Eli ostin reilu viikko sitten -02 vuosimallin auton jolla ajettu 114 000. Käytin auton öljynvaihdossa tänään ja korjaaja sanoi, että pohja on TODELLA ruostunut! Siis niin ruostunut, että ei kannata enää korjata..
Soitin autoliikkeeseen ja ilmoittivat soittavan takaisin kun pyysin kaupan purkua. Ei ole vielä soittoa kuulunut.
Miten asian laita? Kuuluuko autoliikkeen purkaa sopimus ihan sovinnolla vai pitääkö asiasta alkaa tappelemaan?
Autoliikkeestä ostetun lahon auton kaupan purku?
116
9506
Vastaukset
- www.kuluttajaasia.fi
Ei liikkeellä mitään purkupakkoa.
Sinulla ostajana on velvollisuus tarkastaa auto ennen ostoa, itse haluamassasi laajuudessa. Jos olet auton (ruosteineen) hyväksynyt ja ostanut, ei nyt jälkikäteen jonkun korjaajan arvio "ei kannata korjata" paina mitään.
Tappelu asiassa ei auta, jonkinlaista vastaantuloa / hyvitystä voit toki varovasti kokeilla liikkeeltä kysyä. Alappas tappelemaan, niin eivät varmasti halua ottaa osaa mitenkään.- PITÄKÄÄ PUOLENNE.
AIVAN väärin,ostaja ei ole asiantuntija autokaupassa,näin sanoo kuluttaja suojalaki jos ostaja on yksityishenkilö.
Sen sijaan autokauppa,autokauppias on asiantuntija jonka pitää kertoa kaikki viat jotka ovat negatiivisia ostajalle.
Kaupan purku ja kuluttaja asiamies töihin,itse ei kannata riidellä...
Tulee muuten olemaan entinen autokauppias jos huijaa,tosin jos hinta on ollut alle 2000€,niin se on ritsan hinta
- Skooda-02
No ei kyllä anna kovin hyvää kuvaa autoliikkeistä jos asia noin on. Purkupakkoa ei ehkä ole, mutta vähintään hyvitystä odottaisin jos olen maksanut autosta hyvän hinnan ja se osoittautuu pohjasta täysin lahoksi.
- svgsvgsvg
Kuten todettu, asiallisesti neuvottelemalla voi yrittää jotain hyvitystä saada, mutta aika heikot mahdollisuudet tuossa on; auto on kuitenkin jo 9 vuotta vanha jolloin on "normaalia", että ruostetta voi olla jo reilumminkin, ja toisaalta sinulla ostajana on kuitenkin ollut mahdollisuus (ja velvollisuus) tarkastaa auto ennen ostoa.
- tappelupukaari
Tämä antaa lähinnä typerän kuvan juuri sinusta itsestäsi, ei kenestäkään muusta.
- Merkintä sopimukseen
svgsvgsvg kirjoitti:
Kuten todettu, asiallisesti neuvottelemalla voi yrittää jotain hyvitystä saada, mutta aika heikot mahdollisuudet tuossa on; auto on kuitenkin jo 9 vuotta vanha jolloin on "normaalia", että ruostetta voi olla jo reilumminkin, ja toisaalta sinulla ostajana on kuitenkin ollut mahdollisuus (ja velvollisuus) tarkastaa auto ennen ostoa.
Auton korin kunnosta kannattaa aina pyytää merkintä sopimukseen. Automyyjä on aina se joka vastaa auton kunnosta myyntihetkellä. Suurimmalla osaa ostajilla ei ole minkäänlaista ammattitaitoa määritellä auton kuntoa. Alustan tarkastus kun vaatii nosturin käyttöä.
- EX-FIX
Merkintä sopimukseen kirjoitti:
Auton korin kunnosta kannattaa aina pyytää merkintä sopimukseen. Automyyjä on aina se joka vastaa auton kunnosta myyntihetkellä. Suurimmalla osaa ostajilla ei ole minkäänlaista ammattitaitoa määritellä auton kuntoa. Alustan tarkastus kun vaatii nosturin käyttöä.
Nimenomaan! Suurimalla osalla ostajilla - siis niillä, jotka ostavat autoja autoliikkeeseen sisään (ottavat vaihdossa autoja) ei ole minkäänlaista ammattitaitoa määritellä auton kuntoa.
TIEDÄN tämän, koska toimin aikoinaan vuosia autofixarina ja näiden myyjien ammattitaito auton kuntoa arvioitaessa oli PAINAJAISMASEN HUONOA... - ÅS
vm.-02 AUTO EI OLE NIIN RUOSTEESSA ETTEIKÖ VOISI KORJATA! SE ON PAS-KA PUHETTA!
- Skooda-02
Kiitos kommentistasi :D Sehän edistikin tätä keskustelua paljon ;)
- että.näin
Näin se asia valitettavasti on. Jos olisit ostanut uuden auton niin voit olettaa että saat uuden ja ehjän. Käytetty on aina käytetty, mutta eihän sillä ole uuden hintakaan. Kyseessähän ei ole se että autoliike olisi yrittänyt peitellä jotain vikaa. Asian olisi varmasti nähnyt katsomalla auton alle.
- älä vollota
Harvemmin noin nuori auto on niin mätä, ettei kannata edes korjata, mikäli auto muuten on hyvässä kunnossa.
Parhaimmillaan voit saada vaihdettua auton johonkin saman hintaiseen tai kalliimpaan, huonommillaan jäät nuolemaan näppejäsi. Paljon riippuu omasta käytöksestäsi autoliikkeessä, räksyttäjät jää yleensä vähemmälle. - aivokainen...
Täh?
Kai se aut nyt leimattu kun sitä ostit, miten se voi mennä
katsastuksesta läpi jos noin huonossa kunnossa?
Mutta voit riitauttaa asian, myyjä myy autoa sillä hinnalla
mikä on sen arvo. Jos auto on sopimaton liikenteeseen
niin tuskin sen hinta on ollut sitten kohdallaan.
Toki se voi olla ruostunut mutta ei ole edellisellä
katsastus kerralla mennyt pohjasta ruuvari läpi vielä.
Tässä näkee taas sen että kalliita ostoksia tehdään sikaasäkissä
periaatteella hirveän paljon kun kyse on autosta.
Mä en osta yli 500e hintaista autoa kuin tuoreella leimalla!
Toinen vaihtoehto on tehdastakuulla oleva auto, tosin nykyisen
autoni kohdalla ensikatsastus oli juuri ovella vaikka takuutakin oli
niin käytettiin auto katsastuksessa ennen kauppojen tekoa.
Mikäs siin on sitten ajellessa juuri leimatulla ja tehdastakuisella autolla.Autoliikkeiden pihassa on kyllä nähnyt sellaisia kotteroita leimattunakin ettei voi kuin ihmetellä miten voinut mennä katsastuksesta läpi. Näytti monen auton kunto sille ettei edes pääsisi sinne katsastuskonttorille asti ajettua.
Auton kauppoja jos täytyy joskus taas tehdä pyrin sopimaan liikkeen kanssa, jos myyjä taas vannoo autoa täydelliseksi että :
- käytän auton kuntotohtorilla
->jos mitään vikaa ei löydy maksan itse tarkastuksen ja ostan auton
->jos löytyy vikoja liike maksaa tohtorin ja mahdolliset korjauskulut hinnan pysyessä ennallaan. Itse saan päättää silti vielä ostanko auton vai en vikojen löytyessä.
- sloora
AUTOliikkeet eivät myy Skodaa! Eivät huoli vaihdossakaan. Lupaavat vanhasta Skodasta niin huonon hyvityksen, että Skodasta ei tule vaihtoauto rivistöön tsekkiläsitä seisojaa.
- slooralle
Tsekki skoda on jo kohta keräily harvinaisuus.
VAG-Skodaa löytyy vähän joka kulmalta ja sellaisen omistajan tiedän et volkkari se on pääosin.
- skooda
1300 Skodaa liikkeissä tarjolla ;)
http://www.autotalli.com/vaihtoautot/uusi-haku - Gogogogoooo!
Ensimmäiset kommentit koskee yksityiskauppaa. Kun ostat jälleenmyyjältä, niin se on JÄLLEENMYYJÄN vastuu kertoa ja ilmoittaa, eikä ostaja vastuu selvittää, kaikki mahdolliset ongelmat ja viat jotka oleellisesti vaikuttavat auton arvoon ja käyttöön. Euroopassa on autojen jälleenmyyjillä vastuu 6kk. Jos ostat jälleenmyyjältä auton ja siinä todetaan vikaa tuon 6kk sisällä voidaan olettaa, että vika on ollut osto vaiheessa ja myyjä on pidättänyt tietoa sinulta. Myyjä on kyseisessä tilanteessa vastuullinen seuraaviin toimenpiteisiin: 1. Alennus 2. Korjaus ja vähintään tulla vastaan kustannuksissa 3. Kaupanpurku.
Alennus ja vastaantuleminen on tapauskohtainen jossa on otettava huomioon auton ikä, km ja normaalisti oletettavaa kuntoa.
Kaikki nämä asiat löytyvät helposti vaikka Googlesta, eli ihan paikkansa pitäviä EU-direktiivejä. Kuluttajasuojasta voi myöskin näitä kysellä.
Nyt on vain mietittävä, että ostitko oikeasti virallisesta jälleenmyyjäliikkeestä vai jobbarilta...- itkuupilli itkuupill
Höpötihöpö.
Autoliikkeen virhevastuu ei koske sitä, että joku remontti-Reiska jossain Perähikiällä arvailee, että autossahan on ruostetta.
Ostajalla myös VELVOLLISUUS TARKASTAA AUTO ja ei voi jälkikäteen valittaa vioista, jotka olisi tarkastuksessa ja koeajolla PITÄNYT HUOMATA.
Ruosteisen pohjan tutkimiseen riittää kumarrus auton viereen ja vilkaisu pohjaan. Jos auto olisi todella tässä väitetyn kaltaisessa mittavasssa ruosteessa, olisi tuon huomannut lasisilmäinen anoppinikin.
Kaikki nämä ja paljon lisää löytyy juurikin kuluttajaviraston sivuilta. - blahblahblah
itkuupilli itkuupill kirjoitti:
Höpötihöpö.
Autoliikkeen virhevastuu ei koske sitä, että joku remontti-Reiska jossain Perähikiällä arvailee, että autossahan on ruostetta.
Ostajalla myös VELVOLLISUUS TARKASTAA AUTO ja ei voi jälkikäteen valittaa vioista, jotka olisi tarkastuksessa ja koeajolla PITÄNYT HUOMATA.
Ruosteisen pohjan tutkimiseen riittää kumarrus auton viereen ja vilkaisu pohjaan. Jos auto olisi todella tässä väitetyn kaltaisessa mittavasssa ruosteessa, olisi tuon huomannut lasisilmäinen anoppinikin.
Kaikki nämä ja paljon lisää löytyy juurikin kuluttajaviraston sivuilta."Ostajalla myös VELVOLLISUUS TARKASTAA AUTO ja ei voi jälkikäteen valittaa vioista, jotka olisi tarkastuksessa ja koeajolla PITÄNYT HUOMATA."
Siis tällä varmaan tarkoitat juuri noita yksityisten kauppoja... - Joo ei
blahblahblah kirjoitti:
"Ostajalla myös VELVOLLISUUS TARKASTAA AUTO ja ei voi jälkikäteen valittaa vioista, jotka olisi tarkastuksessa ja koeajolla PITÄNYT HUOMATA."
Siis tällä varmaan tarkoitat juuri noita yksityisten kauppoja...Ostajalla on liikkeestäkin ostettaessa TARKASTUS VELVOLLISUUS. Jos laiminlyöt oman tarkastusvelvollisuutesi, niin ET VOI VALITTAA sellaisista vioista, jotka olisi pitänyt normaalissa tarkastuksessa huomata.
- Sir Von Baughen
Gogogogoooo! on oikeassa.Tuo 6kk:ta on kuluttajasuojalain mukainen ja koskee ei kuluvia osia.Tuon ikäisessä ei nyt kuitenkaan oleteta pohjan olevan ihan mätä.
Sinuna haluaisin toisen mielipiteen pohjan kunnosta.Vie joko autotohtorille taikka merkkihuoltamoon mistä antavat arvion. - ka
Joo ei kirjoitti:
Ostajalla on liikkeestäkin ostettaessa TARKASTUS VELVOLLISUUS. Jos laiminlyöt oman tarkastusvelvollisuutesi, niin ET VOI VALITTAA sellaisista vioista, jotka olisi pitänyt normaalissa tarkastuksessa huomata.
ja höpö höpö...otan asiasta ensin selvää ennenkuin kirjoittelet tälläistä
- Sovitaan niin
ka kirjoitti:
ja höpö höpö...otan asiasta ensin selvää ennenkuin kirjoittelet tälläistä
http://www.kuluttajavirasto.fi/fi-FI/autot/virhe-autossa/Koeaja auto
"Omat havaintosi auton kunnosta vaikuttavat siihen, arvioidaanko autossa olevan virhe vai ei. Et voi vedota virheenä sellaiseen vikaan tai puutteeseen, jonka sinun täytyy olettaa havainneen ennen kaupantekoa. Tee kunnon koeajo. Silloin voit tutustua ainakin osaan auton ominaisuuksista ja välttää yllätyksiä." - Anonyymi
itkuupilli itkuupill kirjoitti:
Höpötihöpö.
Autoliikkeen virhevastuu ei koske sitä, että joku remontti-Reiska jossain Perähikiällä arvailee, että autossahan on ruostetta.
Ostajalla myös VELVOLLISUUS TARKASTAA AUTO ja ei voi jälkikäteen valittaa vioista, jotka olisi tarkastuksessa ja koeajolla PITÄNYT HUOMATA.
Ruosteisen pohjan tutkimiseen riittää kumarrus auton viereen ja vilkaisu pohjaan. Jos auto olisi todella tässä väitetyn kaltaisessa mittavasssa ruosteessa, olisi tuon huomannut lasisilmäinen anoppinikin.
Kaikki nämä ja paljon lisää löytyy juurikin kuluttajaviraston sivuilta.Täällä puhutaan palturia.itsellä kaksi autoa ostettu liikkeestä ja kummastakin otin selkävoiton,tiedän kuluttajan oikeudet hyvin,yksi yritti ämpyillä mutta kun laitoin faceen vauhtia niin ei mennyt kuin päivä niin iso herra soitti ja kiltisti purkivat kaupan/kaupat
- Gogogogoooo!
kuules itkuuupilli, tässä sulle höpöti höpötiä suoraan kuluttajaviraston sivuilta hienon esimerkin kera:
Ostin kaksi viikkoa sitten autokaupasta käytetyn auton, jossa olikin kaikenlaisia vikoja. Voinko perua kaupan?
Kaupan purku tulee aniharvoin kysymykseen käytettyjen autojen kohdalla. Ja mitä vanhemmasta, halvemmasta ja ajetummasta autosta on kysymys, sitä harvemmin. Jos auto todetaan virheelliseksi, käytännössä suurin osa tilanteista hoidetaan sillä, että myyjä korjaa vian tai hinnanalennuksella.
Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.
Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja, myyjä ei ole kertonut tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista ja auto on huonommassa kunnossa kuin mitä oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.- itkuupilli itkuupill
Aivan ja siinähän se tulikin:
"Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. "
Mahdollinen auton pohjan ruostuminen on juurikin tällaista "luonnollista kulumista", erityisesti nykyautoissa, joita ei maahantuojan toimesta ruostesuojata lainkaan.
Kiitos kun kopsasit tuon tekstin kuluttajaviraston sivuilta... jäi minulta tuokin vaiva pois.
- laakerit
Vaikee kuvitella, että noin uusi auto ja jo nii huonossa kunnossa pohja. Ettei vaa provopiru taas irti ois. 7 päivää on kaupanpurku aika, jos on aihetta. Ja kuluttajavalituslautakuntaa yhteys, jos ei asia muute luonnistu.
- Ei oo ei
Autokaupassa ei tunneta mitään 7 päivän kaupanpurku aikoja. Uuden auton kun ostat, niin ennen auton luovutusta ja rekisteröintiä on mahdollisuus purkaa kauppa kaupanpurku maksua vastaan, jos se ei aiheuta kauppiaalle kohtuutonta ongelmaa. Eli jos tilaat uuden auton yksilöidyillä erikoisvarusteilla, niin kauppias ei välttämättä suostu purkamaan kauppaa muuta kuin riittävän isolla purkumaksulla.
- Vanha auto
Miten niin noin uusi auto, autohan on melkein 10 vuotta vanha, minusta se on erittäin vanha, keskieuroopassa 4 vuotta vanha auto on jo ikäloppu.
- Militantti Antti
Vanha auto kirjoitti:
Miten niin noin uusi auto, autohan on melkein 10 vuotta vanha, minusta se on erittäin vanha, keskieuroopassa 4 vuotta vanha auto on jo ikäloppu.
Minustakin on turha valittaa pohjan ruostumisesta, kun olisi mahdollista tarkistuttaa auto ennen kaupan tekoa! Minulla on nyt 10 vuotta vanha Focus, olen massauttanut sen kolme kertaa ja todistus on joka massauksesta. Eikä ole taatusti ruostetta, ja näitä saa alle kolmen tonnin.
Vaatikaa siis huoltokirja nähtäväksi, vaikka ostaisitte tonnin auton! Jos sitä ei ole, niin älä osta! Jos auton historia on tarkkaan tiedossa, kannattaa siitä maksaa vaikka muutama satanen enemmän, se raha tulee kyllä takaisin!
Pieni esimerkki omista huolloistani: viime kesänä uudet vetonivelet, 700 eur töineen, ilmastoinnin tarkistus, 105 eur, vuosihuolto 215 eur, tänä kesänä massaus 300 eur ja jakopään hihnan ja tukirissan vaihto 400 eur. Ajettu 170 00 km ja maalipintoja myöten kunnossa! Joku saa tästäkin ensi keväänä erittäin hyvän pitoauton vielä vuosiksi kaikkine papereineen! Tämä ei ole mikään myyntipuhe eikä kehu, mutta näitä luotettavia autoja tosiaan myydään, hyviä Skodiakin! turha on jälkikäteen itkeä omaa tyhmyyttään, kun tietoa kerran saa auton kunnosta.
- joppari1
Otat yhteyttä palstalla esiintyvään foliohattuun ja se lyö sinulle sellaiset rätingit eteen, ettei autokauppa petä koskaan, kun se kerta on oikea autokauppa
- esko laho
skodan laatu nähdään jälleen kerran.umpilaho jo alle 10 vuotiaana..;)
- -ykä-
Minusta auon tulee olla selvästi halpa verrattuna samaa vuosikertaa oleviin samanmallisiin ja merkkisiin autoihin.Näin liike on ikään kuin huomioinut alustan huonon kunnon.
Tuotteella kuin tuotteella on 7 päivän katumisaika kun ostaa liikkeestä.
Ostin vuoden ikäisen 13 000km ajetun henkilöauton,18 400e.Vaikka liikkeessä olin vain vartin,katsoin auton myös pohjasta,koeajoin pienen lenkin(hallintalaitteet,äänet).Myyjä ei ollut pahoillaan vaikka joutui tekemään ylityötä viisi minuuttia.- Ei oo ei
Käytetyn auton kaupassa ei tunneta mitään katumis / kaupan perumis aikoja.
- 17v,sinkitty
siinä taas nähdän että kaikki autonvalmistajat paitsi ranskalaiset,haluaa tehdä korin joka ruostuu jo tuossa ajassa ja on valmis romutettavaksi ja uusien myynti on taattu...kuka on niin hölmö että ostaa ruostetta nimellä auto joka maksaa suomessa maltaita.
- 25
osto rapula painaa mieltä,maksuvaikeuksia varman,ei voi maksaa niin naapurille voisanoa peruinkaupan oli niin laho
- jarkko761
Moi. Valitettavasti asialle ei voi mitään. Auto on kuitenkin 9 vuotta vanha ja käytettynä ostettu. Skoda on ruosteelle altis ja ehkäpä huono hoitokin on edistänyt asiaa. Et sitten ryöminyt autosi alle ennen kaupantekoa? Olet laiminlyönyt omalta osaltasi ostajan huolellisen tarkastusvelvollisuuden.
Öljynvaihtajat ei ole päteviä arvioimaan autosi ruosteisuutta. Katsastussetä kyllä kertoo jos / kun autollesi tarvitsee tehdä peltikorjauksia leimalle.
Itse ostin ruosteensyömän Yariksen vm 2001, ja halvalla. Aikani kuluksi parsin ehjäksi. Maksoi hieman vaivaa, hitsauslankaa, peltiä, maalia ja alustamassaa. Tuhannen euron Toyotalla on sen jälkeen menty 3 vuotta ja 80 tkm. Eli ei se ruoste ole maailmanloppu. - ammattivalittaja?
- joku raja
Ilmeisesti kyse on -02 Skodasta. Jos saisit tonnin hyvityksen olisi auto jo ilmainen.
- Kerran petetty tässä
Ehdottomasti kannattaa täällä ainakin ilmoittaa liikkeen nimi jos ei asiaan tule korjausta, osataan me muut varoa menemästä kyseiseen liikkeeseen. Minä myös ostin auton Jyväskylän autotarvikkeelta ja auto oli ihan paskana pohjasta, kyselin mahdollista korvausta mutta eipä kuulunut eikä näkynyt mutta nyt ainakin ihmiset tietävät varoa liikkeen kanssa asiointia. Eiku nimi esiin vain!!
- Pettäjän tie
Kerran petetty tässä kirjoitti:
Ehdottomasti kannattaa täällä ainakin ilmoittaa liikkeen nimi jos ei asiaan tule korjausta, osataan me muut varoa menemästä kyseiseen liikkeeseen. Minä myös ostin auton Jyväskylän autotarvikkeelta ja auto oli ihan paskana pohjasta, kyselin mahdollista korvausta mutta eipä kuulunut eikä näkynyt mutta nyt ainakin ihmiset tietävät varoa liikkeen kanssa asiointia. Eiku nimi esiin vain!!
Kyllä sinä et ole muuta tehnyt kuin pettänyt itse itseäsi. Kuten tuolla ylempänä jo monessa kohtaan lukee, että on ostajalla myös velvollisuus tarkistaa auto ennen ostopäätöstä. Ja kun vanhan käytetyn auton ostat, niin sellaisen myös saat.
- Kaara-Kake
Ostitko sian säkissä?
Eiköhän kannattaisi joskus miettiä mitä ostaa, eikä uskoa sinisilmäisesti automyyjiin...
Katso vain peiliin ja ota opiksi, toivottavasti tyhmyytesi ei siirry jälkipolville. - Lahoja paikannut
Joopa joo,ei sellaista autoa olekaan minkä ruostunutta pohjaa ei kannattaisi korjauttaa,täytyy vain paikka osata etsiä...Ehkä 70-80 euron tuntihinnalla oleviin merkkikorjaamoihin ei kannata viedä,hitsaustöissä kuluu aikaa kun on sisä puolelta penkit ja matot purettava pois etteivät syty palamaan,mutta joku harrastelija kuten minä hitsaa varmasti ihan asevelihinnalla...Jos pohja tosissaan on läpiruosteessa ettei pelkästään pintaruosteessa ja hitsattavaa on,niin kysele vaikka lehdessä korjaajaa...
- toyota 86
Toyota on paras, skoda=sen kunto on damit !
- ilman autoo
Käsittääkseni kaikki kaupat voi purkaa jonkun määräajan sisällä. Soita kuluttaja-asiamiehelle.
Sun pitäis saada ainakin lain mukaan 30 % takaisin autosi paskapohjan korjaamisesta. Esitä kuitti kauppiaalle ja sano että maksaa tai sitten itkee ja maksaa. Kun ostat autoliikkeestä auton niin sun pitäs myös vaatia sille "paskalle ajokille" takuu. Ei kai kukaan vanhaa autoo osta jos siin ei oo ees puolen vuoden takuuta.
POIKANI OSTI KANSSA "PASKAN AUTON", JOTEN KOKEMUSTA ON .... HEH HE
Kannattaisi olla aina jonkinlainen "asiantuntija" mukana kun rupeaa yli kolme vuotta vanhoja autoja osteleen. Säkäähän se on millasen saa.- Kannattaako neuvoa?
Siinä kans Tuppuranen Tappuraisen takuumieheksi... Kannattakohan neuvoa tosissaan sellaisista asioista mistä ei tiedä yhtään mitään... Sääliksi käy suomalaisia autokauppiaita, kun asiakkaat on täysin tomppeleita eikä edes tiedä kaupankäynnin perusasioita. No ei ole ihme, että turhia valituksia ja riitoja riittää.
Kuluttajan suojalain perusteella sinulla on puolen vuoden takuu autollesi joten autoliikkeellä on velvollisuus hyvittää maksamasi rahat sinulle ilman oikeuden päätöstä!!!!
Jos liike ei ala millekkään, ota yhteys kuluttajan suojan hoitajaan paikkakunnallasi, hän hoitaa asian eduksesi. Mielestäni sinulla on lain suoma oikeus purkaa kauppa.- EI OLE TAKUUTA
Ei niissä käytetyissä autoissa ole takuuta, jollei liike erikseen sitä halua antaa. Kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu on 6 kuukautta JA SE EI KOSKE normaalista kulumisesta aiheutuneita vikoja. Virhettä määriteltäessä otetaan aina huomioon auton ikä, ajetut kilometrit ja auton hinta. Mitä enempi ajettu vanhempi auto, sen vähemmän on virhevastuuta.
Virallisen linjauksen mukaan esim. jos 200tkm ajetusta autosta menee vaihdelaatikko, niin ostaja vastaa korjauskustannuksista kokonaan. Tai jos itse laiminlyöt tarkastus velvollisuutesi, niin sellaisista virheistä et voi edes valittaa, jos ne olisi pitänyt normaali tarkastuksessa huomata. EI OLE TAKUUTA kirjoitti:
Ei niissä käytetyissä autoissa ole takuuta, jollei liike erikseen sitä halua antaa. Kuluttajasuojalain mukainen virhevastuu on 6 kuukautta JA SE EI KOSKE normaalista kulumisesta aiheutuneita vikoja. Virhettä määriteltäessä otetaan aina huomioon auton ikä, ajetut kilometrit ja auton hinta. Mitä enempi ajettu vanhempi auto, sen vähemmän on virhevastuuta.
Virallisen linjauksen mukaan esim. jos 200tkm ajetusta autosta menee vaihdelaatikko, niin ostaja vastaa korjauskustannuksista kokonaan. Tai jos itse laiminlyöt tarkastus velvollisuutesi, niin sellaisista virheistä et voi edes valittaa, jos ne olisi pitänyt normaali tarkastuksessa huomata.Ostin vaimolleni vm. 1999 auton.
Auto tiputti öljyä ja korjaamolla todettiin että öljypohja on niin mätä, että öljy tihkuu öljypohjan läpi.
Öljypohja vaihdettiin ja kustannukset olivat 300 eur.
Soitin kuluttajasuojaan ja he sanoivat että auton iän huomioonottaen kohtuullinen korvaus liikkeltä on 100 eur.
Sen he myös mukisematta maksoivat.- Riippuu
seikkailija45 kirjoitti:
Ostin vaimolleni vm. 1999 auton.
Auto tiputti öljyä ja korjaamolla todettiin että öljypohja on niin mätä, että öljy tihkuu öljypohjan läpi.
Öljypohja vaihdettiin ja kustannukset olivat 300 eur.
Soitin kuluttajasuojaan ja he sanoivat että auton iän huomioonottaen kohtuullinen korvaus liikkeltä on 100 eur.
Sen he myös mukisematta maksoivat.Asiaan varmaan vaikutti minkä ikäinen autosi oli ja paljonko ajettu autosi oli sillä hetkellä. Myös sillä on vaikutusta minkälainen puhkiruostumattomuus takuu autossa on.
- Polonisti
seikkailija45 kirjoitti:
Ostin vaimolleni vm. 1999 auton.
Auto tiputti öljyä ja korjaamolla todettiin että öljypohja on niin mätä, että öljy tihkuu öljypohjan läpi.
Öljypohja vaihdettiin ja kustannukset olivat 300 eur.
Soitin kuluttajasuojaan ja he sanoivat että auton iän huomioonottaen kohtuullinen korvaus liikkeltä on 100 eur.
Sen he myös mukisematta maksoivat.Itsellä halkesi -98 Polosta vaihdelaatikko n3kk ostosta, liike hommasi "uuden" laatikon ja vaihdatti se autoon kuluja tuli mulle 200€ ja sain siksi aikaa sijaisauton.
- Polonisti
Polonisti kirjoitti:
Itsellä halkesi -98 Polosta vaihdelaatikko n3kk ostosta, liike hommasi "uuden" laatikon ja vaihdatti se autoon kuluja tuli mulle 200€ ja sain siksi aikaa sijaisauton.
...ja myyntiin meni ehjän olisena 50 000 km myöhemmin
- dfr56
Ei ole totta aloittajan juttu, ei ole mahdollista 10v auton pohja on niin huonossa kunnossa ettei kannata edes korjata, ei myöskään erittele varsinaisia ruostekohtia. Mutta se on totta että 10v auton pohja on kokonaan ruosteessa tukivarsineen ja muine rauta osineen, mutta se on pintaruostetta eikä haittaa tässä vaiheessa.
- jopparinpettämä
Mitä se pikkuruoste? Hommaa halpa, alle satasen kompura ja massanruiskutuspistooli lähimmästä varaosakaupasta. Kiikuta kaara ponnille ja suhuuta pari litran putelillista moottorisahan teräketjuöljyllä jatkettua alustamassaa pirssinpohjaan ja niin on ku uusi. "Massa" ei kovetu ja peittää mustalla kaikkien autojen perusvärin (==ruosteenruskea) .Sitten vaan vaihtamaan toiseen rieskaan. Kulunkit on kohillaan ja saapi joku" just ruostesuojatun" kulkimen. Näin kunnon autojoppari hommelin hoitelee..
kyllä pystyy kaupan purkamaan ota yhteyttä kuluttaja asija mieheen välittömästi.
- Ja perustelut oli?
mitkä?
autoliikkeestä käytetyn auton osto 6kkden takuu jos esim tässäkin mätä hommassa autoliikkeen kuuluu antaava vastaava auto tai rahat takaisin. tästä voi nostaa syytteen. ei autoliike voi myydä hengenvaarallista autoa
- Takuu takuu
Eikö se nyt jo tullu selväksi, ettei niissä käytetyissä autoissa ole mitään takuita, jos tehdas takuu ei ole voimassa tai autoliike erikseen halua sitä antaa.
Virhevastuu on 6kk, mutta se on aivan eri asia kuin takuu. Virhevastuussa otetaan vikaa määriteltäessä aina huomioon auton ikä, ajetut kilometrit ja hinta. Mitä vanhempi, enempi ajetumpi sen vähemmän on virhevastuuta. Ja virhvastuu ei koske mitään normaali kulumisesta johtuvia vikoja.
- sinpa
joopa , värtsilässä oli oiva esimerkki näitten " autojoppareiden " metkuista ,, siinä kohta istutaan linnassa ja pitkään kunhan selviää lopullisesti . ELI . vie autosi takasin ja purata kauppa kuluttaja suoja miehellä , tai naisella .,. mut elä aja sillä sen enempää , ja näitten toisten löpinöistä ei tarvii välittää , koska eivät tiedä mistään mitään !!
- Mihinkäs sinun
tietosi perustuu, kun väität ettei nämä muut mitään tiedä?
- Naiskuski51
HEI itselle kävi samoin HARTIKAISEN AUTOLIIKEESSÄ...ostin auton..n puoli vuotta kesti ,sitä ennen jätti tielle..ym kivaa.....joo sain onneksi vaihdettua sen ...nyt ei uudessa oo ollu mitään vikaa..huollot kun säännölleen ym...niin kulkee
- Naiskuski51
tää päältä päin siisti oli viallinen josta ei kerrottu sain neuvoteltua osittain korjasivat vikaa..mut kuitenkin vaihdoin sen toiseen...ennenko kone leviää...no en tiiä miten kävi...
- Naiskuski51
7v auto siinä kunnossa...siihen ei oltu tehty huoltoja ym..eiku ajeltu sano joku joka tunsi edell kuksin...eiku ajellu vaan..ja kilometrejäkin varmaan näprätty alemmas epäili joku...no liike myi siistinä kunnos olevana...mulle naiselle...poikani ei kerenny tarkastaa..eikä kukaan asiantuntija..eli kannattaa ensin tutkituttaa enneko ostaa..niin se vaan on....meni munkin nuppiin se tieto..huh..siitä jo aikaa tuosta tapauksesta..
- En usko
Autot ei lahoa!!!
- Kaasua vaan.
Jos pohjasta ei mene vasaralla kopauttamalla läpi mistään kohtaa niin se kelpaa kyllä katsastusmiehelle.
- Edukasta_Korjausta_H
"Ei kannata korjata" HÖPÖN LÖPÖN... Nykyään joka nurkalla joku venäjän tai kosovon poikien auto/rengaspulju. Edukkaasti hitsaavat ja tekevät...
- hermot menee
Tietääkseni vain puu voi lahota. Teräs ruostuu. Opettele vittu termit ja tule vasta sitten kirjoittamaan tänne.
Kyllä voit purkaa kaupan.
Autoliikkeitä velvoittaa tuotevastuulaki, eli auto on myyty kunnossaolevana.
Jos näin ei ole, niin kaupan voit purkaa.- Virhevastuu
koskee autoliikettä ja käytetyn auton kaupassa harvoin tulee kysymykseen kaupan purku, ensisijaisena on mahdollisen virheen korjaaminen. Eli voit unohtaa tälläiset yksipuoliset kaupanpurku ilmoitukset täysin, koska liike ei ole siihen velvollinen.
- lontiko ?
Missä on sellainen "rautalankaranettaja" jonka mielestä ei kannata korjata 9-vuotta vanhan auton ruosteita ? Vanhemmistakin ruosteita hitsaillaan ja laitetaan uutta peltiä.
- waheli
Kyllä täytyy olla suola laatikossa pidelty Sokoda vaikka oisi Fabiakin ei voi olla todellakaan niini ruosteinen jos ei ole ollut suolakaivoksessa ? Saahan auton ruostumaan nopeastikkin,mutta tuntuu aivan siltä kyseinen autokorjaamo provosoi asiaa?? Käy nyt näyttääs autoo ihan tavallisella kaverilla joka on autojen kanssa tekemisissä ollut vaikka koko ikänsä eiköhän tuo selviä Tsemppiä Skodalle
- omoim
Jos kysyjä asuu Hesassa, saattaa tuollaiselle tulla hintaa reilustikkin. Jos auton vie vaikka hyvinkäälle jollekkin pajalle, saattaa loppusumma puolittua, tai pohjoisemmassa saattaa hinta olla 1/3 siitä mitä Hesa korjaamo pyysi.
Itse korjauttelen auto Varkaudessa (mökki) ja hinnat ovat aina olleet ihan eri luokkaa kuin pääkaupunkiseudulla. Idea tuli kun satuin kysymään nokkahihnan vaihtoa lomareissulla ollessani. Olin juuri muutama päivä aikaisemmin kysynyt sen hinnan Opel merkkikorjaamolta Konalassa.
Hintaa tuli sen 1/3
- Juki111
Usein kysyttyä
Ostin kaksi viikkoa sitten autokaupasta käytetyn auton, jossa olikin kaikenlaisia vikoja. Voinko perua kaupan?
Kaupan purku tulee aniharvoin kysymykseen käytettyjen autojen kohdalla. Ja mitä vanhemmasta, halvemmasta ja ajetummasta autosta on kysymys, sitä harvemmin. Jos auto todetaan virheelliseksi, käytännössä suurin osa tilanteista hoidetaan sillä, että myyjä korjaa vian tai hinnanalennuksella.
Käytetyssä autossa voi olla käytöstä ja luonnollisesta kulumisesta johtuvia vikoja, jotka eivät ole virheitä. Virheen arviointi perustuu kokonaisharkintaan. Huomioon otetaan mm. kauppahinta, käyttöolosuhteet ja ajoneuvon ikä, ajettu kilometrimäärä sekä miten autoa on hoidettu ja huollettu.
Pääsääntö on, että autossa on virhe, jos auto ei vastaa myyjän antamia tietoja, myyjä ei ole kertonut tiedossaan olleista auton ominaisuuksia tai käyttöä koskevista olennaisista seikoista ja auto on huonommassa kunnossa kuin mitä oli perusteltua edellyttää auton hinta ja muut olosuhteet huomioon ottaen.- lantalainen
Auton osto on kuin lehmän osto. Ostin lehmän joka oli myyjän kertoman mukaan poikinut kolme kertaa. Myöhemmin selvisi lehmän poikineen viisi kertaa. En saanut hinnanalennusta enkä kaupan purkua. Samoin on käytetyn auton kauppa. Ostaessanne auton tiedätte ettei se ole uusi. Itsenne tulee tarkistaa auto. Ei ne automyyjät ryömi auton alle katsomaan löytyykö sieltä joku ruostepilkku. Itselläni on kymmenen vuotta vanha saksalainen auto. Ostin sen uutena enkä tehnyt siihen ruosteenestosuojausta. Nyt alusta on täysin ruosteessa. Kyllä se kelpaa vielä täällä maatilalla peltoautoksi. Ei siitä enää ole liikenteeseen.
- Näin on
Joku varmaan jo kirjoittanut mutta sinulla on viikon (tai oliko 2) perumisoikeus!
- Ei todellakaan
Niin kuin tuollakin on kirjoitettu, niin EI OLE olemassa mitään kaupan purkuun oikeuttavaa aikaa!!!!!!!!!!!!!
- Purkuoikeus
Ei todellakaan kirjoitti:
Niin kuin tuollakin on kirjoitettu, niin EI OLE olemassa mitään kaupan purkuun oikeuttavaa aikaa!!!!!!!!!!!!!
Seitsemän päivää. Pitäisi sinunkin se jo tietää huijari:):):)
- No ei muuten ole
Purkuoikeus kirjoitti:
Seitsemän päivää. Pitäisi sinunkin se jo tietää huijari:):):)
EI MUUTEN OLE! Kannattaisiko sinunkin ottaa asioista kerrankin selvää, niin ei tarvitse sitten narista kun on liian myöhäistä.
- että.näin
No ei muuten ole kirjoitti:
EI MUUTEN OLE! Kannattaisiko sinunkin ottaa asioista kerrankin selvää, niin ei tarvitse sitten narista kun on liian myöhäistä.
Kauppakakirjan allekirjoituksin myyjä kuittaa kauppahinnan maksetuksi ja ostaja on tarkastanut kaupan kohteen ja hyväksyy sen siinä kunnossa kuin se ostohetkellä on.
Nimi alle ja asia selvä!
Katsokaapa vain ne kauppakirjanne läpi mitä siinä pikku präntissä sanotaan.
Vielä vanhemman ja halvemman kun ostaa niin lukee: Myydään korjattavaksi.
- ei paniikkia
sehän tarkoittaakin että auto on laho jos pohjassa on ruostetta.. :D oon aika 100% varma että 2010 vuosimallin autojen pohjista löytyy ruostetta kanssa jos ei ole suojauksia vielä tehty ja iskarit, pultit jarrulevyt ja satulat ruostuu normaalistikin.
ruostesuojaukset voi hyvinkin puuttua tee ne niin ei ruostu puhki, eli lahoa.
yleisesti ottaen ostajana täytyy olla tarkkana autokaupoissa. vaihtoautoissa takuu koskee vain isoja remontteja, esim kytkin, moottori, vaihdelaatikko.- Paniikkia
Ei niissä käytetyissä autoissa ole mitään takuita olemassa, jollei tehdas takuu ole voimassa tai liike sitä erikseen halua antaa....Koittakaa nyt pikkuhiljaa tajuta.
- djflkjsdlkfjsdlf
MYYJÄN KANSSA HIEROTAAN HINTA KOHDALLEEN, SEN JÄLKEEN AJETAAN AUTOTOHTORILLE / MUULLE ASIANTUNTIJALLE NOSTETAAN AUTO YLÖS, TUTKITAAN AUTO JA JOS KAIKKI ON KOHDALLAAN, TEHDÄÄN PAPERIT PISTE.
Käytetyssä autossa voi olla mitä tahansa, mitä ei koe-ajolenkillä huomaa tai päälipuolisella tarkastelulla. Muutaman tonnin auton takia on turha alkaa edes riitelemään myyjän kanssa. Äkkiä tulee vain lisäkuluja itselle.
Tällainen tsekkaus on sadan euron luokkaa, eli ei paljon, kun puhutaan tuhansien investoinnista. Kaikissa kaupoissa on olemassa takuu, ainakin 3 kk tai puoli vuotta.
Sinuna ottaisin kyllä yhteyttä kuluttajasuoja asiamieheen tämän tiimoilta, mitä pikimmin. Vastaamattomuus ja muunlainen vetkuttelu asiassa on vain sitä että annetaan ajan kulua ja sitten sanotaan että vo,i voi asia olisi pitänyt ottaa aikaisemmin puheeksi.
Älä anna periksi, käytä seraava auto vaikka toisessa liikkeessä tai katsastusasemalla arvioitavana.- Kikki Hiiri
Onnea vaan vääntöön. Itse ostin vuosi sitten Porvoon Osla-Autosta (S-ryhmän jälleenmyyjäliike) muutamia vuosia vanhan diisselin. Puolen vuoden sisällä kaupasta auto alkoi oikuttelemaan. Auto tutkittiin jälleenmyyjällä, KTT tavarantarkastajalla sekä dieselkorjaamolla. Saldo: egr pimeä, commonrailsuuttimet pimeinä,ahtopaineanturi loppu sekä turboahdin viallinen.
Kyseisien vikojen korjaus tulisi maksamaan yli 6000€, jonka johdosta lähdin kuluttajaneuvonnan kautta selvittämään asiaa. Tätä aiemin jälleenmyyjä ei suostunut esittämääni hinnanalennusvaateeseen, eikä suostunut maksamaan penniäkään. Mistään. Kuluttaja-asiamies suositteli jälleenmyyjää suostumaan kohtuullisiin vaatimuksiini, mutta myyjä ei edelleenkään suostunut minkäänlaisiin neuvotteluihin. Tällä hetkellä auto seisoo pihassani, sillä seuraava askel olisi korjauttaa auto omaan lukuun, ja vaatia hyvitystä kuluttajariitalautakunnan käsittelyssä. Ei just nyt satu olemaan kuutta tonnia löysää.. Lausunto heillä tulee olemaan suositusluonteinen, eikä velvoita mihinkään. Joudun mitä ilmeisemmin lopulta jättämään siviilikanteen käräjäoikeuteen. Kulut kasvavat ja todennäköisesti pariin vuoteen asiaan ei tule vielä kantaa saati päätöstä.
Kannattaa katsoa mistä autonsa ostaa. Itse en enää kyseiseen puljuun astu. Toivottavasti ei kukaan sekakäyttäjäkään, ainakaan aseistautuneena.- Marmoritiskin Make
Ja paljonko autollasi on ajettu tai mikä on mittarilukema? Suuttimet, turbot, anturit ja Egr ovat kuluvia vaihto-osia jotka eivät kuulu virhevastuun piiriin käytetyissä autoissa.
- Kik De Hiir
Marmoritiskin Make kirjoitti:
Ja paljonko autollasi on ajettu tai mikä on mittarilukema? Suuttimet, turbot, anturit ja Egr ovat kuluvia vaihto-osia jotka eivät kuulu virhevastuun piiriin käytetyissä autoissa.
Juuri näin. Auto oli kuitenkin huomattavasti huonommassa kunnossa, kuin ostohetkellä kävi ilmi, eikä vastannut yleisenä pidettyä hintatasoa.Tämän lausekkeen varjolla k-asiamies puolsi hinnanalennusvaatimustani, mikä oli asianmukainen ja noudatti yleistä korvaus-ja hinnanalennuskäsitystä.
Auto on käytetty ja käytetyllä autolla on joskus ajettu. Osia menee ja osia tulee. Kusetetuksi joutuminen on taas eri juttu. Ja näillä sun näsäilyillä ei tässä ole muuta merkitystä, kuluttajariitalautakunnan sivuilta voi lukea käsiteltyjä keissejä.
Osia ei tietenkään kukaan uusien listahintojen mukaan korvaa, eikä sellaista ole esitettykään. Vaatimukseni oli 50% kustannuksista, joilla auto saadaan ikäistään vastaavaan kuntoon. - kuuluu selkeesti
" Saldo: egr pimeä, commonrailsuuttimet pimeinä,ahtopaineanturi loppu sekä turboahdin viallinen."
Tarkistuta suuttimet esim. bosch car servicessä. Jos ne ovat ok, niin säästät pitkän pennin. Korjaa EGR tai tuki ja vaihda ahtopaineanturi. Miten muuten sekä anturi että itse turbo on muka vialla? Koitapa näillä saada hommaa eteenpäin hieman järkevimmillä kustannuksilla. Selvää on kuitenkin että vialliset suuttimet ja turbo on autossa olleet myydessä joten eittämättä kuuluu autoliikkeen korjattavaksi.
- ROHJAHSKA
KULUTTAJA SUOJAA EI OLE,OIKEUSLAITOSTA EI OLE,ETKÄ SIELTÄ OIKEUTTA SAA.VIISAINTA OLISI KAIKKIEN AUTONOSTOA HARKITSEVIEN PYSYTELLÄ POIS TÄLLAISTEN OVIEN TAKAA.ALKAA HINNATKIN LASKEA JA HUIJAUKSET VÄHENEEN,SILLÄ KULUTTAJILLA ON AVAIMET KÄDESSÄ MITÄ MYYDÄÄN.
- Marmotiskin Make
Hei, jotkut provosoi tätäkin keskustelua jollain kaupan purku oikeudella ja takuu väitteillä. Kyseiset henkilöt yrittää aiheuttaa autoliikkeille ns. hankalia asiakkaita ja riitoja eli oisko jobbareiden juttuja? Siltä vaikuttaa.
- Kauppias(evp.eläk.)
Höpö höpö, 2002 mallin autoa et löydä jota ei kannattaisi korjata.
Totta on se että kuluttajasuojalaki vaati ostajalta ennakkotarkistusvelvollisuutta, joten mene vain ja tee ruostesuojaus omaan laskuusi ja kaikki on ok.- nykykauppias
Jos 2002 vuosimallin autoon ei ole tehty ruosteenestosuojausta, kyllä ne ruostevauriot täytyy ensin korjata.
- teuvo maanteiden..
Vuoden 2002 Skoda olipa se sitten Octavia tai Fabia ei voi olla pohjastaan läpiruostunut! Tuon ajan skodat ovat yksi parhaiten ruostesuojatuista autoista!
Jos kyseessä olisi ollut joku japsimerkki esim. matukka tai saksalaisista väykky niin niissähän on jo ruostetta melkein aina. - ?=)(/&%
taas on yksi sokotaan v*****tunut ihminen lisää. nämä sokotat on sitten niitä maailman parhaita autoja,- näinhän täällä julistetaan mutta totuus on toista!
- Takuu...
Yleensäkin sana "vuoden takuu" on harhaanjohtava,jos ostat tuotteen joka särkyy takuuaikana ja jota ei kannata korjata,saat takuuaikana YHDEN kerran sen vaihdettua takuuseen uuteen,jos uusikin särkyy takuuaikana niin ettei voi korjata,se menee jo sitten omasta pussista...(Clas Ohlsonin tiskiltä kuultua)
- Näinhän se menee
Ei pidä paikkaansa, voit vuoden aikana vaihtaa niin monta kertaa kuin on tarvetta. Takuuaikana vaihdettu tuote ei kuitenkaan jatka takuuta eli jos tuote menee epäkuntoon 11kk:n jälkeen saat uuden tilalle, mutta sillä on silloin takuuta jäljellä 1kk, jos takuuaika on ollut 12kk.
Clas Ohlsonin tiskilläkin se menee näin.
- fsssa
Veikkaan että kyseessä on Mazda tai Ford
- Monet läpikäynyt
Ei pidä paikkaansa, molemmissa 2002 malli eivät ole voineet ruostua läpi, Opel on huonoin tuossa ikäluokassa.
- näin se vaan on
Olisit ostanut Volvon tai Audin, ei mätäne tossa ajassa.
- juuri auton hankkinu
Tappelu ei hyödytä mitään. Kun käytetyn auton ostaa tai kun sinä sen ostit niin silloin hyväksyit auton itsellesi siinä kunnossa kuin se on. Monet autoliikkeet myy käytettyjä "ihan perus pelejä" ja ne on läpi vilastu. Sitä näkee monesti motarin poskessa ihan uusia autoja, joista rengas lentäny, kone sanonut sopimuksen irti tms. Iällä ei siis sinänsä ole merkitystä. Kaiken A ja O on se, että minkä merkkinen auto on kyseessä ja miten sitä on huollettu ja käsitelty.
- automaakari
Ostajalla on tarkastusvastuu, kyse ei ole piilevästä viasta. Ruosteisen pohjan olisit itse voinut todeta katsomalla auton pohjaa. Toisaalta tuskin olisit tajunnut sen olevan ruostetta. Kun kerta pohja oli ruosteessa auton hinta tuskin oli korkea, myyjä kai oli hinnoitellut (toivotttavasti) auton kunnon mukaan. Luulisin korjauksen olevan mahdollinen ja alustamassa suojaus, niin autosta tulee vielä käyttökelpoinen sen eliniän ajaksi. Nyt on tarkeätä, että korjaat sen pohjan välittömästi, joten vaihdossa voti sitten vielä joskus jotain saada autostasi.
- Pihiostelijä!
Ostin minäkin kymmeniä vuosia sitten käytetyn Fiat 600:n ja liikkeestä kotiin tullessa penkki putosi läpi lattian, eli pohja oli täysin ruostunut ja jopa hengenvaarallinen. Ei sitä jääty itkemään vaan mentiin rautakauppaan ostamaaan peltiä josta loeikattiin ja muotoiltiin uusi pohja biiliin ja hitsattiin kiinni ja maalattiin ja massattiin joten siitä tuli parempi kuin uusi.
Aika oli tietenkin eri kuin nyt, nythän ei mitään korjata vaan kaikki pitää vaihtaa uuteen! Keljuttaa oikein kun esim talvirenkaiden kulutuspintaa on vaikka kuinka jäljellä ja nastat kuluneet, mutta uusia nastoja ei voida laittaa kun huoltamot ovat hävittäneet nastoituskoneensa! - Kele...
Keljuttaa kun uusissa renkaissa on kulutuspintaa monta kymmentä prosenttia vähemmän kuin ennenvanhaan,hyvä kait se on sitten huutaa että renkaat kannattaa vaihtaa kun kulutuspintaa on jäljellä 4mm,käytännössä joutuisi ostamaan renkaat joka vuosi....
- tehotus
Täällä on taas aivan turhia viestejä... Jos pohja todella on korjauskelvoton, se pitää myyjän mainita. Se ei ole mitään normaalia kulumaa tuossa ajassa. Ja toisekseen, menettekö te ihan oikeasti paskaiset haalarit päällä sinne autoliikkeeseen ja rupeatte tutkimaan sitä autoa joka puolelta? Ei ole mitenkään kohtuullista vaatia sellaista asiakkaalta. Sitä pohjaa ei kuulkaas tosiaankaan tutkita kumartumalla auton alle. Sinne ei ensinnäkään näe tarpeeksi hyvin, ja sen piilevän ruosteen päällä on todennäköisesti pari senttiä kuraa ynnä muuta, joten sitä täytyisi vielä päästä rapsuttamaankin jollain. Eli suksikaa vittuun ellei ole mitään järkevämpää sanottavaa. En tiedä tuleeko valittamisella mitään korvauksia, mutta törkeä kusetus tässä on tapahtunut.
- vanhin suikkapää
Pitäisikö automyyjän mennä puku päällä sinne auton alle tutkimaan se auton pohja. Jos tuon ikäisestä autosta ei ole todistusta jälkeenpäin tehdystä ruosteenestosuojauksesta, ruostetta löytyy takuuvarmasti. Viekää se ostettava autonne puolueetomaan tarkistukseen (esim. Autotohtori) niin ei tarvitse jälkeenpäin narista selvistä korjauskohteista.
- Skoda-02
Jopas on tullu vastauksia! Auto on kyllä vuoden -02 Skoda ja todellakin läpiruostunut pohjasta (ajettu reilu 100 tuhatta). Saatiin nyt sen verran sovittua, että vien sen heidän liikkeeseen ja saavat itse tökkiä pohjaa ruuvimeisseleillä ja ihmetellä marsun kokosia reikiä.
Autoliikkeen huolto katsoo siis pohjan kunnon ja katsotaan miten autoliike tulee vastaan asiassa. Auton arvo oli 5000e ja oikean kunnon mukaan arvo on ehkä sen 1000e läpiruostuneen pohjan kera.- Fabia 2002
"Autoliikkeen huolto katsoo siis pohjan kunnon ja katsotaan miten autoliike tulee vastaan asiassa. Auton arvo oli 5000e ja oikean kunnon mukaan arvo on ehkä sen 1000e läpiruostuneen pohjan kera."
Nonnih. Siinähän se totuus ja kaiken alku ja juuri tulikin.
Jos todella olet autoliikkeestä saanut n.100tkm ajetun Skodan, vuosimallia 2002 hintaan 5000euroa, olet saanut sen halvalla.
Allaesimerkkinä www.nettiauto.com sivuston KAIKKI Skoda merkkiset autot, alle 115tkm ajetut hintoineen.
http://www.nettiauto.com/skoda/kaikki/?yfrom=2002&yto=2002&show_search=1&mileageTo=115000
Jos ja kun Skoda Fabiassa, lähes 10-vuotiaassa on ruostetta pohjassa, on se vain ja ainoastaan normaalia. Ja kun olet Fabiasi saanut markkinahintoihin nähden halvalla, voi liike mahdollisesti korvauksia vaatiessasi vedota mm. markkinahintoja edullisempaan hintaan ja tietenkin tarkastusvelvollisuuteesi, jonka olet laiminlyönyt täysin.
Autoliike tullee vastaan tosiaan senverran, että kuluttajasuojalain velvoitteet täyttäen tutkivat pyynnöstäsi auton pohjan ja tarjoavat ehkä kahvit kaupanpäälle. Sinä tulet jatkamaan matkaa Fabiallasi, jonka olet täysissä sielun ja ruumiin voimissa ostanut. Se on nyt sinun auto ja sillä hyvä, eikä liikkeen tarvitse sinun autoasi alkaa ehostelemaan, saati kauppaa purkamaan. - marttiskeidaaja
Fabia 2002 kirjoitti:
"Autoliikkeen huolto katsoo siis pohjan kunnon ja katsotaan miten autoliike tulee vastaan asiassa. Auton arvo oli 5000e ja oikean kunnon mukaan arvo on ehkä sen 1000e läpiruostuneen pohjan kera."
Nonnih. Siinähän se totuus ja kaiken alku ja juuri tulikin.
Jos todella olet autoliikkeestä saanut n.100tkm ajetun Skodan, vuosimallia 2002 hintaan 5000euroa, olet saanut sen halvalla.
Allaesimerkkinä www.nettiauto.com sivuston KAIKKI Skoda merkkiset autot, alle 115tkm ajetut hintoineen.
http://www.nettiauto.com/skoda/kaikki/?yfrom=2002&yto=2002&show_search=1&mileageTo=115000
Jos ja kun Skoda Fabiassa, lähes 10-vuotiaassa on ruostetta pohjassa, on se vain ja ainoastaan normaalia. Ja kun olet Fabiasi saanut markkinahintoihin nähden halvalla, voi liike mahdollisesti korvauksia vaatiessasi vedota mm. markkinahintoja edullisempaan hintaan ja tietenkin tarkastusvelvollisuuteesi, jonka olet laiminlyönyt täysin.
Autoliike tullee vastaan tosiaan senverran, että kuluttajasuojalain velvoitteet täyttäen tutkivat pyynnöstäsi auton pohjan ja tarjoavat ehkä kahvit kaupanpäälle. Sinä tulet jatkamaan matkaa Fabiallasi, jonka olet täysissä sielun ja ruumiin voimissa ostanut. Se on nyt sinun auto ja sillä hyvä, eikä liikkeen tarvitse sinun autoasi alkaa ehostelemaan, saati kauppaa purkamaan.Tuota hait myynnissä olevia, myytyjä alle viiden tonnin skodia on paljon koska eihän uutena 15 000 maksanut auto voi olla kymmenen vuoden kuluttua kalliimpi. Itse ostaisin viidellä tonnilla 2002 9-5 Saabin enkä mitään Skeidaaa - jiisus!
Eli autoa ei ole myyty halvalla vaan helvetin kalliilla, oikea hinta on 2000-3000. - Fabia 2002
marttiskeidaaja kirjoitti:
Tuota hait myynnissä olevia, myytyjä alle viiden tonnin skodia on paljon koska eihän uutena 15 000 maksanut auto voi olla kymmenen vuoden kuluttua kalliimpi. Itse ostaisin viidellä tonnilla 2002 9-5 Saabin enkä mitään Skeidaaa - jiisus!
Eli autoa ei ole myyty halvalla vaan helvetin kalliilla, oikea hinta on 2000-3000.Hakukriteereinä tässä keskustelussa esiintuodut faktat;
skoda
2002
alle 11500km ajetut
Mikä mielestäsi meni esimerkkihaussa väärin?
Onhan nyt kuitenkin todistettavasti niin, että kyseinen valittaja on saanut Skodansa markkinahintoihin nähden halvalla?
On.
Onhan myös niin, että tässä keskustelussa on todennettu, että kyseinen valittaja on jättänyt kuluttajasuojalain velvoitteen, auton tarkastamisvelvoitteen, tekemättä?
On.
On siis päivänselvä asia, ettei liike ole kaupanpurku tai edes korvausvelvollinen tässä kyseisessä asiassa. - höpöhöpös
Fabia 2002 kirjoitti:
Hakukriteereinä tässä keskustelussa esiintuodut faktat;
skoda
2002
alle 11500km ajetut
Mikä mielestäsi meni esimerkkihaussa väärin?
Onhan nyt kuitenkin todistettavasti niin, että kyseinen valittaja on saanut Skodansa markkinahintoihin nähden halvalla?
On.
Onhan myös niin, että tässä keskustelussa on todennettu, että kyseinen valittaja on jättänyt kuluttajasuojalain velvoitteen, auton tarkastamisvelvoitteen, tekemättä?
On.
On siis päivänselvä asia, ettei liike ole kaupanpurku tai edes korvausvelvollinen tässä kyseisessä asiassa.Et tainnut hokata että tarkoitin MYYTYJEN hintoja, en niiden jotka on myymättä!
- Fabia 2002
höpöhöpös kirjoitti:
Et tainnut hokata että tarkoitin MYYTYJEN hintoja, en niiden jotka on myymättä!
Ohessa KAIKKI myydyt Fabiat 2002, alle 115000km ajetut.
Keskihinta 5590euroa, eli ei lähelläkään sinun 2-3tuhattasi.
Skoda Fabia (1.4) 1.4 i ACTIVE Aj 71 Tkm JUURI KATSA...
2002
71 000
4 750 €
04-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4-16 Active 4d
2002
75 000
8 990 €
07-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic 5d
2002
77 000
6 500 €
03-2011
Skoda Fabia (1.4) Combi 1,4 Comfort 50kW
2002
82 000
6 890 €
02-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 MPI FARMARI, VÄHÄN AJETTU JA SIISTI...
2002
83 000
5 900 €
01-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic 5d
2002
86 000
5 980 €
06-2011
* Skoda Fabia (1.4)
2002
86 917
3 900 €
04-2011
* Skoda Fabia (1.4)
2002
86 917
4 700 €
03-2011
Skoda Fabia (1.4) * Aj. vain 87tkm * 1-omistaja * Huoltoki...
2002
87 000
4 990 €
05-2011
Skoda Fabia (1.4) Sedan 1,4 Classic 50kW
2002
88 000
5 700 €
03-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 i 16V SEDAN Aj. vain 92 tkm, huoltok...
2002
92 000
5 950 €
04-2011
Skoda Fabia (1.2) 1.2 Classic 5d
2002
93 000
5 900 €
04-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic STW 5d
2002
95 000
6 420 €
02-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic STW 5d
2002
95 000
6 480 €
05-2011
* Skoda Fabia (1.4) 74 kW
2002
100 000
4 200 €
05-2011
* Skoda Fabia (1.4) 1.4 4D -02/02
2002
100 000
5 000 €
01-2011
* Skoda Fabia (1.2)
2002
101 000
3 900 €
03-2011
* Skoda Fabia (1.4)
2002
104 700
4 500 €
05-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic 5d 44kw
2002
108 000
5 590 €
06-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic 4d
2002
113 000
4 890 €
05-2011
Skoda Fabia (1.4) 1.4 Classic STW 5d
2002
114 000
4 990 €
06-2011
- yarismies88
Autoa ostettaessa ostajalla on oikeus tutustua autoon kaikin puolin Ruostunut pohjan pystyy kyllä näkemään auton alle menemällä eikä siten ole kuluttaja suojalain mukainen piilovika, samoin ovien ja luukkujen ruostevauriot jotka voidaan havaita katsomalla.
2002 sdodan pohja ei voi ruostua puhki,mutta pinta ruostetta sen sijaan voi olla-vähemmän kuin esim 98 ,mallisissa toyotassa tai japanilaisiisa. Itellä ostettu 99
mallin yaris pohja ruosteessa ja löytyi yksi reikä , paikattuaan sen on ajettu vuoden verran ja vielä ei ole tullut lisää reikiä, ruoste toki tulee jo läpi massasta.
Katsastushan sen kertoo minullekkin löytyykö reikiä lisää(: Kyllä tuon ikäisen auton hitsaaminen tulee kysymykseen jos auto kunnossa muuten, Pohjan suojaamisella ja korjaamisella saadaan vuosia autoon elin ikää lisää ennen
seuraavaa hitsausta toki. :) Veikkaa 5-10 vuotta jopa :)- surureunat
Sattumoisin Nettiauton myydyistä löytyy tietoihin täsmäävä Fabia (ei tietysti välttämättä sama yksilö), jonka kuvista ainakin itseäni pisti silmään "surureunat", eli helmakotelot on maalattu/massattu mustiksi. Tuo on yleensä merkki jonkun sortin ruostekorjauksista tai -piilotuksista.
Tietysti käyttöolosuhteet vaikuttaa, mutta yleisesti Fabia ei pitäisi olla mitenkään herkkä ruostumaan, itseltänikin meni samanikäinen Fabia vaihtoon noin vuosi sitten, ja ainakin se oli alustaltaan käytännössä täysin ruosteeton, vaikka mitään ylimääräisiä suojauskäsittelyitä tai ihmeempiä alustanpesuja ei koskaan tullut tehtyä.
- nbt4ognå
onhan sitä tehtaalta voinu tulla susi,kuten meidän perhe auto touran.On pidetty hyvin,mut takaluukku,toinen etulokari,katto tuulilasin ylä reunan takia maalattu/uusittu takuuna.Nyt mennään näyttää toista etulokaria ja koska ekat mädät/maalikuplat/maalin irtoamiset tapahtu jo n 3v ja 60tkm ajalla,lupasvat et takuuseen menee tästä eteenpäin lähes kaikki ruosteongelmat.Ei ajettu montaa kilomertiä hiekkatiel koko käyttö aikana(ajettu ny 110 tkm)ei edes paria kiven iskemää enemmän konepellis(joka lienee maalipinnaltaan näköjään onnistunu)ja ovissa nuppineulan kokoisia maali kuplia muutama per ovi.Helmat huippu iskus,kuten takalokarin kaaret ja noitten nyt ekana luulis ruostuvan.
- että.näin
Vähän aiheen sivusta, mutta kun ostaa uuden (ei uuden käytetyn) auton. Pitäisi se aina ajaa suoraan ruostesuojattavaksi. Tämä pitäisi tehdä joka autolle merkistä ja mallista riippumatta. Jo ruostumaan alkaneen auton ruostesuojaaminen on vain ruosteiden suojaamista. Ei ruosteelta suojaamista.
Mitä vanhempi auto niin sitä selvemmin näkee eron muihin saman ikäisiin korin kunnossa. - Skooda-02
Sain autoliikkeeltä toisen auton eli loppu hyvin tässä jutussa.
- KuusamonIrviLeuka
lahon auton? ostitko keneltä. :D
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Theermannilla kulkee!
Vouti vie kaiken mikä mieheltä irti lähtee ja palstan naiset syyttävät tilanteesta kilpaa eri naisia. Miehellä on elämän1147457- 505598
Esivaihdevuodet, menopaussi
https://www.pihlajalinna.fi/palvelut/yksityisasiakkaat/terveys/esivaihdevuodet-eli-premenopaussi Täällä kun puhutaan pa623132Tänään taas tuli pari-kolme juttua
Jotka niin mielelläni jakaisin sun kanssa. Niin paljon elämää jaettavana ja niin selkeä paikka sinulle. Mutta ymmärrän72613Kuhmo tekisi perässä
Lomauttakaa kaupungin talolta turhat lattiankuluttajat pois, kuten naapuripitäjä101608Suomi julkaisi varautumisoppaan
Että sellanen tappaus. Kun kriisitilanne iskee, niin on mentävä nettiin ja luettava ohjeet suomi.fi -sivuilta. Onkohan j2011457Olen jälleen pahoillani
Harjoittamastani henkisestä väkivallasta palstan välityksellä. Kyllä ne voi vaikuttaa jotenkin mieleen, vaikka ei itsell931119Ukraina sai luvan vastata ohjuksin Venäjän lueelle
Mediatietojen mukaan Yhdysvallat on antanut Ukrainalle luvan iskeä pitkän kantaman ohjuksilla Venäjälle. Ylen kirjeenvai3261093Miksi putin ei valinnut ensimmäiseksi kohteekseen Suomea?
Olisiko ollut sittenkin helpompi kohde?2451058Oot vaan niin hellä
Ja lämmin luonteeltasi, että rakastan sitä yli kaiken. Oot ehkä tietämättäsi auttanut mua todella paljon. Auttaisit tämä30936