OIKOJAT (ja muutkin) PLIIS AUTTAKAA !

ONGELMIA JA PALJON:(

Eli minulla on siis monta vuotta oiottu hampaita sekä yöraudoilla, että niilla "telaketju" raudoilla.

Nyt hampaani ovat suorassa (sekä ylä että ala-hammasrivi) ja minulla on sekä ylhäällä että alhaalla ohut retentiokaari hampaiden takana. (Ylhäällä neljän hampaan kohdalla, kai siksi että minulla oli rako etuhampaiden välissä)..

Niiden retentiokaarten lisäksi minun pitäisi käyttää vuosi RETENTIOLEVYÄ kitalaessa koko ajan, ja sen jälkeen yökäytössä. Sain retentiolevyn kesän alussa, mutta se ei oikein ollut hyvä, joten olen jo kertaalleen saanut uuden levyn. Olen koko kesän pitänyt levyä, mutten vieläkään niin monen hammaslääkärikerran ja uuden levynkään jälkeen totu levyyn. Se ei tunnu aivan tasaiselta (vaikka on hammaslääkäreiden mukaan toimiva) vaan tuntuu että oikea puoli olisi kireämpi. Sitä voidaan tietysti korjailla, mutta en vain tunnu millään tottuvan levyyn.

En oikein vieläkään puhu sen kanssa, koska se ei tunnu kivalta ja pelkään että koje löystyy kun se joskus tuntuu valuvan se vasen puoli hiukan. En myöskään liiku kauheasti tämän kanssa, ja kokonaisuudessaan joudun koko ajan kiinnittämään huomiota levyyn ja miettimään miten se on.. TÄMÄN KANSSA ON MINULLA OLLUT KOKO KESÄN ONGELMIA JA TODELLA HANKALAA.

Olen joka tapauksessa pitänyt levyä, koska pelkään kuollakseni että hampaani palaavat vähänkään entisille paikoilleen retentiokaaresta huolimatta.

Kuinka voimakas tuo retentiokaari on ja kuinka helposti se antaa hampaiden liikkua?

JA TÄSSÄ TÄRKEIN KYSYMYS!:

ONKO RETENTIOLEVYLLE mitään muita vaihtoehtoja.. Kun olen nähnyt netissä jotain sellaisesta läpinäkyvästä hampaiden muotoisesta "muotista" jotai pidetään hampaiden ympärillä, sitä käytetään myös oikomishoitona. Mutta voiko sitä käyttää myös retentiolevyn sijasta, kun se otetaan myös syönnin ajaksi pois jne.. Ja onko se Suomessa mahdollista?

Tai kokonaisuudessaan siis onko mitään mahdollista erilaista retentiolevyn korvaavaa retentiolaitetta käytettävissä ja toimivatko ne yhtä hyvin/ovatko hyviä??

KIITOS JOS AUTATTE!!!! Olen epätoivoinen.. :)

16

2032

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ONGELMIA JA PALJON:(

http://www.erkodent.com/dental/anleit/EssRetaiRetRepo.pdf

http://www.amillersmile.com/Treatment/Retainers_Retention.aspx

http://www.drgraas.com/Treatment/Retention.aspx

http://www.campbellsbraces.com/treatment/retainers-retention.aspx

Ja onko tuollaisella läpinäkyvällä hammasjutulla purentaan vaikutusta, kun eihän sitä kuitenkaan syödessä käytetä.. ??

TUOSSA OLI JOTAIN LINKKEJÄ joissa puhutaan jostain Essix laitteesta.. Onko sellainen toimiva ja voisiko se olla retentiolevyn sijasta? Asiantuntijat vastatkaa. :)) Ja voiko se olla sellainen niin kuin tuossa yhdessä linkissä, ettei se vaikuta purentaan (siis että siinä on hampaan purupinna kohdalla reikä, että se pinta peittää vaan hampaiden sivuosat eikä purupintaa.. en osaa ehkä selittää kunnolla:)

Ja tässä olen kopioinut englanninkieliseltä sivulta:

When we remove your braces, we will begin the retention stage of your treatment. The retention phase lasts for a minimum of 12 months. Your final orthodontic result depends on your retainers, so follow through with the hard work you’ve put in so far. Dr. Wirig prefers using Essix retainers for most patients, but at times may opt to use a hawley type or fixed permanent retainer. He would be happy to discuss retention options and recommendations.

ESSIX RETAINERS

Wearing your Essix invisible (Invisalign type) retainer properly is your guarantee that your beautiful smile will remain unchanged with time. Using the Essix is simple. The important thing to remember is that your teeth will remain well positioned only if you wear your retainers consistently. If not, they will move.

Essix retainers are like plastic tooth gloves, fitting over your teeth perfectly. The type of Essix retainers that we use are clear. The Essix retainer is made of a stiff material and holds the teeth in position very strongly. But, it may be worn down by your bite, and may have to be replaced after a couple of years.

1. The appliance must be worn as prescribed by Dr. Wirig and may be taken out when eating and while brushing your teeth.
      2. If there is prolonged irritation of the gums, lips, cheeks or tongue, make no attempt to adjust the retainer yourself, phone for an emergency appointment.
      3. Essix retainers will last approximately 2-4 years or slightly longer. If you tend to grind your teeth at night expect the retainer to wear out sooner. It is your responsibility to replace your retainer if it deteriorates. There is a $150 charge for each Essix replacement retainer.

TAKE CARE OF YOUR ESSIX RETAINER!!

1. When the retainer is not in your mouth it should ALWAYS be in the plastic container provided. This will protect it from being lost. Never keep your retainer in your pocket or a wrapped tissue.
      2. Your retainer is sensitive to extreme temperatures. Never leave it in a hot car or a cold car and don’t boil or microwave it to disinfect it.
      3. Keep your retainer out of reach from dogs and cats – they love to eat them.
      4. Brush your retainer when you brush your teeth. You may use your regular toothbrush and toothpaste to do this or dip your toothbrush in mouthwash. Failure to brush your retainer will result in a bad build up and
      odor.

The responsibility for keeping your teeth in position now rests completely with you. Not wearing your retainer is a decision to let your teeth move. You must be constant in your determination not to let that happen. Be sure to let us know if anything happens to your retainer or teeth that keeps you from using it. The majority of patients will need to wear retainers in varying amounts for the rest of their lives.

AINIIIIN ja onko tuollaista muovijuttua mahdollista käyttää niin että on se retentiokaarikin hampaan takana kiinni ylhäällä!!!

KIITOS :D

onko ylipäänsä muuta vaihtoehtoa kuin retentiolevy?

• moipssssss

MINÄkin voisin haluta jonkun muun retentiolevyn tilaalle?

• retentio

itsellä retentoi levy ja lanka kolmatta vuotta. eikä häiritse ollenkaan vaikka käytän sitä 24/7

onko sulla se sellainen että on tiukka, vai onko se sellainen etttei sen siis kuulu puristaa yhtään ja haittaakohan pieni löysyys?

• retentio

kyllä se on aika tiukka ja se kuulemma pitää olla tiukka eikä löysä.

ai, kun mulle ne hammaslääkärit on sanonu että löysyys ei haittaaa, mutta itsekin olen huolissani että onkohan tämä hyvin... puristaako se siis, vai tuntuuko se vaan napakalta?

• retentio

ei se silleen purista vaan on napakka ja on hyvän tuntoinen pitää et ei ongelmia

okei no oon kade, ku sul ei oo ollu ongelmii ! mut onko kellää mitää tietoo noist essix jutuist? ja mitä mun pitäs tehä?

• ent. vinohammas

Minulla nyt retentiokaari hampaiden takana, sekä essix joka on mahtava juttu verrattuna siihen levyyn, jota en koskaan onneksi joutunut ottamaan.

Aluksi pidin essixiä kokoajan, nyt vain öisin.

kunpa päätyisit tänne taas!! Siis pystyykö essixiä käyttämään samalla kun on retentiokaari?? Ja onko se oikeasti täysin huomaamaton ja pysyykö se suussa hyvin, ja aiheuttaako esim. puhevaikeuksia tai kuolaamista? :D KUNPA VASTAISIT.. en tiedä pystytäänkö minulle essix muottia hankkimaan mutta jos pystyttäisiin se olisi aivan IHANAA koska olen oikeasti joutunut niin paljon kärsimään tämän levyn takia. Se vain on niin vaikeaa... Ja sopiikohan essix kaikkien hampaille?

Miten sait essix muotin ja mistä sellaisia saa? Pitäisikö minun ehdottaa hammaslääkärille ja kysyä onko mahdollista.. ja Jos sitä ei sieltä hammaslääkäripaikasta saa niin joutuukohan siitä sitten maksamaan ja kuinkakohan paljon..? Siis haluaisin tietää kaiken mahdollisen mitä kokemuksia teillä on, joilla ON ESSIX MUOTTI niin VASTATKAA! :)) Olisin tosi kiitollinen, koko kesän nyt taistellut tämän retentiolevyn kanssa.. !

• ent.vinohammas

Kyllä se on oikeasti huomaamaton ja se todellakin tehdään sopivaksi hampaisiin retentiokaaren asennuksen jälkeen.

Se pysyy suussa tosi hyvin eikä aiheuta puhevaikeuksia tms.

En tiedä miksi mutta minullekin lekuri ensiksi harkitsi sitä levyä, mutta päätyi sitten essixiin mistä olen todella iloinen.

Eli siis voiko YLÄHAMPAISSAKIN olla retentiokaari niin että siellä on myös se essix muotti? :) Ku mulla on ylähampaissakin neljän hampaan kohdalla retentiokaari..

Voi olisin ikionnellinen jos saisin essix muotin!

Kiitos muuten vastauksista !

• ent. vinohammas

Usko jo, että se nimenomaan tehdään sopivaksi hampaisiin vaikka siellä ohuen ohut retentiokaari onkin. Hampaista siis otetaan muotti, jonka mukaan essix tehdään.

Se ei näy eikä haittaa elämää mitenkään!

mm. JOKU joka on kokenut että essix mutissa on jtn huonoo, ni voi kertoo senki.

okei uskotaan, kiitos kiitos! :D toivottavasti kun kysyn syksyllä hammaslääkäriltä olisko mulle mahdollista saada sellanen, niin on. Mutta epäilen, pelkään että joudun taas pettyyn!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ootko nainen noin mustis musta

Onhan se toki imartelevaa kun olet kaunis ja kaikkea muutakin, mutta ehkä vähän kummallista, kun ei varsinaisesti olla t
      Ikävä
      90
      7286
    2. Sen kerran kun siellä käyn

Voisit olla paikalla💚💛☘️
      Ikävä
      35
      3851
    3. Kumpa tietäisin. Miehelle.

Vieläkö toivot jotain viestiä, vai suutuitko taas...kun...🤔
      Ikävä
      45
      3460
    4. Kauan säkin jaksoit

Minun perässä juosta. Kunnes pahoitit mielen. Kuinka monta anteeksipyyntöä olet vailla? 🧐
      Ikävä
      40
      2582
    5. Joel Harkimo ja Janni Hussi eroavat

Tämä on ilon päivä 😊
      Kotimaiset julkkisjuorut
      219
      2518
    6. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      40
      2393
    7. Sä olet nainen kuuluisa..

..etkä mitenkään hyvällä tavalla.
      Suhteet
      129
      2309
    8. Miksi kaipaat

Ja olet elämässäni vielä kaiken tämän jälkeen? Eikö kaikki ole jo selvää välillämme?
      Ikävä
      29
      2209
    9. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      19
      1943
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      1902
    Aihe