SATU = Sadulle vai Satulle?
LUUKAS = Luukkaalle vai Luukakselle?
VELI = Veljelle vai Velille?
TUOMAS = Tuomaalle vai Tuomakselle?
Satun nimi on Satu eikä Sadu,
Luukas ei ole Luuka eikä Tuomas Tuoma
samoin tuo Veli-nimi..
"Anna rahaa Virtasen Veljelle"
Virtasen veljelle vaiko Veli-nimiselle ihmiselle??
"Menen Veljen kanssa ulos"
-oman veljesi vai Veli nimisen ystäväsi??
MUUTTUVA NIMI...
10
215
Vastaukset
- asdfghre
En tiiä mikä oikein, mutta mun mielestä ne on noi Satulle, Luukakselle, Velille ja Tuomakselle.
Ala-asteella luin kirjaa missä oli Kastehelmi niminen tyttö, niin senki nimi taivutettiin Kastehelmille ei Kastehelmelle. - suosituksista
Erisnimi on luvallista taivuttaa "yksinkertaisimmalla" tavalla (ilman nk. astevaihtelua), esim.
Satu -> Satun
Veli-> Velin
Mikko Rinne -> Mikko Rinnen
On myös lupa taivuttaa Satu->Sadun tai Rinne->Rinteen. Nimen kantajalla on sanomista taivutusasiaan.:)
S-loppuisten sanojen yleisempi ja turvallisempi taivutuspääte on tuo -kse mutta vanhempi Tuomas->Tuomaan on yhtä oikein kuin Tuomas->Tuomaksen. Taivutuspäätteillä on sävyero.
Tässä lisää:
http://www.cs.tut.fi/~jkorpela/kielenopas/8.4.html- Carolina-
No Sadut ja Velit onneksi saavat itse päättää kuinka heidän nimi tulisi taivuttaa..
Mielestäni sukunimien täytyykin muuttua
Mäki - Mäen ei Mäkin..
Rinne - Rinteen ei Rinnen
-nen päätteiset taivuttaa -sen
Salin ja Shavn taipuvat Salinin ja Shavnin?!
"Tuomas->Tuomaan on yhtä oikein kuin Tuomas->Tuomaksen."
Onko seuraatkin oikein??=
Elias - Eliaan?
Johannes - Johanteen?
((Hannes - Hanteen?? :DD))
((Rasmus - Rasmuun???! )) - NuuskuNaitu
Carolina- kirjoitti:
No Sadut ja Velit onneksi saavat itse päättää kuinka heidän nimi tulisi taivuttaa..
Mäki - Mäen ei Mäkin..
Elias - Eliaan?
Johannes - Johanteen?
((Rasmus - Rasmuun???! ))kielioppaan mukaan antiikin -es pääte muuttuu -ee
eli Johannes olisi Johanneen eli Johanteen..
miksi näitä "antiikin" nimiä on alettu muuttaa kuin yleisnimet?
Olen itsekin sekaisin. :D
En ole itse ennen ajatellut taivutusmuotoja. - suosituksista
Carolina- kirjoitti:
Mäki - Mäen ei Mäkin..
Elias - Eliaan?
Johannes - Johanteen?
((Rasmus - Rasmuun???! ))Huomasin, että en ollut täysin oikeasssa tuosta sukunimen taivutuksesta ainakaaan linkkini perusteella (kannattaaa tutustua!). Itselleni on kyllä tarjottu esimerkkinä nimenomaan Rinne-nimeä sellaisena, jonka voi taivuttaa ilman astevaihtelua, jos haluaa. Taivuttaisin kyllä itse Mäki->Mäen. Ja tuossa linkissäni kerrotaankin, että sukunimet taipuvat kuten muutkin sanat mutta esimerkiksi Raade-sukunimen kantaja on aikoinaan 60-luvulla halunnut, että nimi taivutetaan Raade->Raaden, ei Raade->Raatteen.
S-päätekin oli näköjään liian suppea kuvaamaan asiaa. Oikea pääte lienee -as (esim. rengas->renkaan, hammas->hampaan) -kse- tulee, jos pääte on -is (esim. Iiriksen, Agneksen) tai -os (esim. Amoksen)
Elias->Eliaan on mielestäni mahdollinen, samoin kuin Elias->Eliaksen.
Rasmus (alkuperäinen Erasmus?) taas vierasperäisenä nimenä kuuluu mielestäni samaan kategoriaan kuin muut vierasperäiset, eli -kse päätteellä taivutetaan.
Esim. Zeus->Zeuksen, Zorbas->Zorbaksen, Onassis->Onassiksen.
- Miss Lingvisti
Mutta kuitenkin monessa tapauksessa kuulee sanottavan Zeun, Zorbaan, ainoastaan Onassis pysyy "Onassiksena" :) Johtuneeko noissa sitten siitä, että Zeus ja Zorbas ovat vanhoja lainasanoja, Onassis vasta myöhemmin sukunimenä tunnettu? Kuuluvat kuitenkin hieman eri kategorioihin nuo nimet...
- suosituksista
Kiitos korjauksesta, en ole itse törmännyt muotoon Zeun tai Zorbaan joten en alkanut sitä sitten suosittelemaankaan.:) Epävarmemman kannattanee valita -kse- lainasanoissa siinä missä taas olisi kummallista, jos tuttuja suomalaisia sanoja yrittäisi taivuttaa sen kanssa
- Grill
No mulla on kaveri jonka nimi on Satu ja kyllä minä sanon että Satulle... Ja Tuomaksesta sanoisin että Tuomakselle. Muista en oikein osaa sanoa. :)
- ........
Satu -> Henkilö itse kertoo kyllä miten nimi taipuu, se kun voi olla niin Sadulle kuin Satullekin.
Luukas ja Tuomas -> Luukakselle, Tuomakselle.
Veli -> Velille - kolmannenkorvapuusti
Luukkaan evankeliumi
Tuomaan evankeliumi
nämä ovat siis vanhoja muotoja. voi siis mielestäni sanoa kummin päin vain - itsekin käytän noita muotoja sekaisin, enkä edes aina huomaa sitä. en kuitenkaan menisi sanomaan, että Luukaksen evankeliumi ja Tuomaksen evankeliumi. Kuten MissLingvisti joa aiemmin totesi, näissä pätee pitkälti se, että vanhoissa nimissä ja vanhoissa lainasanoissa käy niin uusi kuin vanhakin muoto, vaikkakin juuri tällaisissa vakiintuneissa tuleekin käyttää nimenomaan vakiintunutta muotoa. sen sijaan uusissa suomeen rantautuneissa nimissä jyllää nimenomaan uudempi muoto, ellei ole ehtinyt vakiintumaan toisin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482529Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742527Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732402Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672190Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321897Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051749Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko231215Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411035Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59955