Olen nuori synnyttämätön pitkäaikaisessa suhteessa oleva nainen ja pohdiskelen kumpi kierukka sopisi paremmin minulle, hormoni vai kupari? Kuukautiset ovat aina olleet lyhyet, kivuttomat ja suht niukat, tosin hyvin epäsäännölliset. Hormoneja en haluaisi kehooni laittaa mutta kuparikierukka toimii tulehduksella joka ei sekään kuulosta hyvältä. Lisäksi pelottaa lisääntyneet menkkakivut ja runsas vuoto. Olen virtsarakontulehdus herkkä ja se vähän mietityttää, lisääkö se kohdun tulehdus riskiä? Kiitos jos voitte vastailla kokemuksianne!
hormoni vai kuparikierukka?
6
1582
Vastaukset
- Nainen 33 v
Moi. Ite otin hormonikierukan pari kuukautta sitten...Lähinnä siksi että menkat oli tosi kivuliaat ja runsaat...kivut lievittyny huomattavasti...tosin pientä tiputtelua ollu melkein koko ajan...ja menkat kestää pitempään nyt mutta ovat niin niukat että pikkuhousunsuojalla pärjää....Hormoneja on kierukassa aika pieniä määriä..Oon ite ollu ihan tyytyväinen ja odotan kovasti että tiputtelu loppuu kokonaan ja toivottavasti menkatki..Ite oon kans synnyttämätön..Lääkäri sanoi että 80 % ihmisistä on yleensä tyytyväisiä hormonikierukkaan..Pitää vaan jaksaa alkukuukausien tiputtelut...aika niukkaa on kyllä..
- 18 + 1
Suosittelisin kokeilemaan kuparikierukkaa ensin muutaman kuukauden. Useimmille sopii sekin. Hormonikierukasta tuli minulle hormonivaikutuksensa vuoksi monenlaista harmia noin puoli vuotta laitosta (olen yli 40-vuotias) eli harmittaa näin jälkikäteen kun ei tiennyt. Apua oli estrogeenivalmisteen aloittamisesta. Nykyään pärjäilen jo sen kanssa. Joillekin sopii mutta kannattaa lukea huolella lista sivuvaikutuksista ja seurata oloaan. Joku lääkäri kuulemma ei millään uskonut että hormonikierukkaan voi liittyä haittoja. Kuunnelkaa omia tuntemuksia ja kokeilkaa mikä sopii ja mikä ei.
- fdsaf
"Kuparikierukka toimii tulehduksella"
Ei ole niin paha miltä kuullostaa. Kierukka on vierasesine, joka mm. estää alkion kiinnittymisen. Se on steriili tulehdustila, joskin niitä lankoja pitkin kuulemma pöpöt pääsevät helpommin kohtuun. Toisekseen kierukka osittain "tukkii" tien emättimestä kohdunpuolelle, samoin kun tien kohdusta munanjohtimiin.
Oikeasti en ole mistään lukenut, mikä on se ensisijainen ehkäisytapa, millä kuparikierukka toimii. Se on vähän noita kaikkia. - kuparikierukka
Kuparikierukka! Hormooni on elimistölle isompi haitta ja vaikuttaa mm. seksihaluihin. Itse olen ollut erittäin tyytyväinen kuparikierukkaan.
Elimistöllä kestää muutaman kuukauden tottua vierasesineeseen (oli se sitten hormooni tai kuparikierukka) että ei kannata tehdä liian hätköityjä päätöksiä sopivuudesta alkuvaiheessa ennenkuin toiminnot tasaantuu..
Minulla kivut eivät ainakaan ole lisääntyneet ja vuodonkin määrä itseasiassa niukkeni että kehtaan kyllä suositella :) Alussahan se pari ensimmäistä kuukautta aiheuttaa tiputtelua ja mahdollisesti kipuilee mutta mielestäni se on pieni haitta etuihin nähden! - .-.
Olen ollut ite ainakin todella tyytyväinen kuparikierukkaan :) Vuodot on tietty pidentyny ja lisääntyny ja joskus kivut on kovat ja joskus kipuja ei ole ollenkaan mut silti tykkään, ettei kropassa ole yhtään ylimääräisiä hormoneja. Olen 23-vuotias synnyttämätön nainen ja kierukka on ollu mulla nyt vuoden. Aloin tossa just funtsimaan, et pitikö niissä tarkistuksissa käydä vuoden välein? Sit ois korkea aika mennä jo..
- Kupari ehdottomasti!
Kuparikierukkaa suosittelen lämpimästi! Ollut itselläni nyt n. ½ vuotta ja aivan loistava kapistus. Kivut on vähän lisääntyneet, vuoto on sama kuin aiemmin, samoin alussa oli tiputteluvuotoa, joka nyt on tosin jo tasaantunut. Kiertoon ei ole vaikuttanut millään tavalla, ehkä ennemmin pidentänyt sitä 1-2 pv. :)
Laiton jälkeen sain tulehduksen, mutta meni antibiooteilla ohitse. Ehdoton plussa on se, että ei ole mielialan vaihteluja laisinkaan, mitä hormonit aiheuttaa usein ja seksihalut on kohdallaan jotka nekin kaiken hormoonin myötä meinaavat usein hävitä.
Suosittelen! :)
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tänään pyörit ajatuksissa enemmän, kun erehdyin lukemaan palstaa
En saisi, silti toivon että sinä vielä palaat ja otetaan oikeasti selvää, hioituuko särmät ja sulaudummeko yhteen. Vuod202293Nainen, sellaista tässä ajattelin
Minulla on olo, että täällä on edelleen joku, jolla on jotain käsiteltävää. Hän ei ole päässyt lähtemään vielä vaan jost2281714Seiska: Anne Kukkohovi myy pikkuhousujaan ja antaa penisarvioita
Melko hupaisaa: https://www.seiska.fi/vain-seiskassa/ex-huippumalli-anne-kukkohovin-amerikan-valloitus-vastatuulessa-myy3061262- 65959
Kulujen jako parisuhteessa
Hei, miten teillä jaetaan kulut parisuhteessa? Työttömyyttä ja opiskelua tulee omalla kohdalla jatkumaan vielä jonkin ai53915- 39834
Missä olit kun tajusit, että teistä tulee joskus pari?
Kuvaile sitä paikkaa, hetkeä ja tilannetta.53825J miehelle viesti menneisyydestä
On jo useampi vuosi, kun ollaan oltu näköyhteydessä. Jäi tyhjä olo, koska rakastin. En tietenkään sitä kertonut. Mutta e35737Valitse, kenen kanssa seurustelet
Seura turmelee, ja huono seura turmelee täysin. Vähän niin kuin valta turmelee, ja absoluuttinen valta turmelee kokonaan273673Paikat tapeltu
Ei mennyt ihan persujen toiveiden mukaan Ei kait nyt 20 ääntä ja arpajais voitolla voi olla Ähtärin kaupungin puheenjoh33662