Jarruneste : Laitettu DOT 5 > DOT 4 tilalle !

W202

Auto C Mersu W202 - 1997. Mekaanikko oli laittanut silikonipohjaisen DOT 5 vaikka piti laittaa DOT 3 tai DOT 4.

Kävi juuri yhdessä huoltopisteessä jossa vaihtoivat jarrunesteet painesysteemillä jossa laite ruuvataan jarrunestesäiliöön ja se painaa samalla uuden nesteen jarrujärjestelmään kun kulma kerrallaan avataan ilmaruuvia. Huomasin muuten, että mekaanikko aloitti etujarruista, vaikka se tulisi aloittaa kauimmaisesta nurkasta.

Töiden vastaanotossa keskustelin jarrunestetyypistä jota käytetään ja sanoi, että laittavat DOT 5 uusiin / uudehkoihin autoihin ja DOT 3 tai DOT 4 vanhempiin kuten omaani. Laskussa nestetyyppiä ei ol eerikseen mainittu.

Kun lähdin liikkeella, niin huomasin heti eron entiseen. Jarrupoljin painuu huomattavasti alemmaksi kuin aiemmin ja on hieman halvaantuneen ja tyhjän oloinen ennkuin alkaa ottaa vastaan ja voimaa jarrutukseen pitää käyttää enemmän kuin aiemmin. Tein pienen kierroksen ja palasin pajalle.

Mekaanikko sanoi laittaneensa DOT 5:sta samaa kuin "uudempiin ja tehokkaisiin" autoihin. Mitä ilmeisemmin DOT 5 ei DOT 5.1. DOT5 painuu enempi kasaan, joka selittää myös muutoksen jarruissa.

En tähän hätään löytänyt Wikin sivua jossa sanottiin, että vahingossa laitetun DOT 5 jälkeen systeemi pitäisi puhdistaa ( en muista mikä myrkky ) enen hygroskooppisen DOTin laittamista.

- http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

Ranskankielisellä Wikisivulla sanotaan ettei silikonipohjainen DOT 5 ole yhteensopiva ABS jarrujen kanssa.

Samoin se sanoo että DOT 5 paikalla käytetty DOT 3, DOT 4 tai DOT 5.1 voi vahingoittaa tiivisteitä ja tehdä jarruista toimimattomat. Tämä tietenkin viitta autoihin joiissa alunperin tulee käyttää DOT 5:sta.

- http://fr.wikipedia.org/wiki/DOT_5

Kyllä pentele pahan paikan iski ja lomatkin juuri liipasimella ja reissun valmisteluista jo rankasti myöhässä muutenkin... Menen huomena takaisin huoltoliikkeeseen. Epäilen, että ehdottavat suht' kovan väännön jälkeen vain nesteen vaihtamista DOT 3:een tai 4:een, vaan tuskin edes suostuvat systeemin puhdistukeen ja en tiedä olisiko heillä edes mahdollisuuksia siihen (?).

Mahtaako tuo väärä DOT 5 ja vain sen perään oikean tyyppisen nesteen tuuppamminen vahingoittaa tiivisteitä pääsylinteri mukaanlukien pidemmällä aikavälillä?

Pitäisikö liike saada kirjoittamaan laskuun mustaa valkoisella tehty virhe ja sen korjaustapa, mahdollisia myöhempiä ongelmia ajatellen?

Ps. Sorry vain, mutta laitan viestin tänne 'yleistä' osastollekin MB-foorumin lisäksi, kun homma on lievästi sanottuna akuutti.

20

10783

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Wikin tekoon

      "En tähän hätään löytänyt Wikin sivua"

      Nyt kun sinulla on kokemusta, niin toivottavasti kirjoitat laajan artikkelin aiheesta. Mitä enemmän ihmisillä on tietoa, niin sitä vähemmän tapahtuu kyseisen kaltaista tunarointia.

      Onni onnettomuudessa on se, että autosi on kuitenkin jo periaatteessa romutusikäinen, joten vahinko ei tule kiertämään kovinkaan pitkään kanssa-autoilijoiden riesana.

    • W202

      Mistä kaltaisiasi vinoutuneita ja henkisesti perverssejä spesimenejä oikein sikiää?

      Onni onnettomuudessa on kuitenkin se, että tuollaiset tunnistaa peninkulman päästä, sekä se, että menevät aikanaan kiertoon ... tosin käy sääliksi humusta ja kaunista luontoa ;-)

    • Pehmeä jänis

      Jarrupolkimen painuminen aikaisempaa syvemmälle tuskin johtuu väärän tyyppisestä jarrunesteestä. Pikemminkin siitä, että jarrujärjestelmään on jäänyt ilmaa. Mikä se sellainen jarruneste on joka joustaa?

      • W202

        Tuolla jarrunetesäiliöön kiinnitettävällä painelaitteella ilmaruuvia avataan paineen alaisena ja se myös kiristetään paineen alaisena. Ainoa miten sinne voisi päästä ilmaa on itse laitteen putteelinen kiinnitys jarrunetesäiliöön tai, että tuossa itse laitteessa olisi hieman ilmaa. En tiedä miten he laitteen tarkistavat ennen käyttöönottoa.

        Silikonipohjainen DOT5 painuu enemän kasaan ja poljintuntuma on aivan erilainen. Toisaalla lkemani mukaan sitä ei myöskään suositella ABS-jarrullisiin autoihin.

        "Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste....Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän.....Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja) "....

        "Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitää koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti. Ilmeisesti sprii sopii puhdistukseen."

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        Toisaalta luin, että jos on vahingossa laitettu silikonipohjainen neste, niin edes syteemin puhdistus ei riitä. Silikonista jää aina pieniä kertymiä järjestelmään, joka käy käsiksi kaikkiin tiivisteisiin pilaten ja turvoten ne ajan kanssa ja aiheutaen vuotoja koko järjestelmään. Tämä on myös vakava turvallisuusriski. Loppupäässä odottaa koko syteemin osien vaihto, joka tietty maksaa maltaita.


      • W202
        W202 kirjoitti:

        Tuolla jarrunetesäiliöön kiinnitettävällä painelaitteella ilmaruuvia avataan paineen alaisena ja se myös kiristetään paineen alaisena. Ainoa miten sinne voisi päästä ilmaa on itse laitteen putteelinen kiinnitys jarrunetesäiliöön tai, että tuossa itse laitteessa olisi hieman ilmaa. En tiedä miten he laitteen tarkistavat ennen käyttöönottoa.

        Silikonipohjainen DOT5 painuu enemän kasaan ja poljintuntuma on aivan erilainen. Toisaalla lkemani mukaan sitä ei myöskään suositella ABS-jarrullisiin autoihin.

        "Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste....Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän.....Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja) "....

        "Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitää koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti. Ilmeisesti sprii sopii puhdistukseen."

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        Toisaalta luin, että jos on vahingossa laitettu silikonipohjainen neste, niin edes syteemin puhdistus ei riitä. Silikonista jää aina pieniä kertymiä järjestelmään, joka käy käsiksi kaikkiin tiivisteisiin pilaten ja turvoten ne ajan kanssa ja aiheutaen vuotoja koko järjestelmään. Tämä on myös vakava turvallisuusriski. Loppupäässä odottaa koko syteemin osien vaihto, joka tietty maksaa maltaita.

        Vielä lisäyksenä. Tuo vikin tieto on osittain puutteellien, sillä järjestelmä joka ei ole alunperin suunniteltu silikonipohjaiselle nesteelle, vaatii myös kaikkien kumitiivisteiden vaihtamista, mikäli haluaa siirtyä DT5:een, sillä tuo neste pilaa ne ja aiheuttaa vuotoja ja systeemin toimintahäiriöitä tai koko jarrut lakaavat toimimasta normaalisti. Tämä tieto löytyi ulkolaisilta sivuilta.

        "Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitää koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti. Ilmeisesti sprii sopii puhdistukseen."

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        .


      • PA Turpeinen
        W202 kirjoitti:

        Tuolla jarrunetesäiliöön kiinnitettävällä painelaitteella ilmaruuvia avataan paineen alaisena ja se myös kiristetään paineen alaisena. Ainoa miten sinne voisi päästä ilmaa on itse laitteen putteelinen kiinnitys jarrunetesäiliöön tai, että tuossa itse laitteessa olisi hieman ilmaa. En tiedä miten he laitteen tarkistavat ennen käyttöönottoa.

        Silikonipohjainen DOT5 painuu enemän kasaan ja poljintuntuma on aivan erilainen. Toisaalla lkemani mukaan sitä ei myöskään suositella ABS-jarrullisiin autoihin.

        "Näistä ainoa silikonipohjainen tuote on DOT 5 -jarruneste....Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän.....Näin sadaan kilpakäytössä parempi tuntuma jarrupolkimeen ja jarrutustehoa on helpompi säädellä (suuri merkitys varsinkin silloin kun autossa ei ole ABS-jarruja) "....

        "Huonona puolena voidaan mainita kallis hinta ja siirryttäessä 5:een pitää koko jarrujärjestelmä puhdistaa huolellisesti. Ilmeisesti sprii sopii puhdistukseen."

        - http://www.autowiki.fi/index.php/Jarruneste

        Toisaalta luin, että jos on vahingossa laitettu silikonipohjainen neste, niin edes syteemin puhdistus ei riitä. Silikonista jää aina pieniä kertymiä järjestelmään, joka käy käsiksi kaikkiin tiivisteisiin pilaten ja turvoten ne ajan kanssa ja aiheutaen vuotoja koko järjestelmään. Tämä on myös vakava turvallisuusriski. Loppupäässä odottaa koko syteemin osien vaihto, joka tietty maksaa maltaita.

        .Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän.....

        Vittu mitä tuubaa. Neste ei puristu kasaan.


      • W202
        PA Turpeinen kirjoitti:

        .Suurin käytännön ero glykoli- ja silikonipohjaisilla nesteillä on se, että silikonipohjaisilla jarrupoljin ei tunnu niin jäykältä koska neste painuu kasaan enemmän.....

        Vittu mitä tuubaa. Neste ei puristu kasaan.

        Kannattaisi ehkä perehtyä kemiaan, sekä ko. asiaan hieman paremmin ja laajemmin ennen tuollaisia "lausuntoja".


      • U Hakkarainen
        W202 kirjoitti:

        Kannattaisi ehkä perehtyä kemiaan, sekä ko. asiaan hieman paremmin ja laajemmin ennen tuollaisia "lausuntoja".

        Ja sä voit imeä omaa munaas, saivartelija. Käytännössä nesteet eivät puristu kasaan siinä määrin että joku jamppa pystyisi sen jarrupolkimen tunnosta sanomaan.


    • Fjddd

      Kokemusta DOT5 nesteestä silikoninttomissa järjestelmistä ei ole, mutta voisi kuvitella että omat tuntemukseni olisivat aloittajan kaltaiset.
      Tuli tuo jarrunesteiden ero huomattua MP hommissa... BMW: tehotettuun, ja MB:n sbc- järjestelmiin saa kalliita myöhemmin esiin tulevia vikoja DOT5 jarrunesteillä.
      Luullakseni paras tuntuma jarruihin saadaan silikonittomilla nesteillä korkealla kiehumispisteellä varustettuna.

      Vähän ehkä oli tullut keittoa otettua ennen vastausta....

      • W202

        Yes, näihin ei silikonisysteemeihin tahallaan tai vahingossa laitettuhin DOT5:n pidemmällä aikavälillä aiheuttamiin murheisiin saa tutustua kun hieman netissä kiertelee, kielialueesta riippumata.

        Yksi keskeinen ongelma on ollut DOT-järjestelmän vastuuinstituution todella vakavia väärinkäsityksiä aiheuttava DOT5 standardisointimerkintä ja asiasta tiedottaminen. Jopa myyntipakkauksista usein saa suurennuslasin kanssa etsiä tietoa ja siksi moni on vahingossa laittanut DOT5:sta DOT5.1:n asemasta. On jopa myyntipakkauksia jossa kumpaakin mydään simppelillä DOT5 merkinnällä ja termi 'synteettinen' on hyvin pienellä printillä purkin selkäpuolella.

        Jo alun alkaen tuo silikonipohjainen tuote olisi pitänyt merkitä erittäin selkeästi erottuvana omalla koodillaan. Mielestäni kaikki DOT-purkit olisi pitänyt olla pysyvällä ja selkeällä värikoodilla aivan alusta alkaen, jossa jokaisella olisi oma värinsä. Näin jo yhdellä silmäyksellä hyllyrivin jarrunesterivistössä voisi erottaa tuotteet toisistaan.

        Mitä omaan tilanteeseen tulee, niin se on melko ristiriitainen. Nestevaihdon jälkeen huomasin välittömästi eron edelliseen. Poljin painuu syvemmälle ollen hieman epämääräinen ja kun ottaa kiinni, niin saa käyttää hieman enemmän voimaa. Tuntuma ei ole kuten ennen.

        Pajalle eilen palattuani mekaanikko sanoi laittaneensa 5:ta. Kuitenkin nesteen väri on 4:n väri, sillä DOT5 :n tunnusväri on violetin sävyinen ( onko kaikilla tuottajilla 100%:sti, en tiedä ) ja kun kyselin tarkennuksia, niin sanoi että heillä on käytössä kaksi isompaa teollisuuspönikkää ( tulee tukkureilta ) joista neste valitaan käyttöön, joko 4 tai 5. Käsitykseni on ettei nesteet ehdi tuolla pajalla vanheta.

        Tänään menein pajalle uudestaan ja keskustelin eilisen töiden vastaanottajan kanssa. Vannoi, että noissa kanistereissa hallitiloissa on ainoastaan ja vain DOT4:sta ja jos DOT5:sta tarvitsee käyttää ( "kerran kymmenestä" ), niin se haetaan myymälän puolelta hyllystä myyntipakauksina. Vakuutti myös ettei ko. painelaitteilla yksinkertaisesti voi tulla tai jäädä ilmaa systeemiin. Sanoi ongelman olevan muualla ja että voivat ottaa auton päiväksi tarkempaan syyniin. Kuitenkin ennen nesteenvaihtoa kaikki oli tikissä.

        Oudon ristiin menee puheet ja tilannekin outo. Jarrut toimivat normaalista poikkeavasti, joka myös vastaa varsin hyvin kuvausta "silikonijarruista" joista olen lukenut monilla ulkolaisilla saiteilta ( ei kuitenkaan vaikutelmaa, että systeemissä olisi ilmaa ) mutta nesteen väri on kuitenkin oikea. Korjaamoilla ( poikkesin muutamalla ) ei voi testein selvittää kumpi neste on kyseessä vaan näyte pitäisi lähettää laboratorioon.

        En sitten tiedä pitäisikö varmuuden vuoksi ja mahdollisten vahinkojen minimoimiseksi vaihdattaa nesteet vielä uudestaan jossakin mualla, mutta varmistuen 100%:sti, että systeemiin menee ei silikonit.


    • en ikinä vie autoa k

      Näyttivätkö korjaamolla että heilä käytetty dot5 olisi violettia kannattaa varmaan pyytää pönikkä nähtäväksi.

      • W202

        Netissä lötyvien tuotetietijen mukaan DOT5:n tunnusväri on violetin sävyinen. Onko näin aivan 100%:sti kaikilla toimittajilla, en tiedä. Teoriassa lienee pitäisi.

        Eräällä ulkolaisella saitilla muuan henkilö kertoi ostaneensa DOT5:a valmispakkauksessa - pullossa, jonka tuoteseloste kertoo sen olevan silikonipohjaista ja avattuaan sen, oli yllättynyt kun se ei ollutkaan violetin sävyistä ja kyseli miten se on mahdollista, onko tehtaalla tullut DOT4 - lijalle vahingossa väärä pullot.

        Korjaamon töden vastaanottaja vakuuttaa, että niissä isommissa pöniköissä - teollisuuspakkauksissa korjaamotiloissa on vain DOT4:a. Kun DOT5:a tarvitaan, haetaan se myymälän puolelta hyllystä pienpakkauksissa joita myös suoraan myydään. Tuon perusteella ei ole DOT5 pöniköitä edes tarkastettavaksi.

        Kuitenkin työn tehnyt mekaanikko sanoi toisin, että kupikin tuote on korjaamopuolella teollisuus-pöniköissä ja sanoi DOT5:a laittaneensa. Yleisöllä ei ole pääsyä noihin tiloihin. Ainoa keino varmistua on lähettää näyte johonkin laboratorioon. Juridisesti ajatellen sitten pitäisi voida näyttää toteen, että kyse on korjaamon systeemiin laittamasta materiaalista. Voisivat vaikka väittää sekaannuksen tapahtuneen myöhemmin muualla, mikäli löydös olisi DOT5:a tai jonkin juridisen tahon pitäisi tehdä tarkistus myös korjaamotiloihin. Vaikeaksi menee.

        Olen viittä vailla vaihdattaa vielä kertaalleen uudet nesteet toisaalla ja varmistua, että varmasti on DOT4:a. Ehkä se edes pinentäisi mahdollista tulevaa vahinkoa.


      • P.Alikka
        W202 kirjoitti:

        Netissä lötyvien tuotetietijen mukaan DOT5:n tunnusväri on violetin sävyinen. Onko näin aivan 100%:sti kaikilla toimittajilla, en tiedä. Teoriassa lienee pitäisi.

        Eräällä ulkolaisella saitilla muuan henkilö kertoi ostaneensa DOT5:a valmispakkauksessa - pullossa, jonka tuoteseloste kertoo sen olevan silikonipohjaista ja avattuaan sen, oli yllättynyt kun se ei ollutkaan violetin sävyistä ja kyseli miten se on mahdollista, onko tehtaalla tullut DOT4 - lijalle vahingossa väärä pullot.

        Korjaamon töden vastaanottaja vakuuttaa, että niissä isommissa pöniköissä - teollisuuspakkauksissa korjaamotiloissa on vain DOT4:a. Kun DOT5:a tarvitaan, haetaan se myymälän puolelta hyllystä pienpakkauksissa joita myös suoraan myydään. Tuon perusteella ei ole DOT5 pöniköitä edes tarkastettavaksi.

        Kuitenkin työn tehnyt mekaanikko sanoi toisin, että kupikin tuote on korjaamopuolella teollisuus-pöniköissä ja sanoi DOT5:a laittaneensa. Yleisöllä ei ole pääsyä noihin tiloihin. Ainoa keino varmistua on lähettää näyte johonkin laboratorioon. Juridisesti ajatellen sitten pitäisi voida näyttää toteen, että kyse on korjaamon systeemiin laittamasta materiaalista. Voisivat vaikka väittää sekaannuksen tapahtuneen myöhemmin muualla, mikäli löydös olisi DOT5:a tai jonkin juridisen tahon pitäisi tehdä tarkistus myös korjaamotiloihin. Vaikeaksi menee.

        Olen viittä vailla vaihdattaa vielä kertaalleen uudet nesteet toisaalla ja varmistua, että varmasti on DOT4:a. Ehkä se edes pinentäisi mahdollista tulevaa vahinkoa.

        Firefoxiin on mainioita oikoluku palikoita ;D


      • P.Alikka kirjoitti:

        Firefoxiin on mainioita oikoluku palikoita ;D

        Korjaako yhdys sana virheetkin?


    • en ikinä vie autoa k

      Jos korjaamo on tehnyt virheen ja yrittää luistaa sen korjaamisesta niin kannattaa varmasti mainostaa mikä korjaamo on kyseessä ettei muille pääse käymään samoin.

      • W202

        Ongelmana on se miten töiden vastaanotajan ja työn itse tehneen makaanikon puheet ovat aivan vastakkaiset. Homma olisikin helpompi jos tuon nesteen tyypin voisi pikatestillä tarkistaa.

        Vahinkoja voi tapahtua, mutta niistä tulee otaa vastuu. Yksi keskeinen ongelma DOT5:n ja ei silikonipohjaisten kohdalla on tuon sertifikaatin laatijan aivan järjen vastainen merkintätapa, joka aiheuttaa helposti sekaannusta kahden aivan eri tuotteen kesken ja sen vuoksi vahinkoja. Moni ei edes tiedä mikä ero DOT5 on muihin nähden. DOT5 olisi pitänyt merkinnältään eriyttää kokonaan niin, ettei sekaannusta voi tapahua.


      • tolle peloton
        W202 kirjoitti:

        Ongelmana on se miten töiden vastaanotajan ja työn itse tehneen makaanikon puheet ovat aivan vastakkaiset. Homma olisikin helpompi jos tuon nesteen tyypin voisi pikatestillä tarkistaa.

        Vahinkoja voi tapahtua, mutta niistä tulee otaa vastuu. Yksi keskeinen ongelma DOT5:n ja ei silikonipohjaisten kohdalla on tuon sertifikaatin laatijan aivan järjen vastainen merkintätapa, joka aiheuttaa helposti sekaannusta kahden aivan eri tuotteen kesken ja sen vuoksi vahinkoja. Moni ei edes tiedä mikä ero DOT5 on muihin nähden. DOT5 olisi pitänyt merkinnältään eriyttää kokonaan niin, ettei sekaannusta voi tapahua.

        Nyt mieleen tulee pari asiaa, hieman pelle peloton linjaa, koska hirveästi ei ole jarrunesteiden kanssa tullut pelattua. Jos ottaisi pienen määrän nestettä säiliöstä avonaiseen astiaan ja mittaisi nouseeko sen vesipitoisuus. Silikonipohjainen jarruneste ei kai sido vettä itseensä. En tiedä pystyykö tuolla luotettavasti testaamaan.

        Toinen asia normaali jarruneste vaurioittaa maalipintaa ja silikonipohjainen ilmeisesti ei. Pieni hankaustesti johonkin ei niin tärkeään kohteeseen.

        Kolmanneksi onko jossain normikäyttöön tarkoitetussa autossa oikeasti DOT5 nesteet?


      • W202
        tolle peloton kirjoitti:

        Nyt mieleen tulee pari asiaa, hieman pelle peloton linjaa, koska hirveästi ei ole jarrunesteiden kanssa tullut pelattua. Jos ottaisi pienen määrän nestettä säiliöstä avonaiseen astiaan ja mittaisi nouseeko sen vesipitoisuus. Silikonipohjainen jarruneste ei kai sido vettä itseensä. En tiedä pystyykö tuolla luotettavasti testaamaan.

        Toinen asia normaali jarruneste vaurioittaa maalipintaa ja silikonipohjainen ilmeisesti ei. Pieni hankaustesti johonkin ei niin tärkeään kohteeseen.

        Kolmanneksi onko jossain normikäyttöön tarkoitetussa autossa oikeasti DOT5 nesteet?

        Tänään toisella pajalla muita perushuoltoja juuri loman alla teettäessäni myös mainittiin, ettei silmämääräisesti ole mahdollista erotaa DOT5 ja muita j-nesteitä toisistaan. Ainoa keino on laboratorioon lähettäminen. Kannusti kuitenkin vaihtamaan DOT4 liikaa viipymättä mikäli epäilystä väärästä aineesta ja sanoi myös kuvailemani jarrujen tuntuman-toiminnan vastaavan DOT5:a.

        Näin kuulema on ettei silikonipohjainen vaurioita maailipintaa. Itselläni ei kuitenkaan ole aikaa tehdä testejä ja odotella tulosta.

        Ilmeisesti nykyisin melko monissa uusissa ja uudehkoissa autoissa on DOT5:a varten tehdyt systeemit. Näin myöskin tuon todennäköisen virheen tehneen pajan puheiden mukaan, juuri ennen töiden sille antamistani, kun sanoi että valitsevat nestetyypin aina auton mukaan ja että moniin uudempiin laitetaan DOT5. Sen jälkeen tosin olikin aivan eri ääni kellossa ja kuulema harvinaista...tyyliin yksi kymmenestä.

        Ilmeisesti huomena vaihdatan varmuuden vuoksi toisaalla DOT4:t ja valvon, että varmasti on oikea tuote.


      • W202
        W202 kirjoitti:

        Tänään toisella pajalla muita perushuoltoja juuri loman alla teettäessäni myös mainittiin, ettei silmämääräisesti ole mahdollista erotaa DOT5 ja muita j-nesteitä toisistaan. Ainoa keino on laboratorioon lähettäminen. Kannusti kuitenkin vaihtamaan DOT4 liikaa viipymättä mikäli epäilystä väärästä aineesta ja sanoi myös kuvailemani jarrujen tuntuman-toiminnan vastaavan DOT5:a.

        Näin kuulema on ettei silikonipohjainen vaurioita maailipintaa. Itselläni ei kuitenkaan ole aikaa tehdä testejä ja odotella tulosta.

        Ilmeisesti nykyisin melko monissa uusissa ja uudehkoissa autoissa on DOT5:a varten tehdyt systeemit. Näin myöskin tuon todennäköisen virheen tehneen pajan puheiden mukaan, juuri ennen töiden sille antamistani, kun sanoi että valitsevat nestetyypin aina auton mukaan ja että moniin uudempiin laitetaan DOT5. Sen jälkeen tosin olikin aivan eri ääni kellossa ja kuulema harvinaista...tyyliin yksi kymmenestä.

        Ilmeisesti huomena vaihdatan varmuuden vuoksi toisaalla DOT4:t ja valvon, että varmasti on oikea tuote.

        Palaan vielä aiheeseen. Merkkiliikkessä erään työn teettäessäni kävi ilmi, että kaikkiin malleihin laitetaan ainoastaan DOT4 . Työn vastaanottaja ja mekaanikkokaan eivät edes olleet tietoisia DOT5:a ja sen silikonipohjaisuudesta.

        DOT5 vaikutta varsin harvinaiselta keskusteltuani eri pajojen kanssa ja on mahdollista,että systeemissäni on DOT4, mutta työ tehty huonosti ja systeemissä ilmaa.

        Mekaanikko aloitti etuovasemmasta ja aloitti EO ja siinä vaiheessa poistuin liikkeeseen ja juttelin ehkä hieman yli 10 minuuttia ja palatessani auto oli jo parkissa. Homma olisi pitänyt tehdä TO > TV > EO > EV.

        Aktiivisesti autoa käyttäessä jarut tuntuvat nyt suunnilleen normaaleilta. Mutta kun auto on pari päivää paikallaan, niin liikkelle lähtiessä poljin painuu varsin alas ja tuntuu kuin jarrut olisivat osin kateissa, tarvitsee normaalia runsaammin poljinvoima ja silti jarrut toimivat varsin tehottomasti. Kaupunkiajoa vartin verran jarrutuksineen ja jarut alkavat tuntumaan paremmilta olematta kuitenkaan aivan ok. Ilmaa ?


      • W202
        W202 kirjoitti:

        Palaan vielä aiheeseen. Merkkiliikkessä erään työn teettäessäni kävi ilmi, että kaikkiin malleihin laitetaan ainoastaan DOT4 . Työn vastaanottaja ja mekaanikkokaan eivät edes olleet tietoisia DOT5:a ja sen silikonipohjaisuudesta.

        DOT5 vaikutta varsin harvinaiselta keskusteltuani eri pajojen kanssa ja on mahdollista,että systeemissäni on DOT4, mutta työ tehty huonosti ja systeemissä ilmaa.

        Mekaanikko aloitti etuovasemmasta ja aloitti EO ja siinä vaiheessa poistuin liikkeeseen ja juttelin ehkä hieman yli 10 minuuttia ja palatessani auto oli jo parkissa. Homma olisi pitänyt tehdä TO > TV > EO > EV.

        Aktiivisesti autoa käyttäessä jarut tuntuvat nyt suunnilleen normaaleilta. Mutta kun auto on pari päivää paikallaan, niin liikkelle lähtiessä poljin painuu varsin alas ja tuntuu kuin jarrut olisivat osin kateissa, tarvitsee normaalia runsaammin poljinvoima ja silti jarrut toimivat varsin tehottomasti. Kaupunkiajoa vartin verran jarrutuksineen ja jarut alkavat tuntumaan paremmilta olematta kuitenkaan aivan ok. Ilmaa ?

        Tulipa vielä mieleen, että voiko tuollaisella jarrunestesäiliöön kytketyllä painelaitteella vahingoitta jo mahdollisesti valmiikisi hieman heikentyneitä tiivisteitä niin, että systeemi alkaisi ottaa ilmaa?

        Toisaalta ne on tehty ja suunniteltu juuri tuohon työhön. Onko niissä vakiopaine ( n. 0.8 bar ) vai onko se säädettävissä? Vaikkapa likaa painetta vanhalle systeemille.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Ole rohkeampi kuin koskaan

      ja kerro tähän suoraan kaivattusi nimi
      Ikävä
      111
      2461
    2. Oulussa puukotettu lasta

      Onko perussuomalaiset huolissaan julkisten tilojen turvallisuudesta. Miten sisäministeri Rantanen suhtautuu lapsiin kohd
      Perussuomalaiset
      449
      1844
    3. Milloin olet viimeksi nähnyt

      Kaivattusi ja missä? Onko ikävä vastaa rehellisesti.
      Ikävä
      103
      1506
    4. Nyt pärähtää - Uusi lavatanssiohjelma starttaa tv:ssä!

      Oletko toivonut lavatanssiohjelmaa televisioon? Puoli seiskan kesäilta tuo lavatanssit suomalaisiin koteihin. Juontajin
      Tv-sarjat
      26
      1421
    5. Mitä tekisit jos

      täällä ois viesti sulle, otsikossa sun etunimi ? Ja viestissä sanotaan "minä rakastan sua" ja allekirjoituksena kaiva
      Ikävä
      91
      1413
    6. Onpas punavihreät taas ärhäkkäinä

      😺 Ihan tuntuu kuin syyttäisitte meikäläisiä/meikäläistä Oulun puukotuksesta. Tapaus on hyvin ikävä ja tuomittava. En
      Luterilaisuus
      344
      1306
    7. Kokki Akseli Herlevin ex-rakas Emmi Suuronen kisasi Diilissä - Nyt Selviytyjissä: "Vaikka olen..."

      Emmi Suuronen ja Akseli Herlevi ovat ex-pariskunta. Nyt Emmi nähdään taas tosi-tv-ohjelmassa. Takana on jo Diili ja mis
      Suomalaiset julkkikset
      14
      1289
    8. Ääripersu puukotti taas.

      Kamalaksi on mennyt. Persut ammuskelee ja puukko heiluu..
      Oulu
      201
      1147
    9. Miten ihmeessä

      on kaksi niin samanlaista. Älä ymmärrä väärin, en yritä mitenkään itseäni ylentää mutta eiköhän me jollakin radioaallol
      Ikävä
      53
      1129
    10. Hauskaakin jopa...

      Että moni nainen olettaa, että kyse on vaan siitä kaanustinloukusta, kun mies jotain ehdottaa. 😄 Ja miettiikö monikaan
      Sinkut
      225
      1051
    Aihe