Miten on mahdollista, että multa irtoaa hammaskivi ihan itsellään?
Mulla on vuosikausia ollut ongelmana nopeasti muodostuva hammaskivi, jo
muutaman viikon jälkeen kun hammaslääkärissä olen käynyt ne poistattamassa - ne ovatkin jo takaisin hampaiden pinnalla.
Mutta tänään huomasin pehmeää leipää syödessäni, että jokin palanen oli irronnut hampaastani keikkumaan ja vähän päästä se oli itsekseen kadonnut kokonaan.
Katsoin peilistä ja kas kummaa, iso pala hammaskiveä oli poissa. Huomasin
samalla myös suuren osan muusta hammaskivestä olevan tipo tiessään.
Mistä tämä tämmöinen touhu mahtaa johtua?
Ajattelin, että kun multa vielä löytyy nuo viisauden hampaat ja jos ne
työntää muita hampaita yhteen eikä hammaskivi "jousta" yhtään ja napsahtaa rikki? Vai mahtaako syynä olla mun suuri "ruokaremppa?" Vai mitä ihmettä? Tippuuko kohta hampaatkin?
Itsestään irtoava hammaskivi!?
11
12013
Vastaukset
- the_road
Kun hammaskiveä on "tarpeeksi" siitä tavallaan lohkeilee itsestään irti palasia etenkin alaetuhampaiden takaa missä hammaskiveä muodostuu erityisen herkästi.
- ------ .
Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. Ainakaan itselle ei sinne tule ollenkaan.
- the_road
------ . kirjoitti:
Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. Ainakaan itselle ei sinne tule ollenkaan.
" Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti. "
Syljen koostumus on muuttunut varmaankin, kun ruokavaliosi muuttui ja bakteereilla on vähemmän ruokaa.
" ....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/ "
Pääasia, että sitä hammaskiveä tulee hitaammin, lohkeilusta viis. =) Ei se lohkeilu ole sinänsä haitallista, mutta tietysti kannattaa poistattaa hammaskivi säännöllisesti, vaikka sitä on nyt vähemmän, kuin ennen.
" Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. "
Suurimmalla osalla ihmisistä ALA etuhampaitten taakse ja yläposkihampaiden posken puoleisille pinnoille muodostuu eniten hammaskiveä. Tämä johtuu siitä, että suuria sylkirauhasia on mm. näissä kohtaa ja hammaskiven muodostuminen vaatii plakin lisäksi syljen mineraaleja. - ------- .
the_road kirjoitti:
" Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti. "
Syljen koostumus on muuttunut varmaankin, kun ruokavaliosi muuttui ja bakteereilla on vähemmän ruokaa.
" ....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/ "
Pääasia, että sitä hammaskiveä tulee hitaammin, lohkeilusta viis. =) Ei se lohkeilu ole sinänsä haitallista, mutta tietysti kannattaa poistattaa hammaskivi säännöllisesti, vaikka sitä on nyt vähemmän, kuin ennen.
" Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. "
Suurimmalla osalla ihmisistä ALA etuhampaitten taakse ja yläposkihampaiden posken puoleisille pinnoille muodostuu eniten hammaskiveä. Tämä johtuu siitä, että suuria sylkirauhasia on mm. näissä kohtaa ja hammaskiven muodostuminen vaatii plakin lisäksi syljen mineraaleja.Jaa, voit olla oikeassa etuhampaiden tausta-asiasta. Yleensäkin minulla tulee niin vähän kiveä, että edellisestä poistosta oli 13 vuotta, eikä nyt kiveä ollut juuri missään.
Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse. - the_road
------- . kirjoitti:
Jaa, voit olla oikeassa etuhampaiden tausta-asiasta. Yleensäkin minulla tulee niin vähän kiveä, että edellisestä poistosta oli 13 vuotta, eikä nyt kiveä ollut juuri missään.
Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse."Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse. "
Näin se menee. :) Alaetuhampaat säästyvät usein reikiintymiseltä, mutta saavat siitä hyvästä extra annoksen hammaskiveä. =) - --------------------
------ . kirjoitti:
niin ja etuhampaiden harjaaminenkin on helpointa kun ekana tyrkyllä ovat
- nnhy
Kiitos vastauksesta.
Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti.
Mulla nimittäin on takavuosina ollut riesana isot kasat hammaskiveä joka
ikisessä rakosessa ientaskuja myöten, mutta nyt kuluneen vuoden aikana hammaskiven muodostuminen on hidastunut selvästi kun jätin sokerit vähemmälle.
....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/- anna olla vaan
Ajattelin, että kun multa vielä löytyy nuo viisauden hampaat ja jos ne
työntää muita hampaita yhteen eikä hammaskivi "jousta" yhtään ja napsahtaa rikki?"
Ajattelin aivan samaa, jo monta vuotta, ja harmittaa että olen ikinä antanut vetää pois, koska uskoin että voi tulla tulevaisuudessa haittaa noista viisauden hampaista......nyt jälkeen päin tunnen aika monta kaveria , ikähaarukasta 30 38- -42- 45 -50 56 v joilla myös noi " viisauden hampaat ' vielä suussa, ja hammaskivi napsahtaa itsestään heilläkin irti.
Se tulee just tuosta kun ei ole antanut vetää pois noita viisauden hampaita, ja miksi pitäisi antaa vetää hyvät hampaat pois? häh? mieti vähän..
kuka on keksinyt tuon? = hammaslääkärit! = joka vedetty hammas = MONEY!
Ei ne hampaat siellä ilman syytä ole ilmestynyt ja keksitty, ne kuuluvat olla siellä, sanon minä.
Niitä vedetään vain pois, koska siitä hammaslääkärit saa / tienaa rahaa!
Ja bull shit on että noista viisauden hampaista saa muka tulehduksia suuhun, ja " ei niillä mitään tee, sanovat hammaslääkärit.
Mutta, jos ne vedetään pois, niin hammaslääkäri ei tarvitse pian enää raapaista hammaskiveäkään monelta ihmiseltä hampaista enää pois, kun ne irtoaa sitten ihan itsestään irti , ja tästä hammaslääkärit tienaa sitten vähemmän, siis uskottavat ihmisiä että " paras vetää pois, ja ei niillä mitään tee, tulee vain haittaa sitten "vanhempana" niistä ;-))
Siin anna ne hyvät viisauden hampaat vaan olla siellä kuule, äläkä anna vetää pois jos ei ole haittaa, ja et saa haittaa , koska ne kuuluu olla siellä!
- jyduddu
Sinä et tarvitse hammaskivenm poistoa, vaan se on sinulle ilmaista.
- Anonyymi
Minulla myös jokin aika sitten irtosi alaetuhampaiden välistä iso pala hammaskiveä. Ihmettelin minä myös sitä. Ehkäpä joillain muillakin on.
- Anonyymi
Kyllä se on lahoa hammasta itsessään joka sieltä irtoilee. Hammaskivi ei ole koossa pysyvää että se irtoaisi kappaleina.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Tyttäreni kuoli lihavuusleikkaukseen.
Miettikää kuiten 2 kertaa, ennenkuin menette lihavuusleikkaukseen.3127272Viiimeinen viesti
Sinulle neiti ristiriita vai mikä nimesi sitten ikinä onkaan. Mulle alkaa riittää tää sekoilu. Oot leikkiny mun tunteill662136- 1751817
epäonnen perjantain rikos yritys
onpa epäselvä kuva, tuolla laadullako keskustaa tarkkaillaan lego hahmotkin selvempiä151337- 1121277
Yllätyspaukku! Vappu Pimiä rikkoi vaikean rajapyykin yllättävässä bisneksessä: "Nyt hymyilyttää...!"
Wau, onnea, Vappu Pimiä, upea suoritus! PS. Pimiä tänään televisiossa, ohjelmatietojen mukaan hän on Puoli seiskassa vie81213Suomessa ei ole järkeä tarjota terveyspalveluita joka kolkassa
- Suomen väestötiheys 1.1.2022 oli 18,3 asukasta maaneliökilometriä kohden. - Uudenmaan maakunnassa asuu keskimäärin 181691200RÖTÖSHERRAT KIIKKIIN PUOLANGALLA.
Puolankalaisilla tehtävä ryhmäkanne itsensä yleintäneistä rötöstelijöista, sekä maksattaa kunnan maksama tyhmän koplan j541136Kirjoitin sinulle koska
tunnen sinua kohtaan niin paljon. Sydäntäni särkee, kun kätken ihastumisen, kaipauksen, sinua kohtaan tuntemani lämmön j411071Martina pääsee upeisiin häihin
Miltäs se tuntuu kateellisista. Anni Uusivirta on Martinan kavereita.2901009