Dieseleiden todelliset kulutukset

QQ+2

Kiinnostais käytännön kokemukset, eli tosielämän kulutukset, paperilla lupaavat päättömiä nykyään. Meillä ollut 2 kpl 2.0 dCi Nissania, nyt Qashqai 2 2.0 dCi 4WD automaatti, paino reilut 1700 kg tyhjänä.

Kulutus mielestäni kohtuullinen 6-8 litraa yleensä, Mutta vaihtelee rajusti, olisko hiukkaspolton syytä. Tyhjällä maantiellä kerran kaksi 80kmh mökille päästy jopa alle 6l! Mutta vaatii kuminauhakaasujalan (ei vakkaria) ja -hermot! Yli 8:n menee vain kovilla pakkasilla agressiivisessa kaupunki pyörittelyssä. Sekalainen ajo, pääas. kehätiet ja motari n. 7-7,5L. Olen ihan tyytyväinen nähden auton koko/paino/ominaisuudet, mutta ainahan vois viedä vähemmänkin.

Webasto pakollinen talvellä, ei lämpene kunnolla muuten kuin vasta perillä työpaikalla pakkasilla... Lisää meillä keskim. vajaa ½ litraa talvella työmatka-ajossa (n. 15km siivu, ½h webastoa aina ennen lähtöä).

Kertokaa omanne. Laittakaa auton tiedot, moottorin til., vetotapa, vaihteisto ja paino minimissään, samoin missä ajat (maantie/kaupunki jne.), kiitos.

102

6398

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Ave -10

      2.0dsl Avensis, 2010, paino 1600kg, mauaali.. Työmatkat ja asiointi kaupungissa, matkaa motaria pitkin 10km, ja loput kaupunki pyörittely. Raskaalla kaasupolkimella ajettuna, nii kulutus joka kerta alle 6, (5,7 - 5,9) . Matka-ajossa vitosella ajettuna 90-120km/h, n.5l . Kaikki kesäkeleillä ajettu. Ja kutosella päästään alle 5l kulutukseen, kokeiltava joskus sekin.

      • kuus litraa

        Itsellä kulutus 6 litran tuntumassa, tosin farkku vie pari desiä enemmän nelioviseen nähden. Ja 6lla ajan 80 km/h ja ylöspäin.


    • vvt-i

      tankkaus.comista näet tuhansien autojen toteutuneet kulutukset.

    • Reissuvaris

      Saab 9-5 2,2tid aut farkku -04 .Sadantonnin keskikulutus kutakuinkin 6l, Golf 1,9sdi man farkku -05 aikatarkkaan 5l

      • gt17

        sekalaisella ajolla Cordoba tdi 5 litraa.ja 5,5 litraan kestää kiihdytellä jo reippaasti.


    • nuukaileva

      Tässä todellista:
      Auto nopeus 80 100 120 kaup ( kul L/100km )
      V50 1,6 eco Start and Stop 3,4 4,2 5,1 5,5
      Ford 2,0 130hv 4,9 5,7 6,5 7,2
      C4 4,1 4,7 5,5 5,7

      yllä omat tiisselit
      alla bensat
      Renu 1,6 5,2 6,2 7,5 7,9
      H 1,2 5,1 6,1 7,2 7,0
      Passat 2,0 6,5 7,3 8,4 12,5

      Dieseleissä webasto nostaa talvella selvästi 1-2L/100 riippuen käytöstä kun siis työmatkaa 11km / 25min ruuhkassa ja käyttö 30 min ennen käynnistystä.

      • riimux`

        Ei nosta ku 0,5litra webasto, paskaa puhut. Ja webaston teho on 4 - 5 kW, ja max.lämmitysaika kerrallaan puol tuntia. Talviajossa webasto kaupunkiliikenteestä vaan hetken päällä, jos moottorilämpö tippuu.


      • Miten?

        Miten olet mitannut x km/h kulutuksen? Siihen ei ole oikeaa vastausta, koska maasto, tuuli ja liikenne yms. vaihtelee, joten jollain hetkellisesti katsotulla kulutuksella ei ole merkitystä muuta kuin omissa vertailuissa, kun samassa tienkohtaa tekee vertailuita eri autojen väleillä.
        Esim. Motarilla kulutus voi 120n nopeudessa vaihdella 5-10 l väliilä tasavauhdilla tiellä jossa ei ole suuria korkeuseroja, riittää kun on välillä vähän loivaa alamäkeä ja välillä loivaa nousua.

        Itsellä "webaston" käyttö ei paljon näy kulutuksessa, kun lämmitän esilämmityksen sähköllä ja käytän webaa vain kovien pakkasten lisälämmityksessä 10 min.


      • QQ+2
        riimux` kirjoitti:

        Ei nosta ku 0,5litra webasto, paskaa puhut. Ja webaston teho on 4 - 5 kW, ja max.lämmitysaika kerrallaan puol tuntia. Talviajossa webasto kaupunkiliikenteestä vaan hetken päällä, jos moottorilämpö tippuu.

        Niin mihin suuntaan tarkoitat, että puhun sitä itseänsä? Webaston vaikutus on todella vaikea tietää tarkkaan, kesällä kun sitä ei tule käytettyä. Talvella noussut kulutus saattaa olla myös esim. kylmän, eli jäykkien paikkojen ja nesteiden aiheuttamaa suurelta osin. Eli olisi mukava tietää, jos tarkempaa tietoa sinulla tai jolla kulla muulla. Ajossa en ole webastoa tarvinnut juuri koskaan, kun lämmöt saa ylös, ne pysyy siellä kyllä, mutta jos lähtee ilman webastoa pakkasiin, moottori ei lämpene riittävästi kuin vasta keväällä...


      • ripulix
        QQ+2 kirjoitti:

        Niin mihin suuntaan tarkoitat, että puhun sitä itseänsä? Webaston vaikutus on todella vaikea tietää tarkkaan, kesällä kun sitä ei tule käytettyä. Talvella noussut kulutus saattaa olla myös esim. kylmän, eli jäykkien paikkojen ja nesteiden aiheuttamaa suurelta osin. Eli olisi mukava tietää, jos tarkempaa tietoa sinulla tai jolla kulla muulla. Ajossa en ole webastoa tarvinnut juuri koskaan, kun lämmöt saa ylös, ne pysyy siellä kyllä, mutta jos lähtee ilman webastoa pakkasiin, moottori ei lämpene riittävästi kuin vasta keväällä...

        Tottakait pakkasilla webastoo tai moottorilämmitintä käytettävä, jottei moottori liia kylmä olisi käynnistettäessä. Mutta webaston teho on yli 4kW, ja joka nesteet lämmittää, eli moottorilämpee nopeasti webastolla.


      • laskumies
        Miten? kirjoitti:

        Miten olet mitannut x km/h kulutuksen? Siihen ei ole oikeaa vastausta, koska maasto, tuuli ja liikenne yms. vaihtelee, joten jollain hetkellisesti katsotulla kulutuksella ei ole merkitystä muuta kuin omissa vertailuissa, kun samassa tienkohtaa tekee vertailuita eri autojen väleillä.
        Esim. Motarilla kulutus voi 120n nopeudessa vaihdella 5-10 l väliilä tasavauhdilla tiellä jossa ei ole suuria korkeuseroja, riittää kun on välillä vähän loivaa alamäkeä ja välillä loivaa nousua.

        Itsellä "webaston" käyttö ei paljon näy kulutuksessa, kun lämmitän esilämmityksen sähköllä ja käytän webaa vain kovien pakkasten lisälämmityksessä 10 min.

        Tankkaat diisseliautos tankin täyteen, nollaat trippimittarin. Ajelet tankinm tyhjäksi, noin, ja tankkaat taas täyteen. Otat tripparilukeman ylös, ja lasket tankatun pa määrän mukaan kulutus.


      • QQ+2
        ripulix kirjoitti:

        Tottakait pakkasilla webastoo tai moottorilämmitintä käytettävä, jottei moottori liia kylmä olisi käynnistettäessä. Mutta webaston teho on yli 4kW, ja joka nesteet lämmittää, eli moottorilämpee nopeasti webastolla.

        Anteeksi, mutta en ymmärrä pointtiasi? Nuo asiat lienee suunnilleen kaikkien webaston käyttäjien tiedossa, n ovat syitä, miksi Webasto on hankittu. Nyt oli kyseessä webaston vaikutus kulutukseen, oliko siitä jotain infoa?


      • riimux`
        QQ+2 kirjoitti:

        Anteeksi, mutta en ymmärrä pointtiasi? Nuo asiat lienee suunnilleen kaikkien webaston käyttäjien tiedossa, n ovat syitä, miksi Webasto on hankittu. Nyt oli kyseessä webaston vaikutus kulutukseen, oliko siitä jotain infoa?

        n.0,5l tunnissa syö webasto, tai lisää kulutusta sen verran, kun webasto on päällä.


      • svvssv
        riimux` kirjoitti:

        n.0,5l tunnissa syö webasto, tai lisää kulutusta sen verran, kun webasto on päällä.

        Tunnissa pa-lämmitin vie sen noin 0,5 litraa, mutta riippuu sitten esilämmitysajasta ja ajo-olosuhteista paljonko se tekee litroina/100km. Lyhyemmässä kaupunki/pätkäajossa kulutusta nostava vaikutus on aika helposti pari litraa sadalla kilometrillä.


      • reiska`
        svvssv kirjoitti:

        Tunnissa pa-lämmitin vie sen noin 0,5 litraa, mutta riippuu sitten esilämmitysajasta ja ajo-olosuhteista paljonko se tekee litroina/100km. Lyhyemmässä kaupunki/pätkäajossa kulutusta nostava vaikutus on aika helposti pari litraa sadalla kilometrillä.

        Ajotyylissä tai auto ei ehkä kunnossa, jos talviajossa nostaa 2l kulutusta. Verrattuna sekalaiseen ajoon, joka on normi henkilödiisselillä n.6l/100km.


      • Ei sitä vaan
        laskumies kirjoitti:

        Tankkaat diisseliautos tankin täyteen, nollaat trippimittarin. Ajelet tankinm tyhjäksi, noin, ja tankkaat taas täyteen. Otat tripparilukeman ylös, ja lasket tankatun pa määrän mukaan kulutus.

        Niin mutta kun ilmoitit sen kulutuksen per nopeus?
        Ei tankkauksista lasketun kulutuksen osalta ole epäselvää, vaan ajotapa ja olosuhteet.


      • 3+13
        reiska` kirjoitti:

        Ajotyylissä tai auto ei ehkä kunnossa, jos talviajossa nostaa 2l kulutusta. Verrattuna sekalaiseen ajoon, joka on normi henkilödiisselillä n.6l/100km.

        reiska ei nyt yhtään ymmärrä mitä kommentoi...


      • QQ+2
        riimux` kirjoitti:

        n.0,5l tunnissa syö webasto, tai lisää kulutusta sen verran, kun webasto on päällä.

        OK, no sitten se vaikutus minulla kulutukseen on varsin pieni, ehkä pari desiä. Ajaessa en käytä juurikaan, vain esilämmityksessä ja silloinkin usien vain vartin ja muutama minuutti vielä liikkeelle lähdettyä. Sitten pois. Se on talven muut vaikutukset sitten kun nostaa sen lopun siitä n. ½l lisäkulutuksesta talvella.


      • tunnit ja kilometrit
        3+13 kirjoitti:

        reiska ei nyt yhtään ymmärrä mitä kommentoi...

        Väännetään rautalangasta: esim. mulla työmatka noin 20 km, eli 100 km:n matkalle mahtuu 5 yksittäistä työmatkaa. Jos lämmitän autoa joka kerta 30 min, tulee lämmitysaikaa yhteensä 2,5 tuntia 100 km:ä kohden. Tuon 2,5 tunnin lämmitykseen polttoainetta kuluu 1,25 litraa (webaston kulutus noin 0,5 litraa/tunti), joka on siis samalla kulutuslisä per ajetut 100 km.

        Käytännössä kulutus lisääntyy jonkin verran enemmän, koska tuosta matkasta osa on hidasta matelua tai liikennevaloissa seisomista, jolloin vähänkin kovemmalla pakkasella webasto on päällä myös ajon aikana.


      • reiska`
        3+13 kirjoitti:

        reiska ei nyt yhtään ymmärrä mitä kommentoi...

        Talviajossa webasto lisää kulutusta, mutta itsellä on vielä sähkölämmitin, joka parkissa lämmittää.


      • reiska`
        Ei sitä vaan kirjoitti:

        Niin mutta kun ilmoitit sen kulutuksen per nopeus?
        Ei tankkauksista lasketun kulutuksen osalta ole epäselvää, vaan ajotapa ja olosuhteet.

        Ei normi 2 litraisessa diisseli henkilöautossa kulutus yli 6 l mee, ajeli miten hyvänsä. Alle 5 litran lukemiin tarkastettava ajotyyliä.


      • reiska` kirjoitti:

        Ei normi 2 litraisessa diisseli henkilöautossa kulutus yli 6 l mee, ajeli miten hyvänsä. Alle 5 litran lukemiin tarkastettava ajotyyliä.

        Just katselin toisen mersun kulutuksia. E200 CDI nyt alla. Kuluttaa normiajossa sen 6,5-6,7 oikestaan riippumatta siitä, missä mennään.

        Hitaassa maantieajossa pääsee alle kuuden.


      • Menee reilusti
        reiska` kirjoitti:

        Ei normi 2 litraisessa diisseli henkilöautossa kulutus yli 6 l mee, ajeli miten hyvänsä. Alle 5 litran lukemiin tarkastettava ajotyyliä.

        Kyllä menee kun alkaa polkemaan ja/tai ajelee moottoriteillä vähän yli...


      • reiska`
        Menee reilusti kirjoitti:

        Kyllä menee kun alkaa polkemaan ja/tai ajelee moottoriteillä vähän yli...

        Jos diisselkone on kunnossa, henkilöauto kysymyksessä, ajellaan muun liikenteen mukana 90 - 120km/h, nii ei kulutus nouse yli 6l. Kesäkelissä, ja max.50% kaupunkipyörittelyä. Tai jos nousee, osta Toyota .


      • samppaess
        reiska` kirjoitti:

        Ei normi 2 litraisessa diisseli henkilöautossa kulutus yli 6 l mee, ajeli miten hyvänsä. Alle 5 litran lukemiin tarkastettava ajotyyliä.

        Esim. taksivolvot vie miltei 8L, joten miten niin ei mene yli kuuden?


    • -06 Golf Variant 1.9 TDI, seka-ajossa. Kulutus noin 6l/100.
      Kokeiltu mm. -04 MB C200 kombi, vastaavassa ajossa kulutus noin 6,2 l/100

      0,5 litraa säästää heti, jos ruuhka estää ajamasta motarilla yli 120 km/h nopeuksia.

      600 km mökkireissulla kulutus 5,5 l/100, keskinopeus 99 km/h. Tämä siis golffilla.

      Pienin saavutettu keskikulutus 150 kilometrin matkalla 4,7 l/100. Käytännössä koko matka vitosvaihteella kahdeksaakymppiä.

      • QQ+2

        QQ 2;n korkealla korilla moottroritie nopeus 120-130 nostaa n. 100km maantinopeuteen verrattuna kulutusta yli litralla, korkean korin huono puoli. Mutta käytössä osoittaunut niin käytännölliseksi, että olen valmis lisähinnan maksamaan. Ja joskus eko syistä tulee mökille ajeltua Lahden motari kokonaan n. 100 km/h, jos liikenne rauhallista. Tippuu rajusti tosiaan kulutus. Eikä säästö kukkarollekaan pahaa tietystikään tee.


    • Ford Kuga

      Ford Kuga 2.0 litran diesel vm. 2009. omapaino taitaa olla jotain 1600kg, sähköisesti kytkeytvä neliveto ja kuusi vaihteinen manuaali.

      Ensimmäisen vuoden aikana ajoin 35.000km ja koko vuoden keskikulutus oli 7.18 litraa satasella ja tämä on tankkauksista ja matkamittarin lukemasta laskettu, vaikka kyllä ajotietokone näytti ihan samoja kulutuksia ja keskimäärin heittoa ei ollu juuri mitään.

      Tuon vuoden aikana tuli aika paljon nopeaa maantieajoa. 80 alueella körötellessä kulutus jää kuuden litran pintaan ja motareilla mittarin näyttäessä 140km/h ajatietokone näyttää jopa yli kymmentä litraa.

      • QQ+2

        Aika lailla sama kuin QQ 2:mme, ehkä piiru vähemmän, mutta meillä on tosin hieman vetoajoja yms. mukana, perinteinen automaatti tietysti myös nostamassa. Sama QQ menisi manuaalilla kuulemma ½-1L vähemmän, tiedä hsitten todellisuudessa, 2.0dCItä on aika vähän liikenteessä koko QQ kannasta. Meillä idompi diesel ja automaatti kuitenkin melkein pakollinen, max. painoisen veneen nostelua sen verran, olenpa oppinut sen, että automaatti tai alennusvaihteinen on ainoa oikea silloin, samoin diesel.


      • Ford Kuga
        QQ+2 kirjoitti:

        Aika lailla sama kuin QQ 2:mme, ehkä piiru vähemmän, mutta meillä on tosin hieman vetoajoja yms. mukana, perinteinen automaatti tietysti myös nostamassa. Sama QQ menisi manuaalilla kuulemma ½-1L vähemmän, tiedä hsitten todellisuudessa, 2.0dCItä on aika vähän liikenteessä koko QQ kannasta. Meillä idompi diesel ja automaatti kuitenkin melkein pakollinen, max. painoisen veneen nostelua sen verran, olenpa oppinut sen, että automaatti tai alennusvaihteinen on ainoa oikea silloin, samoin diesel.

        Ja pitääpä kyädä jatkamassa juttua...

        Kyllä meilläkin jonkin verran vedetään, siksi on hankittu neliveto jolla saa vetää yli 2000kg, koska on silloin tällöin hevostraileri perässä.

        Mitä tulee tuohon kesä-talvi-kulutukseen. Niin minun kirjanpidon mukaan löpöä kuluu aika tarkasti saman verran kesät talvet (Kugassa on Eber).

        Kesälöpössä on vähän suurempi ominaispaino ja enemmän potkua, joka vähentää litrakulutusta, mutta ilmastinilaitte huutaa koko kesän ja nopeudet on suurempia, joka taas lisää kulutusta.

        Talvella taas polttoainelämmitin syö polttoainetta. Jos lämmittimen teho on 5kW, niin se vie maksimissaan sen 0,5 litraa tunnissa, mutta kertalämmitys ei ainakaan minun autossa ole tuntia ja käsittääkseni tehokaan ei ole vakio vaan alenee tarvittaessa. Pakkaskestoinen polttoaine on hieman huonompaa lämpöarvoltaan ja sekin nostaa kulutusta. Talvinopeusrajoitukset taas puolestaan vähentää kulutusta, 20% alempi nopeushan vähentää lähes 40% kulutusta.


    • hiukkaset kehkoon

      Mökkireissu juhannusruuhkissa (reilu 800km) 6.8L satasella. Bmw 530d automaatti -02. Kuormineen joku 2100kg. Normaalisti 50/50 kaupunki,motari, vie jotain ~8 pintaan. Aika vähän verrattuna edelliseen bensa v6 automaatti yhdistelmään.

    • kiasmassa

      Ceed 1.6 CRDi kokonaiskeskikulutus alle 5L/100km, ihan kohtuullinen. Talvella nousee hieman. Alimmat tankkaukset jotakin ~4.6, kaikki laskettu täysillä tankkauksilla.

    • SEAT Leon 1,9 TDI 06

      Kesällä reilu 4, talvella vajaa 5, kokonais 4,35.

    • Yeti 2,0 tdi 4x4

      5,0
      Kaikenlaista ajoa 13500 km.

      • QQ+2

        Kuulostaa vallan kohtuulliselta.Taitaa olla moottoritie 120km/h ajot vähissä?


    • 1.9 cdti

      Opel Vectra wagon 1.9 cdti (120 hv) Kehä 3 ja Porvoon moottoritie/ Helsingintie keskikulutus 5.4 ja työaika on klo 7.00- 16.00. Ajonopeus todellinen sallittu nopeus

    • herrasmies ei hehkut

      Koe ajoin rellun gran scenik 2.0 dci 150hv automaatin,nollasin ajotieturin ja ajelin suht normi taajama-ajoa(ei ny ihan kaupunkia/punaisia valoja)tieturi heitti 10.5 lukemat!!Sama pätkä samalla autolla,mut 2.0 bensa cvt ja ajotieturi näytti 9.4.tuo 6v momentinmuunnin aut. ei toki cvt tasoa taloudellisuudes,mut en nyt olis uskonu niitten noinpäin olevan

      • QQ+2

        No noihin rellun ajotietureihin ei ole kyllä minkäänlaista uskomista omasta kokemuksestani, eikä monien muidenkaan merkkien. Mutta tuo taajama pyörittely on perinteiselle autolootalle se pahin mahdollinen kulutuksen kannalta toki. Taitaa olla pitkälle samaa tekniikkaa kuin meidän QQ 2:ssa, eikä tuollaisia lukemia saa kyllä millään muulla kuin venettä kiskomalla...


      • 12+5
        QQ+2 kirjoitti:

        No noihin rellun ajotietureihin ei ole kyllä minkäänlaista uskomista omasta kokemuksestani, eikä monien muidenkaan merkkien. Mutta tuo taajama pyörittely on perinteiselle autolootalle se pahin mahdollinen kulutuksen kannalta toki. Taitaa olla pitkälle samaa tekniikkaa kuin meidän QQ 2:ssa, eikä tuollaisia lukemia saa kyllä millään muulla kuin venettä kiskomalla...

        grand scenicin EU-kaupunkikulutus on 9.0 joten ei tuollainen 10.5 käynnistyksen jälkeen ole miten mahdoton lukema.


    • Volvo V50 1.6 DRIVe

      410km ajelin ja 18 litraa dieseliä kului, joten 4.4l/satasella. Matka-ajoa tuosta oli n.150km ja loput kaupunki/taajamassa ajoa.

    • Pömpeli_X

      Alhambra tdi -05, 1 vuoden kulutus luokkaa 6,6. Laskettu kirjattujen lukujen mukaan ja tuona aikana ajettu noin 50 000 km. Lukema voisi olla hieman pienempikin, mutta välillä perässä roikkuu asuntovaunu jolloin kulutukset pyörii 9-10 litran paikkeilla. Pienimmillään kokotankillinen on mennyt 5,5 kulutuksella, silloin 80 köröttelyä maantiellä.

    • Vertai lux

      Accord 2.2 i-CTDI tourer (se vanhempi malli ja moottori siis) kulutus pitkällä perussuomalaisella maantiematkalla, jossa rajoitukset välillä 60-120 mutta enimmäkseen 100 tai 80 n. 5,1 L/100 km (pihistämällä pääsee hiukan alle 5 l), jos pääasiassa satasen rajoituksia n. 5,3, moottoritiepainotteisella lyhyehköllä työmatkalla ehkä n. 5,5 l, talvella kylmäkäynnistyksineen hyvinkin n. 6,1-6,3.

    • oikeitaonluvut

      Juu, kun tasainen nopeus ja suora, ruuhkaton tie niin kulutukset pieniä.
      Tällä viikolla meno-paluun ero oli 0,4L/100km.
      Ajo oli samanlaista samoissa olosuhteissa.
      Eli toki toiseen suuntaan on enemmän ala- kuin ylämäkeä.
      Ja sittwen taas tuulen vaikutus, sen olen huomannut olevan jopa litra per 100km.
      Siis kun heti palaa eikä tuuli ole muuttunut ( tuulisena päivänä).

      Webasto kuluttaa juuri kuten nuo laskelmat. Sehän kuluttaa matemaattisesti äärettömästi kun auto ei liiku esilämmityksessä ja löpöä kuluu. Juuri kun työmatka 11km 25min Stadin ruuhkassa ja lämppäri 30min päällä. Paluu webastoa ilman kun lämmin talli ( 35e/kk) työnantajalta. Näillä helposti jopa 2L/100km webaston lisä. HUOM: sehän ei näy keskikulutusmittarilla vaan vasta kun tankkaa ja vertaa kilsat/litrat kera webaston ja sitten ilman!

    • BMW530

      2000 BMW 530 d sedan automaatti, matka ajo noin 5.5 L/100km

    • Skoda mies

      Skoda Octavia 1,9Tdi 66kw. Ajettu 352tkm

      1002Km Maantieajoa, tankkiin meni 43,2litraa. Kulutus siis 4,32l / 100Km.

      Harvoin näin vähällä pääsee, mutta ilmamäärä anturi juuri uusittu ja se vähentää kulutusta.

      Viimekesänä 55Km (yhteen suuntaan) työmatka-ajossa kulutus oli 4,6l / 100Km.

      • Octavia mies

        Samoissa kulutuksissa mennään suurinpiirtein. Vm on -01 ja ajettu 411 tkm ja lisää tulee 600-700/ viikko


    • JepJep!

      Opel Astra 1,3 D, ajettu n. 90000km, keskikulutus 4,88 sekalaista ajoa.

    • Nokivasarako

      No minulla on vm. -88 volvon losa, malmikasan hinta pyörii tällähetkellä n. 500 euroa. Kone vw 6-diesel, kulutus keskim. n. 6 litraa, savuaahan tuo välillä kuin tervahautaa polttais ja kiihtyvyys luokkaa kuin lasten kolmipyörällä, mutta minä en ole niin nirso, kunhan vehkeellä pääsee sinne minne haluan ja tällä hetkellä se on jo vienyt minua 700 tkm kohtuullisen pienillä kustannuksilla, van minulla on periaate, että ei veromarkkoja lisää kulkemisesta valtiolle. No, tämmöista sepustelin, selvinpäin olen ja eläkeläinen. Niin ja sanomani piti vielä, että kulkuneuvossani on katsastus ja verot kunnossa ja maksettu. Hyvää kesää vain lukijoille.

    • 6+1

      Opel Astra Wagon 1,7 dsl EcoFlex 110 hv

      Talvella 5,4 ja kesällä 5,3

      Kuljettajan paino 76 kg

    • Focus 11 v.

      Kesällä 4,9 - 5,1, kaupunki/maaseutuajon suhteesta riipuen. Talvella 5,2 - 5,8, riippuen paljonko käytän eberiä.

    • rape1212

      eikait se ole niin litran päälle mitä se auto kuluttaa jos ajaa jonku 5000 km vuodessa

    • vengagirl

      Kia Venga 1.4 diesel. Motariajossa 5.3l/100km ja maantieajossa 4.8l/100km.

    • Tommy S.

      Megane 1,5 dci, 4-vaihteinen perinteinen automaatti, 100 hv. Michelin Energy renkaat. Dieselvero 464 euroa.

      Maantieajossa menee 3 hengen kuormalla yleensä 4,4 litraa. Tasainen 100 km/h moottoritiellä keskikulutus 4,8 litraa. Alin kulutuslukema ollut 4,1 litraa jolloin nopeus oli max 80 km/h.

      Lukemat ajotietokoneen, tankkauksen kanssa aikalailla samalla tarkkuudella.
      Valmistajan mukaan maantielle 4,7 litraa, taajama 7,7 ja yhdistetty 5,8 litraa.

      Olennaista on ennakoiva ajo jolloin ei tarvitse jarruttaa turhaan (ja kiihdytys kuluttaa merkittävästi enemmän), myös turhat ohitukset kannattaa jättää tekemättä jos haluaa matalia kulutuslukemia.

    • Audiman1234576

      Lastulla piristetty Audi A6 2.5TDI V6 Quattro (205hv/460Nm), kulutus rauhallisessa maantieajossa n.7-7,5 ja raskaammalla kaasujalalla kulmankierto n.10 litraa.
      Auton omamassa 1802kg

    • EiMikäänKevytjalka

      Skoda Superb 1,9 Tdi automaatti 130 hv vuosimalli 2004. Pienimmillään Porista Helsinkiin (kun siellä oli tietöitä ja muutenkin paljon 80 km/ h rajoituksia) oli kulutus 4,9 ajotietokoneen mukaan (mukana koko nelihenkinen perhe ja viikonlopun matkatavarat). Normaalisti kesällä matka-ajossa, jossa suuri osa moottoritietä normaalin reippaalla vauhdilla on kulutus 5,5 - 5,7. Kaupungissa voi vaihdella paljon. Ennätys tältä kesältä 8 km ruuhkassa (11km/ h) oli melkein 17 litraa/ 100 km. Tavallisesti noin 7-8 litraa. Talvella matka-ajossa noin 6-6,2/ 100 km.

    • pappanen vanha

      mulla honda accord 2.2 diesel
      koko vuoden keskikulutus laskettuna kilometrit ja tankkaukset 5.67
      alin keskikulutus 400km matkalla jossa kaksi pysähdystä on ajettu kesällä
      ja oli 3.9l sadalla nopeus 80km
      alin pitkällä matkalla otettu yhteensä 1400km oli 4.3l sadalla
      välissä nopeus 170-180km tunnissa ruotsin puolella.
      keksikulutus mittarin mukaan nyt ollut 4.8l työmatkajoa plus kaupunkiajoa.
      eli kaasujalasta kulutus on kiinni

      • Vertai Lux

        Tosi hyviin lukemiin olet päässyt. Nuo 3.9 ja 4.3 l eivät kyllä onnistu minulta ikinä. Onko tuo se uusi Acco (i-DTEC) vai se vanha (i-CTDI) ja millaiset renkaat siinä ovat? Vai onko se tosiaan pelkästään kuskista kiinni :-) Oman kokemuksen mukaan Accon kulutusmittari kyllä näyttää pyöristyseron sisällä (0,1 l) saman kuin tankkaamallakin mitattuna.


    • mb--

      Tdi Farkku Octavia ALH-koneella ja muutetulla softalla. Pienin mitattu tankilliselle 4,8.

      80-vauhdissa työmatka-ajoa säästelijäällä ajotavalla menee reilusti alle 5. 100-vauhdissa vie suunilleen 5. Motarilla tulee ajeltua aika vähän niin ei osaa kovin tarkasti sanoa, mutta alle kuuden pääsee varmaankin. Jos tankillisen päästelis 80-vauhtia ja lyhyttä ajoa mahdollisimman vähän, niin kulutus olis varmaan aika lähellä 4,5-4,6.

    • konemies_t

      Viime joulukuun viimeisenä päivänä oli ajettu 573 204 km ja poltettu
      dieseliä 37 097,2 litraa, joten kulutus on ollut 6,4719 l/100 km
      VAG-moottorinen Volvo V70 tdi automaatti, Ardic ja ilmastointi. .

    • -mesemies-

      Olettekos seuranneet kuinka tarkkoja ajotietokoneet ovat?
      Itse olen muutaman kerran laskenut/mitannut oikein taskulaskurilla tankatut litrat korkkiin asti tankatuista tankkauksista ja kilsat parin tankillisen ajalta (=n. 2000km) Aina tietokone on näyttänyt vähemmän kuin mitattu kulutus on.

      Uskon että tietokoneet ohjelmoidaan tahallaan näyttämään todellista pienempiä kulutuksia. Itsellä M-B C 220.
      Kaikkea ei pidä uskoa.

      • mikä disuvero

        Automaattilaguuna Rellu 2 l kulutus 5,5l-8,5 l vastatuulesta kuormasta ja ajotavast riippuen.
        Isompi asia on dieselvero johon ei voi ajotavalla vaikuttaa.
        Missä dieselissä on halvimat verot.
        Rellu Laguna siinä 700 € ??


      • Tommy S.
        mikä disuvero kirjoitti:

        Automaattilaguuna Rellu 2 l kulutus 5,5l-8,5 l vastatuulesta kuormasta ja ajotavast riippuen.
        Isompi asia on dieselvero johon ei voi ajotavalla vaikuttaa.
        Missä dieselissä on halvimat verot.
        Rellu Laguna siinä 700 € ??

        Dieselvero lasketaan painon mukaan, joten Renaultin malliston osalta se on halvimmillaan Cliossa. Omassa autossani automaattivaihde nosti painon seuraavalle 100 kilolle, joten käsivaihteisessa olisi ollut vähän halvempi dieselvero ja CO2-vuosivero.

        Mutta vero muuttuu vuodenvaihteessa (mutta litrahinnat nousevat), ja dieseleiden CO2-pohjainen vuosivero kevenikin jo suhteessa enemmän päästäviin bensa-autoihin.

        Itse kuittaan laskennallisesti 464 euron veron maksetuksi jo alle 9000 km kohdalla. Edellinen auto oli saman kokoluokan bensa-automaatti, viralliset keskikulutukset 8,4, litraa bensaa vs. 5,8 litraa dieseliä. Diesel on lisäksi käytännön ajossa vahvempi, eli kierroksilla 2000-3000.


      • Vollkarilla ajettu nyt noin 165 000 kilsaa.

        Kolme kertaa olen tarkistanut ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Kahdesti oli mittatarkkuuden rajoissa sama (0,1 l/100), kerran heitti sen 0,1 litraa - mutta ylöspäin.

        Ajotietokone voi olla tarkka. Tankkauksista mitattuun vaikuttaa auton asento, joka ei ole aina täsmälleen sama. Myös pistooleissa on pieniä eroja (miten syvälle menee)...

        Suurempana ongelmana pidän matkamittarin heittoa. Golffissa se on suhteellisen pieni kesärenkailla (samoin siis nopeuden heitto). Joissain autoissa matka- ja nopeusmittarit heittävät yli 10%, mikä sotkee kulutuslukemiakin.

        Oletko mersusi matkamittaria tarkistanut? Pitää ottaa huomioon... Ja nopeusmittari toki myös, että ovat keskinopeudet oikein (kulutus voi olla yllättävän pieni, jos mittari näyttää satasta mutta todellista on vain 80 km/h).


      • eri asiat
        The_Rat kirjoitti:

        Vollkarilla ajettu nyt noin 165 000 kilsaa.

        Kolme kertaa olen tarkistanut ajotietokoneen näyttämää kulutusta. Kahdesti oli mittatarkkuuden rajoissa sama (0,1 l/100), kerran heitti sen 0,1 litraa - mutta ylöspäin.

        Ajotietokone voi olla tarkka. Tankkauksista mitattuun vaikuttaa auton asento, joka ei ole aina täsmälleen sama. Myös pistooleissa on pieniä eroja (miten syvälle menee)...

        Suurempana ongelmana pidän matkamittarin heittoa. Golffissa se on suhteellisen pieni kesärenkailla (samoin siis nopeuden heitto). Joissain autoissa matka- ja nopeusmittarit heittävät yli 10%, mikä sotkee kulutuslukemiakin.

        Oletko mersusi matkamittaria tarkistanut? Pitää ottaa huomioon... Ja nopeusmittari toki myös, että ovat keskinopeudet oikein (kulutus voi olla yllättävän pieni, jos mittari näyttää satasta mutta todellista on vain 80 km/h).

        Matka- ja nopeusmittarien heitot ovat eri asiat. Nopeusmittari ei saa lakien ja asetusten mukaan koskaan näyttää todellista pienempää nopeutta, joten sen
        heitot ovat isommat.

        Jos muistan oikein, tyyppikatsastuksessa matkamittarin maksimiheitto on 2%,
        nopeusmittarin noin nelinkertainen. Keskinopeudet perustuvat sitten matkamittarin
        lukemiin (ajetut km/ajoaika), ei niitä aleta nopeusmittarin kautta arpomaan.


      • Ford Kuga

        Ainakin omassa autossa ajoteitokoneen laskenta näytti pitävän todella hyvin paikkansa.

        Pidin vuoden kirjaa tankkauksista. Ajotietokoneen keskikulutus oli pääsääntöisesti -0.1 litran sisällä tankkauksesta laskettuun nähden ja erittäin harvoin heittoa oli enemmän kuin 0.2 litraa. Virhettä oli myös molempiin suuntiin ja pidemmän ajan keskiarvoilla ero meni likipitäien nollaan. Epäilin jo sitäkin että virhe tuli tankkauksista laskettuun kulutukseen, johtuen siitä että pumppu ei varmasti katkaise polttoaineen syöttöä täsmälleen samaan tankin täyttöasteeseen, ei edes samalla mittarilla, saati sitten eri asemilta tankatessa.


    • Reikä Kortsussa

      Chrysler Grand Voyager, vm. 2002, 2.5 CRD, manuaali, ilmastointi ja webasto. Viimeisen 150 tkm kulutus 7.9 l / 100 km. Mukana siis kaikki ajot.

      Maantiellä 80-100 km/h reissuilla n. 6.5 l/ 100 km ja moottoritiellä 120-130 km/h nopeuksilla 8 l / 100 km. Kaupungissa 8.5 l / 100 km. Kesällä kulutus on n. 0,5 l / 100 km korkeampi suuremman nopeuden takia. Webasto vie kulutukset samoille lukemille talvella jos on paljon pakkasta.

      Tästä voi laskeskella kulutusta per kyytiläinen, istuimia 7 kpl.

      • > Tästä voi laskeskella kulutusta per kyytiläinen

        Hmm... Itse ajan pääasiassa yksin (ehkä 90% ajosta). Valitettavasti vain kolmannen auton hankkiminen sitä 10% ajoa varten on vielä kalliimpaa, kuin liian isolla autolla yksin ajelu.

        Minulla siis kulutus / 100 / kyytiläinen vain vähän pienempi kuin kulutus / 100.


    • Dieselit

      Polo SDI Comfortline 1,9 kone. Vm-02. Kulutus kaasujalasta riippuen 4-4,5l kesällä, talvella ½-l enemmän ...Kokonaispaino runsas 1300kg tyhjänä
      Olen tyytyväinen!!

    • hiace d4d ja kulutus jotain 10l/100km en ole hirveästi mittaillut kun toistaiseksi naftaa saa vielä kaupasta.

    • Coolguy^^

      98 Vuoden farmari mondeo

      Kulutus 4 litraa maantiellä ja 5 litraa sekalaisessa ajossa.

      Turhaa painoa poistettu reilu 100 kiloa ja rengas paineet 0.4 bar yli suosituksen.

    • passatti

      Aikaisemmin oli Passat 2002 eli vanha korimalli 1,9 TDI koneella. Parhaimmillaan pääsi työmatkalla (30 km) kulutukseen 4,3 l/100km. Matkasta on noin kolmasosa 80 km/h tietä ja puolet 60 km/h tietä ja aika sujuvaa eli ei ruuhkaa. Normaali matkakulutus oli noin 4,9-5 l/100 km.

      Nyt on 2006 Passat 1,9 TDI. Samalla työmatkalla parhaat kulutukset on 4,7 l/100km ja matka-ajossa keskimäärin 5,4 l/100 km.

      Uusi ei aina ole parempi vaikka on kai periaatteessa sama moottori?

      Nyt on mietinnässä Passat 1,6 TDI koneella. Onko näistä kokemuksia?

      • Green tec

        Ainakin Skoda Octaviassa 1,6 Tdi:llä motarilla kuluu noin 4,2-4,4 litraa.


      • Paino selittää?

        Mitenkäs painot? Arvaan että 2006 mallin omamassa on jonkin verran enemmän kuin 2002 mallin, tehoa taitaa kans olla uudemmassa muutama kilowatti enemmän?


      • 1+19
        Green tec kirjoitti:

        Ainakin Skoda Octaviassa 1,6 Tdi:llä motarilla kuluu noin 4,2-4,4 litraa.

        tosiaan, voihan moottoritielläkin ajaa 70km/h


    • reiska`

      Saksan diisselit, ja monet muutki tdi nokivasarat on jäljessä diisseltekniikasta. Tojon esim.d4d yhteispaineruiskutus ollut jo 10v, ja vähentää kulutusta, savuutusta, päästöjä, antaa tehoa jne. Commonrail o tietääkseni jossai mazdoissa ja taitaa olla nissaneissakin. Vw passattii commonrail tuli kuulema v.2008. Eli Passat 1.6 dsl voi olla hyväkin.

    • Toi-ota
      • toyooota

        et vanhempaa juttua löytänyt???


    • traikku

      Lomamatkalla veneen kanssa vajaa 1000km, yhdistelmän paino yli 3t, QQ 2 2.0dci aut. 4wd, kulutus n. 11 litraa. Perässä siis vene maksimi 1350 painolla ja autossa perhe lomareleineen. Yllättävän mukavasti meni.

    • pekka-

      BMW 535D Touring Automaatti

      Kaupunkipyöritys about 9
      Matkalla tasaista vauhtia (aika reipasta) 6.6

      Mielestäni mukavan alhaisia lukemia, hymyilyttää.

    • ex bisti

      diesel automaatti saab 1.9tid ohjelmoitu n 175hv(vakio 150)ajettu tosin eka 30tkm vakiona.Vakiona n 8,lastutettuna 7.5.Ajo sekalaista,kaupparatsu.Pienein tankilliselle n5 ja suurin 11.Ja tuossahan eeberi laulaa kylmil keleillä.Vaihdoin reilu 2v vanhana pois,liikaa sanomista ja vikaa vikaa vikaa vikaa(taka-akselin puslia,egr,ym)siihen sit kalliit huollot ja reilu arvon alennus.Jep ajaakseen uudel saabil,pitää olla sairas

    • kpg1

      Ajoin juuri 1140 Km samalla tankillisella (52 l). Nopeus liikenteen mukainen, muilloin rajoitus 5 navig. mukaan. Vakkari päällä aina kun oli mahdollista.
      Näyttö näytti 4.4 l/100 Km.
      Niin meni ja autona Skpda Suberb 2.0 CR Tdi farkku ja 1 2 henk,

      • Passat CR TDI

        Mulla samalla moottorilla varustettu Passat Variant 2,0 CR TDI DSG vm. 2010, aj. 50300km. Ajot pitkässä juoksussa n. 60% maantie, n. 25-30% kaupunki ja n. 10-15% moottoritie..Ajan samoin muun liikenteen mukaan. Jos muuta ei ole, mittarin mukaan 10km sallitusta ja mahdollisimman paljon vakkarilla.
        Uudesta saakka kulutus tankkauksista mitaten keskim. 5,4l/100km. Nyt tämä kesänä 5,15/100km. Viime talvi meni 5,6l/100km, mutta siinä on mukana tehdasasenteisen Webaston kulutus.
        Ajotietokone näyttää omassa autossani kesällä 0,5dl liikaa, talvella n. 3dl liian vähän, joka johtunee Webaston käytöstä. Webaston viemä polttoaine ei ole ilmeisesti mukana kulutusmittarin laskelmissa..
        En pidä kulutusta pahana automaattivaihteiselle, yli 1,5t painavalle autolle, jolla ei todellakaan tarvitse olla tienb tukkona.
        2-autoni, manuaalivaihteinen VW Golf Variant 1,9 TDI vm. 2000 kulkee samoilla ajoilla n. 2dl vähemmällä.


    • joku pösö kuski

      Peugeot 207 farkku 90 heppainen 1,6 HDI. Pienin mitattu kulutus 4,25l/100km suurin 6,2l/100km. Kesällä keskikulutus on 4,5l-5l/100km ja talvella 5-5.5l/100km. Ajo on lyhyttä matkaa ja lohkolämmitintä käytän yli -5 asteen keleillä.

      4,25l mittasin kesällä, kun tein kolme 200km reissua josta suurin osa asfaltilla ja tankkasin sen jälkeen. 6,2l puolestaan todella kovalla pakkasella tytärtä kouluun kuskatessa aamuin illoin useamman viikon ajan. Koulu 3km päässä

    • QQ+2

      Vaimo ajellut nyt töihin sata kilsaa suuntaansa motaria ja maantietä ja päälle pikkuteitä, kulutus 6,4l. Ajotietokone näyttää yllättävästi 6,5-6,6. Hieman näköjään kilsojen myötä laskee kulutus, nyt 2 vuotias vajaa 70tkm ajettu QQ 2 dCi 4wd automaatti. Ei hullumpaa, motariakin tuossa kuitenkin aika paljon mukana ja se on myrkkyä citymaasturin kulutukselle...

      • ceed farkku

        Ceed 1.6 CRDI farkku. otettu käyttöön lokakuussa 2010. Tankkauksista laskettu keskikulutus koko ajalta 5,43 l/100 km, kesäajalla (vapusta alkaen) 5,01 l/100 km. Työmatkat kehätie-tyyppistä, kesän mökkimatkoissta puolet motaria.


    • tankillisella pitkäl

      bemu 116d

      http://www.tankkaus.com/graph_yearcons.php?car=34245

      talvella lämmitys ja talvikiisseli lisäävät kulutusta reippaasti, lämpöä piisaa. 1450kg taitaa painaa.

      • vvt-i

      • matikkanero

      • vvt-i
        matikkanero kirjoitti:

        No tuo menee kyllä ihan toisin päin, kun todellinen ajettu matka on mittarin (ja ajotietokoneen) näyttämään lyhyempi, on todellinen kulutus kylläkin sen pari desiä suurempi.

        jaa, sanoinko kumpaan suuntaan matkamittarivirhe on?


      • matikkanero
        vvt-i kirjoitti:

        jaa, sanoinko kumpaan suuntaan matkamittarivirhe on?

        No sen haluan nähdä, että mittarivirhe olisi "väärin" päin. Ei ole tullut vielä vastaan ja tuskin tuleekaan. Ellei autoon ole asennettu laittomia renkaita, jotka raahaa sisälokareita parkkiksilla, tietenkin.


      • vvt-i
        matikkanero kirjoitti:

        No sen haluan nähdä, että mittarivirhe olisi "väärin" päin. Ei ole tullut vielä vastaan ja tuskin tuleekaan. Ellei autoon ole asennettu laittomia renkaita, jotka raahaa sisälokareita parkkiksilla, tietenkin.

        Sulla ei sitten kovin paljon ole autoista kokemuksia. Avarra aluksi tietämystäsi vaikka lukemalla autolehtiä, jotka testeissään mittaavat mm. matkamittarivirheen.


      • Calibraattori
        matikkanero kirjoitti:

        No sen haluan nähdä, että mittarivirhe olisi "väärin" päin. Ei ole tullut vielä vastaan ja tuskin tuleekaan. Ellei autoon ole asennettu laittomia renkaita, jotka raahaa sisälokareita parkkiksilla, tietenkin.

        Ainakin minulla on nykyisessä matkamittarivirhe kesärenkailla niin päin, että näyttää liian vähän ajomatkaksi, talvirenkailla likimain just.
        Ja rekisteriotteesta löytyy isompihalkajaista "vakiopyörää 18", millä virhe todennäköisesti vielä suurempi.

        Nopeusmittari sen sijaan näyttää liikaa, kuten yleensä...


    • näin meillä

      Mulla pari diiselii. Toinen 2,5 litrainen vie 13 litraa ja toinen 3 litrainen 11 litraa. Ihan jees

      • Meillä myös

        Ensimmäinen totuudenmukainen viesti tässä ketjussa.


    • viiatti

      Fiat Bravo 1.9 multijet diesel 120hp 2009 1300kg

      4.9 L/100 Enimmäkseen, n.80% maantieajoa. Ajotietokoneen mukaan keskinopeus 70km/h. Kiihdytykset aika reippaalla kaasulla, kierrokset 2000 molemmin puolin. Tasaisella nopeudella ajettaessa aina mahdollisimman iso vaihde. Ennakointi ja mahdollisimman pitkät moottorijarrutukset auttaa laskemaan kulutusta.

      Melko uusi hankinta minulle tämä, joten talvikulutuksista en osaa sanoa vielä mitään...

    • HH.

      Hyundai Sonata CRDi automaatti, 1680kg tyhjänä, kulutus 6,8L/100km kolmen vuoden aikana 125.000km, kesät-talvet keskimäärin. Ajo kutakuinkin puolet kaupungissa ja puolet maantiellä/moottoritiellä.

    • QQ+2

      Kilometrien kartuttua, pakko päivittää kulutuslukuja, tuoss 50tkm jälkeen alkanut kulutus tippua aika merkittävästi. Sekalainen ajo (50%maantie / kehät, 30% motari, 20% kunnon kaupunkiliikennevalonykytystä) tällä nyt tuollaiset 6,5-7l jatkuvasti. Aika nannaa automaatinelarille tällä massalla. yli 7:n menee vain jos suurin osa ajosta ihan hki keskusta nykytystä tai 2km pätkiä. Ruuhka kehilläkin 7l alittuu rutiininomaisesti. Ehkä alkaa oppiakin vähän ajamaan tuolla. Nyt alan olla tyytyväinen hankintaan.

    • meilläkin näin

      Ihan kauheaa polttoaineentuhlausta. Mulla on 1.9 Cordoba ja kulutus jää alle 4 litran vaikka emäntä tuolla eniten työpaikka-ajoa ajaa. Matka on puoliksi kaupunkia

      • 4+17

        ihana satusetä


    • kalevila1

      tere...Minulla olisi yksi esimerkki,tosin eri auto kuin sinulla.Ostin uuden polo dieselin 1.2 TDI 55kw.tehdas lupaa 3.1 maantie 3.4 keskikulutus ja 4.1 kaupunki. Ei näillä luvuilla ole mitään tekemistä todellisuuden kanssa, todellisuus on n.25 prosenttia enemmän.Eli tehdas lupaukset on ASIAKKAAN JA VEROTTAJAN KUSETUSTA.

      • Octavia diesel

        Skoda Octavia Farkku 1.6 Common Rail diesel, DSG-laatikko, vm. 2010. Sekalaista ajoa, myös ihan pikkuteitä, talvella kauko-ohjattu Webasto usein käytössä 20 min/uuttia per lähtö. Ajotapa kohtuureipas eli hieman yli mitä rajoitus sallii (mittarivirhe huomioitu) ja koska DSG houkuttelee aika reippaisiin kiihdytyksiin.

        Nyt ajettu 2 kesää ja 1 talvi, yht. 42000 km. Tankkauksista laskien kulutus 5,1 l/100 km. Nyt loppumassa oleva kesä tankkauksista laskien 4,7 l/100 km. Ajotietokone näyttää kesällä matkan pituudesta ja rajoituksista (80 vai 100 km/h tie vai kaupunkiakin mukana) riippuen 4,3 - 5,1 l/100 km. Siis ajotietokone näyttää yllättävän tarkkaan oikein silloin kun ei ole Webaston käyttöä.

        Myyntiprosyyrin mukaan kuluttaa kaupunki 5,6, tie 4,2, yhdistetty 4,7, joten prosyyri kertoo totuuden yllättävän hyvin kun ottaa huomioon että sertifiointimittaukset on tehty vain 20 C:ssä ja ylimääräiset kuluttajat kuten ilmastointi on mittauksissa pois päältä.

        Myös talven tuoma kulutuslisä näkyy dieselissä olevan pieni vaikka olisi Webasto. Kokemukseni mukaan bensakoneet sitä vastoin syövät talvella paljon enemmän kuin kesällä runsaan "automaattiryypyn" takia.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pimahdan kohta ihan kunnolla

      Entä, jos otan sitten yhteyttä sinuun? 🫨🫥🥴
      Ikävä
      53
      2577
    2. Naiselle, rakkaalle!

      Pitäiskö nyt vähän jutella, on se sitten mitä tahansa. Mä oon sun puolella, hiljaisuutes aion rikkoa. Tulen vaikka karmi
      Tunteet
      24
      2086
    3. Antaisitko mies minulle jonkun vinkin

      Että tietäisin, että minun kannattaa uskoa vielä meihin. Nyt just heikko hetki ja usko meinaa loppua. Pelkään, että tila
      Ikävä
      55
      1938
    4. Toivottavasti vielä kohdataan mies

      Ja aloitetaan juttelu. Nyt olisin valmis.
      Ikävä
      132
      1726
    5. Nainen, minkä kappaleen laittaisit nyt miehelle

      kuunneltavaksi tietäen, että hän ikävöi sinua ja kipuilee päästäkseen yhteyteen kanssasi. Jotain, joka kertoo...
      Ikävä
      132
      1434
    6. Morning has broken

      Simmut aukaistaan. Ja noustaan päivään valkeaan. Hyvää huomenta. 😊☀️🍳☕❤️
      Ikävä
      131
      1368
    7. Jos et kaipaakaan minua täällä

      Niin miksi sinua ehkä häiritsee se, että minä kaipaan sinua? Miehelle.
      Ikävä
      18
      1194
    8. Tästä tiedämme että raamattu ON muutettu

      https://rivalnations.org/censored-bible/ Raamattusi on sensuroitu Raamattu, joka sinulla on kotonasi tai taskussasi, on
      Hindulaisuus
      454
      1153
    9. Olet tosi lapsellinen...

      Ja kiva harrastus tämä palstailu sulla. Lisää uskottavuutta ja luotettavuutta paljon. 🙄 Eipä sillä onneksi enää ole väl
      Ikävä
      44
      995
    10. Outoa toimintaa kaikkinensa

      Jotenkin sairashan se sinäkin olet.
      Ikävä
      29
      989
    Aihe