Hei!
Minulle määrättiin masennukseen ja paniikkihäiriöön Citaloprameja otettavaksi 1 aamuisin niin kauan, kunnes on vähintään vuosi oireetonta elämää. Samalla määrättiin Xanoreja, joita voi ottaa mun ahdistus käy liian suureksi, eli vain satunnaisesti.
Olen 18-vuotias ja rupesin miettimään, ovatko lääkkeet sittenkin epäsopivia minulle? Lääkäri ne määräsi, mutta pelkään kannattaako aloittaa.. Olen lukenut paljon hurjia kokemuksia internetistä, joihin tietenkään ei ole luottamista koska jokaiselle ihmiselle lääkkeet vaikuttavat eri tavoin.
Haluaisin myös kuulla miten alkoholi vaikuttaa lääkkeiden kanssa. Nuoren ikäni takia haluan juhlia alkoholia juoden ja muutenkin alkoholin takia oloni on monesti ollut parempi, eikä aamulla ole mitään morkkista ilmaantunut, ikinä. Sen takia pelkään pitääkö minun jättää alkoholi kokonaan pois, kun "helpottava" vaikutus sillä on aina ollut (ei masenna eikä tule paniikkia humalan aikana).
Haluaisin kuulla mielipiteitä ja kokemuksia noista lääkkeistä.
Citalopram 20mg + Xanor 0,5mg
10
801
Vastaukset
- Hoitaja-74
Xanor on alpratsomaalia eli keskushermostoon vaikuttava rauhoittava lääke. Sen käyttö alkoholin kanssa ei ole mitenkään suotavaa (lukee kyllä pakkusselosteessakin). Käyttö luokiteltaisiin sekakäytöksi. Lisäksi Xanor aiheuttaa säännöllisesti käytettynä voimakkaan riippuvuuden, mutta silloin tällöin käytetyksihän se kai oli tarkoitettu. Alpratsolaami muuten näkyy huumeseulassa siinä missä muutkin bentsopohjaiset rauhoittavat lääkkeet.
Citalopram vaikuttaa samaan aivojen välittäjäaineeseen kuin alkoholi (serotoniini). Sinällään se on turvallinen lääke ja sen mahdolliset haittavaikutukset ovat lievät. Hyödyt tulevat esiin vasta viikojen jälkeen. Lääkkeen säännöllinen käyttö on tärkeää. Alkoholin kanssa ei sekakäytön vaikutusta ole: käytännössä lääke ei vain tuolloin juurikaan vaikuta.
Nyrkkisääntöhän kuitenkin loppujen lopuksi on, ettei mitään lääkettä suositella yhdessä alcon kanssa nautittavaksi. Mutta edellä siis pintapuolisesti vaikutukset, toivottavasti oli apua. - Sanna----91
Juu Xenoria en ottaisi enkä tule ottamaan alkoholin kanssa, sillä silloin paniikkia ei ilmene. Täsmälääkkeeksi tarkoitettiin niihin tilanteisiin, kun jokin ahdistaa/stressaa esim. koulussa, töissä, jonnekkin lähtiessä. Ja tiedän ettei alkoholi ja mitkään lääkkeet ole hyvä yhdistelmä, mutta miettisin lähinnä onko turvallista nauttia noita masennuslääkkeitä ja alkoholia silloin tällöin yhdessä juurikin sen takia, että alkoholi ei ole ikinä tuonut henkisesti huonoa oloa. Enkä haluaisi tämän takia alkoholista luopua kokonaan.
Kiitos vastauksesta.- Hoitaja-74
Varsinaisesti turvalliseksi ei voi oikein sanoa mitään. Mutta käännetään niin päin, ettei citalopramin ja alkoholin yhteiskäytöstä ole haittaakaan. Käytännössä (kun molemmat vaikuttavat samaan aivojen välittäjäaineeseen) citalopramin vaikutus heikkenee hetkellisesti yhdessä alkoholin kanssa, mutta mitään fyysisiä tai psyykkisiä haittavaikutuksia ei ilmene. Kun alkoholin kulutus pysyy kohtuullisena ja Xanoria ei käytä edeltävänä eikä seuraavana päivänä, voit huoletta ottaa päivittäin citalopramia, vaikka alkoholiakin samana päivänä käyttäisit.
- Bragea
Tunnen yhden henkilön, joka syö Citalopramia ja juo alkoholia. Ei kait sen suurempaa häikkää, eli voit ottaa. Mutta jos lääke unohtuu joltakin ajalta (oisko pari päivää), niin voi alkaa ahdistaa. Mutta tunnustele ensin, miltä se tuntuu tuo Citalopram ja alkoholi.
Xanoria ei alkoholin kanssa!
SSRI/SNRI -lääkkeistä voi mennä seksihalut pois lääkekuurin loputtuakin ties kuinka pysyväksi aikaa. Lue tämä: http://en.wikipedia.org/wiki/Post-SSRI_sexual_dysfunction
Yksi masennuslääke nimeltään Aurorix ei tuota tuollaisia seksihalujen laimenemista, ja sen kanssa olen juonut alkoholia. - ihmettelijä56
ihme et ne määräs noin nuorelle xanoria. Luulin että sitä ei määrätä nykyään juuri lainkaan. Jos jotain bentsoa määrätään niin yleensä opamoxia tai korkeintaan diapamia.
- Sanna----91
Ihmettelin Xanoria myös, enkä tule ottamaan sitä varmaan lainkaan. Citalopram sai jo todella voimakkaat sivuoireet itselleni, en tiedä oliko liian suuri annos (olen aika pienikokoinen, 50kg) vai olenko vain herkkä oireille.
Seksihalujen poisjäänti alkoi mietityttämään. Vielä en ole mitään huomannut (vasta muutaman päivän siis syönyt lääkettä), mutta toivon ettei halut lähde pois sillä se voisi aiheuttaa hallaa niin minulle kuin vakituiselle parisuhteelleni.. Toivotaan parasta.- -VAROITUS-
"Seksihalujen poisjäänti alkoi mietityttämään. Vielä en ole mitään huomannut (vasta muutaman päivän siis syönyt lääkettä), mutta toivon ettei halut lähde pois sillä se voisi aiheuttaa hallaa niin minulle kuin vakituiselle parisuhteelleni.. Toivotaan parasta."
SSRI-aineiden, kuten sitalopraamin (muita SSRI:tä mm.: paroksetiini, sertraliini, essitalopraami, duloksetiini ja fluoksetiini) tiedetään aiheuttavan osalle käyttäjistä pysyviä seksuaalielämän häiriöitä, kuten haluttomuutta ja impotenssia. Häiriöt ovat siis pysyviä eivätkä poistu käytön lopettamisen jälkeen. Monet parisuhteet ja avioliitot ovat loppuneet toisen osapuolen SSRI-käytön vaikutuksesta. Psykiatrit/lääkärit eivät kerro näistä ongelmista sinulle, koska heillä ei joko ole tietoa tästä vakavasta elämän tuhoavasta haittavaikutuksesta tai he haluavat peittää ongelman sen tuoman huonon PR:n pelossa. Ainoa tapa välttää tämä haittavaikutus on olla ottamatta riskiä ja jättää syömättä mitään SSRI-aineita. Huom. Samaa ongelmaa on raportuitu myös muiden mielialalääkkeiden kohdalla, mm. neuroleptien.
- ,,,,,,,,,
Ei SSRI-lääkkeissä katsota painoa, ihan muut syyt vaikuttavat annoksen suuruuteen, eli sama annos voi olla 50 kg tai 100 kg painoisella
- qpaaaal
Alkoholin käyttö masennuksen tai paniikin torjuntaan on vaarallista, koska se aiheuttaa riippuvuuden! Jotta saat pidettyä em. pois, joudut juomaan yhä enemmän ja useammin. Alkoholi myös aiheuttaa masennusta pidemmässä juoksussa.
- 20+3
Vaikka tämä varoitus tulee myöhään sinulle, on siitä toivottavasti apua seuraaville.
"rupesin miettimään, ovatko lääkkeet sittenkin epäsopivia minulle?"
Ovat. Sekä sitalopraami että alpratsolaami ovat erittäin huonoja aineita masennuksen ja/tai paniikkihäiriön hoitoon. Sitalopraami aiheuttaa masennusta ja ahdistusta pitkässä käytössä lukuisten muiden karmaisevien haittavaikutusten lisäksi. Alpratsolaami on erittäin potentti ja lyhytvaikutteinen ja siten äärimmäisen helposti koukuttava. Alpratsolaami aiheuttaa myös pitkällä aikavälillä ahdistuksen ja paniikkihäiriöiden pahentumisen, ellet sitten jatkuvasti kasvata annostasi, mikä taas johtaa pahempaan riippuvuuteen.
"Olen lukenut paljon hurjia kokemuksia internetistä"
Kaikkeen lukemaansa pitää tietenkin suhtautua terveellä kritiikillä, mutta totuus kuitenkin on, että mielialalääkkeistä puhuttaessa, kuten SSRI:stä ja neurolepteistä, kauhutarinat kannattaa todella ottaa tosissaan! Monet ovat joutuneet psykiatrien propagandan pyörtämiksi ja saaneet maksaa tästä luottamuksesta terveydellään, osa hengellään.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Ihana on nähdä edes ohimennen
Mitenköhän mies sua voisi lähestyä❤️? Oon lääpälläni suhun mutta en uskalla lähestyä vaikka vilkuilet ja huomaan että su1538373- 664664
Mies, mua jotenkin kiinnostaa
Että osaatko sä ollenkaan höllätä? Ootko aina kuin persiille ammuttu karhu. Pohtimassa muiden vikoja?1404343Aamu on aina iltaa viisaampi.
Hyvää huomenta rakas. Ajattelen sinua taas ja yritän keksiä keinoja luoksesi. Satuttaa, kun unohdan sinua joka päivä ene233952Juuri sinut kainaloon haluaisin nyt
Sydän sykkii vain sinulle Sinä olet se jota kaipaan Sinä olet se josta uneksin Jos sinun rinnallesi jäädä saan Tän koko353483Moi kuumis.
Just ajattelin sua. Oot mun rauha, turva ja lämpö. Olet monia muitakin asioita, mut noita tartten eniten. Pus.423470Saattaisimme olla yhdessä
Vaarallinen yhdistelmä. Käsitin, että meillä molemmilla on samanlaista historiaa... Siitä huolimatta haluaisin kokeilla383358- 483123
Milloin olisi sinun ja kaivattusi
Kaunein päivä? Kamalin hetki? Miksi? Kumpaa pyrit muistelemaan? Kumpi hallitsee mieltäsi?422861- 492634