Milloin on syytä aloittaa jotain antibioottia? Mulla oli viime vuonna kolme antibioottikuuria poskiontelo-oireisiin. Antibiooteista saan helposti jälkikäteen ripulin. Poskioire jäi krooniseksi, silloin tällöin esiintyväksi. Hoitona on nyt vain Nasonex ja joskus huuhtelut tai NaCl tiputukset.
Keväällä-alkukesällä on ollut korvien huminaa tai vinkumista, särkyjä ohimossa, silmänseudussa, korvan edessä tai poskessa. Vaivoin saan joskus 1-2 kertaa viikossa) niistetyksi pienen keltaisen liisteriklöntin. Myös muita oireita on joskus, esim. vapinaa-heikotusta. Poski on kuvattu, ja siellä on limakalvopaksunnosta. Nasonexin pitäisi kuulemma ohentaa sitä. Nenässä ei ole koskaan poskiontelo-oireen yhteydessä mitään vikaa. Lievää immuunipuutosta minulla on. Allergiaa ei ole. Oire on aina vain yhdellä (samalla) puolella).
Eli jätetäänkö tämä oireilu tällaiseksi? Millainen on käytäntö? Luulen kuitenkin, että tämä kuluttaa yleiskuntoani aika lailla. Kun kysyin alkukesällä tätä korvaklinikalta, niin he käskivät soittaa elokuussa, että vieläkö se vaivaa. Eikö ajoittainen toispuoleinen särkyily ole tulehduksen merkki vai aihettaako sen se limakalvopaksunnos? Nämä poskivaivat alkoivat minulla vasta yli kuusikymppisenä, joten ei ole oikein kokemusta. Otinko viime vuonna liian helposti antibiootit?
krooninen poskiontelo-oire
11
2351
Vastaukset
- jozzucca
Missä kunnossa hampaat? Yläposkihampaiden juurissa voi olla tulehduspesäkkeitä, jotka aiheuttavat poskiontelo-oireita. Iän myötä poskionteloiden pohjat laskeutuvat yläposkihampaiden juurten väliin, jolloin hampaan juuressa leukaluussa muuten oireettomana oleva tulehdus voi ilmetä poskiontelo-ongelmina. Jos sinulla on runsaasri paikattu hampaisto, (muovia tai amalgaamía), juurihoidettuja hampaita, historiassa tasaisin väliaijoin uusia reikiä taikka pitkä aika (yli 2v) viimeisestä hammaslääkärin tarkastuksesta (päivystyskäyntejä ei lasketa, silloin hammaslääkäri ei ole ehtinyt vilaista kuin akuutisti vaivaavaa hammasta) niin käväisepä katsastamassa hampaasi =)
- milloin antibiootti
Yksi hammaspaikka uusittiin toukokuun alussa samalla puolella sitä varten, että seurataan, meneekö poskivaiva pois. Siinä ei ollut tulehdusta, mutta luukatoa on jonkin verran. Toisella puolella alaleuassa on yksi vanha juuerenpään tulehdus, ja sille ei tehdä mitään, se on päätetty. Reikiä ei ole ollut viime vuosina hampaissa, hieman parodotiittia, en tiedä miksi. Hammaskiveäkin on vuoden aikana muodostunut vähemmän kuin ennen. No ennen olikin kilpirauahsen vajaatoimintaa. Aiemmin on tehty juurihoitoja.
Röntgenkuva on otettu viikko sitten siitä toukokuun alussa paikatusta hampaasta, mutta en saa hammaslääkäriä kiinni kertomaan, mikä on tulos. Jos hammas on syynä, niin miten voidaan poskiontelon ohut luu säästää, kun hampaan ympärillä on jo luukatoa leukaluussa. Eihän sitä hammasta voi poiskaan ottaa, silloin särkyy koko poskiontelon seinä. Miten tämmöisiä hoidetaan, pitääkö siihen tehdä juurihoito ja auttaako se mitään luukatoon? Onko itse luukadon kohdalla tulehdus, joka ei näy röntgenissä, ja miten sellaista hoidetaan?
Mutta sitä halusin kysyä, että miten herkästi pitäisi kroonista tulehdusta poskiontelossa hoitaa antibiootilla? Elokuussa voisin soittaa sitten korvaklinikalle. Eli pidänkö otsasärkyä siihen saakka? Ohimoon taas särkee. Vaskuliittiakin on epäilty olevan, mutta mistä sitä tietää.- jozzucca
Juurenpääntulehduksen aiheuttamaan luun haprastumiseen auttaa juurihoito. Ilemisesti sinula on luukatoa yläleuassa parodontiitin vuoksi (jos oikein ymmärsin) enkä ole kuullut parodontiitin aiheuttavan poskiontelo-oiretita.
Parodontiittia hoidettaessa käydään asemasotaa kotona, vain huolellinen päivittäinen puhdistus pitää bakteeripeitteen poissa hampaan ja ikenen välissä olevasta ientaskusta. Myös erityisesti hammasvälit on puhdistettava päivittäin hammaslangalla tai hammasväliharjalla. Sitten on myös säännölliset (yleensä 6kk välein) hammaskiven puhdistukset, jotta ikene sisään ei pääse kasautumaan isoja kökköjä kivettyneitä bakteereja, jotka ylläpitävät tulehdusta.
Parodontiittihan on hampaan kiinnityskudosten tulehdus, joka edetessään syö leukaluun hampaan ympäriltä johten lopulta hampaan irtoamiseen. (elimistö evakuoi leukaluun etenevän bakteeritulehduksen tieltä, sillä luun tulehtuminen on elimistölle äärimmäisen vaarallista). Puhumattakaan siitä, mitä jatkuva tulehdus tekee elimistössä. parodontiittia aiheuttavat bakteerit ovat uusimpien tutkimusten mukaan jopa syypää valtaosaa sydän -ja verisuonisairauksien valtimonkovettumien syntyyn...!!!
- D325OH
Maito ja kaikki lehmänmaitovalmisteet pois ja sokeri, sekä valkoiset viljat. Maito muodostaa limaa sokeri ruokkii tulehdusta. ProbioottiPlus MHB jatkuvasti, sekä reilusti D3.
- milloin antibiootti?
Kiitos Jozzucca valaisevasta vastauksesta. Hammaskiveä puhdistetaan meidän hammashoitolassa enintään kerran vuodessa, vaikka minulla on Sjögrenin syndrooma. Uudelleen paikkaus toukokuun alussa oli sitä varten, että kahden hampaan väli (jossa luukatoa) saataisiin paremmaksi, mutta ei se tullut paremmaksi, vaan aluksi huonommaksi. Ruoka jäi aina kiinni. Väli hiottiin kesäkuussa toisen muotoiseksi. Se tuli paremmaksi, mutta ei ole hyvä nytkään. Joudun kaivamaan vähän väliä sitä hammastikulla.
Kuinka se luukato voi siellä leuassa parantua, koska minulla lähtee luuta muutenkin liikkeelle, koska PTH on koholla, enkä voi syödä kalkkitabletteja enkä kovin paljon D-vitamiinia.
Oman hammashoitolan hammaslääkärillä en ole käynyt yli kahteen vuoteen, koska siellä on pitkät tarkastusvälit ja oli hässäkkää leikkausten ym. muiden hoitojen vuoksi viime talvena ja oli kiire saada tutkimuksia yksityiseltä hammasasemalta. Yksityislääkäreillä hoidot ovat todella kalliita, mutta kyllä ne maksavat terveyskeskuksen hammashoitolassakin. Aina menen kiireessä mieluummin yksityiselle kuin odotan viikkokausia. Oma hammaslääkäri ei siis ole nähnyt kalustoani yli kahteen vuoteen, vaikka olin siellä suuhygienistillä kuluneessa kesäkuussa. Puhelimessa on jotain lyhyesti puhuttu.
Minulla oli viime vuonna puoli vuotta hankalanlainen eteisvärinä, jonka yksityinen infektiolääkäri arveli osaksi johtuneen infektioista. Nämä infektioasiat ja immuunipuutokseni ovat vain omassa hallussani, kokonaishoitoni ei ole missään paikassa jämerässä hallinnassa. Joka paikassa joutuu toitottamaan, että mitä sairauksia ja riskejä minulla on. Sellaista terveydenhoito on nykyään, missään ei katsota kokonaisuutta.
Minulla on edelleen rytmihäiriövaara (7 kuukautta kuitenkin ilman eteisvärinää), antibiooteista saan antibioottiripulin helposti, minulla on kalkki ja natriumarvo usein koholla (nämäkin saattavat aiheuttaa rytmihäiriöitä), minulla on myös keuhkossa jokin kasvaimen alku, vapinaa, lihasheikkoutta ja hengitysvaikeuksia joskus. Kilpirauhasvajaatoiminnan lääkitys on kunnossa, mutta lisäkilpirauhasliikatoimintaan(?) ei ole hoitoa.
Sain ihme kyllä tänään omaan terveyskeskukseen akuuttiajan (yleensä en ole saanut poskariaikaa). Toisen puolen poskessa (oikealla) on nestettä, mutta oireilevalla puolella (vasemmalla) on vain se limakalvolisä (tältä puolelta kylläkin se keltainen räkä joskus tulee). Kipuilu saattaa heijastua ohimoon lääkärin mukaan peräti toiselta puolelta poskesta. Oikealla puolella ei ole koskaan poskiontelo-oiretta, mutta korvien huminaa ja vinkunoita on ollut molemmilla puolilla. Eilen oli jopa hiukan lämmönnousua, mitä ei juuri koskaan ole. Siellä oikealla puolella alahampaan juurenpäässä on pieni tulehdus, lienee ollut parikymmentä vuotta, niin kauan on siitä juurihoidosta. Se ei ole oireillut paitsi sen juurihoidon jälkeen. Sitä eivät hammaslääkärit uskalla avata, kolme hammaslääkäriä on siitä keskustellut keskenään. Muutenkin joudun aina esim. hammaskiven positossa käyttämään Amorionia 2 g sydänjuttujen vuoksi. Amorion on sellainen, että en kestä sitä kuureina, saan siitä jälkikäteen ripulin.
Tänään keskusteltiin mahdollisesta antibiootista. Emme päätyneet antibiootin käyttöön. Se sotkee myös immuunipuolustuksen pitkäksi aikaa (puutostahan jo on). Doximysiini olisi vatsaystävällisempi erään infektiolääkärin mukaan, mutta nyt ei aloiteta sitäkään. Yritän soittaa korvaklinikalle ensi viikolla, vaikka sinne käskettiin soittamaan vasta elokuussa tämäna asian tiimoilta. Minun monet sairauteni hankaloittavat toistensa hoitoja, viime vuonna jo oli sitä. Nyt pitää pitkittää esim. olkapäätähystykseen menoa, kun nämä infektio- ja sisätautiasiat ovat aina vain levällään. Hoitojen junailu on vaikeaa ja rasittavaa, kun itse joutuu niitä synkkailemaan. Omasta terveyskeskuksesta ei ole lankojen kiinni pitäjäksi, hoitamatta siellä jäisi.
Probiootteja käytän runsaasti, mutta juustoja ja viilejä ja rahkaa käytän myös. Valkuaisaineista on välillä pulaa, koska on lihaskatoa. Jatkuva tulehdus kuluttaa immuunipuolustustani ja terveyttäni koko ajan. Paino pudonnut jsotakin syystä 16 kiloa muutaman vuoden aikana. Mutta onhan minulla noita sairauksia, mistä niistä tietää, mikä mitäkin aiheuttaa. - D325OH
Kalsiumia saa paljon muualtakin kuin maitotuotteista. Korvaavia ovat riisi ja soijamaito. Pähkinät, siemenet ja erityisesti mantelit sisältävät runsaasti kalsiumia! Tilanteesi kuulostaa siltä, että kannattaisi kääntyä homeopaatin puoleen, siinä otetaan kokonaisuus huomioon!
- milloin antibiootti?
Eikös riisissä ole paljon hiilihydraattia? Pähkinät ja mantelit olen joutunut lopettamaan kauan sitten, niin hyviä kuin ne olisivatkin. Ne jäävät nielurisojen onkaloihin ja turpoavat siellä parissa päivässä ja aiheuttavat nielemisvaikeutta. Nielurisojani ei leikata, vaikka niisssä on ainakin sentin syvyiset käytävät.
Myös kalasta saanee kalsiumia hyvin. - D325OH
Kyllä riisissä on hiilihydraattia. Voit Finellistä katsoa missä muualla on kalsiumia. Oletko kokeillut auringonkukan ja seesaminsiemeniä?
- Poskisolisti
Mulla samankaltainen oireilu meneillään.
Keväällä poistettiin hammaskiveä uudella tavalla. Talttakone suihkutti vettä samanaikaisesti.
Voisiko tämä tunkea hammaskiveä ientaskuun?
Saman puolen ylähampaiden posken paikkeilla tuntuu jomottavaa kipua.
Siispä aiheuttaako poskiontelotulehdus kipua ikeneen vai tulehdus ikenessä poskionteloon?
Vastaavat hampaat kipuilevat purtaessa ja syönnin jälkeen muutamia minuutteja. Outoa! - jozzucca
Ultraääntä tarkoitit varmaan sillä talttakoneella. se vesisuohku nimenomaa huuhtoo moskat pois ientaskusta, ei suinkaan työnnä niitä syvemmälle. Muutenkin ientaskut rapataan aina pohja myöten, joten mitään ei pääse "syvemmälle" työntymään. Ikenen ja poskiontelon tulehdukset liittyvät aniharvoin toisiinsa, sillä siinä vaiheessa kun parodontiitti saavuttaa poskiontelon pohjan luun, on jo hammas käytännössä niin irti, että jää ruisleipäpalaseen kiinni.
Kipuilu voi johtua parodontiitista eli siitä ikenessä hampaan juurenpintaa alas etenevästä tulehduksesta, reistä, tulehduksesta hampaan juurenkärjessä taikka liian kovasta rasituksesta purressa. Sitten on vielä kiilteessä olevat mikrofraktuurat, jotka voivat aiheuttaa oireilua. Vanhat paikat voivat vuotaa saumoistaan, uutta reikää olla vanhan paikan alla ym ym... Vaihtoehtoja on lukuisia.- Poskisolisti
Moni asia on toki mahdollinen.
Mutta yhteensattuma siitepölyallergia (poskiontelovaikutuksineen) ja vakituinen hammaskiven poisto(uudella menetelmällä) joista seurauksena ensimmäistä kertaa kolmen hampaan puruherkkyys ja lyhytkestoinen iensärky. Mainitut hampaat ovat olleet oireettomia ainakin 20 vuotta.
Seuraava hl-käynti on nyt heti syksyllä jolloin otan asian esiin.
Kiitokset vastauksesta.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1633056Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3722087- 411861
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii431836Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321431Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541183
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328985Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles113968Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53802