi jopa murhankin synnin. Ihmisellä on siis toki vastuu teoistaan, mutta kaiken voi saada anteeksi. Ei tarvitse kuin hieman tarkastella kristinuskon historiaa niin voi todeta, millaisia hirmutekoja Jumalan varjolla ja "suostumuksella" on tehty. Ääritapauksissa siis ihminen saattaa kuvitella, että hän voi sysätä kaiken vastuun Jumalalle, ja tässä tullaan tietenkin vakavaan ongelmaan.
Toisaalta ateismissa (ja vielä tarkemmin ateistisessa eksistentialismissa, joka on itselleni läheisin ideologia) ihminen on yksin vastuussa omista teoistaan, jopa intohimostaan, kuten Sartre sanoo. Ei ole mitään kuvitteellista olentoa, jolle voisi yrittää sälyttää pahimpia tekojaan ja jolta pyytää armahdusta. Ihminen tekee itsestään sellaisen kuin hän on, pyrkien tietenkin hyvään toisia ihmisiä kunnioittaen. Ateismissa ihmiselämällä on aivan erityinen arvo, sillä jokaista syntynyttä kohden on ollut miljardeja sellaisia, jotka eivät saaneet mahdollisuutta syntyä. Ateismi on syvällistä elämän ihmeen kunnioittamista, ja vaikka siinä ihminen on vapaa tekemään itsestään millaisen haluaa, myös vastuu on raskas. Ihminen ei suinkaan voi tehdä mitä hän haluaa, vaan aina on otettava huomioon toiset ihmiset sekä elävät olennot ylipäänsä.
Nämä vastuuasiat kumpuavat siis ajattelun ytimestä. Jokainen ihminen vakaumuksestaan riippumatta on velvollinen noudattamaan yhteiskunnan pelisääntöjä ja lakeja, ja rikollisista teoista vastataan virkavallalle ja tuomioistuimelle, kun taas pienemmät rikkeet toista ihmistä kohtaan jo pelkkä inhimillisyys vaatii sovittamaan henkilökohtaisesti. Ehkä aloituksen tarkoitus oli viestittää, että kun mennään ajattelun tasolla syvemmälle, uskovaisille maallinen tuomioistuin ei edusta sitä suurinta lakia. Ihminen joka tuomitaan tässä elämässä, voi tulla armahdetuksi tuon puoleisessa, ja toisin päin. Tiivistettynä: ihmisen on mahdollista tehdä paljonkin pahaa, ja silti Jumala voi hänet armahtaa, kun vain tarpeeksi katuu ja anoo anteeksiantoa. Ateismissa sen sijaan pyritään kunnioittamaan elämää sellaisenaan, ihmistä sellaisenaan, ja välttämään sellaista, mikä voisi vahingoittaa toista.Jatkan vielä sen verran, että minulla jäi tekstistäni pois eräs hyvin olennainen seikka, eli sielunvihollinen, piru, iso kiero, vanha kehno tai miksi sitä nyt haluaa kutsuakaan. Koska etenkin lahkouskovaisuudessa ajatellaan, että saatana kuiskuttelee ihmisen korvaan jatkuvasti ja houkuttelee ilkitekoon, voidaan vastuu sysätä myös tämän toisen mielikuvitusolennon harteille, ja varsinkin joissakin mielisairaustapauksissa henkilö on saattanut uskoa järkähtämättömästi, että häntä on ohjaillut itse paholainen.
Tarkoitin, ateisti selvittää tai jättää selvittämättä....mutta ei pääse sovintoon minkään kolmannen kautta. Hyvä kun korjaat, huomaan usein kirjoittavani aika epätarkasti. Sama vastuun kantamisessa, vaihtoehtona ei ole se joku muu mielikuvitusmaailmassa.
Epävarmuuden sietämisestä olen eri mieltä. Ainakin, jos kyse ei ole mistään fundamentalistiateistista. Sen hyväksyminen, että ei ole mitään valmista totuutta, hyväksyy ei-tietämisen sellaisten asioiden suhteen, mihin esim. raamattu tarjoaa vastauksen, vaatii kykyä sietää epävarmuutta huomattavasti enemmän, kuin vaihtoehto, jossa "Tieto oikeasta" otetaan lähtökohdaksi.
Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vasemmistohallitus palauttaa hintasääntelyn, esim. bensalitra vain 1e.
Tuleva vasemmistolaisista koostuva hallitus ottaa käyttöön vanhat hyvät keinot pitää hinnat kurissa. Tähän tarkoitukse1084876Vasemmistolainen valehteli jälleen - Purra tai persut eivät luvanneet "euron bensaa"
Väite "euron bensasta" on ensisijaisesti poliittisten vastustajien käyttämä puhdas vale. Persut kyllä kampanjoivat näky1143972Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"
Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä2133886Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen
Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.1202275Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä
Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575801987Mitä on tullut
Entisen abcn rakennuksen tilalle se oli tyhjillään monta vuotta siellä oli jo nyt valot onko huoltoasema? 5:30.801386- 1371364
Palosta selvinnyt 18 vuotias munira tarvitsi tulkin kun puhui Iltalehdelle
Suomessa asuva 18 vuotias tarvii tulkin !!! Tää Suomea puhumaton on palossa kuolleen naisen veli ja asui perheen kanssa.1711361En ymmärrä ateisteja!
Raamattu on aitoa historiaa, jotka ovat kirjoittaneet aikalaiset! Mitä änkyröitte turhaa???5851269- 531145