Fibron diagnosointi?

en vain jaksa..

Minulla on pitkä,vuosien historia tuon selkäni suhteen. 6 vuotta sitten se alkoi,välilevyn pullistumia,leikkauksia,rappeuma,kulumia jne.
Työkyvytön ollut pitkään. Sitten sairauden luonne paheni;tuli äärettömän kivuliaat nivelsäryt joista käynyt lääkärissä. Reumasairauksia suvussa.
Viimeisemmän leikkauksen jälkeen selkä tuntui kuin uudelta(välilevyn pullistumien leikkaus) mutta ei mennyt kuin 3kk kun aloin mennä huonompaan suuntaan. Jalasta hermot vioittuneet pahasti ja liikun kepin avulla.

Lääkärillä ravannut ja kaikenlaisia lääkityksiä kokeiltu,kuten kuntoutustakin. Verikokeissa ei näy reumaa mutta viime lääkärikäynnillä tutki ortopedi minut hieman tarkemmin ja sanoi että kipupisteet ja muut oireet(katkonainen uni ym) viittaisivat mahdollisesti fibromyalgiaan. Ei sitten kuitenkaan tehty mitään virallista diagnoosia eikä ohjannut asiaa eteenpäin,magneettikuviin menossa syksyllä.

Miten tuo fibro todetaan? Siis pitäisikö verikokeissa näkyä jotakin? Tai magneettikuvissa? Kipupisteitä löytyi 14 kohdasta,juurikin niistä kohdista mitkä ovat ominaisia fibrolle kun nettiä selasin.

Tekisi mieleni mennä yksityiselle kun näyttää ettei mitään tapahdu mutta ei ole varaa.. Kipujen kanssa elän 24/7 ja huonompaan suuntaan mennään. Yöunet menneet,keskivaikea masennus. Nyt vaihdetaan Cymbaltaan lääkitys. Välillä ollut panacodeja,lyricaa ja tramalia. Myöskin Norspan-kipulaastari. Lyrica tuntui jokseenkin auttavan mutta sain niin pahat heitehuimaukset etten voinut käyttää. Nyt lääkäri käski koettaa pärjätä PANADOLILLA!!!
Vioittuneen jalan pohjelihas ei toimi kunnolla mutta saan jatkuvasti varsinkin levossa niin pahoja kramppeja että koko jalkaterä vääntyy enkä saa jalkaa suoristettua itse,huudan yöt tuskasta. Magnesiumin puutetta ei ole,se on tutkittu.

Käyn psykologilla koska olen romahtamispisteessä niin henkisesti kuin fyysisestikin. Itsemurha käy lähes päivittäin mielessä,haluaisin vain maata ja nukkua mutta sekään ei onnistu.

71

3695

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • en vain jaksa

Ja tuosta Cymbaltasta olen kuullut että ollut apua monella ja toivon että se auttaisi mutta on näköjään aiheuttanut monella unettomuutta :(
      Lääkäri sanoi että voi määrätä unilääkkeitä jos tarvitsen mutta en ole uskaltanut käyttää. Nukahdan kyllä mutta yöunet n.2-4 tunnin mittaisia ja olen aina väsynyt. Mietin vain että jos Cymbalta pahentaa unettomuuttani niin voikohan sen kanssa käyttää unilääkkeitä.

Pelkään että tulen riippuvaiseksi unilääkkeistä ja en ole niitä ennen käyttänyt. Siskoni käyttää joskus niitä ja sanoo että on 12 tuntia ihan pihalla eikä herää vaikka joku herättelisi. Miten ihmeessa uskallan niitä käyttää koska minulla on kouluikäinen lapsi ja jos sattuu jotakin enkä herää..

• N

Minä olen sun kans saman ikänen ja kärsiny jatkuvista kivuista noin 15 vuotta. Fibro diagnoosin sain heinäkuussa 2010, ja luonnollisesti vasta jatkuvien lääkärissä ramppaamisten, itkupotkuraivareiden ja kaiken muun asiaan kuuluvan käyttäytymisen jälkeen. Diagnoosista ei oo ollu muuta hyötyä kuin että ite tiiän nyt, etten ole kuvitellu olevani sairas ja kipee.

Tuohon nukkumishommaan suosittelen, että pyydät lääkäriltä quetiapinia. Kauppanimiä ainaki Seroquel (tajuttoman kallis), Ketipinor (halpa) ja Quetiapin Mylan (halpa). Mulle toimii todella hyvin, eikä siihen jää fyysisesti riippuvaiseksi.

Tässä keskustelussa hienosti puhutaan kaikenlaisista hoidoista, nikseistä ja kuntoutuksista. Ei mulla ainakaan oo rahaa mennä "vaihtoehtoishoitoihin", eikä oo energiaa lähtee mihinkään kuntoutuksiin, niistä tulee vaan turhautunu olo, kun rankan kuntoutuksen hyöty on hyvin minimaalinen. Parasta hoitoa on ollu omaehtoinen liikkuminen kotiympyröissä aina kun on hyvä päivä/ajanjakso.

• avuksi.

Varaapa aika resonanssihoitajalta. Urbanski ainakin hyvä sellainen. Unta parantava remeron voisi olla sun tapauksessa parempi kuin cymbalta.

• Kuka satuilee?
        N kirjoitti:

Minä olen sun kans saman ikänen ja kärsiny jatkuvista kivuista noin 15 vuotta. Fibro diagnoosin sain heinäkuussa 2010, ja luonnollisesti vasta jatkuvien lääkärissä ramppaamisten, itkupotkuraivareiden ja kaiken muun asiaan kuuluvan käyttäytymisen jälkeen. Diagnoosista ei oo ollu muuta hyötyä kuin että ite tiiän nyt, etten ole kuvitellu olevani sairas ja kipee.

Tuohon nukkumishommaan suosittelen, että pyydät lääkäriltä quetiapinia. Kauppanimiä ainaki Seroquel (tajuttoman kallis), Ketipinor (halpa) ja Quetiapin Mylan (halpa). Mulle toimii todella hyvin, eikä siihen jää fyysisesti riippuvaiseksi.

Tässä keskustelussa hienosti puhutaan kaikenlaisista hoidoista, nikseistä ja kuntoutuksista. Ei mulla ainakaan oo rahaa mennä "vaihtoehtoishoitoihin", eikä oo energiaa lähtee mihinkään kuntoutuksiin, niistä tulee vaan turhautunu olo, kun rankan kuntoutuksen hyöty on hyvin minimaalinen. Parasta hoitoa on ollu omaehtoinen liikkuminen kotiympyröissä aina kun on hyvä päivä/ajanjakso.

Anteeksi vain,mutta missä lauseessa näet ap:n kertovan ikänsä??

• rehtikin olla vois
        Kuka satuilee? kirjoitti:

Anteeksi vain,mutta missä lauseessa näet ap:n kertovan ikänsä??

ap satuilee. Luetpa lähes mistä aihealueesta tahansa, on sama ap aloittanut raflaavalla otsikolla ja loogisesti etenevällä tarinalla keskustelun, joka takuuvarmasti kerää lukijoita ja kommentteja. On niin mahrottoman kekseliäs ihminen. Tai kyllähän netistä helposti löytyy lääketieteellisiä ja paljon muitakin tietoja, joita voi höystää lennokkaalla tarinalla. Keskustelut oikeista asioista ovat ihan ok, mutta ei kannata kaikkia tarinoita uskoa omakohtaisiksi tapauksiksi...

• Miss99

Voi ei, onpa rankkaa.

Ilmeisesti magneettikuva on määrätty noiden jalka vaivojen takia.

Varsinaisen fibromyalgian diagnoosin tekee yleensä reumalääkäri, joten ortopedi ei tainnut siksi sitä tehdä.

Omalääkärisi (yleislääkäri) voi teettää tarpeelliset laboratoriokokeet (= suljetaan pois tulehdusreumat, kilpirauhasongelmat, borrelioosi, jne...). ja antaa lähetteen reumalääkärille, jos testeistä ei löydy mitään oireitasi selittävää.

Reumalääkäri tutkii ns. syväarkuuspisteet, kuten sinulla kävi, eli yleensä pitäisi olla vähintään 11 aristavaa pistettä. Lääkärin diagnoosi perustuu sitten siihen että pisteet löytyvät, mitään muuta vastaavia oireita olevaa sairautta ei ole ja potilaalla on ollut yli 3 kuukautta jatkuneet, laaja-alaiset tuki- ja liikuntaelimistön kivut ja lihasjäykkyys, uupuneisuutta,sekä unihäiriö (yöunen rikkonaisuus ja lepoa antamattomuus), sekä ehkä muuta fibromyalgiaan yhdistettyä vaivaa kuten migreeni, masennus, ärtynyt paksusuoli, yms...

Monella fibromyalgiapotilaalla juuri selkävaiva laukaisee vaivat. Pääsin itse onneksi kuntoutukseen kun oli päällekkäin fibro ja välilevyn pullistuma sekä iskias, ja se olisi sinullekin hyvä vaihtoehto. Mutta vasta ensi vuoden puolella että saat koko terveystilanteesi selville.

Ensin pitää mennä omalääkärille ja kysellä tuosta fibrodiagnoosista että saisit lähetteen reumalääkärille, joka virallisesti asian toteaisi. Myös joudut odottamaan magneettikuvaa syksyyn asti, ja tuloksia siitä ehkä jonkun aikaa, jotta saat selville mitä vikaa jalassa on. En ymmärtänyt mitä tarkoitit jalan hermojen vioittumisella - siis onko kyseessä leikkauksessa tehty hoitovirhe vai tarkoitatko iskiasta?

Mutta jos saat diagnoosin fibrosta ja/tai tiedot jalan ja selän ongelmista, voit hakea kuntoutukseen Kelan ja tai työpaikan kautta (riippuen tilanteestasi). Vaivasta riippuen valitset sitten pelkän fibrokuntoutuksen tai jonkun kipukuntoutuksen tms.

Siihen asti kannattaa käyttää tota Cymbalta, jos lääkäri sitä määräsi ilmeisesti sekä masennukseen että mahdolliseen fibromyalgiakipuun. Se ei siis ole mikään unilääke. Kannattaa kokeilla, jospa se helpottaisi tilannettasi. Yleensä kokeillaan 3 kk, ja jos ei auta tai sivuvaikutukset pahat, sitten vasta lopeta.

Varsinaisia unilääkkeitä ei kannata käyttää, mutta jos Cymbaltasta ei ole apua ja sellaista fibrotyyppistä jokapaikansärkyä on, joillekin auttaa hieman paremmin lihasrelaksantit (jos ottaa vaikka yöksi).

Mutta lisää myös muita pehmeitä kivunhoitomenetelmiä. Pillerit eivät usein auta kuin pientä määrää ja osittain. Tietenkin vaikea neuvoa kun sulla on kahden tyyppistä vaivaa päällä enkä tiedä tarkkoja yksityiskohtia, ikää, yms.

Toivottavasti tuosta psykologista on tukea tässä tilanteessa. Hehän muuten tietävät hyvin rentoutustekniikoista yms. voisit pyytääkin opastusta asiaan, jos ei ole tuttua. Lihasten ja mielen rentouttaminen voi auttaa kipuun, ja nukkumaan mennessä rentouttaminen auttaa myös uneen.Kun saat nukuttua vähän paremmin niin se helpottaa hieman kipuja ja myös kirkastaa päätä, että hahmottaa tilanteensa paremmin.

Lyhyesti siis, selvitä kaikki vaivat, jotta voit saada tarkempaa hoitoa ja hakea kuntoukseen. Sinne kannattaa mennä kun on edes hieman paremmassa kunnossa, koska muuten ei jaksa ottaa kaikkea hyötyä irti.

• en vain jaksa

Kiitos neuvoista. Eli koetan saada sitä lähetettä sinne reumalääkärille.

Niin siis tuo jalan hermot ovat pahasti vaurioituneet koska viime vuonna pullistuma aiheutti sen,että menetin liikuntakykyni täysin navasta alaspäin,rakko ja suoli ei toiminut ja minut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Hermot olivat niin pahasti puristuksissa ja ilmeisesti siinä vioittuivat niin ettei osa jalan hermoista toimi enää(todettiin enmg:ssä).

Kuntoutusta on koetettu vuosien varrella useaan otteeseen,ei ainakaan silloin ollut apua.

Minulla on ikää 32 vuotta.

Kaikki nuo migreeniä,suolen ärtymistä,uupuneisuutta ym myöten pitää kohdallani paikkansa. Selkäni ja jalkani vaivat on diagnosoitu ja hoidettu niitä siis sen mukaan. Magneettikuvasu tehdään sen vuoksi että onko siellä uusia pullistumia,mutta keväällä niitä ei ainakaan näkynyt ja välit olivat kuivuneet.

Sormia särkee,kaikkissa nivelissä järkyttävä kipu ja olen voimaton. Välillä en saa oven ripaa alas,limsapulloa auki jne. Verikokeissa ei ole koskaan tällä ajalla näkynyt mitään tulehduksia,kilpirauhaskokeet on otettu ja ne ok.

No,ei auta kuin saada se lähete ja toivoa että tuosta Cymbaltasta olisi apua.

Ihmettelen vain kuinka lääkäri sitä on minulle määrännyt koska minulla on rytmihäiriö,joka pahentunut sairauden(kipujen) myötä sekä minulla epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Luin ettei tuota lääkettä suositella siinä tapauksessa..mutta kaipa se tietää mitä on määrännyt.

• Miss99
        en vain jaksa kirjoitti:

Niin siis tuo jalan hermot ovat pahasti vaurioituneet koska viime vuonna pullistuma aiheutti sen,että menetin liikuntakykyni täysin navasta alaspäin,rakko ja suoli ei toiminut ja minut vietiin ambulanssilla sairaalaan. Hermot olivat niin pahasti puristuksissa ja ilmeisesti siinä vioittuivat niin ettei osa jalan hermoista toimi enää(todettiin enmg:ssä).

Kuntoutusta on koetettu vuosien varrella useaan otteeseen,ei ainakaan silloin ollut apua.

Kaikki nuo migreeniä,suolen ärtymistä,uupuneisuutta ym myöten pitää kohdallani paikkansa. Selkäni ja jalkani vaivat on diagnosoitu ja hoidettu niitä siis sen mukaan. Magneettikuvasu tehdään sen vuoksi että onko siellä uusia pullistumia,mutta keväällä niitä ei ainakaan näkynyt ja välit olivat kuivuneet.

Sormia särkee,kaikkissa nivelissä järkyttävä kipu ja olen voimaton. Välillä en saa oven ripaa alas,limsapulloa auki jne. Verikokeissa ei ole koskaan tällä ajalla näkynyt mitään tulehduksia,kilpirauhaskokeet on otettu ja ne ok.

Ihmettelen vain kuinka lääkäri sitä on minulle määrännyt koska minulla on rytmihäiriö,joka pahentunut sairauden(kipujen) myötä sekä minulla epäillään kaksisuuntaista mielialahäiriötä. Luin ettei tuota lääkettä suositella siinä tapauksessa..mutta kaipa se tietää mitä on määrännyt.

No on sulle taakka laitettu ja olet vielä noin hemmetin nuori! Onneksi kuitenkin nuorella on aina paremmat mahdollisuudet kuntoutua.

Olin itse tuon selän kanssa aika huonossa kunnossa (kumpaankaan sääreen iskias, todella vahvat "huumelääkkeet", selkä kipuherkistynyt, yms.) eli olin itse siinä tunnossa että joudun pyörötuoliin... mutta siitä on nyt 7 vuotta ja olen kuntoutunut aika hyvin, ja myös pituudestani hävinneet n. 2 cm ovat tulleet takaisin.

Joten vaikka sun selän tilanne oli vielä pahempi kun sulla on tuo Cauda equina syndroma, uskon että kärsivällisellä ja määrätietoisella omaehtoisella kuntoutuksella (plus asiantuntijoiden avulla) pystyt jonkin verran parantamaan tilannettasi. Tosin hermovaivat ovat aina hankalia, eli tuohon sun jalkaan en osaa sanoa mitään.

Itse pyytäisin lähetteen oman terveyskeskuksen fysioterapiaan ja kokeilisin kipuun vuorotellen lämpö-, sähkö- ja ultrahoitoja (mulle auttoi TENS-hoito ja sain oman kojeen kotiin, ja sen avulla vierottauduin lääkkeistä). Et kertonut minkälaista apua sait kuntoutuksessa kun se ei viestisi mukaan auttanut? Saatiinko rakko ja suoli toimimaan normaalisti?

Sanoisin, että luultavasti sun selkävaiva on todella laukaissut fibromyalgian tyyppiset oireet. Tuo käsien puristusvoiman heikkous on mulla ollut yksi oire. Siksi jos saisit tuohon diagnoosin ja hieman apua siihen, sitten voisit saada vähemmän enemmän voimia tuon perusvaivan eli selän ja jalan hoitoon.

Lue mun ohjeet fibron omahoidosta, laitoin ne vähän aikaa sitten tän saman palstan toiseen ketjuun, jonka otsikko oli "fibromyalgia diagnosoitu" tms.

Myös nuo tässä ketjussa annetut ravintolisät ovat hyviä, varsinkin D-vitamiini. MUTTA sun lääkitystilanne on sen verran hankala että mun mielestä jonkun fiksun lääkärin pitäisi katsoa kaikki lääkkeet ja onko jostain ravintolisästä mahdollisesti apua (en lähtisi syömään omin päin). Laita joskus kaikki lääkkeesi paperille ja diagnoosit (myös ne jotka ovat kysymysmerkillä) viereen ja näytä se tiivistetty paperi lääkärillesi ja kysy toimiiko homma.

Lisäksi tuo rytmihäiriö, onko se tutkittu? Mulla oli samanlaista oireilua silloin kun sairastuin fibroon, mutta tutkittiin sydänfilmillä eikä mitään vikaa ollut.

Mulle myös yritettiin sovittaa pitkään jotain masennusdiagnoosia - mutta kun sain ensimmäisen lihasrentouttajan otettua ja yhden yön nukuttua kunnolla, mitään masennusoireita ei seuraavana päivänä ollut! En siis jälkikäteen usko että olin masentunut, vaan huono uni vaikutti aivojen välittäjäaineisiin ja aiheutti masennuksenkaltaiset oireet.

Edelleen jos nukun erittäin huonosti olen seuraavana päivänä aivan erilainen persoona kuin tavallisesti, olen herkkä ja itkuinen, ärtyvä, nivelet on jäykät, jäsenet särkee, myös kädet eikä pää toimi kunnolla, myös sydämentykytystä on, lauseet jää kesken ja sanat häviää, suolisto on sekaisin, jne... Eli jos sulla nuo tuntuu tutulta, voi oireet johtua puutteellisesta syvästä unesta - toisin käännettynä, kun saatais sun unta parannettua, niin nuo oireet voisivat vähentyä.

Tsemmpiä! :-)

• en vain jaksa
        Miss99 kirjoitti:

No on sulle taakka laitettu ja olet vielä noin hemmetin nuori! Onneksi kuitenkin nuorella on aina paremmat mahdollisuudet kuntoutua.

Olin itse tuon selän kanssa aika huonossa kunnossa (kumpaankaan sääreen iskias, todella vahvat "huumelääkkeet", selkä kipuherkistynyt, yms.) eli olin itse siinä tunnossa että joudun pyörötuoliin... mutta siitä on nyt 7 vuotta ja olen kuntoutunut aika hyvin, ja myös pituudestani hävinneet n. 2 cm ovat tulleet takaisin.

Joten vaikka sun selän tilanne oli vielä pahempi kun sulla on tuo Cauda equina syndroma, uskon että kärsivällisellä ja määrätietoisella omaehtoisella kuntoutuksella (plus asiantuntijoiden avulla) pystyt jonkin verran parantamaan tilannettasi. Tosin hermovaivat ovat aina hankalia, eli tuohon sun jalkaan en osaa sanoa mitään.

Itse pyytäisin lähetteen oman terveyskeskuksen fysioterapiaan ja kokeilisin kipuun vuorotellen lämpö-, sähkö- ja ultrahoitoja (mulle auttoi TENS-hoito ja sain oman kojeen kotiin, ja sen avulla vierottauduin lääkkeistä). Et kertonut minkälaista apua sait kuntoutuksessa kun se ei viestisi mukaan auttanut? Saatiinko rakko ja suoli toimimaan normaalisti?

Sanoisin, että luultavasti sun selkävaiva on todella laukaissut fibromyalgian tyyppiset oireet. Tuo käsien puristusvoiman heikkous on mulla ollut yksi oire. Siksi jos saisit tuohon diagnoosin ja hieman apua siihen, sitten voisit saada vähemmän enemmän voimia tuon perusvaivan eli selän ja jalan hoitoon.

Lue mun ohjeet fibron omahoidosta, laitoin ne vähän aikaa sitten tän saman palstan toiseen ketjuun, jonka otsikko oli "fibromyalgia diagnosoitu" tms.

Myös nuo tässä ketjussa annetut ravintolisät ovat hyviä, varsinkin D-vitamiini. MUTTA sun lääkitystilanne on sen verran hankala että mun mielestä jonkun fiksun lääkärin pitäisi katsoa kaikki lääkkeet ja onko jostain ravintolisästä mahdollisesti apua (en lähtisi syömään omin päin). Laita joskus kaikki lääkkeesi paperille ja diagnoosit (myös ne jotka ovat kysymysmerkillä) viereen ja näytä se tiivistetty paperi lääkärillesi ja kysy toimiiko homma.

Lisäksi tuo rytmihäiriö, onko se tutkittu? Mulla oli samanlaista oireilua silloin kun sairastuin fibroon, mutta tutkittiin sydänfilmillä eikä mitään vikaa ollut.

Mulle myös yritettiin sovittaa pitkään jotain masennusdiagnoosia - mutta kun sain ensimmäisen lihasrentouttajan otettua ja yhden yön nukuttua kunnolla, mitään masennusoireita ei seuraavana päivänä ollut! En siis jälkikäteen usko että olin masentunut, vaan huono uni vaikutti aivojen välittäjäaineisiin ja aiheutti masennuksenkaltaiset oireet.

Edelleen jos nukun erittäin huonosti olen seuraavana päivänä aivan erilainen persoona kuin tavallisesti, olen herkkä ja itkuinen, ärtyvä, nivelet on jäykät, jäsenet särkee, myös kädet eikä pää toimi kunnolla, myös sydämentykytystä on, lauseet jää kesken ja sanat häviää, suolisto on sekaisin, jne... Eli jos sulla nuo tuntuu tutulta, voi oireet johtua puutteellisesta syvästä unesta - toisin käännettynä, kun saatais sun unta parannettua, niin nuo oireet voisivat vähentyä.

Tsemmpiä! :-)

Masennus ja paniikkihäiriö todettu jo kymmenen vuotta sitten,syönyt siihen Seroxatia joka ei enää auta joten senkin vuoksi vaihdetaan Cymbaltaan. Rytmihäiriötä ollut lapsesta asti mutta nyt ovat alkaneet vaivata niin että ovat jatkuvia ja välillä aika pahoja. Lepopulssikin on useimmiten reilu 100. Sydänfilmi otettu viimeksi viime vuonna josta näkyi tuo rytmihäiriö selvästi.

Toisille kirjoittajille vastaisin että syön monivitamiineja ja omega kolmosta. Kipukohdat ovat minullakin kaikissa nivelissä;eritoten ranteet,kyynärpään ja polvien ulkosyrjät,kylkiluut ylhäältä molemmin puolin,reiden ulkosyrjä jne. Niissä on siis selvät kipupisteet,ovat selvästi kipeät sormilla paineltaessa. Takaa en pääse itse juurikaan painelemaan mutta lääkärin tutkiessa aristi myös perskannikoiden yläpuolelta ja tuolta ylhäältä lapaluiden kohdalta. Lihakset on tietysti aivan jumissa mutta kipu paineltaessa on erilainen kuin laaja-alainen lihaskipu.

Leikkauksen jälkeen meni viikko ennen kuin suoli ja rakko toimi normaalisti. Monta kertaa koetettiin olla katetroimatta että pissa alkaisi itsestään tulla mutta ei niin ei.. Nyt siis toimii hyvin molemmat mitä nyt muuten suolisto on sekaisin.

Joo pää ei kyllä toimi kunnolla..muisti on mennyt onnettoman huonoksi,olen hajamielinen. Välillä tosiaan lause loppuu kesken kun en muista/tiedä mitä olin sanomassa..

Huono uneni ja huoli terveydestä sekä kipujen vuoksi rajoittunut elämäni varmasti on pahentanut masennusta,ei epäilystäkään.

Varsinkin aamulla herätessä olen kuin pesäpallomailalla hakattu.

Viljoista sen verran että kyllä mielestäni ihminen tarvitsee,tai ainakin minun on "saatava" muutama pala leipää päivässä.. Kasviksia syön mutta nekin on kaikki syötävä keitettynä koska olen allerginen lähes kaikelle jos raakana syön..

• en vain jaksa
        en vain jaksa kirjoitti:

Masennus ja paniikkihäiriö todettu jo kymmenen vuotta sitten,syönyt siihen Seroxatia joka ei enää auta joten senkin vuoksi vaihdetaan Cymbaltaan. Rytmihäiriötä ollut lapsesta asti mutta nyt ovat alkaneet vaivata niin että ovat jatkuvia ja välillä aika pahoja. Lepopulssikin on useimmiten reilu 100. Sydänfilmi otettu viimeksi viime vuonna josta näkyi tuo rytmihäiriö selvästi.

Toisille kirjoittajille vastaisin että syön monivitamiineja ja omega kolmosta. Kipukohdat ovat minullakin kaikissa nivelissä;eritoten ranteet,kyynärpään ja polvien ulkosyrjät,kylkiluut ylhäältä molemmin puolin,reiden ulkosyrjä jne. Niissä on siis selvät kipupisteet,ovat selvästi kipeät sormilla paineltaessa. Takaa en pääse itse juurikaan painelemaan mutta lääkärin tutkiessa aristi myös perskannikoiden yläpuolelta ja tuolta ylhäältä lapaluiden kohdalta. Lihakset on tietysti aivan jumissa mutta kipu paineltaessa on erilainen kuin laaja-alainen lihaskipu.

Leikkauksen jälkeen meni viikko ennen kuin suoli ja rakko toimi normaalisti. Monta kertaa koetettiin olla katetroimatta että pissa alkaisi itsestään tulla mutta ei niin ei.. Nyt siis toimii hyvin molemmat mitä nyt muuten suolisto on sekaisin.

Joo pää ei kyllä toimi kunnolla..muisti on mennyt onnettoman huonoksi,olen hajamielinen. Välillä tosiaan lause loppuu kesken kun en muista/tiedä mitä olin sanomassa..

Huono uneni ja huoli terveydestä sekä kipujen vuoksi rajoittunut elämäni varmasti on pahentanut masennusta,ei epäilystäkään.

Varsinkin aamulla herätessä olen kuin pesäpallomailalla hakattu.

Viljoista sen verran että kyllä mielestäni ihminen tarvitsee,tai ainakin minun on "saatava" muutama pala leipää päivässä.. Kasviksia syön mutta nekin on kaikki syötävä keitettynä koska olen allerginen lähes kaikelle jos raakana syön..

Ja sen verran vielä että niinpä se minullakin on mennyt jo kuukausia että 2-4 tunnin pätkissä nukun ja jaksan olla hereillä sen muutaman tunnin. Jo pelkkä imuroiminen,seisonta kokatessa,tunnin kauppa-asioiden hoito(autokyydillä) vie niin voimat ja aiheuttaa kipua selkään sekä kaikkiin niveliin ja koko kroppaan.

En tiedä kirjoitinko noista hermosäryistä että niitä on ollut vuosia. Jalan voimakkaan kouristelu on pahentunut niin,että alkukesästä sitä oli lievästi ja silloin tällöin. Nyt sitä esiintyy joka päivä,ovat voimakkaita ja lihas "sykkii" tuntikausia vaurioituneessa jalassa. Tällä viikolla huomasin että nyt on alkanut oikean käden peukalo tekemään samaa,nykii holtittomasti.

Tärinä on jatkuva jaloissa ja käsissä,johtunee varmasti jännittyneistä lihaksista(kin) ja silloin kun hermokivut ovat pahoina,ei pysy muki käsissä..

Hulluksi minutkin on varmaan leimattu ja tuntuu että lääkäri katsoo joka kerta että taasko tuo on täällä valittamassa. Sanoo ettei yleislääkärinä pysty enää oikein auttamaan;no miksi ei laita sitten lähetettä eteenpäin!! Suututtaa,itkettää..

• Kipuilija
        en vain jaksa kirjoitti:

Sinulle "En vain jaksa". Oletko varma ettei sinulla ole nivelrikkoa nivelissäsi?
        SItä voi esiintyä nuoremmillakin. Sen syytä ei tiedetä ja on kivulias.ja voi ilmetä kaikissa nivelissä. Saattaa olla perinnöllistäkin taipumusta siihen. Äidilläni oli aivansamanklaisia vaivoja kuin minulla.
        Epäilin aikanaan myös fibromyalgiaa ikäisenäsi, enkä ole varma vieläkään siitä. Tosin minulla puhkesi psoriasis ja nivelkivut tulivat paljon aiemmin kuin iho-oireet. Minulta otettiin luuston kartoitus jossa näkyi runsaasti kertymiä ja kirkastumia luustossa, mutta ei mitään pahanlaatuiseen viittaavaa.
        Pyydä tällainen luuston kartoituskuvaus jos siitä näkyisi mitään selitystä nivelvaivoihisi. Lihaskivut ovat välillä vaeltavia eli saattaa olla pakarat kipeät ja kohta onkin selkä ja niska ym. Voihan samalla ihmisellä toki olla useampiakin sairauksia...
        Olen taas aloittanut MSM:n käytön ja Bodyflex combin käytön joka sisältää nokkoskalkkia, inkivääriä, vihersimpukkauutetta, magnesiumia, D-vitamiinia ja MSM:ää. Otan 2 krt päivässä yhden MSM:n Bodyflex combin. On auttanut mielestäni. Saa luontaistuotekaupoista. Moni on saanut helpotusta juuri fibromyalgiaankin siitä. Jos syö yli kuukauden MSM:ää niin pitäisi ottaa molybdeeni mukaan. Kalaöljykapseleistakin moni sanoo että helpottaa kipuja. En ole halunnut alkaa syömään särkylääkkeitä koska vatsani ei niitä kestä. Jotkut lääkärit hoitavat fibromyalgiaa masennuslääkkeilläkin.
        Jokainen tietenkin tekee oman päätöksensä että millä keinoilla haluaa kipuaan hoitaa.

• Kipuilija
        Kipuilija kirjoitti:

Sinulle "En vain jaksa". Oletko varma ettei sinulla ole nivelrikkoa nivelissäsi?
        SItä voi esiintyä nuoremmillakin. Sen syytä ei tiedetä ja on kivulias.ja voi ilmetä kaikissa nivelissä. Saattaa olla perinnöllistäkin taipumusta siihen. Äidilläni oli aivansamanklaisia vaivoja kuin minulla.
        Epäilin aikanaan myös fibromyalgiaa ikäisenäsi, enkä ole varma vieläkään siitä. Tosin minulla puhkesi psoriasis ja nivelkivut tulivat paljon aiemmin kuin iho-oireet. Minulta otettiin luuston kartoitus jossa näkyi runsaasti kertymiä ja kirkastumia luustossa, mutta ei mitään pahanlaatuiseen viittaavaa.
        Pyydä tällainen luuston kartoituskuvaus jos siitä näkyisi mitään selitystä nivelvaivoihisi. Lihaskivut ovat välillä vaeltavia eli saattaa olla pakarat kipeät ja kohta onkin selkä ja niska ym. Voihan samalla ihmisellä toki olla useampiakin sairauksia...
        Olen taas aloittanut MSM:n käytön ja Bodyflex combin käytön joka sisältää nokkoskalkkia, inkivääriä, vihersimpukkauutetta, magnesiumia, D-vitamiinia ja MSM:ää. Otan 2 krt päivässä yhden MSM:n Bodyflex combin. On auttanut mielestäni. Saa luontaistuotekaupoista. Moni on saanut helpotusta juuri fibromyalgiaankin siitä. Jos syö yli kuukauden MSM:ää niin pitäisi ottaa molybdeeni mukaan. Kalaöljykapseleistakin moni sanoo että helpottaa kipuja. En ole halunnut alkaa syömään särkylääkkeitä koska vatsani ei niitä kestä. Jotkut lääkärit hoitavat fibromyalgiaa masennuslääkkeilläkin.
        Jokainen tietenkin tekee oman päätöksensä että millä keinoilla haluaa kipuaan hoitaa.

Tässä vielä kattava linkki nivelrikosta.

http://www.niveltieto.net/aineistot/nirijakipu.pdf

• 100µg

Jätä ainakin viljat pois ruokavaliosta ja vaihda ne kasviksiin.

Syö Omega 3 ja D-vitamiinia.

D-vitamiinia tarvitse 100µg/vrk.

Tilaa iHerbistä, koska siellä edullista.

• Olen pahoillani

Samassa veneessä mennään eli...

Olen käynyt lääkärissä vuodesta 1997, minulla diagnosoitiin välilevyn
      madaltuma.

Sen jälkeen 2003 alkoi selän lihaskivut sanottiin, että tee selkä ja vatsa
      lihaksia silloin luulin että kivut tulevat siitä välilevystä
      jota ei voitu / kannattanut kuulemma leikata.

No meno jatkui 2004 en pystynyt enää edes kontaamaan vaan ryömisin
      ja nukuin lattialla koska en päässyt ylös. 2005 minulle tehtiin hoitovirhe
      ja minulle syötettiin vuoteen 2008 pancodia ja tramalia joihin jäin
      riippuvaiseksi ja kierre katkaistiin vasta 2009 ja 2010.

Kivut ovat pahentuneet tai palaneet 7 vuodessa niin infernaalisiksi,
      että tekisi tosiaan mieli kuolla. Kävin fysiatrilla ja hän sanoi,
      etten näytä kipeältä eikä hän nää kipujani... Olen kuulemma työkykyinen,
      en ole vuoden 2003 jälkeen voinut tehdä töitä.

Kävin omalääkärillä aika tiuhaa ja sairastuin monesti keuhkosairauksiin,
      kivut lihaksissa ja nivelissä olivat uskomattomia .
      Vuoden 2010 lopulla minulle määrättiin panadolia 1000 mg x 200 kpl
      ja käskettiin pärjätä. En nukkunut siinä kohtaa kun jotain 3 päivää
      viikossa pienissä pätkissä.

Sen jälkeen aloin ostaan vuosien 2009-2011 välillä lääkkeeni kadulta,
      milloin mitäkin millä vaan sai kivun ohuemmaksi...
      Pois sitä ei saa millään.
      Tramalia, panacodia,tenoxia,triptyyliä ja uskomattoman nipun muita
      kipulääkkeitä ja liharelaxantteja... kokeilin myös cannapista.

Tilanne on sama tällä hetkellä, viimeisin diagnoosi on masennus
      ja fibromyalgia? Lääkäriä asia ei kiinnosta ja olen ollut nyt 11 kuukautta sisätiloissa ja nukkunut. Välistä olen käynyt lääkärillä kun olen pystynyt kävelemään ja diagnoosi pysyy samana.

Sinällään on hyvä, että pystyn nykyään kipujen vuoksi
      nukkumaan 24-48 tuntia yhtä soittoa.
      Nyt meni kaksi viikkoa niin ,etten muista edes välissä heräneeni sen kummemmin.

Nyt alkaa kuitenkin olemaan mittari täynnä piti ostaa kämppä enne
      kuin sairastuin siten sitä rahaa meni elämiseen...
      Sen verran jäi, että talon käsiraha olisi ollut...
      Mutta kuten sanoin mittari on täynnä ja nyt painan yksityiselle!!!
      Saavat niin kauan hoitaa kun rahaa riittää tai löytyy diagnoosi...

Pääsääntöisesti minut on leimattu:

luulosairaaksi, hulluksi ja masentuneeksi.

Olen kyllä koittanut kertoa etten ole masentunut ja siksi väsynyt,
      vaan kipeä ja siksi väsynyt ja sen vuoksi sitten masentunut...
      Masennus on oire ei sairaus, mutta ei niin ei...Lääkärin ego ja oma tietämykseni eivät mahdu samalle terveysasemalle.

Toivon, että rahalla saa edes inhimillisen lääkärin
      mutta vähän epäilen.

Säryt ovat:

Ranteissa, sormissa, polvissa, nilkoissa, reisissä, hauiksissa.
      Selässä, niskassa, päätä särkee, heite huimausta, migreeniä.

Tavarat tippuu käsistä kun ei sormet koukistu etc.

Ainoat paikat mitkä ei satu on kivesten ja kurkun väli, ja sekin etupuolelta
      eli torso. Kaikki raajat ovat sikamaisen kipeet nyt olen pysynyt
      vuorokaudessa pystyssä 3 tuntia.. viikon ajan.

Älä luovuta!!!

Kun saan diagnoosin käyn syöttämässä sen omalääkärille.

• Miss99

Haluaisin sanoa että Suomessa hoidetaan tules-kipua hyvin, koska täällä on hyviä kipulääkäreitä, ortopedeja, fysiatreja, reumalääkäreitä, jne.... MUTTA valitettavasti olen rehellinen ihminen ja oma kokemukseni sekä kymmenien tuttavieni kokemus todistaa samaa kuin teidänkin.

Eli ongelma on siinä perustasolla, yleislääkärit eivät tunne tarpeeksi, ei ole aikaa eikä rahaa tukituttaa erikoislääkärillä potilaita. Sitten annetaan kipulääke, eikä mitään muuta ja potilas kotiin - tätä kun jatkuu pidempään, niin vaikka potilaalta olisi parantunut alkuperäinen kipua tuottanut vaiva (vaikkapa selkä) niin hänen kipunsa on jo annettu muuttua krooniseksi.

Kroonisen kivun hoitaminen onkin sitten monimutkaisempi juttu ja vaati pitkäaikaista moniammatillista osaamista. Sitä vaan ei ole helposti tarjolla muuta kuin yksityisellä.

En lähde tässä diagnosoimaan onko sulla nimimerkki "Olen pahoillani" fibromyalgia vai mikä, mutta selvästi jokin krooninen kipu oireyhtymä on päällä. Lääkkeistä ei ole apua tuossa tilanteessa, vaan itse tein päätöksen luopua niistä ja satsata muunlaisiin keinoihin. Suosittelen sitä, noissa laittomissa pillereissä on terveysvaara, ja voi joutua vastuuseen tai hankaluuksiin muutenkin ja kroonisen kivunhoidossa pillereillä hoidettaessa tulee äkkiä seinä vastaan.

Ihmettelen ettei sun yleislääkäri ole kiinnostunut hoitamaan sua kunnolla. Ensinnäkin kroonisen kivun hoito kuuluu mielestäni aina erikoislääkärille, vaikka hänen ohjeillaan perushoito voidaan toteuttaa sitten terveysasemalla. Omalääkärin pitäisi myös laittaa sut reumalääkärille varmistamaan fibromyalgia diagnoosi ja entäs onko edes määrätty masennuslääkitystä... jäi jotenkin auki asia?

Hyvä idea on mennä omalla rahalla yksityislääkärille ja viheltää poikki peli terveysaseman lääkärin kanssa, jonka kanssa selvästi nyt henkilökemiat eivät toimi.

Riippuu diagnoosista minne menet eli kivunhoidon erikoispätevyys voi olla eri alojen erikoislääkärillä. Jos on jotain tuki- ja liikuntaelin- eli tulesvammaa, sitten fysiatri, jolla on kivunhoidon erikoispätevyys, on hyvä valinta. Jos neurologista vaivaa, sitten neurologi, jne...

Olen itse ollut selkävaivojen ja fibromyalgian takia hoidossa Ortonissa tri J-P Kourilla, joka on fysiatri ja erikoistunut myös kivunhoitoon ja fibromyalgiaan. Pidin myös hänen tyylistään kohdata potilas. Joten jos Helsingistä haet kivunhoitoon erikoistunutta tohtoria, suosittelen häntä.

• tietää..

Eihän kivunhoitoon ole muta tarjolla kuin kioulääkkeitä sivuvaikutuksineen. Etsitään se toimiva kipulääke, jos sitä löytyy ja se on siinä sitten.

• Miss99

Olet väärässä. Kroonista kipua hoidetaan monilla menetelmillä. Erilaisia leikkauksia ja toimenpiteitä voidaan soveltaa tietyissä tapauksissa esim. radiofrekvenssihoito.

Pehmeitä hoitokeinoja on sähköhoito, ultraäänihoito, kylmä- ja lämpöhoidot, rentoutukset, vesihoidot, fysioakustinen hoito, lymfahoito ja muut hierontatyyppiset hoidot, akupunktio, liike- ja venytyshoidot, käyttäytymisterapia, NLP, parafiinihoito, jne... Nämä ovat usein siis hoitolaitoksissa annettavia palveluja.

Mitä omassa elämäntyylissään ja itse kotona voi kokeilla, niihin kuuluu erilaiset luontaistuotteet, ravintolisät, ruokavaliot, liikunta, erilaiset apuvälineet kuten kipukoukku, ns. viljakissat, kipuvoiteet, kylmäpakkaukset, rentoutus, erikoispatjat, -tyynyt ja -lakanat, lampaanvilla ja -talja, tukipohjalliset ja muut jalkojen kipua helpottavat apuvälineet, erilaiset tukisukat ja -hihat, apuvälineet tuoliin ja tietokoneen käyttöön, jne...

Eli tuossa vaan joitakin vaihtoehtoja. Mulla on toiminut se, etten etsinyt yhtä ainutta pilleriä vaan yhdistelen eri hoitoja.

• Mie vaan
        Miss99 kirjoitti:

Olet väärässä. Kroonista kipua hoidetaan monilla menetelmillä. Erilaisia leikkauksia ja toimenpiteitä voidaan soveltaa tietyissä tapauksissa esim. radiofrekvenssihoito.

Pehmeitä hoitokeinoja on sähköhoito, ultraäänihoito, kylmä- ja lämpöhoidot, rentoutukset, vesihoidot, fysioakustinen hoito, lymfahoito ja muut hierontatyyppiset hoidot, akupunktio, liike- ja venytyshoidot, käyttäytymisterapia, NLP, parafiinihoito, jne... Nämä ovat usein siis hoitolaitoksissa annettavia palveluja.

Mitä omassa elämäntyylissään ja itse kotona voi kokeilla, niihin kuuluu erilaiset luontaistuotteet, ravintolisät, ruokavaliot, liikunta, erilaiset apuvälineet kuten kipukoukku, ns. viljakissat, kipuvoiteet, kylmäpakkaukset, rentoutus, erikoispatjat, -tyynyt ja -lakanat, lampaanvilla ja -talja, tukipohjalliset ja muut jalkojen kipua helpottavat apuvälineet, erilaiset tukisukat ja -hihat, apuvälineet tuoliin ja tietokoneen käyttöön, jne...

Eli tuossa vaan joitakin vaihtoehtoja. Mulla on toiminut se, etten etsinyt yhtä ainutta pilleriä vaan yhdistelen eri hoitoja.

Minulla on kipua (fibrot sun muut) yritetty hoitaa kaikinmahdollisin keinoin, ehkä hetken on ollut parempi mutta samat kivut ja jäykkyydet palaa takaisin. Akupunktio auttaa jonkinverraan, olen myös käynyt hermoratahierojalla ja siihen en enään koskaan mene, itkuks meni koko hoito kipu oli niin kova. Tosin minulla on selässä hermovaurio mikä olisi selittänyt osan tästä kivuliaasta hoidosta. Mutta pyydä edes lähete erikoislääkärille jos se on ainoa mahdollisuus.
        Sinulla pitää olla tarvittavahoito koski se sit mitä vään!
        Toivon että sinulla olisi edes jonkunverran voimia taistella että saisit selville syyn mistä tämä kaikki johtuu!
        Se on kivikkoinentie mutta on myös ainoa keino selvittää mistä tämä kaikki johtuu.
        Voimia sinulle tämän taistelun tiellä!

• fibroilija

Mulla todettiin keväällä fibromyalgia. Kaikki miedommat ja jotkin vahvemmatkin lääkkeet kokeiltiin, mutta sain apua vain Lyricasta. Lyrica aiheutti heitehuimausta (ja pari muutakin ongelmaa) kun annosta yritettiin nostaa liian nopealla tahdilla, mutta rauhallisella tahdilla ongelmaton.

Laukaisevaa tekijää ei ensin löytynyt, mutta suurella todennäköisyydellä fibron aiheutti pahaksi päässyt kilpirauhasen vajaatoiminta. Kun thyroxin on saatu ajan kanssa oikealle tasolle, on fibro-oireilukin hellittänyt.

Joo, D-vitamiinia pitäisi syödä ainakin 60mg yli normisuositusten, omega kolmosta suositellaan, mutta ihan ehdottomasti magnesiumsitraattia, niin jää kaikki ylimääräiset lihaskrampit pois.

• juhuhylkiö

Käy reumatologian tutukimuksissa. Reumasairauden voi saada ns."kylkiäisenä"
      jos vaikka sinulta murtuu jalka tms. Kuitenkin epäilen tuon lääkemäärän
      piikkiin menevän suurilta osin, koska nukkapinnat ovat elimistöstäsi kuluneet
      liikakäytön seurauksena. Silloin ei oikein mikään ravintoaine ei imeydy eli
      et saa vitamiineja, mineraaleja jne. Magnesium ei myöskään imeydy ilman
      kalkkia. Vaikka ei löytyisi fibroa, ei se sitä sulje kuitenkaan pois vaikka testit
      sanoo (verikoe) muuta.

• Mie vaan

Minulla lienee fibron aiheutti kilpirauhasen autoimmuunitulehdus joka aiheutti myös kilpirauhasenvajaan toiminnan. Lääkkeillä kilpirauhasarvot on nyt pysynyt kohdallaa.

• LDN 6mg
    • G.I.L.D.A

Mulla on 3 välilevyä sökönä ja parhaillaan 2 nyt menossa pahemmassa vaiheessa, se eka meni jo 80-luvun lopulla ja en välillä pystynyt edes käveleen. Kävin fysikaalisessa hoidossa silloin ja se helpotti tilannetta. Nyt ei ole varaa mennä vastaavaan hoitoon edes. Lopulta pystyin meneen jopa töihinkin. Nyt 2 vuotta sitten kaaduin skootterilla ja sen jälkeen alkoi taas rajut selkävaivat. Valitin vaivojani TK-keskuksessa ja ne ei ottaneet edes röntengenkuvia ekalla kerralla, kun kävin valittamassa. Menin uudelleen vuoden päästä ja vaadin päästä ortopedin vastaanotolle ja sitä sain jonottaa melkein 3 kuukautta. Lekuri väänteli ja riuhtoi mun jalkoja ja väänsi koko kroppaa, miten sattui. Hyvä että ei mennyt henki. Määräsi sitten selkä-röntegeniin ja kun menin uudelleen sen sekopään vastaanotolle, niin se ilmoitti heti, kun en ollut päässyt vielä edes istumaan, että sulla on selkä TODELLA huonossa kunnossa, että tulethan heti leikkaukseen. Äijä väänteli silloin raajojani, miten sattui ja oli nyt vakavan näköinen, koska tajusi itsekin, että mulle olisi voinut käydä siinä vääntelyssä huonosti, kun selkä oli tässä kunnossa. Sanoin sille, että en aio tulla leikkaukseen, koska siinä on omat riskinsä ja ukko myönsi, että totta sanon, että on hänellekin itselle käynyt mokia, kun on leikannut potilasta. Todella lohduttavaa kuulla erään sairaalan ortopedian-osaston ylilääkärin suusta tuollaista. Nyt olen kärsinyt tätä hel***tiä jo 2 vuotta ja ei vaan yhtään helpota. Maha on mulla muutenkin kurjassa kunnossa ollut aina ja syönyt siihen lääkkeitä jo kohta 25 vuotta. Nyt nää kipulääkkeet on pahentaneet sen lopullisesti. Nyt ne ehdottivat mahavaivojen takia paksusuolen ja mahalaukun tähystystä johon en aio näillä näkymin mennä. Mulla on 15 vuotta sitten kipujen takia tähystetty paksusuolen ala-osa, sekä mahalaukku, silloin vastaus oli, että ärtynyt. Tulehduskipulääkkeet on myrkkyä mahalle, koska ne aiheuttaa sisäisiä verenvuotoja. Peffasta on tullut verta 2 viikon aikana ja maha ollut ruikulla yli 2 kk. Ajoittain oon saanut sen rauhottuun Idoformeilla, kun oon popsinut niitä 3-4 kapselia päivässä. Yöllä ei tosiaan pysty nukkuun kunnolla, kun ihan HARVOIN tommoset 3-4h unet putkeen, se on suorastaan juhlaa se! Kummallakaan kyljellä ei pysty nukkuun, kun 3 minsan päästä alkaa samanpuoleinen jalka aina polttaan, kun tuli alas saakka. Sama jatkuu, kun käännyn toiselle kyljelle. Selällään kanssa en pysty kauaa olemaan pitkään, kun mullakin on niitä "pomppuja" sydämmessä, mihin oon syönyt Propralia 10mg jo kohta 6 vuotta. Mahan takia otan Diapamia, koska sehieman rauhoittaa sitä ärtynyttä pasusuolta, koska suoli toimiiliian nopeasti keskushermoston kautta ja ainahan ihmisellä on stressiä ja mulla maha on se, mikä reagoi heti stressiin.

Lihakset ei ole kunnossa, kun en ole pystynyt yhtään liikkumaan nyt näiden karseiden selkä-jalka kipujen takia, kun jalat meinaa lähteä alta vaikka hiljaa kävelisi pienin askelin. Reisitaipeesta ja polvesta meinaa pettää aina pito.

On tämä elämä sitten hauskaa, että hohhoijjaa!

Hankalaa harrastaa rakasta harrastustani, moottoripyöräilyä, tässä kunnossa. Skootterin olen välillä ottanut tallista ja lähtenyt Panadolin voimalla sillä ajeleen, että saisi edes hetken lepuuttaa hermojaan.

Itseä harmittaa, kun ei pysty tekemään samaa, mitä muut :(

Mä olen jo 58 nainen, mutta ikuinen "lapsi sisälläni" ei vanhene koskaan :)

"Elämä on kovaa, mutta kovat on "pojatkin" ! Ekäi anneta periksi!

• G.I.L.D.A

Pahoittelen ylemässä kirjoituksessani olevani kirjoitus.typoja :(

• G.I.L.D.A
        G.I.L.D.A kirjoitti:

Pahoittelen ylemässä kirjoituksessani olevani kirjoitus.typoja :(

Huom! 2 ylemmässä :D

Hyvää Kesää Kaikille !

• Heh hee

Heh....eläkehakuinen moottoripyöräilijä. Mieti ny vähän miksi ei mee läpi.

• Suomalinen.on.sitkeä

Hyvää kesää sullekin GILDA ja koita kestää. Mullakin samanlaisia vaivoja, ja on näissä todella kestämistä.

• Onnea etsimiseen

Ei voi mitään, mutta kuulostavat aika tavalla ennenaikaisilta vaihdevuosilta nuo oireet. Hormoonitasojen mittaukset toisivat ehkä selvyyttä asiaan.
      Magnesiumia kannattaa syödä jos kramppailee, auttaa varmasti, kokemusta on. Sitä voi ottaa tuntuvasti isomman annoksen kuin käyttöohjeessa ja auttaa taatusti.

• Mie vaan

Vaikka minulla voisi ollakkin jo vaihdevuodet mutta hormoonitaso on normaali.
        Jalat kramppaa myös minulla mutta magnesiumia en voi syödä koska se aiheuttaa jatkuvan ripulin. Eli kaikki ei käy kaikille.

• Minä vaan

Kuulostaa tutulta ja sinulla taitaa myös olla jonkinasteinen masennus.Fibroa ei voi todentaa millään verikokeilla tai muullakaan sellaisella vaan siinä on "määrätyt" kipupisteet ja jos (en kyllä muista monta) jokin määrä niistä ylittyy niin se on ainoa keino todeta sairastatko fibroa vai et.
      Jos mitenkään on mahdollista niin mene yksityiselle reumalääkärille (itse sain yksityislääkäriltä lopullisen diagnoosin) heillä on tieto ja jossain määrin myös hoitokeino ko sairauteen.
      Tiedän itseni lisäksi muutaman jotka sairastavat fibroa, minulla ja eräällä toisella on hoitona Noritren (Triptyl vastaa samaa). Etenkin aamuisin olen huomannut että kaikki nivelet ovat jäykkiä ja kipeitä mutta etenkin sormet ovat aamulla kaiken pahimmat, eivät taivu, ovat todellakin jäykät ja särkevät. Aamuisin on monta kertaa kahvipurkki lähteny käsistä kun sormet eivät toimi. Oikeaa hoitokeinoa ei fibroon ole vielä löydetty mutta kannattaa kokeilla jos saisi edes osittaisen avun jostakin. Voimia sinulle tällä kuoppaisella tiellä!

• en vain jaksa..

Hei taas. Sen verran on asia edistynyt että ortopedi on tehnyt lähetteen nyt reumatologille. Hurraa.

Kivut on taas muutamassa päivässä pahentuneet,varsinkin käsissä/sormissa. Alaselkään ottaa joka askel,niin yskiminen kuin aivastelu ja nauraminen..

Uimassa olen koettanut käydä mutta kipu selässä on niin helv..moinen ja jalka kramppaa jatkuvasti,joten se uinti on mennyt pääasiassa vedessä lillutteluksi,mutta vedessä olo rentouttaa.

Saa nähdä kuinka kauan joutuu lähetettä odottamaan,toivottavasti ei kuukausia.

Vaihdevuosista sen verran että oireeni ovat alkaneet tuossa 26v iässä joten tuskin on kyse vaihdevuosista.

• mansikkasmoothie.

Jos on selkä täysin oaskana, niin ei siinö fibron diagnosit paljon auta.

Itselläni on auttanut fibroon (selkä kunnossa) LDN, jodi ja D-vitamiini (100µg).

Syön myös magnesiumia sitraattina.

Magnesiumvalmisteita löytyy useina eri yhdisteinä. Parhaiten imeytyvien joukkoon kuuluvat: Mg-aminohappokelaatti, Mg-sitraatti ja niiden jälkeen keskinkertaisesti imeytyvä Mg-karbonaatti sekä kaikkein huonoimmin imeytyvänä Mg-oksidi.

Muut kuin sitraatti ovat laksatiiveja, joten en suosittele.

VHH ruokavaliolla kun vatsa toimii muutenkin todella hyvin.

• näin mulla

Minulla myös LDN on helpottanut fibron oireita. Säryt ja jäykkyys on selvästi vähentyneet ja kivut ovat keskittyneet enemmän niska-hartia alueelle vain. Jalkojen ja käsien särkyä esiintyy vain toisinaan, ennen oli päivittäistä. Muihin oireisiin kuten muistihäiriöihin, keskittymisongelmiin jne ei ole ollut niin selvää vaikutusta. Unen laatu on kyllä parantunut, koska kipu ja jäykkyys eivät häiritse nukkumista enää niin paljon. Nukkumisen tukena käytän myös melatoniinia, minkä avulla nukahtuminen on helpompaa ja unen laatu myös parempaa.

• Voimia :)

HeI!

Tarinasi kuulostaa hyvin pitkälti samalta kuin omani muutama vuosi sitten. Laukkasin lääkäreillä eikä kukaan osannut sanoa mitään. Kaikki testit tehtiin eikä missään näkynyt mitään. Lopulta reumalääkäri totesi, että minulla saattaa olla fibromylagia. 14 pistettä aristi muut oireet ( syvä uupumus, katkonainen uni jne.). Aloitin erilaisia lääkityksiä, joista mikään ei sopinut minulle. Lopulta aloin etismään aktiivisesti apua vaihtoehtoisista hoitomuodoista.
      Lopulta minut johdatettiin ravintoasioiden äärelle ja aloin perehtymään ravinnon merkitykseen sairauteni hoidossa. Nyt muutaman vuoden jälkeen voin sanoa, että olen paljon paremmassa kunnossa. En täysin oireeton mutta en niin sairaskaan. Minua ovat auttaneet elimistön emäksisöiminen eli vihrejuomat, msm- jauhe ja superfoodit. Olen myös usean vuoden ajan syönyt joka päivä vahvaa B- vitamiinia, D- vitamiinia ja E-Ebaa. Näillä on myös suuri merkitys. Syön aika paljon raakaravintoa. Jotku uskovat, että reumasairaudet johtuvat osaksi siitä, että elimistö on niin hapan ja muuttamalla elimistö emäksiseen suuntaan, reuma helpottaa. Näin on ainakin käynyt minun kohdalla. Toinen asia, joka aiheuttaa kipuja on elimistön hiiva ja suoliston huono kunto. Kehottaisin sinua lukemaan Paula Heinosen kirjoja, PH- tasapainoon liittyviä kirjoja (Dr Young) sekä Tohtori Tolosen kirjoja. Myös Kaarlo Jaakkolan (antioksidantti klinikka) lääkärin kirjoja kannattaa lukea.
      Tiedän minkä asian kanssa painit ja tiedän myös että huonon ja voimattoman olon kanssa painiminen vie paljon voimia. Minä olen kuitenkin edellä mainittujen seikkojen ansiosta päässyt paljon eteenpäin ja uskon, että sinäkin voisit saada näistä apua.

Valoa ja voimaa elämääsi!

• Fibromyalgiasta
    • Ent. eläkeläinen

Hei!
      Tässä olikin minta hyvää konstia, mutta haluaisin vielä lisätä omani tähän. Minulla todettiin fibro n. 8 vuotta sitten yksityisellä fysiatrilla. Sain myös pelkkää panadolia. Siihen aikaan olis henkisestikin tosi kovilla. Olin puolitoista vuotta työkyvytön, kunnes sisareni suositteli kokeilemaan Lyricaa. Menin yksityiselle ja pyysin reseptin joka tuli ihan muikisematta, koska olin muutenkin ollut vuosikausia ahdistunut ja uneton. KAHDESSA VIIKOSSA elämä näytti täysin toisennäköiseltä kun sain yöllä nukuttua. Aamujäykkyyttä kyllä oli pitkien yöunien jälkeen, mutta kun liikkeelle pääsi niin sekin helpottui. Joitakin lieviä sivuoireita oli alussa, mutta nekin loppuivat aika pian. Oikeaa annostusta piti fiksailla, mutta lopulta pärjäsin sillä että otin kunnon annoksen pelkästään iltaisin. Nyt on käytössä pelkkä triptyyl mietona annoksena. Myös terapia ollut hyvänä tukena.
      Tällä hetkellä olen täysin työkuntoinen ja toimin yrittäjänä.
      Tosinaan on särkyjä, mutta otan sitten jotakin ihan käsikauppalääkettä, migreenit ovat loppuneet kokonaan. Kipuun auttaa kun on muuta tekemistä ja ajattelemista, joten kannattaa hakeutua johonkin mukavaan harrastuskeen. Itselläni se on löytynyt teatterista.
      Toivoa on, tsemppiä!

• ehkä borrelioosiakin

Onko sulta muuten koskaan tutkittu borrelioosia. Pitkälle edenneessä borrelioosissa saattaa olla samankaltaisia OIREITA, kuin fibromyalgiassa. Sua voinnut joskus punkki purra jossakin,jota et ole välttämättä huomannut.

• TSH ei kerro kaikkea

Menkää heti testaamaan kilpirauhasarvonne!

Menkää heti testaamaan kilpirauhasarvonne!

Kilpirauhasen vajaatoiminta aiheuttaa aivan samoja oireita kuin fibromyalgia! Sen diagnostisoinnissa on vain jotain pielessä tänä päivänä, lääkärit eivät tahdo todeta sitä(kään). Pitää olla itse aktiivinen.
      Mittauta TSH ja T4V. Oireet voivat johtua kilpirauhasesta, jos T4V on viitearvon ylimmän kolmanneksen alla. Lääkäri sanoo kyllä, että ei johdu, jos T4V on viitearvojen sisällä. Se onkin seuraava ongelma... että miten saada sitten apua.

www.kilpirauhasenvajaatoiminta.fi löytyy tietoa myös ja kilpirauhanen.com

• kivunhävittäjä

kokeileppa subutexia kipuhis ja olet hiukan onnellisempi vaivojesi kanssa.itse otan aika ajoin ja olo on helpompi.lääkäreitä ei kiinsota koko aisa,mutta se on 100 kertaa parempi kipulääke kuin esim nuo edellä mainitut lääkkeet.ja vierotus oireita ei ole yhtään,kuhan et käytä joka päivä subua.

• Audrey52

Itsellä diagnosoitu fibro lähes 6 v. sitten. Myös akillesjänteen rappeuma. Sen jälkeen kovia selkä- ja jalkakipuja. Nyt (siis vasta tänä vuonna!!!) suostuivat TT-kuviin ja löytyi paha spinaalistenoosi sekä kulumia lonkissa, jalkaterissä yms. Lisäksi ahtaumaa myös oik. olkapäässä, käsi ei nouse yli 90 asteen. Kilpirauhanen tsekattu, ei oireita. Borrelioositestiä pyysin, ei suostuttu :O

Kivut ovat helvetillisiä, nukkumaan ei pysty. Olen kokeillut kaikkia mielipidelääkkeitä sekä Lyricaa - eivät auta tai en pysty käyttämään, koska joudun käymään töissä (väsyttävät ja tekevät hämärän olon).

Lääkityksenä tällä hetkellä Panacod, Diapam, yöksi Sirdalud ja Imovane. Lisäksi olen siirtynyt kasvisruokaan ja VHH:lle. Syön myös magnesiumia runsaasti (pahoja kramppeja jaloissa öisin!), monivitamiinia sekä 40 mikrogrammaa D-vitamiinia... Näillä pärjää nippa-nappa. Itse asiassa, ei oikein pärjää.

Nyt onkin seuraava lääkärikäynti ensi viikolla ja hakemus osatyökyvyttömyyseläkkeestä tekeillä!

Tsemppiä kaikille fibrootikoille! Minua pidettiin 6 vuotta luulosairaana, juoppona (horjun kävellessä nilkkojen takia) ja hulluna!

• näin meillä tänään

Minulle lyötiin äsken fibro diagnoosi ja annettiin selkeästi ymmärtää ettei kyseessä ole oikea tauti, pitävät vain luulotautina. Kipu on kuitenkin todellinen, eikä tulevaisuudessa näy helpotusta. Olisi hyvä tietää todellisia lukuja, miten montaa potilasta lyödään näillä " höpö höpö teillä kipuja ole kun ei se meidän röntgenissä näy " diagnooseilla ja montako lohdutonta vuotta kuluu asioiden selviämiseen. Ja miten oikeasti käy, jos ei mitään selviä ? Ymmärsin että valtaosaa kroonikoista vain pyöritellään ja kidutetaan kunnes he romahtavat masennukseen ( josta sitten eläkkeelle ) tai lopettavat itsensä.

• Fibromyalgia
    • mansikkasmoothie.

Itse olet roska, joka joutaa polttolaitokselle tuhottavaksi.

• Miss99

Laitan pari kommentia:

1. Fibromyalgiadiagnoosia varten pitää sulkea pois muut samanlaisia oireita aiheuttavat sairaudet kuten kilpirauhasen vajaatoiminta, borrelioosi ja tuledusreumat.

2. Se että on esim. selkäkipu tai muu pitkäaikaista kipua aiheuttava sairaus, tai leikkaus, tai auto-onnettomuus tms. usein laukaisee fibron.

3. Fibromyalgia ja jokin muu nivel- ja lihaskipua aiheuttava sairaus voi olla päällekkäin. Diagnoosin saaminen voi olla vaikeaa. Jos on ensin fibro, laitetaan uudetkin kivut sen syyksi eikä tutkita, vaikka kyseessä voikin olla vaikka selkarankareuma tai nivelrikko. Pitää olla topakka.

4. Lihaskramppeihin ei aina magnesiumkaan auta. Mulla oli fibron alkuaikoina kramppeja (varsinkin yöllä) jotka olivatkin enemmän levottomat jalat -typpistä oireilua. Ei ole enää, mutta en osaa sanoa mikä auttoi. Myös turvotustaipumus (yleinen fibrossa) saattaa aiheuttaa kramppimaisia kipuja jalkoihin. Yksinkertaisin hoito on suihkutella jalkoja mahdollisimman kylmällä vedellä. Joskus laitan kylmäpakkaukset.

5. Kramppeihin uidessa auttaa lämminvesiallas. Fibrojen pitäisikin harrastaa vesijumppaa lämminvesialtaassa - vaikea löytää aikoja, tiedän. Eikä sovi jos on sydänvaivaa.

6. Vedessä lilluminen on hyvä hoitomuoto myös, siinäkin kannattaa kokeilla lämpiämpää vettä - poreallas olisi paras, koska virtaus pumppaa myös jämähtäneet nesteen jaloista liikkeelle.

7. Toisille auttaa pidemmän päälle avantouinti.

• samma de här

aivan kuin olisit vienyt sanat suustani.. tosin sillä poikkeuksella että, cymbaltaakin ehdin syödä jo monta vuotta ilman mitään apua..
      sitten sekin oli pakko lopettaa kun serotoniini oireyhtymä alkoi pukata päälle..
      nykyään vedän tramalia ja paratabsia miltei kaksin käsin ja odotan milloin maksa ja munuaiset sanoo POKS..

ja paikallinen terveysasema vaan levittelee käsiään mut ei tee mitään.

• Sairastaa ei voi

Voimia ja jaksamista heti alkuun!

Äidilläni todettiin muutamavuosi sitten(Kotkassa)fibro, jatkuvien lihas särkyjen vuoksi. Tosin matka diagnoosiin oli todella pitkä, ensin lääkärit syöttivät vain masennuslääkkeitä ja sanoivat, että säryt ovat psyykkisiä!
      Työkyky häneltä oli mennyt jo montavuotta ennen sairauseläkkeelle pääsyä. Lähetteen reumalääkärille sai kun vihdoin alettiin kuunneltiin potilasta ja äiti painotti, että isänsä joutui nivelreuman vuoksi 42 vuotiaana eläkkeelle. Tällöin otettiin näyte nivelreumasta, vaikka se on vain yksi verinäyte ja sen olisi voinut ottaa heti kättelyssä, yleislääkärin tietäessä taustat (jos siis olisi jo kättelyssä lukenut esitietokaavakkeen)
      Lopulta päästyään reumalääkärille diagnosoitiin fibro ja asianmukainen hoito voitiin aloittaa.
      Turhan kauan joutuu potilaat jankkaamaan oireistaan, ja vakuuttelemaan, että todella särkee, ennen asianmukaiseen hoitoon pääsyä. Älytöntä, ettei resurssit riitä sairauksien hoitoon, tai edes oireiden helpottamiseen.
      Itselläni on ollut krooninen, erikoissairaanhoitoa vaativa sairaus jo 31 vuotta,ja olisin valmis jopa veroja maksamaan prosentin puolitoista enemmän, jos se takaisi minulle kunnon hoidon. Yksityiselle ei missäännimessä ole varaa!

• avun saanut

Fibrot.....kokeilkaa glukosaminia,,,auttaa kipuihin ja melatonia unen parantamiseksi...

• vuosia kipuillut

Minullekin on käynyt vähän samoin. Lähisuvussani on myös reumaa.
        Ihme on että terveyskeskuslääkärit ei muka tiedä tästä sen vertaa, että osaisivat edes epäillä tällaista!

Itse ravasin vuosikausia lääkärissä erilaisten kipujen takia ja terveyskeskuslääkäri antoi vaan ymmärtää, että vika on "korvien välissä".
        Lääkäri valitti sitä, että tulen aina vaan uuden vaivan kanssa vastaanotolle.
        No kai tulin, kun kivut vaihtoivat kokoajan paikkaa, enkä tiennyt mistä ne johtuivat. Alkoivat rajoittaa arkielämää jo sen verran, että jotain oli pakko tehdä ja jostain saada apua.
        Lääkäriltä sitä apua ei kuitenkaan herunut. Fibron mahdollisuudesta ei puhunut sanaakaan, vaikka oireet oli päivän selvät, kuin tarjottimella.

Mielenterveystoimistossakin kävin sitten jossain välissä, mutta ei siitäkään pahemmin mitään apua ollut.
        Tekivät vaan paremman puutteessa vääriä diagnooseja, joita on nyt sitten jälkeenpäin saanut oikoa.
        Diagnoosiksi sain ensin ahdistuneisuushäiriö (no kai... olin toki "ahdistunut", kun fyysinen toimintakyky laski kuin lehmän häntä, enkä tiennyt mikä mua vaivasi ).
        Kritisoin diagnoosia ja lopulta siitä ei enää puhuttu, mutta sen tilalle laitettiin sitten diagnoosiksi somatisaatiohäiriö.

Tätä diagnoosia tuijotettiin sitten myöhemmin terveyskeskuksessa, eikä puhettakaan mistään tutkimuksista enää. En saanut edes mitään särkylääkereseptejä, kun lääkärin mielestä ilmeisesti hain vain huomiota, tai tarkkailin itseäni liikaa ja kuvittelin kipuni.

Nyt sitten päädyin viimein monen mutkan kautta yksityiselle reumalääkärille, joka diagnosoi fibron 30 minuutissa!
        Lisäksi sain diagnoosin yliliikkuvista nivelistä.

Että voi tosiaan olla vaikeeta tämän diagnosointi.

• sun mukana

Tiedän tunteen ja tiedän tuosta kaiken mahdollisen...

Sitä en tiedä onko sinulla sitä ,mutta esim reumafactori on 50% varma,
      ei muuta. Monella ei nouse edes CRP kuin myös olen saanut
      Panadolia ja sitten on diagnosoitu masennus...

Vaikka olenkin koittanut sanoa, että se on oire eikä syy...
      Mutta näin Turussa.

Nyt olen pärjännyt kadulta ostettujen särkylääkkeitten ja kannabiksen
      kanssa... JOO laittomia kyllä ovat, mutta parempi hidas kuolema kuin itsemurha...

• Vhh helpottaa

Minulla kaikki fibron oireet hävisivät vähennettyäni hiilihydraatit n. 50 grammaan vuorokaudessa. En olisi ikinä uskonut yli kymmenen vuoden kipujen ja särkyjen jälkeen, että saan elämäni takaisin pelkällä ruokavalion muutoksella. Suosittelen lämpimästi kaikkia reumaattisista ja muista vastaavista oireista kärsiviä perehtymään vähähiilihydraattiseen ja runsasrasvaiseen ruokavalioon. Sitä ei voi uskoa todeksi ennen kuin sen kokee itse. Itselle sopivan hiilareiden maksimimäärän oppii myös nopeasti, sillä ainakin itselläni kivut palaavat noin vuorokauden viiveellä hiilareiden liikanapostelusta.

• 1poiytghj

Myös punainenliha lisää kipuja...

• väsynyt.
        1poiytghj kirjoitti:

Myös punainenliha lisää kipuja...

No entäs se voimakas uupumus?

Millä sen saa loppumaan.

Aina puhutaan kivuista.

Itse olen väsynyt.

• fibro
        väsynyt. kirjoitti:

Millä sen saa loppumaan.

Aina puhutaan kivuista.

Itse olen väsynyt.

Näin on... minäkin tuolla toisessa kohdassa vaan kirjoitin kivusta... Mulla se uupumus on asettunut siedettävään tasoon, mun keinoja oli/on... ekas dg saaminen helpotti, en olekaan luulotautinen, eikä syöpää löydy, kaksi "juhlan aihetta" sitten kävin vielä fysiatrilla ja fysioterapeutilla, sain mulle ja mun vaivoihin sopivia jumppa ja liikuntaohjeita, tukipohjalliset ja tiedon kuinka yliliikkuva todella olen ja nivelten virheasennot selvitettiin myös. Mulla on oma pieni ja helppo kunto-ohjelma jota teen ja lisänä käyn sauvalenkillä usein... ja syön d vitamiini.

Suurimman osan palveluista olen hakenut yksityispuolelta, rtg ja verikokeet onneksi sain kunnalliselta puoleta

• viiskytkuus
        väsynyt. kirjoitti:

Millä sen saa loppumaan.

Aina puhutaan kivuista.

Itse olen väsynyt.

väsyneelle sanoisin,syön triptyliä 25 mg annoksen iltaisin saan aika hyvin nukuttua.lisäksi olen syönyt säännöllisesti ubikinonia30-50mg,ja d-vitamiinia noin. 30 mg. päivässä vapaakierto omegaa olen syönyt jo vuositolkulla.nyt aloin syödä Flexile inkivääriä.särkylääkkeitä syön aika vähän..on mulle tyrkytetty Lyricaakin no kokeilin mut alko huimata ja näkö rupes menemään.ubikinonihan on esim. virossa virallinen sydänlääke.ubikinonia en koskaan jätä pois ja omega myös säilyy mun lääkelistallani eteenkin päin.ja sit se paras juttu , kohta pari vuotta sitten siirryin gluteenittomalle ruokavaliolle se on parasta hoitoa ollut ..taakse on jääneet jyskyttävät lihassäryt ja se uuvuttava väsymys myös on helpottanut.minulle diagnosoitiin latentti keliakia. kohta tulee siis kaksi vuotta ruokaremontissa täyteen.painoa putosi 4kg ensimmäisen vuoden aikana ruokaremontistani.ei haluta vehnämössöjä eikä myöskään ruisleipää oo yhtään ikävä. mitäpä niitä puputtamaan kun ei kroppa niitä kestä.kokeilkaa niin ei tarvi turhia kemiallisia pillereitä popsia.minä en paljoa lääkäreille huutele näistä ravintolisistäni.hehän monesti ovat noiden pilleritehtailijoitten talutusnuorassa. väkisin lääkittäisiin.vielä yksi positiivinen löytö gluteenittoman ruokavalion seurauksena kolesteroliarvot tipahtivat suosituille tasoille. syön viljatuotteita mutten ruista ohraa enkä vehnää.....näillä katson pärjääväni. kokeilkaa ihmeessä

• väsynyt.

Voitko tiivisttä, mitä tuo mies puhuu tuon tunnin aikana?

• itselläni on ihan sama tilanne.
      oletko minkä ikäinen?
      olen ollut nyt 3v pois työelämästä.ja ei tiedetä mitätyötä voisin tehdä.
      fibro ei näy magneeteis eikä missäänvaan potilaan kertomus ja kipupisteet sen totee kipupisteitä on 18 ja mulla oli 18/18 en muista monta kipupistettä täytyi olla että fibro voidaan todeta.minulla on masennus lääke venlafaxin joka samalla auttaa fibron särkyihin

• myög75

Fibromyalgia hoidetaan ulkomailla antibiooteilla menestykkäästi ns. Marshallin Protokollalla. Itse paranin kivuistani tällä hoidolla. Maalaisjärjellä ajateltuna kipu johtuu jostakin? Tulehduksesta nivelissä, lihaskudoksessa, jänteissä. Mistä tulehdus johtuu? Bakteereista. Miten bakteeritulehdus paranee? Oikeilla antibiooteilla.

• volucella

Hei,

olen saanut FM-disgnoosin reumalääkäriltä 4 v. sitte. Olen syönyt jatkuvasti tulehduskipulääkkeitä, kunnes vajaa 8 vk sitten aloitin ketokarppauksen. Sen jälkeen en ole tarvinnut yhtään kipulääkettä, paino tippuu ja kunto kohenne, ja FM-kivut ovat lähes pois. Kannatta luke Sofie Hexebergin kirja Ruolla terveeksi - hän on norjalainen lääkäri (väitellytkin), joka hoitaa ruokavaliolla erilaisita autoimmuunitaudesita kärsiviä potilaita, ylipainoisia ja DM-potilaita.

• Lägärmaister

Cymbalta, kunnes ootat kunnon tutkimuksia ehkä myös särkylääke
      nimeltään Motifene.

Panakod ei kauan tehoa nopeasti kehittyvän toleranssin vuoksi.

Ja lisäksi Diapam tai muu bentso.

Cymbalta tehoo vastaa yli 4 vk kuluttua ja auttaa 6 vk päästä mieliallankin.

Lievä magnesiumin Yliannos saaattaa myös lievittää.

Nyt valitat kun meet lääkäriin!!!! kiroilukin tehoaa joskus :)

• apuan on tarjolla
    • leskinainen 51v

Hei. minulla on fibromyalkia. Olen 51v nainen . Onko aamulla kätesi jalat ja selkä jäykkiä,et tahdo saada vatteita päällesi ,wc pyyhkiminen hankalaa..särkyjä ja onko sormesi turvoksissa nivelten välistä.on paljon muitakin oireita,Esim sauna on pahasta,ja olut täyttä myrkkyä.Minulta löytivät kaikki kipupisteet.Jos sinulta löytty vähintään 11 kipupistettä niin sittwen on melkotodennäköistä että sinulla on fipromyalkia,reumalääkäri pystyy sanomaan varmemman .vastauksen

• fibro

Hei leskinainen 51 v, onko sinulta otettu käsirtg? Fibron kanssa samaan aikaa voi sairastaa nivelreumaa sekä nivelrikkoa.

• kipuilija

nimimerkille olen pahoillani: itsellänikin on samat ongelmat kuin sinulla. minulla on koko ajan niska-hartia-selkä alue koko ajan kipeä. kun kävin 2011 vuositarkastuksessa. itkin oikein kun kukaan ei uskonut minun puheitani paitsi äitini ja siskoni. he sanoivat lääkärille että jos petraa

• fibro

Tulin tätä fibroa lukemaan pitkästä aikaa... eli mulla on fibro ja muut sairaudet on poissuljettu tulkimuksilla ja verikokein. Triptyl auttaa melko hyvin mutta kivuton en ole mutta se paras, niitä pitkäkestoisia 3 vrk jäykkä niska-päänsärkykohtauksia ei ole tämän viiden triptyl vuoden aikana ollut. Tavallista päänsärkyä kyllä mutta sen kanssa jaksaa elää..

Mites teillä muilla tämä kostea ja kolea sää vaikuttaa...?? olen taas melkoinen rautakanki kipuineen... jotenkin sen taas kerran kesäaikaan unohti millaiseksi elämä syksyllä muuttuu.. ja saunaankaan ei voi mennä kuin vasta ensi kesänä. Kyllä se seuraavan päivän "saunakrapula" on sen verran nihkeää, että suosiolla sen väliin jättää, kesällä tätä vaivaa ei ole, koska fibro kesällä rauhallinen.

Sen verran mitä tätä nyt luin, enkä varmasti joka kohtaa, niin teille kenellä on pahoja kipuja ja muitakin oireita, niin olkaa sitkeitä avun saamisessa, kaikki ei ole fibroa, eikä sen piikkiin saa laittaa selvittämättömiä kipuja.

• Fibrosta

Aikoinaan kerrottiin, että kipu on eräänlainen hälytyssignaali, joka kertoo, että nyt on jokin vialla! Jos näin olisi, niin kaiken järjen mukaan pitäisi selvittää myös SYY mikä on vialla, ja aiheuttaa tämän "hälytyksen". Mutta tuo näkemys taitaa olla jo vain "historian lehtien havinaa"?
      Nykyään on niin hyvät kipulääkkeet, että niitä vain nappaillaan ja kivut häviävät hetkessä. Jos häviävät?
      Fibro, siitä kerrotaan, että se olisi nimi sellaisille kivuille joihin ei auta normaalit käytännöt, ja joille ei löydy selitystä.

Llinkissä tapauksia, jotka eivät ole selvinneet tavallisissa tarkastuksissa.
      Fibroa?

http://www.selkasivut.fi/

• Fibrohan on juuri sellainen, ettei siihen tavalliset kipulääkkeet tehoa, ja se toinen tutkimuksissa ei ole poissuljettu mahdollisuutta, että pitkään jatkunut henkinen stressi/uupumus saattaa laukaista fibron...

• hellu 52

oma kokemukseni fiprosta.en käytä lääkkeitä.kipuja hoitelen kylmävoiteilla ja kylmällä vetellä.lämpö pahasta.lääkkeet vain masentaa.20 vuotta jo kärsinyt,myös jotkut lääkärit tyrmänneet.onneksi pari lekuria todenneet ja päässyt eläkkeelle.paitsi,eläkkeellä ei tahdo pärjätä.te,jotka viel päätöstä vailla pitäkää päänne.valitatte niin kauan ku saatte päätöksen.ite moitin omalle lääkärille ylempää lekuria joka öli väärässä diaknoosissani.sit vasta sain eläkkeen.

• Fipro94

Fiprossa on 18 kipupistettä. Olet aamuisin kankea ja paikat on kipeät ja paikkojakin särkee. Olet myös väsynyt ja nukut yösi huonosti. Vain reumalääkäri voi todeta Finpron . Se ei näy verikokeessa. Minulla on fipro ollut vuodesta 94 lähtien ja sopivaa lääkitystä on vaikea löytää. Jos sinulla todetaan fipro niin viheliäinen sairauden olet saanut, mut senkin kanssa oppii ajan myötä elämään.

• Anonyymi

Cymbalta on kamala lääke. Siitä tulee järkyttävät vieroitusoireet. En suosittele. Facebookissa on Cymbalta survivors tukiryhmä.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Asianajaja Herman Ljungberg

Ei ole tällä herralla kaikki muumit laaksossa, kun väittää, että kaapelien katkominen on NORMAALIA. Kaikkea se leipä elä
      Maailman menoa
      156
      6899
    2. Löytyykö jyväskylästä naista kenenkä pyllyä saisi kosketella ja haistellla??

Olen ihan mukava ja kunnollinen herras mies 41 vuotta.
      Jyväskylä
      33
      4033
    3. Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa.

Neljä nuorta kuoli Nurmijärvellä, auto suistui jokeen Onnettomuuden tutkinta on vielä alussa. Poliisi sai lauantaina 4.
      Maailman menoa
      114
      2022
    4. Ja taas kerran

Mutka ja joki. Kenties liikaa nopeutta. Miksi?
      Nurmijärvi
      61
      1906
    5. Mikä on rakkain fantasiasi kaivatusta?

Ja kertoisitko sen hänelle?
      Ikävä
      82
      1446
    6. Sähköauto sopii erinomaisesti maaseudulle, jopa paremmin kuin kaupunkiin.

Sähköautolla pärjää maaseudulla jopa paremmin kuin kaupungissa, sillä jokainen sähköistetyn talon piha on mahdollinen la
      Hybridi- ja sähköautot
      193
      1444
    7. Nainen, taidan inhota minua todella

tai sitten et halua olla missään tekemisissä kanssani. Sellaiset otteet sulla. On tosi karmeata olla toiselle kuin kuoll
      Ikävä
      73
      1091
    8. Tämä oli vuoden 1. luetuin artikkeli Suomi24 Viihteessä: Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai eläkkeen

Rock-legenda Andy McCoy, 61, sai kuin saikin taiteilijaeläkkeen - Tämän suuruinen eläke on kuussa! -artikkeli oli v. 202
      Viihde ja kulttuuri
      13
      984
    9. Mitä haluaisit sanoa kaivatullesi

vuoden 2025 aluksi?
      Ikävä
      48
      979
    10. Rattoisaa lauantai iltaa

Mitäs tänään tapahtuu? Mitäs kirsikalle kuuluu? Onko lähdössä iltaelämään? 😊✨💞🌆 Minä vietä taas yksinäistä koti-iltaa
      Ikävä
      225
      947
    Aihe