Olen voidellut golfini lukkoja aseöljyllä,mutta suihkuttelu menee aika läträämiseksi,kun aseöljy jää melkein pysyvästi auton maalipintaan.
Mistä tuo johtuu?
Olisiko mitään muuta hyvää voiteluöljyä,joka sitten talven tullen estäisi jäätymisen tehokkaasti?
Jotkut suosittelevat teflonöljyä ja jotkut taas kieltää laittamasta sitä lukkoihin eli onko tuo teflonöljy hyvää tavaraa?
Onko parempaa kuin aseöljy?
34
19978
Vastaukset
- ATF
Automaattivaihteistoöljyä olen käyttänyt, hyvin voitelee ja ei polta maalipintaa.
- vaseliini sprei
Olen käytelly vaseliini spreyta, joka on notkeaa suihkuttaessa, mutta jähmettyy sitten eikä vuoda enää. Kannattaa heti suihkutuksenjälkeen käyttää avainta muutaman kerran lukossa, niin se levittyy tasasemmin lukkopesään. Siitä tulee kestävä suojakalvo verrattuna noihin ohkasiin öljyihin.
- 87k
"käyttää avainta muutaman kerran lukossa"
Hmm, voisitko mainita että miten sitä avainta KÄYTETÄÄN siellä lukossa, siis mitä sillä avaimella tehdään kun se on lukon sisällä - lukkoa käytetään
87k kirjoitti:
"käyttää avainta muutaman kerran lukossa"
Hmm, voisitko mainita että miten sitä avainta KÄYTETÄÄN siellä lukossa, siis mitä sillä avaimella tehdään kun se on lukon sisälläSiis lukkoa kannattaa käyttää avaimella muutaman kerran, että aineen ollessa vielä notkeaa se levittyy tasaisemmin. Se vaseliini sprey on sellaista, joka muuttuu muutamassa minuutissa paksummaksi eikä enää leviä niin hyvin. Mutta sen takia se ei myöskään valu lukosta ulos, kuten nuo crct ja vastaavat.
- vanhaa kansaako?
vaseliini ja pakkanen, ei voi toimia.
Ihan sama mitä ohutta öljyä käyttää kunhan pakkasen kestävyys on luokkaa -60 celsiusta ja rasvaa lukot riittävän usein. - varokaa vaseliinia
lukkoa käytetään kirjoitti:
Siis lukkoa kannattaa käyttää avaimella muutaman kerran, että aineen ollessa vielä notkeaa se levittyy tasaisemmin. Se vaseliini sprey on sellaista, joka muuttuu muutamassa minuutissa paksummaksi eikä enää leviä niin hyvin. Mutta sen takia se ei myöskään valu lukosta ulos, kuten nuo crct ja vastaavat.
.
Olisi kyllä syytä myös varoittaa että se vaseliini jäykistyy pakkasella
.
- Autogolffi
Kyllä varmaan sitten jatkan vain tuon aseöljyn käyttöä,kun en kyllä mitään vaseliineja rupea uuden auton lukkoihin tunkemaan.
Aseöljy on kyllä jäätymisen kannalta parasta ja puhdistaa lukonkin samalla.
Anti corrol kestää -60 astetta pakkasta joten en kyllä öljyä vaihda.- kuinka uusi
Onko kyseessä uusi vai "uusi" auto? Em. vaihtoehdossa lukkoja ei tarvitse voidella itse, koska sen suorittaa merkkihuolto yhdessä muiden huoltotoimenpiteiden yhteydessä. Jälkimmäisissäkään lukkojen voitelu ei ole yleensä tarpeen, koska "uusissa" autoissakin alkaa olla järjestään kauko-ohjattu keskuslukitus.
- Kuulasissi
Anti-Corrol aseöljy on se juttu, kelpaa vähän niinkuin minne vaan.
- Anonyymi
kuinka uusi kirjoitti:
Onko kyseessä uusi vai "uusi" auto? Em. vaihtoehdossa lukkoja ei tarvitse voidella itse, koska sen suorittaa merkkihuolto yhdessä muiden huoltotoimenpiteiden yhteydessä. Jälkimmäisissäkään lukkojen voitelu ei ole yleensä tarpeen, koska "uusissa" autoissakin alkaa olla järjestään kauko-ohjattu keskuslukitus.
Oletpa vitun tyhmä textin tuottaja..
- Autogolffi
Kaverin 07 avensiksessa meni keskuslukitus hajalle pakkasella en sitten tiedä olisiko aseöljy estänyt rikkoontumisen.
Oma golffini on myös 07 mallia. Mutta kuulemma aseöljy on parasta mitä lukoille voi laittaa kaipa ne huollossakin laittanee sitä. Lyön sitä aina suoraan lukkopesään ja hyvin toimii.- Anonyymi
Lukoissa on muoviosia jotka varmaan hajoaa pakkasella..joissain ovenkahvatkin on muovia ...sisällä ja ulkona....varovasti täytyy käsitellä ja
Tuo auttaa oikeastaan vain, jos käytät sitä avainta fyysisesti lukossa ovia avatessasi.
Oma -06 golffi ei kaivannut öljyjä. Mitään vikaa lukoissa ei ollut kertaakaan, vaikka käytinkin puolisen vuotta manuaaliavausta, kun paristo loppui eikä jaksanut vaihtaa... :)- Autogolffi
No ei se pahaa tee vaikka sitä laittaa eikä maksakaan paljoa. Crc:n aseöljyä saa huikeaan 5€:n hintaan.
Tuo anti corrol on muutaman euron kalliimpaa.- öljy vai öljy?
Jos noista pitää valita, laita CRC-aseöljyä. Anti-Corrolissa on mehiläisvahaa, joka tarpeeksi pitkään käytettynä jämähtää aika hyvin kiinni muiden ainesosien hiljalleen haihduttua. CRC:ssä sitä ei ole.
- Anonyymi
öljy vai öljy? kirjoitti:
Jos noista pitää valita, laita CRC-aseöljyä. Anti-Corrolissa on mehiläisvahaa, joka tarpeeksi pitkään käytettynä jämähtää aika hyvin kiinni muiden ainesosien hiljalleen haihduttua. CRC:ssä sitä ei ole.
Crc on vedellä jatkettua idiootti.
- Kokeillut
Kastakaa avain raakaan pakkasnesteeseen, tämän jälkeen avain lukko
pesään muutama kääntö suuntaan ja toiseen...Toimii, siis ennen pakkasia..- Aseöljyä myös
Minkälaista hyötyä pakkasnesteestä saa pakkasilla?
Olen kuullut että joku käyttäisi myös silikoni spraytä lukkopesien kunnossa pitämiseen? - DrEvil
Aseöljyä myös kirjoitti:
Minkälaista hyötyä pakkasnesteestä saa pakkasilla?
Olen kuullut että joku käyttäisi myös silikoni spraytä lukkopesien kunnossa pitämiseen?Tuo pakkasnesteen käyttö on selkeästi trollin kirjoittama.
-"Silikonispray" En suosittele, ei yleensä kestä vettä kovinkaan hyvin vaan huuhtoutuu helposti pois.
-"Wd40" huono, ei voitele kovin hyvin. Veden kesto surkea.
-Lukkoöljyn lisäksi aseöljy on erinomainen voiteluaine. Aseöljy tunkeutuu ja voitelee hyvin, kestää yleensä parhaiten kovia pakkasiakin.
-Yksi erinomainen aine on myös "wurth hhs 2000" mikäli on niin paranoidi ja pelkää aseöljyn käyttöä. Kestää ihan hyvin vettäkin. - cptHammer
DrEvil kirjoitti:
Tuo pakkasnesteen käyttö on selkeästi trollin kirjoittama.
-"Silikonispray" En suosittele, ei yleensä kestä vettä kovinkaan hyvin vaan huuhtoutuu helposti pois.
-"Wd40" huono, ei voitele kovin hyvin. Veden kesto surkea.
-Lukkoöljyn lisäksi aseöljy on erinomainen voiteluaine. Aseöljy tunkeutuu ja voitelee hyvin, kestää yleensä parhaiten kovia pakkasiakin.
-Yksi erinomainen aine on myös "wurth hhs 2000" mikäli on niin paranoidi ja pelkää aseöljyn käyttöä. Kestää ihan hyvin vettäkin.- Pakkasneste ym vesiliukoiset aineet ei suojaa mekanismia.
- Silikoni kertyy ja sotkee samoin kuin vahat
- WD40 EI OLE ÖLJY kuten joka paikassa todetaan. Se on liuotin ja saattaa juoksuttaa lukossa jo olevat möhnät ja tuntuu siksi liukkaalta, mutta haihtuu yleensä kokonaan käytön jälkeen.
- HHS "synteettinen voiteluaine" menee myös aika jähmeäksi pakkasella
Ohuempi öljy kovalla pakkaslukemalla kuulostaa parhaalta. Ehkä aseöljy tai ATF on siis parhaat mainitut.
- Merkistä riippumaton
Ei se lukkojen osalta ole hirmu tarkkaa mitä sinne suihkautat. Sinne kelpaa hyvin lukkoöljyn lisäksi vaseliini ja aseöljy.
Aseöljyä olen käyttänyt jo vuosia lukkoihin, ainakin AT:n valmistama aseöljy on hyvin samankaltaista kuin wd40, erona aseöljyssä on kuitenkin se että wd40:seen verrattuna aseöljy tunkeutuu ja voitelee paremmin. Säännöllisellä lukon voitelulla lukko kestää helposti pitkään. Vaseliini( ainakin motonetin monitoimivaseliinin) voitelee hyvin mutta sitä sitten saa suihkauttaa vähän enemmän kuin aseöljyä koska se tunkeutuu huonommin kuin aseöljy. Sotkun vähentämiseksi kannattaa ottaa toiseen käteen paperia ja pitää sillä kädellä paperia tiukasti lukon ja aseöljyn suuttimen ympärillä. Aseöljyllä voitelemani lukko on jo 10v vanha mutta toimii edelleen kuin uusi. - lukkotaistelija...
lukkojen voitelu on muuten hyvä homma mutta avain jää öljyiseksi lukkopesässä käytön jälkeen ja sotkee kädet ja takin tai housuntaskun sekä haisee pahalle. Olen siksi lukkojen öljyämisen jälkeen pitänyt paperia matkassa johon saa pyyhkäistyä avaimesta ainakin enimmät öljyt sottaamasta.
Luulen että juuri tämän vuoksi monet eivät mielellään öljyä lukkoja turhan usein kun sitten on kädet ja vaatteet öljyiset ja kaikki muukin mihin avain vaan joutuu.
Lieneekö virtalukon kannalta hyvä jos siihen kulkeutuu öljyä avaimen mukana, joistain autoistahan on mennyt ns. virtalukonpohjia, liekö öljyn vaikutusta vai ihan muusta johtuvaa?
Ohuet yleis sprayöljyt näyttää olevan sama kuin kusella voitelisi, haisee pahalle mutta häviävät hyvin pian lukosta pois. Kelpaavat ehkä kierteiden tms. puhdistusöljyksi mutta ei niillä pysyvämpää vaikutusta saa.
Viime talvena piti kerran vääntää kuskin ovilukkopesä melkein väkisin auki kun oli nollakelin pakastuttua jäätynyt, lopputalven ajaksi jäi jotenkin metalli-metallia vasten tuntuma siihen mutta säiden lämmettyä toiminta palasi normaaliksi. Mitä lie tapahtunut...
Kädelläkin olen koettanut lämmittää lukkoa monesti, koura vaan tiiviisti ovipeltiä vasten niin että lukkosylinteri jää keskelle kämmentä, siinä muutama minuutti niin aukeaa. Sama bensaluukun lukossa, siinä kun on vielä luukun takana sylinterin rakenne avoimena niin kaikki luukun raoista valuva vesi jäätyy siihen eikä mikään aseöljykään auta siihen. - rasselirakastaja
Lähtee hyvin pois maalipinnalta, kun teet johonkin pikkupulloon liuotoinpesuaineesta sekoituksen puolet vettä ja puolet liuotointa ja rasselilla pyhkii ylivaluneet pois
- 11+11
Vanha ketju jonka joku trollina nosti ylös mutta ei kai kukaan lukkoja ole voidellut viimeiseen 10 vuoteen.
- 1+20
aseöljyjäkin on erilaisia, synteettinen on parasta. se kestää enemmän pakkasta
- sitroen.
Ja minä kun olen vasta reilut 40 vuotta voidellut ihan tavallisella moottoriöljyllä... Tämän uusimmankin auton lukkoja jo 25 vuotta. Enkä havainnut mitään haittoja. Paitsi että ovilukot piti uusia noin 22 vuoden kohdalla. Oli haitat kuluneet... Motonetistä ostin. Ne halvimmat Motonetin lukot on susia niinkuin muutkin italiaanojen tuotteet. Vähän kalliimmat OK. Olikohan merkki Valeo vai muistanko väärin?
Virtalukko joskus takerteli, mutta kunnon ruikkaus tavallista moottoriöljyä palautti toiminnan normaaliksi.
Paljonko muuten on sen trollaajan mainostaman aseöljyn litrahinta? Vertailisin moottoriöljyn hintaan...- horsesfc
Montako litraa siihen lukkoon menee?
- C 5
10 vuotta vanhassa autossani keskuslukko pelaa kaukosäätimellä edelleen.
Vara-avainta olen joskus kokeillut lukkoon, toimii toki silläkin.
Saranat ja ovitopparit voitelen kerran vuodessa monitoimi-öljyllä.
Ovitiivisteet on joskus jäässä, kun en laiskuuttani jaksa niitä aina käsitellä. - RealQueen
Mikä avain? Minulla ovet avaa aina palvelija. Käyttäkää te vain öljyä, niin minun elintasoni pysyy normaalilla tasolla. Erittäin hauskaa kyllä kirjoitella rahvaiden kirjoitusten sekaan.
- Parempi
AT Teflonöljy( lämpötilankesto-54 °C - 247 °C.. Suomalainen tuote) toimii ainakin ihan hyvin, kestää vettäkin paremmin kuin aseöljy:
http://tuotteet.etra.fi/fi/g20756921/at-teflon-spray
http://www.motonet.fi/fi/tuote/00564/AT-Teflonspray - Anonyymi
Kun mun pyöränlukko jäätyi ja jumiutui heti talven tullen niin ensin kokeilin pelkällä lukkosulalla, kun tuote lupaa estää uudelleenjäätymisen. No seuraavana päivänä sama tilanne lukon kanssa.
Aseöljy ei myöskään toiminut, mutta ompelukoneöljy sitten piti lukon toimivana. Kuljin pyörällä päivittäin eli oli pakko löytää parempi ratkaisu, kun tosiaan lukkosulaa olisi joutunut päivittäin käyttämään ja kantaa sitä mukana. En muista jouduinko lisäämään lukkoon ompelukoneöljyä kertaakaan koko talven aikana. Monesti ei ainakaan tarvinnut. - Anonyymi
Grafiiittiöljy (tai oikeammin grafiittipöly) on tehokkainta mutta se on myös suttaavaa jotain paperia tai trasselia pitää laittaa suojaksi
- Anonyymi
No lukkosepät suosittelee tuota..
https://www.lukko.fi/tuote/abus-lukkooljy-ps88/ liekkö sitten mikä kemiallinen koostumus... - Anonyymi
No tuota kun laittaa niin ei jäädy..
https://www.motonet.fi/tuote/milfoam-forrest-aseoljy-synteettinen-spray-150-ml?product=55-01419
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 2004373
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin?
Kamalaa! Ketä tappoi vanhempansa Huittisissa? Ketkä tapettiin? Shokki!422026- 631703
Ymmärrätköhän nainen
Etten halua että ottaisit sitä suuhusi. Minusta se on ällöttävää, vaikka kivalta se kai tuntuisi, mutta vain minusta. Mi1331363Martina on käynyt puhumassa viisauksia
Iltalehden artikkelissa Martinan viisaudet.3581337Ajattelen sinua iltaisin, aamulla, päivittäin
Ehkä siinä jo pientä vinkkiä. Oot jäänyt pahasti mieleen. Sun katse on niin syvä ja oot niin lempeä. Hyvä olla sun kanss93969SDP:läinen lähettiläs Titta Maja-Luoto RAIVOAA lähetystössä -?
SDP:n puolueen Maja-Luoto on Portugalissa noussut Median otsikoihin, koska RAIVOAA työntekijöille ja pitää Heitä lähinnä26933Mitä alkoholijuomaa on myyty sekä Linda Lampeniuksen että Matti Nykäsen nimellä? Testaa tietosi!
Mikähän alkoholijuoma se mahtoi olla…? Tule pelaamaan kivaa Testerin Juomavisaa! Kuinka monta saat oikein? Tästä pääse10899Sinkkujen lapset ja kesäloman pituus
Tuli mieleeni kysyä oletteko huolissanne lasten ja nuorten tulevaisuudesta, tai siitä mitä he nyt joutuvat kokemaan yhte170818Voiko vauva uskoa ?
Lohkoissa väitetään ettei vauva voi uskoa. Tässä näet vauvan uskon. https://youtube.com/shorts/QhFbPSdjpnA?si=Zb2BCRST9186706