Olenko liiän painava??

Rider <3

Painan 55 kiloa ja ratsastan russponilla jonka säkä on noin 135cm, välillä tuntuu ettei poni jaksaisi kantaaminua, olenko siis liiän painava?? mikä on max paino rajoitus 135cm säkä ponille??

4

184

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000

Ei ole mitään max painorajoja. Hevosen kantokykyyn kun vaikuttaa muutkin asiat kuin korkeus esim. rakenne (vankka-siro), lihaskunto (hyvä-huono) ja koulutustaso (tasapainoinenepätasapainoinen, takapäätään kunnolla käyttävä-notkoselkä). Lisäksi ratsastaja vaikuttaa paljolti esim. hyvä ratsastaja auttaa hevosta tasapainottamaan itseään --> ei tarvitse lihasenergiaa ratsastajan toispuoleiseen kantamiseen.

Jos poni vaikuttaa siltä, ettei jaksa kantaa sinua, ÄLÄ RATSASTA SILLÄ! Joko kokonaan tai lyhennät ja kevennät ratsastusaikaa (riippuen siis siitä, miten poni jaksaa)

• painorajat

Kyllä max painorajat on olemassa. Hevosilla voidaan karkeasti pitää painorajana 70kg jos käy säännöllisesti ratsastamassa. Ponilla painoraja karkeasti mitattuna on 50-60kg. Toki painorajat vaihtelevat suuresti ponin ja hevosen rakenteesta ja kunnosta riippuen. Eli nuo painorajat ovat karkeasti otettuja, kuten joillain isommilla talleilla.
      Hevosilla siis voi ratsastaa 60-120kg, mutta jos on yli 100kg, niin ei kannata säännöllisesti ratsastamisella rasittaa hevosta. Poneillakin siis voi ratsastaa myös 50-80kg, mutta sekin riippuu rakenteesta ja kunnosta. Esim. pienellä ponilla ei voi mennä ratsastaja joka painaa 70-80kg.
      Korkeus vaikuttaa hyvin vähän hevosen tai ponin kantokykyyn, vaan siis sen hevosen tai ponin rakenne ja kunto ovat suurimmat varteen otettavat asiat. Ja hyvä ratsastaja vaikuttaa myös ratsastuksellaan hevoseen jonka ei tarvitse lihasenergiaa esim. huonosti tasapainossa olevan ratsastajan kantamiseen.
      Voit ratsastaa vielä hyvinkin ponillasi, sen korkuiselle painoraja on noin 50-65kg, riippuu siis ponisi rakenteesta ja kunnosta.
      Jos poni vaikuttaa siltä ettei sinua jaksa kantaa, älä ratsasta sillä ainakaan säännöllisesti ja kevennä ratsastus aikaa.

• Yksi heppahulluista

Voihan pikkuisella ponilla ratsastaa, mutta niinkuin sanoit, että painoraja on, esim. vanhuudesta ja nuoruudestakin voi olla kyse. Ponit,esim. tuntikäytön aloittaneen nuoren shettikselle ei kannata laittaa minkäänlaista isoa yli 50kg. Mutta voithan sinä ratsastaa russeilla, jotka ovat 130cm(alemmaskin ehkä) ja edespäin. Mutta minun tunnilla on kaksi vähän liikalihavaa ihmistä, mutta he voivat mennä ihan hyvin alle 135cm-poneilla. Kaverinikin on yli 50kg, ja menee shettiksilläkin. Minun mielestä sinulla ei ole mitään ongelmaa, mutta jokaisen pitää nauttia ilman miettimättä liikalihavuuttansa.

• minni_26

Itse olen 54 kiloinen ja ratsastan tuttavieni 132 senttisellä russponilla. En hyppää esteitä enkä laukkaile paljoa, joten poni jaksaa kyllä kantaa :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Pride-liputus närästää monissa Suomen kunnissa

Suomen lipun nostamisesta on laki. Pride‑liputuksesta ei. Kieltäytyviin kuntiin kohdistuu poliittista painostusta kuin k
      Maailman menoa
      38
      3545
    2. On tiedossa, että venäjämieliset diggaavat diktatuurista venäjää

jossa ei esim. ole sanan- ja lehdistönvapautta. Mutta keitä nämä venäjän palvojat sitten ovat, ei heitä toki paljon ole
      Maailman menoa
      32
      2315
    3. Vihreiden, SDP:n ja Vasemmistoliiton kannattajista selvästi alle puolet on miehiä

ja silti joku punafeministi valitti kokoomuksen naiskannattajien puutteesta, vaikka siellä on enemmän naisia kuin punavi
      Maailman menoa
      80
      2243
    4. Belfastissa käynnissä kunnon persuilu

Joku random mamu tekee rikoksen, niin sikäläiset naamiopersut kostavat tuhoamalla kantaävestön omaisuutta. Liekö siellä
      Maailman menoa
      45
      2111
    5. Persujen kannatusromahdus tekee kesästä 2026 nautinnollisen

Satoi tai paistoi, niin Suomen kansalaisella on kuluvana kesänä syytä hymyyn. Niin upealta tuntuu persujen kannatusroma
      Maailman menoa
      56
      1484
    6. Ensin Henry Novak ja nyt sitten se Irlannin tapaus

jossa mustaihoinen afrikkalainen mieshenkilö puukottaa valkoihoista maassa makaavaa miestä useita kertoa pään alueelle.
      Maailman menoa
      18
      1445
    7. Mitä kirjainta haluaisit

Ra kastella mahdottomasti?
      Ikävä
      74
      1396
    8. Kaunein nimi

Mikä on mielestäsi kaunein miehen ja naisen nimi? Haluaisitko itse olla joku toisen niminen?
      Ikävä
      69
      957
    9. Onko kaivattusi rohkeampi kuin sinä?

Vai oletko sinä rohkeampia? Mikä on rohkea teko, minkä sinä tai kaivattusi on tehnyt? Mitä siitä seurasi?
      Ikävä
      48
      945
    10. Rakastan sinua hiljaisuudessa

Rakastan sinua hiljaisuudessa. Olisit minun tai et, olen odottanut sinua vuosisatojen ajan. Ilman sinua sydämeni on yksi
      Rakkaus ja rakastaminen
      37
      823
    Aihe