Ruuhkamaksu

AutoilijaEspoo

Taas alkaa uusi ruuhkamaksun kädenvääntö ja tietää kuka viulut maksaa. Ei ole oikein rankaista pääkaupunkiseudulla autoilevaa pelkästään ja perustella päätöstä "vihreällä" joukkoliikenne mallilla.

Se auto joka saastuttaa pääkaupunkiseudulla, saastuttaa myös Kainuussa. Jos ruuhkamaksuja aletaan pystyttää on se minun mielestäni koko maan asia.

Ruuhkamaksut tulisi näin laittaa kaikkiin Suomen taajamaalueisiin, jotta se olisi yhdenveroinen kaikkien työssäkäviöiden kesken. Eihän maksu ole kuin 1-2€ päivä (ka. 550€ / vuosi) ja samalla se tukisi joukkoliikenteen käyttöä myös maakunnissa.

Mutta...

Ei taida liikenneministerillä olla kavereita kyseisen päätöksen jälkeen, niin eiköhän olisikin parasta unohtaa ruuhkamaksu ja korottaa bensan hintaa. Onhan bensan hinta noussut jo roimasti euro-aikana. Jos bensan hinta olisi 3€ litra jättää se hupiajelut vähemmälle ja pakottaa pienituloiset bussiin.

Paras ratkaisu on tietenkin tieverkoston ja risteysalueiden kehittäminen, mutta siitähän ei saada uutta tulonlähdettä niin se on pakko unohtaa.

Paras tapa korjata asiat olisi vaihtaa pikaisesti Liikenneministeri Merja Kyllönen
johonkin henkilöön, jolla ruuhkamaksu ei pyöri korvienvälissä.

100

998

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Karl Philip Åse.

      Oikeassa olet veli hyvä MUTTA silloin myös Kainuuseen pitää saada bussit kulkemaan joka 10 minuutti läpi vuorokauden kuten " stadissa " !

      Eihän ruuhkamaksu koske stadin ja espoon sekä vantaan asukkaita. Nehän liikkuu bussilla ja spåralla!

      Ja se että bensa maksaa 3 ege / litra ei vähennä liikennettä Kainuussa koska siellä on PAKKO käyttää autoa jos aikoo työssä käydä!
      Elikkä se ei vähennä päästöjä.

      • Muna kulkee taas

        Käytä säkin vaan täyteenahdettuja JUNIA. Saat seistä siellä tunkoksessa - mulla on ainakin jatkuva seisokki aamuisisin JUNAS.


      • heterå

        ESPOOLAISET BUSSILLA?
        mistä vitun vantaan lähiöstä sinä rannikkoruåtsalainen håmå oikein olet?
        ESPOOLAISET ajaa autolla ihan ite!

        onks tää joku vormula-kyllösen muija? missäs siinä on suuttimet?


      • Aloittaja oli Espoosta, ei Stadista. Espoossa on osittain siedettävästi toimiva julkisen liikenteen verkko kylläkin. Ja stadiin yleensä pääsee kohtalaisen hyvin.

        Kyllä ne, jotka järkevästi julkisilla töihin pääsevät, varmaan menevät. Itsellä ei onnistu, kun päiväkoti on auki vain 06:00 - 17:00. Julkisilla jos menisi, jäisi työpäivä aika lyhyeksi.

        Pahinta tässä kuitenkin on tuo GPS:n suunniteltu pakottaminen autoihin. Voi olla, ettei tule toimimaan omassa autossa sitten...


      • ei maksulle
        The_Rat kirjoitti:

        Aloittaja oli Espoosta, ei Stadista. Espoossa on osittain siedettävästi toimiva julkisen liikenteen verkko kylläkin. Ja stadiin yleensä pääsee kohtalaisen hyvin.

        Kyllä ne, jotka järkevästi julkisilla töihin pääsevät, varmaan menevät. Itsellä ei onnistu, kun päiväkoti on auki vain 06:00 - 17:00. Julkisilla jos menisi, jäisi työpäivä aika lyhyeksi.

        Pahinta tässä kuitenkin on tuo GPS:n suunniteltu pakottaminen autoihin. Voi olla, ettei tule toimimaan omassa autossa sitten...

        Hyvinhän näytät sinne päiväkotiin ehtivän. Ja vielä sieltä kirjoittelemaan...

        Ei ruuhkamaksuja tarvita muualla maassa. Eikä pääkaupunkiseudullakaan ruuhkien vuoksi. Suomeen tulee joskus vielä ruuhkia, mutta niihin määriin liikennettä on vielä matkaa. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on kuitenkin ainoa, jonka avulla pääsee kulkemaan niin että ei ole _pakko_ käyttää omaa autoa.


      • Tommy S.
        The_Rat kirjoitti:

        Aloittaja oli Espoosta, ei Stadista. Espoossa on osittain siedettävästi toimiva julkisen liikenteen verkko kylläkin. Ja stadiin yleensä pääsee kohtalaisen hyvin.

        Kyllä ne, jotka järkevästi julkisilla töihin pääsevät, varmaan menevät. Itsellä ei onnistu, kun päiväkoti on auki vain 06:00 - 17:00. Julkisilla jos menisi, jäisi työpäivä aika lyhyeksi.

        Pahinta tässä kuitenkin on tuo GPS:n suunniteltu pakottaminen autoihin. Voi olla, ettei tule toimimaan omassa autossa sitten...

        Tota noin... Jos on auton hankkinut ja sille on parkkipaikat eikä ajattele ympäristöasioita niin tuntuu hassulta ajatus että vapaaehtoisesti käyttäisi julkisia tai polkupyörää. Aiemmassa keskustelussa todettiin että 15 minuttia lisää työmatkaan on kestämätöntä - ei onnistu. Ja vielä lippukin pitäisi ostaa.

        Mutta seutulippuraja pois ja perhekohtainen kausilippu henkilökohtaisen sijaan olisi kaksi kannustinta jättää se yksinajelu vähemmälle. Nyt suunnitelmissa on päinvastoin korottaa lippujen tarkastussakkomaksu 100 euroon.


      • Tommy S. kirjoitti:

        Tota noin... Jos on auton hankkinut ja sille on parkkipaikat eikä ajattele ympäristöasioita niin tuntuu hassulta ajatus että vapaaehtoisesti käyttäisi julkisia tai polkupyörää. Aiemmassa keskustelussa todettiin että 15 minuttia lisää työmatkaan on kestämätöntä - ei onnistu. Ja vielä lippukin pitäisi ostaa.

        Mutta seutulippuraja pois ja perhekohtainen kausilippu henkilökohtaisen sijaan olisi kaksi kannustinta jättää se yksinajelu vähemmälle. Nyt suunnitelmissa on päinvastoin korottaa lippujen tarkastussakkomaksu 100 euroon.

        > Aiemmassa keskustelussa todettiin että 15 minuttia lisää
        > työmatkaan on kestämätöntä - ei onnistu.

        Aiemmin minulla oli ero työmatkassa autolla/julkisilla tuota luokkaa. Silloin käytin satunnaisesti julkisiakin, jos ei ollut kiire hyvä ilma. Vaikka se kalliimpaa teoriassa olikin.

        Nykyään ero työmatkan kestossa on noin 1h suuntaansa. Ei jaksa. :)

        P.S. Tuli jotenkin väärään kohtaan ensin vastaus...


      • ----------

        Vähentää se. Ei minulla ainakaan olisi enää varaa käydä töissä, joten autoa ei tarvittaisi, vaan sossu saisi elättää. Julkisilla kun täällä ei todellakaan pääse. Ei edes viikonlopuiksi kotiin.


      • nasxea
        ---------- kirjoitti:

        Vähentää se. Ei minulla ainakaan olisi enää varaa käydä töissä, joten autoa ei tarvittaisi, vaan sossu saisi elättää. Julkisilla kun täällä ei todellakaan pääse. Ei edes viikonlopuiksi kotiin.

        vähentää varmasti kun ihmiset jäävät sossujen elätettäväksi, ei edes busseja tarvittaisi ja kun ihmiset eivät ole töissä, jäisivät pois muutkin turhat asiat esim. työterveyskäynnit, työtapaturmat ym.sitä se uusi hallitus yrittää kovasti


      • SEIS VIHERDIKTATUURI

        UNOHTAKAA NYT JO TÄMÄ VIHERVOUHOTUS JOTA LIIKENNEMINISTERIÖ MM AJAA....MEILLÄ ON TANSKAN JÄLKEEN MAAILMAN KOVIN AUTOILUUN KOHDISTUVA VEROTUS !!!! SEN VUOKSI AJAMME JO NYT EU MAIDEN VANHIMMILLA AUTOILLA...... OLISI PALJON JÄRKEVÄMPÄÄ UUSIA AUTOKANTAAMME VÄHÄPÄÄSTÖISEMMÄKSI JA HOITAA LIIKENTEEN ONGELMIA TEHOKKAAMMALLA JOUKKOLIIKENNEVERKOSTOLLA JA RAJOITTAMALLA PYSÄKÖINTITILOJEN JATKUVAA RAKENTAMISTA KAUPUNKIEN KESKUSTOISSA. MENKÄÄ KESKI-EUROOPPAN JA IHAILKAA HIENOJA KÄVELYALUEKESKUSTOJA.

        EMME TARVISE AUTOVIHAMIELISTÄ LIIKENNEPOLITIKKAA


      • DEMTAS
        ei maksulle kirjoitti:

        Hyvinhän näytät sinne päiväkotiin ehtivän. Ja vielä sieltä kirjoittelemaan...

        Ei ruuhkamaksuja tarvita muualla maassa. Eikä pääkaupunkiseudullakaan ruuhkien vuoksi. Suomeen tulee joskus vielä ruuhkia, mutta niihin määriin liikennettä on vielä matkaa. Pääkaupunkiseudun joukkoliikenne on kuitenkin ainoa, jonka avulla pääsee kulkemaan niin että ei ole _pakko_ käyttää omaa autoa.

        KUN TULEE KYSE AUTOILUSTA KUKAAN EI PUHU ENÄÄ ILMASTONMUUTOKSESTA EI PÄÄTTÄJÄT EIKÄ KUKAAN MUUKAAN.SAMA JUTTU MAANVILJELYSSÄ .MUTTA KUN HUOMATTIIN MUMMOJEN KÄYMÄLÄT MAASEUDULLA SIELTÄHÄN SE LÖYTYI SUURIN SUOMEN JA MAAPOLLON VIHOLLINEN.JA TÄMÄ TYHMYYS MENI KANSAAN KUN HÄKÄ JA JOKU TYHMÄ VIELÄ RAKENNUTTI PUHDISTAMON,NE NYT EIVÄT KYLLÄ OLE TOIMINEET MUTTA ONHAN KIVA KERTOA NAAPURILLE JA SOITELLA KUNNALLE JA KERTOA MIKSI EI NAAPURI .MEIDÄN KAIVOVETTÄ EI VOI ENÄÄ JUODA SE MUUTTUI YHDESSÄ YÖSSÄ JUOMAKELVOTTOMAKSI VAIKKA SITÄ ON JO JUOTU 150 VUOTTA.


      • Voi V*****U
        The_Rat kirjoitti:

        Aloittaja oli Espoosta, ei Stadista. Espoossa on osittain siedettävästi toimiva julkisen liikenteen verkko kylläkin. Ja stadiin yleensä pääsee kohtalaisen hyvin.

        Kyllä ne, jotka järkevästi julkisilla töihin pääsevät, varmaan menevät. Itsellä ei onnistu, kun päiväkoti on auki vain 06:00 - 17:00. Julkisilla jos menisi, jäisi työpäivä aika lyhyeksi.

        Pahinta tässä kuitenkin on tuo GPS:n suunniteltu pakottaminen autoihin. Voi olla, ettei tule toimimaan omassa autossa sitten...

        Espooko? Asuin 4vuotta espoossa ja liikkenne ja kartat oli yhtä helvettiä. Niin on koko pääkaupunki seutu. Nykyään asun Oslossa ja täällä on kyllä asiat paremmin. Hittoon koko espoo


      • FAKTAA TÄSSÄ
        DEMTAS kirjoitti:

        KUN TULEE KYSE AUTOILUSTA KUKAAN EI PUHU ENÄÄ ILMASTONMUUTOKSESTA EI PÄÄTTÄJÄT EIKÄ KUKAAN MUUKAAN.SAMA JUTTU MAANVILJELYSSÄ .MUTTA KUN HUOMATTIIN MUMMOJEN KÄYMÄLÄT MAASEUDULLA SIELTÄHÄN SE LÖYTYI SUURIN SUOMEN JA MAAPOLLON VIHOLLINEN.JA TÄMÄ TYHMYYS MENI KANSAAN KUN HÄKÄ JA JOKU TYHMÄ VIELÄ RAKENNUTTI PUHDISTAMON,NE NYT EIVÄT KYLLÄ OLE TOIMINEET MUTTA ONHAN KIVA KERTOA NAAPURILLE JA SOITELLA KUNNALLE JA KERTOA MIKSI EI NAAPURI .MEIDÄN KAIVOVETTÄ EI VOI ENÄÄ JUODA SE MUUTTUI YHDESSÄ YÖSSÄ JUOMAKELVOTTOMAKSI VAIKKA SITÄ ON JO JUOTU 150 VUOTTA.

        Romut lisääntyvät Suomen liikenteessä

        [Kuva: Plugi Oy]

        Tuoreimmat tilastot autojen romutusiästä ja autokannan keski-iästä antavat masentavan kuvan suomalaisten autojen laadusta. Suomen teillä liikkuu entistäkin romumpia autoja.

        Viime vuonna henkilöautojen keskimääräinen romutusikä kasvoi tasan vuodella peräti 20,3 vuoteen. Vuodesta 2002 vuoteen 2008 romutusikä pysyi vielä 18 ja 19 vuoden välissä.

        Pakettiautot päätyivät paalaukseen saman ikäisinä kuin henkilöautot. Kuorma-autojen kilometrit tulivat sentään täyteen jo 14,1 vuoden iässä, mutta linja-autot elivät kaikkein vanhimmiksi. Ne olivat romutettaessa keskimäärin 21,2 vuotiaita.

        Tilastokeskuksen ja Trafin tuoreimmat tilastopäivitykset kertovat myös koko henkilöautokannan yhä vanhentuneen. Liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä lähestyy jo 11:ta vuotta, rekisterissä olevat autot ovat jo keskimäärin melkein 12 vuotiaita.

        Rekisterissä ja liikenteessä olevien autojen ikäero johtuu siitä, että osa liikenteestä tilapäisesti poistuneista autoista ei ole vielä päätynyt romutukseen ja kokonaan rekisteristä ulos.

        Edellisen nousukauden viimeisenä vuotena eli vuonna 2008 liikenteessä olevien henkilöautojen keski-ikä nytkähti pitkästä aikaa aavistuksen alaspäin, koska autokauppa kävi. Kahtena viime vuotena autokannan ikääntyminen on taas jatkunut.

        Suomi on kisannut Euroopan vanhimpien autojen maan tittelistä melko tasaväkisesti Kreikan kanssa. Tuoreita vertailutilastoja viime vuodelta ei ole.

        Lähde: Talouselämä


    • lasse osteri
      • Tämä on torvien toivottu tyyssija. Että ruuhkamaksut. Meitä rangaistaan siitä että asumme pääkaupunkiseudulla ja joudumme käyttämään autoa päästäksemme edes töihin sekä voimme hoitaa pakolliset asiat. Näitä ei polkupyörillä ja busseilla hoideta. . Nämä joukkoliikennejutut täällä on niin syvältä että näillä ei pääse kun pääilmansuuntiin. Ettäs se eukko kehtaa, tosin minulla on siihen lääke, Muutan pois ja vien yritykseninkin muualle maahan jos näin rangaistaan. Onneksi voin sen tehdä. Kaikki eivät ole samassa onnellisessa asemassa. Tässä perslandiassa verotetaan ja rokotetaan jo muutenkin liikaa. Siinä sitten potkitaan ne duunarit ulos jotka ei ole halukkaita vaihtamaan maisemaa. Ei helsinki mikään onen tyyssija muutenkaan ole. Tätä se vasemmistoliitto varmaan haluaakin. Ajetaan kansa takas metikköön. Näin se menee kun häväjien puolueet pääsee valtaan. äänestäkää lisää näitä tomppeleita.


      • ASUN VIROSSA HAH
        busse.partout kirjoitti:

        Tämä on torvien toivottu tyyssija. Että ruuhkamaksut. Meitä rangaistaan siitä että asumme pääkaupunkiseudulla ja joudumme käyttämään autoa päästäksemme edes töihin sekä voimme hoitaa pakolliset asiat. Näitä ei polkupyörillä ja busseilla hoideta. . Nämä joukkoliikennejutut täällä on niin syvältä että näillä ei pääse kun pääilmansuuntiin. Ettäs se eukko kehtaa, tosin minulla on siihen lääke, Muutan pois ja vien yritykseninkin muualle maahan jos näin rangaistaan. Onneksi voin sen tehdä. Kaikki eivät ole samassa onnellisessa asemassa. Tässä perslandiassa verotetaan ja rokotetaan jo muutenkin liikaa. Siinä sitten potkitaan ne duunarit ulos jotka ei ole halukkaita vaihtamaan maisemaa. Ei helsinki mikään onen tyyssija muutenkaan ole. Tätä se vasemmistoliitto varmaan haluaakin. Ajetaan kansa takas metikköön. Näin se menee kun häväjien puolueet pääsee valtaan. äänestäkää lisää näitä tomppeleita.

        JEP ÄÄNESTÄ KANSANRINTAMAA (KOK SDP KEPU VAS VIHREÄT) NIIN MAKSAT JATKUVASTI LISSÄ VEROA


    • Pakkorahastusta taas

      Kuka ruuhkaan menee, se ruuhkan kestäköön. Ei mitään pakkokeinoja ja rahastusta olisi aiheellista miettiäkään.

      Tietysti kaupungin taholta on törkeää järjestää esim. Hämeentielle valot niin, että joka risteyksessä saa pysähtyä useimmiten, kun valot eivät ole minkään valtakunnan rytmissä.

      Tietöitä tehdään urakalla ja joka puolella revitään katuja auki, eikö tuohon voisi saada jo parannusta, että teitten alla on tunnelit, joissa kaikki voidaan huoltaa ilman tätä jokakesäistä rumbaa. Turisteille varmaan myös ihmettelemisen aihe.

      • Hämeentien valot ovat ihan hyvin rytmissä.

        Lähtiessäsi Hakaniemen päästä pohjoiseen, polkaiset aluksi noin 60 km/h nopeutta. Kelan kohdalla tiputat nopeudeksi 15 km/h. Valuttuasi seuraavien valojen läpi, nostat nopeuden takaisin 60 km/h luokkaan, kunnes olet ohittanut kurvin. Tässä on pakollinen pysähdys. Sen jälkeen 80 km/h nopeudella eteenpäin, kunnes seuraava pakollinen pysähdys tulee Arabian kauppakeskuksen paikkeilla (siltatyö sotkee rytmitystä).

        Kysehän on vain rytmin löytämisestä. :)


      • Suuntana etelä
        The_Rat kirjoitti:

        Hämeentien valot ovat ihan hyvin rytmissä.

        Lähtiessäsi Hakaniemen päästä pohjoiseen, polkaiset aluksi noin 60 km/h nopeutta. Kelan kohdalla tiputat nopeudeksi 15 km/h. Valuttuasi seuraavien valojen läpi, nostat nopeuden takaisin 60 km/h luokkaan, kunnes olet ohittanut kurvin. Tässä on pakollinen pysähdys. Sen jälkeen 80 km/h nopeudella eteenpäin, kunnes seuraava pakollinen pysähdys tulee Arabian kauppakeskuksen paikkeilla (siltatyö sotkee rytmitystä).

        Kysehän on vain rytmin löytämisestä. :)

        Juu..minä kyllä tarkoitin keskustan suuntaan ajaessa. Tuota toista suuntaa en ole huomannutkaan niin ongelmalliseksi.


    • Typerät Päättäjät

      Suomi on Konkurssikypsä ja nyt valtio yrittää repiä kansan selkänahasta lisää rahaa nyt kun meille on käymässä Kreikat mutta eipä noi ruuhkamaksut sun muut verojen korotukset pelasta Suomen taloutta vaikka tyhmät päättäjämme niin luulevatkin päin vastoin nyt Suomi menee entistä nopeammin nurin kun kansalaisilla loppuu rahat kesken kaiken tämän hulluuden keskellä.

    • mää vaa

      helppoo rahaa valtiolle saada kreikalle lisää rahaa. 550 euroo vuosi 10000 autoilijaa = 5,5 milliä ilmasta rahaa valtiolle.

    • Touhu-Pekka

      Vai että ruuhkamaksut. Eikö parempaa vaihtoehtoa löydy? Mieluummin valtion laitosten haja-sijoitus alueille, joissa ei ole ruuhkia. Väljenisi pääkkaupunkiseutu ja töitä ja työntekijöitö siirtyisi nyt muuttotappioalueille. Pakkoko se on kaikkien tuppautua sinne etelään?

    • Erkki erimieltä

      Taas SE alkaa.
      Sillä seikalla onko ministerillä kavereita vai ei ei ole merkitystä. Sillä on merkitystä onko ao ministerillä ajokorttia ??? Ajokortiton liikenneministeri ei ole
      pätevä hoitamaan asioita. Hän ei yksinkertaisesti ymmärrä. Siis kortiton ministeri
      vaihtoon. Kun on uusi ministeri niin hän ei muuta keksi, vaan etsii roskiksesta
      entisiä hylättyjä esityksiä uudelleen viriteltäväksi, kun koko eduskunta on niin
      vihreä niin vihreä, että, jos vaikka saisi läpi. Tämä taas liittyy: "ilmaston muutok-
      seen" tämä ruuhkamaksun virittely. Ilmasto muuttuu joka tapauksessa Tiettyyn
      suuntaaan Päätti ministeri mitä tahansa. Jääkausi tulee taas joskus jne. Ihmisen ja hänen touhujensa vaikutus on promillien luokkaa. Vaikkakin joitakin
      yksittäisiä Luonnon Pask.. misia on onnistuttu tekemään.
      Erkki erimieltä

      • PERLEKE666

        Mistä vitusta näitä Kyllösiä oikein tulee? TYPERÄ AKKA MUUTENKIN.


      • tympääntynyt päättäj
        PERLEKE666 kirjoitti:

        Mistä vitusta näitä Kyllösiä oikein tulee? TYPERÄ AKKA MUUTENKIN.

        No, pidetään kuitenkin asia linja, ei varmaan ole typeryydestä kysymys, mutta olipa puolue mikä hyvänsä, niin kansan kukkarolle mennään, vaikka se on lypsetty jo kuiviin....kainuustahan oli se Jätevesi Paula Lehtonen, joka löi kansalle. varsinkin maaseudun ja mökkiläisten asukkaille turpiin että helisi, keksi ihanan jätevesimaksun joka sisälsi n. kymppitonnin puhdistuslaitokset kaikille maallaistaloille, mökeille joissa ei ole liitytty jätevesilaitoksiin ja sitten perään hoilotti että äänestäkää keskustaa, no kansa äänesti jatiputti kepun raakasti pienpuolueihin kuuluvaksi ja matka sen kun jatkuu....eli vaihdetaan kertalaakilla nämä vanhat päättäjät suohon...sitä se lähtee...


    • Justzz

      "Jos bensan hinta olisi 3€ litra jättää se hupiajelut vähemmälle ja pakottaa pienituloiset bussiin."

      Yllättävää että tämän kirjoittaja on Espoosta! Tämähän olis täysin Kokoomuksen mukainen ratkaisu. Usko tai älä että myös köyhät työskentelevät/asuvat/yms. alueilla, joilla ei ole toimivaa julkista liikennettä. Ja julkinen liikenne vasta kallista on. Saan opiskelijana 50% alennusta busseista ja junista ja silti hinta on lähes sama kuin omalla autollani. Kun vielä matkustaessa kaupungista toiseen täytyy yleensä ottaa kaupunkibussi bussiasemalle, niin matkustus on jo opiskelijallekin halvempaa, ja huomattavasti mukavampaa, kuin omalla autolla, puhumattakaan sitten niistä joilla opiskelijakorttia ei ole.

      Ainoa oikea ratkaisu on että lopetetaan rahan syytäminen Kreikka- yms. paskakaivoihin, josta sitä ei koskaan saada takaisin ja jossa se raha ei enää pelasta mitään ja käytetään ne rahat oman maan ongelmien ja talousvajeen korjaamiseen!

      • Justzzz

        "kuin omalla autolla" =omalla autolla


    • mies maalta

      Ministeri on aivan oikeassa. Helsingissä bussit kulkee tiuhaan mutta esim maaseudulla niitä kulkee yksi koko päivänä. Eikä siellä maalla ole ruuhkia niinkuin hesassa. Ei muuta kuin 10€/vrk maksua niin ruuhkat vähenee. Kyllä ne hesalaiset sen pystyvät maksamaan.

      • ei ei ei..

        Entäs ne, jotka joutuvat väkisin menemään helsinkiin töiden perässä, eikä edes keskustaan päin?

        Sellaiset jotka eivät pysty menemään töihinsä ilman autoa ?
        Onko heitä oikein rokottaa tuollaisesta, että jos haluaa töitä tehdä, kerätä eläkettä, eikä olla veronmaksajien elätettävä (anteeksi yleistäminen yms) joutua maksamaan tuollaista ?
        Kun muutenkin maksettavana kallis bensan hinta, vakuutukset, kunnossa pito yms muut pakolliset menot ?

        Pienipalkkaiselle se ei ole halpaa "hupia".
        Suomessa muutenkin kaikki kallimpaa, kuin muissa eu-maissa.
        Maksakoot ne jotka pystyy. Kansan edustajat etunenässä& edustustilit pois.
        tällä tavalla saadaan vain ihmisiä jäämään kotiin mielummin, kuin töissä käymään.
        Kun Siihen ei yksinkertaisesti enää varaa! TÖISSÄ käymiseen.
        Uskomatonta menoa nykyaikana...


      • Itse Rantaneuvos1

        Syrjäisimmän Kainuun maanteillä viikonloppuina ei kulje enää yhtää julkista kulkuneuvoa, saat soutamalla vapaasti mennä esimerkistä Juntusrannan kylältä kuntakeskukseen, vaikka edellä mainittu kylä onkin nimettynä älykyläksi, josta edes takainen matka on noin 120 kilometriä ja mikä parasta ei yhtää ruuhkaa.


      • Eevert Bingola

        -Eipä ihme kun kaupungit ovat kumisia lypsysuppiloita kukkuroillaan kun työaikaporrastus ei toimi.


      • ....

        Ketä pystyy ketä ei... Itse en ainakaan opiskelijana pystyisi...


    • mk

      Kyllä olisi hyvä mutta ei saa koskea paikallista asukasta koska me maksetaan jo katumaksut ja ei paikalliset niitä ruuhkia tee vaan ne viidenkymmenen kilometrin päästä tulevat ja tuukamaksut peritään porvoo hankotien pohjoispuoleltatulevileta niin hyvä tulee.

    • ei veroille

      Minulla on siitä onnellinen tilanne, että asun keskellä palveluja niin kätevästi, että kaikki tarpeellinen on nopean pyörämatkan päässä ja kauppaan käveleekin muutamassa minuutissa. En omista autoa, joten enpä osallistu ruuhkamaksujen makseluun yhteiskunnalle. Polkupyörä on kaupungissa kätevin mahdollinen kulkuneuvo, sen lisäksi että pyöräily on täysin ilmaista.

      Ruuhkamaksun hinnalla hakee pyöräkaupasta hyvän polkupyöränkin jo ja jos siinäkin haluaa säästää niin Biltemasta saa Yosemitea halvalla. Useimmat kaupungissa asuvat ihmiset pärjäisivät hyvin ilman autoakin ja samalla menisi suuri summa rahaa pois valtion pohjattomasta kassasta kun kukaan kaupunkilainen ei maksaisi valtiolle autoilun veroluonteisia maksuja lainkaan.

      Itse säästään rahaa myös siinä että en maksa valtiolle tv-lupaa enkä maksa kirkollisveroa lainkaan. Pyrin aina löytämään kohteita joissa lopetan veronmaksun valtiolle ja säästänkin omaan pussiini.

      Miksi kukaan maksaisi valtiolle 550 euroa vuodessa kulkemisesta? Valtiolla ei ole oikeutta siihen rahaan.

      Eduskunta näyttää keksineen vain uuden tavan rahastaa kansalaisia kun maa on käytännössä konkurssikypsä. Valtio ei vaan opi että velaksi ei voi elää. Se on elettävä Suomen sen mukaan miten rahaa on ja kun sitä ei ole niin tuhlataan vähemmän sitten.

    • rotestia vaan

      Metrolle puukataan väkisin asiakkaita, metro tulee taatusti samaan
      aikaan kuin tietullimaksutkin!

      TÄTÄ ENNEN jo pitäisi ihan oikeasti järjestää mielenilmaus eli
      kaikki menee julkisilla töihin ja jättää autonsa kotiin.
      Siinähän herrat ihmettelee kun bussipysäkeille seisoo
      tuhat ihmistä/pysäkki, miksi ihmiset ei pääse töihin.

      Mitähän herrat tuumaa siitä kun autot laitetaan seisontavakuutukseen
      ja polttoaineen myynti romahtaa.

      Tässä voisi kerrankin heittää pallon päättäjille että
      vastaprotesti vaan päälle, tehkää joku sellainen.

    • rousk!

      Pitäiskö mieluummin yrittää niin päin, että julkinen liikenne olisi HOUKUTTELEVA vaihtoehto käyttää?

      Miksi aina keppiä? Miksei koskaan porkkanaa?

    • hankalaa monelle

      Kyllä Helsingissä bussiyhteydet ovat tosi hyvät. Mitä ihmettä keskustaan pitää ajaa omalla autolla. Olen aivan samaa mieltä edellisen kirjoittajan kanssa "mies maalta". Itse olen helsinkiläinen ja todennut, että keskustaan liikennöinti on joukkoliikennevälineillä hyvin sutjakkaa. Omalla autolla kuljen kun lähden maille tai muita pidempiä matkoja ei keskustan suuntaan. Asunkin 15 kilsaa keskustasta. Mutta sitten ISO MUTTA: ja se on firmojen autot, henkilöt joutuvat pakosti kulkemaan työtehtävissä, autossa on työn tekoon kuuluvia tarvikkeita jne., olisi kohtuutinta heille jytkäyttää ruuhkismaksua. EDUSKUNNAN VÄKI, MINISTERIT KÄVELKEMÄÄN VAAN. HEIDÄN BILIKOILTAAN VOISI PERIÄ KUNNON MAKSUN.

      • eikkasi

        Kirjoitit kuten ajattelen paitsi... firmojen autot. Ne firmathan ne maksut maksaisivat ja saataisiin nuo persutkin hetkeksi tyytyväisiksi kun yrittämistä ( ja työllistämistä siinä samalla ) rokotettaisiin. Mitä sitten vaikka yritykset lähtisivät tuonne maakuntaan.. työllisyys siellä paranisi.


      • kunnon maksu ja pian

        > Mutta sitten ISO MUTTA: ja se on firmojen autot, henkilöt joutuvat pakosti kulkemaan työtehtävissä, autossa on työn tekoon kuuluvia tarvikkeita jne., olisi kohtuutinta heille jytkäyttää ruuhkismaksua

        PÄINVASTOIN. Muutaman euron ruuhkamaksu helpottaisi elämää suunnattomasti! Nythän aika menee pääasiassa ruuhkassa seistessä. Siis yhdessä kohteessa käyntiin uppoaa helposti 2x20...2x40 min ... näin siis klo 9 ja 15 välillä. Pahimpaan ruuhka-aikaan nuo saa melkein kertoa kahdella, samoin runsaslumisilla talvikeleillä, jolloin parkkipaikan löytämisestäkin tulee seikkailu.

        Jos pitäisi kiertää useassa kohteessa päivän mittaan, niin puolet työpäivästä kuluisi autossa istumiseen. Ei kovin mielekästä työntekoa tällainen... Ja asiakkaaltahan nämäkin kulut laskutetaan ja asiakas taas voi olla kaupunki tai helsinkiläinen taloyhtiö. Eli viime kädessä helsinkiläiset maksavat jo ruuhkista, kaikkien tuotteiden ja palveluiden hinnoissa!

        Toki on ymmärrettävää sekin, etteivät espoolaiset siipeilijät halua aiheuttamiaan kustannuksia maksaa.


    • Stadissa syntynytkin

      Ruuhkamaksut käyttöön vain kunhan eivät aiheuta lisää ruuhkaa. Joukkoliikenne pääkaupunkiseudulla on toimivaa, vaikka toki vaihtoja joutuukin tekemään. Kyllä niitä vuorojakin ruuhkaisemmille ajoille varmaan lisättäisiin jos ihmiset valittaisivat joutuvansa seisomaan ja jos tilanne todettaisiin todella sellaiseksi. Nyt vain tuntuu että kaupunkiliikenteessä ihmiset hyvin helposti valtaavat kaksi paikkaa jäädessään istumaan yksin käytävänpuoleiselle paikalle ja toisaalta kaikille ei kelpaa se istumapaikka aivan kenen vieressä tahansa. Kaikenlaisia selityksiä tulee, yleisin jään kohta pois.. luulisi silloin nousevan jo ajoissa seisomaan ja antavan paikan pidemmälle matkaaville.
      Pääkaupunkiseudun liikenteessä matka-aika on usein tunti ja alle, tuolla vr:n uusissa kiskobusseissa matkaajat joutuvat toistuvasti, viikosta toiseen matkaamaan seisten parikin tuntia, esim. matkalla Tampereelta Haapamäelle on lottovoitto saada istuinpaikka, vaikka olisitkin sitten lapsi tai raskaana tms. Itse en tuota yhteyttä joudu käyttämään mutta lapseni ja muita tuttavia tuolta mökkipaikkakunnaltamme kertovat asiasta.
      Ja ruuhkamaksu koko maahan ?? Juu tervetuloa vain kattavat joukkoliikennevuorotkin, kohtuullisella hinnalla. Kävin asumassa juuri tuolla Keuruullakin, vuorot olivat harvat ja loma-aikoina niitä ei juurikaan ollut. Yhdensuuntainen matka oli parhaimmillan yli 8 (9? ) euroa 15 km matkalla ( osa vuoroista pikavuoroja joissa lisä ) normaaliin päiväaikaan. Samoin työmatkalle olisi tullut kävelyäkin yli 4 km suuntaansa, joten yksityisautoilu oli ainut järkevä vaihtoehto, vaikka sekin on kallista verrattuna seutulippua käyttäviin joukkoliikenteessä matkailijoihin.
      Tällä hetkellä käytän mielelläni toimivaa joukkoliikennettä kun siihen on mahdollisuus, toki toivoisin että tuolla maakunnissakin tämä mahdollisuus olisi. Auton toki omistan mutta sitä käytän lähinnä perheen kanssa matkustettaessa pidempiä matkoja, Tuo joukkoliikennöinti kun säästää mm. noilta pysäköintiongelmilta ruuhkien helpottamisesta puhumattakaan.

    • asdfghjklöäökjhgfd

      Julkisilla kun kulkee, niin aikaa mene kaksi kertaa enmpi, mutta vastaavasti se maksaa kaksi kertaa enemmän. Vielä olisi kehittämistä silläkin saralla. Ruuhkamaksut tasaa talouspuolta. Vielä kun lisätään liikennevaloja puolella ja kehitetään "punaista aaltoa" niin aikapuolikin tasaantuu.

    • 43-vuotta Hesassa

      Voi sillä muutama kaveri olla. Muutin heti, kun oli mahdollista Hesasta pois juuri niiden ruuhkien ja pakokaasujen takia. Nyt kun sinne tarviin tulla tulen junalla, vaikka ne joskus myöhästeleekin. Täällä ei metro kulje 3-5 minuutin välein, eikä raitiovaunu laisinkaan ja bussitkin arkipäivisin n. 20min, välein ja iltaisin ja viikonloppuisin vain kerran tunnissa. Ihmiset pyöräilee ja kävelee, joten ei ole muuta saastetta, kuin ohi kiitävä kolmostie.
      Luulisin kuitenkin, että kulut ruuhkamaksujen perinnästä olisivat suuremmat kuin tuotot. Edullisempaa olisi kehittää julkisen liikenteen palveluja ja pitää hinnat kilpailukykyisinä, myös muualla maassa, kuin Hesassa.

    • ei ikinä ei ei

      oih hienoa tauteja tiedossa ! ikinä en astu mihkaan julkiseen yök . oksennustauteja ym sikaflunssia jippiiii

    • ei ei ei..

      Ei perkele. Anteeksi vaan.
      Mutta itse ainakin joudun käyttämään autoa pakosta, jos töihin mielin mennä& minne ilomielin haluan.
      Enkä olla esim. toimeettomana kotona.
      Työajat & työpaikan sijainti on/ovat sellaiset, etten pääse julkisilla paikan päälle..
      Julkiset eivät liiku siihen aikaan.

      Kyllä, tämä paikka on helsingissä, mutta niin syrjässä, että sinne on työaikoihin nähden tosiaan todella paha, mahdoton päästä julkisilla, jotta ehtisin töihin ajoissa. Tai edes pääsisin kotiin töistä.
      Jos ei olisi pakollista, niin en pitäisi autoa ollenkaan& säästäisin TODELLA ison summan rahaa joka vuosi.

      Turha siis tuolalisesta rangaista.
      En asu edes helsingissä. Työmatka on pitkä joka päivä & turha rangaistus tuollainen ruuhkamaksu on sellaiselle, joka joutuu väkisin työn perässä menemään toiselle paikkakunnalle..
      Maksakoot kansanedustajat sen, tai luopukoon edustuskulu-tileistään. siinä sitä rahaa säästyisi.

      • ei ei ei..

        Pieni palkkaiselle tuo on todella iso summa vuodessa, varsinkin kun on muitakin menoja...
        Miettisivät sitäkin.

        Alkaa muuten olemaan kannattavampaa jäädä kotiin, kuin käydä töissä. Bensan hinnan koko ajan vain kallistuessa, ruuan hintakin todella hirveä muihin eu-maihin verrattuna yms...


      • pienpalkkalainen
        ei ei ei.. kirjoitti:

        Pieni palkkaiselle tuo on todella iso summa vuodessa, varsinkin kun on muitakin menoja...
        Miettisivät sitäkin.

        Alkaa muuten olemaan kannattavampaa jäädä kotiin, kuin käydä töissä. Bensan hinnan koko ajan vain kallistuessa, ruuan hintakin todella hirveä muihin eu-maihin verrattuna yms...

        Pienipalkkaisen kannattaisi käyttää julkista.. kyllä se polttoaine ja muut maksut niin reippaita ovat.


      • Ei ei ei..
        pienpalkkalainen kirjoitti:

        Pienipalkkaisen kannattaisi käyttää julkista.. kyllä se polttoaine ja muut maksut niin reippaita ovat.

        Voi kuule, käyttäisin jos SE OLISI MAHDOLLISTA.
        Mutta esim. itsellä se ei ole mahdollista.
        Edes mikään vaihtoehto.

        Julkiset eivät edelleenkään kulje niihin aikoihin, kun työmatka olisi.
        Todella mielusti luopuisin autosta. Säästyisi NIIN iso summa rahaa muuhun käyttöön..
        Entäs nämä keikkatyöläiset ?
        Ajattele: kunansta toiseen siirrtyminen, vaikka julkiset ovat käytettävissä, niin ei silti niilläkään joka paikkaan päästä.

        Samaa mieltä olen kyllä siinä, että ihan helsingin keskustaan ei kyllä kannata autolla mennä, jos ei pakko.
        Jotkut menevät vaikka ei olisikaan & pystyisivät helposti käyttämään julkisia.

        Mutta me muut, jotka emme mene keskustaan, tai menemme & joille se auto on pakollinen työmatkan takia.
        Meitä ei pitäisi rangaista asiasta.
        Piste.


    • Itse Rantaneuvos

      Kyllä eteläinen suomi on ansainnut ruhkamaksunsa ja heti, tulisi vain mahdollisimman suurena ettei heti tarvitseisi korottaa. Sinne hänne työpaikatkin ovat jo valuluneet täältä maaseudulta ja vr ja muut joukkoliikenne lisäämään kalustoa ettei tarvitse seistä puoli unissan aamuin illoin.
      Merjalle vain saman mielinen apulainen remmiin että saisimme muunkin liikenteen tottelemaan mitä liikenne säännöissämme sanotaan kaikille liikenteessä oleville.
      Kirjoitti eteläisen suomen ruuhkasta omakohtaista kokemusta hankkinut neuvos Suomussalmelta.

    • kyllästynyt 31

      Ruuhkamaksut.
      Helsinki mitään ruuhkamaksuja tarvitse,pieni kylä maailman kaupunkeihin nähden, yksi tapa taas lisätä ihmisille menoja. Eduskunnan ihmiset voivat ite käyttää yleisiä kulkuneuvoja , ei niillää sinne eduskuntaan ole mikään kiire riitelee ja naljailemaan toisilleen. Virka-autot pois ja palkasta ym,,, eduista ainakin 50% pois niin loppuu se kukkoilu.
      On se niin että kuka sinne pääsee hyvillä lupauksilla unohtaa sen heti kun on tullut valituksi, alkaa oman pussin kartuttaminen ja riisto kansalta. Hyvä siinä on kukkoilla kun muutaman kauden jälkeen tulee komeet eläkkeet eikä tarvitse huolehtia huomisesta, normaali ihminen pannaan kitumaan ja kuolinvuoteelle asti töihin jos töitä enää on. Työt viety maaimalle ja lopuille töille tuotu tänne tekee minimipalkalla hommia.
      Kyllä tää hallitus on ihan sieltä syvältä takapuolesta, kokoomus ja vasemmistoliitto sekä sosiaalidmokraatit pettäneet kansan kokonaan, siellä tehdään päätöksiä ja maksuja lisää kansalle, Kreikan pankin on jo sakkalaiset tyhjentäneet ja nyt mennään lisää takaamaan lainoja ja kun USA romahtaa päälle se on sitten loppu. Pitäs tyhjentää päättäjien tilit kokonaan tietäsvät miltä elämä maistuu sen jälkeen. Kaikki edut ja luottokortit pois edustajilta, niitä käytetään ja tuhlataan mielettömästi sitten ollaan rakennusduunaria kyttäämässä jos se pennin tekee jostain, vaikka suurimmat kavallukset tulee kynällä siellä päättäjien joukossa ja heidän suosikeissaan.

    • 3+7

      Eikö ruuhkamaksuista päättävillä henkilöillä ole ilmaiset juna- ja bussimatkat? Suomessa on niin kallista matkustaa bussilla tai junalla, ettei joka pojalla ole siihen varaa.

    • työmatkamies

      Hyvä kai se on ministerin miettiä ruuhkamaksuja kun ajelee ilmaiseksi taksilla tyhjää joukkoliikennekaistaa pitkin oikeisiin töihin menijöiden jonojen ohi. Helsingin ruuhkat ovat tekemällä tehtyjä: leveillä kaduilla on kaksi kaistaa autoliikenteelle, lopputila on raitiovaunuille ja joukkoliikenteelle eli ovat enimmäkseen tyhjiä. Parkkipaikkoja karsimalla saadaan vielä lisää liikennettä kun ihmiset kiertävät tyhjää ruutua etsimässä.

    • harrilla34567

      Voi ei, on tämä jo hullu maa, mikä keksijätehdas se on taasen perustettu, kansalaisia rokotetaan jos millä keinoin, etkös siellä yläpäässä aleta jo ymärtää, että ei meillä pienipalkaisilla ole mistä enää venyä, olette vuosikymmeniä keksineet mitä kummalisempia maksuja, kyllä nämä on loputtava, ei yksin kertaisesti ole enää mahdollista toteuttaa teidä hulluja ajatuksia.

      • Ei ei ei..

        totta. ihan tosi tästä joku protesti tehtävä, tai adressi vähintään..
        Tajuaisitvat ehkä jotain jos oku sen laittaisi liikkeelle


    • Ruuhkamaksut sinänsä turhia koska ongelmana on koko liikenteen rakenne koko maassa, ei pelkästään se että Helsinki "ruuhkaantuu" muutamaksi vartiksi päivittäin. Helpoin ja toimivin keino on yksinkertaisesti kiristää polttoaineverotusta niin että se bensa maksaa sen 3€. Tämän jälkeen vapautetaan julkinen-, raskas- sekä taksiliikenne polttoaineverosta. Lisäksi voimme ohjata etenkin paikallisliikenteen tasolla lisää varoja kattavamman palvelun luomiseen. Pääkaupunkiseudulla asiat ovat vielä suht hyvin mutta maassa on pitäjiä joiden keskustoistakaan ei pääse pois ilman tuntien odottelua julkisilla.

      Eli ei mitään kiertelyä ja kaartelua ongelman ympärillä vaan suoraan käsiksi ja rankalla kädellä. Kaikki nousevat työmatkakustannukset yms. voidaan kompensoida sitten palkkoihin -> hintoihin yms. Yleensäkin pitäisi löytää sellainen ratkaisu jossa on kansallisesti eniten järkeä. Liikennekustannusten alentaminen siirtymällä isompiin yksiköihin on kansantaloudellisesti järkevää. Muu yhteiskunta kyllä sitten taipuu perässä kun tarve niin vaatii...

    • termoskeiju

      Joku, koko maata kuppaava, hallintokeskus junineen, metroineen, raitiovaunuineen kuppaa koko maan maan kuivaksi. Ainoa kulma koko maassa, mihin on laitettu toimivat julkiset liikennepalvelut, joten niitä on myös käytettävä. Korkeampi polttoaineiden hinta pääkaupunkiseudulle, nopeusrajoitus 60km/h, niin johan alkaa julkisetkulkuvälineet kiinnostamaan.

    • Kohta autio Suomi

      Typerät päättäjämme eivät ymmärrä että Suomessa on nytkin kaikki liian kallista asunnot .autot, ruoka,korkea polttoaine vero ja tähän lisätään heikko kansalaisten osto voima ja muut korkeat verot joille ei saada mitään vastinetta ja nyt nämä typerät ruuhka maksut. No tällä tyylillä ei tarvitse ihmetellä jos Suomi on kohta konkursissa ja työikäinen väestö lähtee ulkomaille töihin tämä on nähtävissä esim latviassa ja liettuassa jossa kaupungit autioituvat kun suurin osa työikäisistä muuttaa maasta pois heikon elintason takia

      • kysyn.

        vaan, että mihin tästä muutamme? Kävin äskettäin USA:ssa Detroitissa. Detroit on hyvä esimerkki rappiolla olevasta suurkaupungista, joka on kaukana suuruuden päivistään. Pitäisikö kenties muuttaa Kreikkaan? Suomessa asiat ovat toistaiseksi vielä melko hyvät, mutta tulevaisuus ei näytä kovinkaan valoisalta.


    • ruuhka-ruut

      Ruuhkamaksu Kainuussa!!!! : DDDDD!!! Mistä meinaat sinne ruuhkan saada???? Vai onko terkkarissa käynti ruuhka - ajoa Kainuussa????

      Kainuussa ei tietääkseni ole niitä "hyvä" palkkaisia muita kuin terveyskeskuslääkäri, lukion rehtori ja apteekkari, kaikki muut ovat köyhiä!!! Olemattomaan bussiin tai junaan köyhiä ei voi pakottaa tai sitä vähäistäkin asiointia Kainuun kaupoissa!

    • Penks naks

      Eikös ois parempi porrastaa polttoaineen hinta, ruuhka alueilla kalliimpaa (=helsinki) ja maaseudulla halpaa (=perähikiä).

      No sitten kaikki Helsingistä kävisi tankkaamassa perähikiällä halpaa ainetta, välimatka ajossa menisi sen verran ainetta että hyöty jäisi nollaan.

      • Hur dur

        Ja kaikki alkaisivat yhdessä hakea bensaa tankkiautoilla niin alkaisi yllättäen kannattamaan homma.


    • Tottakai ruuhkamaksut. Oil peak ei ole takana, suomalaista infrastruktuuria ei ole millään tavalla alettu vakavasti muuttaa kohti mitään fiksumpaa systeemiä - meidän elämäntapamme on aivan perseestä emmekä yhteiskuntana kertakaikkiaan vaan halua ottaa vastuusta mistään muusta kuin tästä päivästä - jos siitäkään.

      Ruuhkamaksut kaikille muille ajoneuvoille paitsi sellaisille kevytautoille joiden koripaino on alle 600 kiloa, ja puolestaan ruuhka-alennus julkisille liikennevälineille sellainen 65% ruuhka-aikana kertalippujen ja tuntilippujen hinnasta.

      Paradigmat joissa ....

      a) Ihmisellä on muka kiire tai hänen on pakko päästä jonnekin vitun nopeasti (ja se "jokin" ei voi olla julkinen kulkuneuvo) - on väärä

      b) Jossa 1400 kiloa terästä liikutetaan sitä varten että saadaan 1kpl 92 kiloista läskiä ja nakkipaketti paikasta A paikkaan B

      ... ovat kaikilla järkevillä mittareilla idiotismia.

      Onks suomalaisella autoilijalla muuta arvoa kuin itsekeskieyys ja ehdoton mukavuus? Onks arvoa sillä että koko liikennekulttuurimme nykymuodossaan perustuen ainakin polttonesteille tulee LOPPUMAAN vuoteen 2025 mennessä tyystin?

      Köyhällä ei pitäisi olla varaa ajaa omalla autolla missään tilanteessa ja tässä pohjoisessa pediferiassa on täysin loogista että köyhiä on vähintään 80% väestä koska täällä ei ole muuta kuin metsää ja vittumaisia ihmisiä.

      Minua henkilökohtaisesti ei kiinnosta pätkääkään ajatus siitä että yhteiskuntamme varoja käytetään euroakaan enää tässä vaiheessa pönkkäämään yksityisautoilun kulttuuria etenkään keskuksissa joiden julkinen liikenne toimii äärimmäisen hyvin, keskuksissa joiden tiiviys oli ajatus tehdä juuri siksi sellaiseksi kuin se on että palvelut ja työpaikat olisivat lähellä ihmisiä. Jos ihminen käy töissä jostain hornanvitunkuusesta yksityisautolla jotta voisi elää jotain henkilökohtaista unelmaansa - niin ei se ole yhteiskunnan probleema jos bensa ja autoilu muuttuu liian kalliiksi ylläpitää. Joko myytte sen pikkuhevos-harrastustilanne ja muutatte cityyn - TAI jätätte sen trendikkään citytyöpaikkanne jollekulle muulle ja menette lapioimaan tammanpaskaa.

      Onko yhteiskunta luvannut jonkun vitun ruusutarhan yksitysautoilijoille HÄH?

      EI OLE HÄHÄHÄHÄHÄ!

      • Ei autojen ongelma ole niinkään koripaino vaan niiden vaatima tila. Yksi bussi vastaa kilometrin autojonoa.

        Autoiluun perustuva kulttuuri estää joukkoliikenteen kehittämistä.
        "Ei saa laittaa rahaa joukkoliikenteeseen, kun sitä ei kukaan käytä"
        => "Mulla on oma auto"


    • jdx,,,,,,,,,,,,

      paras tapa on lähteä vittuun suomesta ku täälä ei tehä ku hölmön tölväys päätöksiä!

      • No senkun menette. Jos ette keksi elämänongelmiinne muita ratkaisuja kuin oman rakkaan auton niin moisista lahjattomia ja sopeutumiskyvyttömien tollojen puutteeseen tämä maa EI kaadu ikimaailmassa.

        Sensijaan jos koko valuutanvaihtomme lopulta laitetaan polttonesteiden hankintaan että muutama peniksenjatketta tarvitseva pääsee kiertämään Riihimäen keskustaa niin todellakin - yhteiskunnallamme on ongelma jota voi ja pitää ratkoa ja mitä nopeammin sen parempi.

        Ulos vaan, väki vähenee; pidot paranee. Maa jääköön niille jotka osaavat elää tän maan todellisia vähiä resursseja kunnioittaen.


    • anteeksi.....

      tähän väliin esittäsin klassisen kysymyksen onko eusta ollut aikuisten oikeasti suomelle mitään hyötyä ja jos on niin mitä? Toinen kysymys miksi kaikki päätökset nykyään koskee vain hintojen korotuksia ja palveluiden huonontamista? Kolmas kysymys eikö eusta kannattaisi erota? Neljäs kysymys tuleeko tästä eun sekamelskasta muuta kuin sota aikaiseksi? Viides kysymys tuntuuko kenestäkään muusta että meitä on kusetettu???????????????

    • Van der Geld

      Juntit haluaa ajaa omalla(pankin/työpaikan) autolla, kun eivät hoksaa urbaania elämäntyyliin kuuluvaa joukkoliikennettä. Muuttakaa Kainuuseen ajelemaan autoillanne, me tehdään tästä sitten se METROPOLI!

      • tehkää.

        te molemmat tästä sitten se METROPOLI.


    • pa*kaa

      Pelkästään jo kannelmäessä on 2 kohtaa, jossa liikennejärjestelyt on sellaisia, että kun bussi pysähtyy pysäkille, niin loppu jono seisoo ja tämä siis molempiin suuntiin mentäessä eli periaatteessa neljä kohtaa.
      Mannerheimintie muutettiin juuri vähän aikaa sitten siitä rokkimäkin kohdalta pullonkaulaksi. Ja miksi? Jos siitä aikaisemmin on voinut mennä 2 kaistaa suoraan niin miksi hitossa se on nyt pitänyt kuristaa siitä risteyksen kohdalta, niin että hetkellisesti meneekin vain yksi kaista?

      Ensin ihan tarkoituksella rakennetaan sellaisia paikkoja joissa syntyy ruuhkaa ja sen jälkeen aletaan vinkumaan ruhkamaksuista. Kuuostaa ihan harkitulta rahastukselta.

      Muutenkin täällä on kova halu ohjata liikenne kaikin vippaskonstein ns pääväylille jakun niiden vetokyky ei ritä kuitenaan. Paljon parempi olisi antaa liikenteen jakaantua tasaisesti ilman mitään solmujen muodostamista.

      Omassa autossani on muuten start stop toiminto, että pidemmissä seisahduksissa ei saastuta yhtään, kun taas samaan aikaan vieressä kolme diisselipussia päästää jatkuvasti sitä pa*kaa ilmaan.
      Että mikähän niissä ruuhkissa saastuttaa ja mikä ei..

      • Tällä hetkellä paras yksityisautotekniikka on kuitenkin edelleen 6 kertaa tehottomampaa per matkustaja kuin joukkoliikenne. Bussi hakkaa energiatehokkuudessaan jopa kävelemisen jos se on täyteen lastattu.

        Se että dieseli raksuttaa kokoajan korvautuu siinä että kun sylinteri vääntyy pohjaan se vääntyy pohjaan 50 matkustajan puolesta, kun taas sun koslasi sylinteri vie parhaimmillaankin vain neljää.

        Tätä paradigmaa et voi voittaa yksityisautoilulla, samaan hyötysuhteeseen per rahtitonni perustuu sekin että Emma Maersk on per rahdattu kilo 20 kertaa energiatehokkaampi kuin sun romupaskasi.

        Mutta hyvin on sulle markkinamies myynyt "ekoa" - mutta ei suhteutttanut, mihinkään muuhun kuin vielä paskempiin yksityisautoratkaisuihin :)


      • ...
        Kukkomies kirjoitti:

        Tällä hetkellä paras yksityisautotekniikka on kuitenkin edelleen 6 kertaa tehottomampaa per matkustaja kuin joukkoliikenne. Bussi hakkaa energiatehokkuudessaan jopa kävelemisen jos se on täyteen lastattu.

        Se että dieseli raksuttaa kokoajan korvautuu siinä että kun sylinteri vääntyy pohjaan se vääntyy pohjaan 50 matkustajan puolesta, kun taas sun koslasi sylinteri vie parhaimmillaankin vain neljää.

        Tätä paradigmaa et voi voittaa yksityisautoilulla, samaan hyötysuhteeseen per rahtitonni perustuu sekin että Emma Maersk on per rahdattu kilo 20 kertaa energiatehokkaampi kuin sun romupaskasi.

        Mutta hyvin on sulle markkinamies myynyt "ekoa" - mutta ei suhteutttanut, mihinkään muuhun kuin vielä paskempiin yksityisautoratkaisuihin :)

        Kukkomiehen pieneen mieleen ei mahdu että joukkoliikenne ei ole kaikkialla samanlainen kuin Helsingissä.. Bussit ei kulje läheskään yhtä usein muualla Suomessa..


      • diiba daaba
        Kukkomies kirjoitti:

        Tällä hetkellä paras yksityisautotekniikka on kuitenkin edelleen 6 kertaa tehottomampaa per matkustaja kuin joukkoliikenne. Bussi hakkaa energiatehokkuudessaan jopa kävelemisen jos se on täyteen lastattu.

        Se että dieseli raksuttaa kokoajan korvautuu siinä että kun sylinteri vääntyy pohjaan se vääntyy pohjaan 50 matkustajan puolesta, kun taas sun koslasi sylinteri vie parhaimmillaankin vain neljää.

        Tätä paradigmaa et voi voittaa yksityisautoilulla, samaan hyötysuhteeseen per rahtitonni perustuu sekin että Emma Maersk on per rahdattu kilo 20 kertaa energiatehokkaampi kuin sun romupaskasi.

        Mutta hyvin on sulle markkinamies myynyt "ekoa" - mutta ei suhteutttanut, mihinkään muuhun kuin vielä paskempiin yksityisautoratkaisuihin :)

        Kukko kusiaivo voi jo lopettaa paradigmansa ja muun teoreettisen paskanjauhamisen. Ei taida kukko muuta tehdä kuin maata sohvalla ja parannella sieltä maailmaa???
        Kas kun joillakin on oikeita töitä, ja sellaisia joissa tarvitaan esim. autoa jatkuvasti asioiden toimittamiseen. On kukko kusiavolla sitten hauskaa kun seuraavan kerran sohvalta maaten tilaa himaan pizzan ja lähetti ovella sanookin että pizza 8 euroa ruuhkalisä...

        En ole pizzakuski, mutta oma duuni on kyllä sellaista, että ei busseilla siitä tulisi yhtään mitään! OIkeasti!

        Entä taxi? Miten se muka on julkista liikennetä? Ihan yksityisautoilua se on palkatulla kuskilla!

        Eikä se paikasta a paikkaan b:n itseisarvo ole mikään energiatehokkuuskysmys.


      • ... kirjoitti:

        Kukkomiehen pieneen mieleen ei mahdu että joukkoliikenne ei ole kaikkialla samanlainen kuin Helsingissä.. Bussit ei kulje läheskään yhtä usein muualla Suomessa..

        Johtuiskohan se juuri siitä että te määlyt ette käytä bussia, eli tee siitä muualla kannattavaa - vaan "pakko" on tunkea baanalle omalla riisikipolla?

        Mahdollisesti juuri verottamalla aivan vitusti yksitysautoilua me saamme teidät pellet hellittämään otteenne sieltä peniksenjatkeen ratista, jolloin elämänne ei ole niin vitun kallista, jolloin ei ole "pakko" tienata vitusti, jolloin itseasiassa itsekullekin sekä löytyy tekemistä eikä tarvi edes suhata paikasta toiseen ADHD-mentaliteetilla korjailemassa omia virheitään.


      • diiba daaba kirjoitti:

        Kukko kusiaivo voi jo lopettaa paradigmansa ja muun teoreettisen paskanjauhamisen. Ei taida kukko muuta tehdä kuin maata sohvalla ja parannella sieltä maailmaa???
        Kas kun joillakin on oikeita töitä, ja sellaisia joissa tarvitaan esim. autoa jatkuvasti asioiden toimittamiseen. On kukko kusiavolla sitten hauskaa kun seuraavan kerran sohvalta maaten tilaa himaan pizzan ja lähetti ovella sanookin että pizza 8 euroa ruuhkalisä...

        En ole pizzakuski, mutta oma duuni on kyllä sellaista, että ei busseilla siitä tulisi yhtään mitään! OIkeasti!

        Entä taxi? Miten se muka on julkista liikennetä? Ihan yksityisautoilua se on palkatulla kuskilla!

        Eikä se paikasta a paikkaan b:n itseisarvo ole mikään energiatehokkuuskysmys.

        Mitä, enkö annostelekaan totuutta kuin pilttipurkista vauvan suuhun ja se itkettää isoa vauvaa jota ollaan kuljetettu omissa yksityisissä keinokohduissa ja nyt ahdistaa kun joutuu kohtaamaan elämän kovat tosiasiat?

        Bussi kilpailee kilometriä per energiayksikkö-tehokkuudessaan kävelijän nauttiman porkkanan kanssa kirjaimellisesti (tosin porkkana ei ole polttonestettä joka on edelleen porkkanan suuri etu, mutta vaadittu energia on joukkoliikenteessä vain kaksinkertainen porkkanavetoisuuteen- "ekotehokkaimmissakin" henkilöautoissa se on 16-kertainen. Henkilöauto on fail.).

        Minä en ole pomonne, en äitinne, en vaimonne tai lapsenne - mulla ja edustamallani karulla totuudella ei ole mitään velvollisuutta olla huomaavainen ja ymmärtäväinen teidän elämäntapaanne kohtaan - yksityisautoilihan on ollut se ilmiö joka on tuhonnut paljon tämän maan hyvistä joukkoliikennemuodoista ja korvannut sen yksityisellä idiotismilla joka on tehotonta ja kallista kaikin puolin - paitsi tietenkin henkilökohtaisen egobuustauksen kannalta.

        Yksityisautot vittuun maailmankartalta ja mitä meille jää? pieni porukka vittuuntuneita luupäisiä ihmisiä - sekä suuri joukko fiksuja jotka sopeutuvat ja rakentavat asiat uusilla periaatteilla. Nykyinen maailma on ollut mahdollinen helposti saavutettavan - ja siksi edullisen - petrokemian avulla. Mutta nyt se öljynpaska on kirjaimellisesti loppu ja siksi halpa bensiini ei KOSKAAN palaa huoltoasemille. Siksi ne hinnat kipuavat aina vain suuremmiksi ja trendi ei lopu sillä että aletaan tuottamaan biopolttoaineita koska se ei ratkaise hintaongelmaa. Biopolttoaineiden hinta on noin 15 euroa litra, mutta koska euro kusee maailmantaloudessa kovaa vauhtia on todellinen hinta noin 30-40 euroa per litra nykyrahassa. Tämä tapahtuu seuraavan 15 vuoden kuluessa ja väitän että tiedätte persnahoissanne minun puhuvan totta.

        Kaikella kunnioituksella - jos nyt suvaitsisitte ottaa pään pois perseestä ja hyväksyä sen tosiasian johon kakki asiat selvästi viittaavat: LAAJA YKSITYISAUTOILU VETELEE VIIMEISIÄ KUOLONKORAHDUKSIAAN. Tottakai jotkut tulevaisuudessa autoilevat omalla rassilla; ne jotka jaksaa ja viitsii itse tuottaa etanolinsa/biodieselinsä omalla vitunmoisella vaivallaan tankkiin periaatesyistä - ja ne jotka ovat niitä oikeasti rikkaita joilla on varaa ostaa sitä 40 euroa/litra polttonestettä.

        Me muut. Kannattaa opetella käyttämään niitä joukkoliikennevälineitä, mitä aikaisemmin omaksutte uuden kulttuurin ensiaskeleet sitä nopeammin ja vaivattomammini sopeudutte tulevaisuuden maailmaan, ja sitä paremmaksi joukkoliikennevälinesysteemit tulevat kun käyttäjiä on enemmän. Mitä kauemmin roikutte yksityisautoissa sen huonomman sijoituksen tulevaisuuteen teette jo ihan itsellenne - näet kohta teillä on käsissänne kasa rautaromua jota kukaan ei halua, ja jolle ette saa juotavaa millään järjellisellä hinnalla - ja vieläpä olette järjestäneet elämäntapanne tuon vehkeen ympärille.

        Se on oman elämänsä kusemista. Teitä on varoitettu.


      • diiba daaba kirjoitti:

        Kukko kusiaivo voi jo lopettaa paradigmansa ja muun teoreettisen paskanjauhamisen. Ei taida kukko muuta tehdä kuin maata sohvalla ja parannella sieltä maailmaa???
        Kas kun joillakin on oikeita töitä, ja sellaisia joissa tarvitaan esim. autoa jatkuvasti asioiden toimittamiseen. On kukko kusiavolla sitten hauskaa kun seuraavan kerran sohvalta maaten tilaa himaan pizzan ja lähetti ovella sanookin että pizza 8 euroa ruuhkalisä...

        En ole pizzakuski, mutta oma duuni on kyllä sellaista, että ei busseilla siitä tulisi yhtään mitään! OIkeasti!

        Entä taxi? Miten se muka on julkista liikennetä? Ihan yksityisautoilua se on palkatulla kuskilla!

        Eikä se paikasta a paikkaan b:n itseisarvo ole mikään energiatehokkuuskysmys.

        "Eikä se paikasta a paikkaan b:n itseisarvo ole mikään energiatehokkuuskysmys."

        Ja tässä olet oikeassa. Paikasta A paikkaan B siirtymisen itseisarvo on matka paikasta A paikkaan B.

        Sekä julkisilla, yksityisautolla että vaikka kävellen sen matkan pystyy taittamaan. Nyt teillä on aika vitusti keksimistä että pystytte jollain älyllisellä keinolla rationalisoimaan ehdottoman tarpeen nykymuotoiselle yksityisautoilulle.

        Se nimittäon ei ole A-B reissun itseisarvo myöskään, sensijaan yhteiskunnalliset ja tulevaisuudennäkymät etenkin polttonesteiden käytön suhteen ovat aika helvetin painavia argumentteja sen puolesta että jotain älyllisesti kestävämpää mallia siihen A-B reissuun on saatava aikaiseksi.

        Bussissa istuneet muuten ovat älykkäämpiä, heillä aivot voivat askarrella pulmien kimpussa sensijaan että pelataan tuota reaktiivista liikennepeliä. Yksi ajaa, 50 ajattelee. Samasta syystä tosi isoilla kihoilla onkin omat kuljettajat, sillä fiksulla on tärkeämpääkin tekemistä kuin väännellä rattia ja pelata tuota löysätahtista rallisimulaattoria jota autoiluksi kutsumme.


      • jaa......

        Montako reissua sun pitää tehdä, että saat vietyä 50 ihmistä keskustasta Malmille? Bussi tekee yhden.


      • Pa*kaa
        jaa...... kirjoitti:

        Montako reissua sun pitää tehdä, että saat vietyä 50 ihmistä keskustasta Malmille? Bussi tekee yhden.

        No onneksi en edes halua viedä 50 ihmistä keskustasta malmille, niin ei tarvitse körötellä edestakaisin:P

        Sen sijaan kyllä tahdon, kuten esim viime yönä, päästä espoosta helsinkiin kotia. Kotona olin 5 aikaan sitten eli mitenköhän olisin päässyt julkisilla?
        Ja tästä päästäänkin siihen, että vaikka te julkisenliikenteen kannattajat ehkä liikutte vain aamu kahdeksasta ilta kahdeksaan, niin on aika iso ihmisiä, jotka ei liiku vain siihen aikaan ja jos otetaan hypoteettinen tilanne, että olisi olemassa vain julkinen liikenne, niin sen verkoston pitäisi olla silloin sellainen, että se palvelisi kaikkia ihmisiä kaikkina hetkinä ja sen pitäisi palvella kohtalaisen hyvin eikä niin, että saat kävellä ensin 30 min bussille, ajaa tunnin ja sen jälkeen vielä kävellä 30 min.
        ja mitenhän silloin tapahuisi? A) mitkään maailman rahat ei riitä semmoisen järjestelmän ylläpitoon ja B) se johtaa siihen, että niitä busseja ajettaisiin usein liian tyhjinä.

        Sitäpaitsi tämä keskustelu ei edes ollut aiheesta julkinen vs yksityinen liikenne vaan siitä että onko ruuhka maksut sitä itseään vai ei. JA minullahan ei ole mitään julkistaliikennetä vastaan, senkun pörräävät ympäriinsä mutta se on ihan varma, että sitä on turha yrittää rahoittaa jollain tekosyyllä yksityisautoilijan pussista!

        Pointti oli se aikaisemmissa kirjoituksissa, että jos ruuhkamaksuja perustellaan vähemmillä päästöillä, niin eihän se perustelu ole kovin pätevä, jos joka kerta kun autoni ei liiku se ei myöskään käy, eli päästöt eivät juurikaan lisäänny. Toisekseen olen sen verran fiksu, että vältän ruuhkat, en mene ajamaan ruuhka-aikaan, koska se on persiistä. Ja jos jostain syystä joudun ajaa ruuhka-aikaan, niin haen vaihtoehtoisen reitin, jolla ei ole ruuhkaa.
        Myöskin jos kerran valtion taholta edelleen tehdään liikennejärjestelyjä, jotka aiheuttaa ruuhkaa, niin ketä siitä pitää syyttää? Tuskin yksityisautoilijaa?

        Ja selvä laittakaa ruuhkamaksut RUUHKA-AIKAAN eli 7-9 aamulla ja 15-18 päivällä! Mutta miten ihmeessä voidaan edes puhua ruuhkamaksuista, kun puhetta on ollut, että ne on voimassa ympäri vuorokauden? Ei minun mielestäni yöllä ole ruuhkaa?

        Ja oikeastaan paikat, jotka on tarkoituksella rakennettu sellaisiksi, että, kun bussi seisoo pysäkillä, niin koko jono seisoo, niin käytännössähän se lisääntynyt päästömäärä ei johdu mistään muusta, kuin siitä bussista, joka tukkii liikenteen.


      • ddsdfdfd
        Kukkomies kirjoitti:

        Tällä hetkellä paras yksityisautotekniikka on kuitenkin edelleen 6 kertaa tehottomampaa per matkustaja kuin joukkoliikenne. Bussi hakkaa energiatehokkuudessaan jopa kävelemisen jos se on täyteen lastattu.

        Se että dieseli raksuttaa kokoajan korvautuu siinä että kun sylinteri vääntyy pohjaan se vääntyy pohjaan 50 matkustajan puolesta, kun taas sun koslasi sylinteri vie parhaimmillaankin vain neljää.

        Tätä paradigmaa et voi voittaa yksityisautoilulla, samaan hyötysuhteeseen per rahtitonni perustuu sekin että Emma Maersk on per rahdattu kilo 20 kertaa energiatehokkaampi kuin sun romupaskasi.

        Mutta hyvin on sulle markkinamies myynyt "ekoa" - mutta ei suhteutttanut, mihinkään muuhun kuin vielä paskempiin yksityisautoratkaisuihin :)

        Ei minua voisi tippaakaan vähempää matkustaa bussissa jonkun hieltä haisevan turilaan vieressä 50 asteen helteessä kun kätevästi voi ajaa omalla autolla, omassa rauhassa, ilmastoidusti, mukavasti. Haluavatko herrat siksi ajaa yksityisautoilua alas jotta voivat näyttää valtansa "vain meillä on oikeus ilmastoituun mukavuuteen".


      • Hahahahahahaaa
        ddsdfdfd kirjoitti:

        Ei minua voisi tippaakaan vähempää matkustaa bussissa jonkun hieltä haisevan turilaan vieressä 50 asteen helteessä kun kätevästi voi ajaa omalla autolla, omassa rauhassa, ilmastoidusti, mukavasti. Haluavatko herrat siksi ajaa yksityisautoilua alas jotta voivat näyttää valtansa "vain meillä on oikeus ilmastoituun mukavuuteen".

        No, jos teiltä voidaan tällä tavalla nyhtää entistä enemmän rahaa koska teidän on PAKKO autoilla mukavuussyistä... niin ei muuta kuin veroa, polttoaineeseen hintaa lisää, käyttömaksuja jne jne.

        Itse arvotatte kipukynnyksenne ja netti on oikein hyvä (ja turha) vinkumiskanava jossa saatte avautua ilman että se vaikuttaa mihinkään.

        Koska alati suureneva osa tipahtaa kulutuksen ulkopuolelle takaa demokratia sen että joukkoliikenne on halpaa ja se raha tulee teiltä jotka olette hienohelmoja ja haluatte tehdä niitä 15 tuntisia päiviänne lomatta (eli olla orjia) että voitte hankkia niitä hyödykkeitä jotka systeemi hinnoittelee teidän tappioksenne.

        Te olette oikein hyviä kiskomaan yhteiskunnan kivirekeä koska ette osaa luopua "hyvästänne" ja myytte vaikka elämänne että kokisitte että teillä on "oikeus". Teillä on oikeus maksaa vitusti veroja ja siitä että teistä ollaan näin tehty kaikessa hiljaisuudessa "vapaita orjia" on paras silmänkääntötemppu aikoihin ;)

        Hupaisaa on se että tehän samalla rahoitatte sen joukkoliikenteen maksuillanne halvaksi.

        Missä on oma etunne? Tuli hien haistelemattomuus aika kalliiksi, huomaatko? ... kirjoittelen muuten tätäkin miniäppärillä junasta käsin, joku muu ajaa, minä nautiskelen, rahani säästyvät muuhunkin kuin auton omistamisen autuuteen ja tankkaamiseen.... ... :)

        Tässä maassa on tolkuttomasti töissäkäyviä jotka "joutuvat" elämään samalla tavalla kuin toimeentulotuella elävät - koska auton omistaminen ja ruokkiminen on heidät köyhdyttänyt. Auto on pahimmillaan yhtä huono sijoitus ihmiselle niin taloudellisesti kuin mukavuuksien kannalta kuin paska vaimo.


    • Pa*kaa

      haha, puheistasi kyllä huomaa, että taidat olla aika katkera ihminen, onko jäänyt montakin unelmaa saavuttamatta? Kuten ihka oma pieni riisikippo, kun on niin kiva mollata ja mennä henkilökohtaisuuksiin. Varsinaista keskustelutaitoa vai?

      Ja ihan itsekö olet tuon bussijutun laskenut?
      Virallisten laskelmien mukaan bussissa pitää olla vähintään 12 henkilöä ennenkuin se on päästöjen kannalta yksityisautoa parempi?
      Ja oletko ikinä huomannut katsoa miten usein busseja ajetaan tyhjänä tai niin, että kyydissä on vain muutama henkilö?
      Tai oletko ikinä tullut ajatelleeksi, että jos yksityisautoja ei olisi ollenkaan, niin A) julkisen liikenteen verkoston pitäisi olla paljon laajempi. B) Niitä pitäisi ajaa lähes läpivuorokauden ja C) mielellään vuoroja pitäisi olla tiheämmin. No tämä taas johtaa väistämättä siihen, että tyhjiä busseja ajetaan taaas enemmän.
      Entäs se päästöt per ihminen? Millä kulutuksella se on laskettu? Onko siinä otettu huomioon, että esimekrkiksi bussi numero 67 torpparinmäestä keskustaan pysähtyy olikos se nyt 27 kertaa ja joka kerta, kun bussin kokoinen möhkäle lähtee liikkeelle on sen kulutus moninkertainen verrattuna siihen kun sitä ajetaan tasaisella nopeudella.Ja mitä enemmän ihmisiä kyydissä, sitä enemmän painoa ja enemmän kulutusta ja enemmän päästöjä.
      Siinä on kuule sen verran monta muuttujaa, että ei ole ihan yksiselitteinen asia

      Voit siellä angstata, kuin joku lapsi mutta todellisuus on että molempia tarvitaan ja kumpikaan tuskin on yksinään mikään pelastus.

      ja kannattaa muistaa sekin, että henkilöauto teollisuus se on joka vie tätä tekniikkaa eteenpän.

    • ...........

      Kyllä ruuhkamaksuille. Oma lehmä tietenkin ojassa kun Helsingin keskustassa asun.

      Asia ei tietenkään ole aivan yksioikoinen, joillekin oman auton käyttö on ihan aidosti pakko, toisille taas se on statusta tai pelkkää itsekkyyttä.

      Täällä duunissa (keskustassa) on firmalla vuokrattuna 22 autopaikka työntekijöille. Yritys ryhtyi vuodenvaihteessa perimään niiden käytöstä maksua, joka ei tosin kata kustannuksia toki kokonaan, pienen osan vain.

      Paikkoja on enää 12. Ne joiden ei ole pakko käyttää autoa siirtyivät pääosin juniin. Jos rautatieasemalta on työpaikalle 600 metriä niin auton voi näköjään jättää liityntäparkkiin ainakin jos parkkiryuudusta pitää täällä päässä maksaa.

      Näille, jotka luopuivat paikastaan kyse ei ollut siis mistään pakosta.

      Ja onhan se niin, että se missä asuu ja missä käy töissä vaikuttaa kyllä voiko julkisia käyttää. Jo tuo lasten kuskaaminenpäivähoitoon on aika rumbaa, yksiköt suurenee ja sijaitsevat yhä kauempana. Ja yleensä vielä väärässä suunnassa.

      Julkisen liikenteen kalustokin on osin paskaa, ei edes ilmastointia ja jos onkin niin ei kenties toimi ja ruuhkavuoroja liian vähän.

      Liikenteen sujuvuuden kannalta ruuhkamaksut varmasti auttaisivat. Paljonkohan esimerkiksi yrityksiltä palaa rahaa tuottamattomaan työhön, paketti- ja kuorma-autojen seisottamiseen ruuhkassa. Siinä seisoo pääoma ja mies (tai nainen) ja me sen kuitenkin maksamme senkin. Huomattava osa aamu- tai iltapäiväruuhkassa seisovista autoista on kuitenkin yritysten autoja.

    • naamatonnainen

      Itse kannatan ruuhkamaksua, koska se vaikuttanee onnettomuuksien määrään, matka-aikoihin, ilmastoon yms.

      Julkisessa liikenteessä on paljon hyviä puolia, kuten se ettei tarvitse etsiä parkkipaikkaa se on halpaa. Ja vaikka löytäisi parkkipaikan niin se on usein keskustassa maksullinen. Toisaalta jokaisella ei ole mahdollisuutta käyttää julkista liikennettä esim. maaseudulla tai pienissä kaupungeissa, mutta ruuhkamaksua ei pitäisi ottaa käyttöön kuin isoimmissa kaupungeissa.

      Kerätyillä rahoilla voitaisiin esim. parantaa julkista liikennettä.

    • paljon nähnyt

      Autoilu pitäisi saattaa jotenkin järkeviin uomiinsa. Ensimmäinen kriteeri on että auton hankkijalla on vahintään 5000 kuukausitulot.Toinen kriteeri on että psykiatri antaa terveen paperit. Kolmas kohta, ettei ministerit sekoita liikennettä.

      • ........

        Jeps. Eli me alle 5000 euron kuukausituloja tienaavat emme sitten ansaitse päästä töihin ollenkaan. No, onneksi niillä lopuilla on varaa maksella meidän toimeentuloamme, joka muuten saattaa jopa parantua, kun pääsee toimeentulotukiasiakkaaksi ja ei tarvitse maksaa mm. lasten päivähoitomaksuja.


    • Ruusa Ruuhka

      Ruuhkamaksut on hyvä ja kannatettava ajatus. Toimeen vaan.

    • - Jos bensan hintaa nostetaan, nousee myös vastaavasti joukkoliikenteen hinta. Kyllä ne bussitkin kulkee bensalla.

      - Jos ruuhkamaksu toteutetaan, tulee myös toteuttaa siihen vaadittavat järjestelyt. Esimerkiksi Lontoon mallissa on alueen rajoilla suurehkot valvontakamerat katsomassa alueelle tulevien autojen rekistereitä, jotta voivat laskuttaa oikeaan osoitteeseen. Tästä aiheutuisi todella suuria kuluja ja kestäisi mahdollisesti 3-5 vuotta kun koko järjestely maksaisi itseänsä edes takaisin.

      - En ihmettelisi jos Suomi päättäisi laskuttaa vain sisääntulevia autoja, eli Helsingin sisäisellä alueella asuvat eivät kärsisi tästä (Ruotsin malli). Maksajina olisi siis Helsingin ulkopuolella asuvat duunarit.

      - Jos tämä aiheuttaisi joukkoliikenteen lisääntymistä, vastaavasti myös joukkoliikenteen hinta "maagisesti" nousisi yhtäkkiä ties millä syillä kuten kustannusten nousemisella. Sama juttu jos ihmiset alkaa muuttamaan ruuhka-alueen sisälle, vuokrat alueella maagisesti nousee. Simppeliä bisnestä.

      - Verraten muiden maiden ruuhka-alueisiin, saasteet eivät ole vähentyneet paljoa paskaakaan. Kyllä niitä teitä on silti pakko käyttää oli ruuhka-aika tai ei. Joten saasteiden vähentäminen on mielestäni lähinnä huono tekosyy alueen pystyttämiselle.

      Oma mielipiteeni : Jos halutaan vähentää saasteita, panostaisivat johonkin millä olisi oikeasti asiaan vaikutusta kuten järkevään energiankulutukseen ja kierrätykseen. Jos tahtovat vain yksinkertaisesti verottaa autoilijoita, nostaisivat autojen verotusta sitten. Jopa se bensan hinnan nostaminen olisi pitkässä juoksussa viisaampaa, koska sillä olisi luultavasti myös vaikutusta saasteiden määrään ennemmin kun ruuhka-alueen pystyttämisellä.

      • Jos bensan hinta tuplaantuu...

        Maksaa yksityisautoilija (hinta*2)/1 verran ... eli 100% korkeampi maksu löpön osalta.

        Mutta joukkoliikenteessä (hinta*2)/30 = 6,6% korkeampi maksu löpön osalta

        Sitä analyyttista ajattelua KANNATTAA harrastaa. Joukkoliikenteen lippuhinnat eivät kasva lineaarisesti polttonesteiden myötä, lippuhintoihn sisältyy myös laitteiston kuoletukset, huollot, kuljettajien ja esimiesten palkat yms.

        JOUKKO pystyy maksamaan huomattavankin korkeat bensanhinnat vielä siinä vaiheessa kun te olette polttaneet vihoissanne oman koslanne.


    • tasuri 5555

      Suomen kaltaisessa maassa ei edes ole ruuhkia, niin kuin etelä- ja keskieuroopan maissa. Paras tapa hoitaa kyseinen asia on vaihtaa ministeri ja heti, sillä saavutetaan paras lopputulos.

    • ihan pelkkää

      sontaa koko homma mun mielest!! taas kerätää lisää rahaa kansalaisilta!!! ei mitää tollast tarvii!!! ruuhka maksuja... PAH! Se joka liikkuu ruuhkas se saa sen itse kestää....

    • autoilia aina

      juu samaa mieltä aikasemman kans EI RUUHKAMAKSUJA! mites kun asuu keravalla tai lähikaupungeis ja työs hesas ? järjetöntä. työnteko loppuu ja ihmiset siirtyy muualle missä saa autolla ajaa ! noi kuppaset bussit ei korvaa omaa autoa .
      ministerit vaihtoon heti

      • "mites kun asuu keravalla tai lähikaupungeis ja työs hesas"

        Jos sun hiirenaivoissasi ei syty ajatusta että kenties - jos työsi on helsingissä - niin ehkäpä sinunkin kannattaisi muuttaa sinne?

        Toinen vaihtoehto on ettet käy duunissa, helsingissä on varsin korkea työttömyys joten kyllä sieltä joku tilallesi tulee. Eli siis se että asut hevonvitussa suhteessa työpaikkaasi ei koidu kenenkään muun kuin sinun ongelmaksesi - ja sinulla jopa on mahdollisuus ratkaista ongelmasi muuttamalla lähemmäs.

        Mitä vittua tän maan kansalaisten älykkyysosamäärälle on tapahtunut? Milloin teille on jaettu tyhmyyspillereitä ja miksi mä en saanut omaani?


    • ollisssss

      Suoraan sanottuna mua vituttaa maksella bensasta suorastaan törkyhintaa. Bensan, nimenomaan 98e :n tulisi maksaa max. 1,3e/1l. On tämä sairasta kun autoilusta on tehty tahalleen näin kallista. Autoilijoilta varastetusta 8miljardista käytetään takaisin liikenteeseen alle miljardi. Autoilijoiden rahoilla ylläpidetään kannattamatonta bussi ja junaliikennettä. Suuri kysymys on, että oi miksi? Onneksi myyn kohta autoni pois ja alan kulkemaan julkisilla koska autoilijoiden hyväksikäyttöä ei valtio lopeta. Se on ainut asia josta rahaa voidaan kerätä. Eli olemme tavallaan samassa tilanteessa kuin ihmiset kehitysmaissa. Käytetään ihmisten pakollisia tarpeita surutta hyväksi. Kehitysmaissa firmat riistävät, suomessa valtio. Ja toi merja kyllönen on täysin pihalla. Miten olemme tulleet tilanteeseen että liikenneministeriksi valitaan nainen? Onko tämä jotenkin olevinaan hienoa? Sairasta se on.

      • ruuhkaruut

        Voihan niitä ruuhkamaksuja säätää, mutta kun ihmiset hävittävät autonsa niin mistä vastaavat tulot valtiolle????? Auton hinta - vero, polttoaineen hinta - vero, vakuutukset - vero, käyttömaksu - 100%, huolto - miinus vero!!!!!

        Jos ruuhkamaksulla päästään pääkaupungin ruuhkista niin päästään kyllä valtavasta summasta VEROJA ja MAKSUJA joita auoilijat maksavat! Varmaakin valtioneuvostossa on laskettu TODELLINEN säästö niin, että yhtälön puolelle jää muutakin kuin piiiiiiiiiiiiiitkä -------!!!


      • "Suoraan sanottuna mua ******** maksella bensasta suorastaan törkyhintaa. Bensan, nimenomaan 98e :n tulisi maksaa max. 1,3e/1l. On tämä sairasta kun autoilusta on tehty tahalleen näin kallista."

        Leikitään että raha ei ole ongelma, saat lainaa niin paljon kuin haluat että voit pistää pystyyn infrastruktuurin joka tuottaa bensiiniä.

        Kysymykseni: mistä aiot hankkia öljyä infrastruktuurillesi sellaisella hankintahinnalla että voit painaa bensiiniin hinnan 1,3e/litra tasolle?

        Vastaa tähän kysymykseen ja olet ansainnut nobelin palkinnon.


    • mummi50

      Tuo bensalitran korotus ei ole kyllä ole viisasta, eikä tänne maaseudulle mitään ruuhkamaksuja, eihän täällä mitään ruuhkia olekaan. Täältä kun puuttuu tyystin tämä joukkoliikenne, on pakko käydä autolla asioilla 43 km, sitä ei edes hevosella kohtuudella käy. Pitääkö maaseutu tehdä autioksi, täällä kuitenkin elämänlaatu on huomattavasti parempaa kuin siellä ruuhkassa. Ei meteliä, eikä RUUHKIA, linnunlaulunkin (ei puluja, naakkoja eikä lokkeja) kuulee, tähdet ja kuutamo ovat parhaita, varsinkin talvi-iltoina....Ilmaista tuo asuminen ei täälläkään ole, mutta kohtuutonta tuo bensan hinnan korotus.

    • againstall

      Itse asiasta, eli ruuhkamaksusta en sano mitään, mutta valvonnasta kyllä: En ole rikollinen enkä aio ottaa seurantapantaa iselleni! MINUA EI KYTÄTÄ!

    • voi tavatonta

      Ruuhkamaksu Suomessa, heheheheee.

      Kyllä tommoset jossain Lontoossa esim. ymmärtää, siinä kaupungissa on enemmän asukkaita kuin koko Suomessa YHTEENSÄ.

      Verohelpotuksia vähäpäästöisille autoille ym. kannustusta, jos vihreitä arvoja halutaan edistää.

    • pk-seu

      kyllä toimison herrat ja naiset pääsee julkisilla hyvin töihin kun klo.9-11 tuleevat.. ajatelkaa sellaisia jotka menee klo.3-7 sillon pitää asua tyopaikkala tai jos menee kolmeen täytyy lähteä jo klo.22.40 että kerkiä ja julkiset kulkee. tai ajatelkaa liikenteen ohjaajia jotka ohjaa liikennettä tietyö alueilla miten julkisilla pääseee sinne?? itse kulkeneena maan rakennus hommiin julkisilla pk-seudulla kun klo.7.00 alkaa työt niin joutuu jo klo.4.30 herää ja lähtee menemään julkisilla ja siitä sitten se 14h päästä vasta takasin himas vaikka työ päivä on 8h.. alkaisivat vastineeksi veroittamaan kaveliöitä ja pölkupyöräliöita tien kuluttamisesta ja liikenne valokustannuksissa SEKÄ RUUHKISTA kerran autoillakin on sama asiahan se on =D vaikkakin aika karkeasti verrattu..

    • uudeltamaalta

      sanon ehdottonasti ei ruuhka maksuille. se rokottaisi lisää autoilijoiden kukkaroa.itsekkin joudun pakosta ajamaan työmatkoja autolla,koska keikka työssä ei kotiin lähtö aikoja voi ennakoidä.eikä se mitenkään vähentäisi ruuhkia vaan porukat rupeaisi suosimaan teitä jolla ruuhkan maksu pisteitä ei olisi.joten ruuhkat vaan siirtyisivät. jos halutaan kerätä valtion kassaan lisää rahaa ehdotukseni on. ukkomaisille opiskelijoille jotka opiskelee suomessa lukukausi maksu.venäläisille rekoille maksut teiden käytöstä.ja sitten virolaisille kaahareille toimiva sakko käytäntö. samoin suomen töitä tekemättömät pakolaiset haastatteluun,ja jos työ ei kiinnosta pois maasta.ja haastattelu on tehtävä suomen kielellä sillä jos asut suomessa on osattava suomen kieltä-suomen autoilu on niin pahasti veroilla vaikeutettu jotta siihen ón tultava loppu.
      jos eu olisi toimiva se olisi jo laittanut suomen ryöstö verotuksen sakkomaksuin kuriin. suomelle pitäisi langettaa sellaiset sakot että se todella pudottaisi polvilleen.vasta sen jälkeen uskon jotain tapahtuvan.

    • Ei maalta tuleville

      Turun suunnasta Helsinkiin aamuisin ajeleva kohtaa ruuhkat vasta sitten, kun Espoon liittymistä tulevat autoilijat täyttävät oikean kaistan. Jos ruuhkamaksu tulee, niin se pitää kohdentaa niille pääkaupunkiseudun asukkaille, joilla on mahdollisuus joukkoliikenteeseen.

    • =)/()(&CV( c907c

      EI RUUHKAMAKSUILLE.

      Jos paikallusjunilla olisi halvempi liikkua työmatkoja kuin autolla niin siirtyisin junan käyttäjäksi ilman ruuhkamaksujakin.

      Järvenpää-Helsiki-Järvenpää

    Ketjusta on poistettu 3 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      58
      2392
    2. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      75
      1999
    3. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      229
      1915
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      56
      1757
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      4
      1671
    6. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      4
      1639
    7. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1534
    8. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      5
      1367
    9. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      7
      1331
    10. Revi siitä ja revi siitä

      Enkä revi, ei kiinnosta hevon vittua teidän asiat ja elämä. Revi itte vaan sitä emborullaas istuessas Aamupaskalla
      Varkaus
      1
      1228
    Aihe