"Tosi"uskovia on mahdotonta auttaa.

m41espoo

Itse kiepuin ko. yhteisössä liki 13 vuotta ja erosin siitä kirjallisesti. Se elämän ymmärrys jonka oli omattu elämästä yleensä muodostui pitkälti tiiviistä yhteisöelämästä ja sen elämän arvojen opetuksesta. Voin ja en voinut hyvin järjestön sisällä. Se antoi hyviä vastauksia vain osasta alaa elämää mutta ei suinkaan kaikesta. Tai lähellekkään kaikesta. Erosin siis 34 vuotiaana.

Tapasin henkilön joka on yliopistokoulutuksen saanut ja kokenut hengellisen armahduksen. Tämä henkilö on opiskellut myös psykoterapian opinnot. Hän sanoi minulle että kaikkein vaikeimpia autettavia ovat hengelliset johtajat koska he eivät suostu tai pysty suostumaan autettavaksi. Ehkä oman ylpeytensä ( oma arvio) takia.

Jouduin ulos siis koko elämän kiehtovasta vastausilmapiiristä. Kun nyt olen 8 vuotta tapahtuman jälkeen käynyt läpi reali elämää oman erämaan kautta olen havainnut että ihmisen elämästä tämä yhteisö ei tiedä paljoakaan. Mitä tarkoitan?

Tunteet. Mistä ne tulee ja mikä niitä ohjaa ja mihin ne meitä vie ja kuinka ne vaikuttavat meidän päätöksiin?

Tämä yhteisö selittää nämä hyvin yksinkertaisesti joko Jumalan tai saatanan teoiksi ja jopa rehellisiä aitoja tuntemuksia perkeleen teoiksi ihmisen sisäisessä maailmassa. Näiden selitysten siivittämänä sitten kehitetään mitä erillaisimpia teorioita ja nämä mytölogiat kiehtovat ihmisiä. Myös tämä sama käyttäytyminen on havaittavissa kaikenlaisissa rajatieto meiningeissä ja reikkikivissä ym.

Suosittelen psykoterapiaa, psykiatriaa ja eritoten psykologeilla käyntejä.

Lopuksi Teille minun uskonelämää epäilijöille ja minulle ja kirjoitukselleni tumpulla viittaaville sanon sen että Jeesus on minun Herrani yhä ja pysyy.

harri, espoo

28

188

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • body

" kaikkein vaikeampia ovat hengelliset johtajat.."

juuri noin, sillä he elävät menneisyyden pilvissä, eivät ymmärrä tai eivät uskalla elää tätä aikaa.
      Lisäisin vielä tuohon, pipouskikset eivät uskalla päästää toisia lähelleen, ettei heidän inhimillenen puoli paljastuisi, sillä he elävät kuin huppu päässä sekä kuvitemaailmassa jossa elämän realiteetit syllistetään synnillisiksi.

Ole siinä sitten arkielämän, työssäkäyvä ja perheellinen uskis kun paavalilaista kuvitemaailmaa ihannoidaa

• ml213.

Niin, valitettava todellisuus on, miten näiden uskonnollisten puolueiden johtoon ohjaantuu liian paljon psykopaatisuutta omaavia ihmisiä. He mieltävät sen "sisäisen palon" Pyhän Hengen puhutteluksi/ohjaamaksi. Psykopaateillahan todella on voimakas alitajuinen ohjaus hakeutua juuri niihin asemiin, joissa saa "opettaa" ihmisiä ja ohjata heidän mieliään/mielikuviaan.

Monasti koko yhteisö on epävarmuudesta ja luulemisesta kärsivää porukkaa. Niin, jos ....t-o-d-e-l-l-i-s-e-s-t-i........ Pyhä Henki saa ohjata jotain ihmisitä esim. paimenen tehtäövään, niin tästä ihmisestä (sanaton viestintä) näkyy taito ohjata ja opettaa yhteisöä niin, että kuulijat saavat todellisen elämän.

Niin, Jeesus ei turhaan ottanut esimerkiksi lammasta ja lammas laumaa seurakunnan toiminnasta. Lammas on todella sellainen eläin,- joka tukeutuu/ohjaantuu ihmiseen, jonka kautta hän saa ravinnon. Esim. kivittämällä ohjaten lammaslauma epävarmentuu ja vauhkoontuu ja hojoaa omille teilleen. lammas lie pohjimmiltaan arka eläin.

• body

Noin se menee kuten " ml213 " mainitsi,,

Itse peräänkuuluttaisin enemmän inhimillisyyttä, enemmän rakkautta kuin oppia, sillä inhimillisyys on elämän mehu ja pyhyys sen irvikuva.

Jeesus eli ja oli tavallisen kansan parissa, eikä hänen nuttunsa siitä likaantunut.

Koroke josta pyrkyrit haluavat hallita on viljellä raamatullisia termejä kuten,: vanhurskaus, pyhyys, itsensä kieltäminen, uhrautuminen sekä muut ihanteet, mutta yksilön oma vapaus halutaan rajata minimiin.

Ja juuri tuo, kun omat vallanhalut kääritään jumaluuden nimikkeillä ja kuitenkin oma vallanhalu on toiminnan moottorina.

• ml213.

Valitettava todellisuus on, miten Raamatun ilmoituksiin vedoten voi ihmisen psyykkeen häiritä tai lähes sairastuttaa.

Kun/jos ihminen uskoo Jumalan olemassa oloon ja omaa tästä asiasta vahvan uskon ja tämä ihminen on persoonaltaan epävarma, niin tämän kaltaiset ihmiset kuuluvat ryhmään, jotka voidaan ongelmoittaa helposti.
        Eli "opetuksen" kautta ohjaamaan,- jopa tahtonsa vastaiseen käyttäytymiseen.

Ongelmallisinta näissä on se kun ihminen ei tiedosta muuta kuin oireet ja pahan olon eli ei ymmärrä/näe yhdistellä asioita ja kokemuksiaan.Näinhän on monen muunkin psyykkisen sairauden kohdalla eli ihminen ei tiedä mistä hänen oireensa tulevat.

Niin, moni ihminen ei kertakaikkiaan ymmärrä, miten merkityksillinen ihmisen keholle ja psyykkelle/alitajunnalle on ihmisen ajattelutapa. Ihminenhän ajattelutavalla käsittelee kaikki asiat ja jos tätä ajattelutapaa muutetaan kielteiseksi, niin ihmisen mieli sairastuu,- jopa keho.
        Toisaalta ihmisen ajattelutapa ohjaantuu aina geneettisyyden ja ympäristön vaikutuksesta. Siis aina.Niin, vaikka ihminen kuvittelee hallitsevansa oman ajattelutavan.
        No, aikuisuudessa ihminen mahdolistuu kyllä vaikuttamaan siihen, miten hän käsittelee ajattelutavallaan ympäristöä7asioita. Mutta, tämä tapahtuukin monasti ongelmiensa selvittämisen kautta eli ihminen itse tulee tiedostamaan itselleen ristiriitaisuuksiaan.

• kontra.

"Koroke josta pyrkyrit haluavat hallita on viljellä raamatullisia termejä kuten,: vanhurskaus, pyhyys, itsensä kieltäminen, uhrautuminen sekä muut ihanteet, mutta yksilön oma vapaus halutaan rajata minimiin."

Pyrkyreihin kuuluvat hengellisissä piireissä myös osa näistä ns. kirjanoppineista, olivat he nyt sitten kirjanoppineita miltä alueelta hyvänsä. Enpä ole viime vuosina enää ollut yhdessäkään tilaisuudessa, jossa jotenkin yritetään puhujan sanomisten painavuutta vakuutella sillä, "Hän on lääkäri.....hän on professori....hän on opettaja....hän on sitä sun tätä".

On aika vaarallista alkaa hengellisten asioiden esille tuonnin painoarvoa arvioimaan sillä, millaisia maallisia meriittejä ihmisillä on. Jumala ei kylläkään missään kohtaa Raamatussa anna ymmärtää, että Jumalan Hengen ilmoitus, Hänen viisautensa tai tietonsa kanavana oleminen olisi jotenkin ihmisen maallisten oppiarvoje ja titteleiden varassa - päinvastoin.

Maallinenkaan tieto tai viisaus ei ole pahasta, jos se alistetaan Jumalan valinnan alle. Mutta huom. silloin viisaimmankin tai itseään viisaana pitävän pitää nöyrtyä siihen tosiasiaan, että Jumalan valinta opettajaksi, paimeneksi, viisauden sanojen tuojaksi ei välttämätät osukaan kohdalle.

Jumalalla on aivan omat kriteerit, ketä hän käyttää ja ketä ei ja Hän kyllä näkee ovatko motiivit oikeat niillä ihmisillä, jotka kovasti haluavat päästä ohjailemaan toisia ihmisiä näissä hengellisissä asioissa.

• Aloittajalle

Mistä yhteisöstä mahtaa olla kysymys?

• Te eksytte.

Aloittaja tarkoittaa varmaan, yhteisöstä viitaten helluntaiseurakuntaan joka on pirattiseurakunta. Oikea seurakunta on Raamatun sanan mukaan. Kol.1:24. Nyt minä iloitsen kärsiessäni teidän tähtenne, ja mikä viellä puuttuu Kristuksen ahdistuksista, sen minä täytän lihassani hänen ruumiinsa hyväksi, joka on seurakunta. Rakennuksessa lukee Helluntaseurakunta, vaikka Raamatun mukainen seurakunta on jo, poistunut paikalta.

• Onneksi Raamatussa ei lue näin:

"Joka uskoo ja liittyy helluntaiseurakuntaan, pelastuu.
      Joka eroaa helluntaiseurakunnasta tuomitaan kadotukseen."

• Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Ja jaikalille huomautan, että onneksi Raamatussa ei myöskään lue, että ihmisen pitää kuuluua kirkkoihin tai uskonnollisiin puolueisiin.
        Jokainen päättää itse omasta hengellisestä tai hengettömästä elämästä, mitä se pitää tai ei pidä sisällään.

• jaikali
        lappix kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Ja jaikalille huomautan, että onneksi Raamatussa ei myöskään lue, että ihmisen pitää kuuluua kirkkoihin tai uskonnollisiin puolueisiin.
        Jokainen päättää itse omasta hengellisestä tai hengettömästä elämästä, mitä se pitää tai ei pidä sisällään.

>>>Jokainen päättää itse omasta hengellisestä tai hengettömästä elämästä, mitä se pitää tai ei pidä sisällään.

• jaikali kirjoitti:

>>>Jokainen päättää itse omasta hengellisestä tai hengettömästä elämästä, mitä se pitää tai ei pidä sisällään.

Siellä sinäkin seisot Jaikal, olitpa mielestäsi kuinka hengellinen hyvänsä.

• tode*
        lappix kirjoitti:

Olen aloittajan kanssa samaa mieltä. Ja jaikalille huomautan, että onneksi Raamatussa ei myöskään lue, että ihmisen pitää kuuluua kirkkoihin tai uskonnollisiin puolueisiin.

Raamatussa kyllä lukee paljonkin, että paikallisseurakunta on Jumalan tahto.

• jaikali
        lappix kirjoitti:

Siellä sinäkin seisot Jaikal, olitpa mielestäsi kuinka hengellinen hyvänsä.

Herra Jeesus Kristus on omiensa Puolustaja Isän edessä.
        Kuka sinua puolustaa Isän edessä kun olet tehnyt Jeesuksesta kykenemättömän pelastamaan sinua.
        Raamatun Jumala on ilmoittanut sinulle että ainoastaan Hän pelastaa ja Hän on Jeesuksessa pelastanut ihmiset. Koska sinä olet hyljännyt tämän ainoan Pelastajan Herran Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa, en tahtoisi olla sinun housuissasi Kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan edessä.

Minulla on Pulustaja Herra Jeesus Kristus.
        Kuka sinua puolustaa koska olet hyljännyt Hänet Jumalanasi täällä maan päällä?

• jaikali
        tode* kirjoitti:

Mr Lappix on vapaa Jumalan tahdon tekemisestä ja siksi vapaa seurakuntayhteydestä. Hän on itse vapauttanut itsensä Jumalasta ja Jumalan tahdosta. Hän on itsensä vapauttaja. Toivottavasti hän kykenee kilpailemaan Jeesuksen kanssa Isän edessä. Muussa tapauksessa.......

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Herra Jeesus Kristus on omiensa Puolustaja Isän edessä.
        Kuka sinua puolustaa Isän edessä kun olet tehnyt Jeesuksesta kykenemättömän pelastamaan sinua.
        Raamatun Jumala on ilmoittanut sinulle että ainoastaan Hän pelastaa ja Hän on Jeesuksessa pelastanut ihmiset. Koska sinä olet hyljännyt tämän ainoan Pelastajan Herran Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa, en tahtoisi olla sinun housuissasi Kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan edessä.

Minulla on Pulustaja Herra Jeesus Kristus.
        Kuka sinua puolustaa koska olet hyljännyt Hänet Jumalanasi täällä maan päällä?

. "Koska sinä olet hyljännyt tämän ainoan Pelastajan Herran Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa, en tahtoisi olla sinun housuissasi Kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan edessä. "

Ihan näin sivullisena voin todeta, että valehtelet ja erittäin härskisti lappiksesta. Mitä viestien perusteella tunnen hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastajana ja Jumalan Poikana, niin voin vain todeta, että hyvissä käsissä on hänenkin elämänsä ja iankaikkisuutensa. Niin, jos ei luovu uskostaan.

Jumala on aivoittanut ihmisen pelastuksen uskomalla Jeesukseen. Itsekkin tiedät tämän mutta muuta valehtelet. Tarvittaessa voin tuoda esille Raamatun ilmoitukset.

Niin, ihmetyttää mioten sinäkin olet siirtynyt valehtelijoiden/vääristelijöiden joukoon.

• ml213.
        tode* kirjoitti:

Raamatussa todella on opetus seurakunnasta, mutta ymmärrä hyvä ihminen miten tähän seurakuntaan kuuluu automaattisesti kaikki uudestisyntyneet ihmiset. Tähän seurakuntaan................jokainen................. uudestisyntynyt ihminen Hengessä kastetaan. Edes uudestisyntynyt ihminen ei mahdollistu kieltäytyämään tähän liittymisestä.
        Tämän liittämisen tekee Jeesus Kristus Pyhän Hengen kautta ja lopussa hän antaa koko poppoon/valtakunnan Jumalalle. 1 kor.15:22........28

Mutta, Raamatusta et löydä yhtään sanaa/jaetta, joka opettaa näistä puolueista,- joita seurakunnaksi opetetaan. Tämän luulisi olla jo selvilö uudestisyntyneelle ihmiselle eli jokaisella paikkakunnalla on vain yksi seurakunta/Kristuksen ruumis.

Näytä edes yksi jae, jossa opetetaan näihin puolueisiin liittymistä.Niin, tästä löydöstä saisit repullisen euroja.

• ml213. kirjoitti:

. "Koska sinä olet hyljännyt tämän ainoan Pelastajan Herran Jumalan Jeesuksessa Kristuksessa, en tahtoisi olla sinun housuissasi Kaikkivaltiaan Pyhän Jumalan edessä. "

Ihan näin sivullisena voin todeta, että valehtelet ja erittäin härskisti lappiksesta. Mitä viestien perusteella tunnen hänen uskoaan Jeesukseen Kristukseen, niin pelastajana ja Jumalan Poikana, niin voin vain todeta, että hyvissä käsissä on hänenkin elämänsä ja iankaikkisuutensa. Niin, jos ei luovu uskostaan.

Jumala on aivoittanut ihmisen pelastuksen uskomalla Jeesukseen. Itsekkin tiedät tämän mutta muuta valehtelet. Tarvittaessa voin tuoda esille Raamatun ilmoitukset.

Niin, ihmetyttää mioten sinäkin olet siirtynyt valehtelijoiden/vääristelijöiden joukoon.

Hyvin käy jos Uskooo Jeesuxeen ja mitä Hän on käskenyt sinua tehdä ja pitämään.. Aloita vaikka vuorisaarnasta lappixen kanssa !!! : ) Lisä löytyy kun osaa Raamattu lukea eikä niinkuin saatana...

• jaikali kirjoitti:

Mr Lappix on vapaa Jumalan tahdon tekemisestä ja siksi vapaa seurakuntayhteydestä. Hän on itse vapauttanut itsensä Jumalasta ja Jumalan tahdosta. Hän on itsensä vapauttaja. Toivottavasti hän kykenee kilpailemaan Jeesuksen kanssa Isän edessä. Muussa tapauksessa.......

Jaikali. Lappix on vapauttanut itsensä ihmisoppien valheista, vapauttanut itsensä uskonnollispoliittistia järjestöistä ja kirkoista ja on todellisen Jeesuksen seurakunnan jäsen, mikäli uskoni rahkeet siihen riittävät. Siitä päättää Jeesus eikä yksikään muu.
        Siis kertakaikkiaan hyvä tilanne.

• savonarola kirjoitti:

Hyvin käy jos Uskooo Jeesuxeen ja mitä Hän on käskenyt sinua tehdä ja pitämään.. Aloita vaikka vuorisaarnasta lappixen kanssa !!! : ) Lisä löytyy kun osaa Raamattu lukea eikä niinkuin saatana...

Savonarola. Me juuri teemme ml 213 kanssa että uskomme Jeesuksen olevan Herramme ja opettajamme. Siihen opetukseen kuuluu mm. vuorisaarna.

• tode* kirjoitti:

tode. Eli siis mormoonien, jehovien, hellareitten lestojen, adventistien, vappakirkon, pelastusarmeijan, ym ym. samalla paikkakunnalla toimivat " paikallisseurakunnat" ovat Jumalan tahto.
        Pitääkö paikkansa ?

• ml213.
        jaikali kirjoitti:

Niin, jaikal. Kuvitteletko Jumalan tahdoksi uudestisyntyneen ihmisen liittyä tämän päivän Helluntaipuolueen jäseneksi. Aikoionaan ,- joskus -89 (?) kävin juhannus konfrensissa ja silloin jo meno oli melkoista,- puhumattakaan tämän päivän menosta.

Ihmettelen erikoisesti uskovaista ihmistä ja hänen ymmärrystään,- jos hän ehdoin tahdoin työntää tähän touhuun mukaan vasta uskoon tulleen ihmisen,- joka ei vielä ymmärrä syvällisesti mikä on maailmaa ja mikä Hengellistä toimintaa.

• Kadotus häämöttää

"Joka uskoo ja liittyy helluntaiseurakuntaan, pelastuu.
      Joka eroaa helluntaiseurakunnasta tuomitaan kadotukseen."

Mutta siellä lukee NÄIN:

" Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Ja toisessa kohtaa vielä näin:

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Mm. näihin kahteen kohtaan vedoten hellarit ja muut lahkolaiset ja osa valtakristityistäkin monopolisoi pelastuksen koskemaan VAIN NIITÄ JOTKA:

a) tietävät Jeesus-nimisestä miehestä
      b) uskovat häneen ja vain häneen

Kuitenkin juuri TÄHÄN sisältyy niin armoton, itsekäs ja omahyväinen ristiriita, että jos nuo Raamatun väittämät pitävät paikkansa, niiden on PAKKO olla ( teidän terminologiaanne käyttäen) PAHOLAISESTA. Kukaan muu ei VOI olla niin sieluton, että sulkee ikuisuuden ulkopuolelle ne viattomat, jotka eivät koskaan ole edes kuulleet noista ehdoista. Eivät siis tiedä mitään Jeesuksesta, Raamatusta tai ylipäätään kristinuskosta, eivätkä koskaan tule tietämään.

Ne, jotka uskovat ja vakuuttavat noiden Raamatun kohtien olevan ehdoton edellytys taivaspaikan lunastamiseen, ovat joko sieluttomia ihmisten erottelijoita ja paatuneita narsisteja - tai sitten vain uskomattoman naiiveja typerykisiä, joilla ei alkeellisinkaan logiikka pelaa.

• 379

Uskallatko vaeltaa edellä ilmoittamallasi "uskolla" kohti ikuisuutta? Jos jänis hyppää matkalla housuihin, löydät turvan ja pelastuksen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

• Kadotus häämöttää
        379 kirjoitti:

Uskallatko vaeltaa edellä ilmoittamallasi "uskolla" kohti ikuisuutta? Jos jänis hyppää matkalla housuihin, löydät turvan ja pelastuksen Herrassa Jeesuksessa Kristuksessa.

"Uskallatko vaeltaa edellä ilmoittamallasi "uskolla" kohti ikuisuutta? Jos jänis hyppää matkalla housuihin..."

Ainoastaan silmitön pelko saa ihmisen estittämään tuollaisen kysymyksen. Kun itse pelkää, niin luulee myös muiden olevan pelkureita.

Ja pyydän: älä käytä sanaa "ikuisuus" kun et ymmärrä siitä yhtään mitään. Ikusuus EI OLE mittaamatttoman pitkä aika vuosimiljoonia toistensa perään, vaan SE ON AJAN TÄYDELLISTÄ PUUTTUMISTA. Ikuisuus on läsnä NYT.

• Kadotus häämöttää kirjoitti:

"Uskallatko vaeltaa edellä ilmoittamallasi "uskolla" kohti ikuisuutta? Jos jänis hyppää matkalla housuihin..."

Ainoastaan silmitön pelko saa ihmisen estittämään tuollaisen kysymyksen. Kun itse pelkää, niin luulee myös muiden olevan pelkureita.

Ja pyydän: älä käytä sanaa "ikuisuus" kun et ymmärrä siitä yhtään mitään. Ikusuus EI OLE mittaamatttoman pitkä aika vuosimiljoonia toistensa perään, vaan SE ON AJAN TÄYDELLISTÄ PUUTTUMISTA. Ikuisuus on läsnä NYT.

Kopsasin tuolta ylhältä !!! -->

Mutta siellä lukee NÄIN:

" Minä olen tie ja totuus ja elämä; ei kukaan tule Isän tykö muutoin kuin minun kauttani."

Ja toisessa kohtaa vielä näin:

"Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

Mm. näihin kahteen kohtaan vedoten hellarit ja muut lahkolaiset ja osa valtakristityistäkin monopolisoi pelastuksen koskemaan VAIN NIITÄ JOTKA:

a) tietävät Jeesus-nimisestä miehestä
        b) uskovat häneen ja vain häneen

Aivan noin ihminen astuu pelastuxen päälle ja toivottavasti pysyy loppuun asti koska siihen on Pyhä Henki hänet vienyt kun hän halusi rakasta Jeesusta totuuteen asti ja sitä Jumala tietää jokaisesta ihmisestä ken maailmassa on.. : )
        Ei tää ole ihmisten käsissä tämä tietäminen ja tunteminen joka arvostelijat viittavat. Kyllä maailman media jää toisex Jumalan median rinnalla kun on kyse ilmoittamista ,, eikä kannatta käyttä ja miettiä miten Jumala ilmoittaa,,,, ja rasittaa ihmisaivot sellaisiin,, jotka on niinkuin santahiukkanen erämaassa Jumalan rinnalla !!!

Elikä totta on ---> "Eikä ole pelastusta yhdessäkään toisessa; sillä ei ole taivaan alla muuta nimeä ihmisille annettu, jossa meidän pitäisi pelastuman."

• edelleen jäsen

Näin se on ! Jeesus on vain Herra ja jos se pysyy Herrana elämä on vakaalla pohjalla. Ei uskonnosta toiseen vaihtaninen kannata. Uskonnot ne vain erottavat, mutta Jeesus yhdistää.

• Syyllisyys tehokeino

Niinkauan ollaan suht turvallisilla vesillä kun ei syyllistetä. Kristinusko perustuu pitkälti syyllistämiseen, joten turvalliset vedet ovat useimmiten kaukana.

Väitetään ja todistellaan ettei syyllistetä mutta heti seuraavassa lauseessa tulee totuus ilmi. Sellaista se on. Jos syyllisyyttä ei ole niin sitä luodaan keinotekoisesti esim. keinosynneillä.

• Aloituksen sanomassa oli tärkeä asiaa. Sanoman ydinkysymys oli uskovaisen henkisen mielentervyden joutuminen vaakalaudalle. Sen perusjuuri on suggeroida uskova tai yksilön antaa joutua suggeroitavaksi mustavalkoajatteluun.

Maailmassa olisi vain kaksi pointtia; Hyvä elämä ja usko ja sitä vastassa paha elämä ja perkele. Tämän perusteelle ihmiset tuomitaan taivaalliseen onneen tai hirvittävään kadotukseen. Tuomitsijoina ovat toiset uskovat.
        Jaikal kerkesi tuomitsemaan. Käsittääkseni uskovan tuomio on UT:n oppien vastaista. Käsittääkseni uskonteorian mukaan tuomarit ovat taivaassa.

Hyvä ja paha eivät ole ehdottomia vastakohtia. Mikä on yhdelle hyvää, voi olla toiselle pahaa. Luonnossa sääilmiöt voivat olla yhtä aikaa molempia tai toisella kertaa toista.
        Vesi on molempia. Vettä voidaan käyttää hyvään sekä pahaan. Se pelastaa tai surmaa.

Kapea-alainen uskon silmillä ajattelu voi pahimmillaan johtaa idiotismiin. Joku voi tosissaan luulla, että korkealta kalliolta voi hypätä alas loukkaantumatta rukouksen voimalla.
        Jos uskomisen mukana kuljetetaan tervettä järkeä, uskomisessa sinänsä ei ole pahaa.

Mutta uskovien kiistellessä tosilleen, kuinka verenkarvaista ja -makuista uskon pitää olla, silloin ollaan jo psykiatrin hoidon tarpeessa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Arman Alizadin viesti puna-aktivisteille: "Pitäkää lärvinne nytkin kiinni"

Arman Alizad kritisoi vasemmiston kaksinaismoralismia. Iranissa syntynyt suosikkijuontaja Arman Alizad pakeni perheensä
      Maailman menoa
      246
      4041
    2. Minja Koskela nostanut vasemmistoliiton kannatuksen ennätykseen

Koskela valittiin puolueen johtoon lokakuussa 2024, ja silloin Ylen kysely antoi puolueelle 9,3 prosentin kannatuksen.
      Maailman menoa
      123
      2317
    3. Antti johtaa Petteriä jo 7,1 prosenttiyksiköllä

Tällä menolla sdp menee kokoomuksesta kierroksella ohi jo tällä vaalikaudella. https://yle.fi/a/74-20213575
      Maailman menoa
      82
      2006
    4. Harmi nainen kun

olet niin elähtäneen näköinen. Miestä et koskaan löydä itelles. j
      Ikävä
      141
      1481
    5. Hotelli kainuu

Mietityttää, hotelli Kainuussa, se, että asiakkaat voivat valita ketä saa olla ja ketä ei, Illan aikana asiakkaina!
      Kuhmo
      37
      940
    6. Mistä kehon osasta

Pidät minussa eniten?
      Ikävä
      77
      939
    7. Seuraavakin hallitus joutuu leikkaamaan

Sitähän tämä hallitus nyt höpöttää, kun itse on ajanut tilanteen katastrofaaliseksi. Orpon hallitus lähti suurin puhein
      Maailman menoa
      127
      937
    8. Ovatko vastasyntyneet vauvat syntisiä?

Se ihmisten keksimä järjetön perisynti, jos ovat!
      Luterilaisuus
      331
      860
    9. Pitäis vaan lopettaa

Sinun kanssa yhteydenpito. Alkaa vaan haluamaan enemmän ja tuskin lopulta mikään kohtaisi. Ja ikävä vaan kasvaa ja lähei
      Ikävä
      8
      857
    10. J. Rinta-Joupilla jättimäinen veropetosvyyhti

Seinäjoen keskustan kiinteismiljonäärit olleet jo pitkään ahtaalla ja liittykö J. Rinta-Jouppikin rintamaan? https://yl
      Seinäjoki
      62
      780
    Aihe