Hyvinkäälle opiskelemaan, minne asumaan?

jk

Elikkäs olen elokuussa aloittamassa opiskelut Hyvinkäällä, mutta en tiedä paikkakunnasta/lähialueesta yhtään mitään... Opiskelijana kun on, niin ei tuota ylimääräistä rahaa oikein ole, joten minne kannattaisi muuttaa??? Bussilla olen tähän asti matkoja kulkenut, joten korkeintaan puolen tunnin bussimatka vielä käy ihan hyvin.. Hyvinkää, Tuusula, Riihimäki........?

14

345

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • MK
      • jk

Joo olen laittanut tonne hakemustakin menemään jo, mutta eipä ole reilu kahden viikon aikana vielä mitään kuulunut.. :( Olen käynyt kaikki vuokraovi,oikotie,vvo ja sato jne.. läpi mutta ei ole mitään löytynyt.. Toivottavasti heinäkuun aikana joku asunto sieltä päin löytyisi!

• reikäpää

Siellä on golfinpeluu menossa, eivät kerkee ny töihinsä...meinaan Hvnk Vuokra-asunnoissa. Kun kerta niit palloja hankittiin nii pitäähä niil pelatakki!!

• Myara

Laitoin itse viime joulukuussa Hyvinkään vuokra-asunnoille hakemuksen, sain vastauksen niin ajoissa kuin huhtikuussa, olin sitten vuokrannut asunnon yksityiseltä. Nyt olen taas laittanut hakemuksen, katotaan, kuinka kauan kestää tällä kertaa..

• MK

Kannattaa olla yhteydessä hyvinkään Vuokra-asunnot Oy:hyn.

• jk

OHO, kylläpäs kestää... Mulla ei oo kyllä enään kun noin kuukausi aikaa tässä kun lähtee kämppä alta, apua! Joo oon soitellu tässä jo perään ja sanonut että on KIIRE! vastaus oli vain että "Yksiöihin joudut jonottamaan vielä monta kuukautta, mutta soluihin on nopeampi vaihtuvuus eli saattaa kahdessa viikossa jo vapautua" hmmm.... Kolme viikkoa tässä kohta jo odotettu, eikä ole MITÄÄN tullut mistään ;(

• ¨+09876redfvnm

Kämppäasioissa kannattaa aina olla hyvissä ajoin liikenteessä, etenkin jos asuntoa halajaa kaupungilta. Eipä niitä taida olla jakaa kuin karkkia kaikille... Tosi on, että soluihin pääsee nopeammin, mutta niistä kämppäkavereistahan ei koskaan tiedä, millaisia ovat... Eli avoimin mielin vain!!

Yksityiseltä saisit varmasti nopeammin asunnon, mutta ne ovat jo sitten ehkä hieman tyyriimpiä kuin kaupungin "laadukkaat" asunnot eikä siten opiskelijabudjettiin hyviä.

Kannattaa netistä yrittää etsiä kämppää ja koulusta riippuen kysyä asuntoloista, eikös ainakin maaseutuoppilaitoksella jotakin kämppiä ole?

Inhottavaa, kun monet opiskelijat ovat varmasti samanlaisessa tilanteessa kuin sinä olet - koulu alkaa ja kämppä pitäisi löytää. Koulujen opiskelijavalinnat tulevat välillä huomattavan myöhään, jolloin kämpän etsimisessä tulee järjetön hoppu. Onneksi itse olen aina asunut kaupungin keskustan tuntumassa, josta on ollut lyhyt matka (n. 2-5 km koulusta ja asuinpaikasta riippuen) kouluun tai sitten lyhyt matka asemalle, josta olen matkannut Järvenpäähän opiskelemaan...

• jk

Jooo no asun tälläkin hetkellä solussa, siinä mielessä yksiö kiinnostais enemmän... Ja olisin toki hakenut asuntoa jo paljon aikaisemmin, jos olisin voinut. Tieto opiskelupaikasta tuli vasta 16.6, jolloin tein heti hakemukset joka paikkaan...

• jk

Joo nyt alkaa siltä tuntumaan että ei Vuoka-asunnot Oy:stä ainakaan asuntoa saa... Olisi ihan kiva tietää että millä elää, kun joutuu sitten muita asuntoja katsomaan, jotka on 400eurosta ylöspäin? Kelan opintotuki ja asumislisä kun hyvällä säkällä on yhteensä sen 400-420e paikkeilla....

• 9876trfg

Ei siinä muu auta kuin hakea töitä opintojen ohella. Itse olen töitä vääntänyt siitä lähtien kun 16 vuotta täytin, tällä hetkellä työvuosia lähes 9 siis takana. Opintojen aikana oli pakko tehdä töitä, jotta pystyi vuokran maksamaan ja jotain syömäänkin, eihän noilla tuilla kukaan elä. Itselläni oli vielä tilanne, että vanhempani eivät kuulu niihin kaikkein varakkaimpiin, joten eivät voineet auttaa.

Kannattaa kaupoista, varastoista yms. kysyä töitä, ties vaikka jotain löytyisi.

Eikä todellakaan kannata odotella noita kaupungin asuntoja vapautuvaksi, en jaksa uskoa, että opiskelijat olisivat kärkisijalla noita kaupitellessa. Yksityisiltä löytyy ihan hyviä ja näppäriä asuntoja keskustan tuntumasta, mutta se valitettavasti edellyttää vähän paksumpaa lompakkoa kuin mihin tuo opintotuki asumislisä riittää... Tietenkin aina voi ottaa opintolainaa kulujen kattamiseksi, jota sitten on vallan riemukasta maksella takaisin...

Tsemppiä!!

• jk

Kiitoksia. Joo itelläkin tosiaan vain äiti, joka ei myöskään tienaa juuri mitään eli ei pysty auttamaan.. Tällä hetkellä, kun vuokra täälä Tampereella sen verran alempi, olen tuilla pystynyt elämään... Mutta tosiaan vasta peruskoulun käynyt eli ei työkokemusta eikä ammattia jne... Että ehkä joku kauppa saattaisi apulaiseksi ottaa, täytyy kysellä..

• Kyllä se siitä

Ymmärtääkseni Hyvinkään Vuokra-Asunnot alkaa jakamaan opiskelija-asuntoja vasta heinäkuun lopussa ja etusijalla ovat pitkänmatkalaiset. Opiskelijoilla kun ei koulut ala vasta kuin aikaisintaan elokuun puolivälissä ja soluasunnoista pois muuttavat yleensä irtisanovat asunnot niin, että sopimus päättyy heinäkuun lopussa. Itsekin sain aikoinaan solukämpästä ilmoituksen vasta heinäkuun lopussa.

Ja rahoitusmielessä onhan sulla mahdollisuus nostaa opintolainaa. Muista, että toimeentulotukeen lasketaan toi opintolaina tulona, jos on saanut/pystyy saamaan lainantakauksen (mielestäni sitä ei tarvitse nostaa, mutta pitää olla takauspaperi kelalta). Itse rahoitin opinnot opintotuen lisäksi tekemällä osa-aikaduunia. Jäi vähän ekstraakin käteen, kun piti vyötä tiukalla.

Ja mielestäni, opiskelijoille pääsääntöisesti annetaan vain opiskelija-asuntoja eli esim. jos oot hakenut muihinkin kaupungin asuntoihin kuin opiskelija-asuntoihin, on hyvin epätodennäköistä, että sellaisen saat sillä olet ihan varmasti niihin muihin asuntoihin niin sanotulla hitaalla listalla eli on paljon sellaisia hakijoita, jotka menenvät sun ohitse.

• naisenahelppoa

Jos oot nainen niin ei sun tarvii ku vilasta jotain ukkoo kohti niin pääset asuu sen luo, jos mies niin homma on vähän mutkikkaampi muttei mahdoton ellet sit oo työtön luuseri

• työtön luuseri

Nm. naisenahelppoa: Miten voi olla työtön luuseri, mikäli on opiskelemassa?

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Suomen kansa haluaa Antti Lindtmanista pääministerin

Lindtman on miltei tuplasti suositumpi kuin etunimikaimansa Kaikkonen. Näin kertoo porvarimedian teettämä kysely. http
      Maailman menoa
      265
      4640
    2. Vain 21% kannattaa Lindtmania pääministeriksi

se on selvästi vähemmän kuin puolueen kannatus, mites nyt noin?
      Maailman menoa
      133
      3019
    3. Miten löydän sinut

Ja saan sanottua kaiken mitä haluan sinulle kertoa? Ja kuinka kuuntelisit minua sen hetken? Kuinka voin ilmaista sen mit
      Ikävä
      44
      2827
    4. Yöllinen autolla kaahari Heinolan seudulla

Asukkaita häiriköivän nuoren herran autokaahaus keskustelu poistettu, onko jokin hyvävelijärjestelmä käytössä ?
      Heinola
      76
      1771
    5. Vaikea tilanne

Hieman kolkuttaa omatuntoa, kun on osoittanut kiinnostusta väärää naista kohtaan. En ymmärrä miten toinen on voinut te
      Ikävä
      106
      1634
    6. Jouluksi miettimistä: kuka tai mikä valmistaa rahan?

Nyt kun on ollut vääntöä rahasta ja eritoten sen vähyydestä, niin olisi syytä uida rahan alkulähteille, eli mistä se syn
      Maailman menoa
      28
      1511
    7. Milloin kaivatullasi

.. on nimipäivä?
      Ikävä
      59
      1380
    8. Kehtaisitko näyttäytyä

kaivattusi seurassa?
      Ikävä
      95
      1272
    9. Missä kunnassa kaivattusi asuu

Kuinka tarkkaa uskalla sanoa?
      Ikävä
      47
      1149
    10. Julkinen sektori on elänyt aivan liian leveästi yli varojensa!

Viimeisen 15 vuoden aikana julkisen puolen palkat ovat nousseet n. 40%, kun taas yksitysellä sektorilla vain n. 20%. En
      Maailman menoa
      212
      1148
    Aihe