Apua! Koirani hyppii vasten ja puree käsivrsiani kovaa. Tapa on alkanut näkyä vasta hiljattain. Tätä ei tapahdu tavallisella hihnalenkillä tai metsässä, vaan ainoastaan kun olemme avoimella paikalla ja koira vapaana tai pitkässä liinassa. Muuten ei hypi vasten eikä pure. Miten tämän tavan saisi kitkettyä? Mistä johtuu? Tarvitsen kipeästi apua.
Koira puree
10
261
Vastaukset
- canis.familiaris
Johtuu tekemisen puutteesta. (koiralle sopivan) Aktiivinen tekeminen/työ koiralle auttaa asiaan.
- auts...
Miksi juuri tällainen avoin paikka kuten pelto. Ei teet tätä metsässä, tiellä piha nurmikolla, eikä edes hiekkakentällä. Kummaa :o
Koirani kanssa teemme päivittäin arkitottelevaisuus harjoituksia, ja metsälenkkejä. Saa myös juosta vapaana vanhempiemme luona maalla vähintään kerran viikossa. Voi siis olla ettei tekeminen ole älyllisesti tarpeeksi haastavaa? Olisiko lapinporokoiralle sopivaa tekemistä esim. jälki? - canis.familiaris
"Voi siis olla ettei tekeminen ole älyllisesti tarpeeksi haastavaa? Olisiko lapinporokoiralle sopivaa tekemistä esim. jälki?"...ehdottomasti. Nenä on se paras ja tärkein väline koiralle. Se auttaa moneen muuhunkin asiaan koirassa ja sen käytöksessä. Hajuaistia voi kuormittaa monipuolisesti ja monessa asiassa.
Tuota asiaa kun tarkensit, voi hyvinkin olla kyse siitä, että koira haluaa sinut/teidät avoimelta paikalta pois. (aukealta) voi olla vielä noita alkukantaisia vaistoja. Paha sanoa, kun ei ole näkemässä. Seuraa kiihtyykö mieli tai käykö muuten levottomaksi/särmäksi ja missä kohtaa, ennen tuota hampailu käytöstä. Reagoi ennakoivasti. Ota koira hyvissä ajoin käskynalle, ennen aukealle tuloa. (tässä taas on ihan mielikuvan armoilla)
Pois saat tuon tavan kouluttamalla se toiseen. Rauhoita koira istuttamalla, ja etene sen rauhallisuuden mukaan ja mieluiten sopivissa pätkisssä. Jos innostuu alusta jne..Voi myös kokeilla antaa koiralle kantoon jotain millä leikitte tai on koiralle muuten tärkeä esine... - auts...
Itse asiassa nyt kun sanot: kun saavumme pellolle, hihna kiristyy, pää ja korvat nousevat pystyyn. Haistelee todella paljon (enemmän kuin normaalisti) Olen tulkinnut sen aina innostumisena. Saattaa juosta ensin edestakaisin kunnes hyppää vasten ja alkaa repiä hihasta. Kiitos tosi hyvistä vinkeistä. Täytyy kokeilla myös tuota lelujuttua. Onneksi näillä palstoilla kirjoittelee myös todellisia koiraihmisiä. On todella halpottavaa saada edes jotain vinkkejä joilla voi yrittää tilannetta helpottaa. :)
- auts.
Noniin. Nyt tämä alkaa riistäytyä käsistä.. Olen tehnyt kovasti töitä koiran ohitusongelman kanssa ja siinä onkin edistytty. Lasten, pyörien, rattaiden ja kaiken muun paitsi koirien ohittaminen onnistuu jo kunhan itse olen tarpeeksi tarkkana. Siitä olen tyytyväinen.
Mutta jälleen kerran, kun jossain edistyy, jossain muussa tulee takapakkia.. Nyt tämä vasten hyppiminen ja pureminen josta aikaisemmin tänne kirjoitin on laajentunut koskemaan lähes kaikkia vähänkään avoimia paikkoja. Kyse on selvästi turhaumasta ja liian energian purkamisesta, sillä ongelma on selvästi pahempi kun on ollut esimerkiksi yksi päivä vähemmällä liikunnalla. (kuten eilen kun täällä turun seudulla myrskysi oikein olan takaa..)
Esimerkiksi kun tänään aamulla teimme pitkän lenkin metsään alkoi vasten hyppiminen metsä aukiolla jälleen koiran ollessa pitkässä liinassa. Sain lopettamaan heittämällä nameja maahan ja naksauttamalla kun otti ne. Tuntuu todella tyhmältä ikään kuin palkita tällaisessa tilanteessa. Teki saman uudestaan noin 10 minuutin päästä pellon reunassa. Otin kepin maasta ja annoin sen purtavaksi, ja lopetti mutta tuntuu että se ymmärsi sen enmmänki leikkinä ja palkkiona. Kolmannella kerralla parkkipaikalla namit olivat loppu eikä lähistöllä mitään pureskeltavaa. Jouduin selättämään. Mielestäni vihoviimeinen vaihtoehto mutta ei ollut enää vaihtoehtoja. Rauhoittui sen verran että pääsimme kotiin.
Olen alkanut epäillä että ei kunnioita minua johtajanaan ja siksi kokee että voi purkaa turhaumiaan minuun. Ei mielestäni osoita muita tällaisia merkkejä, saattaa tosin olla etten vain huomaa... Alkaa olla konstit vähissä. Toivon että saamme ongelmakoiravastaanotolta jotain apua. Haluaisin aloittaa pojan kanssa jäljestämisen, mutta se ei ole mahdollista ennen kuin minulla on jotain keinoja hallita tätä käytöstä.
Tilannetta auttaa kun otta käskyn alle ja rauhoittaa tilannetta istuttamalla. Mutta kun ei ole käskyn alla, tämä saattaa alkaa koska tahansa. Eihän se näin voi mennä? Lenkkeily on mahdotonta jos yksi rauhallisempi päivä saa koiran napsahtamaan?En tiedä pystyykö kukaan täällä enää minua auttamaan. Oli vain saatava avautua johonkin..- --------------------
Älä ihmeessä silloin nameja syötä ja leikitä, kun koira jo on kimpussasi, sehän pitää sitä palkintona! Se on jo huomannut, että kun alkaa perseilemään, niin nameja sataa tai seuraa kiva leikkituokio.
Sinun pitää tarkkailla koirasi käytöstä, ja kun huomaat ensi merkit siitä, että se aikoo aloittaa riekkumisen (ihan pienimmät merkit), niin silloin käsket sen tehdä jonkin tempun esim. istua ja palkkaat. Se pitää jo siinä vaiheessa huijata tekemään jotain muuta, sillä sitten kun se on jo hyppimisen ja puremisen aloittanut, on liian myöhäistä. Ei koiran muisti ole niin lyhyt, ettei se muista sitä, että hetkeä aiemmin tappeli kanssasi.
Minulla on 2 -vuotias ylivilkas seropi, joka oli pentuna hirveä ja tappeli lenkillä, ja muutenkin lähes koko ajan hereillä ollessaan. Usein lenkillä ollessamme koirallani turhautuminen tai jonkinlainen ylikierroksille joutuminen laukaisi huonon käytöksen -esim. jos tuli toinen koira vastaan, niin kun oltiin ohitettu koira, minun koirani kävi kimppuuni. Itse toimin noissa tilanteissa niin, että otin remmin niin lyhyelle kuin mahdollista ja käskin sen istua niin kauan, että totteli, ja sitten jatkettiin matkaa.
Omaan koiraani myös on vaikuttanut paljon oman asenteeni muuttaminen, eli otin ja ajatuksen kanssa katselin Cesar Millanin ohjelmaa, ja aloin toteuttaa joitain hänen oppejaan.
Ei -en ole selättänyt koiraani, sillä en osaisi tehdä sitä oikein. Sen sijaan rauhoitin itseni, sillä huomasin jännittäväni toisten koirien kohtaamista, tai jotain sellaisia tilanteita ja paikkoja joissa oma koirani aiemmin syystä tai toisesta oli tappelun aloittanut. Aloin siis toteuttaa sitä "rauhallisen itsevarmaa käytöstä" mistä Millan puhuu ja se toimii.
Eli kyse on siitä, että pidetään oma elekieli rentona ja ei pelätä ja jännitetä etukäteen mitä voi tapahtua, sillä koira aistii sen ja käyttäytyy sen mukaisesti. Jos itse alat aukeilla paikoilla pelätä ja odottaa että koirasi alkaa tapella, niin se alkaa. Koirille riittää hyvin pienet merkit ihmisen käytöksen muuttumisessa -sellaiset joita toinen ihminen tai välttämättä edes itse ei huomaa, jos ei tarkkaile itseään.
Tarkkaile siis omaa käytöstäsi myös sen lisäksi, että tarkkailet koiraasi, ja puutut tilanteeseen jo silloin, kun koira vasta alkaa suunnitella tavanomaisia temppujaan.
- canis.familiaris
En tiedä saanko ihan ilmaistua, sitä mitä tarkoitan, mutta yritetään.
Tuo jälki on hyvä asia. Ennen sitä sinun täytyy ottaa koiraa enemmän haltuun.
Se voisi tapahtua esim. ihan arkipäivän askareissa. Missä tahansa vaadi tilanteissa koiralta jotain. Ruokailu-> istu-> katse ja siitä ruoka luvalla. Ulos lähtö. Koira sivulle->hihna-> hallittu lähtö ja istutat koiran ennen ovenavausta ja siitä luvalla ja hallitusti. Arkiaskareiden lomassa keksit pieniä käskynälle meneviä tehtäviä. Näin pääset pienillä teoilla parantamaan koiran hallittavuutta.
Tuo hihna asiaan hätäjuttuna kannattaisi kokeilla vaikka tämän tapaista.
http://terrieri.net/index.php?main_page=product_info&products_id=3019 - apua! koira ei t...
Aaauuttsss! ;I !sattuu kun koirani puree! Mitä tehdä kun koira murisee ja puree tosi pahasti? koirani repäs multa ihoa! ;G X( Hirveää! Vaikka koirani onkin todella söötti ;3 antakaa vinkkejä... MORE:Koiran haukunta on myös korville kivuliasta...! >:-( En pidä siitä että koirat purevat,murisevat ja haukkuvat...!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! !?!?!?!?!?!?!??!?!?!?!?!?!?!?!?1??!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!!?!?!?!?!1??!??!!?!?!?!?!?!?!?!?!???!?? =O!
- Miksi et
murisisi takaisin? Korvatulpat kyllä auttaa siihen haukkumisen desibeeleihin omissa korvissa. Puremiseen voi aina tarjota puruluuta. Nuo ovat niitä järjestelykymysyksiä, mutta sille ei varmaan kukaan voi mitään jos et pidä siitä että koirat haukkuu ja murisee tai puree. Koirat nyt vaan on sellaisia....
- iggloo
Meillä nämä paukkupakkaset rajoittavat ulkoilua, ja liikunnallinen nuori koirani turhautuu tekemisen puutteeseen. Remmissä haluaisi vain riehua ja hyppiä. Otan usein lenkille mukaan vetolelun leikkimistä varten. Aukiolla myös pallon noutoa. Koira odottaa sitä kovasti, mutta huom! Leikki alkaa ja päättyy vain minun aloitteestani, ei koskaan koiran.
Jos koira riehaantuu talutettaessa, otan vain hihnan tosi lyhyelle, ja kävelen rauhallisena eteenpäin, en edes vilkaise koiraa.
Hirvittää kyllä lukea tuollaista, että koira puree omistajaansa, minusta se on ilman muuta sitä, että kunnioitus puuttuu. Ei sitä ainakaan namittamalla saa.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 911107
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa110891- 125886
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten278675- 76648
Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait74609Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64572Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54546Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist38510- 72483