Ohjelmavinkki fundamentalistiperheiden elämästä

Kersantti Ärjylä

Ohjelmassa inhimillinen tekijä käsiteltiin kolmen fundamentalistiuskovaisessa kodissa eläneen ihmisen lapsuuden ahdistavista ja pelottavista kokemuksista ja selviytymisestä pois fundamentalistiuskonnon piiristä.

http://areena.yle.fi/video/810074

35

155

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hell-luntalaisuus. Nein Danke.

      • No joo. Kärkäs mielipide, mutta voin hyvin ymmärtää entisenä kristittynä kun koko elämä pyörii pelkän jeesuksen ympärillä. Alkaa uskonto muistuttamaan enemmän sairasta aivopesua ja pelottelua kuin rakkautta.


    • Hyvä dokumentti ja niin täysin asian ytimessä.

      Katriina kuvaa juuri sitä ympäristöä mistä kumpuaa nuo kamelinperse-multinikin tunnemaailman hedelmät.

    • SamiA

      Mitä kauheaa siinä on, jos vanhemmat eivät ole vapaan seksin kannattajia, odottavat Jeesuksen takaisin tulemista ja uskovat Helvetin olevan todellinen paikka.

      • Katsoitko koko dokumentin?

        Jos katsoit mitä ajatuksia se sinussa herätti?

        Onko tuo ylläoleva kommentti ainoa asia mikä kiinnitti tuossa ohjelmassa huomiosi?


      • Kersantti Ärjylä

        Et uskaltanut katsoa koko ohjelmaa. :) Ehkä SamiA, sinunkin lapsesi vielä pääsevät ehkä moiseen ohjelmaan kertomaan, mitä kauheaa siinä on. Juuri tuotahan ohjelmassa juuri surkuteltiin, uskovaisten kyvyttömyyttä kyseenalaistaa mitään omaa käyttäytymistä, väkivallan ja nöyryyttämisen oikutusta ja totalitaarista alistamista uskonnon avulla. Ei puhuttu mitään vapaasta seksistä, Jeesuksen toisesta tulemista jne. Äänenpainot oli aivan muualla.

        Älä huoli, tuskin kukaan uskoo siihen, että sinä ymmärtäisitkään jotain. Pistä silmät vaan uudestaan kiinni, ettei tarvi kohdata todellisuutta eikä katsoa peiliin.


      • entinen uskovainen

        Ohjelmassa puhuttiin lasten kokemuksista. Eikö Samille merkitse mitään se, miten lapset voivat ja mikä heidän mieltään ja kehitystään vahingoittaa? Aikuistuneet lapset tuossa pääsivat kertomaan, millaista heidän oma kokemuksensa oli. Kiihkouskovainen lapsuus vie mielenterveyden ja vieraannutta uskosta ne, joita uskovaiset vanhemmat eivät saa ajettua itsemurhiin ja kuolemaan. Sitten on näitä jotka selviytyy terapian ja uskonnon ulkopuolisten ihmisten avulla takaisin elämään, vaikka itsetunto on rakennettava uudestaan.


      • SamiA
        entinen uskovainen kirjoitti:

        Ohjelmassa puhuttiin lasten kokemuksista. Eikö Samille merkitse mitään se, miten lapset voivat ja mikä heidän mieltään ja kehitystään vahingoittaa? Aikuistuneet lapset tuossa pääsivat kertomaan, millaista heidän oma kokemuksensa oli. Kiihkouskovainen lapsuus vie mielenterveyden ja vieraannutta uskosta ne, joita uskovaiset vanhemmat eivät saa ajettua itsemurhiin ja kuolemaan. Sitten on näitä jotka selviytyy terapian ja uskonnon ulkopuolisten ihmisten avulla takaisin elämään, vaikka itsetunto on rakennettava uudestaan.

        ”Ohjelmassa puhuttiin lasten kokemuksista. Eikö Samille merkitse mitään se, miten lapset voivat ja mikä heidän mieltään ja kehitystään vahingoittaa?”

        Ohjelman lapset olivat saaneet tyypillisen 70 luvun konservatiivisen kasvatuksen.

        Miten lapsen mielenterveys vahingoittuu, jos tätä toppuutellaan seksin suhteen. Jos ihminen säästää seksin avioliittoa varten, seuraako siitä mielenterveysongelmia?

        ”Kiihkouskovainen lapsuus vie mielenterveyden ja vieraannutta uskosta ne, joita uskovaiset vanhemmat eivät saa ajettua itsemurhiin ja kuolemaan.”

        En vieläkään ymmärrä, miten Jeesuksen odottelu, seksin säästäminen avioliitoon ja Jumalaan uskominen ajavat ihmisen itsemurhiin ja kuolemaan? Enneminkin asia on toisinpäin: Raamatun vastaisesti eläminen johtaa itsemurhiin ja ennen aikaiseen kuolemaan. Minun kaikki veljeni ja isäni ovat kuolleet – usko Jumalaan lienee pelastanut minut.

        ”Sitten on näitä jotka selviytyy terapian ja uskonnon ulkopuolisten ihmisten avulla takaisin elämään”

        Voi raukkoja: ehkä he nyt osaavat nauttia seksitarjonnasta paremmin. Olisihan se kauheaa, jos jotain jäisi seksin alueella kokematta – olisi pakko vetää itsensä jojoon.


      • SamiA
        KeljuKooKojootti kirjoitti:

        Katsoitko koko dokumentin?

        Jos katsoit mitä ajatuksia se sinussa herätti?

        Onko tuo ylläoleva kommentti ainoa asia mikä kiinnitti tuossa ohjelmassa huomiosi?

        ”Katsoitko koko dokumentin?
        Jos katsoit mitä ajatuksia se sinussa herätti?”

        Katsoin ohjelman jo silloin kun se tuli televisiosta.
        Totean, että media esittää kristinuskon negatiivisena asiana, josta seuraan mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Miksi media ei esitä homoseksuaalisuutta samalla tavalla: homoseksuaalisuudesta seuraa mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Media ei ole puolueeton, eikä sellaista ole realistista edes odottaa.


      • SamiA kirjoitti:

        ”Katsoitko koko dokumentin?
        Jos katsoit mitä ajatuksia se sinussa herätti?”

        Katsoin ohjelman jo silloin kun se tuli televisiosta.
        Totean, että media esittää kristinuskon negatiivisena asiana, josta seuraan mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Miksi media ei esitä homoseksuaalisuutta samalla tavalla: homoseksuaalisuudesta seuraa mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Media ei ole puolueeton, eikä sellaista ole realistista edes odottaa.

        Noissa tapauksissa ja lukemattomissa muissa tapauksissa ääriuskonnollisuus on aiheuttanut lapsille suuria tunne-elämän häiriöitä.

        Mitä mieltä olet siitä?


      • SamiA kirjoitti:

        ”Ohjelmassa puhuttiin lasten kokemuksista. Eikö Samille merkitse mitään se, miten lapset voivat ja mikä heidän mieltään ja kehitystään vahingoittaa?”

        Ohjelman lapset olivat saaneet tyypillisen 70 luvun konservatiivisen kasvatuksen.

        Miten lapsen mielenterveys vahingoittuu, jos tätä toppuutellaan seksin suhteen. Jos ihminen säästää seksin avioliittoa varten, seuraako siitä mielenterveysongelmia?

        ”Kiihkouskovainen lapsuus vie mielenterveyden ja vieraannutta uskosta ne, joita uskovaiset vanhemmat eivät saa ajettua itsemurhiin ja kuolemaan.”

        En vieläkään ymmärrä, miten Jeesuksen odottelu, seksin säästäminen avioliitoon ja Jumalaan uskominen ajavat ihmisen itsemurhiin ja kuolemaan? Enneminkin asia on toisinpäin: Raamatun vastaisesti eläminen johtaa itsemurhiin ja ennen aikaiseen kuolemaan. Minun kaikki veljeni ja isäni ovat kuolleet – usko Jumalaan lienee pelastanut minut.

        ”Sitten on näitä jotka selviytyy terapian ja uskonnon ulkopuolisten ihmisten avulla takaisin elämään”

        Voi raukkoja: ehkä he nyt osaavat nauttia seksitarjonnasta paremmin. Olisihan se kauheaa, jos jotain jäisi seksin alueella kokematta – olisi pakko vetää itsensä jojoon.

        "Miten lapsen mielenterveys vahingoittuu, jos tätä toppuutellaan seksin suhteen. Jos ihminen säästää seksin avioliittoa varten, seuraako siitä mielenterveysongelmia? "

        Olet täydellisen kyvytön ymmärtämään mitä ohjelmassa sanottiin. Tämä johtuu ilmeisesti aivopesusi syvyydestä.


      • SamiA kirjoitti:

        ”Ohjelmassa puhuttiin lasten kokemuksista. Eikö Samille merkitse mitään se, miten lapset voivat ja mikä heidän mieltään ja kehitystään vahingoittaa?”

        Ohjelman lapset olivat saaneet tyypillisen 70 luvun konservatiivisen kasvatuksen.

        Miten lapsen mielenterveys vahingoittuu, jos tätä toppuutellaan seksin suhteen. Jos ihminen säästää seksin avioliittoa varten, seuraako siitä mielenterveysongelmia?

        ”Kiihkouskovainen lapsuus vie mielenterveyden ja vieraannutta uskosta ne, joita uskovaiset vanhemmat eivät saa ajettua itsemurhiin ja kuolemaan.”

        En vieläkään ymmärrä, miten Jeesuksen odottelu, seksin säästäminen avioliitoon ja Jumalaan uskominen ajavat ihmisen itsemurhiin ja kuolemaan? Enneminkin asia on toisinpäin: Raamatun vastaisesti eläminen johtaa itsemurhiin ja ennen aikaiseen kuolemaan. Minun kaikki veljeni ja isäni ovat kuolleet – usko Jumalaan lienee pelastanut minut.

        ”Sitten on näitä jotka selviytyy terapian ja uskonnon ulkopuolisten ihmisten avulla takaisin elämään”

        Voi raukkoja: ehkä he nyt osaavat nauttia seksitarjonnasta paremmin. Olisihan se kauheaa, jos jotain jäisi seksin alueella kokematta – olisi pakko vetää itsensä jojoon.

        Homoseksualismimei aiheuta mielenterveysongelmia, vaan tuomitseva ympäristö, jota sinäkin edustat.

        Olen 70- luvun kasvatti, todellakaan näiden lasten kasvatuksessa ei ollut mitään piirteitä minun, tai ystävieni kasvatuksesta.
        Järkyttävää kuultavaa, yksinkertaisesti. Minusta tuntuu, että alkoholiongelmaisten perheiden lapsetkaan eivät ole joutuneet taistelemaan näin murskaavan hulluuden edessä. Hyvää tarkoittava hulluus vahingoittaa mielestäni enemmän, koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi, erittäin ristiriitaisessa tilanteessa.

        Nähtävästi sinun mielestäsi (olenko oikeassa?) vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä. Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa. Olen itse aloittanut seksielämän melko varhain, 15-vuotiaana, ja koen, että aika oli oikea, suhde oli oikea...en olisi voinut saada turvallisempaa alkua seksuaalisuuden kokemiseen. Päässäni eivät vello minkään sortin holtittoman seksin yllykkeet, eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)


      • Ajattele, miten onnellinen on ihminen, joille nuo helvetit ja iankakkisuudet ovat hölynpölyä, muumioitunutta tarinaa menneisyydestä, fantasia, jota jotkut ihmiset jostakin sisäisestä tarpeestaan tai ulkoisesta pakotteesta yrittävät keskenään kannatella totuutena. Se ei ole pakollista, siitä voi vapautua. Ajattele......:)


      • SamiA
        iksu_tep kirjoitti:

        Homoseksualismimei aiheuta mielenterveysongelmia, vaan tuomitseva ympäristö, jota sinäkin edustat.

        Olen 70- luvun kasvatti, todellakaan näiden lasten kasvatuksessa ei ollut mitään piirteitä minun, tai ystävieni kasvatuksesta.
        Järkyttävää kuultavaa, yksinkertaisesti. Minusta tuntuu, että alkoholiongelmaisten perheiden lapsetkaan eivät ole joutuneet taistelemaan näin murskaavan hulluuden edessä. Hyvää tarkoittava hulluus vahingoittaa mielestäni enemmän, koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi, erittäin ristiriitaisessa tilanteessa.

        Nähtävästi sinun mielestäsi (olenko oikeassa?) vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä. Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa. Olen itse aloittanut seksielämän melko varhain, 15-vuotiaana, ja koen, että aika oli oikea, suhde oli oikea...en olisi voinut saada turvallisempaa alkua seksuaalisuuden kokemiseen. Päässäni eivät vello minkään sortin holtittoman seksin yllykkeet, eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)

        ”koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi”

        Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää.

        ”vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä.”

        Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita.

        ”Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa.”

        Tuo nyt ei ole mikään määritelmä vapaalle seksille. Kuulostaa lähinnä Turhapuron määritelmältä kunhan sanan rahan tilalle vaihdat seksin: ”Rahan määrällä ei ole merkitystä, pääasia on, että sitä on riittävästi.

        ”eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)”

        Kadehdin sinua: olet todella seksuaalisesti vapautunut.

        Minä en haluaisi olla yhtään vapautuneempi kuin olen. Päinvastoin olisi hyvä olla enemmän rajoja. Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta.


      • Kantapää
        SamiA kirjoitti:

        ”Katsoitko koko dokumentin?
        Jos katsoit mitä ajatuksia se sinussa herätti?”

        Katsoin ohjelman jo silloin kun se tuli televisiosta.
        Totean, että media esittää kristinuskon negatiivisena asiana, josta seuraan mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Miksi media ei esitä homoseksuaalisuutta samalla tavalla: homoseksuaalisuudesta seuraa mielenterveysongelmia ja itsemurhia.

        Media ei ole puolueeton, eikä sellaista ole realistista edes odottaa.

        Sinulla ei taida oikeasti Sami paljon muut asiat pyöriä mielessä kuin homot, seksi ja homoseksi..


      • Sinulla on väärää uskonnollisuutta niihin tuhansiin muihin jumaliin uskovien mielestä. Heillä on heidän mielestään totuus ja sinä uskot heidän mielestään vääriin ja huonoihin jumaliin.

        Kristinuskon jumalolennot ovat totuusarvoltaan samalla viivalla niiden tuhansien muiden jumalolentojen kanssa. Ei yhtään enempää eikä vähempää.


      • Kantapää
        SamiA kirjoitti:

        ”koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi”

        Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää.

        ”vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä.”

        Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita.

        ”Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa.”

        Tuo nyt ei ole mikään määritelmä vapaalle seksille. Kuulostaa lähinnä Turhapuron määritelmältä kunhan sanan rahan tilalle vaihdat seksin: ”Rahan määrällä ei ole merkitystä, pääasia on, että sitä on riittävästi.

        ”eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)”

        Kadehdin sinua: olet todella seksuaalisesti vapautunut.

        Minä en haluaisi olla yhtään vapautuneempi kuin olen. Päinvastoin olisi hyvä olla enemmän rajoja. Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta.

        "Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää."

        Sinulla ei ilmeisesti ole siinä määrin kykyä empatiaan, että tajuaisit miten tuollainen pessimistinen ja itseinhoinen ajatusmaailma saattaa joutakuita (etenkin lapsia) alkaa ahdistamaan..


        "Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita."

        Tässä maassa ei käytännössä voi elää ilman rajoitteita, siitä pitävät kyllä laki ja sen noudattamista valvovat viranomaiset huolen.


        "Tuo nyt ei ole mikään määritelmä vapaalle seksille. Kuulostaa lähinnä Turhapuron määritelmältä kunhan sanan rahan tilalle vaihdat seksin: ”Rahan määrällä ei ole merkitystä, pääasia on, että sitä on riittävästi."

        Mitä helsvetin yhteyttä sinä muka näet kahden rakastavaisen intiimin parisuhdetoiminnan ja Veskun Loirin vakioroolihahmon rahan ahneuden välillä? Siis ihan oikeasti, mikä sua vaivaa..?


        "Kadehdin sinua: olet todella seksuaalisesti vapautunut.
        Minä en haluaisi olla yhtään vapautuneempi kuin olen."

        Etkö huomaa että nuo lauseesi ovat aika pahasti ristiriitaisia..?


        "Päinvastoin olisi hyvä olla enemmän rajoja."

        Mikään ei estä sinua asettamasta lisää rajoja itsellesi..


        "Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta."

        Lähes kaikkihan tuohon pystyvät, mutta se ei tarkoita että tarvitsisi toimia tuolta pohjalta; se on ihan jokaisen oma valinta harrastaako seksiä rakkaudesta vai ei.


      • Camael Ass Multinick
        KeljuKooKojootti kirjoitti:

        Noissa tapauksissa ja lukemattomissa muissa tapauksissa ääriuskonnollisuus on aiheuttanut lapsille suuria tunne-elämän häiriöitä.

        Mitä mieltä olet siitä?

        Fundisten tunne-elämän häiriöt ovat todella pahoja, mitä osoittaa sekin, että monet sairastuvat myöhemmin ateismiin. Ehkä se kuitenkin antaa paremman elämän kuin itsemurha.


      • Muna Tulkku
        iksu_tep kirjoitti:

        Homoseksualismimei aiheuta mielenterveysongelmia, vaan tuomitseva ympäristö, jota sinäkin edustat.

        Olen 70- luvun kasvatti, todellakaan näiden lasten kasvatuksessa ei ollut mitään piirteitä minun, tai ystävieni kasvatuksesta.
        Järkyttävää kuultavaa, yksinkertaisesti. Minusta tuntuu, että alkoholiongelmaisten perheiden lapsetkaan eivät ole joutuneet taistelemaan näin murskaavan hulluuden edessä. Hyvää tarkoittava hulluus vahingoittaa mielestäni enemmän, koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi, erittäin ristiriitaisessa tilanteessa.

        Nähtävästi sinun mielestäsi (olenko oikeassa?) vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä. Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa. Olen itse aloittanut seksielämän melko varhain, 15-vuotiaana, ja koen, että aika oli oikea, suhde oli oikea...en olisi voinut saada turvallisempaa alkua seksuaalisuuden kokemiseen. Päässäni eivät vello minkään sortin holtittoman seksin yllykkeet, eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)

        Paholainen on uskomattoman kekseliäs viekoitellessaan Herran lampaita suden kitaan. Omantuntosi olisi syytä kolkuttaa, sillä sinäkin olet antanut lihallisten himojesi viedä itsesi laillisuuden rajojen yli. Ensimmäinen seksikumppanisi on syyllistynyt lapseen sekaantumiseen ja sinä rikollisen suojelemiseen, koska et ilmeisesti halua edelleenkään saattaa häntä vastuuseen teoistaan. On todella vaikea uskoa, että olisit selviytynyt ilman pahoja sielullisia vaurioita tuosta hirveästä kokemuksesta. Ehkä psykiatrian ammattilaisen pitäisi tutkia mielentilasi. Olet antanut jonkun limaisen itsensäpaljastelijan kosketella itseäsi vaikka minne ja myöhemmin häpeäntunteitasi peittääksesi olet alkanut valehdella itsellesi rakastaneesi hyväksikäyttäjääsi. Juuri tällaisilta tapauksilta kristillinen moraali haluaa antaa suojaa, suojata lapsen herkkää haavoittuvaista minää, joka särkyy yhtä helposti kuin tupakkia sisältävän kioskin ikkuna.

        Itsensäpaljastajia on joskus hirveän vaikea tunnistaa. Minäkin tutustuin eräänä iltana ravintolassa ihan mukavaan naiseen. Mentiin sitten hänen kotiinsa ja koska oli jo niin myöhä, niin sovimme, että yövyn hänen luonaan. Olisihan minun pitänyt aavistaa jotain, kun näin että hänellä oli parivuode, vaikka hän olikin sinkku. Mutta niin sokea on haureuden ja synnin sokaisema ihminen. Niinpä sitten kun jo olin siinä sängyssä, havaitsin kauhukseni hänen olevan aivan alasti ja painavan reitensä kylkeäni vasten.

        Vielä seuraavana päivänäkään en kokenut lainkaan synnintuntoa, vaikka loikoilimme sängyllä iltapäivään saakka, herättyämme ensin joskus puolilta päivin. Ja sitten hän vielä, taaskin alastomana, harrasti suuseksiä kanssani. Tässä yhteydessä hän paljasti myöskin minun häpyni. Enkä minä osannut lainkaan sitä hävetä. Niin paholainen sokaisi minut nautintojen hurmalla. Päinvastoin, lauetessani rienasin mitä kauheimmin huutaen suureen ääneen: "Hallelujaa, oi kiitos, oi kiitos".

        Voitko kuvitella mikä morkkis tuollaisesta seurasi? Nyt tulee kaikkein pahin. Ei mikään. En tuntenut tehneeni mitään väärää, enkä tunne edelleenkään. Vaikka nukuin kirkonmenojen aikaan syvää onnelista unta hirvittävän irstaan yön jälkeen. Samaan aikaan kun toiset lauloivat Herramme ylistykseksi läheisessä kirkossa ja rukoilivat, että minäkin heräisin. Mutta sitten kun heräsin, sama irstaus jatkui vain entistä pahempana. Ja ajatelkaa, vaikka olin täysi-ikäinen, en kertonut tästä mitään vanhemmilleni. Niin itsekäs ja omahyväinen olin. No muutamalle kaverilleni taisin hieman kerskua. Tässäkään ei kerskaukseni ollut Herrassa kuten olisi pitänyt, vaan rehentelin irstaudellani. Ja nautin heidän kateudestaan. Oi sitä synnin määrää. Koston himoakin siinä oli, muistin kuinka he olivat loukanneet minua omilla irstailuillaan kehuskellessaan.

        Mutta en ainoastaan rikkonut Herramme pyhiä sääntöjä vastaan. Rikoin monia lähimmäisiäni vastaan pahoittaen heidän mielensä. Seksuaalisesti tyydyttyneenä ajoin yksityisautollani automarkettiin ja häpeämättä käytin työttömyyskorvaukseni ostaen ylellisyystavaroita. En lainkaan ajatellut nälkään kuolevia afrikkalaisia, en jääkarhuja kutistuvalla napa-jäällä, en kasvihuoneilmiön uhreja, en Euroopan taloudellista tasapainoa. Ostin sokeasti suomalaista kurkkua, enkä rationaalisesti ajatellen espanjalaista. Ja niinpä sitten Milton Friedman käännähti haudassaan niin, että Japanissa talot ja talous sortuivat. Tämäkin oli minun syytäni, enkä kovasydämisyydessäni antanut lanttiakaan japanilaisten hyväksi järjestettyyn keräykseen.

        Olen siis hirveä syntisäkki. Enkä edes tiedä keneltä rukoilla armoa. Jyrki Kataiselta, Anni Sinnemäeltä vai Pirkka-Pekka Peteliukselta. PPP:lekin olen usein nauranut aivan päin naamaa, ja vieläpä ilman että hän on voinut sitä tietää, televisiossa kun on ollut, raukka. Ja niin kieroutunut olen, että en voi sietää verovaroilla loisimiseen langenneita lähimmäisiäni. Olenkin usein miettinyt mielessäni, että miksi ne sellaiset loiset, nuo kaupungin virkamiehet ja valtuutetut ja ties mitkä, haluavat häätää romaanit satamasta ja ajaa heidät pois maasta.

        Jatkuu...


      • Muna Tulkku

        Ihmisen vajavaisuus Herramme luoman maailman edessä

        Tuo vajavaisten ihmisten h e l e v e t i n k o n e sensuroi sanan N_E_E_K_E_R_I.

        Se on suomea ja tarkoittaa NEEKERIÄ, mustaihoista ja usein kikkarapäistä ihmislajin edustajaa. Eri rotua ne vain on.

        Mielestäni on rotua sortavaa, ellei sen virallista vakiintunutta nimitystä saa käyttää.


      • SamiA kirjoitti:

        ”koska sitä vastaan taistellessa joutuu kamppailemaan syyllisyyden läpi”

        Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää.

        ”vapaa seksi ilman ulkoisia rajoitteita tarkoittaa seksuaalisissa kokemuksissa rypemistä.”

        Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita.

        ”Minulle vapaa seksi tarkoittaa sitä, että ihminen voi hyvällä omallatunnolla nauttia seksistä rakastamansa ihmisen kanssa ilman, että siinä on mitään tuomittavaa, ahdistavaa tai pahaa.”

        Tuo nyt ei ole mikään määritelmä vapaalle seksille. Kuulostaa lähinnä Turhapuron määritelmältä kunhan sanan rahan tilalle vaihdat seksin: ”Rahan määrällä ei ole merkitystä, pääasia on, että sitä on riittävästi.

        ”eikä minun tarvitse mitenkään taistella itseäni vastaan sillä elämänalueella.Olen tyytyväinen. Uskotko? :)”

        Kadehdin sinua: olet todella seksuaalisesti vapautunut.

        Minä en haluaisi olla yhtään vapautuneempi kuin olen. Päinvastoin olisi hyvä olla enemmän rajoja. Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta.

        "Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää."

        Ahaaa...syyllisyyden tunne on syntisyyttä....Jokainen tuntee syyllisyyttä, kun kokee tehneensä väärin toisia ihmisiä kohtaan, kukin kasvatuksensa ja empatiakykynsä mukaan.

        Krisinusko itse kasvattaa syyllisyyttä kohtuuttomiin mittoihin tarinasta ihmisen vääränlaisuudesta, väittämällä meitä syylliseksi asiaan johon meillä ei ole osaa eikä arpaa. Tällainen syyllisyys ei ole millään tavalla funktionaalista, se ai auta käsittääkseni mihinkään, niinkuin väärä syyllisyydentunto aina.

        "Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita."
        Ilman ULKOISIA rajoitteita eletään omien sisäisten rajoitteiden mukaan, todeksi elettyjen rajojen sisällä ilman pelkoa ulkoisesta arvaamattomasta rangaistuksesta.

        Vapautta ei ole se, että tekee mitä lystää, vaan se, että on vapaa tekemään oikeaksi kokemiaan tekoja ja ottamaan vastuun niiden seurauksista.
        Olen nähnyt uskovaisten perheiden lapsia, jotka eivät ole löytäneen sisäisiä rajojaan, ja "vapautuessaan" toimivat täysin vastuuttomasti käsittämättä, että jos ei mieti tekojensa seurauksia eikä arvosta itseään ja muita tekojaan tehdessään, joutuu tekojensa vangiksi. Toinen toistaan hullumpien tekojen seurauksena elintila pienenee ja jää sosiaalisten, taloudellisten ja omien henkisten paineidensa puristukseen. Joskus sitten tämän etsikkoajan jälkeen löytyvät ne omat rajat, ja toisinaan, ikävä kyllä, ihmisparsa joutuu hunningolle, jää toteuttamaan sellaista uskomattoman eklämää, joka hänen päähänsä on iskostettu.

        Vastauksesi "vapaaseen seksiin" näyttää vanhentuneelta vastaukselta johonkin toiseen kirjoitukseen. Sori.

        Ja kukapa ei kykenisi seksiin ilman rakkautta...se vaan on kuin pelaisi pokeria ilman pelimerkkejä. Näennäistoimintaa, sellaista, joka ulkoisesti matkii sitä, mitä sen pitäisi olla.Tylsää ja tyhjänpäiväistä, ei kiinnostavaa.


      • Anna fantasioittesi elää omaa elämäänsä, ne eivät vahingoita ketään. Ei niistä tarvitse ahdistua ja kokea itseään syntiseksi. Ne voivat vaikka rikastuttaa elämääsi. :) Kunhan toteuttaa vain oikeaksi kokemansa. Itseä ja muita ihmisiä kohtaan.


      • SamiA
        Kantapää kirjoitti:

        "Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää."

        Sinulla ei ilmeisesti ole siinä määrin kykyä empatiaan, että tajuaisit miten tuollainen pessimistinen ja itseinhoinen ajatusmaailma saattaa joutakuita (etenkin lapsia) alkaa ahdistamaan..


        "Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita."

        Tässä maassa ei käytännössä voi elää ilman rajoitteita, siitä pitävät kyllä laki ja sen noudattamista valvovat viranomaiset huolen.


        "Tuo nyt ei ole mikään määritelmä vapaalle seksille. Kuulostaa lähinnä Turhapuron määritelmältä kunhan sanan rahan tilalle vaihdat seksin: ”Rahan määrällä ei ole merkitystä, pääasia on, että sitä on riittävästi."

        Mitä helsvetin yhteyttä sinä muka näet kahden rakastavaisen intiimin parisuhdetoiminnan ja Veskun Loirin vakioroolihahmon rahan ahneuden välillä? Siis ihan oikeasti, mikä sua vaivaa..?


        "Kadehdin sinua: olet todella seksuaalisesti vapautunut.
        Minä en haluaisi olla yhtään vapautuneempi kuin olen."

        Etkö huomaa että nuo lauseesi ovat aika pahasti ristiriitaisia..?


        "Päinvastoin olisi hyvä olla enemmän rajoja."

        Mikään ei estä sinua asettamasta lisää rajoja itsellesi..


        "Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta."

        Lähes kaikkihan tuohon pystyvät, mutta se ei tarkoita että tarvitsisi toimia tuolta pohjalta; se on ihan jokaisen oma valinta harrastaako seksiä rakkaudesta vai ei.

        ”Sinulla ei ilmeisesti ole siinä määrin kykyä empatiaan, että tajuaisit miten tuollainen pessimistinen ja itseinhoinen ajatusmaailma saattaa joutakuita (etenkin lapsia) alkaa ahdistamaan.”

        Enneminkin asia on toisinpäin: Synnin ja syntisyyden vähättely aiheuttaa viimeistään aikuisiässä suuria ongelmia. Lapselle pitää uskaltaa sanoa, että ihminen kykenee myös pahaan.
        Jos sinä kykenet vain hyvään, niin se on sinun asiasi.

        ”Tässä maassa ei käytännössä voi elää ilman rajoitteita”

        Moraalisesti ja eettisesti ei ole olemassa mitään rajoitteita. Jokainen saa olla niin liberaali kuin haluaa.

        ”Mikään ei estä sinua asettamasta lisää rajoja itsellesi.”

        En kykene asettamaan itselleni rajoja: jos sinä kykenet, niin se on sinun asiasi.

        ”"Kykenen seksiin jopa ilman rakkautta."”

        ”Lähes kaikkihan tuohon pystyvät, mutta se ei tarkoita että tarvitsisi toimia tuolta pohjalta; se on ihan jokaisen oma valinta harrastaako seksiä rakkaudesta vai ei.”

        Minua häiritsee tuo jatkuva rakkauden hehkutus: olen kateellinen teille rakastajille. Olisipa minussakin yhtä paljon rakkautta kuin teissä.


      • SamiA
        iksu_tep kirjoitti:

        "Syyllisyys eli syntisyys on osa ihmisen olemusta. Syntiä ei voiteta omaatuntoa hiljentämällä, vaan Jeesus voitti, jotta me saisimme elää."

        Ahaaa...syyllisyyden tunne on syntisyyttä....Jokainen tuntee syyllisyyttä, kun kokee tehneensä väärin toisia ihmisiä kohtaan, kukin kasvatuksensa ja empatiakykynsä mukaan.

        Krisinusko itse kasvattaa syyllisyyttä kohtuuttomiin mittoihin tarinasta ihmisen vääränlaisuudesta, väittämällä meitä syylliseksi asiaan johon meillä ei ole osaa eikä arpaa. Tällainen syyllisyys ei ole millään tavalla funktionaalista, se ai auta käsittääkseni mihinkään, niinkuin väärä syyllisyydentunto aina.

        "Ilman rajoitteita eletään ilman rajoitteita."
        Ilman ULKOISIA rajoitteita eletään omien sisäisten rajoitteiden mukaan, todeksi elettyjen rajojen sisällä ilman pelkoa ulkoisesta arvaamattomasta rangaistuksesta.

        Vapautta ei ole se, että tekee mitä lystää, vaan se, että on vapaa tekemään oikeaksi kokemiaan tekoja ja ottamaan vastuun niiden seurauksista.
        Olen nähnyt uskovaisten perheiden lapsia, jotka eivät ole löytäneen sisäisiä rajojaan, ja "vapautuessaan" toimivat täysin vastuuttomasti käsittämättä, että jos ei mieti tekojensa seurauksia eikä arvosta itseään ja muita tekojaan tehdessään, joutuu tekojensa vangiksi. Toinen toistaan hullumpien tekojen seurauksena elintila pienenee ja jää sosiaalisten, taloudellisten ja omien henkisten paineidensa puristukseen. Joskus sitten tämän etsikkoajan jälkeen löytyvät ne omat rajat, ja toisinaan, ikävä kyllä, ihmisparsa joutuu hunningolle, jää toteuttamaan sellaista uskomattoman eklämää, joka hänen päähänsä on iskostettu.

        Vastauksesi "vapaaseen seksiin" näyttää vanhentuneelta vastaukselta johonkin toiseen kirjoitukseen. Sori.

        Ja kukapa ei kykenisi seksiin ilman rakkautta...se vaan on kuin pelaisi pokeria ilman pelimerkkejä. Näennäistoimintaa, sellaista, joka ulkoisesti matkii sitä, mitä sen pitäisi olla.Tylsää ja tyhjänpäiväistä, ei kiinnostavaa.

        ”Vapautta ei ole se, että tekee mitä lystää, vaan se, että on vapaa tekemään oikeaksi kokemiaan tekoja ja ottamaan vastuun niiden seurauksista.”

        Mitä vapautta se on, jos on vapaa tekemään, mitä haluaa? Oikeasti tai oikeaksi kokeminen ei tässä lisää vapautta. Mitä tulee vastuunottoon, niin Katainenkin on vastuunottaja, joten jätetään se omaan arvoonsa.

        ”Olen nähnyt uskovaisten perheiden lapsia, jotka eivät ole löytäneen sisäisiä rajojaan”

        Sittenhän sinä voisit ryhtyä asettamaan heille rajoja.

        ”Joskus sitten tämän etsikkoajan jälkeen löytyvät ne omat rajat”

        Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan.


      • Datanomin olemus?
        SamiA kirjoitti:

        ”Vapautta ei ole se, että tekee mitä lystää, vaan se, että on vapaa tekemään oikeaksi kokemiaan tekoja ja ottamaan vastuun niiden seurauksista.”

        Mitä vapautta se on, jos on vapaa tekemään, mitä haluaa? Oikeasti tai oikeaksi kokeminen ei tässä lisää vapautta. Mitä tulee vastuunottoon, niin Katainenkin on vastuunottaja, joten jätetään se omaan arvoonsa.

        ”Olen nähnyt uskovaisten perheiden lapsia, jotka eivät ole löytäneen sisäisiä rajojaan”

        Sittenhän sinä voisit ryhtyä asettamaan heille rajoja.

        ”Joskus sitten tämän etsikkoajan jälkeen löytyvät ne omat rajat”

        Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan.

        "Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan."

        Se, että sinä SamiA olet kyvytön kuuntelemaan omaatuntoasi ja noudat ainoastaan voimakkaampiesi sanelemia rajoitteita toimillesi, ei suinkaan tarkoita sitä, että kaikki tekisivät niin.

        Sinä SamiA et ole ihmisen mitta millään tavalla, ja loppujen lopuksi on oikein hyvä, että mielikuvitusystäväsi todella rajoittaa tekojasi, sillä muutenhan sinä olisit erittäin vaarallinen yksilö. Tosin sitä sinä taidat olla nytkin, sääliksi kyllä käy lähipiiriäsi.


      • SamiA kirjoitti:

        ”Vapautta ei ole se, että tekee mitä lystää, vaan se, että on vapaa tekemään oikeaksi kokemiaan tekoja ja ottamaan vastuun niiden seurauksista.”

        Mitä vapautta se on, jos on vapaa tekemään, mitä haluaa? Oikeasti tai oikeaksi kokeminen ei tässä lisää vapautta. Mitä tulee vastuunottoon, niin Katainenkin on vastuunottaja, joten jätetään se omaan arvoonsa.

        ”Olen nähnyt uskovaisten perheiden lapsia, jotka eivät ole löytäneen sisäisiä rajojaan”

        Sittenhän sinä voisit ryhtyä asettamaan heille rajoja.

        ”Joskus sitten tämän etsikkoajan jälkeen löytyvät ne omat rajat”

        Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan.

        Vastuun ottaminen henkilökohtaisessa elämässä sitä, että on valmis toimimaan tekojensa seurauksien vaatimalla tavalla ruikuttamatta silloinkin, kun seuraukset eivät ole odotetunlaiset.

        En aseta rajoja, muutakuin ohjaamalleni toiminnalle, senkin niin, että yhdessä mietitään syitä toimintaa ja seurauksia, mitä kukin valitsee toiminnakseen ja miksi.. Ulkoiset rajat voivat toimia vaikka ohjenuorina, jotka pitää kyseenalaistaa omat rajansa löytääkseen, Ilman sisäisten rajoitusten löytämistä niitä' rajoja ei todellakaan ole. Siihen voi ihmistä yrittää auttaa.

        "Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan."
        Uskon, että sinulle, minulle ei.


      • SamiA
        iksu_tep kirjoitti:

        Vastuun ottaminen henkilökohtaisessa elämässä sitä, että on valmis toimimaan tekojensa seurauksien vaatimalla tavalla ruikuttamatta silloinkin, kun seuraukset eivät ole odotetunlaiset.

        En aseta rajoja, muutakuin ohjaamalleni toiminnalle, senkin niin, että yhdessä mietitään syitä toimintaa ja seurauksia, mitä kukin valitsee toiminnakseen ja miksi.. Ulkoiset rajat voivat toimia vaikka ohjenuorina, jotka pitää kyseenalaistaa omat rajansa löytääkseen, Ilman sisäisten rajoitusten löytämistä niitä' rajoja ei todellakaan ole. Siihen voi ihmistä yrittää auttaa.

        "Omat rajat ovat roskaa; se on sama kuin ei olisi rajoja ollenkaan."
        Uskon, että sinulle, minulle ei.

        ”Vastuun ottaminen henkilökohtaisessa elämässä sitä, että on valmis toimimaan tekojensa seurauksien vaatimalla tavalla ruikuttamatta silloinkin, kun seuraukset eivät ole odotetunlaiset.”

        Voi sinua ihmisraukkaa: etkö tiedä, että sinulle ei anneta sen mukaan kuin ansaitset? Sinulle annetaan sen mukaan kuin et ansaitse.


      • SamiA kirjoitti:

        ”Vastuun ottaminen henkilökohtaisessa elämässä sitä, että on valmis toimimaan tekojensa seurauksien vaatimalla tavalla ruikuttamatta silloinkin, kun seuraukset eivät ole odotetunlaiset.”

        Voi sinua ihmisraukkaa: etkö tiedä, että sinulle ei anneta sen mukaan kuin ansaitset? Sinulle annetaan sen mukaan kuin et ansaitse.

        Onko sinulla jotain muuta vinkkiä miten ihmisen kannattaisi toimia kuin hyvään pyrkiminen? Joskus voi valita vain huonoista vaihtoehdoista, puutteellisin ja ehkä vihrheellisinkin tiedoin, kokonaisuutta ymmärtämättä. Uskon, että jokainen kuitenkin haluaa toimiaa parhaan kykynsä mukaan kussakin tilanteessa. Jos odottaa saavansa aina "ansionsa mukaan" ei ehkä ole ymmärtänyt, että tässä elämässä on enemmän annettavaa kuin saatavaa.


      • SamiA
        iksu_tep kirjoitti:

        Onko sinulla jotain muuta vinkkiä miten ihmisen kannattaisi toimia kuin hyvään pyrkiminen? Joskus voi valita vain huonoista vaihtoehdoista, puutteellisin ja ehkä vihrheellisinkin tiedoin, kokonaisuutta ymmärtämättä. Uskon, että jokainen kuitenkin haluaa toimiaa parhaan kykynsä mukaan kussakin tilanteessa. Jos odottaa saavansa aina "ansionsa mukaan" ei ehkä ole ymmärtänyt, että tässä elämässä on enemmän annettavaa kuin saatavaa.

        ”Uskon, että jokainen kuitenkin haluaa toimiaa parhaan kykynsä mukaan kussakin tilanteessa.”

        Se riittää sinulle, mutta oikeasti se ei riitä.

        ”Jos odottaa saavansa aina "ansionsa mukaan" ei ehkä ole ymmärtänyt, että tässä elämässä on enemmän annettavaa kuin saatavaa.”

        Mistä rauhan annat, jos sodan syytä kannat sisälläsi?


      • SamiA kirjoitti:

        ”Uskon, että jokainen kuitenkin haluaa toimiaa parhaan kykynsä mukaan kussakin tilanteessa.”

        Se riittää sinulle, mutta oikeasti se ei riitä.

        ”Jos odottaa saavansa aina "ansionsa mukaan" ei ehkä ole ymmärtänyt, että tässä elämässä on enemmän annettavaa kuin saatavaa.”

        Mistä rauhan annat, jos sodan syytä kannat sisälläsi?

        Jos se ei riitä, mitä muuta meillä on? Jonkun ismin tai jumalaisen käskyn seuraaminen tekee meidät entistä sokeammaksi ympäristömme havaitsemiselle. Voi selittää oikeaksi toisia vahingoittavan teon.

        Ehkä sinun pitäisi avata tätä "mistä rauhan annat, jos sodan syytä kannat sisälläsi" että ymmärtäisin
        Jos ajattelen kirjoittamaasi tarinaa "Peilin takana" tulee mieleen, että jos peiliin katsoessa näkee sen tytön, se voi tarkoittaa että viha ja kostonhimo kuisaajia kohtaan on aina läsnä. SIlloin ei kykene rauhaan. Jos taas ajattelen, että olet vain fundamentalisti hellari, joka on jumalan kansaa ja muut saatanasta, saatat ajatella, että mitä annettavaa minulla voisi olla, kun saatana on minussa. Vieläkin useammalla asian voi tulkita..


    • bhjkerg

      SamiA:lle
      Ei sellaisessa mitään pahaa olekaan, vaan tehdään täyttä totta kristinuskosta.

    • SamiA

      Ateismissa rakastetaan ilman Jumalaa 100%.
      Voi jospa minä kykenisin rakastamaan edes 20% Jumalan kanssa.

      • Mitä sinä tarkoitat?


      • nn

        SamiA:n olisi paras pitää hieman taukoa palstalta ja muista keskusteiluista. Sen verran häiriintyneiksi alkavat menemään hänen kommenttinsa. Pari kuukautta voisi olla sopiva aika.


    • Mediakriitti

      Kyseisen ohjelman ongelma on se, että siinä keskustellaan vain uskonnollisesta kasvatuksesta, eikä niinkään huonosta ja tiukasta kasvatuksesta.

      Samanlaisia kasvatuskokemuksia on myös lapsilla, jotka eivät ole kasvaneet uskonnollisessa perheessä - ja toisinpäin on uskovaisia perheitä, joissa kasvatus on ollut hyvinkin uskonnollista, mutta henki kasvamiselle hyvä, avoin ja turvallinen.

      Ohjelmassa on hyvin johdattelevia kysymyksiä ja ongelmallisia leikkauksia.

      En ole itse uskovainen, mutta kaipaisin laadukkaampaa journalismia.

    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Monenko kanssa olet harrastanut seksiä

      tänä aikana kun olet kaivattuasi kaipaillut?
      Ikävä
      134
      3599
    2. Melkein lähetin viestin.

      Onneksi tulin järkiini. Mukavaa kesää
      Ikävä
      110
      1409
    3. Timo Soini tyrmää Tynkkysen selitykset Venäjän putinistileiristä

      "Soini toimi ulkoministerinä ja puolueen puheenjohtajana vuonna 2016, jolloin silloinen perussuomalaisten varapuheenjoht
      Maailman menoa
      271
      1320
    4. Sulla on nainen muuten näkyvät viiksikarvat naamassa jotka pitää poistaa

      Kannattaa katsoa peilistä lasien kanssa, ettet saa ihmisiltä ikäviä kommentteja.
      Ikävä
      69
      1239
    5. Kalateltta fiasko

      Onko Tamperelaisyrittäjälle iskenyt ahneus vai mistä johtuu että tänä vuonna ruuat on surkeita aikaisempiin vuosiin verr
      Kuhmo
      17
      1134
    6. Nainen voi rakastaa

      Ujoakin miestä, mutta jos miestä pelottaa näkeminenkin, niin aika vaikeaa on. Semmoista ei varmaan voi rakastaa. Miehelt
      Ikävä
      79
      1081
    7. Ikävöimäsi henkilön ikä

      Minkä ikäinen kaipauksen kohteenne on? Onko tämä vain plus 50 palsta vai kaivataanko kolme-neljäkymppisiä? Oma kohde mie
      Ikävä
      45
      1028
    8. IS Viikonloppu 20.-21.7.2024

      Tällä kertaa Toni Pitkälä esittelee piirrostaitojansa nuorten pimujen, musiikkibändien ja Raamatun Edenin kertomusten ku
      Sanaristikot
      57
      1019
    9. Rakastan sinua

      Olen tiennyt sen pitkään mutta nyt ymmärsin että se ei menekään ohi
      Ikävä
      30
      1016
    10. Liikenne onnettomuus

      Annas kun arvaan -Nuoriso -Ajokortti poikkeusluvalla -Ylinopeus
      Orimattila
      53
      938
    Aihe