Raamattu sanoo, ettei ihminen saa tehdä kuvaa Jumalasta, mistään minkä uskoo olevan Jumala. Miksi tätä käskyä ei oteta vakavasti, vaan lähes joka kirkossa on alttaritauluna kuva Jeesuksesta?
Olenko todella ainoa ihminen, joka on huomannut tämän ristiriidan? Miksi tästä ei puhuta?
Ikonit ja 1. käsky
3
<50
Vastaukset
- +++
2. Moos. 20:4-6
"Älä tee itsellesi jumalankuvaa äläkä mitään kuvaa, älä niistä, jotka ovat ylhäällä taivaassa, älä niistä, jotka ovat alhaalla maan päällä, äläkä niistä, jotka ovat vesissä maan alla. Älä kumarra niitä äläkä palvele niitä. Sillä minä, Herra, sinun Jumalasi, olen kiivas Jumala, joka kostan isien pahat teot lapsille kolmanteen ja neljänteen polveen, niille, jotka minua vihaavat; mutta teen laupeuden tuhansille, jotka minua rakastavat ja pitävät minun käskyni."
Tiedän kyllä sellaisia kirkkoja, joissa ei ole Jumalan kuvaa, eli toisin sanoen kaikissa kirkoissa ei ole Jumalan kuvia.
Kun lukee tuon käskyn Raamatusta loppuun, huomaa, että siellä varoitetaan kuvien kumartamisesta. Ehkä Jumalan päätarkoitus tässä käskyssä on siis se, ettei ihminen alkaisi palvoa sitä Jumalankuvaa.
Israelin kansa teki itselleen kultaisen vasikan, jota se kumarsi, kun Mooses oli Hoorebin vuorella. Toisin sanoen kuvien ja patsaiden kumartamista on ollut aina, ja sitä Jumala vihaa. Buddhalaisuudessa kumarretaan Buddhan kuvaa, jne.
Tiedän sellaisia uskovaisia, jotka eivät voi hyväksyä sitä, että esimerkiksi joku ihminen näyttelee Jeesusta. Jos kuitenkin silläkin tavalla voidaan ihmisiä saada Jeesukselle, on se koitunut voitoksi Jumalan työssä ja siten on voitto suurempi kuin tappio, jos ymmärrätte mitä tarkoitan. - +++
Mainitsemasi toinen käsky ei ole ainut käsky, jota "tallataan". Jos luet käskyt Raamatusta ja Katekismuksesta huomaat, että niissä on eroa.
- Brina
Kristinuskossa Jeesuksesta on tehty Jumala, , vaikka Jeesus itse ei koskaan sanonut mitään sellaista. Hän tiedosti olevansa "yhtä Isän kanssa", mutta hän sanoi myös, että me kaikki ihmiset olemme sitä samaa Jumalan olemusta muistuttamalla VT:n sanoja "Te olette Jumalia" tai että "Jumalan valtakunta on sisäisesti teissä..."
Näin ollen asia ei enää siitä pahene, vaikka tehtäisiinkin Jeesus=Jumala- mielikuvasta maalauksia, sillä pielessä ollaan joka tapauksessa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p455210Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?
Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?1271671Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä
Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella151589Räppäri kuoli vankilassa
Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "511560- 141275
Kulukusuunnat
Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v41200No kyllä te luuserit voitte tehdä mitä vaan keskenänne, sitä en ymmärrä miksi pelaat,nainen
Pisteesi silmissäni, edes ystävätasolla tippui jo tuhannella, kun sain selville pelailusi, olet toisen kanssa, vaikka ol22110081-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."
Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome171057Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan
Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy771018Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti
Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah60857