Miehen masennus

mirella

Onko täällä foorumissa ihmisiä, jotka ovat kokeneet puolisonsa masennuksen? Oletteko selvinneet siitä eroamatta? Mieheni ei myönnä olevansa masentunut vaikkakin on lääkäri sen hänelle sanonutkin. Eli, en saa häntä uudestaan lääkäriin. Rakastan häntä ja on perhettä mutta kyseessä on MINUN henkinen jaksaminen.
Kertokaa, mitä voisin yrittää suhteen säilymiseksi...onko keinoja? Olen antanut hänelle aikarajan mutta aika kuluu ja tilanne jatkuu.....
sähköpostiakin voi minulle lähettää =)
[email protected]

kiitos.

7

2891

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mies

Kyllä siitä selviää olin itse miespuolisena masentunut kahdeksanvuotta sitten noin vuoden ja söin mielialalääkeitä noin vuoden (ei ollut suurepaa vaikutusta muuta kuin sai yönsä nukuttua). En käyny Psykiatrialla kuin kerran (kotrollissa kävin terveyskeskuslekurilla). En usko että eroatte mutta älä painosta miestäsi mihnkään lääkäriin miehesi pitää itse hoksata että mistä on kyse. Kun sen oivaltaa alkaa paraneminen (niin mulle ainakin kävi). Kuuntele miestäsi jos se tahtoo puhua mieltäpainavista asioista se on parasta terapiaa (itellä ei ollut paljonkaa mahdollista puhua mieltäpainavista asioista silloin vaimolle koska hän teki pitkää päivää töissä enkä halunnut häntä häiritä ommilla asioillani). Toivon että seliviätte tilantteesta se on pirummoinen elmän pysäyttjä tauti mutta siitä selviää. Mulla se tuli kun olin pitemmänaikainen ressi päällä.nim.15v naimisissa ja kaksi lasta.

• Mirella

vastauksestasi. Olet osannut hakea apua oltuasi vuoden masentunut. Minun mieheni on ollut tätä n. 9 vuotta hakematta apua. Hän ei miellä olevansa masentunut, vaikka hänelle on niin sanottu puoli vuotta sitten. Tällöin hän meni muun sairauden takia lääkäriin ja infosin sitä lääkäriä tilanteesta telefaxilla.

Asiasta en voi tässä paljon kirjoittaa.
        kysymys onkin, miten saisin mieheni ymmärtämään, ettei hän selviä ilman apua. Hänen tulisi siis mennä itse lääkäriin tästä asiasta. Olemalla hiljaa ei ainakaan ole auttanut.

• Psykiatri

Miehet osaavat olla näissä tilanteissa todella jääriä. Masennukseen liittyy outoja käsityksiä ja miehesi mielipide voi olla niiden mukaan rakennettu. Yritä selvittää mitä masennusdiagnoosi hänelle merkitsee. Tarkoittaako se sitä että hän ei ole kyennyt itse hoitamana ongelmiaan? Onko hänellä realistinen käsitys diagnoosista, hoidosta ja ennusteesta?

Ikävä kyllä olen nähnyt miesten usein menevän aivan äärirajoille näiden asioiden kanssa. Ja oireilun pitkittyessä voi kehittyä pysyviä muutoksia aivoihin. Vuosia kestänyt oireilu voi johtaa pahimmillaan pysyvään työkyvyttömyyteen. Ja silti se mies kieltäytyy kaikesta hoidosta.

• Utelias

Enpä voi tuntea muuta kuin empatiaa sinua kohtaan. Masennus on vaikea sairaus ja sitä ei lainkaan helpota se jos toinen ei myönnä sairauttaan. Vaimoni kärsi masennuksen noin 13 vuotta sitten ja minä itse sairastuin siihen vuonna 2000. Vaimo selvisi siitä, joskin hän muuttui. Kaikki masennuksen läpikäyneet muuttuvat. Sitä ei voi koskaan tietää mihin suuntaan, mutta paluuta entiseen ei ole. Itse syön edelleen masennus- ja mielialalääkkeitä ja käyn kerran viikossa terapeutilla. Lääkkeitä ei kannata pelätä. Masennuslääkkeet ovat nykyisin melkoisia täsmälääkkeitä, joten kun se oikea löytyy, niin se helpottaa varmasti. Jos miehesi ei halua puhua asioistaan sinun kanssasi, terapeutti on hyvä ratkaisu. Eikä kannata lannistua, jos ensimmäisen terapeutin kanssa kemiat eivät toimi. Minullakin vasta kolmas toi avun. Olen nyt parantumaan päin ja voin vilpittömästi sanoa, että yksi tärkeimmistä tekijöistä on vaimon jaksaminen. Hän jaksoi tukea minua silloin kun en ollut puhetuulella, kun kiukuttelin tai join muutaman pullon olutta liikaa. Eli koita jaksaa, olet miehesi tärkein tuki. Jos haluat kysyä jotain tai purkaa mieltäsi, niin voit lähettää sähköpostia:
      [email protected]

• vinkkejä

Olen itse ollut vakavasti masentunut ja kieltänyt sen. Nyt ymmärrän, että läheisilläni oli todella vaikeaa, sairastutin siinä samalla myös heidät tai ainakin heidän elämänlaatunsa huononi.. Onneksi jossain välissä ahdistus ja tuska olivat niin kovia, että hakeuduin hoitoon. Sielläkin ensin ilmoitin, että en ole masentunut, minulla on vain burn out. Lopulta kun jouduin myöntämään, että olen masentunut, alkoi paraneminen, tosin hyvin pienin askelin. Läheisteni ymmärrys ja tuki olivat todella hyvänä apuna. En tiedä onko miehesi masennukseen jokin "syy" ja miten se ilmenee, mutta voisitko ennen aikarajaa kertoa, että sinä voit nyt niin huonosti, että tarvitset ammattiapua ja aiot myös sitä hankkia, tilaa aika mielenterveystoimistoon tai terveyskeskuslääkärille, josta pyydät lähetettä psykiatriselle polille ja kerrot ettet jaksa enää, voit saada apua jaksamiseesi ja ehkä miehesi rohkaistuisi myös hakeutumaan hoitoon. Masennushan ei ole sama kuin "hulluus", vaikka sitä samoissa paikoissa hoidetaankin.

• Utelias

Mirella,
      Vielä tuli mieleen tuon vinkkejä-nimimerkin kirjoituksesta asiaa. Minun mielestäni ei kannata asettaa toiselle mitään aikarajoja. Jos kyse on masennuksesta niin se voi vain pahentaa tilannetta. Toinen saattaa kokea sen uhkavaatimuksena. Tiedän, että on helppoa kannustaa olemaan kärsivällinen, mutta kokemuksesta tiedän että se on lähiomaisen ainoa suhtautumistapa. Se on rankkaa ja vaatii voimia, mutta se todella loppujen lopulta kannattaa. Kannattaa myös tarkkailla omaa vointia. Hyvin yleinen ilmiö on, että masentuneen lähiomaisetkin saattavat masentua. Yritä puhua asiasta ystäviesi kanssa ja muista harrastuksesi. Apua saattaa myös löytyä järjestöstä Omaiset mielenterveystyön tukena-keskusliitosta
      http://www.omaisten.org
      Niillä on myös paikallisia järjestöjä, esim. Helsingissä:
      http://www.omaisetpsyuusimaa.fi/
      Älä jää tuleen makaamaan.
      Tsemppiä!

• Mirella

KIITOKSIA KAIKILLE. TULI HELPOMPI OLO. MASENNUKSEN KOKENEEN MIELIPIDE TÄHÄN ASIAAN ON PARASTA LÄÄKETTÄ MINULLE JA MINUN JAKSAMISELLE.
        SEURAAN TÄTÄ PALSTAA EDELLEEN JA OTTANEN YHTEYTTÄ HENKILÖÖN, JOKA JÄTTI @-MAILI OSOITTEENSA.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Rakastan sinua

Kohta sanon tämän livenä, älä pelästy.
      Ikävä
      122
      1701
    2. Miksköhän mä oon tuolla

Joskus antanut ymmärtää että olisin sun rinnoista pelkästään kiinnostunut 😂😁🤭 ja sä säikähdit että koskisin ilman lup
      Ikävä
      16
      1402
    3. Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TARINALTA ISOISÄSTÄ, JOLLA ON PARTA

Pinnalliset käsitykset korkeammasta Todellisuudesta Heti kun luomisen motiivi tuli esiin - se haisi RAAMATULLISELTA TAR
      Hindulaisuus
      329
      982
    4. Tiedätkö miten pahalta tuntui

Kun vetäydyit? Ei kuukausiksi vaan vuosiksi.
      Ikävä
      61
      980
    5. J miehestä oikeaa

Nimeä ei voi tänne julkaista mutta kannattaa olla varuillaan jos ”aistit” auki t nainen
      Ikävä
      81
      833
    6. Epäiletkö että kaivattusi

On tai on ollut ihastunut sinuun?
      Ikävä
      66
      831
    7. Onko Lahdessa juhannuskokkoa?

Entä vähän kauempana?
      Lahti
      1
      770
    8. Vanhemmalle naiselle

Juhannussauna on lämpiämässä. 🌿🥵💦
      Ikävä
      46
      741
    9. Kysyit firman bileissä..

.. että tulisinko luoksesi yöksi... Oliko se vain heitto. Mitäs jos olisin tullut? Naiselta
      Ikävä
      9
      671
    10. Miksi Suomessa uskotaan Usan kanssa tehtyihin sopimuksiin

Kaikki viestit Usan suunnasta on ollut jo pitkän aikaa sen kaltainen että muiden liittolaismaidenkin sotilaallista autta
      Maailman menoa
      62
      658
    Aihe