Kauanko käyttötunteja kestää normaalitasoinen läppäri ennenkuin se jostain simahtaa. Patterin simahtamista ei huomioida, eikä yhtämittaista päälle ja pois kytkemistä jolloin koneen kytkemiseen käytettävä relekkin voi simahtaa.
Minä arvioin entisen HP-pavilionini olleen päällä 15000-16000 tuntia. Se oli lähes aina päällä kun kotona olin, ja yöksikin jäi usein nettiradio siitä soimaan. 4,5 vuotta se kesti kunnes ei enää suostunut starttaamaan käynnistysnappulasta, joka häiriö kyllä voi johtua akustakin sillä se on alkuperäinen ja ollut aina täyslatauksessa seinässä.
kauanko
16
143
Vastaukset
- -
Olen tässä tutkaillut asiaa, mutta selvää en saa.
http://aijaa.com/v.php?i=005328465211.jpg - Huolto-Heikki
Joissain (monissa?) HP:issä oli/on tyyppivika:
Kone ei takuuajan jälkeen suostu käynnistymään nappulasta. Koneen voisi kai korjata vaihtamalla samat heikot osat uusiin heikkoihin varaosiin kalliilla hinnalla.
Tarkoituksena on kai saada uusia romuja myytyä typerille ostajille.- tee se itse
mies korjaa tuon vian kuumailmapuhaltimella. Näytönohjain piirin joutokset irtosivat ja näyttöön ei sitten tullut kuvaa. Taisi myös wlan piiri saada samoja oireita.
- simpsa132
Mulla oli HP. Kesti kuukautta yli vuoden kunnes sano sopimuksensa irti! Yks työkaveri sano et just tässä HP:ssa on semmonen yleinen vika et kestää just takuuajan ja sit simahti. Eli ei enää HP:ta!!! Vaik kuka sanoo ettei muissakin olis samaa vikaa.....
Käyttötuntimäärä, joka vastaa vajaan kahden vuoden yhtämittaista käyttöä ei todellakaan ole paljon, etenkin kun kannettava on ollut paikallaan ja verkkovirrassa lähes jatkuvasti.
Käynnissä- ja sammuksissaolon samoin kuin virransäästöjärjestelmän tekemät lämpenemis-jäähtymissyklit tosin vaikuttavat elektronisia laitteita rasittavasti, samoin etenkin käynnistysten jännitepulssit.
Ei kahdeksan vuotta pitäisi olla mikään haaste läppärille, jota siististi käytetään matkassa noin kymmenen tuntia vuorokaudessa, vuoroin akku- ja verkkokäytössä. Akku tosin pitää luultavasti vaihtaa kahdestikin.Sehän on juuri se tuntimäärä mihin ne lelumallit ajastetaan. Normaalimallit sitten erikseen.
Lelumallit tunnistaa siitä, että käyttöjärjestelmänä on joku Windows Starter, Home Premium tai Home Basic. Android on myös leluissa tavallinen.
Normaalimalleissa sitten on Mac OS X, Windows Professional/Business, Ubuntu jne. Eli tarkistaa ensiksi sen käyttöjärjestelmän ennen kuin vilkaisee muita speksejä niin ei mene huti.- Starter Samsung
M-Kar kirjoitti:
Sehän on juuri se tuntimäärä mihin ne lelumallit ajastetaan. Normaalimallit sitten erikseen.
Lelumallit tunnistaa siitä, että käyttöjärjestelmänä on joku Windows Starter, Home Premium tai Home Basic. Android on myös leluissa tavallinen.
Normaalimalleissa sitten on Mac OS X, Windows Professional/Business, Ubuntu jne. Eli tarkistaa ensiksi sen käyttöjärjestelmän ennen kuin vilkaisee muita speksejä niin ei mene huti.Mutta lelumallin saa superkoneeksi jos laittaa vaikka Ubuntun, vai miten se oli.
- kestoikääää
M-Kar kirjoitti:
Sehän on juuri se tuntimäärä mihin ne lelumallit ajastetaan. Normaalimallit sitten erikseen.
Normaalimalleissa sitten on Mac OS X, Windows Professional/Business, Ubuntu jne. Eli tarkistaa ensiksi sen käyttöjärjestelmän ennen kuin vilkaisee muita speksejä niin ei mene huti.Sen verran tunnen elektroniikkaa ja komponentteja tai näitä integroituja piisejä, että samoja komponentteja käytetään niin kalleimmissa kuin halvemmisakin laitelaiteversioissa. Oma lukunsa on sitten jotkut sotilas- tai johonkin avaruuskäyttöön valmistetut komponentit jotka ovat vähän spsiaalitekoa.
HP Pavilion ei ole normaalitasoinen vaan lelutasoinen. Nuo toimivat yleensä 2-4v, että jos 4.5v kesti niin olit onnekas jos noin hyvin kesti. Ilmeisesti et pahemmin liikutellut sitä (eli käyttänyt kuten kannettavia käytetään).
Normaalitasoiset läppärit kestää 6-8v, mutta voi kestää esimerkiksi 11v.- kestoikääää
Joo se oli toisaankin että hyvin pidin konetta. Se oli aina paikallaan pöydässä. Muutaman kerran vein sen kesällä terassille, ja siinä kaikki. Kone kyllä oli todella paljon päällä kun vähintäänkin joku nettiradioasema siinä oli päällä ja usein koko yönkin. Se on että en yhtämittaa sammutellut/käynnistänyt konetta vaan ehkä jotain kerraan vuorokaudessa(stand by asennossa oli useimmin), eli kaikkiaan jotain alta 2000 kertaa.
Kone maksoi 800€ ja siinä on 2000MB rammi. Tämä uusi HP- läppärini maksoi niinikään 800€ ja tämä on nopea kone ja rammia on 8000MB, ja USB portteja 4(vanhassa oli vain 2) . Inflaation huomioiden tuo vanha läppärini olisi nykyrahassa ehkä lähelle 1000€.
Tuossa yllä on vähän kommenttia siihen malliin, että tyhmälle rahvaalle tehdään amatöörimäisiä halpiksia ja viisaat vauraat ammattihenkilöt ostavat ammattikäyttöön kunnon koneita. Sanoisin tähän omana mielipiteenäni sen, että jos tämän lajin koneet tehdään 4 vuottakin kestäviksi niin helposti tuossa ajassa ne käyvät jo kuitenkin vähän vanhanaikaiseksi joka tapauksessa. Eli kyllä tällainen 4 vuden kestoikä on jo ihan o.k.
Huoltaa tai korjata ei näitä liioin kannata yrittääkkään. Nämä ovat niin monimutkaista elektroniikkaa sisällään pitäviä että vain jossain niitä valmistavassa tehtaassa voitaisiin vika helposti löytää ja vialoinen osa vaihtaa uuteen. Näin jos ei kone olisi niin vanhentunut että ei enää osiakaan olisi saatavilla.
Minä maksaisin vanhan läppärini käyntiin saamisesta satasen siksi että saisin sieltä ulos siellä olevat tietoni, mutta muuten en siitä enää paljon välittäisi. Norttonille varmuuskopiot siinä oli tehty, mutta en päässyt edes sen koneen yhä voimassa olevaan norton accounttiini enää tällä koneella jonka mukana tuli se 60vrk:n ilmainen norton. Mitä niissä varmuuskopioissa sitten lie, vai onko niissä paljon mitään? Pitäisikö vielä osttaa uusi akku jos kone sillä lähtisi käyntiin, ja jos sellaisen ylipäätänsä jostain saisi jo vanhentuneeseen koneeseen ? Akku on varmasti huonossa kunnossa, jo siksi koska se on ollut aina latauksessa kun kone on päällä ollut eikä konetta ole juuri lainkaan akulla käytetty. kestoikääää kirjoitti:
Joo se oli toisaankin että hyvin pidin konetta. Se oli aina paikallaan pöydässä. Muutaman kerran vein sen kesällä terassille, ja siinä kaikki. Kone kyllä oli todella paljon päällä kun vähintäänkin joku nettiradioasema siinä oli päällä ja usein koko yönkin. Se on että en yhtämittaa sammutellut/käynnistänyt konetta vaan ehkä jotain kerraan vuorokaudessa(stand by asennossa oli useimmin), eli kaikkiaan jotain alta 2000 kertaa.
Kone maksoi 800€ ja siinä on 2000MB rammi. Tämä uusi HP- läppärini maksoi niinikään 800€ ja tämä on nopea kone ja rammia on 8000MB, ja USB portteja 4(vanhassa oli vain 2) . Inflaation huomioiden tuo vanha läppärini olisi nykyrahassa ehkä lähelle 1000€.
Tuossa yllä on vähän kommenttia siihen malliin, että tyhmälle rahvaalle tehdään amatöörimäisiä halpiksia ja viisaat vauraat ammattihenkilöt ostavat ammattikäyttöön kunnon koneita. Sanoisin tähän omana mielipiteenäni sen, että jos tämän lajin koneet tehdään 4 vuottakin kestäviksi niin helposti tuossa ajassa ne käyvät jo kuitenkin vähän vanhanaikaiseksi joka tapauksessa. Eli kyllä tällainen 4 vuden kestoikä on jo ihan o.k.
Huoltaa tai korjata ei näitä liioin kannata yrittääkkään. Nämä ovat niin monimutkaista elektroniikkaa sisällään pitäviä että vain jossain niitä valmistavassa tehtaassa voitaisiin vika helposti löytää ja vialoinen osa vaihtaa uuteen. Näin jos ei kone olisi niin vanhentunut että ei enää osiakaan olisi saatavilla.
Minä maksaisin vanhan läppärini käyntiin saamisesta satasen siksi että saisin sieltä ulos siellä olevat tietoni, mutta muuten en siitä enää paljon välittäisi. Norttonille varmuuskopiot siinä oli tehty, mutta en päässyt edes sen koneen yhä voimassa olevaan norton accounttiini enää tällä koneella jonka mukana tuli se 60vrk:n ilmainen norton. Mitä niissä varmuuskopioissa sitten lie, vai onko niissä paljon mitään? Pitäisikö vielä osttaa uusi akku jos kone sillä lähtisi käyntiin, ja jos sellaisen ylipäätänsä jostain saisi jo vanhentuneeseen koneeseen ? Akku on varmasti huonossa kunnossa, jo siksi koska se on ollut aina latauksessa kun kone on päällä ollut eikä konetta ole juuri lainkaan akulla käytetty."Joo se oli toisaankin että hyvin pidin konetta. Se oli aina paikallaan pöydässä. Muutaman kerran vein sen kesällä terassille, ja siinä kaikki."
Eli et juurikaan käyttänyt sitä. Kovemmassa käytössä kestävät pari vuotta ja ajastus on niin, että tyypillisesti 3v kestävät.
"Tuossa yllä on vähän kommenttia siihen malliin, että tyhmälle rahvaalle tehdään amatöörimäisiä halpiksia ja viisaat vauraat ammattihenkilöt ostavat ammattikäyttöön kunnon koneita."
Eihän normaalikannettavat maksa juurikaan enempää. Niitähän saa jo päälle 600€:lla. Mutta selvähän se että tyhmille tehdään omat koneet kun kerran maksavat niistä. Ihan oma vika jos ei halua ostaa parempia. Kyllä sitä jokainen ostokäyttäytymisellään vaikuttaa siihen, minkälaisia koneita tehdään. Lelukoneet suunnataan marketteihin kun siellä niistä saa parhaiten rahaa. Ehkä ei kannata ostaa mistää hiton Gigantista tai vastaavasta tietokonetta jos sen pitäisi olla hyvä.
"Sanoisin tähän omana mielipiteenäni sen, että jos tämän lajin koneet tehdään 4 vuottakin kestäviksi niin helposti tuossa ajassa ne käyvät jo kuitenkin vähän vanhanaikaiseksi joka tapauksessa."
Höpö HÖPÖ! Tyhmille ihmisille uskotellaan vain niin, sillä laitteissa käytetään suunniteltua vanhentamista että saadaan hölmö ihminen antamaan rahat pois kun kuvittelee, että olisi jotenkin oleellisesti muuttunut.
Itselläni on tässä 7v ikäinen kone ja tämä ei ole vanhentunut mihinkään, pyörittää edelleen nykypäivän ohjelmia moitteettomasti. Ei myöskään ole odotettavissa, että tämä alkaisi olla vanhanaikainen vuosikausiin. Tässä aiheesta lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Ohjelmoijana tiedän hyvin, että tarvitaan aina vähintään 10x lisää suorituskykyä, muistikapasiteettia, levytilaa yms. että sillä olisi jotain oleellista merkitystä tuottavuuteen. Näin on ollut varmaan 100v kun laskentaa alettiin tehdä "teollisesti", ensiksi valtava lauma naisia mekaanisilla apuvälineillä ja sitten myöhemmin tietokoneilla. Jos nyt oli 2Gt muistia niin oleellisesti parempi olisi jos olisi vaikka 16 Gt muistia tai 32 Gt.
Tässä koneessa on 2Gt muistia, että jos siinä on 8Gt niin se ei ole kuin VAIN 4x enemmän, eli ei paljoakaan eroa. Se asteikko kun on todellakin logaritminen.
Ohjelmistoilla on enemmän väliä, kun ohjelmallisesti saa tehtyä esim. 1000x parannuksia.
"Minä maksaisin vanhan läppärini käyntiin saamisesta satasen siksi että saisin sieltä ulos siellä olevat tietoni, mutta muuten en siitä enää paljon välittäisi."
Eiköhän se siihen hintaan onnistu kun viet huoltosedälle joka irroittaa siitä kiintolevyn ja siirtää tiedot talteen siintä.
"Mitä niissä varmuuskopioissa sitten lie, vai onko niissä paljon mitään?"
Ne mitä olet sinne ottanut. Sinun pitäisi tietää.
"Pitäisikö vielä osttaa uusi akku jos kone sillä lähtisi käyntiin, ja jos sellaisen ylipäätänsä jostain saisi jo vanhentuneeseen koneeseen ?"
Lelusarjan laitteisiin aika huonosti saa varaosia, ne mallit kun uudistuu useita kertoja vuodessa eikä valmistaja oikein itsekään tiedä mitä kaikkea on tullu tehtyä. Normaalimalleilla nyt toimitaan niin, että täysin identtisiä koneita on saatavilla tyyliin 3v ja varaosia löytyy myös kun on vähän vakioitu niitä.- kestoikää
M-Kar kirjoitti:
"Joo se oli toisaankin että hyvin pidin konetta. Se oli aina paikallaan pöydässä. Muutaman kerran vein sen kesällä terassille, ja siinä kaikki."
Eli et juurikaan käyttänyt sitä. Kovemmassa käytössä kestävät pari vuotta ja ajastus on niin, että tyypillisesti 3v kestävät.
"Tuossa yllä on vähän kommenttia siihen malliin, että tyhmälle rahvaalle tehdään amatöörimäisiä halpiksia ja viisaat vauraat ammattihenkilöt ostavat ammattikäyttöön kunnon koneita."
Eihän normaalikannettavat maksa juurikaan enempää. Niitähän saa jo päälle 600€:lla. Mutta selvähän se että tyhmille tehdään omat koneet kun kerran maksavat niistä. Ihan oma vika jos ei halua ostaa parempia. Kyllä sitä jokainen ostokäyttäytymisellään vaikuttaa siihen, minkälaisia koneita tehdään. Lelukoneet suunnataan marketteihin kun siellä niistä saa parhaiten rahaa. Ehkä ei kannata ostaa mistää hiton Gigantista tai vastaavasta tietokonetta jos sen pitäisi olla hyvä.
"Sanoisin tähän omana mielipiteenäni sen, että jos tämän lajin koneet tehdään 4 vuottakin kestäviksi niin helposti tuossa ajassa ne käyvät jo kuitenkin vähän vanhanaikaiseksi joka tapauksessa."
Höpö HÖPÖ! Tyhmille ihmisille uskotellaan vain niin, sillä laitteissa käytetään suunniteltua vanhentamista että saadaan hölmö ihminen antamaan rahat pois kun kuvittelee, että olisi jotenkin oleellisesti muuttunut.
Itselläni on tässä 7v ikäinen kone ja tämä ei ole vanhentunut mihinkään, pyörittää edelleen nykypäivän ohjelmia moitteettomasti. Ei myöskään ole odotettavissa, että tämä alkaisi olla vanhanaikainen vuosikausiin. Tässä aiheesta lisää: http://en.wikipedia.org/wiki/Planned_obsolescence
Ohjelmoijana tiedän hyvin, että tarvitaan aina vähintään 10x lisää suorituskykyä, muistikapasiteettia, levytilaa yms. että sillä olisi jotain oleellista merkitystä tuottavuuteen. Näin on ollut varmaan 100v kun laskentaa alettiin tehdä "teollisesti", ensiksi valtava lauma naisia mekaanisilla apuvälineillä ja sitten myöhemmin tietokoneilla. Jos nyt oli 2Gt muistia niin oleellisesti parempi olisi jos olisi vaikka 16 Gt muistia tai 32 Gt.
Tässä koneessa on 2Gt muistia, että jos siinä on 8Gt niin se ei ole kuin VAIN 4x enemmän, eli ei paljoakaan eroa. Se asteikko kun on todellakin logaritminen.
Ohjelmistoilla on enemmän väliä, kun ohjelmallisesti saa tehtyä esim. 1000x parannuksia.
"Minä maksaisin vanhan läppärini käyntiin saamisesta satasen siksi että saisin sieltä ulos siellä olevat tietoni, mutta muuten en siitä enää paljon välittäisi."
Eiköhän se siihen hintaan onnistu kun viet huoltosedälle joka irroittaa siitä kiintolevyn ja siirtää tiedot talteen siintä.
"Mitä niissä varmuuskopioissa sitten lie, vai onko niissä paljon mitään?"
Ne mitä olet sinne ottanut. Sinun pitäisi tietää.
"Pitäisikö vielä osttaa uusi akku jos kone sillä lähtisi käyntiin, ja jos sellaisen ylipäätänsä jostain saisi jo vanhentuneeseen koneeseen ?"
Lelusarjan laitteisiin aika huonosti saa varaosia, ne mallit kun uudistuu useita kertoja vuodessa eikä valmistaja oikein itsekään tiedä mitä kaikkea on tullu tehtyä. Normaalimalleilla nyt toimitaan niin, että täysin identtisiä koneita on saatavilla tyyliin 3v ja varaosia löytyy myös kun on vähän vakioitu niitä.No tuohon joska tämä 8000MB rammilla oleva nopea HP on parempi vaikkapa shakkipeliä skypeä ja you-tuben hittilistaa yhtä aikaa päällä pitämään kuin mitä oli vanha 2000MB rammilla oleva pavilionini voin sanoa että kyllä tämä on paljon parempi. Entinen pavilionini nimittäin tilttaili jo näissä, ja on tämä muutenkin nopeampi. Niin että kyllä sitä eroa vaan näillä on.
Noihin leluhöpinöihisi voisin sanoa että lienen paljon enemmän perillä niistä kuin arvaatkaan, ja myös siitä minulla on mielikuva minkä lajin tyypit juurikin tällaista leluiksi paasaamista harrastavat.
Minä olen elektroniikkamies joskin vältin näiden internettijuttujen ottamista viimeiseen asti. Pakko oli kuitenkin joku läppäri ostaa kun en saanut enää uutta HP:n ohjelmoitavan laskimen manuaalia muuten luettua.Tosin sittemmin tilasin jenkeistä tosihyvät kirjalliset manuaalit siihen, mutta netin kautta nekin löysin.
Minä pelasin niin pitkään shortvawes juttujen kanssa ja rakentelin niitä laitteita. Myös audiopulen jutut ovat olleet aina intresseissäni, ja ne ovat vieläkin joskin olen ne mielestäni jo loppuun kalunut. Jo 6 vuotta sitten tein viimeiset play-back systeemini viimeistä detaljia myöten ja ne sellaisenaan kaikuineen ja overtoneineen soivat tuossa vieressäni edlleen.
Tämä short-waves juttuhin niin paljon satsaamiseni ja niiden jääminen vanhanaikaiseksi kylläkin on pistänyt mielen vähän surulliseksikin, ja vielä enemmän matematiikkaan satsasamiseni. Mutta ilman näitä audiopuolen juttujani en jaksaisi kuunnella mitään musiikkeja, en livenäkään, joten ne satsaukset eivät ole menneet hukkaan. Tosin kuuntelen nykyään lähinnä vain viihdemusiikkia jotain techno- house- dance- trance hittejä you-tuben listaltani. Kitaran soundeihin yleensä ja karavahvistimiin ja kitarasolojen play-bckiin olen kuitenkin varsinaisesti satsannut.
- ExxonMaxxon
Tuntuu että halpisläppärin käyttöikä on nykyään 2-4v ja useimmiten se sitten hajoaa näytönohjaimen tai piirisarjan juotosten vikaantumiseen. Kuitenkaan tyyppivikoja ei juurikaan voi ennustaa ja monilla valmistajilla on jotain tiettyjä sarjoja joissa on kovinkin paljon vikoja, oli ne sitten kalliita tai halpoja.
Paljon ratkaisee myös miten läppäriä käyttää, jos nostelet sitä yhdestä kulmasta kiinnipitämällä niin halpisläppärin muovi ei kovin jämäkkää ole jolloin emolevy taittuu ja se on huono juttu. Jos tukit kaikki jäähdytysaukot (esim. kone sängyn päällä ilman alustaa) ja käytät konetta niin siinä toinen perusmoka joka lyhentää käyttöikää vaihtelevassa määrin. Kolmas moka on olla puhdistamatta pölyisiä tuuletinritilöitä, sellainen mukava matto kun kertyy ritilän eteen niin eipä se lämpö sieltä niin hyvin pääse pois.- kestoikääää
Minä nimenomaan en sortunut noihin juttuhin, ja sen 4,5 vuotta ja jotain 15000-16000 tuntia käyttöä kesti. Saattaa olla että se sen jaffan heilahtamiseen näppäimistölle vuoksi simahti. Olisi pitänyt ainakin kääntää heti ylösalaisin, näppäimistö pöytää vasten, ja antaa mahdollinen enempi jaffa valaua pois. Minä vaan nopeasti reagoin, että parempi antaa olla päällä niin pysyy lämpimänä ja siten jaffa haihtuu, mutta jospa sitä jaffaa menikin paljon enemmän kuin oletin! Toisaalta voi tämä simahtaminen olla vaan sattunut samaan aikaan, mutta kylllä minä vahvasti epäilen tuolla jaffan heilahtamisella olevan osuutta asiaan. Ainakin sammuttamatta olisi kannattanut jättää kone päälle yöksi kuumana käymään.
kestoikääää kirjoitti:
Minä nimenomaan en sortunut noihin juttuhin, ja sen 4,5 vuotta ja jotain 15000-16000 tuntia käyttöä kesti. Saattaa olla että se sen jaffan heilahtamiseen näppäimistölle vuoksi simahti. Olisi pitänyt ainakin kääntää heti ylösalaisin, näppäimistö pöytää vasten, ja antaa mahdollinen enempi jaffa valaua pois. Minä vaan nopeasti reagoin, että parempi antaa olla päällä niin pysyy lämpimänä ja siten jaffa haihtuu, mutta jospa sitä jaffaa menikin paljon enemmän kuin oletin! Toisaalta voi tämä simahtaminen olla vaan sattunut samaan aikaan, mutta kylllä minä vahvasti epäilen tuolla jaffan heilahtamisella olevan osuutta asiaan. Ainakin sammuttamatta olisi kannattanut jättää kone päälle yöksi kuumana käymään.
Saa näille keskusteluille joskus nauraa, nimittäin itse kysyjänä, ainoana kerroit HP:si käyttötunnit. Pojot siitä.
Loput oli tollasta kuutamounelmointia ihanteista, ihmeellistä jorinaa palstan otsikkoon nähden. kestoikääää kirjoitti:
No sehän kesti sitten poikkeuksellisen hyvin lelukoneeksi. Mikä on ongelma?
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi772558On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole512550Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732412Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.672210Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl351922Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1051759Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko251234Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411055Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71054Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön59975