Itsestään irtoava hammaskivi!?

nnhy

Miten on mahdollista, että multa irtoaa hammaskivi ihan itsellään?

Mulla on vuosikausia ollut ongelmana nopeasti muodostuva hammaskivi, jo
muutaman viikon jälkeen kun hammaslääkärissä olen käynyt ne poistattamassa - ne ovatkin jo takaisin hampaiden pinnalla.

Mutta tänään huomasin pehmeää leipää syödessäni, että jokin palanen oli irronnut hampaastani keikkumaan ja vähän päästä se oli itsekseen kadonnut kokonaan.
Katsoin peilistä ja kas kummaa, iso pala hammaskiveä oli poissa. Huomasin
samalla myös suuren osan muusta hammaskivestä olevan tipo tiessään.

Mistä tämä tämmöinen touhu mahtaa johtua?
Ajattelin, että kun multa vielä löytyy nuo viisauden hampaat ja jos ne
työntää muita hampaita yhteen eikä hammaskivi "jousta" yhtään ja napsahtaa rikki? Vai mahtaako syynä olla mun suuri "ruokaremppa?" Vai mitä ihmettä? Tippuuko kohta hampaatkin?

11

10383

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • the_road

      Kun hammaskiveä on "tarpeeksi" siitä tavallaan lohkeilee itsestään irti palasia etenkin alaetuhampaiden takaa missä hammaskiveä muodostuu erityisen herkästi.

      • ------ .

        Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. Ainakaan itselle ei sinne tule ollenkaan.


      • the_road
        ------ . kirjoitti:

        Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. Ainakaan itselle ei sinne tule ollenkaan.

        " Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti. "

        Syljen koostumus on muuttunut varmaankin, kun ruokavaliosi muuttui ja bakteereilla on vähemmän ruokaa.

        " ....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/ "

        Pääasia, että sitä hammaskiveä tulee hitaammin, lohkeilusta viis. =) Ei se lohkeilu ole sinänsä haitallista, mutta tietysti kannattaa poistattaa hammaskivi säännöllisesti, vaikka sitä on nyt vähemmän, kuin ennen.

        " Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. "

        Suurimmalla osalla ihmisistä ALA etuhampaitten taakse ja yläposkihampaiden posken puoleisille pinnoille muodostuu eniten hammaskiveä. Tämä johtuu siitä, että suuria sylkirauhasia on mm. näissä kohtaa ja hammaskiven muodostuminen vaatii plakin lisäksi syljen mineraaleja.


      • ------- .
        the_road kirjoitti:

        " Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti. "

        Syljen koostumus on muuttunut varmaankin, kun ruokavaliosi muuttui ja bakteereilla on vähemmän ruokaa.

        " ....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/ "

        Pääasia, että sitä hammaskiveä tulee hitaammin, lohkeilusta viis. =) Ei se lohkeilu ole sinänsä haitallista, mutta tietysti kannattaa poistattaa hammaskivi säännöllisesti, vaikka sitä on nyt vähemmän, kuin ennen.

        " Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. "

        Suurimmalla osalla ihmisistä ALA etuhampaitten taakse ja yläposkihampaiden posken puoleisille pinnoille muodostuu eniten hammaskiveä. Tämä johtuu siitä, että suuria sylkirauhasia on mm. näissä kohtaa ja hammaskiven muodostuminen vaatii plakin lisäksi syljen mineraaleja.

        Jaa, voit olla oikeassa etuhampaiden tausta-asiasta. Yleensäkin minulla tulee niin vähän kiveä, että edellisestä poistosta oli 13 vuotta, eikä nyt kiveä ollut juuri missään.
        Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse.


      • the_road
        ------- . kirjoitti:

        Jaa, voit olla oikeassa etuhampaiden tausta-asiasta. Yleensäkin minulla tulee niin vähän kiveä, että edellisestä poistosta oli 13 vuotta, eikä nyt kiveä ollut juuri missään.
        Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse.

        "Sekoitin kai mielessäni kaksi asiaa, kiven ja reikiintymisen. Muistan lukeneeni ettei syljen takia tule reikiä etuhampaitten taakse. "

        Näin se menee. :) Alaetuhampaat säästyvät usein reikiintymiseltä, mutta saavat siitä hyvästä extra annoksen hammaskiveä. =)


      • --------------------
        ------ . kirjoitti:

        Eikös sinne etuhampaitten taakse muodostu vähiten, kun sylki niitä aina huuhtelee. Ainakaan itselle ei sinne tule ollenkaan.

        niin ja etuhampaiden harjaaminenkin on helpointa kun ekana tyrkyllä ovat


    • nnhy

      Kiitos vastauksesta.

      Nyt vaan ihmetyttää, miksei aiemmin ole lohkeillut irti.
      Mulla nimittäin on takavuosina ollut riesana isot kasat hammaskiveä joka
      ikisessä rakosessa ientaskuja myöten, mutta nyt kuluneen vuoden aikana hammaskiven muodostuminen on hidastunut selvästi kun jätin sokerit vähemmälle.
      ....Ja nyt kun sitä peijakasta muodostuu hitaammin ja vähemmän... Se lohkeaa irti. :/

      • anna olla vaan

        Ajattelin, että kun multa vielä löytyy nuo viisauden hampaat ja jos ne
        työntää muita hampaita yhteen eikä hammaskivi "jousta" yhtään ja napsahtaa rikki?"

        Ajattelin aivan samaa, jo monta vuotta, ja harmittaa että olen ikinä antanut vetää pois, koska uskoin että voi tulla tulevaisuudessa haittaa noista viisauden hampaista......nyt jälkeen päin tunnen aika monta kaveria , ikähaarukasta 30 38- -42- 45 -50 56 v joilla myös noi " viisauden hampaat ' vielä suussa, ja hammaskivi napsahtaa itsestään heilläkin irti.
        Se tulee just tuosta kun ei ole antanut vetää pois noita viisauden hampaita, ja miksi pitäisi antaa vetää hyvät hampaat pois? häh? mieti vähän..
        kuka on keksinyt tuon? = hammaslääkärit! = joka vedetty hammas = MONEY!
        Ei ne hampaat siellä ilman syytä ole ilmestynyt ja keksitty, ne kuuluvat olla siellä, sanon minä.
        Niitä vedetään vain pois, koska siitä hammaslääkärit saa / tienaa rahaa!
        Ja bull shit on että noista viisauden hampaista saa muka tulehduksia suuhun, ja " ei niillä mitään tee, sanovat hammaslääkärit.
        Mutta, jos ne vedetään pois, niin hammaslääkäri ei tarvitse pian enää raapaista hammaskiveäkään monelta ihmiseltä hampaista enää pois, kun ne irtoaa sitten ihan itsestään irti , ja tästä hammaslääkärit tienaa sitten vähemmän, siis uskottavat ihmisiä että " paras vetää pois, ja ei niillä mitään tee, tulee vain haittaa sitten "vanhempana" niistä ;-))

        Siin anna ne hyvät viisauden hampaat vaan olla siellä kuule, äläkä anna vetää pois jos ei ole haittaa, ja et saa haittaa , koska ne kuuluu olla siellä!


    • jyduddu

      Sinä et tarvitse hammaskivenm poistoa, vaan se on sinulle ilmaista.

    • Anonyymi

      Minulla myös jokin aika sitten irtosi alaetuhampaiden välistä iso pala hammaskiveä. Ihmettelin minä myös sitä. Ehkäpä joillain muillakin on.

    • Anonyymi

      Kyllä se on lahoa hammasta itsessään joka sieltä irtoilee. Hammaskivi ei ole koossa pysyvää että se irtoaisi kappaleina.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      17
      933
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      48
      821
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      721
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      677
    7. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    8. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      81
      652
    9. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      613
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      34
      589
    Aihe