Tuhlaaja avomies!

-säästöpossu-

Olemme seurustelleet 3 vuotta josta olemme asuneet yhdessä 2,5 vuotta. Kihloissakin olemme olleet jo vuoden verran. Suhteemme on kaikinpuolin toimiva ja meillä menee hyvin. PAITSI!

Mieheni ei osaa käyttää rahaa ollenkaan, tai kyllä hän saa sen hyvin nopeasti katoamaan, mutta säästötilille ei kerry yhtään mitään. Tämän hetkinen tilanne on se, että hän käy töissä ja saa käteensä kuussa 2000-2500€ riippuen työn määrästä(rakennusalalla). Miehelläni on autolaina jota hän maksaa kuussa muistaakseni n.200€ pois ja hän yleensä(joskus minäkin) tankkaa autonsa itse. Lisäksi hän maksaa omat laskunsa joita on selvästi enemmän kuin minulla, koska hän tykkää ostaa nykyään "kaiken" osamaksulla....television n.80€/kk, telkkariin liitettävät kuulokkeet27€/kk, pleikkari3 16€/kk... näitä riittää. Mies ei aina edes kerro jos on ostanut jotain osamaksulla, koska tietää etten pidä siitä. Hän piilottelee laskuja tai ei avaa niitä minun nähden. Miehelläni olisi oikeitakin rahareikiä johon hänen pitäisi säätää. Esim hänen autossaan on tuulilasi halki, pakoputkessa reikä ja lohkolämmitintä hän on ollut hankkimassa jo viimeiset 3 vuotta! Joka vuosi kun talvi tulee sitten ihmelettään ja kirotaan kun auto ei käynnisty! Tyhmää?!?!?!

Minä taas opiskelen ja teen töitä keikkalaisena. Käteeni jää kuussa 420-550€. Asumme vuokra-asunnossa. Asumismenot olemme jakaneet niin, että molemmat maksavat vuokrasta puolet eli 260€. Onko tämä ihan ok että puolet tuloistani menee vuokraan? En tarkoita etteikö minun kuuluisi maksaa siitä mitään, vaan esim 150€? Olen yrittäny puhua tästä mieheni kanssa, mutta hänestä on epäreilua jos hän joutuu maksamaan enemmän vuokraa(lapsellista?). Tämän lisäksi maksan tietty omat laskuni(kännykkä30€, bussikortti60€, netti miniläppäri30€, kuntosali 50€ sekä välillä maksan ruokaostokset. En pystyisi mitenkään maksamaan tuota kaikkea itse jos en säästäisi. Joskus kun rahani eivät tunnu riittävän(mikä ei ole ihme) maksaa mieheni jonkun laskuistani.

Huvittavinta tässä on se, että mieheni törsää palkkansa helposti 2 viikon aikana ja ilmoittaa kuun puolessa välissä, että hänellä ei ole enää yhtään rahaa! Sitten minun pitää alkaa kaivelemaan säästöjäni ja tankata hänen autonsa ja ostaa hänelle eväät töihin ja vaikka mitä.. Lopputulos on se ettei minullekkaan jää säästöjä, koska ne menevät mieheeni. Olen yrittänyt säästää sukanvarteen, että saisin jonain päivänä opintolainani maksettua!

Outoa on se etten edes tiedä mihin mieheni raha katoavat?! Olen jo useasti kysynyt että mihin raha katoaa, mutta koskaan hän ei tunnu itsekkään tietävän. Olen ehtinyt miettimään jo vaikka mitä. Onko hänellä peliriippuvuus? Käyttääkö hän muita maksullisia palveluita? Mieheni tietää myös omat verkkopankkitunnukseni ja joutuu joskus järjestelysyistä käymään omalla tililläni. Minulla ei taas ole hajuakaan mitä hänen tilillään tapahtuu enkä ole oikein koskaan päässyt katsomaan mihin hänen rahansa menevät.

Tottakai on selvää että mieheni on itse tienannut rahansa. Hän saa käyttää ne niin kuin haluaa, mutta kun se vaikuttaa minuun myös jos hän heittää koko tilinsä menemään kahdessa viikossa.

Olenko turhaan huolissani? Miten tämmöinen tilanne pitäisi ratkaista...

189

10342

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kaikkipuoliksi

      Anteeksi kovasti, mutta minä en tuollaista ja noin tyhmää ja saamatonta miestä katselisi yhtään. Paljon helpommalla pääsisit, kun olisit yksinäsi.

      Jo pelkästään se ihmetyttää, miksi miehelläsi on mahdollisuus päästä sinun tilitietoihisi? Tiedän kyllä, että joillain pariskunnilla on yhteiset tilit ja rahat (meillä ei koska en ikinä suostuisi sellaiseen), mutta tuo on eri juttu. Vaihda heti tunnuksesi äläkä kerro uusia miehellesi.

      Jos et oikeasti halua luopua tuollaisesta miehestä, niin sanot hänelle, että tästä lähtien molemmat maksavat omat menonsa. Älä osta hänelle eväitä tai bensaa! Opeta äijä tavoille. Tottakai hän käyttää kaikki rahansa, kun tietää, että sinä elätät häntä pari viikkoa. Nyt et enää suostu siihen. Pidät visusti omat rahasi ja sanot, että ei sinullakaan ole varaa kaikkea kustantaa. Ja kyllä sinulla on oikeus tietää mihin rahat katoavat, pyydät vaikka kuitit kaikista ostoksista jos haluat.

      Meillä molemmat käyvät töissä, minulle jää käteen kuukaudessa n. 1700e ja miehellä vähän enemmän. Meillä on kulut ja laskut jaettu suunnilleen puoliksi. Auto on minun ja olen sanonut miehelle milloin tulee vakuutusmaksut ym. ja hän tietää, että silloin minulla on vähemmän rahaa. Toisaalta välillä ostan ihan pyytämättäkin ruokaa ym. hänen koirilleen. Joustavuutta molemmilta siis. Ja jos kummallakaan ei ole hetkellisesti rahaa, niin sitten ollaan huonommalla ruoalla tai nipistetään muusta... koirat eivät tästä kylläkään kärsi, vaan ruoan riittävyys niillä katsotaan hyvissä ajoin. Ja meillä suuremmista hankinnoista jutellaan yhdessä ja ennen ostoa.

      Tsemppiä ja johdonmukaisuutta sinulle!

      • kallisarvoisin

        Mitä kalliimmaksi mies sinulle tulee sitä kallisarvoisempi hän sinulle on neuvoo Pyllykirjan parisuhdeterapeutti Aina Ilona Pyllykirjassa http://www.pyllykirja.fi/2011/


      • arvokas ilman rahaa
        kallisarvoisin kirjoitti:

        Mitä kalliimmaksi mies sinulle tulee sitä kallisarvoisempi hän sinulle on neuvoo Pyllykirjan parisuhdeterapeutti Aina Ilona Pyllykirjassa http://www.pyllykirja.fi/2011/

        Ihmisen arvoa ei mitata rahassa.


      • Rooman valloittaja
        arvokas ilman rahaa kirjoitti:

        Ihmisen arvoa ei mitata rahassa.

        Tottakai mitataan, tärkein yhteinen sovittu vaihdannan arvo on raha, jonka jokainen ymmärtää, ja on yhteismitallinen. Jos puolisoilla on kovin erilainen käsítys vaihdannan arvosta, ei tuu mitään.


    • Grill

      Minua ihmetyttää suuresti se. että vaikka hän tienaa noinkin paljon (minä opiskelijana katson että 2000€ on paljon!) hän ostaa silti niin paljon osamaksulla. Ja se että hän ilmeisesti tekee nämä hankinnat kysymättä tai keskutelematta sinun kanssasi...? Elätte kuitenkin avoliitossa, joten puolet niistäkin tavaroista on sinun.

      Sinun tulisi ehdottomasti selvittää mihin hänen rahat katoavat, vai saako hän edes niin paljon palkkaa kuin väittää? Ja kyllä teidän tulisi päättää suuremmista hankinnoista yhdessä, ei niin että hän päättää että "nyt hän haluaa pleikkarin, ostanpa sen osamaksulla". Mutta, vaikea tilanne sulla joka tapauksessa. Yritä nyt kuitenkin saada asiat selväkis. :)

      • just joo

        "Elätte kuitenkin avoliitossa, joten puolet niistäkin tavaroista on sinun."

        Avoliitto ei ole avioliitto. Eikä todellakaan ole, ainakaan juridisessa mielessä. Eri asia jos asiasta on jokin kahdenkeskinen sopimus.


      • JUUSO JOO
        just joo kirjoitti:

        "Elätte kuitenkin avoliitossa, joten puolet niistäkin tavaroista on sinun."

        Avoliitto ei ole avioliitto. Eikä todellakaan ole, ainakaan juridisessa mielessä. Eri asia jos asiasta on jokin kahdenkeskinen sopimus.

        ETPÄ TAIDA OLLA ASIODEN TASALLA NIIN VAAN MENEE NYKYÄÄN JOTTA YHRESSÄ KUN ASUTAAN SITTE EROTAA TASAJAKO
        OVAT OLLEE YHRES JO NOIN KAUVAN


      • asioista selvää
        just joo kirjoitti:

        "Elätte kuitenkin avoliitossa, joten puolet niistäkin tavaroista on sinun."

        Avoliitto ei ole avioliitto. Eikä todellakaan ole, ainakaan juridisessa mielessä. Eri asia jos asiasta on jokin kahdenkeskinen sopimus.

        Tänä päivänä avoliitto rinnastetaan avioliittoon. Ja kun yhdessä olovuosia on kertynyt tietty määrä, voi huonommin tienaava erossa saada hyvitystä. Tämä kyseinen laki astui voimaan muistaakseni vuosi tahi kaksi takaperin.


      • Se itse

        Sanopa muuta. Ihminen joka ostaa kaikenlaista osamaksulla on pääasiassa helvetin hölmö. Osamaksuihin menee aina ylimääräistä rahaa, ja nekin rahat voisi käyttää johonkin oikeasti tarpeelliseen.

        En oikeasti ymmärrä miten ihmisillä on varaa heitellä pienistä palkoistaan satoja euroja hukkaan osamaksujen ja muiden korkojen takia, kun samat tuotteet olisi hankittavissa parin kuukauden säästämisen kauttakin. Minäkään en tienaa ihan edes keskimääräisen suomalaisen vertaa (ylitöillä hieman yli mediaanin), mutta kyllä sen verran täytyy säästeliäs olla, että esimerkiksi auton saa ostettua ilman velkaa. Uudenkin.

        Osaako joku valottaa asiaa? Koska jos oikeasti puhutaan välttämättömyyksien hankinnasta lainarahalla, puhutaan tuhlaavaisuudesta.


    • 4kljgjkl3ksg

      Aika yleistä on, että avoliitossa vuokrakämpässä asuttaessa isotuloisempi voi maksaa yhteisistä kuluista enemmän. Olen nainen, ja jos meillä olisi se tilanne, että tuloerot olisivat noin huimat kuin meillä ja minä ansaitsisin sen 2000 kuussa, tarjoutuisin ilman muuta maksamaan suuremman osan vuokrasta ja ruoasta. Suorastaan hävettäisi pakottaa oma avopuoliso kituuttamaan noin pienillä tuloilla ja itse vain tuhlata!

      Kuulostaa siltä, että teillä on vakavan keskustelun paikka. Suoraan sanoen ihmettelen, onko miehesi raha-asioiden suhteen lainkaan aikuinen: tuhlaa vaan, ostaa osamaksulla hetken mielijohteesta (osamaksu on aina kalliimpi kuin kerralla maksaminen!), eikä osaa sen vertaa priorisoida että pärjäisi edes kuun loppuun. Tolla tyylillä, jos ei ajoissa opettele siitä pois, maksuhäiriö ja luottotietojen menetys on todennäköinen seuraus... Älä siis anna miehesi vetää sinua mukanaan rahaongelmiin!

      Tsemppiä! Jos näyttää oikein pahalta, olisiko sinun mahdollista etsiä itsellesi oma asunto? Selviäisit varmasti helpommalla, ja mies ei voisi maksattaa tarpeitaan sinulla kun omat rahat loppuu. Voisi olla hänellekin hyvä herätys.

      • JOTAKI RATIA PITÄÄS

        MEINAAN VAA JOTTA JOS HUUSHOLLIN TULOT OLIS 3000€ YHTEENSÄ JA TOINEN TIANAA 2000€ JA TOINEN 1000€ NIIN KYLLÄHÄN TOINEN MAKSAA KULUISTA 2/3 OSAA JA TOINEN 1/3 OSAN SILLOIN MENEE OIKEIN KULUT TULOJEN MUKAA VOIHAN SUHRE OLLE 2500€ JA 500€
        NIIN SILLON TOINEN MAKSAA 5/6 osaa ja toinen 1/6 osaa NII JOTTA TONNIN LASKUSTA ISOMPI TULOONEN MAKSAA 833€ JA PIENEMPI TULOONEN 167E SILLOON MENEE OSUURET TULOJEN MUKAA


    • Herätys!

      Siis sinä tienaat 500e kuussa, mies melkein 2000e enemmän ja silti SINÄ elätät teitä puolet kuusta? Ei todellakaan ole oikein! Nyt kissa pöydälle ja keskustelun paikka - sinun kuuluu maksaa ENINTÄÄN puolet yhteisistä kuluistanne, reilusti ajatellen ei sitäkään. Jos mies tuhlaa omat rahansa, niin olkoot sitten ilman ruokaa ja bensaa. Sinun ei kuulu elättää tyyppiä, joka tienaa sinuun nähden nelinkertaisesti!

    • aviomies-007

      MIes on täysi pässi.

      Sinun pitäisi ottaa teidän kummankin raha-asianne hoitaaksenne. JOs ei onnistu, vaihda miestä ja etsi järkevämpi.

      Meinaan siinä vaiheessa kun on lapset ja asuntolainaa, ei paljoa naurata kun toinen ilmoittaa kuukauden puolessavälissä olevansa PA.

      Ja siihen halpaan älä mene, että kuvittelisit hänen muuttuvan. Alkoholistit, petturit ja holtittomat rahankäyttäjät eivät koskaan muutu.

      • ulin.A

        Tää on totta! Elän holtittomasti, makselen laskuja silloin kun huvittaa...en maksa jos ei huvita...rahaa menee vaikka sitä tuleekin, mutta ei kyl tee pesää...ja näin koko ikäni! En ole muita niillä huolillani tosin rasittanut, mutta en ole muuttunut, hetken jaksan tsempata ja sitte taas reps...


      • MU JA YHTEISET RAHAT

        NOTTA OLLAHAN SAMOOLLA SUUNNILLA
        VAIHRA ÄIJÄ PIHIMPÄÄ
        SOON NII JOTTA VIKSULLE RIITTÄÄ KU SANOO KERRA MUTTA IDIOOTIN KANSSA EI MAKSA VAIVAA, EI TUU SIITTÄ MIKSIKÄN!!!!
        MIKSI IHMEESSÄ TUHLAAT AIKAAS REPPANAAN


    • Eroa heti hänestä . Et saa muutakuin harmia hänestä tulevaisuudessa . Sitten kun saatte lapsia niin miten hän elättää teitä . Ois hyvä jo nyt säästää rahaa tulevaisuutta varten . Mutta en usko että miehesi pystyy säästämään mitään . Harkitse nyt kannattaakko jatkaa hänen kanssa .

      • pieni huomio

        Sitten KUN on lapsia..? Eiköhän se vielä sentään ole jokaisen oma päätös hankkiiko lapsia vai ei.


      • 987654334
        pieni huomio kirjoitti:

        Sitten KUN on lapsia..? Eiköhän se vielä sentään ole jokaisen oma päätös hankkiiko lapsia vai ei.

        Vahinkotoukka voi tärpätä milloin vain. Tuskin kaikki haluavat tehdä silloin aborttia.


      • eiks jeah??
        987654334 kirjoitti:

        Vahinkotoukka voi tärpätä milloin vain. Tuskin kaikki haluavat tehdä silloin aborttia.

        vastuuntuntoinen aikuinen osaa pitää ehkäisystä huolta jolloin vahingoilta säästytään!!!


      • mikään ei ole varmaa
        eiks jeah?? kirjoitti:

        vastuuntuntoinen aikuinen osaa pitää ehkäisystä huolta jolloin vahingoilta säästytään!!!

        Kyllä raskaaksi voi tulla vaikka käyttäisi e-pillereitä tai kierukkaa, kokemusta
        on.


      • ....
        pieni huomio kirjoitti:

        Sitten KUN on lapsia..? Eiköhän se vielä sentään ole jokaisen oma päätös hankkiiko lapsia vai ei.

        Lapsia ei hankita, niitä saadaan. Kaikki lapsia haluavat eivät niitä saa, vaikka kuinka tahtoisi ja yrittäisi....


    • soft.values

      Noilla tuloilla ja asumismenoilla ei pitäisi olla tarvetta ostaa osamaksulla. Luottokortilla voi tasoittaa pahimpia hankintoja, mutta ei pidä ottaa erillistä osamaksua joka juttua varten.

      Bensoja varten hänen pitää ottaa itselleen luottokortti, älä maksa niitä vähillä tuloillasi.

    • Sir Von Baughen

      Jooo-o,tarviiko tohon enään nyt sanoa mitään kun jokainen tietää että "hieman"metsään menee.Tuolla 2000e/kk elättäisi vaikka teidät molemmat pois tieheen.
      Itsekkin kaikkea uutta gadgetiä ostelevana tiedän että polttelu voi olla joskus suuri mutta kyllä siinä pitää osaa vetää joku raja.Laskut ja muut maksut ensin,sitten jos jää yli niin sitten voi ostella kivoja "leluja".

    • 3i2h54hkl

      Eiköhän se ratkea sillä että et osta sille niitä eväitä ja bensaa sinne autoon. Kun vaikuttaisi siltä että teillä on omat tulot ja menot. Ja onhan se aika naurettavaa sinun mieheltäsi että pyytä sinua ostamaan eväät ja bensat töihin jos tienaa tuon verran. Itse tienaan 2600€ kk ja tyttöystävä noin 1500€ kk ja meillä on jaoteltu kaikki puoliksi ja hyvin toimii. Mutta teidän tilantees miehen pitäisi kyllä tajuta ostaa edes ne ruoat mitä syötte kuukaudes. Itse tein niin kun tyttöystävä opiskeli.


      Sanot sille vätykselle että MY WAY OR THE HIGHWAY.

      • EI NÄY ENÄÄ

        SÄÄHÄ VITSI MURJASIT TOI ON KYLLÄ HYVÄ
        LUESKELIN KETJUA MÄÄ KANNATAN KYLLÄ TOLLE TOTA HIGHWAYTÄ


    • fds57464

      Olisko kenties mahdollista, että miehelläsi on joku vanha velka, jota hän lyhentää? Voi olla esim. mahdollista että hän on joskus ennen sinua joutunut maksuvaikeuksiin ja nyt koittaa maksaa tätä isohkoa velkaa pois? Tuollainen asia voi joskus olla häpeällinen, eikä miehesi kehtaa sinulle sitä kertoa. Puhu miehesi kanssa ja koita saada hänet avautumaan. Ehkä niiden rahojen kohtalo selviää. Toki tuossa saatta olla myös takana peliongelma jne... Pelaako miehesi esim. hedelmäpelejä usein, kun käytte kaupassa?

      • kysyn vaan sitä

        Olisiko mahdollista, että maksaisi lapsen elatusmaksua?


    • kokemusta on

      Vaikutttaa peliaddiktilta.

      • pelihullu itekki

        samat sanat:))


    • Dara

      Minusta ei ole oikein asumiskulujen jako tasan puoliksi silloin, kun puolisoiden tuloerot ovat noin suuret kuin teillä. En suostuisi siihen itse. Sitä en tiedä, miten helppoa sinun sitten on sitä asiaa muuttaa yksipuolisestikaan, jos kerran puhuminen miehesi kanssa ei ole tuottanut tulosta.

      Se mitä voit yksipuolisella päätökselläsi tehdä, on se, että et kustanna hänen bensojaan ja eväitään jos hänellä ei itsellään ole varaa. Siuihen voit hyvin syyksi sanoa, että jollei 2000€ tienaavalla ole varaa omia bensojaan ja eväitään maksaa, ei hän voi olettaa 500€ tienaavallakaan olevan. Joten sitten hänen kai on vain keksittävä muut keinot hankkia bensaa ja eväitä tai olla vaikka syömättä töissä.

      Minä saattaisin olla tilanteessasi niin ilkeä, että sanoisin joskus puolessa kuussa hassanneeni kaikki omat rahani ja olettavani hänen nyt elättävän minut ja kustantavan minun menoni loppukuun ajan. Mitähän mahtaisi ukko tehdä silloin?

      • Opiskelijakeijjukain

        Mieheni tienaa noin 2500-3000€/kk bruttona, minä opiskelin sain n.200€ opintotukea ja 600€ lainaa/kk, silti on maksettu kaikki asumiset ja menot puoliksi. Miksi? No siksi että ei hän ole herran jestas sentään isäni, asumme epävirallisesti saman katon alla, helpompaa kun kummallakin omat tulot, ja tasan menee menot.

        Outoa että himiset vinkuvat että tasa-arvoa olisi se joka tienaa paremmin maksaisi enemmän. Ymmärrän tämän tietyin ehdoin (esim. toinen kotona lasten kanssa, sairaana etc.) Mutta minusta se ei tod. ole tasa-arvoa että enemmän tienaava joutuu maksamaan enemmän (jos ei ole yhteisiä varoja). Sekin voi kääntyä päälaelleen, mieheni tienaa nyt enemmän kuin minä, mutta talvella kun hän on yleensä silloin työttömänä on tilanne toinen.

        Tottakai mieheni kanssa komppaamme toisiamme, jos on hätä niin autetaan. Olen esim. kaksi edellistä kesää ollut työttömänä, enkä ole saanut mistään mitään. Olen kuitenkin maksanut vuokrat pikkuerissa talven aikana takaisin, mutta maksoihihan se eläminenkin kesän aikana. Me menemme periaatteella että niin kauan kuin molemmilla omat tulot, joihin toisella ei ole asiaa, niin kauan ne menotkin menevät puoliksi.


      • mjiu8765ty

        Lähtisi etsimään uutta elättäjää.


      • just joo....
        Opiskelijakeijjukain kirjoitti:

        Mieheni tienaa noin 2500-3000€/kk bruttona, minä opiskelin sain n.200€ opintotukea ja 600€ lainaa/kk, silti on maksettu kaikki asumiset ja menot puoliksi. Miksi? No siksi että ei hän ole herran jestas sentään isäni, asumme epävirallisesti saman katon alla, helpompaa kun kummallakin omat tulot, ja tasan menee menot.

        Outoa että himiset vinkuvat että tasa-arvoa olisi se joka tienaa paremmin maksaisi enemmän. Ymmärrän tämän tietyin ehdoin (esim. toinen kotona lasten kanssa, sairaana etc.) Mutta minusta se ei tod. ole tasa-arvoa että enemmän tienaava joutuu maksamaan enemmän (jos ei ole yhteisiä varoja). Sekin voi kääntyä päälaelleen, mieheni tienaa nyt enemmän kuin minä, mutta talvella kun hän on yleensä silloin työttömänä on tilanne toinen.

        Tottakai mieheni kanssa komppaamme toisiamme, jos on hätä niin autetaan. Olen esim. kaksi edellistä kesää ollut työttömänä, enkä ole saanut mistään mitään. Olen kuitenkin maksanut vuokrat pikkuerissa talven aikana takaisin, mutta maksoihihan se eläminenkin kesän aikana. Me menemme periaatteella että niin kauan kuin molemmilla omat tulot, joihin toisella ei ole asiaa, niin kauan ne menotkin menevät puoliksi.

        Minusta taas kustannukset pitäisi suhteuttaa puolisoiden tuloihin. Ajattelepas tilannetta, että sinun kaikki rahasi menevät pennilleen teidän yhteiseen elämiseen ja asumiseen ja vain mielehellesi jää ylimääräistä. Vain hän harrastaa, voi käydä joskus baarissa tai leffassa, ja matkoille menee yksin, koska sinulla ei ole varaa maksaa puolia niistä kuluista. Sinä istut siis kotona miehesi lietsutessa, koska sinä uhraat jokaisen pennosesi teidän yhteiseen hyvään ja vain miehesi saa tienesteillään jotain mukavaakin.

        Hyvä että sinä olisit tyytyväinen tasa-arvon nimissä siihen. Minä en olisi. Minusta jos yhdessä eletään, ollaan yhdessä oikeutettuja elämän pikku mukavuuksiinkin.


      • Neiti PA
        just joo.... kirjoitti:

        Minusta taas kustannukset pitäisi suhteuttaa puolisoiden tuloihin. Ajattelepas tilannetta, että sinun kaikki rahasi menevät pennilleen teidän yhteiseen elämiseen ja asumiseen ja vain mielehellesi jää ylimääräistä. Vain hän harrastaa, voi käydä joskus baarissa tai leffassa, ja matkoille menee yksin, koska sinulla ei ole varaa maksaa puolia niistä kuluista. Sinä istut siis kotona miehesi lietsutessa, koska sinä uhraat jokaisen pennosesi teidän yhteiseen hyvään ja vain miehesi saa tienesteillään jotain mukavaakin.

        Hyvä että sinä olisit tyytyväinen tasa-arvon nimissä siihen. Minä en olisi. Minusta jos yhdessä eletään, ollaan yhdessä oikeutettuja elämän pikku mukavuuksiinkin.

        "Minusta taas kustannukset pitäisi suhteuttaa puolisoiden tuloihin. Ajattelepas tilannetta, että sinun kaikki rahasi menevät pennilleen teidän yhteiseen elämiseen ja asumiseen ja vain mielehellesi jää ylimääräistä. Vain hän harrastaa, voi käydä joskus baarissa tai leffassa, ja matkoille menee yksin, koska sinulla ei ole varaa maksaa puolia niistä kuluista. Sinä istut siis kotona miehesi lietsutessa, koska sinä uhraat jokaisen pennosesi teidän yhteiseen hyvään ja vain miehesi saa tienesteillään jotain mukavaakin."

        No meillä se on juuri näin!
        Mies sijoittelee osakkeisiin yms. kun minä joudun välillä vinguttamaan Visaa päästäkseni töihin ja ostaakseni ruokaa.
        Meillä miehellä jää kuussa n. viisi kertaa enemmän rahaa käteen kuin minulla, mutta silti maksetaan asumiskulut ja suurin osa kauppalaskuista puoliksi.


      • 1/2 OSAA HUKASSA

        TÄÄHÄN MENEE SILLAI ETT ISOMPI TULONEN MAKSAA 4/5 OSAA JA TOI TOINEN 1/5 OSAA


      • riippuu onko
        Opiskelijakeijjukain kirjoitti:

        Mieheni tienaa noin 2500-3000€/kk bruttona, minä opiskelin sain n.200€ opintotukea ja 600€ lainaa/kk, silti on maksettu kaikki asumiset ja menot puoliksi. Miksi? No siksi että ei hän ole herran jestas sentään isäni, asumme epävirallisesti saman katon alla, helpompaa kun kummallakin omat tulot, ja tasan menee menot.

        Outoa että himiset vinkuvat että tasa-arvoa olisi se joka tienaa paremmin maksaisi enemmän. Ymmärrän tämän tietyin ehdoin (esim. toinen kotona lasten kanssa, sairaana etc.) Mutta minusta se ei tod. ole tasa-arvoa että enemmän tienaava joutuu maksamaan enemmän (jos ei ole yhteisiä varoja). Sekin voi kääntyä päälaelleen, mieheni tienaa nyt enemmän kuin minä, mutta talvella kun hän on yleensä silloin työttömänä on tilanne toinen.

        Tottakai mieheni kanssa komppaamme toisiamme, jos on hätä niin autetaan. Olen esim. kaksi edellistä kesää ollut työttömänä, enkä ole saanut mistään mitään. Olen kuitenkin maksanut vuokrat pikkuerissa talven aikana takaisin, mutta maksoihihan se eläminenkin kesän aikana. Me menemme periaatteella että niin kauan kuin molemmilla omat tulot, joihin toisella ei ole asiaa, niin kauan ne menotkin menevät puoliksi.

        eri vai sama osoite.


    • Ad Dikti

      Huorissa käyntiin saa helposti upotettua tonnin-pari kuussa.

    • SUN gigolo

      Huorana ollessa ei kuitenkaan tienaa tonnia-paria kuussa.
      Whats the big deal

    • Onni Ohrakaura

      2000-2500/kk on niin suuri tulo, että sillä elää ruhtinaallisesti.
      Jos ei, niin silloin on kyllä talousasioissa täysi nolla.
      Muutenkin kirjoituksesta käy selville, että miehesi on aika uusavuton, jos ei autoaan saa edes korjautettua, mihin hänellä kyllä on varaa, kun tuskinpa miehesi osaisi autoa edes itse korjata.

      Minulla ei ole mitään säännöllisiä tuloja.
      Miksi miehesi ostaa osamaksulla, kun hänellä on varaa maksaa ostoksensa kertamaksulla.
      Osamaksulla maksaminen tulee kalliimmaksi.
      En ole koskaan ostanut mitään osamaksulla, enkä edes ottaisi lainaa, että jotain saa ostettua.
      Odotan, että tarvittava rahasumma on säästetty ja vasta sitten ostan.
      Pankkilainaa en edes unissani ottaisi, koska lainalla ostettu tuote maksaa aina paljon enemmän, kuin suoraan käteisellä ostettu.

      Kyllä sinulla on oikeus tietää mihin miehesi rahansa tuhlaa, koska joudut häntä helppimään paljon pienemmistä tuloistasi.
      Yleensähän miehet ostavat aina välillä jotain mukavaa puolisolleen, vaikka tulot ovat paljon pienemmät.
      Peliongelma voi olla yksi, johon rahaa kyllä saa hukkumaan, jos lyö vetoa jostakin ottelusta ja laittaa 100 euroa ja jos käy niin, että häviää, niin seuraavan kerran laittaa isomman summan, että voittaisi takaisin häviämänsä rahat.
      Se onkin peliongelmaisen suurin ongelma, että pelaaminen riistäytyy käsistä.
      Toivottavasti ongelma selviää ja rahankäyttö hallintaan, koska miehesi palkalla voi elää tosi ylellisesti, kun rahat käyttää järkevästi ja laittaa rahaa myös säästöön, eikä tuhlaa kaikkea,

    • mk

      Vaadi mieheltäsi että asumiskulut pitää maksaa suhteessa tuloihin ja niin edelleen. Seuraavan kerran kun miehesi pyytää rahaa niin sanot että ei käy ja nyt loppuu tuhlaaminen ja otat miehen tilit haltuusi ja tunnukset pois mieheltä ja sinä hoidat teidän raha-asioita seuraavat puolivuotta niin silloin tiedät mihin rahat menevät tai kun miehesi on kamsanut pakolliset laskut niin otat loput rahat itsellesi ja jaat summan niillä päivillä mitä on seuraavaan tiliin ja miinustat paivataksasta 10€ ja annat miehelle summan joka aamu mitä saa päivässä kuluttaa niin rupeaa homma pelittää. Kun mieheltäsi seuraavan kerran rahat loppuu niin älä anna ruokaan eikä mihinkään muuhun rahaa että oppii palkallaan tulemaan toimeen kuukauden. Kotielektroniikka pitää ostaa käteisellä eikä millään osamaksuilla koska ne ovat aika pieniä summia ja ostappa miehellesi tilinpitokirha tai tee exelillä ohjelma missä on toisella puolella kuukauden tulot ja toisella menot ja kaikki kirjataan niin selviää mihin mies rahansa käyttää. älä anna rahaa miehllesi koska hän käyttää sinua hyväkseen kun ei itse tule palkallaan toimeen. Kaikki osaksut pitää maksaa pois ja ruveta elämään käteisellä. Äläkä anna miehesi visaa hankki koska silloin tulee ongelmia.

    • ihmettelijä 22

      Miksi yrität säästää sukanvarteen? Eikö olisi fiksumpaa maksaa lainaa pois joka kuussa vaikka pari sataa.

      Sitten miehesi, nyt avaatte yhdessä seuraavan tiliotteen, jos tähän ei suostu niin on jotain salattavaa ja ainakaan et anna yhtään lainoja enempää.

      Miehesi voisi hommata visakortin jos tekee noin hyvää tiliä, maksaa sitten visalaskun ensin ja katsoo paljonko on rahaa käytettävissä. Lapsellinen kaveri kun pitää hankkia leluja osamaksulla, suorastaan uskomattoma naurettavaa.

      Luottolaskut ovat korottomia jos maksaa edelliskuukauden heti pois, paljon halvempaa kuin osamaksupelleily.

      Peliaddikti, sanoisin. Tärkeää selvittää tuo heti eikä sitten kun oikeasti olette naimisissa esimerkiksi.

    • äiti vai vaimo

      Miehistähän löytyy (miksei naisistakin) just noin lapsellisia. Valitettava tosiasia on, että me naiset joudumme jatkamaan appivanhempien pahasti kesken jäänyttä kasvatustehtävää. Tai sit jätkä pihalle. Vaadi selvitystä hänen taloudenpidostaan, jos kerran joudut häntä jelppimään. Varmaan jotain epäselvää on. Velkoja, jotka hän häveten salaa. Älä anna senttiäkään, ellei rehellisesti kerro, mistä on kysymys.

    • Suomi24 Tohtori

      Kuulostaa melkeinpä tädiltäni joka tuhlaa aina rahansa kirpputoreilla yms muuhun turhaan kaupoissa

      "Outoa on se etten edes tiedä mihin mieheni raha katoavat?! Olen jo useasti kysynyt että mihin raha katoaa, mutta koskaan hän ei tunnu itsekkään tietävän. Olen ehtinyt miettimään jo vaikka mitä. Onko hänellä peliriippuvuus?"

      Peliriippuvuus siis esim. nettipokeriin?
      Voipi olla tai sitten ryyppää rahansa :)

      • jokkapoika

        no voipi sitä olla vaikka tälläne pikku huume ongelmakin.pilveen rahat laittaa


    • saman kokenut

      tämähän on hyvä että mies sijottaa rahansa haluamiinsa kohteisiin tai harrastuksiin.yleensähän se on mies joka joutuu maksamaan kaikki illanvietot yms.ja lisääkö se esim seksin määrää.ei... muijasta vaan tulee entistä yrpeämpi ja nokkavampi.

    • Minä taas katson

      että mitä helvettiä se sinulle kuuluu mihin aikuinen ihminen rahansa käyttää? En minäkään ole velvollinen kertomaan muille (edes läheisilleni) rahankäytöstäni.

      Lähde kävelemään jos mies ei kelpaa.

      • Anonyymi

        Kyllä se nyt helvetti kuuluu kun yhdessä asutaan ja yhdessä kulut pitäisi jakaa! Sinun on parempi pysyä ihan sinkkuna jos et asiaa ymmärrä.


    • Mutta miehen palkkarahathan on miehen palkkarahoja... Hanki ite miestäs isommat tulot ja tuu sitt kirkottelee tänne.

      • Haukka pala

        Vai kirkottelee - Hankkisi mies ensin omat eväät....öööö


      • JUMANJI

        SUKSI SÄÄ MINNE TYKKÄÄT KOMMENTTIES KANS


      • hä?
        Haukka pala kirjoitti:

        Vai kirkottelee - Hankkisi mies ensin omat eväät....öööö

        Ei pysty! Tulee halvemmaks syödä toisen ruokii...


    • adadadadsadasdasds

      tänne kun itkee parisuhdettansa, niin ei muuta neuvoa tule kuin 1000 x OTA ERO!

      • 54545333

        ei siis ole mitään hyötyä kysyä täältä neuvoa parisuhdeasioissa


      • bvcdfrgth

        Anna kenkää sille narsistille on vakiovastaus.


    • ei pahalla

      Tai sitten olet vain huomion kipeä ämmä joka etsii lohtua näiltä foruumeilta ja liioittelee asioista.

    • epätoivoinen isosti

      Jos oot nuori ja hyvännäköinen voin kyllä tulla miehesi tilalle. Takaan etten osta yhtään laitetta osamaksulla ja vuokrasta et tarvitse maksaa yhtään.

      • puuterihuisku heiluu

        ja "pelimies" tuskin nähnytkään


    • Arvottomuutta

      Miehesi ei tule muuttamaan rahan käyttöään. Hän saattaa joskus tiedostaa osaamattomuutensa ja antaa sinun huolehtia raha-asioista. Nythän hän ei edes näe koko ongelmaa. Ota ihmeessä asia puheeksi ja ilmoita, että holtiton rahan käyttö on sinulle todella iso asia. Ettehän te voi koskaan saada mitään isompaa tarvekalua ostettua ellette pysty säästämään. Eihän hyvää polkupyörääkään voi ostaa yhdestä tilistä. Olette ikuisia kädestä suuhun osamaksukierteessä eläjiä.

      Holtiton rahan käyttö on ihmiselle todella invalidisoivaa. Näet miehesi holhottavana, etkä arvosta häntä. Puolisoilla ei voi olla hyvää seksiä elleivät he arvosta toisiaan. Älä ummista silmiäsi tosiasialle. Teidän arvomaailmanne eivät koskaan voi kohdata.

      • PAHME IRENNUS

        VOI HARMI PARANTUA VOI VAAN JOS TIETÄÄ TEHNEENSÄ JOTAKIN VÄÄRIN


    • Heheheh_miehet valeh

      Ukko valehtelee palkkansa... Oikeesti se on Hanttimiehenä 9 € / h...

      • uy765redfgh

        Niin tai saa 500 työttömyyskorvausta kuukaudessa. Sehän kuluu 2 viikossa kun on päivät ulkona.


    • Tom__

      Meillä taas nainen ei osaa pitää rahoistaan huolta, mitä vähemmän jää käteen sitä vähemmän pitäis kuluttaa, mutta kun se tuntuu olevan täysin käsittämätön juttu. kokoajan elää yli varojensa ja tod. näk. jos en olis makselemassa hänen laskujansa niin kaikki olisi taas ulosotossa, niistä vanhoista laskuista puhumattakaan mitä ennen minua oli, ne seuraavat meitä vielä useita vuosia.

      Kuules säästöpossu, tehäänkö parinvaihto, saavat sitten keskenänsä syödä kynsiään kun ei rahat pysy tilillä ja me saatais kumpikin, tai minä ainakin järkevän ihmisen vierelleni. ;)

      • Jotain nytpitää olla

        Kuules Tom, jätä tuollainen tyhjätasku-akka. Mitäs sitten kun teille syntyy lapsia?
        Ei hänellä ole varaa elättää teitä. Minä jättäisin tuollaisen.


    • Hyvin meni ennen

      Eikö olisi keskustelun paikka ? Kyllä mielestäni on korkeintaan 50/50 maksut jos ei tehtäisi molempien maksukyvyn mukaan laskettua osuutta. Eikä sinun todellakaan tarvitse maksaa miehen eväitä jos on omat rahansa tuhlannut.
      Aikanaan tein sen virheen että maksoin jopa omasta palkastani avopuolison yrityksen työntekijöiden palkkoja, otin myöhemmin myös lainan omiin nimiini , rahat miehelle, jotta hän pystyi yritystään pyörittämään. Viimein kyllästyin tilanteeseen ja otin eron, laina ja paljon muita maksuja jäi maksettavakseni. Hetkellinen taloudellinen katastrofi jonka kruunasi se että luotto, jota olin hoitanut asiallisesti sopimuksen mukaan, sanottiin irti, enkä sitä pystynyt kerralla suorittamaan.. luottotiedothan siinä menivät.

      • keittiöpiika.....

        Sama täällä. ukko ottaa niin lasten kun minunkin tililtä, jos ei "virman"rahat riitä.ei ota yrityksestä palkkaa, elää "pimeillä".kaikki minkä voi ostaa virman piikkiin.tekis miel lähtee käveleen,mut kun olen töissä vain pätkissä ja nuorten opiskelut vasta alkamassa 14 ja 17 v.milläs maksat opiskelut jos oot yksin pienillä 700-1500e/ kk.oikeesti pelottaa mitä on edessä.ukon tekis miel asuntoautoo, venettä, talvia lämpimässä, uutta taloa... vielä oon saanu jarruteltua.en tiedä jaksanko olla tässä siihen asti että nuoret pääsee jaloilleen.JAKSAMISTA mille samassa jamassa oleville.


    • säästeliäs

      "Osamaksulla.." -.- Vittu mikä idiootti. En käsitä noin tyhmiä ihmisiä jotka ostavat mitään osamaksulla, puhumattakaan että maksaisi kaikki mahdolliset vermeet osissa! Heitä pihalle tuollainen tauno joka ei rahan päälle ymmärrä muuta kuin sen tuhlaamista.

      • toinen vaihtoehto

        Ehkä ei tienaakaan mitään? Jotakin se selvästi salailee. Voi käydä vaikka kuntouttavassa työtoiminnassa.


    • JURISTI OSAA

      MINÄ TIENAAN 2550 VAIMO TIENAA 1880 MEILLÄ EI OLE KOSKAAN OLLUT MITÄÄN SOPIMUSTA SIITÄ MITÄ KUKIN MAKSAA SE MAKSAA LASKUT VUOKRAT NETTIN PUHELINLASKUN JOKA EKANA TIETSIKALLE MENEE HOMMA HYVIN TOIMII ÄMMÄT ON SITÄ VARTEN ETTÄ RUUAN YTUO KOTIIN SUURIMMAKSI OSAKSI KUUKAUTTA MUT MUIJA JÄI KIINNI KUN VIERAISSA KÄVI MUT EN PUHUNUT HÄNELLE ASIASTA MITÄÄN KOSKA TIEDÄN PANKKI TUNNUKSET NIIN ANNOIN VAHINKON KIERTÄÄ PSTIN VISAN VINKUMAAN LAINA HANAT AUKI LAINAA OTETIIN 200000EKEN EDESTÄ KAIKKI KODIN KONEET VIIMESEN PÄÄLLE NIIHIN MEN 20000 EKEE KÄMPPÄ MAKSO SAUNALLA 50000 EKEE NYT MUIJA MAKSELEE VELKOJAAN VAIKKA EI NIITÄ OTTANUT MINÄ ELÄN HEROIKSI SALAISESSA PAIKASSA JOTA MUIJA EI TIEDÄ NAISIA ON NIIN HELPPO KUSETTAA ON TULLUT NELJÄÄ MUIJAA TÄYSIN VEDETTYÄ HÖPLÄSTÄ KYLLÄ ELÄMÄ ON IHANAA KUN OSAA SEN OIKEIN OIVALTAA

      • Todella Jurpo jurist

        Hah...Kirjoittaa et kuitenkaan osaa.
        Oletko lukenut oman tekstisi?Todella vittumaista luettavaa!
        Mee pässi kouluun.


      • kusipää akka

        plaa plaa ei se mene niin ... äijät sen tekee ... entäs kun ämmä tekee töitä hikipinkona


      • Muka juristi - hah

        Miten olet saanut edes peruskoulun päästötodistuksen? Kai siellä nykyäänkin pitää osata edes kirjoittaa? Vai eikö?


      • jevneni

        Kuitenkin asut vuokralla. No pärjää


      • Semmonen juttu notta

        Vaikka vaan provoat, silti huvittaisi tietää minkälaisen luukun sait sillä 50.000e:lläs :P?


    • PIHI PAAVALI

      juk RYopliuta tulot jätkällä yli kaks tonni kahdesviikos. tuollahan summalla elisin itse hiton komeesti. paa kuule se jätkä kieroon ja älä toota mooses anna sen enenpää kusettaaa itteäs .

    • raksalla 10v

      juristi osaa on oikeassa. ja kukaan rakennuksella töitä tekevä ei saa noin hyvää palkkaa. kiitos. kaikennäkösiä hevosen naamoja.

      • bilboy8222

        Toi ei kyllä pidä paikkaansa raksa hommista.Saahan siellä tehä vaikka ilmatteeks duunia jos ei pidä palkastaa huolta.mutta työnsä osaava kirvesmies saa tunnilta noin 14-18 ekua perus palkkana lisät päälle..Urakassa sit mennään yli 20 ekun tunnilta..Riippuu urakasta..


    • fis8

      kenkää.luuserille.

    • rahat pois äijältä

      ratkaisu= muuta yksin omaan kämppään.työttömänä ainaki sossu maksaa vuokran ja sähkön ja elämiseen pitää yhellä ihmisellä olla noin 400e siis ruokaan ym..ja vaikka olisit töissä niin jää sulle enempi käteen....pistä äijä kuriin ja sano että joko maksat puolet kaikesta tai ala laputtaa....keran se kirpasee vaan jos äijä häipyy...ei tuollaset miehet itkun arvosia ole

    • En maksaisi

      Olet uusi äiti pojalle. Oma asiasi viitsitkö olla siinä roolissa.

    • zet_

      Niinpä niin... kenkää luuserille jne. Ja joku jo tuotsakin varoitti, että noita kommentteja tulee. Niitä tulee aina, kun joku kertoo parisuhteessaan olevista ongelmista. Miten mahtaa näiden kenkäisijöiden suhteiden laita olla, liekö niitä olemassakaan? Ap lienee nuori, joten ei hänen tietenkään kannata jäädä loppuiäkseen roikkumaan huonoon suhteeseen. Hän ei kuitenkaan puhunut kuin raha-asioista. Mieshän voi muutoin olla hyvä. Ja kuka tahansa aikuinen ymmärtää, ettei eropäätöksiä tehdä siksi että netissä sellaisesta jäkätetään. Kyllä siinä pitää ottaa huomiooan elämäntilanne mahdollisimman laajasti. Opiskelijan tuloilla ei noin vain muuteta muualle.

      Okei, asiaan. Sukupuolesta riippumatta ihmiset yleensä muuttavat käytöstään, jos siitä seuraa palkkio. Rangaistuksen tai muun hankaluuden uhka lienee huonompi motivoija. Niinpä uhkailu kannattaa unohtaa, se passaa vain jossakin välittömässä tilanteessa, ei parisuhteen pitkäjänteisessä hoidossa.

      Palkkiolla en tarkoita, että ap:n pitäisi jakaa jotain palkkioita miehelleen asiallisesta rahankäytöstä, vaan sitä että yhteisellä keskustelulla pitäisi valottaa niitä positiivisia, suhteellisen läheisen tulevaisuuden näkymiä, joita holtti rahankäytössä toisi. Esimerkiksi viikon päästä tilillä voisikin vielä olla 400 euroa jäljellä, ja jos joka kuukausi saisi tuollaisista tuloista satasen tai pari säästöön, vuoden päästä pääsisi jo ihan mukavalle lomalle.

      Suomalainen mies ei tunnusta olevansa hullu, joten hän ei myöskään hanki apua. Ja jokaisella on kokemuksia siitä, kuinka helposti ryhtiliikkeet epäonnistuvat. Pakottaminen, vaatiminen tai itsekurin leikkiminen ei onnistu. Asiaa pitää tarkastella syvemmin ja pyrkiä puuttumaan tuhlaamisen syihin. Onkohan miehellä jokin shoppailuriippuvuus, velkoja, taipumusta maniaan vai mikä oikein? Oli miten oli, ap:n mies ansaitsee ongelmissaankin inhimillsen kohtelun. Ap:lle itselleen sanoisin, että malttia pitää käyttää. Muutosta pitäisi tietenkin ilmetä heti, mutta kaikki ei tapahdu käden käänteessä. Ensimmäinen askel voisi olla vain sanoa, että hänen kulujensa maksaminen tuntuu raskaalta. Se ei todennäköisesti muuta mitään, mutta eipähän sitten tule yllätyksenä, kun ukkokulta joutuukin funtsimaan, että mistäs nyt eväsrahat...

    • saman kokenut

      älä ole sinisilmäinen..tämä mies käyttää törkeästi sua hyväksi.

    • zet_

      Älä usko edellistä. Se on vain katkeroitunut... :D Miten näitäkin sitten tulkitsee?

      • rakastunut ääliö

        katkeroitunut?no enempi häpeissään kun olin niin helvetin rakastunut ja täysin sokea ja uskoin kaikenlaisia selityksiä.mies pelasi rahansa,tilinsä.otti luottoja salaa multa.piilotti laskuja.nyt asun yksin ja hyvin pyyhkii:)))rahaakin on ja kaiken saan itse päättää mihin laitan


    • harmin paikka

      Mksi avpuolisollasi on sinun pankkitunnukset ja sinulla ei miehen. Amnteeksi vain, mutta taidat olla tyhmä tai jotenkin muuten yksinkertainen. Miehän höynäyttää sinua. Voi toki jollain tavalla rakastaakin, mutta käyttää hyväkseen kuitenkin. Kerro miten asiat menisivät oikein ja ala tekeen asoita sen eteen.

    • Santeri777

      Jokainen vastaa varallisuudestaan yksin.

      Rivien välistä oli helppo lukea että nuoren naisen suuri murhe todellisuudessa oli miksi hän ei tuhlaa rahojaan häneen ja hänen taloudellisen tilanteensa korjaamiseksi.

      Annanpa vinkit nuorelle naiselle. Mikäli oma naisystävä pitää rahalla "ostaa", kohdeltakoot häntä sen mukaisesti ... voit sitten itse päätellä mitä tuo tarkoittaa.

      Kahden henkilön taloudelliset järjestelyt voi hoitaa myös älykkäämmin, kyseessä on tasapaino ja suunnitelman toteuttaminen. Vaatii sitoutumista ja suunnitelmallisuutta, luottamusta. Valitettavasti nykyaikana kaikki ihmissuhteet tuntuvat olevan kertakäyttötavaraa ja enemmänkin sanomattomia kauppasopimuksia ajasta ja materiasta, luottamus on nykyään arvotavaraa jota ei saa pyytämällä.

      Olisiko nuorellaparilla aika pistää mietintämyssyt päähän ja keskustella asiasta, pähkäilyjen sijaan. Aikuiset ihmiset kun tuppaavat sopimaan asioista, kiperistäkin, ilman tunnekuohuja ja lapsellisia oikkuja.

      • hu7654rty

        No, eipä näyttänyt olevan niin helppoa tuo luetun ymmärtäminen. Tuo nuori nainen siis elättää pienillä tuloillaan pummia 2 viikkoa joka kuukausi= 6kk vuodessa.


    • tasa-arvo pitää olla

      Miksi sä olet tollasen miehen kanssa joka ei tajua mitään seurustelusta.Tasa-arvo pitää olla seurustelussa ja sun ei tosiaan pidä ostaa miehelles ruokaa jos sillä on viisi kertaa isommat tulot. Äläkä osta sille bensaa enään. Jos et ost sille ruokaa tai bensaa niin sen pitäis alkaa tajuamaan asioita.
      Sun osuus kuuluis olla vuokrasta ehkä 100 euroo korkeinaan. Joskus kun itse seurustelin ja asuin yhdessä tyttöystäväni kanssa. Itse tein raksahommia ja tienasin 2000 kuussa. minä maksoin koko vuokran 400 euroo. Tyttöystäväni makso sähkölaskun noin 50 egee kuussa ja ruokaa ostettiin puoliksi. Meillä oli aina ruoka budjetti johon molemmat laittoi saman verran. homma toimi hyvin aina eikä kiistoja tullut. autoohan meillä ei ollut kun kuljin polkupyörällä joka paikkaan.

    • zet_

      Minkä ihmeen takia kaikesta aina pitää tehdä synkin, ilkein, nurjin ja rumin mahdollinen tulkinta? Tuntuuko se realistiselta vai pönkittääkö egoa? Minäkin olen sitä mieltä, että ap:n mies on lapsellinen ja samoin olen sitä mieltä, että ap:n ei pidä jäädä tuohon tilanteeseen.

      Nyt, arvoisat asiantuntija: mitä hyötyä ap saa siitä, että täällä halvennetaan joko hänen miestään tai häntä itseään?

      Olen myös toista mieltä kuin Santeri777. Aikuisetkaan harvemmin sopivat todella vaikeita asioita ilman tunnekouhuja. Tai täsmällisemmin: ennen sopimista saattaa ilmetä voimakkaitakin tunteita. Voimakkaat tunteet voivat nimenomaan motivoida muutoksiin ja sopimuksiin. Tosin jotkut ovat tunneherkempiä kuin toiset, mutta olkoon nyt tunteiden määritteleminen tältä erää.

      Pääasiani on, että ap toivoi saavansa apua ongelmaansa, ei moralisointia, kenenkään vähättelyä, vihjailua tai muuta sellaista. Ehkä alkuperäinen viesti oli ylipäätään ensimmäinen kerta, kun ap tuli ajatelleeksi asiaa niin pitkälle, että haluaisi joitakin ulkopuolisten ihmisten kommentteja. Pidän mahdollisena, että koko viesti on osittain tilanteen analyysia. Kirjoittaminen selvittää monien omia ajatuksia. No, yhtä kaikki: sille miehelle pitää sanoa kauniisti ja ap:n pitää pistää kova kovaa vasten, mutta asiallisesti ja rauhallisesti. Ja jos se ei piakkoin auta, ehdottaa ulkopuolisen asiantuntija-avun hankintaa. Samaan aikaan hänen pitäisi huolehtia parhaansa mukaan siitä, ettei joudu miehensä takia mihinkään talouskurimukseen. Jos ulkopuolinen apu ei auta ja mies ei suostu keskustelemaan tilanteesta muutenkaan, alkaa vasta olla rankkojen toimien aika. Ja yksi niistä on suhteen tulevaisuuden harkinta - eikä sitäkään aloiteta uhkaamalla oitis erolla, vaan pohtimalla avoimesti, että mitä on nykyisellä menolla odotettavissa.

    • Kasva_aikuiseksi

      Ime meisseliä. Miehes käy töissä ja kuluttaa ansioitaan parhaaksi katsomallaan tavalla. Siinä on turha alkaa ämmän vineen ettei rahat piisaa, jos ei itellä niitä tuloja ole riittävästi.

      Opettele elämän realiteetit, teitä asuu kämpässä kaksi. Miksi toinen maksaisi vähemmän vuokraa kuin toinen? Oma vikas jos olet muuttanut kämppään, jonka vuokrasta puolikkaaseen itelläs ei ole varaa.

      Suosittelen, että otat äijältäs reipashenkisesti poskeen ja kiität siitä, että se on sua jo näinki kauan jaksanu katella.

      • xD

        Ja opettele sinä hieman luetun ymmärtämistä - jos vaan suinkin poskeenottofantasioiltasi joudat.


    • Jokota

      Japanilaisen mallin mukaan: kaikki tulot ohjataan naisen tilille ja sieltä sitten säännöstellään miehelle viikkorahaa. Ehdotapa kuukauden päiviksi tällaista järjestelyä ja katsotte sitten paljonko on kuukauden päästä säästössä. Eiköhän ainakin tonni.

    • ikisinkku35

      se käyttää sua hyväksi kun et osaaa laittaa vastaan. sun pitää vaatia parempaa sitoutumista mieheltäs. Seurustelu on jakamista ja parempi tuloinen
      maksaa enemmän laskuja. Ei se sua varmaan edes rakasta kun käyttää vaan hyväksi et saa itselleen ostettua mitä huvittaa. Älä ostaq sille enään ruokaa tai bensaa. Mene itse polkupyörällä asioille vaikka, niin siinä säästää jo paljon rahaa.

    • uimastringmies

      Mitä suotta valitat? Mulla 2500Eur riittää kolmeksi päiväksi. Siksi en teekään mitään hikisiä rakennushommia vaan olen Paritus&Päänsekotusalan ammattilainen. Me tienaamme kuussa sellaisen 15-000 - 50-000Eur..ja KÄTEEN!! Mulla on yleensä aina 10-000 - 30-000Eur mukana aina..jos nään jotain kivaa - Mäostan sen.. Mulle sun ei tarttis valittaa tuhlailusta, sillä jos SÄ näät jotain kivaa..Mä ostan sen sulle..

      Ps.. katso Deittini täällä..sama nimimerkki..

    • Pullamössö pojut

      Tämä ukkeli on ns.mamman poika joka on saanut 'äidiltään tissiä 5 vuotiaaksi syönyt tikkareita 20 vuotiaaksi polttanut tupakkia rakennuksella ns. pimeitä töitä tehden, tehnyt hometaloja joka rikkaalle hölmölle joka luulee että suomalaiset parketti asentajat ovat ammattilaisia se on suuri naurun aihe moni ostaa kalliit tarvikkeet jotka nämä rakentajkat pöllii ja myy virolaisille ja jotka tekee töitä 4t päivässä tunnin enempi kuin suomalaionen ns. kirvesmieskö. ukkeli käy luultavasti ruokatunnilla thai hieroma paikassa vetää gannabista ja on muutenkin täysi hulttio, vaihda jo ukkelia johonkin lukion käyneeseen.

      • erterrye

        lukio on perseestä. Ite kävin 2 vuotta ja lopetin. Oli paras päätös vaihtaa ammattikouluun. Lukiossa kerrotaan mikä on ranskan pääkaupunki.. Sen tiedot jokanen voi löytää googlesta. Ammattikoulun käynyt oikeasti osaa jotain.

        ps. kannabis on iha ok


    • I have been there...

      Jos järkipuhe ei auta niin anna moiselle huithapelille kenkää ja etsi itsellesi tosimies, jolla on järkeä yläpäässäkin.
      Ei toisen hyväksikäyttö mitään rakkautta ole. Tuollaisessa tilanteessa luulisi, että mies maksaisi ainakin vuokran kokonaan, jos todella sinusta välittää ja eläisi niinkuin rahaa on, eikä velaksi.
      Pummi on pummi, vaikka voissa paistaisi....sorry.
      Tulevaa onnea valitsemallasi tiellä.

    • kantapään kautta

      Kannattaa ottaa asinatuntijaan yhteyttäå, jos haluat jatkaa suhdetta. Miestäsi vaivaa jokin "pääkopan" sairaus, joka vain todennäköisestri pahenee iän myötä. Ellet halua joutua kadulle velkaisena ja ulosotossa, kannttaisin parin vaihtoa.

      Miehesi ei koskaan parane ja saat hoitaa häntä ja hänen tekosiaan lopun ikääsi.

      Helpompaa on yksinkin...

    • kovia kokenut

      Paras neuvo on tullut jo esille, mutta sanon sen itsekin. Otat miehesi kanssa keskustelutuokion ja selvitätte yhdessä mihin rahat menevät. Suhdetilassa tulot ja menot ovat yhteisiä, toki molemmilla on omat rahansa mitä käyttää mutta vasta kun kaikki muut on maksettu. Olen itse mies ja tein lähes samaa kuin sinun miehesi, tietyin eroin eli en ihan noin pahasti, ja lopputuloksena itselle kävi kehnosti että rakastamani nainen otti ja lähti lapsemme kanssa että nyt tässä selvitellään mitä tehdään. Eli jos ei saa selkoa mihin miehesi rahat tuhlaa ennen kuin kaikki yhteiset menot on hoidettu miehesi toki maksaessa enemmän jolloin hän tukee sinua ja opiskelujasi, niin omakohtasella kokemuksella mies joko parantaa tapansa tai sanot että näkemiin. Parempiakin on olemassa sekä isompi- että pienempituloisina.

    • Ketä kiinnostaa?

      Jos pariskunta eläisi noin sanoisin, että olette molemmat täysiä pässejä. Tuhlaaja siksi, että ei osaa käyttää rahaa. Itse en maksaisi penniäkään hänen menoistaan, toteaisin vaan, että menkööt töihin kimppakyydillä tai vaikka kävellen, mutta rahaa ei heru. En todellakaan ostaisi eväitä enkä maksaisi ruokia enempää hänelle. Miten ihminen oppii, jos aina hänen puolestaan kuitataan kaikki? Lisäksi ilmoittaisin puolen vuoden harkinta ajan, minä aikana hänen on mahdollista oppia laittamaan raha-asiansa kuntoon tai me muutamme erillemme. En todellakaan elätä ketään.

      On totaalisen typerää antaa verkkopannkitunnuksia kenellekään, etenkin kun tuntee noin huonosti. Siis sinä et tiedä hänestä mitään ja hänellä on täydet oikeudet tilisiisi? Oletko hieman tyhmä vai miten selität sen? Luottamus ja totaalisen typerä sinisilmäisyys ovat kaksi eri asiaa. Minu tilini on minun ja todellakaan edes puolisoni ei minun tililläni käy. Yhteistä on taloustili.

      No, tyhmästä päästä kärsii koko ruumis ja jos on noin naivi ja yksinkertainen, niin sopii maksaakin. Kyllähän se vakipili tietty on varmasti hintansa väärtti. Koskahan naiset ottaa nakit silmiltä ja tajuaa, ettei se kaikkivoipa rakkaus vaan aina riitä?

      PS. Suhteessahan te voitte olla ihan erillään asuessanne omissa talouksissannekin. Lapsia en suosittele hankkimaan, mutta jos hankit muista että sinä maksat kaiken ja vastaat kaikesta yksin.

    • yhteisten kannalla

      Minä en ymmärrä tuollaista yhdessäoloa ja avioliittoa, että rahat on 'sinun ja minun'.
      Meillä on lapsiperhe, ja kaikki on yhteistä. Laskut maksetaan kenellä on tilillä rahaa tai molempien, voimme nostaa rahaa kumman tililtä vaan. Tilanteet muuttuu, ja välillä ansaitsee toinen enemmän kuin toinen. Yhdessä kuitenkin sovitaan aina, että laskut ensin ja lasten menot (kohtuudella), sitten omia ostoksia.

      Meillä ei ole paljoa rahaa tuhlattavaksi, mutta jos toinen alkaisi törsäillä, kyllä sanoisin ja sovittaisiin että katsotaan ensin, mihin rahaa riittää. Monesti tehdään laskelmia etukäteen.

      Yhteinen talous ja avioliitto=yhteiset rahat, ilman riitoja kenen rahoja käytetään!

      • Meilläkin yhteiset

        Olen samaa mieltä kanssasi. Olemme vaimonin kanssa olleen yhdessä kaksikymmentä vuotta ja aina meillä on ollut yhteiset rahat.
        Avioliitossamme on ollut aikoja jolloin vaimo on tienannut enemmän kuin minä opiskelijana. Nyt on taas pitkään ollut tilanne, että olen tienannut häntä enemmän. Silti meillä ei ole koskaan ollut riitaa siitä, että toinen kokisi olevansa perheen suurempi rahoittaja. Jossain vaiheessa lopetimme toisen tilimme turhana, joten rahatkin tulevat yhdelle ja samalle tilille.

        Minun on tietysti vaikea ymmärtää tuollaista "minun ja sinun" - rahat mentaliteettiä, kun olemme tottuneet käyttämään yhteisiä rahoja. Toki tänne kirjoitettuja kommentteja luettuani tajuan, ettei yhteistalous näytä kaikille sopivan. Että "yhteiset rahat" - politiikka toimisi, pitäisi molemmilla olla suunnilleen samanlainen näkemys rahankäytöstä.


    • Kokemusta on

      Minä en tommosta miestä kauan kahtelis, on nimittäin kokemusta Mun piti maksaa lainat ja laskut Joskus ei ollu rahaa edes lapsille maitoon Silloin päätiin erota ja sen jälkeen on kaikki menny hyvin. Eihän tuosta koskaan parane siis holtittomasta rahan tuhlauksesta Joudut loppuelämäs siitä kärsiä jos jatkat hänen kanssaan.

    • Helppo ratkaisu.

      Kumpikin maksaa omat menonsa,silloin kumpikin voi käyttää mihinkä haluaa rahansa. ostat omat ruuat ym.silloin miehelläsi ei ole mitn sanomista. Eikä sinun tarvitse kärsiä siitä,että miehesi hukkaa omat rahansa.

    • peluri69

      Selvät peliriippuvuus oireet !! tiedän itsekkin kokemuksesta katkaise kierre ennenkuin se on myöhäistä!! sitten menee meinaan se 2000 illassa.

    • Menee oikein

      Kuule nyt otatte käyttöön sellaisen "jyvitys",siinä lasketaan sinun osuu ja hänen tarkoin,kunkin maksukyvyn mukaan.

      JK: Jyvitys on tarkin mahdollinen ja oikea

    • mustikkamansikka

      Joo,toi on niin tuttua, ja vastaus kysymykseen onko mies ikuinen tuhlaajapoika,vastaus ON,eikä muuksi muutu ,ikävä kyllä.Mutta se on totuus,ei ne miehet ja naisetkaan,jotka laittavat tilinsä leviäksi äkkiä,tule muuttumaan.Jos ei ole tottunut säästämään nuoresta,niin ei tule muuttumaan.Ehkä vanhana jos sittenkään. Ei muuta,ku mieti tulevaisuuttasi vakavasti,ja keskustele mikä on homman nimi. TSEMPPIÄ!

    • MIL23

      Se on ihan totta, että miehesi on itse tienannut rahansa ja tuhlaa ne mihin itse haluaa. Hänen pitää kuitenkin ottaa vastuu tuhlaamisistaan eikä odottaa sinun elättävän kun häneltä rahat loppuu. Asumismenot pitäisi ehdottomasti suhteuttaa tulojen mukaan, eli sinä maksaisit siis suhteessa vähemmän vuokraa, sähkö vesi ja ruokamenoistakin. Parisuhteessa eläminen on eri asia kuin kämppiksinä jolloin tietysti kaikki on 50/50 ja vaikka ei olisikaan yhteisiä rahoja niin paremmin tienaava ottaa enemmän vastuuta menoista ja auttaa pienempituloista kumppaniaan. Miehesi tulisi ottaa sinut paremmin huomioon ja kunnioittaa yritystäsi säästää eikä vaatia sinulta rahaa. Jos hänellä on sinun pankkitunnukset, sinulle kuuluvat myös hänen tunnuksensa. otappa nämä asiat esille hänen kanssaan ja pyydä saada nähdä tiliotteet jos hän ei kerran itsekään tiedä mihin rahat katoaa, sieltä tiliotteelta voitte sitten yhdessä syitä etsiä. Rauhallinen ja rakentava keskustelu voisi auttaa, jos miehesi ei suostu keskusteluun/suuttuu/ryhtyy heti puolustuskannalle, sinuna miettisin vakavasti millaisen tulevaisuuden itsellesi haluat koska ihminen aidosti muuttuu vaan omasta tahdosta, ei koskaan toisen pakottamana, oli ongelmana riippuvuus peleihin, shoppailuun tai mihin tahansa.

    • Only losers

      Juuri niin. Normijampalla se on melkein aina, että jos ei nappula riitä, vaikka sitä tulee kivanlaisesti, niin joku peli on vienyt mukanaan.
      Tiliotteesta näkyy, jos rahaa siirtyy pelitileille. Voi myös pelata rahansa perinteisiin automaatteihin/veikkauksen peleihin tms.
      Aloittajan on kuitenkin tartuttava viimeistään nyt asiaan, koska sitten kun on alkaa itse tienaamaan, niin huomaa äkkiä, että isäntä ei osallistukkaan enää taloudenhoitoon millään tavalla tai/ja on koko-ajan ns. perässä huomattavia summia.
      Kun miehesi pääsee tilillesi, niin voit hyvällä omallatunnolla ehdottaa, että katsotaanpas nyt niitä sun tiliotteita, kun rahat ei riitä, vaikka sitä tulee aika hyvin.

    • pläyääää

      Tulee äkkiä mieleen peliongelma tai huumeongelma. Jos hän saa 5 kertaa enemmän rahaa kuin sinä niin ilman muuta hän maksaa enemmän joka asiasta.

    • kaikella on rajansa

      Minulle elämä on opettanut, että parempi pitää vaan ne omat rahat eikä sotkea kenenkään - ei edes sen rakkaan tulevan/menevän puolison kanssa.

      Tottakai molemmat maksavat kulunsa - vuokra puoliksi jne. Toiselle osapuolelle ei edes kuulu mihin toinen käyttää rahansa. Olisi todella raivostuttavaa, jos joutuisin tekemään miehelleni tiliä siitä mihin rahani käytän. Jos puolisosi tuhlaa rahansa ja on aina kärkkymässä sinun kukkarollasi, niin tee selväksi, ettei peli vetele.

      Siinä vaiheessa, kun tai jos teillä on yhteinen asuntolaina tai muu iso laina, niin silloin pelisäännöt täytyy tietää ennakkoon eli toisen on sitouduttava omaan maksuosuuteensa. Täytyy kyllä sanoa, etten lähtisi ostelemaan mitään isompaa henkilön kanssa, joka ostelee osamaksuilla pikkujuttuja. Jos ei ole varaa, niin sitten säästää ja ostaa kun on varaa. Osamaksut tulevat tosi kalliiksi.

    • Nainen 28v+

      TÄH? siis mitenniin miehesi on ääliö jos SINÄ et käy töissä, HÄN maksaa ruoat ja SINÄ säästät mitä tienaat, jotta saisit opintolainasi maksettua?? Miksi sitten ylipäätään nostat lainaa niin paljon, jos kerran täytyy jo sitä nostaessa säästää siihen?

      Ompa miehesi pässi kun sinut on joskus valinnut, itsehän se elätti olet ja kehtaat vielä valittaa!

      • :P

        Ja sinä se varsinainen järjenvalo tunnut olevan... Alkuperäistä kirjoittajaa ei KUKAAN voi väittää elätiksi - avokkihan elelee HÄNEN varoillaan kaksi viikkoa kuukaudesta.


    • rhrhh

      pelirippuvuus tulee mullakin mieleen.

    • bouöh

      entisellä miesystävälläni oli sama juttu. hän kävi töissä, minä opiskelin ja törsäsi rahansa heti palkan saatuaan. heti palkan saatuaan hän osteli kaikenlaista turhanpäiväistä, myöhemmin tosin sain myös tietää että osa rahoista meni myös toisiin naisiin, salaisella pre-paid liittymällä soittelemiseen ja nettiselaimen käyttöön, matkoihin naisten luokse sekä muuhun saman kaltaiseen.

      • urrpå

        "nettiselaimen käyttöön", what?


    • < 50 man

      Miksi naiset aina valittavat? Hän elää omalla tavalla ja sinä omalla. Sinun ajatukset kiipeävät rahan selkään kun taas mies käyttää rahaa elääkseen. Älä ajattele sitä rahaa niin tolkuttoman paljon. Tosin naisille merkkaa elää enemmän. Oletko muuten käyttänyt sitä pleikkaa tai katsonut sitä tv:tä? Onko mies hankkinut ne vain itselleen? Näetkö oikeasti omaa toimintaa? Eivät miehen rahat "katoa", ne kuluvat elämiseen.

      Tuo valitus kuulostaa tutulta. Takana voi olla lievää paranoidia tai muuta skeptisyyttä. Jos olisit rehellinen, sanoisit ja kysyisit. Keskustele ja käy ne laskut läpi mitä miehesi on maksanut. Ehkä liioittelet hiukan. Mutta toki miehen tulisi kyllä maksaa enemmän kotiin kuin mitä kerroit. Jos nyt kertomasi asiat ovat noin.

      Jotenkin tuntuu, alle 50 v. miehenä, että pelaat peliä jonka sääntöjä et itsekään tunne. Ehkä luot epävarmuttaa ja kiusaat itseäsi epäilemällä. Ainoa tie ulospääsyyn on keskustelu.Ei me sitä tiedetä mihin miehesi rahat menevät. Minä en ainakaan.

      Vielä kerran. Ota asia esiin ja kerro asia ja kerro että se painaa sinua. Olet huolissasi ja kenties pelkäät yhteisen tulevaisuuden puolesta. Älä hysterisoi ja ole yli-innokas, kuten noin sateenkaaren naiset. Vai ovatko ne naisia.

      Säästäkää hiukan rahaa - ja itseäsi. Edessä oleva elämä tuo kivoja asioita!

      • ikkremimin 2

        Sinäkö et valittaisi, jos joku eläisi puolet vuodesta sinun kustannuksella? Tosi härskiä syödä toisen opintolainaa, jos oikeasti tienaa noin hyvin. Oikeastaan se on hullua. Kysyjä lienee epätoivoinen nainen, kun suostuu tuollaiseen.


    • hehez

      pojat on poikia.

    • Ilmiselvä peliriippu

      Olen itse samanlainen paska. kaikki rahat menevät ray:hyn. Velkaa velan päälle ja velan päälle velkaa. Mies halua VOITTAA ja järjestää teille paremman elintason. Valitettavasti sitä päivää ei tule koskaan. Jos haluat tasaisen miehen, älä ota alkoholistia, peluria, työaddiktia, narkomaania, seksiriippuvaa, hurmahenkistä uskonnollisuuteen taipuvaa, urheiluhullua, jne. Paras mies on tavallinen mies, jota naiset eivät kuitenkaan halua. Järjetön yhtälö? Suomi on täynnä asiansa osaavia tavallisia, hiljaisia miehiä.

    • auliuska

      Ota äkkiä jalat alle mene elämään omaa elämää Tästä miehestä ei ole mihinkään. Minulla oli 30v kokemus Jouduin maksaan kaikki viulut

    • goottipojka

      Kiltit miehet, jotka käy duunia ja valmiita avustamaan missä tahansa ei kelpaa.

      Rentut raksamiehet, jotka ei tee muuta ku juo ja törsää toisiin naisiin = nam

      Sitä saa mitä tilaa. Kärsi.

    • 27

      On syytä olla huolissaan, jos töissäkäyvällä ei ole lämmitintä autossa. Voihan se tietenkin olla pelkkää tyhmyyttäkin, mutta sitä suuremmalla syyllä.

    • äidin pikkupoika ...

      " Tottakai on selvää että mieheni on itse tienannut rahansa. Hän saa käyttää ne niin kuin haluaa, ".... ja sen lisäksi myös sinun rahasi !

      Open you ice ! Tuo tuskin paranee pidemmän päälle, pikemminkin päinvastoin.

    • 2 NAISTA ELÄTTÄNYT

      Kyllä on mottipää äijä potki sitä takapuoleen ja eroa heti.Miesten kuuluu hoitaa raha-asiansa ja "biffata" naiselle, etenkin jos kyseessä on seurustelu ja muutenkin osoittaa huomiota kaikin tavoin jos kyseessä on se "oikea"

    • Sepposesssssss

      Ylläpitäjän aloitus ilman todellisuutta.,,,,Nainen 50v,,,siis aloittaja?

      • SÖSSÖSSÖÖ

        Sepposössönsössö sössöttää sössösti sössien


    • man2222

      Itse en kyllä kehtaisi vaatia toista vähistä tuloistaan maksamaan puolia vuokrasta enää suhteen tuossa vaiheessa. Eikä oo mitään järkeä että miehes näkee sun tilit mutta sää et sen.

      Pitäis kai aikuisten pystyä puhumaan asiat halki, kysy suoraan tienaako se oikeasti mitä sanoo ja mihin rahat menee ja miksi sun pitää kituuttaa parilla satasella kuussa kun toinen tienaa tuhansia.

    • suomessa 95 prossaa miehistä elää laillasi,,älä siis valita,,tuo on meile äijille normaali meno,,akka tulee kuin tsunami,,kosteana ja tulvien,,vie mennessään talon ja auton,,

    • huhhuijaa!!!

      Meillä exän kans oli sama juttu ku yhteen muutettiin. Vaati minua pienistä rahoistani maksamaan puolet vuokrasta vaikka tuloerot oli huimat! Itse olin työtön sillon ja mies töissä. Jos en ihan väärin muista niin exäni tulot oli kutakuinki 2000€/kk ja omani 800€.
      Kehtas sanoa mulle viel että, kun tyttäreni ja minun luokse muutti että minun kuuluu maksaa 2/3 osa vuokrasta..eli tyttäreniki osuus. Vuokra oli n.550€.

      Siinäpä ei sitte keretty kauaa asustelemaan ku v*tutuksen laatu teki roiman nousun ja juttelin äitini kanssa asiasta pyytäen samalla lainaksi rahaa kun omani ei enään riittänny. Jonka jälkeen exäni sai kivan puhelun. Sen jälkeen se tajus mitä on avoliitossa eläminen ja homma toimiki monta vuotta =)

      Eli toi mitä ukkos tekee ni huomaa ettei se kunnioita sua tajutakseen että olette "perhe". Eli jos haluat vakaan elämän miehes kanssa ni väännä se sille ratakiskosta et noin ei voi tehdä tai pistä se pellolle tai muuta itse pois. Sillon se tajuaa varmasti et jos asuu yksin ni eläminen osareita hommatessa käy kalliiks ja joutuu liriin!
      Toi nimittäin on suoraan sanottuna hyväkskäyttöä ja tota menoa sinä olet lirissä, etkä ikinä pääse säästämään tulevaisuutta ajatellen. Vastedes kun ukko tulee sun eteen lapanen ojossa et ei oo massii ni sanot suoraan et eipä ole sullakaan! Ja ne tilitiedot POIS SILTÄ!!!!

    • patuliini

      Rahan kanssa on opittava elämään ja tuon ikäinen työssä kävijä ei sitä enää opi!
      Olin 40v. työssä nyt eläkkeellä,eikä minulla ole rahan kanssa ollut ikinä ongelmaa sitä on riittänyt.Olemme vaimon kanssa eläkkeellä yhteiset eläkkeet n.5800 euroo/kk. yhteiset tilit koko avioliiton ajan ja luulen että pärjätään rahan suhteen niin kauan kun elämme,sivussa kasvaneet kaksosetkin nyt 32v. asuvat omillaan molemmat maistereita ja luulen etteivät tule iskää ja äitiä rahan tai muutenkaan kiusaamaan.Pahinta mitä ihmiselle voi sattua on suuriperintö tai lottovoitto (iso).joka ei osaa huolehtia edes vähäisistäkään rahoistaan saati sitten isoista.

      • Sir Von Baughen

        "Olemme vaimon kanssa eläkkeellä yhteiset eläkkeet n.5800 euroo/kk. yhteiset tilit koko avioliiton ajan ja luulen että pärjätään rahan suhteen niin kauan kun elämme,sivussa kasvaneet kaksosetkin nyt 32v. asuvat omillaan molemmat maistereita ja luulen etteivät tule iskää ja äitiä rahan tai muutenkaan kiusaamaan."

        Mahtavaa että teillä on rahaa!!!Se tekee onnelliseksi!Ylistyksen laulu rahalle!

        Voi jeesus,miten toi sun teksti edes liitty itse aiheeseen muuta kuin aloituslause.
        Pääasiallisena asiana kerroit että teillä rahaa ja vaurautta!Mahtavaa...


      • patuliini
        Sir Von Baughen kirjoitti:

        "Olemme vaimon kanssa eläkkeellä yhteiset eläkkeet n.5800 euroo/kk. yhteiset tilit koko avioliiton ajan ja luulen että pärjätään rahan suhteen niin kauan kun elämme,sivussa kasvaneet kaksosetkin nyt 32v. asuvat omillaan molemmat maistereita ja luulen etteivät tule iskää ja äitiä rahan tai muutenkaan kiusaamaan."

        Mahtavaa että teillä on rahaa!!!Se tekee onnelliseksi!Ylistyksen laulu rahalle!

        Voi jeesus,miten toi sun teksti edes liitty itse aiheeseen muuta kuin aloituslause.
        Pääasiallisena asiana kerroit että teillä rahaa ja vaurautta!Mahtavaa...

        Sir Von Baughen suo anteeksi jos loukkasin tunteitasi ,ehkäpä se oli jo molemmilla nuorena tehty oikea ammatinvalinta,ja mitä rahaan ja vaurauteen tulee se on taas oma arviosi ,en kyllä valittaakkaan voi,enkä vaikuttaa eläkkeittemme määrään.Kyllä onni elämässä on ihan muuta kuin raha.


      • patuliini
        patuliini kirjoitti:

        Sir Von Baughen suo anteeksi jos loukkasin tunteitasi ,ehkäpä se oli jo molemmilla nuorena tehty oikea ammatinvalinta,ja mitä rahaan ja vaurauteen tulee se on taas oma arviosi ,en kyllä valittaakkaan voi,enkä vaikuttaa eläkkeittemme määrään.Kyllä onni elämässä on ihan muuta kuin raha.

        Sir VonBaughen jatkan vielä tuohon vastaukseesi,ymmärrykseni mukaan olet todella kadeluonteinen ihminen,jonkin verran tietämätön rahan omistuksesta ja muusta vauraudesta.Jos Sinulla on omaa rahaa olet rikollinen,koska maailmassa on laki joka kieltää oman rahan tekemisen ja hallussa pidon ja käytön.On aivan eri asia minkäverran sitä VALTION omistamaa rahaa on ja kuinka sitä käyttää,toiset ei opi ikinä toiset taas kohtuuden.
        Sir VB. Eiköhän pysytä omillamme,onhan meillä sentään eri rraha kukkarot.


      • Sir Von Baughen
        patuliini kirjoitti:

        Sir VonBaughen jatkan vielä tuohon vastaukseesi,ymmärrykseni mukaan olet todella kadeluonteinen ihminen,jonkin verran tietämätön rahan omistuksesta ja muusta vauraudesta.Jos Sinulla on omaa rahaa olet rikollinen,koska maailmassa on laki joka kieltää oman rahan tekemisen ja hallussa pidon ja käytön.On aivan eri asia minkäverran sitä VALTION omistamaa rahaa on ja kuinka sitä käyttää,toiset ei opi ikinä toiset taas kohtuuden.
        Sir VB. Eiköhän pysytä omillamme,onhan meillä sentään eri rraha kukkarot.

        "Sir VonBaughen jatkan vielä tuohon vastaukseesi,ymmärrykseni mukaan olet todella kadeluonteinen ihminen,jonkin verran tietämätön rahan omistuksesta ja muusta vauraudesta.Jos Sinulla on omaa rahaa olet rikollinen,koska maailmassa on laki joka kieltää oman rahan tekemisen ja hallussa pidon ja käytön.On aivan eri asia minkäverran sitä VALTION omistamaa rahaa on ja kuinka sitä käyttää,toiset ei opi ikinä toiset taas kohtuuden.
        Sir VB. Eiköhän pysytä omillamme,onhan meillä sentään eri rraha kukkarot."

        Ohhoh,taisi vahingossa nuorimies astua vaarin varpaille.*Nostaa nr.45 kenkänsä vaarin reino tossulta*
        Mielestäni,tuo sinun kommenttisi oli lähinnä itseriittoisuuden osoitus eikä liittynyt mitenkään aiheeseeen.Hienoa jos teillä on hyvät eläkkeet ja kaksospojat mennä porskuttaa mutta miten se liittyi aiheeseen.Ei mitenkään.

        Ja näin sivukommenttina voin sanoa etten ole mikään laitapuolen kulkija vaan kyllä minulla pyyhkii ikäiseksi erittäin hyvin;asun vuoden vanhassa rivitalokaksioissa,muutaman vuoden vanha 530 bemari ja kohtuullisen hyvä palkka mistä jää vielä ylikin.
        Mutta,nämähän on niitä arvoja mitä sinä painotat elämässä.Minulle nämä on vain mukavan elämän elementtejä.Onnellisuuden etin muualta.

        Ja kyllä,kihloja en vaihtaisia kanssasi jos olisin nainen, joten osanotot vaimollesi.


      • patuliini
        Sir Von Baughen kirjoitti:

        "Sir VonBaughen jatkan vielä tuohon vastaukseesi,ymmärrykseni mukaan olet todella kadeluonteinen ihminen,jonkin verran tietämätön rahan omistuksesta ja muusta vauraudesta.Jos Sinulla on omaa rahaa olet rikollinen,koska maailmassa on laki joka kieltää oman rahan tekemisen ja hallussa pidon ja käytön.On aivan eri asia minkäverran sitä VALTION omistamaa rahaa on ja kuinka sitä käyttää,toiset ei opi ikinä toiset taas kohtuuden.
        Sir VB. Eiköhän pysytä omillamme,onhan meillä sentään eri rraha kukkarot."

        Ohhoh,taisi vahingossa nuorimies astua vaarin varpaille.*Nostaa nr.45 kenkänsä vaarin reino tossulta*
        Mielestäni,tuo sinun kommenttisi oli lähinnä itseriittoisuuden osoitus eikä liittynyt mitenkään aiheeseeen.Hienoa jos teillä on hyvät eläkkeet ja kaksospojat mennä porskuttaa mutta miten se liittyi aiheeseen.Ei mitenkään.

        Ja näin sivukommenttina voin sanoa etten ole mikään laitapuolen kulkija vaan kyllä minulla pyyhkii ikäiseksi erittäin hyvin;asun vuoden vanhassa rivitalokaksioissa,muutaman vuoden vanha 530 bemari ja kohtuullisen hyvä palkka mistä jää vielä ylikin.
        Mutta,nämähän on niitä arvoja mitä sinä painotat elämässä.Minulle nämä on vain mukavan elämän elementtejä.Onnellisuuden etin muualta.

        Ja kyllä,kihloja en vaihtaisia kanssasi jos olisin nainen, joten osanotot vaimollesi.

        Hyvä Sir VB,löytyihän se yhteinen sävel ,olet hoitanut asiasi hyvin ja osaat käyttää rahasi varmaan hyvin tarpeisiisi.Se vaan näillä palstoilla harmittaa kun kaikenlaiset pelurit,petetyt ,tuhlarit ym. sekoilijat valittaa suurimmaksi osaksi omaa tyhmyyttään.En missään tapauksessa ole pyrkinyt omillani leuhkimaan,asiaa olen pyrkinyt omalta kohdaltani selvittämään josta varmaan ei ole kenellekkään opiksi,enkä taatusti kenenkään varpaita tallomaan.Olemme pitäneet mielestäni ihan hyvän keskustelun kiitos Sinulle siitä.Hyvät kesän jatkot! Ps.44v. ollaan vaimon kanssa saman pöydän alla jalkoja pidetty.


    • jdjtit76i57eiuk

      Onhan noita tuhlareita. Jos on asiansa noin pahasti kussut vaikka on hyvät tulot niin ei auta kuin hakea hoitoa. Jos hän ei tähän suostu niin poikki vaan, ei noin kannata elää.

    • woi wittu mikä mulkk

      MINÄ SE TUHLAAJA OLEN.

      saan palkkaa 550 ekua työstä jossa tehdään muuta kuin jaetaan persettä.
      nyt on alkaa min. 2viikon pakko loma ja minulla on vaan tuo 550 ekua jonka pitää riittää väh. 1kk. ja minua moititaan sukulaisten taholta kun rahani ei riitä.
      olen sinkku.

      kummisetäni esim. sanoo suoraan silmiin katsoen RAHALLA EI OLE MERKITYSTÄ.
      olin kerran puolisen vuotta töissä paska firmas mikä oli matklla konkkaan ja pomo maksoi joskus 200ekua kuukaudes joskus 500ekua, olin sanonut pankkivirkailijan työstä eläkkeellä olevalle tädilleni hänen ihmetellessä miksi rahani ei riitä vaikka tädin mielestä saan palkkaa enee kujin hänen eläke ja se riittää hänelle.

      wittu niin lampaan vapahtajalla ottaan tollasia mulkkua ku ei 2500 riitä ja sit viä kupataan muijaa.

    • laita kuriin

      Hienoa, että mies tienaa hyvin, mutta rahat ovat yhteiset kyllä niistä maksetaan kaikki yhteisesti ,,, teillä pitäisi olla verkkopankkitunnuksilla yhteissopimus, tämä v.... elämä, rahat tienataan yhdessä

    • toistavuotta hukkaan

      Ainoa ratkaisu taitaa olla antaa "potkua perseelle" sillä toi rahan käyttö ei tule ikinä muuttumaan, kokemusta on vastaavanlaisesta naisesta(persoonallisuus häiriöinen tai pikemminkin narsistinen persoonallisuus häiriö) Ei oikein ollu elämänhallinta eikä etenkään rahan käyttö hallinnassa, osamaksulla ostettiin ja lukemattomien yhtiöitten luottokortteja vingutettiin surutta kunnes ne kaikki suljettiin kun eivät saaneet luottojensa kuukausi lyhennyksiä takasi. Niitä luottovelkoja taisi olla jo kymmeniä tuhansia ja ulosotossakin taisi olla jo aikapaljon...korkoa kasvamassa, Onneks ollu jo kaks vuotta erossa siittä ihmisestä, kaduttaa että en potkassu sitä heti pihalle vaan tilanne meni siihen että aloin olla jo ittekki henkisesti ja taloudellisesti romuna.

    • ex-peliriippuvainen

      Jep jep! Kotona saa sen verran huonoa pimpsaa, että ressi painaa ja hakee tyydytystä pelaamalla. Kolikoita paljon? Se on merkki huoltsikalla pelaamisesta satku tai pari menee puolessa tunnissa hyvin! Kun kieltää niin kahta kauheammaksi homma menee.


      "Minä en pidä siitä, että minua opetetaan. Mutta olen aina valmis oppimaan!" by Winston Churchill

      • Pihin vaimo

        Olemme olleet naimisissa 40 vuotta. Mieheni ei ole koskaan kertonut paljonko hänellä on rahaa pankissa. Itse olen näyttänyt kaikki pankkitietoni ja tunnuslukuni.
        Mitä mieltä ihmiset olette? Olenko hölmö, kun tyydyn tähän tilanteeseen, enkä vaadi miestäni kertomaan rahatilannettaan? Toimeen on tultu säästäväisesti eläen.


      • Kysyn vaan
        Pihin vaimo kirjoitti:

        Olemme olleet naimisissa 40 vuotta. Mieheni ei ole koskaan kertonut paljonko hänellä on rahaa pankissa. Itse olen näyttänyt kaikki pankkitietoni ja tunnuslukuni.
        Mitä mieltä ihmiset olette? Olenko hölmö, kun tyydyn tähän tilanteeseen, enkä vaadi miestäni kertomaan rahatilannettaan? Toimeen on tultu säästäväisesti eläen.

        Suoraan kysymykseen suora vastaus. Olet hölmö, Mitä hittoa se mies sun tiedoilla tekee????


    • Tää on just tätä...

      Tasa-arvoa... niin varmaan

      Haloo... Joskus törmännyt samantapaiseen tilanteeseen jossa nainen vain siipeili minun rahoillani ja kun oltiin lähdössä eriteille niin kas kummaa hän oli vailla vähän kaiken näköistä "yhdessä ostamaamme" (eli minun ostamaani) huonekalua, pesukonetta, telkkaria etc etc siivua vielä niistä itselleen. Alkuun maksoin suurimman osan vuokrasta oikeastaan kaiken muun. Sittemmin kun hän pääsi töihin niin sama tahti olisi pitänyt tietysti hänen mukaan pitänyt edelleen jatkua... autolla haluttiin joka paikkaan jota minä tietysti maksoin... bensan tankkasin tietysti minä koska olen mies ja mies tekee niin... miehen kuuluu maksaa myös muut kulut koska tuleehan sitä nyt nainen voida elättää. Niin sitä rahaa sitten menee sinne ja tänne ja tonne... ja kas kummaa, naisella ei sitä rahaa ole mennytkään. Ero hetkellä sitten kumppanille olikin kertynyt huomattava määrä jo pääomaa ja silti hän kinusi itselleen "omaa siivua" ostamistani tuotteista vaikka penniäkään ei ollut niihin investoinut omista rahoistaan.

      Mä sanoisin että menkää naiset välillä itseenne ja tehkää tarkka tili siitä miehen kanssa mihin rahat oikeasti menevät. Se on jännää kuinka se raha kelpaa.. mutta sitten kun sitä pyydettäisiin sieltä naiselta päin niin sitten siitä nostetaan tälläinen rutina.

      Rahat on niin kauan yhteisiä kun ne on pois jonkun muun pussista kuin omasta.

      • dxcfghnjmn

        Elättikö hän sinua, kun rahat olivat loppu? Näen pienen eron tarinoissa.


    • inhorealisti""

      Rautalankaa.
      "säästötilille ei kerry yhtään mitään"
      "OMAT laskunsa"
      "Onko tämä ihan ok että puolet tuloistani menee vuokraan?"
      "tankata HÄNEN autonsa"
      "ostaa HÄNELLE eväät"
      "ne menevät mieheeni"
      "itse tienannut rahaNSA"
      Missä tahansa liitossa rahat ja menot ovat yhteisiä. Te tunnutte enemmän olevan yhdessä asuvia panokavereita.
      Mokkula maksa 10 euroa, ei 30, ja nettiin pääset vaikkapa wlanin kautta kun teillä on kotona yhteinen nettiliittymä ja koulussa kun niillä on verkko oppilaiden käytössä. Että hoida ensin omat asiasi kuntoon, ja moiti sitten vasta muita.

      • !!!!

        KUSIPÄÄ


    • pummilokkipummi

      Miehesi tuhlaa rahat nopeasti, koska ei halua käyttää tienaamaansa rahaa sinuun tai teidän yhteisiin menoihin. Hän haluaa vaan nauttia ansaitsemastaan tilistä. Voi johtua siitä että mies ei ole aijemmin saanut noin paljon rahaa ja luulee että rahat pitää tai saa tuhlata heti.

      Seurustelin ennen miehen kanssa joka tienasi 0e ensimmäisen seurustelu vuoden aikana. No miehelle kertyi pikavippi velkoja joita hän ei pystynyt maksamaan..joten maksuhäiriö ja makselee näitä vippejä vieläkin. Minä maksoin kaikki meidän menot, hölmö kun olin. Oli säästöjä ja ne meni kaikki.
      2 seurustelu vuotena mieheni pääsi töihin. Palkka oli n. 500e /kk ennemmän kuin minulla vaikka ulosotto vei siitä osan. Jostain kumman syystä luulin, että mieheni maksaisi tavallaan minulle takaisin.. siis elätin häntä vuoden..mutta ei! Mies oli jo tottunut siihen, että minä maksan kaiken. En tietenkään pyytänyt häntä maksamaan kaikkia yhteisiä laskujamme vaan isommilla tuloilla voisi maksaa edes enemmän...
      tästä opin taas kuinka sinisilmänen olin. En tulisi koskaan saamaan mieheltä vuoden elätystä millään tapaa takaisin.

      Vaikka mies sai palkkaa hän ruinasi aina minulta vippiä pari viikkoa ennen hänen tilipäiväänsä. Huomasin minkä idiootin kanssa seurustelin. Itse en edes kehtaa pyytää keltään rahaa lainaan ellen oikeasti näe nälkää! Mies osti näillä minun vipeillä aina jotain turhaa..esim. tupakkaa, huoltsikalta kahvin sämpylän ja loput pelikoneeseen.

      Laitontan varmaan.. mutta mies jätti avainlukulistan kotiin.. tiesin missä pankkitunnukset oli. (mies väitti aina että ei oo rahaa,eikä tiedä mihin ne katoo) Katsoin tilitiedot.. enimmäkseen oli veikkaus.fi .. laskin jo pelkästään sinne menneen kuussa 290E. Nettipokeri vajaa 500e/kk..huhu. No eihän siinä..muistan miehen joskus voittaneen n.3000e pokerissa mutta varmaan se on sinne enemmän tunkenu kun saanu.
      No jossain vaiheessa mies pisti minun pyynnöstä estot noihin molempiin, mutta silti rahaa ei tuntunu jäävän yhtään säästöön.
      Luulisi että vuoden työttömyys olisi tehnyt miehestä nöyrän ja säästeliään, koska ei minun tuloilla 2 ihmistä leveästi eläny. Rahat meni vaan kaikkeen turhaan.


      Itsea ketutti maksaa toisen menoja taas.. joten huomasin, että aloin itsekkin tuhlailemaan. Eipä tarvinnu maksaa omalla työllä ansaitulla rahalla enää miehen menoja. Helppo oli vaan sanoa että ei oo mullakaan rahaa. Tajusin taas miten tyhmän tämä mies oli minusta tehnyt.

      Pakkasin laukut ja nyt minulla menee paremmin. Rahaa alkaa olla saman verran säästössä, ennen kuin tapasin tämän miehen.

    • Ei katkera, mutta...

      Eihän reilu 2000€ /kk käteen ole oikeesti mikään ruhtinaallinen palkka. Mitäs sitten kun opiskeleva osapuoli saa opintonsa päätökseen ja pyörii päivät akateemisten työtovereidensa kanssa ja tienaa huomattavasti enemmän kun pienellä koulutuksella nuoresta töitä painanut siippansa. Siinä meinaan saattaa hyvinkin tulla vaihtaneeksi kumppaninsakin samaan yhteiskuntaluokkaan. Että kyllä siinä saattaa vähän sitä entistä "parempi osasta" kaivella että jäi pleikkarit ja muu hauska itseltä sillon hankkimatta kun tämän reiluuden nimissä makseli opiskelijan vuokrat ja ruuat.

      Pitäkää hyvät nuoret rakkaus ja raha erillään. Molemmat maksavat omat menonsa ja yhteiset pistetään puoliksi, tuloista huolimatta, se on ainoa oikeasti reilu tapa

    • kjsouapujp

      se ei ole hölmö joka pyytää, vaan se joka maksaa.

    • köyhä666

      täälä tienataan käteen 1400e/kk ja se riittää ihan kaikkeen ja autonikin korjaan itse ja tankaan ja maksan talolainan, sähkölaskut jne itse, mutta mihinkään itsensä hemmotteluun ei ole varaa. ostan halvinta mitä rahalla saa ja vain pakon edessä...

      • hurlum hei

        Ja tän takii sul jää joka kuukaus säästöjä,
        ja on sit mistä otta ku on tiukkaa.

        Mut ihmiset ei vaan tajua.


    • Suomalainen mies

      Tuollaisia tuhlareita meillä on eduskunnassakin. Rahaa laitetaan jonniin joutaviin ja tärkeisiin ei riitä laisinkaan.
      Mitäs sä nainen luuraat semmosen miehen kanssa. Miksi menit samaan sänkyyn naimaan?
      Suomessa on kuule tarjolla vielä paljon hyviä vapaita miehiä !

    • Keksitty juttu!

      Sä et ihan oikeesti voi olla noin hölmö? Tää on varmaan keksitty? Toivottavasti!

    • n22w

      Jos mies on sitä mieltä, että sinunkin tulee maksaa vuokrasta tasan puolet, niin vaadi häntä maksamaan puolet myös kaikista muista kuluista. Kun hän on kesken kuukauden tuhlannut kaikki rahansa, niin jatka sinä vain oman puolikkaasi maksamista; puolet ruokakuluista, puolet bensakuluista vain silloin kun itse olet kyydissä, omat laskusi ja vain puolet yhteisistä laskuista. Jos ei hänellä ole rahaa, niin ei aja autoa ja käytä mitään sellaista, mikä maksaa. Jos mies vaatii sinulta tasapuolista kulujen jakoa, niin vaadi samaa häneltäkin.

      Miehesi ei tule ikinä oppimaan säästämisen taidon, jos sinä olet ikään kuin varakirstuna aina antamassa rahaa, kun hänellä itsellään loppuu. Varmasti aluksi tulee olemaan hankalaa, mutta oppiipahan tulevaisuuden varalle.

      Meillä mieheni kanssa kaikki menot ja tulot olivat alusta alkaen yhteisiä. Ei ollut mitään "minun ja sinun palkkoja" ja "minun ja sinun kuluja", vaan kaikki on yhteistä. Vuokra, autokulut, laskut, ruokakulut, harrastuskulut, yms. maksoimme yhteisistä varoista. Sovimme etukäteen, kenen tililtä mitäkin maksetaan, jotta kummallekin jää suurin piirtein saman verran rahaa. Jos toisella kortti tyhjeni, niin siirsi toinen hänelle rahaa. Nyt naimisissa ollaan ja sama käytäntö jatkuu.

    • 52 vee nainen

      Aloittajalla jää käteen 420-550 euroa/kk ja vuokra asunnosta on 520 euroa, jos oikein ymmärsin.

      Ap voi nyt vaan laskea mikä hänen tilanteensa ilman miestä olisi? Kun noita kuluja katselin niin ilmeisesti mies kuitenki maksaa parin ruokaostokset koska ap:lle ei jää mitään vuokran ja omien laskujen jälkeen. Tässä laskutoimituksessa ei kaikki ole kohdallaan, mies varmaan maksaa enemmän yhteisiä kuluja (sähkö, vesi, telkkalupa, vakuutukset... kuka maksaa?)

      Minusta jokainen tulkoon toimeen omillaan, ei miehellä ole avoliitossa mitään velvollsuutta maksaa toisen kuluja.

    • Saman kokenut

      Kun asia kerran vaivaa, se on jo ongelma. Itse koin samaa yli 14 vuotta ja lopun aikaa myös naimisissa ollessamme. Ongelma oli siis meillä se, että molemmat maksoivat kaiken puoliksi, kun rahaa tuli lähes yhtä paljon, sitten kun itse tienasin enemmän, maksoin hieman enemmän, taas kun tienasin vähemmän mies maksoi, paitsi, ettei hänellä koskaan ollut rahaa, ei silloin, kun tienasi vähemmän, saati silloin, kun tienasi enemmän.

      Sama juttu aina, rahat vain katosi jonnekin... osamaksueriin ja kaikkeen 'tarpeelliseen' mitä ilman ei voi elää. Tosin minä en niistä tarpeista tiennyt, tai saanut pahemmin nauttia.

      Keskustelu auttaa aina, hetkellisesti ainakin, käytte yhdessä läpi kaikki tulot ja menot paperilla molemmilta, siten saa vähän suhteellisuuta, miettikää sitten miten teette rahankäytön suhteen. Ja jos ei onnistu, niin ei vain onnistu. Sitten miehesi on ehkä paras hakea apua muualta tähän pulmaan ja sinun paras liueta.

      Meillä asia ahdisti jo niin paljon loppuvaiheessa, että koko avioliitto meni karille rahaongelmien takia. Sitten lopulta lohtua haetaan sellaisista, jotka ottavat maksun palveluistaan...

      Joten, puutu ajoissa ja tehkää asialle jotain, turha etsiä syyllisiä, jos ei vain osaa käyttää rahaa, niin ei osaa. Jotkut ihmiset vain ovat jääneet paitsi tästä kasvatuksessaan.( Säästäminen opitaan jo lapsena, jos opitaan.) ...Eivätkä tiedä, miten säästetään yhtään mihinkään. Ja tyypillistä ajatella tälläisellä ihmisellä, ettei tarvitse edes auton huoltoon säästää mitään.

      Exän auto hajoaa kohta käsiin, kun ei ole olut varaa viedä huoltoon ajoissa, ja nyt sitten kannen tiivisteen vuodon takia huollot tulisivat maksamaan 3000 €, eikä tässä edes vielä peltivaurioiden korjaukset.

      Onneksi ei tarvitse osallistua näihin kuluihin.

    • Siipiveikon ex-muija

      Voi hyvänen aika! Miksi suostut moiseen menoon? Miehelläsi ei ole samanlaista moraalia kuin sinulla, ja hän käyttää sinua hyväkseen tasan niin kauan kun annat sen tapahtua. Eikä hän myöskään tule muttumaan. Mieti, haluatko elää moista elämää myös tulevaisuudessa, eritoten jos teille tulee joskus lapsia. Silloin kysymys rahojen käytöstä nousee todellakin potenssiin x. Miehesi ei ole sellaista tyyppiä, jonka kanssa voisi elämää rakentaa pikällä tähtäyksellä. Heitä äijä pihalle nyt kun vielä voit.

    • BNHC

      "Miehelläni olisi oikeitakin rahareikiä johon hänen pitäisi säätää. Esim hänen autossaan on tuulilasi halki, pakoputkessa reikä ja lohkolämmitintä hän on ollut hankkimassa jo viimeiset 3 vuotta!"

      Et selvästikään tunne auton teknisiä ominaisuuksia. Pakoputkessa on oltava reikä, muutenhan se olisi tanko.

    • Leeminny

      EKsäni oli samanlainen. Metallityöläisen palkkansa hän tuhlasi heti uusiin pleikkaripeleihin ja laitteisiin, sitten kun rahat loppuivat, yli kaksikymppinen mies pyysi äidiltään rahaa että sai autoon bensaa että pääsi töihin. Vanhemmat maksoivat hänelle ruoat ja hän asui heidän luonaan. Erosin, eikä kaduta.

    • jep_jep_jep

      No totta munassa menot jaetaan puoliksi. Onko se jotenkin suurempituloisen velvollisuus elättää työtöntä loista kotonaan tyhjän panttina ja itse tehdä duunia päivästä toiseen?

      Itse tienaan noin 3600 euroa kuukaudessa ja puolisoni noin 1500 euroa kuussa, menot jaetaan puoliksi. Tietenkin jaetaan. Minulla ei ole minkäänlaista velvollisuutta elättää toista omilla rahoillani. Jokainen voi tehdä ne rahansa ihan itse menemällä opiskelemaan alaa, josta sitä liksaa oikeasti tulee. Jos on ensin uhrannut elämästään vaikkapa 22 vuotta opiskeluun ja pääsee sen jälkeen kunnon liksoille, niin ei ole tasan minkäänlaista velvollisuutta elättää kuin itsensä ja mahdollinen jälkikasvunsa.

      Rahan arvo on vakio, se ei mene niin, että lasketaan joku suhteellinen osuus tuloista, jonka toinen pienempituloinen voi törsätä vaan siksi, että on joko typerämpi, ei ole opiskellut tai muuten hoitanut hommiaan, saadakseen isomman palkan. Minkä minä sille voin, ettei puoliso halunnut opiskella alaa, jossa 6000 euron kuukausipalkka on normi ja parilla korotuksella pääsee sinne yli 7000 euron kuukausiansioon? Jokainen tekee omat valintansa tässä maailmassa ja jos valinta on huono, pelaa sitten korttinsa niillä eväillä eteenpäin. Pienituloisille se on vaan ainainen narinan aihe, jos puoliso saa isompaa liksaa, eikä haluakaan jakaa sitä ilmaiseksi pienempituloisen hyväksi, vaan pitää rahat itsellään. Pienituloinen on siinä joko kateellinen, katkera tai sitten muuten vaan yksinkertainen vaatiessaan puolisonsa tuloja ilmaiseksi omaan käyttöön.

      Ne isot tulot ei tule mistään ilmasta, eikä niitä tule tilille mistään matonpesusta tai auton korjauksesta. Ne tulee sellaisista töistä, joista pienituloisella ei ole edes mitään tajua, mitä ne vaatii. Isosta vastuusta ja päätöksistä maksetaan iso liksa. Joku matalapalkka-alan työläinen ei pysty edes kuvittelemaan pieneen maailmaansa sellaisia riskejä, mitä suurituloiset ottavat joka päivä. Ja siitä tulee se liksa, minkä saat ja se on tasan tarkkaan ansaittu. Ja tästä kakusta pienituloinen on mahdollisesti vinkumassa itselleen siivua ihan vaan sillä periaatteella, kun asutaan avoliitossa. Jos pienituloinen ei ymmärrä rahan arvoa, eikä ymmärrä mistä ne pienet tulot johtuu, eikä ymmärrä suurituloisten töitä, niin ihan turha myöskään vinkua mitään helpotuksia elämäänsä jollain kummallisilla argumenteilla. Pitäkää tulonne, mutta älkää tulko minun tililleni häsläämään rahojeni kanssa. Tuollainen puolison tulojen vaatiminen omaan käyttöön on laillistettua ryöstöä.

      Eri asia on, jos haluaa vapaaehtoisesti osallistua isommalla summalla.

      • Meikäläinen printtas ja kehystin tän.
        Annan sen peraukiselle kaverille joka käy lainaamassa meikäläiseltä,
        rahaa vaiks tienaa 100 000 enempi vuodes ku meikäläinen.

        Tässä on sanottu kaikki olelllinen..Kaikesta.


      • Taas viisastuttiin

        No onnea vaan sullekin Jep-tyyppi, ja toivottavasti joskus olet jossain pienipalkkaisen sairaanhoitajan tai kakarat pienituloisten hoitajien hoidettavana, ja ne laittais isomman laskun perään, et maksa sitten isoherraseni! Ihan kuin kaikki pienipalkkaiset olisivat tieten tahtoen siinä työssä ihan siksi, ettei raha kiinnosta.

        Tai olisiko sittenkin meidän tyhmien pienipalkkaisten lopetettava nuo pienipalkka-alat... turhaan sairaan-, vanhusten ja lastenhoitoa vissiin on... aletaan kaikki roskakuskeiksi, joilla ei älliä ollut tarpeeksi jonnekin yliopistoon, tai miksei maksulliseksi naiseksi tuollaisille raharikkaille, hah!

        Ja turhaan sitten iniset, kun ei palvelualoja enää ole.


    • possenova

      Täytyy sanoa, että anna olla. Tulevaisuuden suhteen on aika vaikea nähdä mitään parempaa, tuollainen yltyy vaan ja keinoja keksitään miten rahat saisi riittämään...kaikki velaksi. Isäni on valitettavasti samanlainen ja eläkeiässä, joudun jopa perheellisenä lainata rahaa (en enää), koska tykkää viihdyttää itseään ja naisiaan.
      Sitäpaitsi on sikamaista laittaa kulut puoliksi tuolla tuloerolla, kukaan ei ansaitse tuollaista kohtelua...paitsi jos haluaa sitä.
      Siirry elämässä eteenpäin ja anna klopin olla.

    • peee aaaa

      Ei taida teillä kummallakaan olla paljoa tolkkua rahankäytöstä. Moni lapsikin osaa käsitellä rahaa paremmin kuin tuo äijänkuvatuksesi. Olisi jo aihetta epäillä jotain peliriippuvuutta tai muuta henkistä ongelmaa, jos ei aikuisella ihmisellä ole mitään tajua. Olen itsekin opiskelija, ja aniharvoin ostan mitään osamaksulla tai luotolla, vaan säästän. Naurettavaa että joku joutuu 2000e tuloilla käyttämään osamaksua noin pieniin ostoksiin. Mutta tyhmästä päästää kärsii koko lompakko.

    • Pimpam

      Meilläkin mies on huolettomampi rahankäytön suhteen kuin minä, joten kun opiskelin teimme niin, että mies maksoi vuokran muut kiinteät kulut ja minä sitten juoksevat, kuten ruoat. Silloin vältyttiin siltä että ei olisi ollut ruokaan enää loppu kuusta rahaa. Nyt kun molemmat töissä niin maksetaan kumpikin milloin mitäkin. Meillä on molemmilla omat tilit, mutta päätökset tehdään nykyisin kuitenkin yhdessä isoimmista ostoista. Tosin ollaan oltu yhdessä niin kauan että kumpikin on ollut välillä toisen "elätettävänä", joten sinun ja minun rahat ei ole meidän juttu.

    • 2b-smart

      Kaikki perustuu siihen miten olette sopineet talousmenojen jakamisesta, mutta täytyy aina muistaa, että mies on perheen pää, eli miehen tulee ennen kaikkea hoitaa perheen perusmenot, eli asunnon vuokra, ruokamenot, vesi, sähkö ja lämmityskulut. Se on keskeisintä, sinun roolisi on hoitaa lapset jos sinulla on niitä ja kotityöt, sekä avustaa miehesi taloudellisissa menoissa mahdollisuuksien mukaan ja jos haluaa parantaa elämän laatua, ja tietenkin jos tulee sellainen tilanne, että on välttämätöntä avustaa tullaakseen toimeen.

      En halua puuttua siihen, jos kerran olet antanut tilisitiedot miehellesi, mutta yleensä toimitaan niin, että molemmat antavat tiliensä tiedot toisilleen tai ei kumpikaan. Tämä tästä.

    • Niinpä niin...

      Tienaat kuukadessa 420 - 550 € , siitä maksat puolet vuokrasta 260€ , kännykkä 30 € , bussikortti 60 € , netti 30 € , kuntosali 50 € ja maksat vielä ruokaostokset ?

      Sun kuukausi menot on jo 430 € , sitten sä ostat hyvässä lykyssä tolla 120€ kuukauden ruuat ? Ja vielä oot pystynyt säästämään ? Ei nyt taida ihan kaikki olla kohdallaan tuossa jutussa. Miten paljon on taas värikynä heilahtanut kun tuota on kirjoitettu ?

      niinpä niin.....

    • HELLYS

      Nimenomaan miehesi on tuhlaajapoika,ei aikuinen mies
      Tämä poikasi luottaa siihen ,että olet aina auliina auttamassa. Kerroppa suomeksi tuhlarille..ja en menisi salasanoja kertoilemaan.
      Laittakaahan mietintö pystyyn! Tai mieti ainakin hiljaa itseksesi..mitä elämältäsi haluat!

    • yksvaan....

      tyhmä olet kun olet antanut tilisi salasanat miehellesi.
      joku päivä se tyhjentää sieltä kaikki ja jättää sut kuin nallin kalliolle.
      tyhmä olet.

      • paljonko tilillä?

        eikö olekin surullista, ettei voisi
        luottaa edes omaan mieheensä ja näyttää tilitiedot ja kertoa muutkin asiat, joita ei toisille halua jakaa. Pitääkö aina epäillä.
        Minäkin odotin, että mieheni vastavuoroisesti kertoisi omat tilitietonsa, mutta ei.
        Olisi vain kiinnostanut mikä on perheen rahatilanne. Tämä näyttää todella naurettavalta, kun sen kirjoittaa tähän. Tragikoomista!


      • poiuyt4
        paljonko tilillä? kirjoitti:

        eikö olekin surullista, ettei voisi
        luottaa edes omaan mieheensä ja näyttää tilitiedot ja kertoa muutkin asiat, joita ei toisille halua jakaa. Pitääkö aina epäillä.
        Minäkin odotin, että mieheni vastavuoroisesti kertoisi omat tilitietonsa, mutta ei.
        Olisi vain kiinnostanut mikä on perheen rahatilanne. Tämä näyttää todella naurettavalta, kun sen kirjoittaa tähän. Tragikoomista!

        Sinuna laittaisin ruokaa vain itselle ja sanoisin, että laita mitä haluat.


    • jallitusta

      Miksi ihmiset ovat typeriä?

      • ajatteleva ihminen

        Ihmiset ovat typeriä. Koska eivät ole muuta tehneetkään.

        Typeryys lisää typeryyttä. Se että rikkaus lisää rikkautta, ei riitä , koska tarvitaan ihmisiä, jotka pitävävät rikkaat rikkaina.

        Ehkä te rikkaat tarvitsette myös meitä köyhiä!


      • Näin sanovat viisaat

        Siksi koska ihminen ei koskaan opi.


    • lonely moon

      Kaikille epäileville ja muillekkin...

      Hyvä kommentti lyöytyy kirjittajan: aviomies-007 tekstistä "Alkoholistit, petturit ja holtittomat rahankäyttäjät eivät koskaan muutu."

      Itsellä omakohtainen kokemus isoveljen kohdalta...

      veli ei jostakin syystä hoitanut laskujaan eikä muitakaan maksujaan.... Onhan se tosin hieno että pankkitilillä on sen ekan viikon se 1500 € rahaa ja kas kummaa kun löytyy jotain kiinnostavaa mutta kuitenkin niin turhaa ostettavaa...

      Sitten jääkin auton osamaksu tai sähkölasku maksamatta...

      Hitto kun harmitti.. isoveljen silloinen vaimo löysi vaatehuoneesta lasku nipun joita ei ollut edes avattu ja nippu oli valehtelematta 30 cm korkea... Siinä vaiheessa alkoi veljen muijalla herätys kellot soimaan... ja pyysi apua ulkopuoliselta.

      noh mennyttä ja ollutta..

      Meillä on emännän kanssa säännöt rahasta selvät. Minä maksan kaikki laskut ja juoksevat menot koska olen isotuloisempi ja emäntä laittaa kaikki tulonsa lainanhoito tilille jotta saatais pirtti maksuun..

      ja eipä ole kumpikaan joutunut miettimään että voinko ostaa tun tai tuon.. Avoimuutta peliin. jos emäntä haluaa jonkun tuotteen niin hän sanoo tai pyytää rahan.samoin minun kohdalla.

      itseäni ainakin ottaisi pattiin että ensiksi menisin minä koneelle ja maksaisin omat laskuni ja sitten emäntä menis koneelle ja maksaisi omansa...

      tosin asumme ok talossa ja olemme avioliitossa ja meillä on kaksi lasta ja vaimo vanhempain vapaalla.

      Mutta kaiken motto on ettei ostele mitään turhaa ja käyttää ylimääräisen järkevästi. Jos ei ole varaa ostaa telkkaria niin säästää hetken ja ostaa sitten.

    • Ökyporvari

      Puhu suoraan miehellesi. Kyllähän varmasti miehesikin ymmärtää, että olet huolissasi. Jotain hämärää taustalla täytyy olla peliongelma, ulosottovelat, iso laina, elatusmaksut yms. Mutta älä huoli miehesi voi vielä muuttua avustuksellasi, jos haluaa!
      Itse sotkin nuorena raha asiani tosi pahasti, kun 16 vuotiaana muutin pois alkoholisti kodistani. Onneksi tapasin silloin nykyisen mieheni, joka ei minua heivannut rahaongelmieni vuoksi, vaan otti ne hoitaakseen. Menihän siihen aikaa, että sain kaikki ulosottovelat maksettua, mutta yksin en olisi ikinä jaksanut tai edes osannut hoitaa niitä asioita. Mieheni hoitaa raha asiani vielä tänä päivänäkin, vaikka jo nyt olen itsekin tosi taitava laskemaan tuloja suhteessa menoihin ja tekemään taloussuunnitelmia suurten hankintojen varalle. Mistään en ole joutunut tinkimään, mutta silti nykyään minulle kertyy huomattava summa kuussa säästöjä.

      Olisiko se teidänkin tilanteessa ratkaisu, että sinä (yksin!) hoidat teidän perheen raha asiat? Sinulla kuitenkin tuntuu olevan homma hanskassa. Perustele miehellesi miksi näin kannattaa toimia, hänelle jäisi enemmän rahaa käytettäväksi, hänelle jäisi jopa säästöjä yms. järkisyitä kyllä löytyy. Ja, jos ei muuten mene perille niin tee laskelma ja keskustelkaa sen pohjalta. Etenkin se kannattaa laskea ja näyttää mustaavalkoisella miehellesi miten kalliiksi kulutusluotot tulee, ehkä se voisi olla motivoivaa, kun hän huomaa miten paljon enemmän hän voisi laittaa itse tuotteeseen, jos ostaisi käteisellä.

    • i87657

      Ethän sinä vielä sillä elä, että maksat vain vuokran puoliksi. Muitakin menoja täytyy olla. Olisi mielenkiintoista kuulla kaverin mielipide asiasta.

    • Kaunis muija 23w

      Meilläki mies ostelee kaikkee osamaksul, mut on se mageeta ku näytetää rikkailta. Asutaan vuokral hesassa ja ajetaan upealla sporttisella Audilla. On hienot popit autos, aluvanteet, urheilujouset yms. mageeta. Kotona upeeta elektroniikkaa ja hienot huonekalut.
      Ostellaan viel kaikkee lisää ja otetaan velat iha maksimii ja sit jätetää maksamatta.

    • Vaimo 29w

      Meillä mies säästää "salaa" rahaa. Pengoin miehen tavaroita ja löysin nettitunnukset pankkitilille, jonka olemassaolosta en edes tiennyt.
      Miehelläni on isommat tulot kuin minulla, asunto on maksettu ja autokin oma. Mies ei käytä rahaa mihinkään turhaan, lapsille kyllä ostaa kaiken tarpeellisen ja osaa hemmotellakin lapsia ja minua.

      Tuolla "salaisella" tilillä oli 204000 euroa!!! Mitähän ihmettä mies meinaa rahoillaan tehdä...

    • jotkut on

      tuhlareita. Tiedän monta ihmistä, jotka shoppailee huvikseen ja haluavat kaikkea uutta. Naiset tuhlailee usein vaatteisiin, miehet ostaa elektroniikkaa. Oma ex halusi viimeisen päälle hienot kotiteatterit mutta napisi ruokaostoksista. Onneksi suhde meni poikki.
      Suhteen alussa täytyy olla omat tulot ja tilit, ettei vahinkoja pääse käymään. Jos sukśet menee ristiin taloudessa, ero on todennäköinen. Minua evvk raha, uutuudet ja shoppailu. Ennemmin käytän rahat ruokaan ja silloin tällöin vaikka kivaan lomamatkaan. Jos mies on tuhlari ja perso kaikelle mikä kiiltää, ei sovi minulle. Kauhulla toisinaan seuraan vierestä naispuolisia ystäviäni, jotka shoppailee uusia vaatteita joka viikkoa ja rutisevat puhelimessa joko äidille, isälle tai omalle miehelle, MUTTA KUN MÄ HALUUN JA TARVITSEN.
      Jos suhde on pitkä ja toinen tienaa enemmän, se myös maksaa suuremman osuuden, jotta suhteellisesti jää molemmille omaa rahaa. Yhteiskunta on eriarvoinen, naisen palkka on pienempi. Silloinpa mies maksaa enemmän asumisesta jos suhdetta haluaa!!!!!! Riippuu alasta, mutta jos on "perinteinen" tilanne ja ammatit.

      • jatkuvaa nalkutusta

        Naisen palkka on pienempi.
        Ai on vai???

        Tutkimuksen mukaan naisen palkka on suurempi, suhteutettuna tehtyyn työmäärään nähden.

        Osalla toimialoista saattaa palkkaus olla naisilla nykyään jopa hieman suurmempi kuin miehillä. Miehiltä vaaditaan tasa-arvoa myös keittiö, pesu ja muiden niinsanottujen naistenhommien suhteen, mutta naiset harvoin osallistuvat auton renkaiden vaihtoon, korjaustöihin, asennustöihin, tietokoneen huoltamiseen, sulakkeiden vaihtamiseen. Huomattavasti harvemmin naiset näyttävät joustavat miesten suuntaan. Sen lisäksi asevelvollisuus on ainoastaan vapaaehtoinen naisille.

        Suhteutettuna maailmaan, suomi on kyllä maailman kärkimaita tasapalkkojen suhteen.

        Miettikääpä suomalaisnaiset kuinka hyvässä asemassa olette muihin maailman naisiin nähden? Siis miljardeihin naisiin, jotka saatetaan jo tappaa lapsena tai joutua yllättävän palononnettumuuden kohteeksi keittiössä etc.

        Olisikohan aiheellisempaa joskus osoittaa hieman kiitollisuutta suomalaiselle miehelle maamme tasa-arvoisuudesta, yleisen nalkuttamisen sijaan??? Olisiko?


    • Jonkinlainen ehdotus

      Raha ja muut asiat on neuvotteluasioita.

      Mikä siis neuvoksi?
      Ensin on otettava selville se mitä molemmat ovat kuluista mieltä, onko tasajako vai tulojen mukaan. Yleisesti naimisissa ollessa varat ovat yhteisiä ellei avioehdolla toisin sitä sovita. Näistä asioista on oltava samaa mieltä ja jos ei onnistu, niin sitten joutuu miettimään muuttaako eri katon alle asumaan, eli omaan taloteen. Tälläiset asiathan pitäisi selvittää jo ennen yhteiseen talouteen muuttamista.

      Minusta olisi kohtuutonta vaatia miestäsi maksamaan kyseisessä opiskelijatilanteessa enemmän, koska ette ole naimisissa ja saatat häippästä suoritettuasi opinnot loppuun. Ethän ole sitoutunut lain mukaan suhteeseen ja kihlaus on vasta lupaus avioliitosta.

      Sitten kuitit ja tiliotteet ja muut lainapaerit pöydälle jne. Siis jos pääsette yhteisyhmmärykseen jaosta. Tarkat laskelmat siitä kuka maksaa ja mitä maksaa, sekä selvitys mihinkä rahat menevät. menojen erittely.

      Sitten budjetointi.

      Erikseen palkkatilit, lainatilit, sekä käyttötilit.
      Molemmilla omat palkka/tulotilit, joista siirto vaikka "yhteisellekäyttötilille" josta menee välttämättömät menot kuten vuokra, sähkö, bensa ja ruoka etc.

      Sitten omat käyttötilit, joihin luotto- sekä nostorajat. Jos tulee ylityksiä niin ne ovat henkilökohtaisia ja vähentyvät seuraavaan kuun siirrosta käyttötileille. Ruoat ja muut ovat yhteisiä menoja, joten ne ainakin pysyvät pöydässä.

    • Älä elätä!

      Paremmin pärjäät rahallisesti yksin,saat asumistukea vuokraan opiskelu ajalla ja niin kauan kun saat töitä ja tulosi nousee.Älä anna käyttää hyväksi ,sitähän hän tekee.Mikä mies alentuu moiseen vaikka tienaa itse hyvin.Jo rakennusmiehen palkoilla ostaa tavarat kätesiellä,ei tartte monia pieniä osamaksuja ja korko kuluja maksaa.Ihme höpeli sinun miehesi.Pistä kiertoon...

    • soikeusjakohtu

      Tämä on erittäin yksinkertaista. Sinun rahat on sinun rahoja, miehesi rahat ovat miehesi rahoja. Asumiskulut menee tietysti myös puoliksi, maksan minäkin samankokoisesta kerrostalohuoneistosta yhtä paljon vuokranantajalle kuin naapurini, ei se vuokranmaksu tulojen mukaan mene.

      Jos joskus joudut maksamaan jotain miehesi menoja, niin luonnollisesti vähennät ne seuraavan kuun vuokraosuudesta.

      Maksatte nyt molemmat asumisesta 260e. Jos sinä maksat nyt miehesi kuluja esim 100e, niin seuraavan kuun vuokrasta sinä maksat vain 160e osuuden. Ikään kuin lainaa.

      Minusta erittäin yksinkertaista.

    • i876

      Ehkä liiankin yksinkertaista. Kukas ne muut laskut maksaa? Sähköt, vakuutukset, TV luvan, vaatteet, hygieniatuotteet, kampaajan jne. Ainakaan itse en selviä pelkällä vastikkeenmaksulla. Ehkä jannu tekeekin tahallaan niin, että väittää rahojen olevan loppu.

    • ghgyfttyddf

      Jos tuo on tosiaan tilanne, niin kyllä kannattaisi kuunnella järjenkin ääntä pelkkien tunteiden sijaan... Ryhtyä itsenäiseksi naiseksi siis, eli jättää ko. mies.

      Raha-asioiden totaalinen hallitsemattomuus ei yleensä muutamalla keskustelulla parane, vaan siihen tarvitaan jo ihan järeitä ja järjestelmällisiä toimenpiteitä - ja ennen kaikkea se, että mies itsee myöntää ja tunnistaa ongelman, ja on valmis tekemään työtä tilanteen korjaamiseksi...
      Silti toiset eivät saa talouskäyttäytymistään koskaan hallintaan.

    • Mummo 55

      kysy mieheltäsi;" Entäpä jos tilanne olisi toisinpäin. Miehesi opiskelija ja sinä paremmin tienaava?". Luulen, että hän maksattaisi kaikki sinulla. Sanot, että haluat tietää mihin miehesi rahansa lykkää. Pistät hänet kirjaamaan ostoksensa "vihkoon", jolloin hän itsekin huomaa miin rahat menevät. Ei näytä kovin järkevältä puuhalta tulevaisuutta ajatellen. Mieti uudestaan voisitko elää yksin?
      Mummo 55

    • Mikset jo eroa

      Oha tosa sullaki ylimääräst menoo...Mitä voit karsia!

      Mut noilla tiedoilla vuokraa lukuunottamatta ottaisin eron.
      Helppo sanoa, mutta vielä helpompi tehdä.
      Toi persaukisuus on ku alkoholismi se ei parane vaan pahenee.
      Tässä maassa on joku 10% kun hallitsee sen taloudenpidon joista
      karkeesti 5% miehiä, joten onnea etsintöihin.

      Mutta pelkästään jo autolainan ottaminen on sanoinkuaamatonta
      tyhmyyttä, saatika muitten lainojen.

      EROA..Tee se tänään, niin ei tarvi tehdä sitä 5 vuoden päästä
      lapsen kanssa... Kun ei se mitään elatuksia pysty kuitenkaan
      maksamaan.Ottaa vaan sen jälkeen loputkin pimeenä.

      TAI

      Sit vaadit kaikki tilit kortit ja muut ittelles,
      mutta hajoo siihen "viikkoraha" systeemiin myöhemmin..usko muo.

    Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      67
      6519
    2. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      27
      4203
    3. Miksi tytöt feikkavat saaneensa orgasmin, vaikka eivät ole saaneet?

      Eräs ideologia itsepintaisesti väittää, että miehet haluavat työntää kikkelinsä vaikka oksanreikään, mutta tämä väite ei
      Sinkut
      270
      2607
    4. Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti

      Poliisit vaikenee ja paikallinen lehti ei kerro taposta taaskaan mitään. Mitä hyötyä on koko paikallislehdestä kun ei
      Kokkola
      26
      2030
    5. MAKEN REMPAT

      Tietääkö kukaan missä tämmöisen firman pyörittäjä majailee? Jäi pojalla hommat pahasti kesken ja rahat muisti ottaa enna
      Suomussalmi
      30
      1548
    6. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      97
      1397
    7. Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille

      Itämaisesta filosofiasta kiinnostuneille. Nämä linkit voivat auttaa pääsemään niin sanotusti alkuun. https://keskustel
      Hindulaisuus
      304
      1107
    8. Kuntoutus osasto Ähtärin tk vuode osasto suljetaan

      5 viikkoa ja mihin työntekijät, mihin potilaat. Mikon sairaalan lopetukset saivat nyt jatkoa. Alavudelle Liisalle tulee
      Ähtäri
      55
      1101
    9. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      77
      1046
    10. Mulla on kyllä

      Järkyttävä ikävä sua. Enkä yhtään tykkää tästä olotilastani. Levoton olo. Ja vähän pelottaa..
      Ikävä
      39
      1031
    Aihe