Olen enimmäkseen pyörinyt ateismipalstalla, ja päätin nyt siirtää voimavarojani tääne, sillä filosofiaa opiskelleena olisi hienoa saada uutta keskustelua aikaan.
Arvot ja etiikka palsta on kritittyjen aloitusten miehittämä, joten suoraan aiheeseen:
Jos kerran arvot tulevat Jumalalta, mistä voi päätellä, näiden arvojen olevan oikeita?
(Viides Moos. 21:21: Silloin kaupungin miesten on joukolla kivitettävä poika hengiltä. Hävittäkää paha keskuudestanne . Kaikkien israelilaisten on saatava kuulla tuomiosta, että he ottaisivat opikseen)
Ensimmäinen alotukseni tällä osastolla
8
60
Vastaukset
Jos tarkoitat Mooseksen lain käskyjä, niin ne eivät ole enää voimassa.
Jumala solmi lakiliiton Israelin kansan kanssa, mutta vanha liitto on kumottu.Mutta tuo on juuri ongelma. Jumala muutti sääntöjensä merkitystä, ja poisti vanhat "moraaliset" säännöt tehden niistä arvottomia. Miten absoluuttisen hyvä moraalinen olento voi muuttaa absoluuttisen hyvää moraaliaan?
Se mitä yritän sanoa on, että jos Jumala voi mielensä mukaan muuttaa sääntöjä, onko missään Hänen käskyissään lopulta pohjaa? Entä jos enkeli Gaabrielin kanssa keskustellut Muhammed sai Jumalan uudet ohjeet, koska tämä ei pitänyt katolisista, ja palautti käskynsä juutalaisohjeiden tasolle? Jos Jumala kerran saa muuttaa mieltään, ei tätä vaihtoehtoa voi poistaa.
- readmorethanonebook
Minustakin olisi kiva jos tästä saisi keskustelua aikaiseksi. Ensimmäinen vastaaja meni näköjään pointista ohi niin että humahti.
Minä näin kerran unen jossa heräsin ja menin vessaan. Vessassa oli minua vastassa olentoja, joiden kasvot loistivat niin kirkkaasti ettei kasvonpiirteitä kyennyt erottamaan. Yksi heistä koski minuun ja minut valtasi karmaiseva tunne.
En enää muista tarkalleen mitä tämän jälkeen tapahtui. Olen kyllä kirjoittanut tästä unesta myös ateismi-palstalle joskus.
Olennoista kuitenkin huokui pahantahtoisuus. Sain eri tapahtumen jälkeen selville, että nuo olennot olivat ilkeitä alieneita jotka esittävät enkeleitä jotta invaasio sujuisi helpommin. Ihmiset jotka oli kasvatettu uskomaan että enkelit ovat hyviä (vaikka ne kokoajan olivat olleet pahoja), ostivat koko homman.
Miten siis voi tietää että palvoo ns. oikeaa puolta? Mielihyvän tunne yms. on hyvin helposti replikoitavissa, jopa ihmistekniikoin. Itse en usko että mitään puolia on olemassa mutta olisi kiva saada joltakin uskovaiselta hyvin pureskeltu vastaus tähän ongelmaan.- shamaaniakka
Unesi oli uni, joka kuvasti omia pelkojasi. Ei ole olemassa mitään puolia. Dualistisuus kuuluu fyysiseen elämään ja ajatteluumme täällä. Rajan toisella puolen ei ole joko tai, on vain kaikki. Jumala on myös kaikki eikä jumalan ulkopuolella ole mitään. Jumala ei ole persoona eikä ulkona meistä oleva, kuten raamattu opettaa, vaan kaikkialla oleva energia, tietoisuus, joka kokee itsensä ihmisten kokemusten kautta fyysisyydessä. Fyysisen maailman arvot tulevat fyysisiltä ihmisiltä. Universumissa vallitsee korkeampi moraali, johon eivät esim. raamatunkirjoittajat sen enempää, kuin muiden opinkappaleidenkaan luojat ole pystyneet. Anteeksi, kun vastasin. En ole uskovainen. Mutta olen henkinen ihminen, shamaani ja mystikko.
- readmorethanonebook
shamaaniakka kirjoitti:
Unesi oli uni, joka kuvasti omia pelkojasi. Ei ole olemassa mitään puolia. Dualistisuus kuuluu fyysiseen elämään ja ajatteluumme täällä. Rajan toisella puolen ei ole joko tai, on vain kaikki. Jumala on myös kaikki eikä jumalan ulkopuolella ole mitään. Jumala ei ole persoona eikä ulkona meistä oleva, kuten raamattu opettaa, vaan kaikkialla oleva energia, tietoisuus, joka kokee itsensä ihmisten kokemusten kautta fyysisyydessä. Fyysisen maailman arvot tulevat fyysisiltä ihmisiltä. Universumissa vallitsee korkeampi moraali, johon eivät esim. raamatunkirjoittajat sen enempää, kuin muiden opinkappaleidenkaan luojat ole pystyneet. Anteeksi, kun vastasin. En ole uskovainen. Mutta olen henkinen ihminen, shamaani ja mystikko.
Uneni kuvasti sitä että olin juonut liikaa nesteitä ennen nukkumaan menoa ja lukenut liikaa salaliittoteorioita.
Vastauksesi ei vastannut itse kysymykseen. Kysehän oli juurikin siitä mistä esim. kristitty tietää palvovansa oikeaa tyyppiä tai että se tyyppi on oikeassa.
- shamaaniakka
Tietoisuus kehittyy pikkuhiljaa, Uskolla ei ole tietoisuuden, eli tiedon kanssa mitään tekemistä. Usko on vain uskoa. Eikä luulo ole tiedon väärti. Jokainen mitä tahansa uskontoa harjoittava palvoo aina oikeaa tyyppiä. Miksi? Koska ihmissielu tarvitsee opasta ja auktoriteettia, kunnes on valmis nousemaan omille jaloilleen. Meillä on tarve uskoa juuri siihen, mikä resonoi oman sielun kehityksemme kanssa, oman ympäristömme ja kulttuurimme kanssa. Mitä suurempaa roolia uskonto näyttelee ihmisen elinympäristössä ja kulttuurissa, mm. monet islamin uskoiset maat, sen vaikeampi yksilön on irrottautua uskonnosta ja tavoista, joihin on kasvanut hyvinkin tiiviisti. Länsimainen kulttuuri antaa vapaammat kädet uskoa ja ajatella, miten parhaaksi näkee, voisi sanoa, että länsimainen kulttuuri on kasvanut teini-ikään, se pyristelee irti auktoriteeteistä. Kun yksilö kokee olevansa valmis ottamaan itse vastuun omasta elämästään, tajuavansa ykseyden ja yhteyden kaikkeen, hän voi päästää irti uskonnoista ja elää vapaasti. Jos tämäkään ei vastannut kysmykseesi, pyydän jälleen anteeksi. Uskovainen vastaa sinulle raamatun pohjalta, minä vastasin sinulle nyt näin.
Minulla on selkeä käsitys uskosta, uskonnoista, ja Jumalasta. Kysymys ei ollut: "mihin ihminen tarvitsee uskontoa?" vaan "miten kristityt perustelevat Jumalalta saadut arvonsa?".Tahdon vain tietää, miten ne ihmiset, jotka ottavat arvonsa auktoriteetilta, kykenevät perustelemaan ratkaisunsa turvautumatta virheelliseen päättelyyn.
- arjuuna
Olet oikeassa suunnassa jatka sillä tiellä eteenpäin, sillä uskolla ei tosiaankaan ole tekemistä totuuden kanssa, päinvastoin se estää ymmärtämästä sitä
Uskonnot ja aatteet ajattelevat meidän puolesta ja antavat meille valmiit kaavat, jotta emme ajattelisi itsenäisesti ja näin pysyisimme peollelun avulla niiden vallan alla
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 445842
- 475338
- 483718
- 133663
Vimpelin liikuntahallilla tulipalo?
Katsoin, että liikuntahallista tuloo mustaa savua. Sitten ovet pärähti hajalle, ja sisältä tuli aikamoinen lieska. Toise953327- 313126
- 592884
- 572740
- 532400
- 381854