Haluaisin kääntyä Juutalaisuuteen.suomessa on uskonnon vapaus ja olenpa kokenut muut uskonnot vieraiksi.minulla on Juutalais ystäviä mutta en ole tästä asiasta tohdinnut kysyä. siis nyt kysyn että mistä voisin saada perus uskon kappaleet mistä opiskella Juutalaisuutta .Mikve kylpyä kohti mennäään
Asiallisia vastaukksia kiitos !
Kääntyminen
12
189
Vastaukset
- meno, ei meinaus
Piruako siinä ihmettelet, jos meinaat alkaa juutalaiseksi, niin alat juutalaiseksi!
Kyllä ne rabbit sulle ohjeita antaa, pöllö!- esinahka sauhuaa
Vanhemmalla iällä suoritettava ympärileikkaus voi olla melkoisen kivulias toimenpide. Varsinkin jos esiintyy aamuerektiota. Uskonvaihtamiseen liittyvät rituaalit saavatkin jonkin verran sattua, ettei nyt ihan ilman uhrauksia vaihda uskoaan.
- kääntynyt usassa
Ota yhteyttä juutaiseen seurakuntaan,siellä neuvotaan sekä opastetaan tavat.(rukoileminen rukousnauhoja käytt'äen ja naisilla kynttilöiden sytyttämiset, astioitten koserointi ym).Pitää opetella muutama kirjallinen asijoita.Tällä palstalla on mainittu ne kirjat joissa on ne opeteltavat perusasiat jotka sisältyy kääntymiseen.Tärkeintä on että olet ymmärtänyt miksi juutaisuudessa on näin ja sen jälkeen haluaa noudataa juutaisia tapoja.Itse minä asuin vähän aikaa USA;ssa opiskeluaikana yhteisössä jossa noudatettiin koser-ruokavaliota niin minulle kääntyminen oli helppoa sen jälkeen .Minulla oli myös aika paljon psygologin keskustelun tyyppisiä keskusteluja rabin kanssa.Ja lopuksi oli juhla jossa luin tooraa ja mikve(minulle ei ollut ympärileikkausta koska olen nainen)Minulla oli opillinen suuntaus, joka on vähän vapaampi kuin ortodoksisuus,mutta heidänkin tapoihin helposti oppii ja samalla omaksuu ortodoksi juutaisuuden.Kysäsepä juutaisilta ystäviltä pääsikö perhejuhliin ,näyt miten tiivis perheyhteisö heillä.Chabat Lubavits järjestö helsingissä järjestää yleisötilaisuuksia jossa on sinkkuhenkilön typpisille juhlia, heidän tapoihin tutustumista varten
- yhtk.tiet.
Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?
Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti. - dragonheart
yhtk.tiet. kirjoitti:
Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?
Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti.Minä taas ajattelisin, että juutalaisuus voi kiinnostaa sen vuoksi, että se on Jesuksen uskonto. Ilmeisesti hän kuului johonkin aikoinaan jumalan valtakunnan tuloa odottaneeseen haaraan. Nykyinen kristinusko on oikeastaan täysin erillään juutalaisuudesta. Ne kulkivat aikoinaan sekaisin, mutta ihmisen korottaminen jumalaksi ajoi ne eri teille.
Juutalaisuuden rituaalit ovat kuitenkin näkemykseni mukaan vanhaa "taikauskoa" ja silloisia tapoja. Ne ovat tänä päivänä todellakin aikansa eläneitä.
Monelle tuollaiset tavat ovat varmasti myös este kääntyä juutalaisuuteen. - yttttttttttttttttttt
yhtk.tiet. kirjoitti:
Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?
Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti.Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko.
Rituaalit ja ennemuuta rukoukset tekevät ihmisestä ja paikoista pyhiä , puhdistavat sielua ja kehoa.
Ne auttavat Jumalkokemukseen jossa ihminen kokee olevansa yhteydessä J-malaan.
Jumalayhteys on kaiken A ja O - messiaaninen uskova
yttttttttttttttttttt kirjoitti:
Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko.
Rituaalit ja ennemuuta rukoukset tekevät ihmisestä ja paikoista pyhiä , puhdistavat sielua ja kehoa.
Ne auttavat Jumalkokemukseen jossa ihminen kokee olevansa yhteydessä J-malaan.
Jumalayhteys on kaiken A ja O>>Teot ovat tärkeitä juutalaisuudessa eivät ainoastaan usko. >>
Sama pätee kristinuskoon: Usko ilman tekoja on kuollut. Näytä sinä minulle uskosi ilman tekoja, niin minä näytän uskoni teoissani!
Mutta Jumalan Phäne Hengen johdattamat ja valmistamat teot eivät ole rituaaleja, joita pakonomaisesti noudatamme täyttääksemme Lain. Laki on jo täytetty, siihen ei ole ihmisellä mitään lisättävää.
Amen. Le olmei olamim. - 40+
yhtk.tiet. kirjoitti:
Mulla vahvistuu tästäkin se käsitys, että juutalaisuus ja muutamat muut suuntaukset viehättävät lähinnä sen takia, että ne sisältävät kummallisia rituaaleja. Ihmiset ei hae mitään uskoa, vaan ulkonaisia tapoja ja hyväksyntää jossain yhteisössä. Rituaalit tuo jotain turvallisuutta ja pysyvyyttä, vaikkei niissä mitään järkeä olisikaan eikä ne ihmistä sen pyhemmäksi tai paremmaksi ihmiseksi tee. Siksi monet luterilaisetkin haluaa ortodoksiksi, siis kreikkalaiskatoliseksi kun siinä pöllyytellään savuja ja hoilotetaan monotonisella äänellä ja pussaillaan kuvia ja tehdään ristimerkkejä. Muslimit pyllistelee ja paastoaa, tai on paastoavinaan. Monelle koko uskonto tarkoittaa vain erilaisten rituaalien toimittamista, varsinkin jos on perinyt uskonnon, nykyäänhän ihmiset voi ainakin Suomessa valita uskontojen markkinakojuista mikä sattuu milloinkin miellyttämään ja itselle sopimaan. Ihmisellä on joku tarve saavuttaa jotain pyhyyttä rituaaleilla omaan tylsään arkeen, uskonto on hengellistä viihdettä. Oma henkilökohtainen näkemykseni on että jos minä joutuisin suorittamaan järjenvastaisia rituaaleja, niin tuntisin itseni teeskentelijäksi. Ei se ihmisen sisin riipu ulkonaisista muodoista ja menoista ja siitä mitä sitä syö ja juo ja milloin. Eikö se Jumala muka rakasta, jos ei ole esinahkaa leikattu tai menee vahingossa hissilla sapattina? Onko siitä seurauksena ikuinen helvetti vai mikä sanktio?
Jos sitä uskoo jumalaan, niin miksi ihmeessä sitä ei vaan voi uskoa ja tyytyä siihen? Miksi pitää alkaa vihaamaan, tappamaan ja hoilottamaan jotain ihme hoilotuksia ja lukea jotain ikikvanhoja tekstejä menneiden maailmoiden tavoista joista ei ymmärrä kuitenkaan pätkääkään eikä ne kosketa ketään nykypäivänä. Uskonto palvelee ihmisen alimpia viettejä ja alhaisia vaistoja ja estää ihmistä kehittymästä henkisesti.yhteiskuntatieteilijälle
vinha perä on analyysissäsi, mutta ei se mikään kaikenkattava selitys ole rituaaliselle käyttäytymiselle. Uskontoon kääntyvä tuskin alkaa vihata ja tappaa, ei ainakaan juutalaisuuteen kääntyvän pitäisi. Rituaalien kautta ihminen kontaktoi J-laa ja rituaalit rytmittävät arkea, siis pitävät J:lan mielessä. Uskonto ei ole pelkästään oma päänsisäinen juttu, että minäpä vaan uskon johonkin. Uskova yleensä haluaa elää sen arjessakin konkreettisesti todeksi. Tärkeää on myös kokea kuuluvansa ketjuun ihmisiä, jotka ovat vuosisadoista ja-tuhansista toiseen kokeneet samoin. Juutalaisilla on erityinen velvollisuus ylläpitää tapojaan. Muiden niitä ei tarvitse noudattaa. Muut saavat rauhassa vain uskoa, ei tarvitse edes "hoilotella".
tuosta markkinakojusta tuli vielä mieleen. Aina niin halveksivasti puhutaan jostain uskontojen tavaratalosta tmv. Miksi? Eikö uskonnonvapaus ole hyvä asia? Ei tarvitse harjoittaa mitään uskontoa, jos ei halua, mutta halutessaan voi alkaa jotain harjoittamaan (millainen nyt sitten minkin ryhmän sisäänottoprosessi on). Ei voi olla millekään uskonnolle haitaksi, että joku ulkopuolinen pitää sitä niin hienona, että haluaa liittyä joukkoon. Yleensä "markkinakojuja" kiertänyt on myös vertaillut uskontoja, joten kyse ei ole siitä, että hän sokeasti vaan hyväksy jotain tarjolla olevaa.
- etsiväjahve
Kiitos asialisesta vastauksesta :)
- jaskadokunen
http://keskustelu.suomi24.fi/node/10025830
asiasta keskustellaan myös toisaalla. Juutalaisuus on hieno uskonto, mutta sen liepeillä olevaa sionismia kannattaa varoa. Se saattaa olla saatanasta. - 1+8
Onko muuten Allah nainen, naispuolinen ?
- Keskikenttäpeluri
Ihan oikein, kyseessähän on tietenkin ilmoitusluontoinen asia, juutalaisuus kun ei ole edes uskonto, vaan eräänlainen liiga
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911097
- 125876
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa103845"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten276657- 70595
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait73583Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64562Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54526- 72483
Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist33483