Kuolleiden tila?
Maailmassa on monia erilaisia oppeja mitä ihmiselle tapahtuu kuolemassa. Mitä sanoo Raamattu?
Raamattu puhuu kuolemasta väliaikaisena unen kaltaisena ja tiedottomana tilana.
Kuolemasta sanottiin usein "lepoon isiensä luo" (1 Kun 2:10, 11:43, 14:20,31, 15:8, 2 Aikak 21:1)
Vanhassa testamentissa jo kuolemasta puhuttiin unena. Job kuvasi kuolemaa uneksi (Job 14:10-12.
Daavid puhui nukkumisesta (Ps 13:4) sekä myöskin Jeremia ja erityisellä tavalla Daniel (Jer 51:39,57.
Dan 12:2 kuvaa ylösnousemuksia (Ilm 20:5-6, 11-15, Joh 5:29) "Monet maan tomussa nukkuvista heräävät, toiset ikuiseen elämään, toiset häpeään ja ikuiseen kauhuun."
Unesta herätään ylösnousemukseen. (Joh 5:28-29, 1 Kor 15:51-53)
Jokainen jumalatonkin herää tuomion ylösnousemukseen kuollakseen uudelleen lopullisesti kuultuaan että on itse valinnut osansa torjuessaan aina Jumalan puhuttelun.
Uudessa testamentissa Jeesus puhui kuolleista "nukkumisena." (Matt 9:24, Mark 5:39, Joh 11:11-14) Kun Jeesus kuoli, nousi poisnukkuneiden pyhien ruumiita ylös. (Matt 27:52) Stefanos nukkui pois. (Apt 7:60) Myös Paavali ja Pietari nimittivät kuolemaa nukkumiseksi. (1 Tess 4:13-17, 2 Piet 3:4)
Saar 9:5-6 opettaa; - Kuolleet eivät tiedä mitään, ettei tuonelassa ole tekoja, ajatuksia, tietoa, eikä viisautta. Kuolleiden rakkaus, viha ja kiihkonsa on mennyt eikä heillä enää koskaan ole osaa mitä tapahtuu auringon alla. (9-10) Hankkeet raukeavat kuolemassa kaikki. (Ps 146:4) "Kuolleet eivät ylistä Herraa!" (Ps 115:17)
Apostoli Paavali vahvisti että kuolema on synnin palkka. Miten sielut voisivat olla tietoisessa tilassa, tai loputtomiin helvetin tuskissa? (Room 6:23) Elämä on vain niillä, joilla on Jeesus. (1 Joh 5:11-12)
Mitään tietoista "välitilaa" ei siis Raamatun mukaan ole olemassa. Kreikkalainen filosofia ja spiritismi ovat tuoneet erilaisia sielun kuolemattomuusteorioita jotka ovat pesiytyneet kristinuskoonkin. Ainoa "välitila" Raamatun mukaan on kuoleman tiedoton uni. Jos uskoisimme teoriat että ihminen olisi jossakin tietoisessa välitilassa kuolemansa jälkeen, ja/tai menisi suoraan kuolemassa rangaistukseen, olisi Raamatun opetus ylösnousemuksesta turha ja vailla pohjaa. Viimeistä tuomiotakaan ei tarvittaisi, jos tuomio olisi toimeenpantu heti ihmisen kuoltua.
Miksi Jeesuksen pitäisi tulla takaisin, (Ilm 1:7, 22:12) jos kuolleet olisivat jo taivaassa tai helvetissä?
http://jarinhotelli.blogspot.com
11.8.2011
yst. jari
Elävät ja kuolleet;
4
<50
Vastaukset
- eremith21
Taidat saada pitkästyä siihen Jeesuksen persoonalliseen palaamiseen takaisin, mutta Kristus hän lupasi palata takaisin ja siihen minäkin uskon, mutta aika näyttää milloin! Kristus palaa Pyhässä Hengessään, niinhän Jeesus Kristus sanoi opetetuslapsilleen, että en minä jätä teitä yksin, sillä minun Henkeni elää teissä, tätä Jeesus tarkoitti.
Ylipappi on ollut Hengen kautta läsnä jo ammoisista ajoista toki.
Jer 31:31-33, Hes 26:25-
Puhuu uudesta liitosta jolloin Jumala on luvannut olla Henkensä kanssa läsnä, ettei ihmisen tarvitse omassa voimassaan yrittää taikinoida.
yst. siunausta
jari- Moi Jari :)
jarlau kirjoitti:
Ylipappi on ollut Hengen kautta läsnä jo ammoisista ajoista toki.
Jer 31:31-33, Hes 26:25-
Puhuu uudesta liitosta jolloin Jumala on luvannut olla Henkensä kanssa läsnä, ettei ihmisen tarvitse omassa voimassaan yrittää taikinoida.
yst. siunausta
jariJari on niin syntinen että silloinkin kun hän puhuu totuutta - ihmiset eivät usko hänen kirjoituksiinsa....
Mutta syntisiähän olemme kaikki..vain Jumala on totuus .. ja sille joka ei vieläkän tajunnut - KAIKKI TOTUUS on Jumalasta...
On aivan totta että minulla on ollut uskon tiellä 2 kpl harha-askelia, ja tietenkään ne eivät aiheuta luottamusta.
MInulla on kuitenkin mielleoireyhtymä että viimeistelen kaikessa rauhassa kirjoitukseni kaikki, ja ovat sitten ok.
Niissä on virheitä, olen ne pikaisesti kirjoittanut pää täynnä tietoa 1995.
Tuossa yksi eilen viimeistelty, olin siinä hukannut ainakin ajatuksen lainatessani raamatunpaikkoja, eli korjaamista löytyi. Nyt ok.
MInä en ole koskaan itseeni itsenäni antanut mitään painoarvoa hengellisissä asioissa, vaan olen luottanut että Jumalan Pyhä Henki puhuttelee jokaisen ihmisen, opettaa, nuhtelee, kasvattaa, tuomitsee, kannustaa, jne, aivan kaikessa. Tämä on totinen tosi.
>>>> Juud 9
En toki käsittänyt mitä kirjoitit mitenkään pahana. Tarkoitan vain että luotan että jos kirjoitan Jumalan Henki näyttää tarpeeksi mitä on näyttääkseen jos joku haluaa ja tarvitsee tietoa.
Minulla on muutamia joita ei ole koskaan päivitetty, pitäisi katsoa niitä ensi tilassa ensin.
Tässä retkivarusteita huollan, ja talviteloille, osa kuivaa vielä.
Käyn ostamassa yhden päivärepun heti kun halvalla löysin, kätevä pyöränkin päällä, missä äkkiä kaikki jos hetkeksi pyörän jättää, ja myös jos menee päiväretkelle luontoon leiristä.
Menee ensihäätiin, voin myöhemmin kun liikehdin jos liikehdin lappiin, ostaa sitten semmosen satasen päivärepun, pitää vielä yksi akkatelttakin ostaa lisää siksi. Yhden hengen on liian pieni fillarikamoille. Rinkka sellaiseen mahtuu. Pitää ostaa sellainen 2 hengen siis myös lähivuosina.
Terveyttä tarvitaan, ei muuta. Raha riittää nippa nappa, sitäkin saisi lisää olla.
yst. jari
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää
jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole482509Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä
ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi742497Belfastissa käynnissä kunnon persuilu
Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä732382Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus
jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.612165Islamovasemmistolaisuus - tälläista termiä käytetään
Termi tarkoittaa alunperin äärivasemmiston ja muslimifundamentalistien liittoa, jonka ytimessä oli antisemitismi. Isl321877Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen
Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma1001727Martina Aitolehti läpäisi Erikoisjoukot - Tilittää umpirehellisenä kuvauksista
Martina Aitolehti selvisi Erikoisjoukot koulutuksesta. Hän myös malttoi pääosin pitää mölyt mahassaan, vaikka saikin ko221170Riikka runnoo! sähkön hinta +25 %, bensan hina +16 %
Euron bensa! Tuo legendaarinen persujen vaalilupaus. Sannan hallitus pudotti sähköenergan alv:n 10 prosenttiin, Riikka r71034Rakastan sinua hiljaisuudessa
Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi411015Eläköön kuningas, kuningas on kuollut
Heikki Nivala kaatui kuin mies. Kavaltaja käveli juuri edelliseen toukokuun kokoukseen hankkimansa puku päällä. Eläköön56906