Morsiamella on menneisyys, toisti selostaja yhtä uudestaan – vai oliko syyttäjä. Tuleva kuningas ilmaisi kuitenkin päättäväisesti: ”Tahdon”. Koko maailma odotti morsiamen ratkaisua. Ja kohta kuningasperhe oli lisääntynyt yhdellä. Kansainvälisen televisiolähetyksen ansiosta sain itsekin olla todistamassa tuota Morsiamen ja Prinssin vihkimistä.
Maanpäällinen vaelluksemme muuttuu aikanaan menneisyydeksi, joka kiinnostaa kovasti syyttäjää, ”sillä kaikki ovat syntiä tehneet”. Silti taivaassa iloitaan kerran valtavasta Kuninkaallisten joukosta Karitsan tähden: ”Sinä olet tullut teurastetuksi ja olet verelläsi ostanut Jumalalle ihmiset kaikista sukukunnista ja kielistä ja kansoista ja kansanheimoista ja tehnyt heidät meidän Jumalallemme kuningaskunnaksi”.
Tuon taivaallisen vihkiseremonian jälkeen on vuorossa riemujuhla - hyperkuninkaalliset häät. ”Iloitkaamme ja riemuitkaamme ja antakaamme kunnia hänelle, sillä Karitsan häät ovat tulleet, ja hänen vaimonsa on itsensä valmistanut.”
Karitsan morsian valmistellaan hääjuhlaa varten jossain ylhäällä. ”Ja pyhän kaupungin, uuden Jerusalemin, minä näin laskeutuvan alas taivaasta Jumalan tyköä, valmistettuna niinkuin morsian, miehellensä kaunistettu.”
Montako yötä on vielä jaksettava odottaa, ennen kuin tämä kaikki tapahtuu! Milloin ylkä noutaa taivasten valtakuntaan kuuluvan morsiamensa? No sitähän emme tiedä. Älä silti lopeta lukemista tähän. Sillä kajahduksia on jo kuulunut.
Morsiamen tulevaisuus
5
<50
Vastaukset
- + risti vain
KATSO, YLKÄ TULEE!
Silloin on taivasten valtakunta oleva kymmenen neitsyen kaltainen, jotka ottivat lamppunsa ja lähtivät ylkää vastaan. Mutta viisi heistä oli tyhmää ja viisi ymmärtäväistä. Tyhmät ottivat lamppunsa, mutta eivät ottaneet öljyä mukaansa. Mutta ymmärtäväiset ottivat öljyä astioihinsa ynnä lamppunsa.
Yljän viipyessä tuli heille kaikille uni, ja he nukkuivat. Mutta yösydännä kuului huuto: 'Katso, ylkä tulee! Menkää häntä vastaan.' Silloin kaikki nämä neitsyet nousivat ja laittoivat lamppunsa kuntoon.
Ja tyhmät sanoivat ymmärtäväisille: 'Antakaa meille öljyänne, sillä meidän lamppumme sammuvat.' Mutta ymmärtäväiset vastasivat ja sanoivat: 'Emme voi, se ei riitä meille ja teille. Menkää ennemmin myyjäin luo ostamaan itsellenne.'
Mutta heidän lähdettyään ostamaan ylkä tuli; ja ne, jotka olivat valmiit, menivät hänen kanssansa häihin, ja ovi suljettiin. Ja myöhemmin toisetkin neitsyet tulivat ja sanoivat: 'Herra, Herra, avaa meille!'
Mutta hän vastasi ja sanoi: 'Totisesti minä sanon teille: minä en tunne teitä.'
Yksikään neitsyt ei jaksanut valvoa. Kaikki nukkuivat yhtä sikeästi. Viisaat ja tyhmät. Ja yhtä lailla kun huuto kajahti, olivat kaikki neitsyet sataprosenttisesti hereillä.
Toinen yhteinen tekijä oli kaipaus päästä sulhasen luo. Sekä viisaat että tyhmät lähtivät ylkää vastaan.
Kolmaskin yhteinen tekijä löytyy. Kaikki neitsyet ottivat lamppunsa. Niin viisaat kuin tyhmätkin neitsyet olivat valistetut Jumalan Sanalla. Heillä kaikilla oli tietoa.
Tieto Jeesuksesta ei pelasta. Jeesus pelastaa. Viisaan ja tyhmän neitsyen välisen eron ratkaisee suhde Sanaan eli Jeesukseen. Jeesus sanoi Juutalaisille: ”Te tutkitte kirjoituksia, sillä teillä on mielestänne niissä iankaikkinen elämä …”
Juutalaiset fariseukset ja kirjanoppineet yrittivät täyttää Raamatun vaatimuksia. Tällä tiellä kyllä sitten tuleekin jatkuvasti mieleen kysymys: Olenko valmis. Ja jos olen rehellinen, niin vastaus on aina ei. En ole. Enkä tule.
Jeesus jatkoi virkettään koskien kirjoituksia: ”… ja ne juuri todistavat minusta; ja te ette tahdo tulla minun tyköni, että saisitte elämän.” Viisaat neitsyet ovat kerran kohdanneet Jeesuksen. Tulleet Hänen tykönsä. Ja saaneet tuossa kohtaamisessa sisimpäänsä Elämän.
Lain tarkoitus ei ollut tehdä meistä taivaskelpoisia. Lain tarkoitus oli osoittaa, että omalla vanhurskaudellamme emme kertakaikkiaan voi saavuttaa taivaskelpoisuutta. Kirjoitusten piti johdattaa Israel Jeesuksen tykö - vastaanottamaan lahjavanhurskaus.- + risti vain
SAVIASTIOITA
Me olemme vain hauraita saviastioita. Ja sellaisina pysymme. Turha tätä savea on yrittää kiillottaa. Ja nyt kuitenkin monet ihmiset yrittävät tulla Jumalan kaltaisiksi. Häärivät tuskaisasti lamppunsa kimpussa - siis taistelevat itsensä kanssa - ja ihmettelevät, miksei astiaan tule Jumalallista kirkkautta.
Viisaat neitsyet olivat yhtä heikkoja saviastioita kuin tyhmätkin. Silti heissä paloi elävä liekki. He eivät kiillottaneet saviastiaansa. He olivat ottaneet siihen öljyä. Jumalan kirkkaus voi loistaa meissä heikoissa saviastioissa vain kun Kristus on sisällisesti meissä.
Lamppu, josta öljy puuttuu, ei pala. Sen sydän vain kytee ja haisee suunnattoman pahalle. Ja palaa loppuun alta aika yksikön. Niin kuin neitsytvertauksessa tyhmät neitsyet totesivatkin: ”meidän lamppumme sammuvat”.
Toisin on sen saviastian laita, jonka sisään on otettu öljyä. Jeesus tulee sisimpäämme sisälle. Hänessä oleva Elämä on silloin meissä. Jeesus on Kristus, mikä tarkoittaa Voideltua. Jeesuksessa on Elämä, se öljy, joka täyttää saviastiamme, ja saa lamppumme palamaan. ”Hänessä oli Elämä, ja Elämä oli ihmisten Valkeus.”
Saviastiamme on edelleen yhtä himmeä ja hauras kuin ennenkin, mutta loistaa silti Jumalan valoa.
”Sillä Jumala, joka sanoi: ’Loistakoon valkeus pimeydestä’, on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.”
Tätä öljyä, Jeesuksessa lahjoitettua Elämää, joka saa lamppumme palamaan, ei voi antaa pois toiselle. Itse kunkin on kohdattava omakohtaisesti Jeesus, Elämän lähde. Siksi viisaat neitsyet totesivat, etteivät he voi antaa öljyänsä, vaikka halusivatkin. Viisaat neitsyet kehottivat aivan oikein menemään myyjäin luo. Ja iankaikkinen elämähän on armolahja. Siitä ei peritä hintaa. Sillä Jeesus on hinnan maksanut. Joka tahtoo, tulkoon minun tyköni ja juokoon, sanoi Jeesus. ”Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen … tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta”. Kaivon äärellä oli nainen astioineen. Jeesus lupasi sellaista vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Kun Hän, jossa on Elämä, joka on meidän Valkeutemme, asuu meissä, niin lamppumme on toimintakuntoinen, voimme valaista ympäristöämme. Jeesus – maailman valkeus - sanoi valosta ja lampuista vuorisaarnassa näin: ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.”
Kristuksen morsiusjoukko on Kaupunki Ylhäällä Vuorella. Sen valon pitäisi kajastua kaikkialle. Ja jokainen yksittäinen kristitty on valona omassa huoneessaan eli perhekunnassaan ja lähipiirissään. Sinä olet saviastia, mutta sinun sisälläsi on tulisoihtu, kun olet Jeesuksen vastaanottanut, kun Hän on Sinussa, kun sinä olet Hänen. - + risti vain
+ risti vain kirjoitti:
SAVIASTIOITA
Me olemme vain hauraita saviastioita. Ja sellaisina pysymme. Turha tätä savea on yrittää kiillottaa. Ja nyt kuitenkin monet ihmiset yrittävät tulla Jumalan kaltaisiksi. Häärivät tuskaisasti lamppunsa kimpussa - siis taistelevat itsensä kanssa - ja ihmettelevät, miksei astiaan tule Jumalallista kirkkautta.
Viisaat neitsyet olivat yhtä heikkoja saviastioita kuin tyhmätkin. Silti heissä paloi elävä liekki. He eivät kiillottaneet saviastiaansa. He olivat ottaneet siihen öljyä. Jumalan kirkkaus voi loistaa meissä heikoissa saviastioissa vain kun Kristus on sisällisesti meissä.
Lamppu, josta öljy puuttuu, ei pala. Sen sydän vain kytee ja haisee suunnattoman pahalle. Ja palaa loppuun alta aika yksikön. Niin kuin neitsytvertauksessa tyhmät neitsyet totesivatkin: ”meidän lamppumme sammuvat”.
Toisin on sen saviastian laita, jonka sisään on otettu öljyä. Jeesus tulee sisimpäämme sisälle. Hänessä oleva Elämä on silloin meissä. Jeesus on Kristus, mikä tarkoittaa Voideltua. Jeesuksessa on Elämä, se öljy, joka täyttää saviastiamme, ja saa lamppumme palamaan. ”Hänessä oli Elämä, ja Elämä oli ihmisten Valkeus.”
Saviastiamme on edelleen yhtä himmeä ja hauras kuin ennenkin, mutta loistaa silti Jumalan valoa.
”Sillä Jumala, joka sanoi: ’Loistakoon valkeus pimeydestä’, on se, joka loisti sydämiimme, että Jumalan kirkkauden tunteminen, sen kirkkauden, joka loistaa Kristuksen kasvoissa, levittäisi valoansa. Mutta tämä aarre on meillä saviastioissa, että tuo suunnattoman suuri voima olisi Jumalan eikä näyttäisi tulevan meistä.”
Tätä öljyä, Jeesuksessa lahjoitettua Elämää, joka saa lamppumme palamaan, ei voi antaa pois toiselle. Itse kunkin on kohdattava omakohtaisesti Jeesus, Elämän lähde. Siksi viisaat neitsyet totesivat, etteivät he voi antaa öljyänsä, vaikka halusivatkin. Viisaat neitsyet kehottivat aivan oikein menemään myyjäin luo. Ja iankaikkinen elämähän on armolahja. Siitä ei peritä hintaa. Sillä Jeesus on hinnan maksanut. Joka tahtoo, tulkoon minun tyköni ja juokoon, sanoi Jeesus. ”Kuulkaa, kaikki janoavaiset, tulkaa veden ääreen … tulkaa, ostakaa ilman rahatta, ilman hinnatta”. Kaivon äärellä oli nainen astioineen. Jeesus lupasi sellaista vettä, joka kumpuaa iankaikkiseen elämään.
Kun Hän, jossa on Elämä, joka on meidän Valkeutemme, asuu meissä, niin lamppumme on toimintakuntoinen, voimme valaista ympäristöämme. Jeesus – maailman valkeus - sanoi valosta ja lampuista vuorisaarnassa näin: ”Te olette maailman valkeus. Ei voi ylhäällä vuorella oleva kaupunki olla kätkössä; eikä lamppua sytytetä ja panna vakan alle, vaan lampunjalkaan, ja niin se loistaa kaikille huoneessa oleville.”
Kristuksen morsiusjoukko on Kaupunki Ylhäällä Vuorella. Sen valon pitäisi kajastua kaikkialle. Ja jokainen yksittäinen kristitty on valona omassa huoneessaan eli perhekunnassaan ja lähipiirissään. Sinä olet saviastia, mutta sinun sisälläsi on tulisoihtu, kun olet Jeesuksen vastaanottanut, kun Hän on Sinussa, kun sinä olet Hänen.HUUTO!!!
Ja juuri näiden omiensa Jeesus käskee valvoa. Mutta kuinkas kävikään. Kaikille tuppaa tulemaan uni. Alkaa väsyttää niin mahdottomasti. Sitä enemmän, mitä lähemmäksi keskiyön hetkeä kello käy. Ei siinä auta muu kuin pistää pää tyynylle ja ruveta nukkumaan. Valot sammuksiin - ja … krooh! Kun Valo ei loista minun kauttani hukkuvalle maailmalle, minä nukun - vaikka pitäisi valvoa. Minulla on lamppu ja astiassa öljyä, mutta valo on sammunut. Neitsyt nukkuu … hsssh!
Mutta yöllä, kun kaikki nukkuivat, kuului huuto! Näitä raastavia herätyshuutoja on kuulunut viime vuosina tihenevään tahtiin. Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan lähellä on se hetki, kun Jeesus todella tulee noutamaan morsiusjoukkonsa kotiin. Sen jälkeen pahuuden voimia ei pidättele täällä maan päällä enää mikään.
Huuto on siis kajahtanut jo monta kertaa sen merkiksi, että ylkä tulee. Joskus se kuuluu viimeisen kerran. Tuon viimeisen pasuunan vielä soidessa morsian temmataan yläilmoihin. Paavali kirjoittaa tästä viimeisestä pasuunasta ja äkkilähdöstä näin: ”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.”
Silmänräpäys on oikeastaan suoraan alkutekstistä käännettynä ”atomisekunti”. Niin nopeasti me muutumme jättäen tämän kuolevaisen ruumiin ja pukeutuen ylösnousemusruumiiseen. ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
Jonain kertana herätyshuuto kuin pasuunan ääni soi viimeisen kerran, ilmeisesti myös kaikkein kovimmin. Taas kerran joka ikinen ihminen taatusti herää. Mutta viimeisen pasuunan vielä soidessa ylkä myös tulee ja noutaa omansa pois. Atomisekunnissa.
Tyhmiä ovat ne neitsyet, jotka ovat yhä uudelleen jättäneet menemättä ilmaiselle ostoskierrokselle Jeesuksen luo. Viisaita ne neitsyet, jotka kerran ovat sen tehneet. He eivät jää yön pimeyteen.
Tämä kaikki on – tai ainakin sen pitäisi olla – kristityille ilosanomaa. Nimittäin Paavalin jatkokehotus hänen tempauspuheessaan kuuluu: Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla. - + risti vain
+ risti vain kirjoitti:
HUUTO!!!
Ja juuri näiden omiensa Jeesus käskee valvoa. Mutta kuinkas kävikään. Kaikille tuppaa tulemaan uni. Alkaa väsyttää niin mahdottomasti. Sitä enemmän, mitä lähemmäksi keskiyön hetkeä kello käy. Ei siinä auta muu kuin pistää pää tyynylle ja ruveta nukkumaan. Valot sammuksiin - ja … krooh! Kun Valo ei loista minun kauttani hukkuvalle maailmalle, minä nukun - vaikka pitäisi valvoa. Minulla on lamppu ja astiassa öljyä, mutta valo on sammunut. Neitsyt nukkuu … hsssh!
Mutta yöllä, kun kaikki nukkuivat, kuului huuto! Näitä raastavia herätyshuutoja on kuulunut viime vuosina tihenevään tahtiin. Väkisinkin tulee mieleen, että kuinkahan lähellä on se hetki, kun Jeesus todella tulee noutamaan morsiusjoukkonsa kotiin. Sen jälkeen pahuuden voimia ei pidättele täällä maan päällä enää mikään.
Huuto on siis kajahtanut jo monta kertaa sen merkiksi, että ylkä tulee. Joskus se kuuluu viimeisen kerran. Tuon viimeisen pasuunan vielä soidessa morsian temmataan yläilmoihin. Paavali kirjoittaa tästä viimeisestä pasuunasta ja äkkilähdöstä näin: ”Katso, minä sanon teille salaisuuden: emme kaikki kuolemaan nuku, mutta kaikki me muutumme, yhtäkkiä, silmänräpäyksessä, viimeisen pasunan soidessa; sillä pasuna soi, ja kuolleet nousevat katoamattomina, ja me muutumme. Sillä tämän katoavaisen pitää pukeutuman katoamattomuuteen, ja tämän kuolevaisen pitää pukeutuman kuolemattomuuteen.”
Silmänräpäys on oikeastaan suoraan alkutekstistä käännettynä ”atomisekunti”. Niin nopeasti me muutumme jättäen tämän kuolevaisen ruumiin ja pukeutuen ylösnousemusruumiiseen. ”Sillä itse Herra on tuleva alas taivaasta käskyhuudon, ylienkelin äänen ja Jumalan pasunan kuuluessa, ja Kristuksessa kuolleet nousevat ylös ensin; sitten meidät, jotka olemme elossa, jotka olemme jääneet tänne, temmataan yhdessä heidän kanssaan pilvissä Herraa vastaan yläilmoihin; ja niin me saamme aina olla Herran kanssa.”
Jonain kertana herätyshuuto kuin pasuunan ääni soi viimeisen kerran, ilmeisesti myös kaikkein kovimmin. Taas kerran joka ikinen ihminen taatusti herää. Mutta viimeisen pasuunan vielä soidessa ylkä myös tulee ja noutaa omansa pois. Atomisekunnissa.
Tyhmiä ovat ne neitsyet, jotka ovat yhä uudelleen jättäneet menemättä ilmaiselle ostoskierrokselle Jeesuksen luo. Viisaita ne neitsyet, jotka kerran ovat sen tehneet. He eivät jää yön pimeyteen.
Tämä kaikki on – tai ainakin sen pitäisi olla – kristityille ilosanomaa. Nimittäin Paavalin jatkokehotus hänen tempauspuheessaan kuuluu: Niin lohduttakaa siis toisianne näillä sanoilla.SINETTI
Sillä samalla hetkellä, kun me vastaamme Pyhän Hengen kutsuun ”Tahdon” sinetöidään ikuinen liittomme Jeesuksen kanssa. Meistä on tullut Kuninkaallisen suvun jäseniä. Tuohon vihkisormukseen, joka ympäröi ihmisen sydämen, on kaiverrettu: ”Jeesus”. Signeerauksen tähden astia on Kuninkaallinen. Omistuskirjoitusta ei kukaan eikä mikään voi poistaa.
Alkanut suhde ei siis koskaan pääty. Jeesus pysyy uskollisena. Mutta tyhmät neitsyet ovat niitä, jotka sydämen tasolla eivät koskaan edes tutustuneet Jeesukseen. Jeesushan sanoo heille: ”Minä en tunne teitä”. Suhde ei siis koskaan ollut edes alkanut.
Mutta Jeesus haluaa aloittaa suhteen vielä monen lunastamansa kanssa. Siksi niiden, jotka jo tuntevat Jeesuksen, on aika valvoa. Joten älä nyt vaan nukahda. Laita lamppusi kuntoon, ja anna sinussa olevan Valon loistaa. Sinussa asuu Elämän Sana – Jeesus. Jos valvot, Elämän liekki valaisee saviastiaasi kätketyn kirjoituksen. Olet Kristuksen kirje.
Jos sinussa ei vielä ole Elämän Valoa, mene kiireesti myyjäin luo. Jeesus tarjoaa sinulle Hänessä olevaa elämää, joka on ihmisten Valkeus. Rosoinen, heikko ja rapistuva astiasi voi olla Ikuisen Liekin lamppuna.
Sano Jeesukselle: ”Tahdon”. Niin kuin kerran sanoit vihkialttarilla tulevan puolisosi rinnalla polvillaan ollessasi. Yhtä vakavalla mielellä kuin rikoksiinsa kuoleva ryöväri ristillä sanoi Jeesukselle: ”Muista minua”.
Ja silloin Hänessä oleva Elämä alkaa virrata sinussakin. Sinä olet sillä hetkellä syntynyt uudesti – Kuninkaalliseen sukuun. Olet silloin oksastettu Häneen, joka on Elämä. Taivas tuntee sinut Kristuksen morsiamena, kuulut Taivaalliseen hoviin. Sinut on liitetty Elävänä kivenä osaksi Taivaallista Jerusalemia. - + risti vain
+ risti vain kirjoitti:
SINETTI
Sillä samalla hetkellä, kun me vastaamme Pyhän Hengen kutsuun ”Tahdon” sinetöidään ikuinen liittomme Jeesuksen kanssa. Meistä on tullut Kuninkaallisen suvun jäseniä. Tuohon vihkisormukseen, joka ympäröi ihmisen sydämen, on kaiverrettu: ”Jeesus”. Signeerauksen tähden astia on Kuninkaallinen. Omistuskirjoitusta ei kukaan eikä mikään voi poistaa.
Alkanut suhde ei siis koskaan pääty. Jeesus pysyy uskollisena. Mutta tyhmät neitsyet ovat niitä, jotka sydämen tasolla eivät koskaan edes tutustuneet Jeesukseen. Jeesushan sanoo heille: ”Minä en tunne teitä”. Suhde ei siis koskaan ollut edes alkanut.
Mutta Jeesus haluaa aloittaa suhteen vielä monen lunastamansa kanssa. Siksi niiden, jotka jo tuntevat Jeesuksen, on aika valvoa. Joten älä nyt vaan nukahda. Laita lamppusi kuntoon, ja anna sinussa olevan Valon loistaa. Sinussa asuu Elämän Sana – Jeesus. Jos valvot, Elämän liekki valaisee saviastiaasi kätketyn kirjoituksen. Olet Kristuksen kirje.
Jos sinussa ei vielä ole Elämän Valoa, mene kiireesti myyjäin luo. Jeesus tarjoaa sinulle Hänessä olevaa elämää, joka on ihmisten Valkeus. Rosoinen, heikko ja rapistuva astiasi voi olla Ikuisen Liekin lamppuna.
Sano Jeesukselle: ”Tahdon”. Niin kuin kerran sanoit vihkialttarilla tulevan puolisosi rinnalla polvillaan ollessasi. Yhtä vakavalla mielellä kuin rikoksiinsa kuoleva ryöväri ristillä sanoi Jeesukselle: ”Muista minua”.
Ja silloin Hänessä oleva Elämä alkaa virrata sinussakin. Sinä olet sillä hetkellä syntynyt uudesti – Kuninkaalliseen sukuun. Olet silloin oksastettu Häneen, joka on Elämä. Taivas tuntee sinut Kristuksen morsiamena, kuulut Taivaalliseen hoviin. Sinut on liitetty Elävänä kivenä osaksi Taivaallista Jerusalemia.TAIVAALLINEN JERUSALEM
"’Tule tänne, minä näytän sinulle morsiamen, Karitsan vaimon.’ Ja hän vei minut hengessä suurelle ja korkealle vuorelle
ja näytti minulle pyhän kaupungin, Jerusalemin, joka laskeutui alas taivaasta Jumalan tyköä, ja siinä oli Jumalan kirkkaus; sen hohto oli kaikkein kalleimman kiven kaltainen, niinkuin kristallinkirkas jaspiskivi
Ja kaupunki oli neliskulmainen, ja sen pituus oli yhtä suuri kuin sen leveys. Ja hän mittasi sillä ruovolla kaupungin: se oli kaksitoista tuhatta vakomittaa. Sen pituus ja leveys ja korkeus olivat yhtä suuret.”
En tietenkään tunne Kultakaupungin kaavoitusta. Jotain siitä Ilmestyskirjassa kerrotaan. Tuo Jerusalem kuulostaa ehkä ensilukemalta taivaan avaruuksien mittasuhteita ajatellen pikkukaupungilta,
mutta laskelmat yllättävät:
Jos Jumalan valtaistuimelle, ja kultakaduille, elämän puulle ja muille puistikoille, elämän virralle ja muille lähteille, ja kaikille muille yhteisille alueille on varattu puolet kaupungin tilavuudesta, ja jos loput Kultakaupungin tilavuudesta on varattu morsiusjoukkoon kuuluvien asuinsijoiksi, niin esimerkiksi 8 miljardin suuruisen morsiusjoukon jokaiselle sielulle jäisi vielä omaa henkilökohtaista asuinsijaa 5 miljoonan olohuoneen tilavuus ja sen lisäksi vielä kaksinkertainen tilavuus omaa pihaa ja puutarhaa varten. Tosin tuskin kaavoitus sisältää vain yhdenlaisia asumuksia. Ehkä lähimpänä valtaistuinta sijaitsevat suurimmat ja valoisimmat salit.
Jumalan lapsena perintöosasi odottaa sinua. Mutta sinä voit saada enemmänkin. Ole valmis kaikkiin hyviin tekoihin
vieläpä täysimääräisesti ja oikea-aikaisesti. Ja saat juuri sinulla varatun voittopalkinnon. Rakasta lähimmäistäsi niin kuin itseäsi, ja kerran taivaallista asuinsijaasi tutkiessasi löydät yhdestä huoneestasi aarteen, jonka olet taivaaseen maallisen vaelluksen aikana koonnut.
Joka tapauksessa Jeesus odottaa, ja on valmistanut sijaa sinulle ja monelle lähimmäisellesi – sellaisellekin, joka ei vielä ole ilmaissut suostumustaan Kuninkaalliseen perhekuntaan. Koko taivas odottaa kuin henkeään pidätellen, että hekin vielä vastaisivat Pyhän Hengen kutsuessa: Tahdon!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?
Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman511858- 391469
Sunnuntai terveiset kaivatulle
Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!761385Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua
Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊911213Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta
Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi1611114Ai miehillä ei ole varaa maksaa
Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee2051046- 891036
Olet mielessäni
viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s21956Hei rakas mies. Olisi yksi kysymys, mielellään rehellinen vastaus edes täällä..
Mitä sinä minusta haluat?72955- 82881