Ammattivalittajat kuluttajaneuvojien ja autoliikkeiden riesana.

ennenkuin valitat...

Muutamia poimintoja vapaasti lainaten http://www.taloussanomat.fi/kauppa/2011/06/19/katso-miksi-kaytetyn-auton-osto-menee-pieleen/20118598/12

"Kynnys valittaa on pienentynyt. Ihmiset valittavat nykyään kaikesta enemmän, kuten vaikka koulussa opettajista. Autoalanyrittäjä on törmännyt autokauppiaan urallaan myös ammattivalittajiin. Uhkailtukin on."

"Johtava kuluttajaoikeusneuvoja kertoo, että valitusten kirjo eri vioista on laaja.
Kuluttajaneuvojan mukaan ostajien odotukset ovat joskus liian kovat – he vaativat käytetyn olevan kuin uusi.
Kuluttajaoikeusneuvojan mukaan osa valituksista saattaa olla sellaisista virheistä, jotka ostajan olisi tullut havaita jo autoa ostaessaan.
Sitten on jonkin verran ns. kuluvista osista tulevia valituksia. Ne eivät oikein ota menestyäkseen, jos ne riitautetaan.
Osa valituksista koskee autoihin tulleita yllättäviä vikoja. Käytetyissä autoissa monesti joutuu käymään tapauskohtaista rajanvetoa siitä, mikä on minkin osan luonnollinen käyttöikä. Esimerkiksi vaikka sellainen tapaus, jossa auto on vuoden 2005 mallia. Kahden kuukauden jälkeen ostosta autosta menee nokka-akseli ja vesipumppu. Korjauskulu siitä olisi noin tuhat euroa. Kuluttajaa harmittaa ja hän haluaisi, että myyjä maksaisi sen. Vaikka nämä eivät ole samalla tavalla kuluvia kuin jarrupalat, niin vuoden 2005 mallissa voi jo ajatella, että muitakin osia voi mennä rikki.
Tämmöisessä tapauksessa suosittaisin, että jos myyjä tulee puolella korjaushinnasta mukaan, niin se on jo aika hyvin.

Kuluttajaoikeusneuvojan mukaan tahallinen väärien tietojen antaminen tai asioiden salaaminen on vähentynyt autokaupassa. Esimerkiksi kilometrimittarin ruuvailu on vähentynyt valituksen aiheena. Näin käynyt myös auton vuosimalliin liittyneille epäselvyyksille. Myöskään ennen ongelmana olleista käytetyistä tuontiautoista ei tule nykyisin kovin paljon valituksia."

" Autoliikkeen vastaantulo korjauksien maksussa riippuu niin vian luonteesta kuin auton iästäkin. Esimerkiksi moottorin rikkoutuessa liike tulee korjauskuluissa vastaan esimerkiksi kymppitonnin autossa, mutta ei vaikkapa vanhemmissa ja enemmän ajetuissa 2 000 euron hintaluokan autoissa.
Mitä vanhempi auto, sen vähemmän autokauppiaan intressissä on tulla vastaan sen korjauskuluissa.
Vastaantulo korjauksien maksussa riippuu niin vian luonteesta kuin auton iästäkin. Tässä on vanha sanonta, niin metsä vastaa kuin sinne huudetaan. Asiallinen asiakas saa hyvää palvelua."

41

1344

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kiitos Jami
      • aloittaja-x

En ole Autosilta / Jagron palveluksessa, jos sitä tarkoitit.

Halusin vain tuoda esille yleisen ongelman, johon niin kuluttaja-asiamies, kuin autoliikkeetkin törmäävät lähes päivittäin; pöhkö-kuluttajaan.

• Joku valehtelee

Miksi sitten olit poistanut tekstistä Autosilta Jagro Espoo liikkeen omistajan eli Jami Multisilta nimen monesta eri kohdasta?

• aloittaja-x

Huomasitko myös, että sieltä puuttuu myös kaksi muutakin nimeä?
        Toinen on kuluttajaoikeusneuvoja ja toinen Vehon henkilöstöä.

Tein vain koosteen kyseisestä uutisesta, kuten alussa mainitsin: poimintoja, vapaasti lainaten.

Koosteessa, joka siis uutisesta lainattua, halusin tuoda ongelmakohdat omalla painotuksellani esille ja vieläpä tuon koko uutisen linkin laittaen, josko joku sen kokonaisuudessaankin tahtoo lukaista.

• Kuules nyt Jami

Et ole ainoastaan poistanut nimeä, vaan olet korvannut sen sanalla "autoalanyrittäjä".

Artikkeli: "Multisilta on törmännyt autokauppiaan urallaan myös ammattivalittajiin. Uhkailtukin on."

Sinun versiosi: "Autoalanyrittäjä on törmännyt autokauppiaan urallaan myös ammattivalittajiin. Uhkailtukin on."

• onko jami hannele?

Kuten oli poistettu/korvattu myös toinen nimi:

Artikkeli: "Korkaman mukaan ostajien odotukset..."

Vapaasti lainaten versio: "Kuluttajaneuvojan mukaan ostajien odotukset ovat joskus liian kovat – he vaativat käytetyn olevan kuin uusi."

• Jos ei jagro niin

Aloittajan on pakko olla Ässäparin myyjä kun täällä itkee että ilkeät asiakkaat kiusaavat ja valittavat turhasta mutta sen siitä saa kun kusettaa ihmisiä myymällä ajokelvottomia romuja jotka katsastettu viinapullolla.Kuka teitä pakottaa pitämään pystyssä sitä niin kutsuttua autoliikettänne jonka oikea nimi olisi romuttamo ei muutakun pillit pussiin ja lappu luukulle.

• aloittaja-x

Sinä olet sairas, hakeudu hoitoon.
        Kukkan ei ole tässä keskustelussa "itkenyt", kyseinen uutisointi on taloussanomat lehden uutinen.
        Itkijät ja valittajat ovat uutisoinninkin mukaan kuluttajat, jotka kuvittelevat käytetyn auton ostaessaan liikoja sen toimivuudesta.
        Se on myös sairasta.

• aloittaja-x

Kyllä se on hauskaa kusettaa tyhmiä ihmisiä just eilenkin myin 2003 Corollan yksinhuoltaja äidille ja koska kyseessä oli tyypillinen naishenkilö joka ei ymmärtänyt autoista yhtään mitään niin jätin kertomatta auton muutamat pikkuviat taas tuli tehtyä voittoa pikkasen ja nyt jos mamman Corolla hajoaa niin ei ole minun ongelmani ostakoot seuraavalla kerralla uuden auton tai kulkekoot bussilla.Tätä olen harrastanut jo 20 vuotta ja nyt omistan hienon omakotitalon ja kesämökin järvenrannalta jonne menen välillä piiloon jos asiakas jota olen kusettanut alkaa hankalaksi on tää rehellisen autokauppiaan elämä välillä hankalaa.

• kauppiaiden puolesta

Hyvä, että näitä uutisoidaan. Kyllä ihmisten pitäisi hieman paremmin (ja ennenkaikkea oikeellisemmin) olla tietoisia käytettyä autoa ostaessaan omista oikeuksistaan ja myös velvollisuuksistaan mm. tarkastaa auto ja koeajaa riittävän tarkasti.
      Usein vaan ostetaan auto, liian vähällä koeajolla ja tutkimisella (ei se liikkeenharjoittaja reippaasta ja riittävästä koeajosta suutu, päinvastoin) olettaen, että kyllä se liike sitten viikon kahden päästä laittelee autoa omalla kustannuksellaan uudenveroiseksi.
      Se kun ei kuluttajalakien mukaan vaan ihan niin mene.

• Turmiola Tommi

Nykyään ei suuri osa miehistäkään ymmärrä auton päälle tuon taivaallistakaan, naisista puhumattakaan. Nykyajan autot ovat niin korkeaa teknologiaa, ettei niille tee-itse mies tehdä juuri muuta kuin vaihtaa pyörät. Joten mistä hitosta ostaja tietää, mihin hänen pitäisi kiinnittää huomiota. Mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Lisäksi on paljon merkki ja mallikohtaisia tyyppivikoja, jotka pitäisi osata tarkastaa.

Kyllä minun mielestäni auto täytyy voida uskaltaa ostaa ilman, että hankkii ennen ostamista mekaanikon pätevyyden.

• kauppiaiden puolesta
        Turmiola Tommi kirjoitti:

Nykyään ei suuri osa miehistäkään ymmärrä auton päälle tuon taivaallistakaan, naisista puhumattakaan. Nykyajan autot ovat niin korkeaa teknologiaa, ettei niille tee-itse mies tehdä juuri muuta kuin vaihtaa pyörät. Joten mistä hitosta ostaja tietää, mihin hänen pitäisi kiinnittää huomiota. Mikä kuuluu asiaan ja mikä ei. Lisäksi on paljon merkki ja mallikohtaisia tyyppivikoja, jotka pitäisi osata tarkastaa.

Kyllä minun mielestäni auto täytyy voida uskaltaa ostaa ilman, että hankkii ennen ostamista mekaanikon pätevyyden.

"Kyllä minun mielestäni auto täytyy voida uskaltaa ostaa ilman, että hankkii ennen ostamista mekaanikon pätevyyden."

Kyllä sen normaaliälyinen henkilö uskaltaakin ostaa.

Kyse onkin tässä uutisoinnissa vajaaälyisistä tai muutoin vaan "ammattivalittajista", joilla ei mitään todellisuudentajua.

Ei voi millään olla todellista tai täysjärkisen puuhaa tälläkin palstalla esiin tulleet kitinät tyyliä "katalysaattori rämisee" (ja liikkeen pitäisi korjata) tai "ilmastoinnin kompura rikki 600tkm ajetussa autossa" (ja liikkeen korvausta kysellään)...

Ostajalla on lain mukaan ___velvollisuus___ (lue: VELVOLLISUUS, ei oikeus, vaan VELVOLLISUUS) tarkastaa riittävässä määrin ostonkohteena oleva käytetty auto.

Tyyppivikalistoja on saatavilla netissä.
        Normaali / riittävä koeajo kyllä riittää auton ajokunnon arviointiin ja suurinosa Suomen yli 2tuhannesta autoliikkeestä toimii rehellisesti ja vastuuntuntoisesti, kertoen kysyttäessä auton tyypilliset vikakohteet ja seuraavat mahdollista huoltoa vaativat kohteet ne tietäessään.

• Näinhän se on

Tuo on kyllä totta, että auto pitäisi voida uskaltaa ostaa ilman, että hankkii ennen ostamista mekaanikon pätevyyden.

Autot ovat kuitenkin aika hintavia ostoksia yleensä. Ja miksei autokaupat voisi rehellisesti vioista kertoa ja antaa asiakkaan päättää haittaako häntä kyseiset viat ja onko varaa laittaa heti niihin korjauksiin rahaa. En halua kuitenkaan yleistää, kyllä rehellisiäkin autokauppoja on.

Ongelmat asiakkaan ja myyjän välillä tulee juurikin silloin kun tuote ei vastaa sitä mitä sen on pitänyt olla.

• myyjä

Totta , eivät ymmärrä mutta valittaa osaavat.
        Tässä hiljakkoin eräs asiakas särki autostaan moottorin oli kylmäkäynnistyksen yhteydessä syttynyt öljynpaineen merkkivalo no kaveri oli sammuttanut autonsa ja lyönyt uudestaan tulille ja mennyt sisälle kaikessa rauhassa ett saa auto lämmetä sillä aikaa
        Seurauksena mäntävauriota ,katkenneita venttiilejä ym.kivaa ... Kyseessä eräs premium merkki ahdetulla bensakoneella ikää noin viitisen vuotta . Kaveri vaikutti varsin pettyneeltä kun nyt tuolla tapaa moottori kailahtaa ja lupasi olla ko.merkin maahantuontiin yhteyksissä jos vaikka osallistuisivat talkoisiin. Eli missä ns.terve maalaisjärki kysyn vaan ?

• ei pakko myydäkään

Lähes jokainen autoliikehän kohtaa tällaisen turhanvalittajan jossain vaiheessa.

Riesa hänestä tulee silloin, kun hän ei ymmärrä puhetta.
      Ei autoliikkeen edustajan puhetta, eikä edes kuluttajaneuvojan puhetta.
      Silloin kyseessä on "minä-itte-tiiän"-luupää, jollaisen kanssa ei kauppaa pidä lähteä tekemään alkujaankaan, jos sellaisen tunnistaa jo kaupantekohetkellä.
      Hankala ostaja kauppahetkellä = suurella todennäköisyydellä "ammattivalittaja" myös jatkossa.
      Helpompi on jättää auto myymättä tällaiselle ja odottaa järjissään olevaa ostajaa; niitä kun on suurinosa autoa ostavista.

• Turmiola Tommi

Se on hyvä, että näitä valittajia on. Autokauppiaat ovat tunnetusti kusettajien aatelia, joten on hyvä pitää ne varpaillaan. Ne eivät häpeile kusettaa, kun paikka tulee, joten on aivan turha vuodattaa krokotiilin kyyneleitä.

• aloittaja-x

Hei vaan!
      Minä olen tuo "aloittaja-x" ja voin kertoa, etten ole koskaan tavannut en Ässäparit Oy:n enkä Jagro Oy:n henkilöitä... "poikia", kuten hauskasti kuvailit.

Suomessa (kuten muuallakin maailmassa keskimäärin) kusettamalla ei yrittäjän pitkälle taival vie.
      Suomessa (kuten muuallakin maailmassa keskimäärin) autokaupalla toimeentulonsa saavat yrittäjät ovat keskimääräisesti rehellisiä, normaaleja kansalaisia / yrittäjiä, joista kyllä karsiutuvat pois epärehelliset koijarit "kun oikein silmiin katsotaan"... biisiä lainatakseni.

Itse viestiketjuun:
      Tottakai asiasta pitää sanoa. Tottakai autoliike, joka toiminut jo "palan aikaa" tahtoo toimia jatkossakin ja asialliset huomautukset otetaan vakavasti ja mahdollisimman nopeasti ja asianmukaisesti hoidetaan kuntoon.
      Mutta; kuten uutisointi kertoo, on myös "ammattivalittajia", joille on pakko sanoa ei.

• jokapäivä valittajat

Kesän helteet sulattavat autonostajien päät ja kun syksy koittaa,alkaa itku ja valitus, kun lomakin loppuu ja sorvi kutsuu... tietenkin katkaisuhoidon kautta, että töihin taas kykenee.

• Helppo asiakas

Itse joitakin autoja ostelleena on sopimuksessa aina ollut jokseenkin tämän tyylinen lauseke: "ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen ja hyväksyy sen siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on".

Tuon alle kun olen nimen raapaissut niin olen kyllä ymmärtänyt mitä se tarkoittaa, enkä ole koskaan valittanut perään kun olen tiennyt minkä olen ostanut ja millä ehdoin.

Sen sijaan voisin kyllä hyvin ymmärtää valitukset mikäli kyseessä on uusi käyttämätön ajoneuvo joka ei toimi kuten pitää tai on puutteita.

• se oikea aloittaja-x

"ostaja on tutustunut kaupan kohteeseen ja hyväksyy sen siinä kunnossa kuin se kaupantekohetkellä on".

Tuon alle kun olen nimen raapaissut niin olen kyllä ymmärtänyt mitä se tarkoittaa..."

Juuri näin.

• kuluttajako kingi?

Ostaja, eli kuluttaja ei ole eikä saa olla "kuningas".
      Ostaja, eli asiakas, ei ole aina myöskään oikeassa.

Ja näitä ammatti- tai muuten vaan tietämättömiä valittajia kyllä riittää.

!!
      Ottakaa hyvät ihmiset selvää oikeuksistanne ja velvollisuuksistanne käytetyn auton kaupassa, ennenkuin lähdette autokaupoille.
      !!

Käytettyjä autoja myyvä liike ei ole mikään Hobby Hall, eikä paikallinen K-Market.
      Ei sinne noin vain palautella autoa millään 7-päivän palautusoikeus (=täyttä tuubaa, sellaista lakia ei ole olemassakaan) tai 6kk takuu (= täyttä tuubaa, ei käytetyssä autossa vaan ole takuuta, sanoo laki) eikä korjautella mitä sattuu vikoja automaattisesti myyjäliikkeen laskuun (=lähinnä kai urbaani legendaa, liittyen johonkin muka-takuu-käytetyssä autossa) ...se ei vaan mee niin ja piste.

• vvolvo

Osta käytetty Volvo, joka on "Volvo Selected". Viikon palautusoikeus kuuluu mukaan.

• KAIKKI maksaa!
        vvolvo kirjoitti:

Osta käytetty Volvo, joka on "Volvo Selected". Viikon palautusoikeus kuuluu mukaan.

Luitko "Volvo Selected" -takuun ehdot tarkemmin?
        Käsititkö myös, mitä ne tarkoittavat mm. tuo mainitsemasi "palautusoikeus"?
        Ja ennenmuuta; käsitätkö, että tuo ei suinkaan ole mikään ilmainen palvelu.

• Ennenkuin ostat...

Aloituksessa hyvä Taloussanomien linkki.
      Tuon ja siihen liittyvän kuluttajasuojalain pykälät käytetyn auton ostossa kun jokainen viitsisi lukea, ennenkuin lähtee edes autokaupoille, niin olisi pikkuisen helpompi kaikkien olla ja elää...

Käsittämätön kulttuuri on kehkeytynytkin nykyihmisille, että edes kuvitellaan käytetyssä autossa olevan automaattisesti jokin "takuu" tai pässeimmät vielä kuvittelevat olevan "viikon palautusoikeus"!?

Palautusoikeus on postimyynti / Hobby Hall ja Ellos tuotteilla, ei autokaupassa koskaan.
      Naurettava ajatuskin.

Ja kukaan ei voi 100% taata, että käytetyssä autossa ei olisi vikoja / ruostetta tai että se menee 100% seuraavasta katsastuksesta heittämällä läpi.
      Autostahan voi mitä tahansa hajota vaikka samana päivänä; jarruvaijeri, polttimo, ilmamassa-anturi, tuulilasi, rengas, sähkölasinnostin, keskuslukitus... mitä vain. Ja tällaista tapausta varten on olemassa kuluttajansuojalaki (liike-yksityinen välisissä kaupoissa) jossa varsin selkeästi rajataan virhevastuun piiriin kuuluvia vikoja ja myös tapaukset, jotka eivät milläänmuotoa kuulu liikkeen korvattaviksi.

Opetelkaa oikeutenne ja myös velvollisuutenne, ennenkuin valitatte.

• ei hobbyhall

Ihmiset sekoittavat liian usein ja liian heppoisesti käytetyn auton kaupan mm. postimyyntiin jne. joissa on palautusoikeus.
      Samoin kuin automyynti ei myöskään ole kirpputorimyyntiin verrattavaa, vaikkakin kyseessä kaytetty tuote.

Käytetyn auton kaupassa pätevät ihan eritellyt/omat lait, niin myyjän kuin ostajankin kannalta, jaotellen vielä yksityisten välinen autokauppa ja yksityinen-liike välinen kauppa.

Kyllä viisasta olisi jokaisen tuntea kyseiset lait, ennenkuin lähtee vaahto suupielistä kuohuen valittamaan yhtään minnekään.
      Viimeistäänkin valitusta edes harkitessaan (vaikkakin silloin jo todennäköisesti myöhäistä) kannattaa tutustua lakiin käytetyn auton kaupassa.

Se ei vaan ihan aikuisten oikeesti mene niin, että liike automaattisesti hoitelee viat ja kuluttaja olisi jonkinasteinen "kuningas".

• valivalivalivali

Sen vaan huomaa, että kun ostetaan tappiinsa velkainen auto, niin herkässä on valittaminen, kun on rahat loppu p*rse auki ja autossa jotain vikaa.

Älkää ostako autoa lainkaan, jos ei varaa sen ylläpitoon!
      Ei se liikkeen tehtävä ole pitää sitä kunnossa, sehän on teidän auto!?

• Riesoja ovat.
    • Q-palsta.

Kuluttajien epävarmuus omasta taloudesta näkyy myös autokaupassa.

Vuosi pari sitten käytetyn auton ostajista vain 1- 10:stä kyseli "minkäslainen takuu" ja nyt lähes puolet kysyy tätä, toki suurinosa ymmärtää ettei käytetyssä ole takuuta, ellei maksullisia takuita haluta ostaa mukaan autoon.

Toinen merkillepantava seikka; vaihdossa tarjottavat useammin ja enemmän rikki ja huollon tarpeessa, kuin aiempina vuosina, autoissa ei yllättäen ole kuin allaolevat renkaat, soitin on silminnähden juuri vaihdettu halvempaan jne. vaihdossa tulevan "halvennuksia" tehty.

Lisäksi tätä rikki mennyttä ja välittömän huollontarpeessa olevaa ollaan vaihdattelemassa suunnilleen samanlaiseen, mutta ehjään, tietenkin.
      Oletetaan, että autoliike tekisi kaupan satasen parin välirahalla, kun realistinen väliraha autojen kunnot ja markkina-arvot tarkistaen olisi tuhansia.

Samoin kuin ollaan ostamassa tonnin-parin-kolmen autoa jonka pitäisi olla virheetön.
      Ei ymmärretä, että se ei todellakaan voi täysin virheetön ja uudenveroinen enää olla. Siinä ei välttämättä ole uusia renkaita, juuri tehty suurta huoltoa tai ainakaan siinä ei ole sitä "takuuta".

Auto voi kuitenkin olla täysin kelvollinen vielä vuosiksi käyttöautona.

Mutta aivan järjetöntä on olettaa, että autoliike tai kukaan muukaan Suomen lakien mukaan toimiva taho sitä kaupanteon jälkeen lähtee parsimaan sen paremmaksi, kuin se oli koeajolla ja kaupanteon hetkellä.

"Takuun" peräänkuuluttaminen tuntuu mielenvikaiselta ja on tämän keskustelun aloituksen mukaista "ammattivalittamista" tai järjenköyhyyttä.

• Oikeuteenko?

Tässäkin käännetään aloitusteksti suunsoittajien toimesta ihan keksitysti kohdistumaan yhteen autoliikkeeseen ja sen toimitusjohtajaan... olisikohan ihan pikkuisen ylitetty "sananvapauden" rajat?

Kyllä, eikä ihan vähänkään...

• huijattu

No joo.tuskin kuitenkaan ihan kaikki on potaskaa.mitä tänne kirjoitellaan.itse en astu koskaan kyseiseen liikkeeseen.ja takaan,että olis kannattanu olla mulle valehtelematta.ja ns.kusettaa.varmasti.tulee enemmän tappiota katoavien asiakkaiden myötä.ku ois mun auton viat maksanu korjata.jotka oli autoa ostaessa.mitkä ois kyllä pitäny tajuta tarkastaa.mutta idiootti luotin myyjään.joka vakuutteli.ettei autossa ole mitään vikaa.asianajaja ihmetteli kovasti kyseistä toimintaa.ja kauppakirjaa.ja ns.hintojen muokkauksia kauppakirjaan.no tämä asia selvitetää loppuun asti.

• Ammattivalittaja?

"ku ois mun auton viat maksanu korjata.jotka oli autoa ostaessa.mitkä ois kyllä pitäny tajuta tarkastaa."

Mikä ongelma?
      Itsekin tuossa myönnät LAIMINLYÖNEESI OSTAJAN TARKASTUSVELVOLLISUUDEN, joten viat ovat ihan sinun itse maksettava.

• kauppiaan kokemus

Köyhyys lisää valitusherkkyyttä.
      P*rseaukiset pillittää jo selkeistä kulutusosista.
      Pitäisi tonnin kikkareen olla uudenveroinen.

Ps.
      Terveisiä sinne Jyväskylän suuntaan. Pahoittelen, että 1300eurolla ostamasi Ford Fiestan alapallonivel oli väljistynyt. Pahoittelen, että jouduit ihan itse tuon 30euron osan ostamaan ja asentamaan.

Erityisesti pahoittelut omasta puolestani kuluttaja-asiamiehelle (naishenkilö) joka joutui tämänkin asian tiimoilta lähettelemään useita sähköposteja ja puhumaan useita puheluita; täysin päivänselvästä ja turhasta asiasta.
      Asiakas kun ei meinannut millään uskoa, että käytetyssä tonnin kiulussa ei ole täystakuuta.

• Kauppias toisaalta.

Oikein asiallista tekstiä aloituksessa ja nimenomaan ammattilaisten sanoin kuultuna.

Nyky yhteiskunta on vinoon rakentunut ja yksittäisellä ihmisellä ei tunnu olevan mitään vastuuta omasta elämästään. Tai näin monet ainakin kuvittelevat olevan.

Kuluttajansuojalaki / virhevastuulaki käytetyn auton kaupassa on ok, estää alalla toimivien mätäpaiseiden, rötöstelijöiden huijauksia ja petoksia.

Myös rehellisesti toimivien autokauppiaiden turvana ja onneksi on tuo LAKI olemassa, ettei nyt ihan päättömäksi pääse riistäytymään nämä jo suoranaista hulluutta hipovat ostajien vaatimukset käytetyn auton kyseessä ollessa.

Uusia ne eivät ole, eivät uudenveroisiakaan, mutta jokainen rehelliseen toimintaan pyrkivä, kannattavaa autokauppaa tekevä autoliike pyrkii parhaansa mukaan myymään mahdollisimman hyväkuntoisia autoja.
      Virheen sattuessa, jokainen rehdisti toimiva autoliike myös noudattaa em. LAKIA.

• juurikin näin

Jep!

• autoautoautoliike

Edelleenkin niiiiiiin ajankohtainen.

• autoautoautoliike

www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/kaytetyn-auton-ostajat-naita-vikoja-myyjat-eivat-korvaa/2012/07/1577579

Siinä kuluttajaneuvojan sanomana kerrankin järkipuhetta!

• autoautoautoliike

• valitus ammattina?

Przeaukiset valittaa kaikesta, aina ja kaikkialla.
      M.O.T.

• Tavis42

Totta puhut. Jo pienistäkin erimielisyyksistä automyyjä saa aina paskaa niskaan ja lopuksi haukutaan koko liike.

• only cash
        Tavis42 kirjoitti:

Totta puhut. Jo pienistäkin erimielisyyksistä automyyjä saa aina paskaa niskaan ja lopuksi haukutaan koko liike.

Siksipä ostan yksityiseltä edullisesti ja voi katsoa millaisella "historialla" auto varustettu kun nämä liikkeen siistimistä ei aina sitä huoltohistoriaa saa kun puheissa selville.

Vinkiksi jos ostettavassa autossa jokin asia mättää niin unohda se sovinnolla koska autoja löytyy maailmasta.

Mutta ostohumala muuttu ostorapulassa yhden yön nukkumisen jälkeen.

• myyntipuolelta:

Tämä on niin totta ja tätä päivää, valitettavasti.

Ostotilanteessa kyllä ollaan rehvakkaasti kovastikin suoraselkäisiä "aikuisia" ja todetaan niin isäntänä että "no käytettyhän se on ettei tässä uutta olla hakemassakaan" mutta annas olla, kun joku nivel tai anturi on tiensä päässä ja autoon pitäisi tehdä huolto... niinpä; autokauppiashan se huijasi ja kuluttajaneuvojalle tulee kovastikin paljon asiaa.

No, onneksi, siellä kuluttajaneuvojissa suurin osa tuntuisi olevan täyspäisiä ihmisiä ja näihin valittaviin itkupilli-velliposkiin kyrrpiintyneitä, että laittavat kyllä ammattivalittajat ojennukseen.
      Eli sielläkin PALVELU PELAA!
      Ei tarvitse autokauppiaitten turhien valituksien kanssa painia sen enempiä; kuluttajaneuvoja hoitaa homman lain mukaiseen järjestykseen kauppiaankin puolesta.

Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Miksei voitaisi vaan puhua asiat selväksi?

Minulla on ollut niin kova ikävä sinua, etten oikein edes löydä sanoja kuvaamaan sitä. Tuntuu kuin jokainen hetki ilman
      Ikävä
      50
      1643
    2. Sunnuntai terveiset kaivatulle

Maa on vielä valkoinen vaikka vappu lähestyy, otetaan pitkästä aikaa pyhä terveiset kaivatullesi tähän ketjuun !!
      Ikävä
      76
      1365
    3. Kaupan työtekijä

Kyllä on pahaa katsottavaa kun myyjällä on purtu kaula, hyvin epäsoveliasta
      Kuhmo
      32
      1189
    4. Olen päivä päivältä vain varmempi siitä että rakastan sinua

Onhan se tällä tuntemisen asteella jokseenkin outoa, mutta olen outo ja tunne on tunne. 😊
      Ikävä
      89
      1104
    5. Oletko koskaan suuttunut jostain kaivatullesi?

Mitä hän teki tai mitä tapahtui, mistä suutuit?
      Ikävä
      89
      1006
    6. Verovähennysten poisto syö veronkevennykset pieni- ja keskituloisilta

Kokoomuslaiset ja perussuomalaiset kansanedustajat jakavat kilvan postauksia, jossa kerrotaan miten kaikkien työssäkäyvi
      Maailman menoa
      158
      1004
    7. Ai miehillä ei ole varaa maksaa

Treffejä naiselle johon on ihastunut? Ihanko totta dusty miehet? Tekosyy. Haluatko laittaa 50/50 kaikki kulut parisuhtee
      Ikävä
      191
      944
    8. Olet mielessäni

viimeisenä illalla ja ensimmäisenä aamulla. Ihastuin sinuun enkä voi tunteilleni mitään. Jos uskaltaisin, tunnustaisin s
      Ikävä
      20
      871
    9. 71
      834
    10. Olen paremman näköinen kuin sinä

Jos aletaan sille tielle mies.
      Ikävä
      82
      831
    Aihe